Reanimatie (mens)

Wilt u weten hoe een ander over bepaalde dingen denkt? Plaats dan hier uw poll.

Moderator: moderatorteam

Ik kan reanimeren

Nee.
9
7%
Nee vanwege mijn eigen lichamelijke toestand.
5
4%
Nee en voel niet de behoefte om het te leren.
6
5%
Nee maar ik wil het wel leren.
8
6%
Nee maar als het nodig is wil ik wel telefonische instructies opvolgen
13
10%
Ja ik kan het wel en heb een cursus gevolgd
28
22%
Ja ik ga ook op vervolgcursussen.
25
20%
Ja, Ik heb het van een kennis geleerd
0
Geen stemmen
Ik kan een aed bedienen
30
23%
Anders n.l.
4
3%

Totaal aantal stemmen: 128

Bericht
Auteur
Hilly45
Vaste gebruiker
Ik heb een hond: Ja
Mijn ras(sen): Schapendoes
Aantal honden: 1

Re: Reanimatie (mens)

#31 Bericht door Hilly45 »

Cleva schreef:Ik zie iemand die in nood is. Ik doe wat ik kan doen.
Hier en nu.
Wat er over een week speelt speelt over een week.

Als ik weet dat iemand niet gereanimeerd wil worden en dat ook formeel gemaakt heeft dan is het iets anders maar we gaan niet interessant lopen doen over de prognose omdat je een ehbo-cursusje hebt gehad.
De kansen op goed herstel gaan de ehbo-er helemaal niets aan. Daar hoef je niet over na te denken.
Het ging erom, dat jij uitspraken doet, die te simpel zijn en onjuist.

Denk dat niemand interessant doet over prognoses, want idd, die weet je niet. Maar daarom kun je daar wel over nadenken, zeker als je voorbeelden hebt gezien, hoe iemand eruit kan komen.

Ik reanimeer ook, als ik iemand zie die in nood is en reanimatie nodig heeft, tenzij er een verklaring is op welke manier dan ook. Maar als iemand er al een tijdje ligt en bijv. een omstander geeft aan, niemand kan iets, hij ligt er al 10 minuten zo.... dan denk ik, dat ik dat best dan lastig zou vinden. In een reanimatiecursus komen dit soort dilemma's ook vaak wel aan bod.
Afbeelding

Célie
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Old English bulldog, Franse bulldog
Contacteer:

#32 Bericht door Célie »

Ik heb cursus reanimeren gedaan maar kan nu zelf niet meer reanimeren door dat m'n pols is vastgezet.

Ik zou zelf niet gereanimeerd willen worden.
Afbeelding

Cleva
Vaste gebruiker
Aantal honden: 7

#33 Bericht door Cleva »

Hilly45 schreef:Maar daarom kun je daar wel over nadenken, zeker als je voorbeelden hebt gezien, hoe iemand eruit kan komen.
Je kunt overal over nadenken. Wat mij betreft denk je over de borsten van de buurvrouw of de hamsteractie van de ap maar je doet wat er nodig is en wat je geleerd hebt.

Ik wil wel gereanimeerd worden. Dat ik daarna misschien blind in een rolstoel terecht kom is mijn zaak, niet de jouwe.
Hedenavond Bingo-avond op de forumvriendengroep. Meer dan 340 leden!
Meld je ook aan en win een prijs!
Afbeelding

Célie
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Old English bulldog, Franse bulldog
Contacteer:

#34 Bericht door Célie »

Cleva schreef:
Hilly45 schreef:Maar daarom kun je daar wel over nadenken, zeker als je voorbeelden hebt gezien, hoe iemand eruit kan komen.
Je kunt overal over nadenken. Wat mij betreft denk je over de borsten van de buurvrouw of de hamsteractie van de ap maar je doet wat er nodig is en wat je geleerd hebt.

Ik wil wel gereanimeerd worden. Dat ik daarna misschien blind in een rolstoel terecht kom is mijn zaak, niet de jouwe.
Heb je wel een WEL reanimeren ketting dan?
Afbeelding

bram en thijs
Vaste gebruiker
Ik heb een hond: Nee
Mijn ras(sen): Grote Zwitserse Sennenhond
Aantal honden: 0

#35 Bericht door bram en thijs »

Célie schreef: Heb je wel een WEL reanimeren ketting dan?
Of een schuifje. Al naar gelang de zin van de dag
AfbeeldingAfbeelding

Hilly45
Vaste gebruiker

#36 Bericht door Hilly45 »

Célie schreef:
Cleva schreef:

Heb je wel een WEL reanimeren ketting dan?
Nee, nog geen ketting, maar wel verklaring bij mijn telefoonhoesje. Zit nog over ketting na te denken.
Afbeelding

_Tiny_
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Grote poedel, middenslagpoedel, aussiedoodle, shih tzu.
Aantal honden: 8

#37 Bericht door _Tiny_ »

bram en thijs schreef:
Célie schreef: Heb je wel een WEL reanimeren ketting dan?
Of een schuifje. Al naar gelang de zin van de dag
:LOL: :LOL:
Afbeelding

jvanringen
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Lakelandterrier
IJslandse hond

#38 Bericht door jvanringen »

_Tiny_ schreef:Nee precies dat zou ik ook niet voor mezelf willen.
Bovendien moet je toch een keer ergens aan dood.gaan..... Daarom wil ik ook niet gereanimeerd worden.
Ik wil dat ook niet, en een hoogbejaarde goede kennis van ons wou het ook niet. Maar bij hem ook iemand die “geen tijd” had om te kijken wat de patiënt eigenlijk zelf wilde, met een hele nare lijdensweg en overlijden tot gevolg. Als iemand niet wil, blijf er dan van af.

_Tiny_
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Grote poedel, middenslagpoedel, aussiedoodle, shih tzu.
Aantal honden: 8

#39 Bericht door _Tiny_ »

jvanringen schreef:
Bovendien moet je toch een keer ergens aan dood.gaan..... Daarom wil ik ook niet gereanimeerd worden.
Ik wil dat ook niet, en een hoogbejaarde goede kennis van ons wou het ook niet. Maar bij hem ook iemand die “geen tijd” had om te kijken wat de patiënt eigenlijk zelf wilde, met een hele nare lijdensweg en overlijden tot gevolg. Als iemand niet wil, blijf er dan van af.
Nee! Je moet blijven leven! Wil je dan je kleinkinderen niet zien opgroeien?! :LOL:
Afbeelding

Catho
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Herder mix

#40 Bericht door Catho »

Als iemands partner 112 belt omdat er reanimatie nodig is, ga ik inderdaad niet uitgebreid de paperassen doorzoeken of diegene dat al dan niet wil, ik neem toch aan dat je zoiets bespreekt :19: Je hebt er inderdaad 'geen tijd' voor als iemand dood ligt te gaan. Ik vind het nogal wat om dat zo beschuldigend uit te spreken als iemand met de beste bedoelingen je probeert te redden. Nogmaals, met een ketting om vind ik het persoonlijk anders en zou ik direct stoppen zodra ik het zie. Maar een telefoonhoesje doorzoeken...die tijd is er niet. Jammer.
Afbeelding
Dag Thorran...

GoldenGizmo
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Golden retriever

#41 Bericht door GoldenGizmo »

jvanringen schreef:
Als ik op straat iemand zie liggen en die heeft reanimatie nodig, moet ik die dan laten liggen want ik weet niet of die persoon wel of niet gereanimeerd wil worden? Of eerst kostbare tijd verspillen aan het zoeken naar een DNR?

Hilly45
Vaste gebruiker

#42 Bericht door Hilly45 »

Catho schreef:Als iemands partner 112 belt omdat er reanimatie nodig is, ga ik inderdaad niet uitgebreid de paperassen doorzoeken of diegene dat al dan niet wil, ik neem toch aan dat je zoiets bespreekt :19: Je hebt er inderdaad 'geen tijd' voor als iemand dood ligt te gaan. Ik vind het nogal wat om dat zo beschuldigend uit te spreken als iemand met de beste bedoelingen je probeert te redden. Nogmaals, met een ketting om vind ik het persoonlijk anders en zou ik direct stoppen zodra ik het zie. Maar een telefoonhoesje doorzoeken...die tijd is er niet. Jammer.
Dat is ook zo hoor, daarom denk ik ook na over die ketting.
Afbeelding

jvanringen
Vaste gebruiker
IJslandse hond

#43 Bericht door jvanringen »

GoldenGizmo schreef:
jvanringen schreef:
Als ik op straat iemand zie liggen en die heeft reanimatie nodig, moet ik die dan laten liggen want ik weet niet of die persoon wel of niet gereanimeerd wil worden? Of eerst kostbare tijd verspillen aan het zoeken naar een DNR?
Hij had een portemonnee in zijn broekzak - had ie altijd - met een verklaring er in, de buurvrouw die op hem lette en van alles voor hem regelde zei ook dat hij het niet wilde, maar daar werd niet naar geluisterd. Ik snap wel dat het erg lastig is voor hulpverleners, maar uiteindelijk is er precies gebeurd wat hij vreesde en dat vind ik óók zuur.

Frootje
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Griekse Wawa

#44 Bericht door Frootje »

Ik heb helemaal geen verstand van reanimeren, maar voordat je iemands portemonnee hebt gevonden en zo’n verklaring tegenkomt ben je toch ook al minstens drie minuten verder? Dat lijkt mij best veel, kan me inderdaad goed voorstellen dat mensen dat niet doen als elke seconde telt. Tenzij er inderdaad iemand bij staat die het weet of iemand een ketting draagt, want dan is het snel bepaald natuurlijk. En dan zou er ook naar geluisterd moeten worden.

Ik kan niet reanimeren, maar wil het op zich wel leren.

bram en thijs
Vaste gebruiker

#45 Bericht door bram en thijs »

jvanringen schreef:Hij had een portemonnee in zijn broekzak.
Ze leren ons dat je altijd moet beginnen met de circulatie op gang te krijgen, als later blijkt dat iemand dat niet wilde dan is het dikke pech
AfbeeldingAfbeelding

Fotogravinnetje
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Aantal honden: 2
Contacteer:

#46 Bericht door Fotogravinnetje »

bram en thijs schreef:
jvanringen schreef:Hij had een portemonnee in zijn broekzak.
Ze leren ons dat je altijd moet beginnen met de circulatie op gang te krijgen, als later blijkt dat iemand dat niet wilde dan is het dikke pech
Precies. Dus je begint, behalve als je bij het hals vrijmaken een DNR-ketting tegenkomt, of mogelijk bij het voelen van de pols een DNR-armband. Verklaring in telefoonhoesje of portemonnee zal meestal niet gevonden worden voordat er gereanimeerd wordt

Robian
Actief
Aantal honden: 3

#47 Bericht door Robian »

bram en thijs schreef:
Branka schreef:en ik word ook nijdig van de stelligheid waarmee wordt geroepen dat iedereen gered kan worden
Die stelligheid herken ik niet, het is hier juist dat het vrij zinloos is om te doen. Zelfs mensen die meteen professioneel gereanimeerd (kunnen) worden redden het maar zelden en dat is ook algemeen bekend. En zelfs als het lukt dan wordt je daar maar zelden beter van
Ik heb eind vorig jaar nog een herhaling gevolgd voor reanimatie en gebruik AED.
Degene die de cursus gaf heel duidelijk aan dat je bij een reanimatie ervan uit moet gaan dat de persoon in kwestie dood is.
Je houdt de circulatie op gang zodat de persoon, in het meest gunstigste geval, een kans heeft.
Groetjes, Sylvia
Afbeelding

bram en thijs
Vaste gebruiker

#48 Bericht door bram en thijs »

Robian schreef:Je houdt de circulatie op gang zodat de persoon, in het meest gunstigste geval, een kans heeft.
En anders is het een paar dagen gesedeerd en gekoeld liggen, de patiënt heeft daar geen weet van en de familie kan rustig over de ergste schrik heen komen
AfbeeldingAfbeelding

Nanna
Forumkwebbel
Aantal honden: 5

#49 Bericht door Nanna »

Hilly45 schreef:
In het verre verleden, was mijn eerste afdeling als leerling verpleegkundige de hart/long afdeling. Daar was een man gereanimeerd, op straat, binnengebracht op hartafdeling opgenomen. Deze man had naderhand een niveau van een kleuter. Dat is zo mijn schrik, staat nog altijd op mijn netvlies.
Sommigen hoeven daar niet eens een hartstilstand voor beleefd te hebben. :cool2:
Afbeelding

Hilly45
Vaste gebruiker

#50 Bericht door Hilly45 »

Nanna schreef:
Hilly45 schreef:
In het verre verleden, was mijn eerste afdeling als leerling verpleegkundige de hart/long afdeling. Daar was een man gereanimeerd, op straat, binnengebracht op hartafdeling opgenomen. Deze man had naderhand een niveau van een kleuter. Dat is zo mijn schrik, staat nog altijd op mijn netvlies.
Sommigen hoeven daar niet eens een hartstilstand voor beleefd te hebben. :cool2:
Nee, dat is waar. :wink:

Maar goed, bij deze man was het wel duidelijk oorzaak/gevolg en dat vond ik wel heftig te zien/horen.
Afbeelding

Nanna
Forumkwebbel
Aantal honden: 5

#51 Bericht door Nanna »

Jawel, maar als iemand op straat neervalt ga ik toch echt niet die portemonnee uit de achterzak halen. Net of je vooraf jezelf even wilt salariëren.
Je kunt trouwens ook kiezen voor een tattoo op je borst. Hoef je ook niet na te denken over schuifjes of kettingen.
Afbeelding

dagmar88
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): husky x malamute
husky x fox terrier
Dwergkees
Pomsky
Aantal honden: 4

#52 Bericht door dagmar88 »

Nanna schreef:Jawel, maar als iemand op straat neervalt ga ik toch echt niet die portemonnee uit de achterzak halen. Net of je vooraf jezelf even wilt salariëren.
Je kunt trouwens ook kiezen voor een tattoo op je borst. Hoef je ook niet na te denken over schuifjes of kettingen.
:neenee: Echt niet dat ik bij een of andere doodvaller de zakken door ga zoeken. Wie weet wat er in zit.
Kun je 23 spaarkaarten uitzoeken en tegen die tijd heb je meer aan een donorcodicil.

Hoe erg is het voor een kleuter om het verstand van een kleuter te hebben?

Hilly45
Vaste gebruiker

#53 Bericht door Hilly45 »

dagmar88 schreef:
Nanna schreef:Jawel, maar als iemand op straat neervalt ga ik toch echt niet die portemonnee uit de achterzak halen. Net of je vooraf jezelf even wilt salariëren.
:neenee: Echt niet dat ik bij een of andere doodvaller de zakken door ga zoeken. Wie weet wat er in zit.
Kun je 23 spaarkaarten uitzoeken en tegen die tijd heb je meer aan een donorcodicil.

Je bedoelt, hoe erg is het voor een volwassen man, om na een reanimatie het verstand van een kleuter te hebben.... ?
Afbeelding

dagmar88
Vaste gebruiker
husky x fox terrier
Dwergkees
Pomsky

#54 Bericht door dagmar88 »

Hilly45 schreef: Je bedoelt, hoe erg is het voor een volwassen man, om na een reanimatie het verstand van een kleuter te hebben.... ?
Nee. Ik heb de vervelende gewoonte te zeggen wat ik bedoel.

bram en thijs
Vaste gebruiker

#55 Bericht door bram en thijs »

dagmar88 schreef: Nee. Ik heb de vervelende gewoonte te zeggen wat ik bedoel.
En dat is dan stekelig
AfbeeldingAfbeelding

jvanringen
Vaste gebruiker
IJslandse hond

#56 Bericht door jvanringen »

Hilly45 schreef:
dagmar88 schreef:

Je bedoelt, hoe erg is het voor een volwassen man, om na een reanimatie het verstand van een kleuter te hebben.... ?
Als hij het verstand van een kleuter heeft, weet hij niet dat hij een volwassen man is met het verstand van een kleuter. De volwassenen om hem heen weten dat, maar hij niet.
Laatst gewijzigd door jvanringen op 19 feb 2020 18:20, 1 keer totaal gewijzigd.

Hilly45
Vaste gebruiker

#57 Bericht door Hilly45 »

bram en thijs schreef:
En dat is dan stekelig
Mooi laten. Nergens gaat het over een kleuter die het niveau van een kleuter krijgt.
Afbeelding

crutz
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Contacteer:

#58 Bericht door crutz »

De meeste die ik ken die niet gereanimeerd willen worden dragen een ketting en die is vrij duidelijk zichtbaar / aanwezig dus zou daar nog wel naar kijken maar idd geen zakken doorzoeken.

En ja ik kan reanimeren en een AED gebruiken. Gelukkig nog nooit nodig gehad

Hilly45
Vaste gebruiker

#59 Bericht door Hilly45 »

jvanringen schreef:
Hilly45 schreef:
dagmar88 schreef:

Als hij het verstand van een kleuter heeft, weet hij niet dat hij een volwassen man is met het verstand van een kleuter. De volwassenen om hem heen weten dat.
Klopt, voor de naaste familie was het heel erg. Maar voor de man in kwestie ook, omdat hij te maken kreeg met een omgeving, die onwijs verwarrend voor hem werkte.
Afbeelding

dagmar88
Vaste gebruiker
husky x fox terrier
Dwergkees
Pomsky

#60 Bericht door dagmar88 »

Hilly45 schreef:
bram en thijs schreef:
En dat is dan stekelig
Mooi laten. Nergens gaat het over een kleuter die het niveau van een kleuter krijgt.

Haha nee, je vat het twee keer niet. Maar goed. Het was een vraag hoor.

Dat kan nu wel je doomsdayscenario zijn, maar je weet simpelweg niet wat het effect is.
Misschien ben je met het niveau van een vierjarige op een zorgboerderij wel veel gelukkiger dan nu.
Je bent dan niet meer hetzelfde mens, maar dat wil niet zeggen dat het een minderwaardig leven is.
Ik vind het ook niet zo laag, maar ik heb wellicht ander vergelijkingsmateriaal.

Plaats reactie

Terug naar “Poll”