Hondenforum mores

Wilt u weten hoe een ander over bepaalde dingen denkt? Plaats dan hier uw poll.

Moderator: moderatorteam

Hondenforum mores, doe je daar aan mee

Nee totaal niet
40
57%
Ja
4
6%
Anders
4
6%
Een beetje
22
31%

Totaal aantal stemmen: 70

Bericht
Auteur
Jackira
Vaste gebruiker
Ik heb een hond: Ja
Aantal honden: 3

Hondenforum mores

#1 Bericht door Jackira »

Doen jullie daar aan mee :mrgreen:

Ik heb bij mezelf opgemerkt dat bij ieder gedrag van mijn honden wat richting "wangedrag in de ogen van het forum" gaat de mores van het hondenforum door mijn hoofd gaat. Als een soort opvoeding van mijzelf zeg maar.

Nu ben ik heel erg van de eigen regels en me niet zo voegen in een groep, maar toch heeft het invloed. :lees:

Wanneer ze ergens op af rennen dan hoor ik al in mijn hoofd de commentaren van al die hondenbazen met keurige honden hier. En dan bedenk ik mezelf dat ik er toch eens wat aan moet gaan doen. Wat uiteindelijk nu resulteert in een keurige Shira en een Jack waarvan ik altijd moet zuchten want hoor dat hondenforum nu eens op de achtergrond (niet letterlijk natuurlijk). Gelukkig heeft hij van zichzelf een goede inborst troost ik me dan :mrgreen:

Een beetje overdreven en uitvergroot neergezet natuurlijk maar hebben jullie dat nou ook? :19: Merken jullie de invloed?
Afbeelding

Jackira
Vaste gebruiker

Re: Hondenforum mores

#2 Bericht door Jackira »

Ik heb zelf een beetje gestemd. :lol1:
Afbeelding

dagmar88
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): husky x malamute
husky x fox terrier
Dwergkees
Pomsky
Aantal honden: 4

#3 Bericht door dagmar88 »

In losloopgebied je lieve hond om iedere scheet aanlijnen zie ik het nut niet van in.
Ook niet als iemand daar om welke reden dan ook loopt te dwingen met een aangelijnde hond.
Naap dopt zijn eigen boontjes wel. Hij zoekt niks op, hij spurt wel op honden af, maar remt ruim vooraf en komt eerst beleefd kijken of ze hem wel op prijs stellen. Zo niet dan niet.
Alleen bij kleine hondjes houd ik hem bij me. Kan me voorstellen dat het eng is dat daar een veel te grote husky op afgestoven komt en als ze raar genoeg doen triggert dat misschien.
Als je geen normale, sociale honden kunt hebben, ga je maar lekker ergens anders wandelen. Niet mijn probleem.

Maar ik heb hier in het natuurgebied al maanden niemand van dichtbij gezien :mrgreen:
:cheer: Geen toeristen met losgeslagen listenhunde meer, geen breekbare hondjes die het zelf maar uit moeten zoeken, geen ziekende herders. No span.

Jackira
Vaste gebruiker

#4 Bericht door Jackira »

dagmar88 schreef:In losloopgebied je lieve hond om iedere scheet aanlijnen zie ik het nut niet van in.
Ook niet als iemand daar om welke reden dan ook loopt te dwingen met een aangelijnde hond.
Naap dopt zijn eigen boontjes wel. Hij zoekt niks op, hij spurt wel op honden af, maar remt ruim vooraf en komt eerst beleefd kijken of ze hem wel op prijs stellen. Zo niet dan niet.
Alleen bij kleine hondjes houd ik hem bij me. Kan me voorstellen dat het eng is dat daar een veel te grote husky op afgestoven komt en als ze raar genoeg doen triggert dat misschien.
Als je geen normale, sociale honden kunt hebben, ga je maar lekker ergens anders wandelen. Niet mijn probleem.

Maar ik heb hier in het natuurgebied al maanden niemand van dichtbij gezien :mrgreen:
:cheer: Geen toeristen met losgeslagen listenhunde meer, geen breekbare hondjes die het zelf maar uit moeten zoeken, geen ziekende herders. No span.
Nee aanlijnen doe ik ook alleen bij het naderen van overduidelijk oude of zieke honden die niet zo goed tegen al dat losgeslagen geweld :wink: van mijn honden kunnen. ALs ik zo'n lieve oude hondensnuit zie hou ik ze bij me.

Maar ik heb wel dat ik ze onaangelijnd laat volgen als ik merk dat ze niet op prijs worden gesteld. Bij Shira en Nola gaat dat prima, bij Jack heeft het nog wat aandacht nodig :F:
Laatst gewijzigd door Jackira op 05 jan 2020 16:24, 2 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding

Fotogravinnetje
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Aantal honden: 2
Contacteer:

#5 Bericht door Fotogravinnetje »

Ik heb ook gestemd op een beetje. Ik ben sowieso wel van het beperken van overlast. Door het forum, maar ook door Elco, ben ik me wel meer bewust geworden van wat overlast zou kunnen geven. Maar ik laat het ook wel af en toe gewoon gaan. Zolang er geen honden bij zijn blijken Elco en Gait uitstekend in te kunnen schatten of ze bij iemand kunnen gaan buurten of dat ze beter gewoon kunnen blijven doen waar ze mee bezig waren. Het lastigste blijf ik Elco vinden icm andere honden. De meeste honden trekken zich niets aan van zijn gekef, maar ik merk wel dat het keffend op andere honden af rennen in feite vooral stressvol is voor Elco zelf. Dus ik begeleid die ontmoetingen liever wat strakker, omdat dat fijner is voor Elco. Gait laat ik veel meer gaan, omdat hij beter terug te roepen is en over het algemeen gewoon heel sociaal is. Alleen bij onzekere honden moet ik opletten (daar gaat hij vervelend opdringerig doen) en met intacte terriërreutjes van ongeveer gelijk formaat wordt het nog weleens te veel patsen. Aan de lijn wisselt het sterk per situatie of Gait gezellig doet, negeert of uitvalt. Door Elco wordt hij nogal eens getriggerd om uit te vallen, waar hij in z'n eentje eerder ofwel gezellig doet, ofwel negeert

Sandra&co
Vaste gebruiker

#6 Bericht door Sandra&co »

Uhh nee, ik voed mijn honden op op een manier dat ík (en mijn omgeving) er goed mee kan leven. 99,9% van dit forum zal m'n honden nooit in 't echie zien, dus ik zou niet weten waarom ik er 'jullie' mores op los zou moeten laten :mrgreen:
Daarbij heeft niemand hier heilige honden. De één heeft zaadlozingen in bed, de ander hapt naar mensen in de trein, weer een ander rent achter fietsers aan zodra de lijn los gaat...ik ga het gedrag van mijn honden daar niet langs leggen. Toegegeven, toen ik Izzy net had, deed ik dat wel. Met alle gevolgen van dien.
Laatst gewijzigd door Sandra&co op 05 jan 2020 16:36, 1 keer totaal gewijzigd.

dagmar88
Vaste gebruiker
husky x fox terrier
Dwergkees
Pomsky

#7 Bericht door dagmar88 »

Jackira schreef: Maar ik heb wel dat ik ze onaangelijnd laat volgen als ik merk dat ze niet op prijs worden gesteld. Bij Shira en Nola gaat dat prima, bij Jack heeft het nog wat aandacht nodig :F:
:wink: Ik houd me niet bezig met wie wat vindt. Je hebt maar gewoon niks te vinden van een vriendelijk hond die loopt waar dat mag.
Die kleintjes roep ik nog wel eens als een hond of mens me niet lekker zit, voor hun veiligheid.
Met Naap heeft het helemaal geen zin me daar tegenaan te lopen bemoeien. Ik zwaai hooguit vriendelijk alsof ik malle pietje ben en laat het hem alsnog lekker uitzoeken :engel:

Volgen kunnen ze niet en gaan ze nooit leren :mrgreen:

Caro
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Tervuerense herder
Aantal honden: 1

#8 Bericht door Caro »

Ik heb totaal niet gestemd. Heb het ook niet nodig. Ik heb nu eenmaal de perfecte hond :lekkerpuh:
Afbeelding

ranetje
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

#9 Bericht door ranetje »

Nee geen hondenforum mores.
Ik heb wel mijn eigen mores :mrgreen: :tongue:
Afbeelding
Als je je geheimen aan de wind vertelt, verwijt hem dan niet dat hij ze doorvertelt aan de bomen
Kahlil Gibran

dagmar88
Vaste gebruiker
husky x fox terrier
Dwergkees
Pomsky

#10 Bericht door dagmar88 »

Sandra&co schreef:Uhh nee, ik voed mijn honden op op een manier dat ík (en mijn omgeving) er goed mee kan leven. 99,9% van dit forum zal m'n honden nooit in 't echie zien, dus ik zou niet weten waarom ik er 'jullie' mores op los zou moeten laten :mrgreen:
Daarbij heeft niemand hier heilige honden. De één heeft zaadlozingen in bed, de ander hapt naar mensen in de trein, weer een ander rent achter fietsers aan zodra de lijn los gaat...ik ga het gedrag van mijn honden daar niet langs leggen. Toegegeven, toen ik Izzy net had, deed ik dat wel. Met alle gevolgen van dien.
Ze zijn toch hartstikke braaf. Tot nu toe alle HF honden, op de mijne :LOL: en nog één na.
:oeps: Die had een wel erg rooskleurig beeld. Was volgens mij met een realistische baas best een leukerd geweest.

Cleva
Vaste gebruiker
Aantal honden: 7

#11 Bericht door Cleva »

Ik vind helemaal niet dat iedereen hier doet alsof hun honden perfect zijn.
Ik vind de hondenforummores juist veel realistischer dan dat preutse gedathoortniet dat je buiten van de witte driekwartsbroeken hoort.

Ik heb ja gestemd. Maar dan anders dan jij bedoelt.
Hedenavond Bingo-avond op de forumvriendengroep. Meer dan 340 leden!
Meld je ook aan en win een prijs!
Afbeelding

Jackira
Vaste gebruiker

#12 Bericht door Jackira »

Cleva schreef:Ik vind helemaal niet dat iedereen hier doet alsof hun honden perfect zijn.
Ik vind de hondenforummores juist veel realistischer dan dat preutse gedathoortniet dat je buiten van de witte driekwartsbroeken hoort.

Nee niet iedereen doet dat, en zelf vertel ik genoeg over mijn honden en waar het mis gaat. Maar als bijvoorbeeld Jack de bal pikt van een andere hond weet ik al van tevoren wat de reactie hier zou zijn :wink:
Afbeelding

Tineke
Vaste gebruiker

#13 Bericht door Tineke »

Jackira schreef: Maar als bijvoorbeeld Jack de bal pikt van een andere hond weet ik al van tevoren wat de reactie hier zou zijn :wink:
Dan moeten ze die bal terug anders wordt de hond overspannen :mrgreen: .

Ik heb geen hondenforum mores maar mijn eigen mores.
Met Jimi ben ik makkelijker dan met Luus en Abra , maar die hebben in de regel weinig tot geen interesse in andere mensen.
Maar dat mensen hun beangstigender vinden kan ik mij wel voorstellen, dus zij zitten vast waar het moet en houd ik ze ,desgewenst, uit contacten.

Jimi is een makkelijk vrolijk hondje, geen kefferd die laat ik sneller gaan , ook naar mensen.

Zelf maak ik me nooit zo druk over het gedrag van andermans hond , tenzij ik er uiteraard enorme overlast van heb , dan zeg ik er wel wat van.
Maar dan moet het echt over heel vervelend of agressief gedrag zijn , maar een balkenpikker lach ik om , net als een hond die op me springt.
Die bal vervang ik wel als die niet terug komt en ik loop bijna standaard met gedroogde snackjes op zak dus ik vraag er ook wel een beetje om.
Zo'n beetje alle honden in de buurt weten dat en komen kijken of er wat te bietsen valt.
En als ik dan op netjes ga en niets bij me heb moet je die teleurgestelde koppies zien :lol1:
Afbeelding
De honden van voorbij, ze blijven in mijn leven
De honden van voorbij ,ik blijf met ze verweven.

https://www.facebook.com/Hondenherplaatsingennl

S@ndr@
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Laarsjesman , grote poten dame en een Cane Wattes
Contacteer:

#14 Bericht door S@ndr@ »

mijn mores . punt :wink:
in te huren als honden fotograaf, gewoon even PB en :wink:
Afbeelding

DeDiana
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen

#15 Bericht door DeDiana »

Jackira schreef:
Cleva schreef:Ik vind helemaal niet dat iedereen hier doet alsof hun honden perfect zijn.

Nee niet iedereen doet dat, en zelf vertel ik genoeg over mijn honden en waar het mis gaat. Maar als bijvoorbeeld Jack de bal pikt van een andere hond weet ik al van tevoren wat de reactie hier zou zijn :wink:
Ik heb die indruk ook niet. Ik zou ook niet weten waarom; elke hond is toch wel eens stout, hoop ik? :F: Soms vind ik mijn honden leuker als ze (een beetje) stout zijn dan wanneer ze alleen maar braaf zijn :lol1: Taartje was veruit mijn stoutste hond ooit, maar ik heb nog nooit zo met en om een hond kunnen lachen.

En verder: zoveel mensen, zoveel meningen over hoe het hoort, over trainingsmethodes en gedrag, over wat overlast is, wat je een hond wel en niet moet toestaan. Je kunt je onmogelijk naar al die ideeën van anderen voegen. Dus dat leg ik vrij gemakkelijk naast me neer.

Habibi
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Sheltie x Border Collie

#16 Bericht door Habibi »

Die mores heb ik van mezelf al.
Ook zonder hondenforum...
Afbeelding

Nanna
Forumkwebbel
Aantal honden: 5

#17 Bericht door Nanna »

Mijn honden kennen geen enkel kunstje. Wat ze wel kunnen is zich ongeïnteresseerd naar andere honden of mensen opstellen. Soms blaffen ze wel maar een leek kan zien dat dat niet agressief bedoeld is.
Ballen pikken ze niet.
Dus ik zou niet weten bij welk gedrag mij het hf-schaamrood naar de wangen zou moeten schieten.
Ik ben daar tijdens het wandelen ook helemaal niet mee bezig.
Afbeelding

Crescent
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Ariégeois, Griekse brak.

#18 Bericht door Crescent »

Wat? Nee. Helemaal niet meer. Ik geniet veel meer van wandelen, mijn eigen hond en anderen honden sinds ik het niet meer serieus neem.
Afbeelding
Out of the strong came forth sweetness.

Maeve
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Contacteer:

#19 Bericht door Maeve »

Nee hoor, totaal niet. Want afhankelijk van de insteek vertellen mensen hier ook wel een trots hoe onopgevoed hun hond is en hoe die zich mogen misdragen :LOL: Ik haal hier wel eens goede inzichten vandaan over waarom je iets wel of juist niet zou moeten toestaan, maar dat was het dan ook wel.

Soooof
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Zwitserse herder

#20 Bericht door Soooof »

Hahaha ik herken wel dat ik tijdens het wandelen af en toe aan jullie denk. Ik geloof niet dat ik nou perse iets van hier geïntroduceerd heb in mijn leven omdat het hier staat. Ik ben echter wel van het beperken van overlast op anderen en door hier te lezen ben ik me wel bewust geworden van sommige dingen die ik echt nooit onder ‘overlast’ geschaard had, maar door anderen blijkbaar wel zo ervaren worden. Dus daar probeer ik dan heus rekening mee te houden. Zou leuk zijn als sommige andere boswandelaars ook af en toe rekening met ons houden.

Kruimel53
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): IJslandse Hond

#21 Bericht door Kruimel53 »

Aanlijnen als ik in losloopgebied een aangelijnde hond tegenkom doe ik niet. Bange, oude of zieke honden laten de heren gewoon met rust. Ze zijn sowieso best aardig, agressieve klieren lopen ze ook omheen, ze zoeken geen ruzie. Als je in een losloopgebied loopt kom je loslopende honden tegen, zo werkt dat. Veel meer aanlijngebied dan losloopgebied hier dus dan ga je naar lekker daar lopen als jouw hond niet los kan.
Afbeelding

Frootje
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Griekse Wawa

#22 Bericht door Frootje »

Ik doe het niet. Toen ik Froo net had wel, maar tegenwoordig doe ik gewoon wat het beste werkt voor mij en Froo. Dat niemand daarbij last heeft van Froo, lijkt me vanzelfsprekend, daar had ik het HF niet voor nodig. Ik heb trouwens best wel veel aan het HF hoor, ik haal hier toch regelmatig tips vandaan en zo, of nieuwe inzichten over dingen die ik nog nooit zo had gezien. Maar als ik het HF niet open heb staan, denk ik er verder ook niet aan of zo.

Barkley
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Spinone Italiano

#23 Bericht door Barkley »

Ik had dat heel erg in het begin maar nu ik mijn hond goed ken en zijn reactie op andere honden beter in weet te schatten vertrouw ik daar liever op.

Tamara81
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): een setje bastaard terriërs

#24 Bericht door Tamara81 »

Ik had een keer ontzettende haast en ik MOEST een bepaalde trein halen. Lanai liep zonder riem door het dorp met me mee, en ik zag de trein al aankomen op het station... omdat ik geen tijd meer had om Lanai bij me te roepen en aan te lijnen ben ik los met haar door de poortjes gegaan en de trein in gerend. Toen dacht ik wel even: stel de deuren gingen dicht en ik had de trein net gehaald terwijl Lanai alleen achter bleef op het station, dit zou ik dan nooit op het HF hebben verteld :lol1:

Verder denk ik bij de opvoeding niet aan het HF. Mijn honden vind ik goed aangepast aan mijn levensstijl en situatie en op straat zijn ze niemand tot last (behalve soms net die ene wandelaar met een witte broek).

Ik heb wel veel aan het HF want sommige tips die ik hier lees pas ik wel eens toe en ik leer toch best nuttige dingen hier.
Afbeelding

lucie
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Duitse herder, Beauceron, Hongaarse windhond, Bodeguero

#25 Bericht door lucie »

Ik heb een beetje gestemd, omdat ik me wel bewuster ben geworden hoe mijn honden op andere mensen kunnen overkomen. Zeker aangezien ze met zoveel zijn. Ook wist ik niet dat herders zo'n slechte reputatie hebben. Nu wel :mrgreen: en heb inmiddels ook ondervonden waarom. Dus misschien niet zozeer de mores, als wel de verschillende ervaringen en inzichten hebben me bewuster gemaakt van het effect dat mijn honden op anderen zouden kunnen hebben.

Voorheen vond ik het trouwens belachelijk als iemand zijn kleine hondje op ging tillen voor mijn supervriendelijke honden (toen nog 2). En eerlijk gezegd vind ik het nog steeds niet slim als je voor iedere naderende grote hond gaat lopen hijsen. Maar de beweegredenen snap ik wel beter en daar wil ik uiteraard rekening mee houden.
Afbeelding

dagmar88
Vaste gebruiker
husky x fox terrier
Dwergkees
Pomsky

#26 Bericht door dagmar88 »

lucie schreef: Voorheen vond ik het trouwens belachelijk als iemand zijn kleine hondje op ging tillen voor mijn supervriendelijke honden (toen nog 2). En eerlijk gezegd vind ik het nog steeds niet slim als je voor iedere naderende grote hond gaat lopen hijsen. Maar de beweegredenen snap ik wel beter en daar wil ik uiteraard rekening mee houden.
Dat weet je niet. Een bang/onzeker klein hondje wordt niks beter van laten staan. Beter geen ervaring dan een slechte.
Ik neem daar geen risico mee, niet met de grote, en niet met m'n hondjes van 3-4 kilo.
Het kan ook met de vriendelijkste honden zo omslaan en ik houd ze liever allemaal heel en thuis.
Ze kunnen honderd keer roepen dat een dwerg een normale hond is, het is en blijft een afwijking/uitwas.

Pendrag
Vaste gebruiker

#27 Bericht door Pendrag »

Vooral in taal doe ik veel mee. Afkortingen natuurlijk maar ook uitdrukkingen. De nieuwste is een Droefje :engel:
Tis but a scratch

lucie
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Duitse herder, Beauceron, Hongaarse windhond, Bodeguero

#28 Bericht door lucie »

dagmar88 schreef:
lucie schreef: Voorheen vond ik het trouwens belachelijk als iemand zijn kleine hondje op ging tillen voor mijn supervriendelijke honden (toen nog 2). En eerlijk gezegd vind ik het nog steeds niet slim als je voor iedere naderende grote hond gaat lopen hijsen. Maar de beweegredenen snap ik wel beter en daar wil ik uiteraard rekening mee houden.
Dat weet je niet. Een bang/onzeker klein hondje wordt niks beter van laten staan. Beter geen ervaring dan een slechte.
Ik neem daar geen risico mee, niet met de grote, en niet met m'n hondjes van 3-4 kilo.
Het kan ook met de vriendelijkste honden zo omslaan en ik houd ze liever allemaal heel en thuis.
Ze kunnen honderd keer roepen dat een dwerg een normale hond is, het is en blijft een afwijking/uitwas.
het gaat mij om het 'bij voorbaat, altijd' principe. als jij een beetje in staat bent honden te lezen kun je best inschatten of het nodig is. Ik zie (of liever gezegd zag) toch vooral dat de kleintjes onzeker en blafferig werden doordat baasje zelf in halve staat van paniek langs het pad staan te trillen totdat je voorbij bent
Afbeelding

Jion
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): podencocktails

#29 Bericht door Jion »

Niet meer.

De eerste tijd op het forum heb ik ervaren hoe sommige leden er plezier in hadden om dingen te verdraaien, uit te vergroten en op te stoken tot een forumrel. In mijn geval was ik zo dom om als nieuweling te suggereren dat je een hond met jachtpassie ook zonder stroomband kunt uitlaten. Nou dat heb ik geweten. :LOL: Na een pagina of 20 was de conclusie van de rellers dat ik mijn honden in het wilde weg door de bossen liet hetzen.

Daar ben ik toen best een tijd onzeker over gebleven. Eigenlijk heel maf, want ik wist gewoon dat ik hartstikke zorgvuldig was met mijn honden en voortdurend bezig was om ze zoveel mogelijk vrijheid te geven zonder dat ze zichzelf en anderen in gevaar brachten. En dat ging ook gewoon heel goed, maar ik heb nog best lang die forumstemmetjes in mijn hoofd gehad.

Nu ben ik zelf iemand die iets 100% doet of helemaal niet, dus zolang ik actief was op het forum bleef ik ook gewoon eerlijk, ook als het eens misging, maar de lol was er wel een beetje af dus toen heb ik een paar jaar een forumpauze gehouden en alleen maar meegelezen.
En daarna met frisse moed de draad weer opgepakt toen het forum weer een hondenforum werd inplaats van een relforum. Ik vind het hier nu veel leuker. Er is nu meer ruimte om met elkaar van mening te verschillen zonder dat de 'tegenstander' er gelijk onderuit gehaald moet worden. Gewoon discussiëren met argumenten, waarbij beide partijen er wat wijzer uitkomen. Daar hou ik van. :cheer:
Afbeelding

Cleva
Vaste gebruiker
Aantal honden: 7

#30 Bericht door Cleva »

Ik heb ook kleine honden maar die ga ik echt niet oppakken.
Echt linke soep ontloop ik gewoon maar verder zoeken ze het maar uit en dat kunnen ze nu ook vreselijk goed want ze weten waar ze staan.

Piepkleine hondjes als yorkies, italiaantjes en chihuahua's zou ik niet tussen andere honden uitlaten.
Die horen lekker op een erf en een leeg strandje. Niet in het zondagbos tussen de boerboels.
Hedenavond Bingo-avond op de forumvriendengroep. Meer dan 340 leden!
Meld je ook aan en win een prijs!
Afbeelding

Plaats reactie

Terug naar “Poll”