Baarmoederontsteking

Wilt u weten hoe een ander over bepaalde dingen denkt? Plaats dan hier uw poll.

Moderator: moderatorteam

Wat is jouw ervaring met baarmoederontsteking?

is intact oud (>10 jr) geworden zonder BMO
14
35%
heeft >10 jr een BMO gekregen, operatie geslaagd
9
23%
heeft >10jr een BMO gekregen, helaas overleden
0
Geen stemmen
heeft <10 jr een BMO gekregen, operatie geslaagd
17
43%
heeft <10jr een BMO gekregen, helaas overleden
0
Geen stemmen

Totaal aantal stemmen: 40

Bericht
Auteur
sirene
Vaste gebruiker
Ik heb een hond: Ja
Contacteer:

Baarmoederontsteking

#1 Bericht door sirene »

Nalv een ander topic en een gesprek die ik laatst had ben ik benieuwd naar ervaringen.
Ik heb zelf twee teven gehad met (beginnende) BMO, allebei geopereerd en snel opgeknapt.
Ik ken ook alleen maar teven die het gehad hebben en heel snel opgeknapt zijn na de operatie.
Het schijnt dat 1 op de 5 teven boven een bepaalde leeftijd (9jr?) een BMO krijgen. Heb ik een keer gelezen in een wetenschappelijk onderzoek.
Laatst gewijzigd door sirene op 18 feb 2020 20:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers

DeDiana
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Aantal honden: 4

Re: Baarmoederontsteking

#2 Bericht door DeDiana »

Taartje was 13-14 toen ze overleed, intact en heeft nooit een bmo gehad.
Mila is 9 en intact. Ik hoop natuurlijk dat ze ook nooit een bmo krijgt, maar zit wel meteen bij de dierenarts als ik een vermoeden in die richting zou hebben. Je houdt er bij een intacte teef toch altijd serieus rekening mee omdat de kans inderdaad best groot is.

Wildflower
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Border Collies
Aantal honden: 2

#3 Bericht door Wildflower »

Mijn teef van 5 jaar had nog geen BMO maar de DA koos ervoor om tijdens de sterilisatie de baarmoeder er wél uit te halen omdat die er niet gezond maar ‘wollig’ uitzag. Ik denk dat ze al een poosje sluimerende buikpijn had want na het verwijderen was ze binnen een paar dagen weer ontzettend vrolijk en actief. Dat was ze al een poosje niet meer.
Erg blij dat de baarmoeder eruit gehaald is. :ok:
Afbeelding

pioenroos
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): xteckel Mies, eurasier Diem en schapendoes in deeltijd Flora.

#4 Bericht door pioenroos »

Vroeger thuis heeft de hovawart een gesloten baarmoederontsteking gekregen. Ze was niet eens zo oud meen ik, jaar of 6.
Ik was ook nog jong (jaar of 5) maar ik kan me nog herinneren hoe ziek ze was. Was ook echt kantje boord. Voor mijn moeder iig reden om haar huidige teefje direct na haar nestjes te laten castreren.
Afbeelding

twinkeltje
Chef Fotowedstrijd
Mijn ras(sen): De liefste rassen die bestaan

#5 Bericht door twinkeltje »

Volgens mij was Ruby ook een jaar of 10 dat ze een acute baarmoeder ontsteking kreeg, het was kantje bord.
Na een spoedoperatie knapte ze heel snel op en werd 16 ook ging ze beter eten

mijke
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): krakershondje
Aantal honden: 1

#6 Bericht door mijke »

Ik heb zelfs wel eens 50% gelezen, maar geen idee of dat klopt?

Oor was 6 toen ze een BMO kreeg. We waren er heel vroeg bij en hebben ivm vakantie eerst behandeld met antibiotica. Eigenlijk heeft ze er zelf volgens mij geen klachten van gehad. Na 3 maanden heb ik haar echter wel voor de zekerheid laten castreren en dat was een goede keus, want het zag er niet héél rustig uit zei de dierenarts.

hakunamatata
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Roemeense straatratjes

#7 Bericht door hakunamatata »

Zelf geen ervaring bij eigen honden of opvangers. Ik heb bijna alleen nog maar buitenlandertjes gehad en die teven zijn allemaal gecastreerd. Maar daar moet ik wel bij zeggen dat ik dat ook wel een erg makkelijk iets vindt. Geen gedoe over het wel of niet castreren, het is al gedaan, klaar.

Toch ben ik erg huiverig voor een bmo en zou dat voor mij echt wel extra reden zijn om een teef gecastreerd te willen hebben. Want ik heb wel meerdere bmo operaties gezien in de toch niet heel lange periode van stages in de dierenartspraktijk (als paraveterinair). Bijna al die honden (groot en klein, meeste wel 8+) kwamen vrij laat pas bij de dierenarts en hebben het niet overleefd of de operatie maar net gehaald. De hond knapt vaak ontzettend snel op als die baarmoeder er eenmaal uit is, maar die operaties zijn echt peentjes zweten voor de dierenarts + assistente als zo'n baarmoeder op knappen staat. Dat is echt geen pretje.
~ Hakuna matata: Ge hebt geen zorgen, zorg maar dat ge geniet! ~
Afbeelding

Marion.
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Golden Retriever

#8 Bericht door Marion. »

Saar is intact gestorven met dik 13. Miep deed de dag voor haar 9e verjaardag 'raar' en dat bleek een beginnende bmo. Geopereerd, paar uurtjes later weer volledig op de been, en zij is bijna 15 geworden.
gr. Marion en een lebber van Sis en Teun
Afbeelding

Tara
Vaste gebruiker

#9 Bericht door Tara »

Tara was niet gecastreerd en is 14 geworden zonder BMO te hebben gehad. Haar dochter is nu 12 en heeft ook nog nooit BMO gehad. Ze hebben wel nestjes gehad, ik weet niet of daar voor de statistieken nog belang aan wordt gehecht?
Van die dingen dus...

Belle
Vaste gebruiker
Aantal honden: 3

#10 Bericht door Belle »

Chiva, kruisinghondje, niet gecastreerd, is 18 geworden zonder BMO. Isa, golden, nu 10 heeft een jaar of 7 geleden een beginnende BMO gehad, is met AB helemaal verholpen. Dora, kruising had een BMO na haar eerste loopsheid, geopereerd en weer opgeknapt.
Marjolein, Isa, Dora, Suus en Anne
Those who are dead, are not dead, they're just living in my head..... (Coldplay, 42)
Catootje 12-05-05 - 17-09-09
Chiva ? - ? -91 - 08-01-10
Belle 06-03-2003 - 05-11-2012

sbientje
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Labrador Retriever
Contacteer:

#11 Bericht door sbientje »

Tara schreef:Tara was niet gecastreerd en is 14 geworden zonder BMO te hebben gehad. Haar dochter is nu 12 en heeft ook nog nooit BMO gehad. Ze hebben wel nestjes gehad, ik weet niet of daar voor de statistieken nog belang aan wordt gehecht?
Ik heb wel het gevoel dat het bij teven die een of meerdere nesten hebben gehad, minder voorkomt.

Tamara/Bayko
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Vlinderhondje (Epagneul Nain Continental Papillon)

#12 Bericht door Tamara/Bayko »

Cyntha kreeg met 10,5 een BMO. Eerst geprobeerd met AB de boel onder controle te krijgen maar helaas had dat te weinig effect. Operatie verliep goed en Cyntha is op haar 14de ingeslapen wegens iets anders.
Groetjes van Tamara en een pootje van Cody
Afbeelding
In liefdevolle herinnering:
Bayko *06-01-2002 +08-09-2012 Cyntha *20-04-2003 +02-05-2017

sirene
Vaste gebruiker
Contacteer:

#13 Bericht door sirene »

sbientje schreef:
Tara schreef:Tara was niet gecastreerd en is 14 geworden zonder BMO te hebben gehad. Haar dochter is nu 12 en heeft ook nog nooit BMO gehad. Ze hebben wel nestjes gehad, ik weet niet of daar voor de statistieken nog belang aan wordt gehecht?
Ik heb wel het gevoel dat het bij teven die een of meerdere nesten hebben gehad, minder voorkomt.
Bij de labrador is dat bewezen. Bij andere rassen naar mijn weten niet.

Mijn teven met BMO hadden ook allebei een nestje gehad trouwens.
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers

Maeve
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Aantal honden: 3
Contacteer:

#14 Bericht door Maeve »

Anders. Coda heeft een beginnende BMO gehad toen ze 3 was, verholpen met antibiotica.
De dames nu zijn 4, 3 en 1 en geen BMO gehad, maar dus ook nog niet echt de risico-leeftijd.

Marion.
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Golden Retriever

#15 Bericht door Marion. »

hakunamatata schreef:Zelf geen ervaring bij eigen honden of opvangers. Ik heb bijna alleen nog maar buitenlandertjes gehad en die teven zijn allemaal gecastreerd. Maar daar moet ik wel bij zeggen dat ik dat ook wel een erg makkelijk iets vindt. Geen gedoe over het wel of niet castreren, het is al gedaan, klaar.

Toch ben ik erg huiverig voor een bmo en zou dat voor mij echt wel extra reden zijn om een teef gecastreerd te willen hebben. Want ik heb wel meerdere bmo operaties gezien in de toch niet heel lange periode van stages in de dierenartspraktijk (als paraveterinair). Bijna al die honden (groot en klein, meeste wel 8+) kwamen vrij laat pas bij de dierenarts en hebben het niet overleefd of de operatie maar net gehaald. De hond knapt vaak ontzettend snel op als die baarmoeder er eenmaal uit is, maar die operaties zijn echt peentjes zweten voor de dierenarts + assistente als zo'n baarmoeder op knappen staat. Dat is echt geen pretje.
Maar je hebt het over dikke ontstekingen. Denk dat de meesten hier op het forum, vroeg genoeg door hebben dat hun teef iets scheelt. Jij ook.
gr. Marion en een lebber van Sis en Teun
Afbeelding

Javierrrr
Zeer actief
Mijn ras(sen): Javier: Montero Valdueza
Merlijn: Mastin

#16 Bericht door Javierrrr »

Eigenlijk ben ik een reuenmens. Desalniettemin heb ik 4 intacte teefjes gehad ( xbouvier, xlab, DSD, Briard) die probleemloos de 14 jaar en meer hebben aangetikt. En eerlijk gezegd wantrouw ik die wetenschappelijke berichten over BMO en teefjes op leeftijd. Veelal ingegeven en gefinancierd door belangenhebbenden Heb je een link naar dat wetenschappelijk onderzoek?

De enige gesteriliseerde teef (DSK), die ik heb gehad, een herplaatser was urineincontinent, dankzij die ingreep
Laatst gewijzigd door Javierrrr op 19 feb 2020 00:25, 1 keer totaal gewijzigd.

miriam
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever.

#17 Bericht door miriam »

Pleun was 9, en ondanks dat ik altijd goed op haar lette merkten we het pas toen het bijna te laat was. Ze heeft een spoedoperatie gehad. Dat heeft er toch wel even ingehakt. Een half jaar daarvoor heeft ze ook een spoedoperatie gehad wegens verstopping van de darm. Ze heeft nestjes gehad. Hopelijk mag ze nu gezond een jaar of 15 worden.
Afbeelding
Miriam, Pleun en Pelle
Tibbe 24-03-2004*20-03-2017

** Angela **
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Duitse herder

#18 Bericht door ** Angela ** »

Kenji is ruim 11 geworden en geen bmo gehad

Mijn huidige teven ook niet ( klopt hard af )
Wel zat ik vorig jaar met Pinky bij de dierenarts ivm verdenking van
Ze deed zo raar , en kwa tijd na loopsheid had t gekund
Gelukkig bleek er niks aan de hand , alleen beetje heftig schijnzwanger
Pups van Wolfje waren toen net weg ook , mja better safe than sorry
Many people walk in and out our lives, but only true friends leave footprints

Cleva
Vaste gebruiker
Aantal honden: 7

#19 Bericht door Cleva »

Ik vind baarmoederontsteking kraamvrouwenkoorts.
In de meeste gevallen is het gewoon een ongezonde hond met een slecht immuunsysteem. En ja, die zullen meestal ouder zijn.
Maar het is een gevolg van een verder niet optimaal functionerend lichaam.

Of de hormoonhuishouding is incompleet. Dat kan ook. En dat is erfelijk. Oh.

Het beeld van baarmoederonsteking als ongrijpbaar fenomeen waar elke teveneigenaar bang voor moet zijn komt uit de castratielobby.
Net als teelbalkanker bij reuen. Dat is jarenlang heel actief als gospel verspreid. Je moet je hond laten
"helpen" anders krijg je spijt want dan wordt hij ziek.

Laten we daar even bij stilstaan. Dat een hond niet gedijen kan zoals hij is.
Dat je er na het superbeperkte fokken nog steeds iets operatief aan moet laten verwijderen voor je een nette hond hebt.

Qua gedrag vind ik het heel anders. Een castraat is gewoon leuker dan een reu in mijn smaak.
Maar we hadden het over gezondheid en het geveven dat meer chirurgische bemoeienis een betere gezondheid oplevert is goed pf slecht iets om bij stil te staan.
Kennelijk hebben we besloten dat gezondheid maakbaar is. Als maar geld aan de dokter geeft dan krijg je daar een gezonde hond voor terug.

Nou, en dat laat zich dus niet bewijzen.

Weet je wat bewezen helpt? Aandacht. En niet aarzelen om meteen een observatieplan te trekken zodra je ook maar een koortsje of een bultje, of een overgeslagen maaltijd ziet. Ik vind het ook een reden om dagelijks de waterbak te verversen. Dan zie je meteen ongeveer hoeveel er gezopen wordt.
Maar het is genoeg om met klachten naar de dierenarts te gaan. Een hele op voorkomen gerichte strategie is bij een normale, gezonde hond niet nodig.
Hedenavond Bingo-avond op de forumvriendengroep. Meer dan 340 leden!
Meld je ook aan en win een prijs!
Afbeelding

Kipper
Zeer actief
Mijn ras(sen): dwerg-pincher, australian cattle-dog, border collie x australian cattle-dog en een mechelse herder
Aantal honden: 4

#20 Bericht door Kipper »

Mijn hond heeft net een gesloten baarmoederontsteking achter de rug.
Ze is 7 jaar en plotseling veel drinken en haar eten laten staan was de reden tot ongerustheid.
Gelukkig waren we op tijd, al zag de baarmoeder er vreselijk uit
Haar herstel heeft echt een week of 3 nodig gehad, terwijl mijn andere teven binnen een week opgeknapt waren na sterilisatie.

sirene
Vaste gebruiker
Contacteer:

#21 Bericht door sirene »

Cleva schreef:Ik vind baarmoederontsteking kraamvrouwenkoorts.
In de meeste gevallen is het gewoon een ongezonde hond met een slecht immuunsysteem. En ja, die zullen meestal ouder zijn.
Maar het is een gevolg van een verder niet optimaal functionerend lichaam.
Je lult.
Hoe het komt dat teven veel gevoeliger zijn voor BMO is allang bekend. Dat heeft niks met een ongezonde hond te maken. Hoe verklaar je anders dat al die teven na de operatie meteen weer helemaal fit zijn en zoals aangehaald hier in het topic probleemloos oud worden verder?

Dat de gevoeligheid voor BMO ook deels erfelijk is ben ik met je eens. Omdat die hormoonhuishouding, rare lange loopsheden enz ook erfelijk zijn.
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers

twinkeltje
Chef Fotowedstrijd
Mijn ras(sen): De liefste rassen die bestaan

#22 Bericht door twinkeltje »

Marion. schreef:
hakunamatata schreef:Zelf geen ervaring bij eigen honden of opvangers. Ik heb bijna alleen nog maar buitenlandertjes gehad en die teven zijn allemaal gecastreerd. Maar daar moet ik wel bij zeggen dat ik dat ook wel een erg makkelijk iets vindt. Geen gedoe over het wel of niet castreren, het is al gedaan, klaar.

Maar je hebt het over dikke ontstekingen. Denk dat de meesten hier op het forum, vroeg genoeg door hebben dat hun teef iets scheelt. Jij ook.
Bij Ruby was ook niks te merken hoor tot dat de boel nachts open barstte

maart
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Mechelse herders

#23 Bericht door maart »

Ds had een heel erg beginnende BMO. Ze was rond de 7/8 jaar denk ik. Vlot hersteld; 1 nest gehad.

crutz
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Contacteer:

#24 Bericht door crutz »

maart schreef:Ds had een heel erg beginnende BMO. Ze was rond de 7/8 jaar denk ik. Vlot hersteld; 1 nest gehad.
Haar dochter was 5 of 6 (januari 2014) en ook vlot herstelt. Ook zij had een nest vooraf gehad en daarna nog 1, dat zou ik in de toekomst na behandeling met alizin niet meer doen.
Vreemde loopsheid, onrustig, laat/onduidelijk dekrijp, zware bevalling, zwakke pups en sluitingsdefecten (navelbreuken) alles in schril contrast tot haar eerste nest dus voor mij gevoelsmatig veroorzaakt door de bmo/gekregen medicatie.

Tara
Vaste gebruiker

#25 Bericht door Tara »

Een dialoog die ik nog eens had met een dierenarts:
- Je wilt niet weten hoeveel intacte, oudere teven ik als dierenarts vanwege een BMO op de operatietafel krijg.
- Ik geloof je onmiddellijk, maar al die intacte, oudere teven die geen BMO krijgen en die je dus ook níet op de operatietafel krijgt? Zijn dat er meer? Minder? Ongeveer evenveel?

Ik wil de risico's zeker niet bagatelliseren, maar ik ben ook nog niet echt overtuigd. Om de risico's goed te kunnen bepalen wil ik toch echt eerst weten hoeveel van alle niet-gecastreerde teven er uiteindelijk een BMO krijgen. Vooralsnog kan ik me af en toe flink ergeren aan de loopsheid en de schijndracht van mijn honden, maar dat is voor mij nog steeds geen reden om ze te laten "helpen".
Laatst gewijzigd door Tara op 19 feb 2020 10:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Van die dingen dus...

crutz
Vaste gebruiker
Contacteer:

#26 Bericht door crutz »

Tara schreef:Een dialoog die ik nog eens had met een dierenarts:
- Je wilt niet weten hoeveel intacte, oudere teven ik als dierenarts vanwege een BMO op de operatietafel krijg.
- Ik geloof je onmiddellijk, maar al die intacte, oudere teven die geen BMO krijgen en die je dus ook níet op de operatietafel krijgt? Zijn dat er meer? Minder? Ongeveer evenveel?

Ik wil de risico's zeker niet bagatelliseren, maar ik ben ook nog niet echt overtuigd. Om de risico's goed te kunnen bepalen wil ik toch echt eerst weten hoeveel teven van alle teven er uiteindelijk een BMO krijgen. Vooralsnog kan ik me af en toe flink ergeren aan de loopsheid en de schijndracht van mijn honden, maar dat is voor mij nog steeds geen reden om ze te laten "helpen".
Inderdaad een niet intacte oudere teef met BMO op tafel is toch erg uitzonderlijk.

Nanna
Forumkwebbel
Aantal honden: 5

#27 Bericht door Nanna »

Ik heb eens gelezen dat een BMO bij honden veel vaker voorkomt dan bij mensen. Ik dacht één op de vier teven.
In mijn tijd als DA ass. heb ik iig bij heel wat van die operaties geassisteerd.
Voor mij is het risico te groot en zijn de voordelen van castratie doorslaggevend.
Afbeelding

crutz
Vaste gebruiker
Contacteer:

#28 Bericht door crutz »

Nanna schreef:Ik heb eens gelezen dat een BMO bij honden veel vaker voorkomt dan bij mensen. Ik dacht één op de vier teven.
In mijn tijd als DA ass. heb ik iig bij heel wat van die operaties geassisteerd.
Voor mij is het risico te groot en zijn de voordelen van castratie doorslaggevend.
Wij doorlopen dan ook niet na iedere ovulatie een schijndracht ;) hormonaal is er dan ook meer activiteit

En wat ik boven al schreef, gecastreerde teven komen niet op tafel he ;)

** Angela **
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Duitse herder

#29 Bericht door ** Angela ** »

Nanna schreef:Ik heb eens gelezen dat een BMO bij honden veel vaker voorkomt dan bij mensen. Ik dacht één op de vier teven.

Ik heb lang geleden een jaar lang stage gelopen bij een dierenarts
In die hele periode heb ik 1 teef gezien met bmo
En een goeie ook , die baarmoeder was echt groot :O:
Many people walk in and out our lives, but only true friends leave footprints

teckeltoos
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Teckel

#30 Bericht door teckeltoos »

Sarah was maar 1 x per jaar loops maar daarna ook schijnzwanger.
Op haar tiende kreeg ze symptomen van een bmo.
Er zat veel vocht in haar baarmoeder en ze toonde lusteloos en echt ziek.
We konden haar zelfs op haar rug leggen voor een echo.
Voor de zekerheid geopereerd.
Na de operatie moesten wij de da helpen het infuusslangetje eruit te halen.
Madam was binnen een paar uren na de operatie al zo ver opgeknapt dat de da plus assistente dat niet voorelkaar kregen. :neenee: :80:
Afbeelding

Plaats reactie

Terug naar “Poll”