Baarmoederontsteking

Wilt u weten hoe een ander over bepaalde dingen denkt? Plaats dan hier uw poll.

Moderator: moderatorteam

Wat is jouw ervaring met baarmoederontsteking?

is intact oud (>10 jr) geworden zonder BMO
14
35%
heeft >10 jr een BMO gekregen, operatie geslaagd
9
23%
heeft >10jr een BMO gekregen, helaas overleden
0
Geen stemmen
heeft <10 jr een BMO gekregen, operatie geslaagd
17
43%
heeft <10jr een BMO gekregen, helaas overleden
0
Geen stemmen

Totaal aantal stemmen: 40

Bericht
Auteur
Nanna
Forumkwebbel
Ik heb een hond: Ja
Aantal honden: 5

Re: Baarmoederontsteking

#31 Bericht door Nanna »

Een keer een niet eens zo oude Cocker teef. Yep, beginnende bmo dus afspraak castratie voor de volgende ochtend. Komt die man tijdens het spreekuur binnen, zonder hond. Hij zei niets maar zette het dusdanig op een huilen dat de hele wachtkamer meedeed.
Was die baarmoeder ‘s nachts opgezwollen als een ballon en geknapt. En ja, dat is einde verhaal :ugh:
Afbeelding

under the red sky
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Contacteer:

#32 Bericht door under the red sky »

Vorig jaar voor het eerst een teef laten castreren vanwege cystes. De rest is intact oud geworden, zonder BMO.
groetjes,
Gerja

www.undertheredsky.nl

Izzie_Anneke
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Een Turk en een Roemeen(tje)
Aantal honden: 2

#33 Bericht door Izzie_Anneke »

Luna, kruising husky - labrador, kreeg op haar 11e een BMO. Omdat ze super fit was heb ik ervoor gekozen haar toch te laten steriliseren. Ze heeft nog 3,5 jaar zonder klachten geleefd. Nooit een nestje gehad.

Cleva
Vaste gebruiker
Aantal honden: 7

#34 Bericht door Cleva »

Javierrrr schreef: Veelal ingegeven en gefinancierd door belangenhebbenden Heb je een link naar dat wetenschappelijk onderzoek?

En dan ook graag een link naar de risico's van de ngreep en de nadelen van het castreren.
Hedenavond Bingo-avond op de forumvriendengroep. Meer dan 340 leden!
Meld je ook aan en win een prijs!
Afbeelding

Cleva
Vaste gebruiker

#35 Bericht door Cleva »

sirene schreef:
Cleva schreef:Ik vind baarmoederontsteking kraamvrouwenkoorts.
In de meeste gevallen is het gewoon een ongezonde hond met een slecht immuunsysteem. En ja, die zullen meestal ouder zijn.
Maar het is een gevolg van een verder niet optimaal functionerend lichaam.
Je lult.
Nee. Je hoort liever iets anders. Dat is niet hetzelfde.
Hoe het komt dat teven veel gevoeliger zijn voor BMO is allang bekend.
Oh fijn! Plak je het hier ook even?
Dan bepaal ik zelf wel of ik er in geloof.
Hoe verklaar je anders dat al die teven na de operatie meteen weer helemaal fit zijn en zoals aangehaald hier in het topic probleemloos oud worden verder?
Wie haalt dat aan?
Ik zie het niet.
Afbeelding

thom
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Herder-mix uit Roemenië.
Aantal honden: 1

#36 Bericht door thom »

Ik heb 2 teven gehad met een baarmoederontsteking, mijn eerste hond kreeg dat rond haar 14e jaar, na de operatie vrij snel opgeknapt en 17 jaar geworden.
Yla (onze vorige hond, Rottweiler) kreeg het na haar eerste loopsheid, gelukkig ook snel opgeknapt.
Afbeelding
Ari, onze Roemeense kruising, 15-07-13

blondie
Vaste gebruiker

#37 Bericht door blondie »

Tara schreef:Tara was niet gecastreerd en is 14 geworden zonder BMO te hebben gehad. Haar dochter is nu 12 en heeft ook nog nooit BMO gehad. Ze hebben wel nestjes gehad, ik weet niet of daar voor de statistieken nog belang aan wordt gehecht?
Dat bedacht ik me ook, want dat wordt ook wel gezegd dat als honden een nest hebben gehad dat het risico op BMO dan weer lager is?

Pol ingevuld, en nu moet ik gaan afkloppen. Jol is 14 jaar, intact nooit een nestje gehad en ook geen BMO.

sirene
Vaste gebruiker
Contacteer:

#38 Bericht door sirene »

Cleva schreef:
Javierrrr schreef: Veelal ingegeven en gefinancierd door belangenhebbenden Heb je een link naar dat wetenschappelijk onderzoek?

En dan ook graag een link naar de risico's van de ngreep en de nadelen van het castreren.
Google zelf maar even:
https://scholar.google.nl/scholar?hl=nl ... +dog&btnG=

ik ben helemaal geen fan van castratie. Niet van teven en helemaal niet van reuen.
Ik kan je zo een heleboel nadelen opnoemen van castratie van teven. Niet met een linkje want ik heb geen zin om het op te zoeken. Als je me wilt controleren gebruik je bovenstaande site.
Bewezen nadelen van castratie (naast de bekende die hier op het forum al uitgebreid zijn besproken):
vaker HD bij Boxers
Bij vroege castratie van GR (onder de 6 mnd) 4 tot 5x zoveel gewrichtsproblemen
Bij de lab en de DH 2x zoveel gewrichtsproblemen en significant meer kanker bij teven die vroeg gecastreerd werden
Meer incontinentie

Het is nogal rasafhankelijk allemaal. In een onderzoek, ik weet niet welk ras, volgens mij waren het verschillende rassen werd er gesproken over 25% BMO bij teven onder de 10jr
In een onderzoek met Duitse herders kreeg maar 2,5 % van de teven t/m 8 jr een BMO (van de 163 teven) en 4% van de 173 teven kreeg mammatumoren. Toevallig heb ik daar de bron erbij gezet (long term health... hart et al. 2014)
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers

sirene
Vaste gebruiker
Contacteer:

#39 Bericht door sirene »

Dit is een grote groep honden geweest.
Jitpean, S., Hagman, R., Ström Holst, B., Höglund, O. V., Pettersson, A., & Egenvall, A. (2012). Breed variations in the incidence of pyometra and mammary tumours in Swedish dogs. Reproduction in domestic animals, 47, 347-350.
https://onlinelibrary.wiley.com/doi/pdf ... /rda.12103
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers

sirene
Vaste gebruiker
Contacteer:

#40 Bericht door sirene »

Cleva schreef:
sirene schreef:
Hoe het komt dat teven veel gevoeliger (dan bij andere diersoorten) zijn voor BMO is allang bekend.
Oh fijn! Plak je het hier ook even?
Dan bepaal ik zelf wel of ik er in geloof.
The exact etiology is unknown; however the repeated and prolonged response to estrogen followed by long intervals of progesteronedominance in the intact bitch leads to hormonally mediated changes in the endometrium. The endometrium changes when impacted by bacterial infiltration; changes in endometrial steroid receptors can result in the clinical syndrome described as pyometra.
Dat werd hier ook al door iemand geschreven in dit topic. Die cyclus en de bijbehorende schijndracht is wel redelijk uniek voor honden en daardoor waarschijnlijk ook de reden dan honden veel vaker BMO krijgen dan andere diersoorten.
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers

Javierrrr
Zeer actief
Mijn ras(sen): Javier: Montero Valdueza
Merlijn: Mastin

#41 Bericht door Javierrrr »

sirene schreef:Dit is een grote groep honden geweest.
Jitpean, S., Hagman, R., Ström Holst, B., Höglund, O. V., Pettersson, A., & Egenvall, A. (2012). Breed variations in the incidence of pyometra and mammary tumours in Swedish dogs. Reproduction in domestic animals, 47, 347-350.
https://onlinelibrary.wiley.com/doi/pdf ... /rda.12103
Nou, dit is dus typisch een voorbeeld van pseudowetenschappelijk onderzoek. De gegevens worden verkregen uit een database van een zorgverzekeraar en rara, wie is medefinancier van betreffend onderzoek?
Dat vervolgens de resultaten worden veralgemeniseerd naar Zweedse rashonden in het algemeen is wat mij betreft veel te kort door de bocht. Als reden wordt gesteld dat de 'meeste' honden in Zweden zijn verzekerd (en wel 40% van de verzekerde honden bij deze zorgverzekeraar) Maar wat kan ik me voorstellen bij de 'meeste' 51%, 75%, of 90%?

Cleva
Vaste gebruiker

#42 Bericht door Cleva »

sirene schreef: The exact etiology is unknown; however the repeated and prolonged response to estrogen followed by long intervals of progesteronedominance in the intact bitch leads to hormonally mediated changes in the endometrium. The endometrium changes when impacted by bacterial infiltration; changes in endometrial steroid receptors can result in the clinical syndrome described as pyometra.
Dat werd hier ook al door iemand geschreven in dit topic. Die cyclus en de bijbehorende schijndracht is wel redelijk uniek voor honden en daardoor waarschijnlijk ook de reden dan honden veel vaker BMO krijgen dan andere diersoorten.
Dus we gaan uit van het gegeven dat de natuurlijke werking van het lichaam onvolledig is en chirurgische verbetering behoeft.
Bij honden, bedoel ik dan.

Er staat trouwens niets anders dan dat het baarmoederslijmvlies onder invloed van de hormonale cyclus gevoeliger wordt voor bacteriële infecties.
Dat klopt natuurlijk maar dat is bij andere diersoorten ook zo.

Ik geloof er niet in maar dat geloof baseer ik net zo min ergens op als jij.
Ik denk dat gezondheid vanuit de basis komt. Vanuit de erfelijke basis maar bijvoorbeeld ook vanuit voeding.
Waar ik niet in geloof is dat het mogelijk is om de hele hond gezonder te maken door de stofwisseling chirurgisch te veranderen.
Een lichaamsdeel verwijderen omdat het ziek kan worden is in mijn beleving echt structureel verkeerd gedacht. Dan heb je geen oog voor de hele hond.

Ik wijs de hele stelling dat castreren gezonder is af. Dat is gewoon bewezen niet waar.
Net zoals het niet waar is dat het lichaam van de hond niet met de eigen processen overweg kan.
Afbeelding

sirene
Vaste gebruiker
Contacteer:

#43 Bericht door sirene »

De stelling “castreren is gezonder” staat toch ook nergens?
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers

Cleva
Vaste gebruiker

#44 Bericht door Cleva »

sirene schreef:De stelling “castreren is gezonder” staat toch ook nergens?

Nee, daarom zeg ik het zelf want het is de olifant op de bank.
Afbeelding

Plaats reactie

Terug naar “Poll”