Reanimatie (mens)

Wilt u weten hoe een ander over bepaalde dingen denkt? Plaats dan hier uw poll.

Moderator: moderatorteam

Ik kan reanimeren

Nee.
9
7%
Nee vanwege mijn eigen lichamelijke toestand.
5
4%
Nee en voel niet de behoefte om het te leren.
6
5%
Nee maar ik wil het wel leren.
8
6%
Nee maar als het nodig is wil ik wel telefonische instructies opvolgen
13
10%
Ja ik kan het wel en heb een cursus gevolgd
28
22%
Ja ik ga ook op vervolgcursussen.
25
20%
Ja, Ik heb het van een kennis geleerd
0
Geen stemmen
Ik kan een aed bedienen
30
23%
Anders n.l.
4
3%

Totaal aantal stemmen: 128

Bericht
Auteur
teckeltoos
Vaste gebruiker
Ik heb een hond: Ja
Mijn ras(sen): Teckel
Aantal honden: 1

Reanimatie (mens)

#1 Bericht door teckeltoos »

Zag net een item op tv over reanimatie.

Aan de ene kant wil ik het wel leren maar aan de andere kant ben ik bang dat ik het mentaal niet aan zou kunnen als de reanimatie niet lukt.

Een broer van mij heeft ooit tevergeefs op zijn schoonvader reanimatie toegepast. Moet ik er wel bij melden dat hij toen rode kruis calamiteiten vrijwilliger was.

Wie van jullie kunnen reanimeren ?

Wie het wel kunnen. Kijk je ook of het "slachtoffer"' een niet reanimeren verklaring bij zich heeft of ga je aan meteen de gang en laat intussen een ander ze zakken of tas daarop controleren ?
Laatst gewijzigd door teckeltoos op 19 feb 2020 11:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding

Zinodo
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Podenco Canario
Podenco Andaluz mix
Keeshond sheltie kruising
Aantal honden: 3

Re: Reanimatie (mens)

#2 Bericht door Zinodo »

Meerdere opties om te antwoorden waren fijn geweest. Zoals ja ik kan reanimeren en ja ik kan een AED gebruiken.

Ik schrok me een hoedje toen ik erachter kwam dat maar heel weinig mensen in Nederland kunnen reanimeren. Ik begrijp het wel, alles hier is heel toegankelijk en bereikbaar. Waar ik vandaan kom leer je eerste hulp en reanimeren verplicht in middelbare school en je volgt daarna nog een cursus en examen voor dat je uberhaupt aan je rijbewijs mag beginnen. Zonder eerste hulp geen rijbewijs. Iedereen kan het. Van een veiligheidsaspect is het superhandig want het kan behoorlijk lang duren voordat een ambulance bij je is daarzo. Maar ook gevoelsmatig, stel iemand uit mijn gezin gebeurt iets en ik zou compleet clueless zijn met wat ik moet doen zou ik mezelf niet kunnen vergeven. Ik vind het basiskennis voor ieder mens. Goed, dat je iets verkeerd zou doen als het puntje bij paaltje komt kan natuurlijk gebeuren en ik heb het geluk gehad om het nooit te hoeven uitproberen maar toch geef je jezelf daarmee wel een kans om iets te doen wat potentieel het leven van iemand zou kunnen redden. In tegenstelling tot paniekerig zitten janken want je weet helemaal niks. Dat lijkt me nog 100 keer verschrikkelijker.

Edit: wat betreft de verklaring, ik denk niet dat je in zo’n moment uberhaupt zo ver kan denken om zoiets te gaan zoeken. Ik denk niet dat dat in me op zou komen. Misschien lullig maar ik zou denk ik verstand op null en gewoon doen, de rest komt later.
Laatst gewijzigd door Zinodo op 19 feb 2020 11:33, 1 keer totaal gewijzigd.

Fotogravinnetje
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Aantal honden: 2
Contacteer:

#3 Bericht door Fotogravinnetje »

Ik heb ooit een cursus gevolgd. Niets kunnen doen lijkt me nog erger dan weten dat je je best gedaan hebt, maar het niet heeft mogen baten. In principe begin je met uitzoeken of reanimatie nodig is en begin je daar ook mee als het nodig is. Ik denk dat ik er niet aan zou denken expliciet te zoeken naar zijn verklaring. Kom ik het tegen, zal ik dat wel respecteren.
En ik zou het zo snel mogelijk aan iemand overlaten die recenter de cursus gevolgd heeft, want het is bij mij al wel meer dan 20 jaar geleden geweest dat ik het geoefend heb

Perle
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): MH - Chihuahua
Aantal honden: 5

#4 Bericht door Perle »

Ik kan het, heb het elk jaar moeten oefenen op werk. Onlangs ook geleerd om een hond te reanimeren.
Ik heb het nog nooit zelf moeten doen, wel één keer klaar gestaan om over te nemen, en ondertussen bezig met andere mensen uit de weg houden.
Ik zou het dus wel doen, maar ik denk dat het inderdaad een serieuze impact heeft als het uiteindelijk niet zou lukken. Denk dat het ook nog een verschil is als het iemand is die je kent of niet, qua nasleep bedoel ik dan.

Ik moet eerlijk toegeven dat de reflex om DNR verklaring op te zoeken er niet in zit... En zou me ook wel slecht voelen als ik iemand zou reanimeren waarbij later blijkt dat die persoon dat niet gewenst had. Maar anderzijds, zou ik dan gewoon werkloos blijven toekijken... Ik denk het niet. Los van het feit dat dat wettelijk ook heel slecht zou kunnen uitdraaien voor mij.
Everywhere I go, your shadow is my companion, your vigilance my protection.
Just like the moon, you're always there, watching.

bram en thijs
Vaste gebruiker
Ik heb een hond: Nee
Mijn ras(sen): Grote Zwitserse Sennenhond
Aantal honden: 0

#5 Bericht door bram en thijs »

Ik kan en reanimeren en een AED bedienen (maar die optie heb je niet). Wil ikzelf gereanimeerd worden? Nee, absoluut niet
AfbeeldingAfbeelding

maart
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Mechelse herders

#6 Bericht door maart »

nee, maar ik zou wel telefonische instructies opvolgen.

Ooit 1 keer mijn pa op zijn borst geklopt omdat hij aan het stikken was (in een visgraat :LOL: , het duurde dan ook nog even voor we doorhadden dat hij écht iets aan de hand had en niet gewoon stom zat te gebaren :engel: ) EHBO'er gewijs vast volledig fout, maar ik handelde in een reflex en het had meteen effect :cool2:

StormenRoxy
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): kruising en engelse Cockerspaniel

#7 Bericht door StormenRoxy »

Ik heb BHV ik kan een aed bedienen en reanimeren. Ik heb het nog niet toegepastop een echt persoon. Laatst heeft de buurman een hartstilstand gehad ik was er toen als 3e bij, er waren al 2 aan het reanimeren. De knop ging gelijk om en als ik het had moeten doen had ik het gedaan.

Zijn er trouwens veel mensen aangemeld bij de buurt hulp app?
Once upon a time can happen anytime Whiskey*Toska*Storm*

Afbeelding

GoldenGizmo
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Golden retriever

#8 Bericht door GoldenGizmo »

Ik heb het ooit wel geleerd, maar gelukkig nog nooit hoeven toepassen. Overigens was het op mijn basisschool wel zo dat iedereen in groep acht een ehbo-cursus kreeg, en daarbij kreeg je ook les in reanimeren. Twee jaar later op de middelbare school kregen we bij het vak verzorging wel weer een lesje over verbandleer, maar niet over reanimatie. Toen ik ging studeren heb ik weer een ehbo-cursus gedaan, en daarna ook nog een herhalingscursus, maar na verhuizing en nieuwe studie vond ik het te duur om het bij te blijven houden. In Eindhoven kon ik via een studentenvereniging voor een paar euro (misschien 2 tientjes) de cursus volgen. In Wageningen moest je ofwel een paar keer per jaar ehbo-vrijwilliger zijn bij evenementen (en dat zag ik niet zitten), of iets van 150 euro betalen. Het verschil tussen Oranje kruis (via hen ging de cursus in Eindhoven), of Rode kruis naar het schijnt. Maar inmiddels is het alweer te lang geleden sinds mijn laatste herhalingslessen zodat veel kennis weer is weggezakt. Misschien maar eens uitzoeken waar ik hier in de omgeving weer een cursus kan volgen :idea:

Maar ik zou echt veel liever weten wat ik moet doen, en het proberen maar helaas dat het niet lukt, dan niet weten wat ik moet doen als het nodig zou zijn. Als je niks doet, gaat zo iemand sowieso dood (als er niemand anders is die het kan, en de ambulance is nog te ver weg). Als je wel tot reanimatie overgaat, is er in ieder geval nog een kans dat hij/zij het overleeft.

GoldenGizmo
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Golden retriever

#9 Bericht door GoldenGizmo »

GoldenGizmo schreef:Ik heb het ooit wel geleerd, maar gelukkig nog nooit hoeven toepassen. Overigens was het op mijn basisschool wel zo dat iedereen in groep acht een ehbo-cursus kreeg, en daarbij kreeg je ook les in reanimeren. Twee jaar later op de middelbare school kregen we bij het vak verzorging wel weer een lesje over verbandleer, maar niet over reanimatie. Toen ik ging studeren heb ik weer een ehbo-cursus gedaan, en daarna ook nog een herhalingscursus, maar na verhuizing en nieuwe studie vond ik het te duur om het bij te blijven houden. In Eindhoven kon ik via een studentenvereniging voor een paar euro (misschien 2 tientjes) de cursus volgen. In Wageningen moest je ofwel een paar keer per jaar ehbo-vrijwilliger zijn bij evenementen (en dat zag ik niet zitten), of iets van 150 euro betalen. Het verschil tussen Oranje kruis (via hen ging de cursus in Eindhoven), of Rode kruis naar het schijnt. Maar inmiddels is het alweer te lang geleden sinds mijn laatste herhalingslessen zodat veel kennis weer is weggezakt. Misschien maar eens uitzoeken waar ik hier in de omgeving weer een cursus kan volgen :idea:

Maar ik zou echt veel liever weten wat ik moet doen, en het proberen maar helaas dat het niet lukt, dan niet weten wat ik moet doen als het nodig zou zijn. Als je niks doet, gaat zo iemand sowieso dood (als er niemand anders is die het kan, en de ambulance is nog te ver weg). Als je wel tot reanimatie overgaat, is er in ieder geval nog een kans dat hij/zij het overleeft.
Tijdens de ehbo-cursus tijdens mijn studie heb ik overigens ook geleerd om een aed te gebruiken.

En ik heb ook ooit een dieren-ehbo cursus gedaan. Die zou ik ook wel weer eens willen volgen, want dat is zelfs nog verder weggezakt.

Branka
Site Moderator
Mijn ras(sen): Golden Retriever

#10 Bericht door Branka »

Ik heb ooit leren reanimeren en een aantal keer herhalingscursus gevolgd. Maar na het overlijden van mijn vader wil ik het niet meer. Hij kreeg een zwaar hartinfarct en is tevergeefs gereanimeerd. En als hij er wel doorheen gekomen was, had het de vraag geweest hoe hij er aan toe was.
Voor mij is het te confronterend en ik word ook nijdig van de stelligheid waarmee wordt geroepen dat iedereen gered kan worden als er maar genoeg mensen kunnen reanimeren. Dat is niet waar, mensen overlijden ook ondanks er meteen is begonnen met reanimeren.
Afbeelding

Catho
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Herder mix

#11 Bericht door Catho »

Ja, ik kan reanimeren en heb het ook redelijk vaak moeten toepassen. Heb AED/reanimatietraining jaarlijks en daarnaast gewoon BHV. Partner en ik zitten allebei bij Groningen HartVeilig en krijgen een oproep per sms als er ergens vlakbij een oproep voor reanimatie is. Het idee is dat burgers vaak sneller zijn dan de ambulance en dat klopt bij ons ook wel :ugh:
Ik check geen zakken/tassen voor een verklaring, daar is geen tijd voor. Je moet je voorstellen dat wij dan toevallig met z'n twee zijn maar je kan ook als allereerste bij het slachtoffer zijn met een in paniek geraakte partner. Dan is er domweg geen tijd. Kom ik bijvoorbeeld een halsketting tegen dan zou ik stoppen. Dat is echter per persoon verschillend, niet iedereen kan stoppen en daar heb ik ook respect voor.

Ik zou zelf denk ik wel gereanimeerd willen worden. Heb genoeg situaties gezien waar het niet succesvol was, maar ook genoeg waar het wel succesvol was. Tja.
Afbeelding
Dag Thorran...

S@ndr@
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Laarsjesman , grote poten dame en een Cane Wattes
Contacteer:

#12 Bericht door S@ndr@ »

yep, en ik kan aed bedienen, basis BHV.. en nee als ik dood ga laat me dan gaan 1 keer is genoeg dus blijf met je poten van me af :hmmm:
in te huren als honden fotograaf, gewoon even PB en :wink:
Afbeelding

bram en thijs
Vaste gebruiker
Ik heb een hond: Nee
Mijn ras(sen): Grote Zwitserse Sennenhond
Aantal honden: 0

#13 Bericht door bram en thijs »

Branka schreef:en ik word ook nijdig van de stelligheid waarmee wordt geroepen dat iedereen gered kan worden
Die stelligheid herken ik niet, het is hier juist dat het vrij zinloos is om te doen. Zelfs mensen die meteen professioneel gereanimeerd (kunnen) worden redden het maar zelden en dat is ook algemeen bekend. En zelfs als het lukt dan wordt je daar maar zelden beter van
AfbeeldingAfbeelding

Hilly45
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Schapendoes

#14 Bericht door Hilly45 »

Ja, ik kan reanimeren vanwege BHV en dus ook de AED bedienen.

Ik ben het niet eens, dat ieder gered kan worden m.b.v. reanimatie. Dat weet je simpelweg niet. Alleen als je niet wat doet, redt iemand het sowieso niet.

Soms twijfel ik, of ik me op wil geven als burgerhulpverlener bij de hartstichting.

Ik heb zelf een niet-reanimatie verklaring.
Afbeelding

Jetski
Overactief
Mijn ras(sen): Portugese waterhond

#15 Bericht door Jetski »

Ik krijg jaarlijks training AED en reanimatie via het werk.
Ik heb het zelf nog nooit hoeven te gebruiken maar vind het een fijn idee dat ik mocht het nodig zijn kan beginnen met reanimatie tot de experts het kunnen overnemen..
Afbeelding

Nanna
Forumkwebbel
Aantal honden: 5

#16 Bericht door Nanna »

Ja, ik kan het wel maar kijk wel bij wie. Mannen met baarden met eigeel er in kunnen het bekijken, die beadem ik niet.
Afbeelding

Caro.
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Spaanse Draak
Contacteer:

#17 Bericht door Caro. »

Branka schreef:Ik heb ooit leren reanimeren en een aantal keer herhalingscursus gevolgd. Maar na het overlijden van mijn vader wil ik het niet meer. Hij kreeg een zwaar hartinfarct en is tevergeefs gereanimeerd. En als hij er wel doorheen gekomen was, had het de vraag geweest hoe hij er aan toe was.
Voor mij is het te confronterend en ik word ook nijdig van de stelligheid waarmee wordt geroepen dat iedereen gered kan worden als er maar genoeg mensen kunnen reanimeren. Dat is niet waar, mensen overlijden ook ondanks er meteen is begonnen met reanimeren.
Ik heb juist geleerd dat reanimatie zelden succesvol is: het is bedoeld om het bloed rond te laten pompen totdat er professionele hulp is.
Reanimeren en hoppa de patiënt is bij kennis, gebeurt zelden of nooit.

Antwoord op de poll:
Ik kan reanimeren, maar heb al jaren geen vervolgcursussen meer gevolgd.
Afbeelding

Ben je op zoek naar een gezellig en creatief PSP forum klik hier

Catho
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Herder mix

#18 Bericht door Catho »

Wij hebben standaard een beademingsmasker (telkens een verse dus he) in een tasje aan de kapstok hangen wat meegegrist kan worden als er een oproep komt. Ik hoef niet per se mond op mond contact met iedereen, nee.
Nou ja en tegenwoordig is het 2x beademen en dan weer 30x borstcompressie dus je bent niet constant aan het beademen. Heeft zelfs de voorkeur alleen door te gaan met compressies als het beademen om wat voor reden ook niet kan.

Ik vind het hier wel een prettig idee dat er veel burgerhulpverleners zijn, omdat de ambulance nog wel eens even onderweg is. Naast dat reanimatie niet altijd succesvol is, is het wel jammer als het niet succesvol is puur omdat hulp te laat was.
Afbeelding
Dag Thorran...

dagmar88
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): husky x malamute
husky x fox terrier
Dwergkees
Pomsky
Aantal honden: 4

#19 Bericht door dagmar88 »

Nanna schreef:Ja, ik kan het wel maar kijk wel bij wie. Mannen met baarden met eigeel er in kunnen het bekijken, die beadem ik niet.
:mrgreen: Heb je liever een halve onderkaak dan een baard?

_Tiny_
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Grote poedel, middenslagpoedel, aussiedoodle, shih tzu.
Aantal honden: 8

#20 Bericht door _Tiny_ »

bram en thijs schreef:
Branka schreef:en ik word ook nijdig van de stelligheid waarmee wordt geroepen dat iedereen gered kan worden
Die stelligheid herken ik niet, het is hier juist dat het vrij zinloos is om te doen. Zelfs mensen die meteen professioneel gereanimeerd (kunnen) worden redden het maar zelden en dat is ook algemeen bekend. En zelfs als het lukt dan wordt je daar maar zelden beter van
Die stelligheid zie ik vooral bij mensen die er totaal geen verstand van hebben. Ze denken dat als je gereanimeerd wordt je daarna net zo verder leeft als daarvoor.
Afbeelding

Hilly45
Vaste gebruiker

#21 Bericht door Hilly45 »

_Tiny_ schreef:
bram en thijs schreef:
Die stelligheid zie ik vooral bij mensen die er totaal geen verstand van hebben. Ze denken dat als je gereanimeerd wordt je daarna net zo verder leeft als daarvoor.
In het verre verleden, was mijn eerste afdeling als leerling verpleegkundige de hart/long afdeling. Daar was een man gereanimeerd, op straat, binnengebracht op hartafdeling opgenomen. Deze man had naderhand een niveau van een kleuter. Dat is zo mijn schrik, staat nog altijd op mijn netvlies.
Afbeelding

_Tiny_
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Grote poedel, middenslagpoedel, aussiedoodle, shih tzu.
Aantal honden: 8

#22 Bericht door _Tiny_ »

Nee precies dat zou ik ook niet voor mezelf willen.
Bovendien moet je toch een keer ergens aan dood.gaan..... Daarom wil ik ook niet gereanimeerd worden.
Afbeelding

Crescent
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Ariégeois, Griekse brak.

#23 Bericht door Crescent »

Ja, ik kan reanimeren. Ik wil wel een aed cursus volgen.
Afbeelding
Out of the strong came forth sweetness.

Cleva
Vaste gebruiker
Aantal honden: 7

#24 Bericht door Cleva »

Ja, ik kan reanimeren en iuk heb een aed op het werk hangen.

Dat gemauw over de kwaliteit van leven erna wijs ik van de hand.
Dan kies je toch alsnog voor euthanasie? Waarom moet ik dat voor je bedenken?
Ik ga gewoon aan de slag als ik niet zeker weet dat iemand dat niet wil.
Hedenavond Bingo-avond op de forumvriendengroep. Meer dan 340 leden!
Meld je ook aan en win een prijs!
Afbeelding

Hilly45
Vaste gebruiker

#25 Bericht door Hilly45 »

Cleva schreef:Ja, ik kan reanimeren en iuk heb een aed op het werk hangen.

Je kunt dan evt. niet meer kiezen voor reanimatie omdat je dan mogelijk niet meer wilsbekwaam bent.
Afbeelding

Boutje
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): border collies, working beardie, shelties, chihuahua's en een havanezer

#26 Bericht door Boutje »

Ja ik kan het, heb het verschillende keren gedaan vooral op babies maar ook enkele keren een volwassene, of er bij geholpen, resultaten wisselend, van mislukt tot restletsel tot niks meer aan de hand...
Hangt maar net van oorzaak, leeftijd af en onderliggende aandoening...
Ik doe het zo opnieuw, tenzij ik echt uitkom bij iemand die al duidelijk overleden is (ook al meegemaakt). Ik wil iemand die kans geven, wie ben ik om die te ontnemen.
Als ik alleen ben begin ik gewoon, er komt snel genoeg hulp (die sommmeer ik wel voor ik begin) en dan kan alsnog gekeken worden naar een eventuele verklaring.

Cleva
Vaste gebruiker

#27 Bericht door Cleva »

Hilly45 schreef:

Je kunt dan evt. niet meer kiezen voor reanimatie omdat je dan mogelijk niet meer wilsbekwaam bent.
Nou, de meeste mensen hebben dan anderen die snappen dat je niet wenst te vegeteren.
Ik vind het moeilijk doen op niks af.
Afbeelding

HillieS
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Kruising Border Terriër en Schapendoes

#28 Bericht door HillieS »

Jaarlijks op de ehbo herhaling reanimatie en aed training.
Afbeelding

Hilly45
Vaste gebruiker

#29 Bericht door Hilly45 »

Cleva schreef:
Hilly45 schreef:

Nou, de meeste mensen hebben dan anderen die snappen dat je niet wenst te vegeteren.
Ik vind het moeilijk doen op niks af.
Als mensen niet gemachtigd zijn in het kader van bijv. 'behandelverbod', vooraf ondertekent door de persoon zelf (ofwel, trek de stekkers er maar uit), dan blijf vegeteren over.

Jij doet makkelijk, daar waar het niet makkelijk kan.
Afbeelding

Cleva
Vaste gebruiker

#30 Bericht door Cleva »

Ik zie iemand die in nood is. Ik doe wat ik kan doen.
Hier en nu.
Wat er over een week speelt speelt over een week.

Als ik weet dat iemand niet gereanimeerd wil worden en dat ook formeel gemaakt heeft dan is het iets anders maar we gaan niet interessant lopen doen over de prognose omdat je een ehbo-cursusje hebt gehad.
De kansen op goed herstel gaan de ehbo-er helemaal niets aan. Daar hoef je niet over na te denken.
Afbeelding

Plaats reactie

Terug naar “Poll”