Was die baarmoeder ‘s nachts opgezwollen als een ballon en geknapt. En ja, dat is einde verhaal

Moderator: moderatorteam
Javierrrr schreef: Veelal ingegeven en gefinancierd door belangenhebbenden Heb je een link naar dat wetenschappelijk onderzoek?
Nee. Je hoort liever iets anders. Dat is niet hetzelfde.sirene schreef:Je lult.Cleva schreef:Ik vind baarmoederontsteking kraamvrouwenkoorts.
In de meeste gevallen is het gewoon een ongezonde hond met een slecht immuunsysteem. En ja, die zullen meestal ouder zijn.
Maar het is een gevolg van een verder niet optimaal functionerend lichaam.
Oh fijn! Plak je het hier ook even?Hoe het komt dat teven veel gevoeliger zijn voor BMO is allang bekend.
Wie haalt dat aan?Hoe verklaar je anders dat al die teven na de operatie meteen weer helemaal fit zijn en zoals aangehaald hier in het topic probleemloos oud worden verder?
Dat bedacht ik me ook, want dat wordt ook wel gezegd dat als honden een nest hebben gehad dat het risico op BMO dan weer lager is?Tara schreef:Tara was niet gecastreerd en is 14 geworden zonder BMO te hebben gehad. Haar dochter is nu 12 en heeft ook nog nooit BMO gehad. Ze hebben wel nestjes gehad, ik weet niet of daar voor de statistieken nog belang aan wordt gehecht?
Google zelf maar even:Cleva schreef:Javierrrr schreef: Veelal ingegeven en gefinancierd door belangenhebbenden Heb je een link naar dat wetenschappelijk onderzoek?
En dan ook graag een link naar de risico's van de ngreep en de nadelen van het castreren.
The exact etiology is unknown; however the repeated and prolonged response to estrogen followed by long intervals of progesteronedominance in the intact bitch leads to hormonally mediated changes in the endometrium. The endometrium changes when impacted by bacterial infiltration; changes in endometrial steroid receptors can result in the clinical syndrome described as pyometra.Cleva schreef:sirene schreef:Oh fijn! Plak je het hier ook even?Hoe het komt dat teven veel gevoeliger (dan bij andere diersoorten) zijn voor BMO is allang bekend.
Dan bepaal ik zelf wel of ik er in geloof.
Nou, dit is dus typisch een voorbeeld van pseudowetenschappelijk onderzoek. De gegevens worden verkregen uit een database van een zorgverzekeraar en rara, wie is medefinancier van betreffend onderzoek?sirene schreef:Dit is een grote groep honden geweest.
Jitpean, S., Hagman, R., Ström Holst, B., Höglund, O. V., Pettersson, A., & Egenvall, A. (2012). Breed variations in the incidence of pyometra and mammary tumours in Swedish dogs. Reproduction in domestic animals, 47, 347-350.
https://onlinelibrary.wiley.com/doi/pdf ... /rda.12103
Dus we gaan uit van het gegeven dat de natuurlijke werking van het lichaam onvolledig is en chirurgische verbetering behoeft.sirene schreef: The exact etiology is unknown; however the repeated and prolonged response to estrogen followed by long intervals of progesteronedominance in the intact bitch leads to hormonally mediated changes in the endometrium. The endometrium changes when impacted by bacterial infiltration; changes in endometrial steroid receptors can result in the clinical syndrome described as pyometra.
Dat werd hier ook al door iemand geschreven in dit topic. Die cyclus en de bijbehorende schijndracht is wel redelijk uniek voor honden en daardoor waarschijnlijk ook de reden dan honden veel vaker BMO krijgen dan andere diersoorten.
sirene schreef:De stelling “castreren is gezonder” staat toch ook nergens?
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast