Reanimatie (mens)

Wilt u weten hoe een ander over bepaalde dingen denkt? Plaats dan hier uw poll.

Moderator: moderatorteam

Ik kan reanimeren

Nee.
9
7%
Nee vanwege mijn eigen lichamelijke toestand.
5
4%
Nee en voel niet de behoefte om het te leren.
6
5%
Nee maar ik wil het wel leren.
8
6%
Nee maar als het nodig is wil ik wel telefonische instructies opvolgen
13
10%
Ja ik kan het wel en heb een cursus gevolgd
28
22%
Ja ik ga ook op vervolgcursussen.
25
20%
Ja, Ik heb het van een kennis geleerd
0
Geen stemmen
Ik kan een aed bedienen
30
23%
Anders n.l.
4
3%

Totaal aantal stemmen: 128

Bericht
Auteur
Fotogravinnetje
Vaste gebruiker
Ik heb een hond: Ja
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Aantal honden: 2
Contacteer:

Re: Reanimatie (mens)

#91 Bericht door Fotogravinnetje »

dagmar88 schreef:
thom schreef:
Op de basisschool ?? :80:
Nu is mijn basisschool best heel lang geleden, toen noemden dat nog de lagere school, maar echt nooit gehad.
Mijn kleindochters, nu 10 en 12 jaar, hebben het ook nooit gehad. Dus ben nogal verbaasd over je opmerking.
In de brugklas geloof ik. Maar dat was een of ander proefvak met een combinatie EHBO, wentelteefjes bakken, seksuele voorlichting en lichaamshygiëne :Q: Afbeelding
Gigantisch duur lokaal met drie keukens voor gebouwd en een paar jaar later was het weer geschrapt.
Hier in groep 8 jeugd-EHBO. Wel beademen, geen hartmassage. En vervolgens in de tweede klas volledige reanimatie-cursus, maar dat was nog zonder AED. Van wat ik gehoord en op tv gezien heb, moet het mij geen problemen op gaan leveren een AED te gebruiken als het nodig zou zijn. Maar goed, bij mij is die cursus dus al ruim 20 jaar geleden geweest en eigenlijk zou ik hem opnieuw moeten doen, al was het maar vanwege veranderde inzichten. Aan de andere kant: ik zou waarschijnlijk al tijdens de eerste check aan de lijn hangen met 112 en dan loodsen ze je er ook wel doorheen

Catho
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Herder mix
Aantal honden: 1

#92 Bericht door Catho »

Floortje schreef:
~Suzanne~ schreef:Ik dacht dat stoppen niet mag? Dat je, als je begint moet stoppen tot er een arts is die dan (op grond van aanwezige kettingen oid) besluit te stoppen? Of als het te lang duurt en er geen kansen op success meer zijn?

Suzanne
Klopt. Als er eenmaal begonnen is mag er nooit gestopt worden, alleen op last van een arts (of als het een heel gevaarlijke situatie is zoals een brandend pand ofzo, of als degene die reanimeert zelf niet goed wordt).
Dat is niet waar, je mag als burger/niet-arts altijd stoppen als de situatie niet meer veilig is. Of als je zo'n ketting zou vinden. Of als je het om welke reden dan ook niet meer kan. Dat is wel iets wat voor mijn gevoel pas recent echt duidelijk wordt benadrukt. Als actief arts is het een ander verhaal.
Afbeelding
Dag Thorran...

Floortje
Vaste gebruiker

#93 Bericht door Floortje »

Catho schreef:
Floortje schreef:
~Suzanne~ schreef:Ik dacht dat stoppen niet mag? Dat je, als je begint moet stoppen tot er een arts is die dan (op grond van aanwezige kettingen oid) besluit te stoppen? Of als het te lang duurt en er geen kansen op success meer zijn?

Suzanne
Klopt. Als er eenmaal begonnen is mag er nooit gestopt worden, alleen op last van een arts (of als het een heel gevaarlijke situatie is zoals een brandend pand ofzo, of als degene die reanimeert zelf niet goed wordt).
Dat is niet waar, je mag als burger/niet-arts altijd stoppen als de situatie niet meer veilig is. Of als je zo'n ketting zou vinden. Of als je het om welke reden dan ook niet meer kan. Dat is wel iets wat voor mijn gevoel pas recent echt duidelijk wordt benadrukt. Als actief arts is het een ander verhaal.
We zeggen hetzelfde :wink:
Maar inderdaad, zo'n ketting had ik buiten beschouwing gelaten.

Ik schrok overigens best wel. Toen de hulpverleners kwamen dacht ik Oh yes! Daar zijn ze, ze komen het overnemen. Maar zo reageert blijkbaar iedereen. Dus zij schreeuwde heel gebiedende wijs "NIET STOPPEN! DOORGAAN!". Want zij moesten natuurlijk ook nog hun spullen uitpakken.
Afbeelding

GoldenGizmo
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Golden retriever

#94 Bericht door GoldenGizmo »

mijke schreef:
Zinodo schreef:Meerdere opties om te antwoorden waren fijn geweest. Zoals ja ik kan reanimeren en ja ik kan een AED gebruiken.

Ik schrok me een hoedje toen ik erachter kwam dat maar heel weinig mensen in Nederland kunnen reanimeren. Ik begrijp het wel, alles hier is heel toegankelijk en bereikbaar. Waar ik vandaan kom leer je eerste hulp en reanimeren verplicht in middelbare school en je volgt daarna nog een cursus en examen voor dat je uberhaupt aan je rijbewijs mag beginnen. Zonder eerste hulp geen rijbewijs. Iedereen kan het. Van een veiligheidsaspect is het superhandig want het kan behoorlijk lang duren voordat een ambulance bij je is daarzo. Maar ook gevoelsmatig, stel iemand uit mijn gezin gebeurt iets en ik zou compleet clueless zijn met wat ik moet doen zou ik mezelf niet kunnen vergeven. Ik vind het basiskennis voor ieder mens. Goed, dat je iets verkeerd zou doen als het puntje bij paaltje komt kan natuurlijk gebeuren en ik heb het geluk gehad om het nooit te hoeven uitproberen maar toch geef je jezelf daarmee wel een kans om iets te doen wat potentieel het leven van iemand zou kunnen redden. In tegenstelling tot paniekerig zitten janken want je weet helemaal niks. Dat lijkt me nog 100 keer verschrikkelijker.

Edit: wat betreft de verklaring, ik denk niet dat je in zo’n moment uberhaupt zo ver kan denken om zoiets te gaan zoeken. Ik denk niet dat dat in me op zou komen. Misschien lullig maar ik zou denk ik verstand op null en gewoon doen, de rest komt later.
Wij leren het ook allemaal hoor, op de basisschool krijgt iedereen een cursus ehbo met examen, daar zit ook reanimeren bij, stabiele zijligging, hartmassage, mond op mond beademing. Ik had 0 fouten, maar het is wel al 24 jaar geleden dus ik heb ingevuld dat ik het niet kan. Ik heb ook niet de behoefte om het nog een keer te leren. Maar je hebt in Nederland binnen 30 seconden de hulpdiensten aan de telefoon die exacte instructies kunnen geven. Ik denk dat het dan wel scheelt als je het op school ooit eens hebt gehad, dat het nog in je spiergeheugen hebt. Ik denk dat je daarmee al een heel eind komt als het echt nodig is.
Nee dat verschilt echt per school. Ik heb het inderdaad ook geleerd in groep acht, maar mijn vriend volgens mij niet. Naast een ehbo-cursus kregen wij in groep acht ook nog een schaak-cursus (ja, onder schooltijd). Dat is blijkbaar ook niet op elke school het geval ;-)

Cleva
Vaste gebruiker
Aantal honden: 7

#95 Bericht door Cleva »

bram en thijs schreef:
Bonnie F schreef:Maar volgens mij haalt nog geen 20% het.
Iets van 5%

Waar staat dat?
Hedenavond Bingo-avond op de forumvriendengroep. Meer dan 340 leden!
Meld je ook aan en win een prijs!
Afbeelding

Cleva
Vaste gebruiker
Aantal honden: 7

#96 Bericht door Cleva »

Budkes schreef:Inmiddels, eind 2016 laatste cijfers, overleefd 23 procent. Vermoedelijk nu al weer hoger want veel meer AED's.
En voor wat betreft uit de reanimatie komen als een kleuter:

Kwaltiteit van leven;

Een aantal onderzoeksresultaten, korte of
langere tijd na de reanimatie:
• 80 % functioneert over het algemeen goed
ondanks klachten van vermoeidheid (50%) en
emotionele problemen (30%)
• Gemiddeld geven overlevenden hun kwaliteit
van leven een rapportcijfer 7
• Van de personen die nog werkten ten tijde van
de hartstilstand is ruim 70% na een jaar terug
aan het werk, zij het dat een deel minder ging
werken
• 2 - 4% is afhankelijk van zorg bij dagelijkse
zaken als aankleden en eten.

Bron de Nederlandse hartstichting.
Oh. Daar staat het.
Hedenavond Bingo-avond op de forumvriendengroep. Meer dan 340 leden!
Meld je ook aan en win een prijs!
Afbeelding

Tamara/Bayko
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Vlinderhondje (Epagneul Nain Continental Papillon)

#97 Bericht door Tamara/Bayko »

Laatste klas lagere school EHBO-cursus inclusief reanimeren gehad, maar een kwart eeuw later weet ik echt niet meer hoe het moet.
Groetjes van Tamara en een pootje van Cody
Afbeelding
In liefdevolle herinnering:
Bayko *06-01-2002 +08-09-2012 Cyntha *20-04-2003 +02-05-2017

mijke
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): krakershondje

#98 Bericht door mijke »

Oh, blijkbaar zat ik er naast dat dat standaard op school voorbij komt. Dat verbaast me wel eigenlijk! Ik vond het erg nuttig. Al is de meeste kennis nu wel weggezakt en heb ik echt nooit in mijn leven een snelverband hoeven gebruiken :P Ik zou het wel goed vinden als het standaard wordt, en op der middelbare misschien nog een keer herhaald.

HillieS
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Kruising Border Terriër en Schapendoes

#99 Bericht door HillieS »

mijke schreef:Oh, blijkbaar zat ik er naast dat dat standaard op school voorbij komt. Dat verbaast me wel eigenlijk! Ik vond het erg nuttig. Al is de meeste kennis nu wel weggezakt en heb ik echt nooit in mijn leven een snelverband hoeven gebruiken :P Ik zou het wel goed vinden als het standaard wordt, en op der middelbare misschien nog een keer herhaald.
Ik geloof dat wij ongeveer even oud zijn, en bij mij was 't ook standaard op school, in groep 8. Zou inderdaad in het standaard lespakket moeten zitten, zowel op de basisschool in groep 8 als op de middelbare school.
Afbeelding

Bonnie F
Vaste gebruiker

#100 Bericht door Bonnie F »

Cijfers uit 2015.
Gunstiger dan ik verwachtte. Afbeelding
Afbeelding
Niets, maar dan ook niets komt zo vriendelijk op je af als een kletsnatte hond.

Sassy
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Border Collie
Aantal honden: 5

#101 Bericht door Sassy »

Ik doe elk jaar de herhaling (tegenwoordig met AED) vanwege BHV.

ellen en de birmanen
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): 4 tollers
Aantal honden: 4

#102 Bericht door ellen en de birmanen »

ieder jaar herhaling van de EHBO voor mijn werk. daar zit standaard reanimatie en gebruik AED in. ooit 1x moeten reanimeren. dit persoon heeft het overleefd maar stierf 3 maanden later alsnog aan een hersenbloeding.
als ik een ketting zie met niet reanimeren dan zal ik ook niet reanimeren maar de omstanders kunnen dan agressief worden omdat je niet helpt want die willen dat hun naaste geholpen wordt. dus zal je voor je eigen veiligheid moeten kiezen en dat verschilt per situatie. maar ik ga niet op zoek naar briefjes en ik ga zeker niet af wat een buurvrouw zegt. voor het zelfde geldt heeft ze een pleurishekel aan haar buurman.
Afbeelding

Bello123
Beginner

#103 Bericht door Bello123 »

Ja, ik kan het en ik moet het ook kunnen.

Een niet-reanimeren verklaring mag alleen een arts respecteren, bij mijn weten. Als niet-arts (ik) zal ik dus wel moeten beginnen met het reanimeren.

sbientje
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Labrador Retriever
Contacteer:

#104 Bericht door sbientje »

Bello123 schreef:Ja, ik kan het en ik moet het ook kunnen.

Een niet-reanimeren verklaring mag alleen een arts respecteren, bij mijn weten. Als niet-arts (ik) zal ik dus wel moeten beginnen met het reanimeren.
dat klinkt onlogisch. Waarom is een arts wel bevoegd iemands wens te respecteren en jij niet?

Hilly45
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Schapendoes

#105 Bericht door Hilly45 »

sbientje schreef:
Bello123 schreef:Ja, ik kan het en ik moet het ook kunnen.

dat klinkt onlogisch. Waarom is een arts wel bevoegd iemands wens te respecteren en jij niet?
Is ook niet waar. Ik mag het ook respecteren als ik een niet-reanimeren penning/verklaring vind. (als niet-arts zijnde)

Ik denk soms dat in de veelheid van allerlei bhv-cursussen en daarmee dus ook verschillende docenten er soms echt andere visies vertelt worden. Het zou goed zijn als het toch ergens een keer helder is. Het lijkt net alsof het toch altijd wat een grijs gebied is.
Afbeelding

Mit
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Een Roemeense krielkip

#106 Bericht door Mit »

Ik kan reanimeren en ben lid van een organisatie die een melding geeft als er ergens in mijn buurt reanimatie nodig is.

Op dit moment, ik ben 35, wil ik wel gereanimeerd worden. Ga ik dingen mankeren of ben ik op den duur een stuk ouder dan wil ik niet meer gereanimeerd worden.
Afbeelding

Plaats reactie

Terug naar “Poll”