Reanimatie (mens)

Wilt u weten hoe een ander over bepaalde dingen denkt? Plaats dan hier uw poll.

Moderator: moderatorteam

Ik kan reanimeren

Nee.
9
7%
Nee vanwege mijn eigen lichamelijke toestand.
5
4%
Nee en voel niet de behoefte om het te leren.
6
5%
Nee maar ik wil het wel leren.
8
6%
Nee maar als het nodig is wil ik wel telefonische instructies opvolgen
13
10%
Ja ik kan het wel en heb een cursus gevolgd
28
22%
Ja ik ga ook op vervolgcursussen.
25
20%
Ja, Ik heb het van een kennis geleerd
0
Geen stemmen
Ik kan een aed bedienen
30
23%
Anders n.l.
4
3%

Totaal aantal stemmen: 128

Bericht
Auteur
Nanna
Forumkwebbel
Ik heb een hond: Ja
Aantal honden: 5

Re: Reanimatie (mens)

#61 Bericht door Nanna »

dagmar88 schreef: Echt niet dat ik bij een of andere doodvaller de zakken door ga zoeken. Wie weet wat er in zit.
Kun je 23 spaarkaarten uitzoeken
Misschien heb je dan eindelijk die Senseomachine compleet. Vergeet je uit louter geluk te reanimeren en wordt de betreffende meneer geen luierende kleuter.
Win win.
Afbeelding

dagmar88
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): husky x malamute
husky x fox terrier
Dwergkees
Pomsky
Aantal honden: 4

#62 Bericht door dagmar88 »

Nanna schreef:
dagmar88 schreef: Echt niet dat ik bij een of andere doodvaller de zakken door ga zoeken. Wie weet wat er in zit.
Kun je 23 spaarkaarten uitzoeken
Misschien heb je dan eindelijk die Senseomachine compleet. Vergeet je uit louter geluk te reanimeren en wordt de betreffende meneer geen luierende kleuter.
Win win.
:mrgreen: Ik heb zelf een langdurige circulatiestilstand nodig alvorens ik me niet meer te goed voel voor senseobrouwsels.
Kijk er wel dankbaar bij hoor (hmm!), maar zelf aanschaffen...

Budkes
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Mechelse Herders, Jack Russell Terriërs en een Welsh Corgi Pembroke
Aantal honden: 6

#63 Bericht door Budkes »

Vanuit mijn werk reanimeer ik vrij regelmatig. De meeste mensen gaan dood. Een aantal, vooral diegene die als het ware om de hoek neervielen, hebben het wel gered en dat is echt heel mooi.
De laatste jaren hebben we standaard een AED bij ons, dat is wel vooruitgang.
Ik start meteen de reanimatie. Als iemand niet gereanimeerd wil worden moet hij/zij zichtbaar een ketting dragen, ik ga er niet naar op zoek. Is ook vaak geen tijd voor.
Gr. Aniek

Afbeelding

GoldenGizmo
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Golden retriever
Aantal honden: 1

#64 Bericht door GoldenGizmo »

jvanringen schreef:
GoldenGizmo schreef:
jvanringen schreef:
_Tiny_ schreef:Nee precies dat zou ik ook niet voor mezelf willen.
Bovendien moet je toch een keer ergens aan dood.gaan..... Daarom wil ik ook niet gereanimeerd worden.
Ik wil dat ook niet, en een hoogbejaarde goede kennis van ons wou het ook niet. Maar bij hem ook iemand die “geen tijd” had om te kijken wat de patiënt eigenlijk zelf wilde, met een hele nare lijdensweg en overlijden tot gevolg. Als iemand niet wil, blijf er dan van af.
Als ik op straat iemand zie liggen en die heeft reanimatie nodig, moet ik die dan laten liggen want ik weet niet of die persoon wel of niet gereanimeerd wil worden? Of eerst kostbare tijd verspillen aan het zoeken naar een DNR?
Hij had een portemonnee in zijn broekzak - had ie altijd - met een verklaring er in, de buurvrouw die op hem lette en van alles voor hem regelde zei ook dat hij het niet wilde, maar daar werd niet naar geluisterd. Ik snap wel dat het erg lastig is voor hulpverleners, maar uiteindelijk is er precies gebeurd wat hij vreesde en dat vind ik óók zuur.
In hoeverre mag een hulpverlener of omstander eigenlijk hiernaar handelen? Stel nou dat iemand zegt dat het slachtoffer niet gereanimeerd wil worden terwijl dat niet zo is? Dat de buurvrouw hem eigenlijk liever kwijt dan rijk was bijvoorbeeld. Of iemand die denkt op die manier zeker van zijn/haar partner af te komen.

Als je echt niet gereanimeerd wil worden, kun je het beste zo'n ketting dragen volgens mij. Naar allerlei verklaringen in portemonnee's of telefoonhoesjes zoeken is geen tijd voor.

Hilly45
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Schapendoes

#65 Bericht door Hilly45 »

dagmar88 schreef:
Hilly45 schreef:
bram en thijs schreef:
dagmar88 schreef: Nee. Ik heb de vervelende gewoonte te zeggen wat ik bedoel.
En dat is dan stekelig
Mooi laten. Nergens gaat het over een kleuter die het niveau van een kleuter krijgt.

Haha nee, je vat het twee keer niet. Maar goed. Het was een vraag hoor.

Dat kan nu wel je doomsdayscenario zijn, maar je weet simpelweg niet wat het effect is.
Misschien ben je met het niveau van een vierjarige op een zorgboerderij wel veel gelukkiger dan nu.
Je bent dan niet meer hetzelfde mens, maar dat wil niet zeggen dat het een minderwaardig leven is.
Ik vind het ook niet zo laag, maar ik heb wellicht ander vergelijkingsmateriaal.
Klopt, dat weet je ook niet, het is ook niet een doemscenario, maar voor mij blijft het toch een dilemma, als iemand er bijv. al langere tijd ligt.

Ik heb vergelijkingsmateriaal van mensen in volwassen versie met een niveau van een 0,5-2jaar, dus ook genoeg vergelijkingsmateriaal.

Voor de man waar ik het over het heel heftig, evenals voor de familie.

Blijft staan, dat wanneer ik iemand in elkaar zie zakken, ik wel handel.
Afbeelding

gonnie
Vaste gebruiker
Ik heb een hond: Nee
Mijn ras(sen): Duitse Pinschers
Aantal honden: 2

#66 Bericht door gonnie »

Cleva schreef:
Hilly45 schreef:Maar daarom kun je daar wel over nadenken, zeker als je voorbeelden hebt gezien, hoe iemand eruit kan komen.
Je kunt overal over nadenken. Wat mij betreft denk je over de borsten van de buurvrouw of de hamsteractie van de ap maar je doet wat er nodig is en wat je geleerd hebt.

Ik wil wel gereanimeerd worden. Dat ik daarna misschien blind in een rolstoel terecht kom is mijn zaak, niet de jouwe.
Ik wil ook gereanimeerd worden. Zie daarna wel hoe het met me gaat.
Afbeelding

Tama, Nikkie, Jarah en Bijou.
Groetjes Gonnie.
Er is geen spreker die het van de zwijger wint.

korthaar
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): DSK

#67 Bericht door korthaar »

Ik kijk altijd even of de hulpverlener- in al zijn enthousiasme- niet vergeet 112 te bellen en doe dat dan indien nodig.

bram en thijs
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Grote Zwitserse Sennenhond
Aantal honden: 0

#68 Bericht door bram en thijs »

korthaar schreef:Ik kijk altijd even of de hulpverlener- in al zijn enthousiasme- niet vergeet 112 te bellen en doe dat dan indien nodig.
Hoort toch ook? Je reanimeert totdat zij het over kunnen nemen
AfbeeldingAfbeelding

jvanringen
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Lakelandterrier
IJslandse hond

#69 Bericht door jvanringen »

GoldenGizmo schreef: Als je echt niet gereanimeerd wil worden, kun je het beste zo'n ketting dragen volgens mij. Naar allerlei verklaringen in portemonnee's of telefoonhoesjes zoeken is geen tijd voor.
De buurvrouw zei dat hij een niet-reanimerenverklaring in zijn portefeuille had in zijn broekzak. Maar er werd helemaal niet naar haar geluisterd.

gerard k
Actief
Mijn ras(sen): Västgötaspets, Working kelpie

#70 Bericht door gerard k »

Ik kan reanimeren en aed gebruiken.

Heb op mijn vorige werk samen met 2 collegas ruim een half uur gereanimeerd en 4 keer schok van aed tot ambulance het overnam. 4 weken later liep de beste man weer een paar holes op de golfbaan. Geen bijverschijnselen.
Mij is geleerd, begin met reanimeren, pas als de aed aangesloten wordt maak je de borst bloot. Kom je dan een ketting tegen dan ga je door. Stoppen laat je over aan proffesionals. Een papiertje in de zak is niet geldig, alleen ketting of tattoo is geldig.

Fabiola17
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): .
Lente: Chihuahua
Famke: Chihuahua mix

#71 Bericht door Fabiola17 »

Ik was BHV'er toen ik nog werkte (had ongeveer nu anders weer op cursus gemoeten).
Dus ja, ik kan reanimeren en de AED bedienen.
Ons werd altijd verteld dat je altijd moet beginnen met reanimeren, mocht je een ketting of tattoo tegenkomen mag je stoppen, maar dat ben je niet verplicht. Officiële hulpverleners moeten dat wel respecteren. Maar als burger kan het best lastig zijn om te stoppen, als er allemaal mensen omheen staan kan dat best lastig zijn.

Ik weet wel van een paar mensen die goed uit een reanimatie zijn gekomen, 1tje was in de sportschool met zijn vrouw die verpleegkundige is en er was ook een student geneeskunde aanwezig, die begonnen meteen en dat heeft hem gered.

Wij leerden ook dat de meeste mensen het niet overleven, daar moet je op voorbereid zijn.
Groetjes Fabiola, Lente & Famke
in liefdevolle herinnering: Sinne 2007(?)-30.10.2019
en Joy 2003(?)-20.06.2017
Het wordt wel tijd voor een nieuw onderschrift!

Bonnie F
Vaste gebruiker

#72 Bericht door Bonnie F »

Reanimeren en aed. Geleerd en toegepast. Nooit met succes. Laten we zeggen dat ik nooit de juiste doelgroep heb gereanimeerd. Maar volgens mij haalt nog geen 20% het.
Afbeelding
Niets, maar dan ook niets komt zo vriendelijk op je af als een kletsnatte hond.

Cleva
Vaste gebruiker
Aantal honden: 7

#73 Bericht door Cleva »

jvanringen schreef:
GoldenGizmo schreef: Als je echt niet gereanimeerd wil worden, kun je het beste zo'n ketting dragen volgens mij. Naar allerlei verklaringen in portemonnee's of telefoonhoesjes zoeken is geen tijd voor.
De buurvrouw zei dat hij een niet-reanimerenverklaring in zijn portefeuille had in zijn broekzak. Maar er werd helemaal niet naar haar geluisterd.
Nee. Het was namelijk geen vergadering.
Je kunt geen correspondentie doornemen als er iemand ligt te sneven.
De ambulancebroeders hebben ons gezegd gewoon niet te bellen als iemand een verklaring heeft. Als je wel belt komen ze namelijk gewoon doen wat ze doen en zo hoort het ook.
Hedenavond Bingo-avond op de forumvriendengroep. Meer dan 340 leden!
Meld je ook aan en win een prijs!
Afbeelding

Cleva
Vaste gebruiker
Aantal honden: 7

#74 Bericht door Cleva »

Bonnie F schreef:Maar volgens mij haalt nog geen 20% het.
Nou en?
Is twee van de tien niet genoeg om je voor in te spannen, ofzo?
Hedenavond Bingo-avond op de forumvriendengroep. Meer dan 340 leden!
Meld je ook aan en win een prijs!
Afbeelding

bram en thijs
Vaste gebruiker

#75 Bericht door bram en thijs »

Iets van 5%
AfbeeldingAfbeelding

Bonnie F
Vaste gebruiker

#76 Bericht door Bonnie F »

Cleva schreef:
Nou en?
Is twee van de tien niet genoeg om je voor in te spannen, ofzo?
Shit, heb ik nu verraden dat ik te lui ben om uit mijn ogen te kijken?
Maar nee, het was een verklaring voor het feit dat mijn reanimatie pogingen niet leidde tot leven.
Afbeelding
Niets, maar dan ook niets komt zo vriendelijk op je af als een kletsnatte hond.

Budkes
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Mechelse Herders, Jack Russell Terriërs en een Welsh Corgi Pembroke
Aantal honden: 6

#77 Bericht door Budkes »

Inmiddels, eind 2016 laatste cijfers, overleefd 23 procent. Vermoedelijk nu al weer hoger want veel meer AED's.
En voor wat betreft uit de reanimatie komen als een kleuter:

Kwaltiteit van leven;

Een aantal onderzoeksresultaten, korte of
langere tijd na de reanimatie:
• 80 % functioneert over het algemeen goed
ondanks klachten van vermoeidheid (50%) en
emotionele problemen (30%)
• Gemiddeld geven overlevenden hun kwaliteit
van leven een rapportcijfer 7
• Van de personen die nog werkten ten tijde van
de hartstilstand is ruim 70% na een jaar terug
aan het werk, zij het dat een deel minder ging
werken
• 2 - 4% is afhankelijk van zorg bij dagelijkse
zaken als aankleden en eten.

Bron de Nederlandse hartstichting.
Gr. Aniek

Afbeelding

jvanringen
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Lakelandterrier
IJslandse hond

#78 Bericht door jvanringen »

Cleva schreef:
jvanringen schreef:
Nee. Het was namelijk geen vergadering.
Je kunt geen correspondentie doornemen als er iemand ligt te sneven.
De ambulancebroeders hebben ons gezegd gewoon niet te bellen als iemand een verklaring heeft. Als je wel belt komen ze namelijk gewoon doen wat ze doen en zo hoort het ook.
Okee, maar ik lees hier ook dat er ook niet wordt gestopt als iemand een ketting of tattoo heeft; dat heeft dan dus geen enkele zin.

Catho
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Herder mix

#79 Bericht door Catho »

Er hoeft niet te worden gestopt, dat is wat anders dan dat het niet gebeurd. Dat is aan de hulpverlener. Die zijn geen arts he. Ik weet van mezelf dat ik het kan, ik ben in de situatie geweest dat ik een ketting vond en dus stopte. Maar dat rekenen omstanders je aan en dat was echt niet prettig :ugh: Ja, je wordt daar voor gewaarschuwd in een cursus maar als je er daadwerkelijk staat en moet beslissen is dat heel andere koek.
Niemand wil iemand tot kasplantje maken....maar beslissen te stoppen terwijl de druk om iets te doen enorm hoog is en wat als, is niet iets wat je gewoon zomaar doet. Zo makkelijk is het domweg niet.
Afbeelding
Dag Thorran...

~Suzanne~
Vaste gebruiker

#80 Bericht door ~Suzanne~ »

Ik dacht dat stoppen niet mag? Dat je, als je begint moet stoppen tot er een arts is die dan (op grond van aanwezige kettingen oid) besluit te stoppen? Of als het te lang duurt en er geen kansen op success meer zijn?

Suzanne

Floortje
Vaste gebruiker

#81 Bericht door Floortje »

Blijkbaar kan ik het, want de buurvrouw die van de zomer een hartstilstand voor mijn deur kreeg leeft nog :schrik:

Zoals zo veel mensen krijg ik weleens zo'n niets voorstellend BHV-cursusje. Slaat nergens op. Het was op dat moment 6 jaar geleden dat ik zo'n cursus had gehad.
Maar daar zeggen ze altijd "In een noodsituatie doet het er niet toen wat je doet, ALS je maar iets doet"
En dat hebben we gedaan. Geen idee hoeveel compressies en beademingen in welke volgorde en in welk ritme.

De hulpdiensten waren razendsnel ter plaatste en zijn nog behoorlijk lang met haar bezig geweest, ze was nog niet bij kennis toen de ambu vertrok. Ze hebben haar een week onderkoeld in coma gehouden en ze heeft er wonder boven wonder amper iets aan overgehouden. 37 jaar. Bizar hoor.
Laatst gewijzigd door Floortje op 20 feb 2020 15:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding

Floortje
Vaste gebruiker

#82 Bericht door Floortje »

~Suzanne~ schreef:Ik dacht dat stoppen niet mag? Dat je, als je begint moet stoppen tot er een arts is die dan (op grond van aanwezige kettingen oid) besluit te stoppen? Of als het te lang duurt en er geen kansen op success meer zijn?

Suzanne
Klopt. Als er eenmaal begonnen is mag er nooit gestopt worden, alleen op last van een arts (of als het een heel gevaarlijke situatie is zoals een brandend pand ofzo, of als degene die reanimeert zelf niet goed wordt).
Afbeelding

Wolfsblut
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Riesenschnauzer, Dwergteckel rode langhaar en standaard teckel draadhaar.
Aantal honden: 3

#83 Bericht door Wolfsblut »

Ik ga niemand fouilleren om te kijken of de persoon gereanimeerd wilt worden. Als het mij kwalijk genomen wordt dat ik gereanimeerd heb, is de persoon in kwestie vrij om alsnog voor een trein te springen.
Ik zal bovendien niet iedereen helpen. Er zijn genoeg gevallen bekend dat men een hulpverlener in de val lokt om hem vervolgens in elkaar te slaan en te beroven. Dat zou ik afhankelijk van de situatie ter plekke eerst bekijken.
Luisteren is meer dan horen, zien is meer dan kijken, leven is meer dan overleven.

Floortje
Vaste gebruiker

#84 Bericht door Floortje »

Wolfsblut schreef: Er zijn genoeg gevallen bekend dat men een hulpverlener in de val lokt om hem vervolgens in elkaar te slaan en te beroven. Dat zou ik afhankelijk van de situatie ter plekke eerst bekijken.
:goeie: :LOL: :LOL: :LOL: :LOL: :LOL:
Maar eigenlijk is het om te janken.

Ik kan je wel vertellen dat de kleur blauw die mijn buurvrouw had niet in een standaard schminckdoos te vinden is. Zou wel erg veel moeite zijn om zo ver te gaan om iemand te beroven. Autoraampje intikken is een stuk voor de hand liggender voor een kruimeldiefje hoor.
Afbeelding

dagmar88
Vaste gebruiker
husky x fox terrier
Dwergkees
Pomsky

#85 Bericht door dagmar88 »

:tongue: Toen m'n vriend nog op de ambulance reed heeft hij wel een lijk meegenomen omdat de familie agressief werd.

bram en thijs
Vaste gebruiker

#86 Bericht door bram en thijs »

dagmar88 schreef::tongue: Toen m'n vriend nog op de ambulance reed heeft hij wel een lijk meegenomen omdat de familie agressief werd.
Naar het lijk of naar hem?
AfbeeldingAfbeelding

dagmar88
Vaste gebruiker
husky x fox terrier
Dwergkees
Pomsky

#87 Bericht door dagmar88 »

bram en thijs schreef:
dagmar88 schreef::tongue: Toen m'n vriend nog op de ambulance reed heeft hij wel een lijk meegenomen omdat de familie agressief werd.
Naar het lijk of naar hem?
Dan kun je het prima laten liggen toch? Betalen ze zelf maar voor een gesloten kist.

mijke
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): krakershondje

#88 Bericht door mijke »

Zinodo schreef:Meerdere opties om te antwoorden waren fijn geweest. Zoals ja ik kan reanimeren en ja ik kan een AED gebruiken.

Ik schrok me een hoedje toen ik erachter kwam dat maar heel weinig mensen in Nederland kunnen reanimeren. Ik begrijp het wel, alles hier is heel toegankelijk en bereikbaar. Waar ik vandaan kom leer je eerste hulp en reanimeren verplicht in middelbare school en je volgt daarna nog een cursus en examen voor dat je uberhaupt aan je rijbewijs mag beginnen. Zonder eerste hulp geen rijbewijs. Iedereen kan het. Van een veiligheidsaspect is het superhandig want het kan behoorlijk lang duren voordat een ambulance bij je is daarzo. Maar ook gevoelsmatig, stel iemand uit mijn gezin gebeurt iets en ik zou compleet clueless zijn met wat ik moet doen zou ik mezelf niet kunnen vergeven. Ik vind het basiskennis voor ieder mens. Goed, dat je iets verkeerd zou doen als het puntje bij paaltje komt kan natuurlijk gebeuren en ik heb het geluk gehad om het nooit te hoeven uitproberen maar toch geef je jezelf daarmee wel een kans om iets te doen wat potentieel het leven van iemand zou kunnen redden. In tegenstelling tot paniekerig zitten janken want je weet helemaal niks. Dat lijkt me nog 100 keer verschrikkelijker.

Edit: wat betreft de verklaring, ik denk niet dat je in zo’n moment uberhaupt zo ver kan denken om zoiets te gaan zoeken. Ik denk niet dat dat in me op zou komen. Misschien lullig maar ik zou denk ik verstand op null en gewoon doen, de rest komt later.
Wij leren het ook allemaal hoor, op de basisschool krijgt iedereen een cursus ehbo met examen, daar zit ook reanimeren bij, stabiele zijligging, hartmassage, mond op mond beademing. Ik had 0 fouten, maar het is wel al 24 jaar geleden dus ik heb ingevuld dat ik het niet kan. Ik heb ook niet de behoefte om het nog een keer te leren. Maar je hebt in Nederland binnen 30 seconden de hulpdiensten aan de telefoon die exacte instructies kunnen geven. Ik denk dat het dan wel scheelt als je het op school ooit eens hebt gehad, dat het nog in je spiergeheugen hebt. Ik denk dat je daarmee al een heel eind komt als het echt nodig is.

thom
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Herder-mix uit Roemenië.

#89 Bericht door thom »

mijke schreef:
Zinodo schreef:Meerdere opties om te antwoorden waren fijn geweest. Zoals ja ik kan reanimeren en ja ik kan een AED gebruiken.

Ik schrok me een hoedje toen ik erachter kwam dat maar heel weinig mensen in Nederland kunnen reanimeren. Ik begrijp het wel, alles hier is heel toegankelijk en bereikbaar. Waar ik vandaan kom leer je eerste hulp en reanimeren verplicht in middelbare school en je volgt daarna nog een cursus en examen voor dat je uberhaupt aan je rijbewijs mag beginnen. Zonder eerste hulp geen rijbewijs. Iedereen kan het. Van een veiligheidsaspect is het superhandig want het kan behoorlijk lang duren voordat een ambulance bij je is daarzo. Maar ook gevoelsmatig, stel iemand uit mijn gezin gebeurt iets en ik zou compleet clueless zijn met wat ik moet doen zou ik mezelf niet kunnen vergeven. Ik vind het basiskennis voor ieder mens. Goed, dat je iets verkeerd zou doen als het puntje bij paaltje komt kan natuurlijk gebeuren en ik heb het geluk gehad om het nooit te hoeven uitproberen maar toch geef je jezelf daarmee wel een kans om iets te doen wat potentieel het leven van iemand zou kunnen redden. In tegenstelling tot paniekerig zitten janken want je weet helemaal niks. Dat lijkt me nog 100 keer verschrikkelijker.

Edit: wat betreft de verklaring, ik denk niet dat je in zo’n moment uberhaupt zo ver kan denken om zoiets te gaan zoeken. Ik denk niet dat dat in me op zou komen. Misschien lullig maar ik zou denk ik verstand op null en gewoon doen, de rest komt later.
Wij leren het ook allemaal hoor, op de basisschool krijgt iedereen een cursus ehbo met examen, daar zit ook reanimeren bij, stabiele zijligging, hartmassage, mond op mond beademing. Ik had 0 fouten, maar het is wel al 24 jaar geleden dus ik heb ingevuld dat ik het niet kan. Ik heb ook niet de behoefte om het nog een keer te leren. Maar je hebt in Nederland binnen 30 seconden de hulpdiensten aan de telefoon die exacte instructies kunnen geven. Ik denk dat het dan wel scheelt als je het op school ooit eens hebt gehad, dat het nog in je spiergeheugen hebt. Ik denk dat je daarmee al een heel eind komt als het echt nodig is.
Op de basisschool ?? :80:
Nu is mijn basisschool best heel lang geleden, toen noemden dat nog de lagere school, maar echt nooit gehad.
Mijn kleindochters, nu 10 en 12 jaar, hebben het ook nooit gehad. Dus ben nogal verbaasd over je opmerking.
Afbeelding
Ari, onze Roemeense kruising, 15-07-13

dagmar88
Vaste gebruiker
husky x fox terrier
Dwergkees
Pomsky

#90 Bericht door dagmar88 »

thom schreef:
Op de basisschool ?? :80:
Nu is mijn basisschool best heel lang geleden, toen noemden dat nog de lagere school, maar echt nooit gehad.
Mijn kleindochters, nu 10 en 12 jaar, hebben het ook nooit gehad. Dus ben nogal verbaasd over je opmerking.
In de brugklas geloof ik. Maar dat was een of ander proefvak met een combinatie EHBO, wentelteefjes bakken, seksuele voorlichting en lichaamshygiëne :Q: :LOL:
Gigantisch duur lokaal met drie keukens voor gebouwd en een paar jaar later was het weer geschrapt.

Plaats reactie

Terug naar “Poll”