Te oud voor een hond

Wilt u weten hoe een ander over bepaalde dingen denkt? Plaats dan hier uw poll.

Moderator: moderatorteam

Plaats reactie

Wanneer ben je te oud voor een hond?

Nooit
19
41%
Boven de 70
1
2%
Boven de 80
1
2%
Als het wandelen niet meer goed gaat
15
33%
Anders
10
22%

Totaal aantal stemmen: 46

Bericht
Auteur
Doyaquba
Vaste gebruiker
Ik heb een hond: Ja
Mijn ras(sen): Boxer
Aantal honden: 1

Te oud voor een hond

#1 Bericht door Doyaquba »

Mijn oma is 77 en haar boxer is nu 9 jaar oud. Het is een herplaatser die alweer ruim 6 jaar bij haar woont, ook al zei ze toen de vorige overleed dat ze geen hond meer zou nemen. Maar nu is die schat van een hond toch al in de seniorenleeftijd, dus ga je stiekem een beetje naar de toekomst kijken.
Ik kan me mijn oma niet voorstellen zonder hond, maar wanneer ben je nu 'te oud' voor een hond?

Ze is overigens super fit en lijkt nog helemaal niet oud :wink: maar ik zou niet willen dat ze eenzaam wordt, zo alleen in een groot huis en zonder hond.
Hopelijk gaat Adora nog lang mee, maar het blijft een boxer en die worden meestal geen 15 :(:

Laura84
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Hollandse Herder Langhaar
Aantal honden: 2
Contacteer:

Re: Te oud voor een hond

#2 Bericht door Laura84 »

Het ligt natuurlijk ook aan de achterban, mocht iemand niet meer in staat zijn om voor een hond te kunnen zorgen, daar zit geen leeftijd aan vast. Ik kan net zo goed morgen m'n been breken.
Groetjes Laura, en de streepjes bende, Fix en Laicka
Afbeelding

mosquito1980
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Vusi Duitse herder

#3 Bericht door mosquito1980 »

Nooit, mits je een goede vertrouwde regeling hebt waar de hond heen kan als jij niet meer in staat bent om de hond te verzorgen.
Een vertrouwde goede regeling is dus ook als de hond al wat ouder zou zijn en medicatie o.i.d. nodig heeft.

Doyaquba
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Boxer

#4 Bericht door Doyaquba »

Laura84 schreef:Het ligt natuurlijk ook aan de achterban, mocht iemand niet meer in staat zijn om voor een hond te kunnen zorgen, daar zit geen leeftijd aan vast. Ik kan net zo goed morgen m'n been breken.
Hond is altijd welkom bij ons (wonen in hetzelfde dorp) of bij mijn tante. Dus dat is niet zo'n probleem.
Dat het geen hond meer wordt formaat boxer hierna lijkt me wel logisch. Maar goed, een wat kleiner maatje lijkt me toch fijn voor haar.
Ze is zelf overigens overtuigd dat deze hond maar 15 moet worden :LOL:
Laatst gewijzigd door Doyaquba op 27 mar 2020 13:13, 1 keer totaal gewijzigd.

S@ndr@
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Laarsjesman , grote poten dame en een Cane Wattes
Contacteer:

#5 Bericht door S@ndr@ »

je kunt op verschillende leeftijden te oud zijn voor een hond... maar dat heeft niet zozeer alleen met de jaren te maken, maar wat ze mer je gedaan hebben en hoe fit of niet je nog bent en wat voor hond je zou willen hebben .
in te huren als honden fotograaf, gewoon even PB en :wink:
Afbeelding

Nanna
Forumkwebbel
Aantal honden: 5

#6 Bericht door Nanna »

Als je oud bent of wordt kun je natuurlijk nog best een hondje hebben. Maar wees dan verstandig en kies iets met een lagere energiebehoefte dat je zelf nog prima kunt mannen.
Een werklijn Mechelse herder kopen als je 80 bent zal misschien in een uitzonderlijk geval nog wel kunnen maar meestal is het een recept voor ellende. Van dat gezellige Poedeltje ga je veel meer plezier hebben.
Afbeelding

twinkeltje
Chef Fotowedstrijd
Mijn ras(sen): De liefste rassen die bestaan

#7 Bericht door twinkeltje »

Nooit te oud met goede achterban .
Hier was een man die had ook op oude leeftijd een hondje maar goede afspraken voor als het niet meer kon.
Hij heeft nog jaren plezier gehad maar vorig jaar is de man opgenomen behoorlijk aan het demonteren en het hondje kreeg gelijk een goed huis zoals afgesproken bij mensen waar hij ook gek op was.

Fotogravinnetje
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Contacteer:

#8 Bericht door Fotogravinnetje »

Hangt helemaal af van de persoon, wat voor hond en of er een vangnet is

Wolfsblut
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Riesenschnauzer, Dwergteckel rode langhaar en standaard teckel draadhaar.
Aantal honden: 3

#9 Bericht door Wolfsblut »

Vermits je een goede regeling hebt getroffen met je achterban hoeft leeftijd geen probleem te zijn. Het ligt echter vooral aan je fysieke gesteldheid.
Luisteren is meer dan horen, zien is meer dan kijken, leven is meer dan overleven.

DeDiana
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Aantal honden: 4

#10 Bericht door DeDiana »

Ik zou mezelf te oud vinden als ik niet meer een klein stukje zou kunnen wandelen met een net zo bejaard en rustig hondje.
Als het hondje dan door anderen uitgelaten kan worden, is dat op zich natuurlijk ook prima, maar ik zou dat zelf niet willen. Als het zover komt, houd ik het lekker bij katten ;-)

Maryanne
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers, Vizsla
Aantal honden: 12
Contacteer:

#11 Bericht door Maryanne »

Mijn Linetje was geplaatst bij een oudere dame (co-owner)met de afspraak dat ze hier terug zou komen als de dame niet meer voor haar kon zorgen.
Op 3 januari belde ik zoals ik vaker doe. Bleek Linet bij familie te zitten omdat de dame aan het dementeren is en niet meer goed voor Linetje kon zorgen. Ik heb de familie wel verteld dat dit niet de afspraak was maar Linet is nu 14 jaar en ze gaan goed voor haar zorgen, dan heb ik er wel vrede mee.

lucie
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Duitse herder, Beauceron, Hongaarse windhond, Bodeguero

#12 Bericht door lucie »

DeDiana schreef:Ik zou mezelf te oud vinden als ik niet meer een klein stukje zou kunnen wandelen met een net zo bejaard en rustig hondje.
Als het hondje dan door anderen uitgelaten kan worden, is dat op zich natuurlijk ook prima, maar ik zou dat zelf niet willen. Als het zover komt, houd ik het lekker bij katten ;-)
Mee eens. Ik zou het zelf ook niet meer doen als ik er niet zelf voor kon zorgen (en wandelen hoort daar ook bij), er daarbij vanuit gaand dat ik een hond heb die dan bij mijn leeftijd/situatie past. Mijn uitgangspunt bij het hebben van dieren is dat ik ze neem voor mijn plezier, maar dat het dier daar niet de dupe van mag worden (van mijn plezier bedoel ik). Er kan natuurlijk altijd iets gebeuren. Dus als ik niet aan de behoefte van een hond (meer) kan voldoen, neem ik geen hond. Dat is op zich niet leeftijd gebonden.
Afbeelding

Soeb88
Zeer actief
Ik heb een hond: Nee
Aantal honden: 0

#13 Bericht door Soeb88 »

Ligt helemaal aan de situatie en persoon denk ik. Mijn ene oma is fit en zou het zo lukken met een klein hondje of een oudje voor een paar jaartjes, mn andere oma ongeveer even oud heeft al dementie, die zal het hondje al vergeten wanneer de deur open is gegaan haha.

Tineke
Vaste gebruiker
Aantal honden: 3

#14 Bericht door Tineke »

mosquito1980 schreef:Nooit, mits je een goede vertrouwde regeling hebt waar de hond heen kan als jij niet meer in staat bent om de hond te verzorgen.
Een vertrouwde goede regeling is dus ook als de hond al wat ouder zou zijn en medicatie o.i.d. nodig heeft.
Dit dus ,en iets qua energie passend uitzoeken.
Afbeelding
De honden van voorbij, ze blijven in mijn leven
De honden van voorbij ,ik blijf met ze verweven.

https://www.facebook.com/Hondenherplaatsingennl

dagmar88
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): husky x malamute
husky x fox terrier
Dwergkees
Pomsky

#15 Bericht door dagmar88 »

DeDiana schreef:Ik zou mezelf te oud vinden als ik niet meer een klein stukje zou kunnen wandelen met een net zo bejaard en rustig hondje.
Ach, dat is ook niet onoverkomelijk en niet per se leeftijdsgebonden. In de periode dat ik afhankelijk was van de scootmobiel ging het ook prima.

Zolang de hulp me in m'n kousen komt hijsen en ik mijn reet in die scootmobiel kan planten, vind ik het best.
Achtervang vind ik met een makkelijk klein hondje ook niet noodzakelijk. Ik heb zelf zo'n hondje opgevangen, staan ze harder om te springen als om een pup.
Dat zit geen twee weken in een asiel.
M'n tante Pie (zus van overgrootmoeder) is onlangs overleden. 103 en de eerste honderd jaar was ze gewoon in orde.
Dertig jaar in je stoel uit het raam zitten kijken is ook zo wat.

thom
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Herder-mix uit Roemenië.

#16 Bericht door thom »

Nooit, is totaal afhankelijk van de situatie.
Afbeelding
Ari, onze Roemeense kruising, 15-07-13

M@scha
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Labraque

#17 Bericht door M@scha »

Laura84 schreef:Het ligt natuurlijk ook aan de achterban, mocht iemand niet meer in staat zijn om voor een hond te kunnen zorgen, daar zit geen leeftijd aan vast. Ik kan net zo goed morgen m'n been breken.
precies. mijn oma is zonder gedoe (op 3 maanden aan het einde na) 95 geworden. die had na haar 77ste dus nog 18 jaar. past best een hond in.

maar dan moet er wel een achterban zijn. al vind ik dat iedereen daarover na zou moeten denken
Afbeelding

Boutje
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): border collies, working beardie, shelties, chihuahua's en een havanezer

#18 Bericht door Boutje »

Nooit te oud mits passende hond en goede afspraken voor als het toch niet meer gaat.

hakunamatata
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Roemeense straatratjes

#19 Bericht door hakunamatata »

Zoals al vaker hier genoemd, ook ik vind het niet leeftijdsgebonden.

Wel heb ik soms twijfels bij die 'mits je een achterban hebt', wat wordt daar precies mee bedoelt? Dat iemand beloofd dat de hond daar naartoe kan als het verzorgen niet meer lukt?

Natuurlijk verschilt het per situatie, maar die achterban is niet altijd zo leuk als het lijkt. Heb het in het asiel al vaker voorbij zien komen dat van die achterban situatie was gewijzigd waardoor de hond er toch niet terecht kon, het niet klikte met de dieren die al daar wonen. Of zelfs dat de mensen gewoon geen klik hebben met het dier en het dier een plek gunnen waar die meer geliefd zal zijn.

Zelf vind ik het dus het belangrijkst dat er wat geregeld is voor de hond, niet precies waar die hond zal gaan wonen, maar wel wie ervoor gaat zorgen dat de hond op een passende andere plek terecht gaat komen. Of dat bij diegene zelf zal gaan zijn of er een goede andere plek gezocht gaat worden is mij dan om het even. Maar wel dat er iemand aangewezen is die dat op zich neemt.
~ Hakuna matata: Ge hebt geen zorgen, zorg maar dat ge geniet! ~
Afbeelding

lor1_1984
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Shih Tzu: Mahdu
Middenslag Keeshond: Dívka

#20 Bericht door lor1_1984 »

Ik heb ivm mijn eigen onzekere toekomst gekozen om ten alle tijden een achtervang te hebben voor de honden.
In mijn geval gaat Mahdu naar mijn stiefvader en Dívka naar mijn moeder, maar ik wil met hen nog bespreken dat wanneer dat niet lukt zij voor goede huisjes zorgen óf de honden naar het asiel hier in Almelo ('t Noordbroek) brengen.
Daar staat ook tegenover dat ik niet meer honden neem dan ik nu heb, ook omdat zij er zelf ook al 4 hebben (waarvan 2 oudjes: bijna 17 en bijna 13).

Stel dat ik wel het geluk heb om gezond oud te worden dan zou ik ook met mijn begeleiding regelen dat zij de hond(en) naar het asiel brengen of evt bij andere bewoners onderbrengen (mits de hond in kwestie daarvoor geschikt is uiteraard) wanneer ik er niet meer voor kan zorgen om wat voor reden dan ook.
Mahdu en Dívka
Afbeelding

Persistence
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Schotse herder korthaar
Sheltie x boerenfox

#21 Bericht door Persistence »

In de buurt liep een oude dame met een rollator met een oude sheltie. Ze had altijd nog een flink tempo erin en zei dat dit haar laatste hond ging worden, want ze kon de hond dus niet meer optillen als er wat mee was, en de hond moest ook altijd aangelijnd blijven want zij kon er dus niet meer achteraan, of hem uit de struiken plukken als daar wat eetbaars lag. Dat zijn natuurlijk ook dingen om rekening mee te houden.
Helaas moest zij plotseling zelf opgenomen worden en is de sheltie bij haar zoon terecht gekomen.
Afbeelding

Lucia
Vaste gebruiker

#22 Bericht door Lucia »

Ik heb 'anders' gekozen. Wat mij betreft is er niet een max. Zolang er een goede achtervang is in geval van nood of qua uitlaten, dan is er veel mogelijk.

Maar dan natuurlijk geen drukke jonge hond oid.

Sandra&co
Vaste gebruiker

#23 Bericht door Sandra&co »

Als ik oud en krakkemikkig ben dan ga ik bejaarde kleine hondjes opvangen. Iets met een lange vacht of zo, dan kan ik daar lekker aan prutsen. Helemaal geen hond zie ik zo gauw nog niet gebeuren, ik zou niet weten wat ik met mezelf aan moest dan. Wat dóen mensen die geen honden hebben? Dan zou ik maar alvast een beginnetje maken met m'n graf graven of zo.
Daar waar ik eerst woonde stond een verzorgingstehuis en daar zag ik geregeld een stokoud dametje met een zo mogelijk nóg ouder poedeltje rondlopen. Nou ja, het mocht eigenlijk geen lopen genoemd worden, maar ze kwamen stoeptegel voor stoeptegel vooruit en ze oogden heel content met elkaar.

ranetje
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

#24 Bericht door ranetje »

Ik heb "anders" gekozen.
Als je niet in staat bent een hond goed te verzorgen ben je niet (meer) geschikt voor een hond.
Daar heef leeftijd niets mee van doen.
Afbeelding
Als je je geheimen aan de wind vertelt, verwijt hem dan niet dat hij ze doorvertelt aan de bomen
Kahlil Gibran

Antonetta
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Ik heb een kruising chihuahua x pinscher en een kruising shih tzu x chihuahua.

#25 Bericht door Antonetta »

Ik vind dat je te oud bent voor een hond als je hem niet meer de verzorging kunt geven die hij nodig heeft.
Afbeelding.
Semper Fidelis, Coco, Gipsy, Gizmo en Mowgli.

Marlett
Overactief
Mijn ras(sen): 2 griekjes

#26 Bericht door Marlett »

Een oude buurvrouw hier heeft een boomertje, best een jong beestje nog. Die gaat er een paar keer per week met de hus op uit en heeft een gezin in de buurt dat de hond laat in de avond nog even uit laat. De andere rondjes doet ze zelf met de rollator.
Op die manier vind ik "achterban" wel goed geregeld.
Wat er gebeurt als ze echt niet meer voor de hond kan zorgen, weet ik niet, maar er is nu wel een betrokken groepje mensen dat daar vast wel een oplossing voor kan vinden. Het is een reuzemakkelijk hondje,

Cleva
Vaste gebruiker
Aantal honden: 7

#27 Bericht door Cleva »

Als ik niet meer op een scootmobiel met mijn yorkie naar het tuincentrum kan dan hoef ik niet meer.
Ik vertik het echt om de kraam op te ruimen voor de markt sluit.
Wat moet je dan? Gaan zitten wachten tot je dood gaat?
Hedenavond Bingo-avond op de forumvriendengroep. Meer dan 340 leden!
Meld je ook aan en win een prijs!
Afbeelding

Peter27
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Labrador

#28 Bericht door Peter27 »

Hier loopt een mevrouw op leeftijd met een rollator en een heel brave soort van windhond (gok een grey) door het dorp.
Geen ideale combi zou je zeggen maar het gaat zover ik kan zien prima..dus tja..
blablabla :)

Plaats reactie

Terug naar “Poll”