kerstmis of feest?

Wilt u weten hoe een ander over bepaalde dingen denkt? Plaats dan hier uw poll.

Moderator: moderatorteam

Hoe gaan we het doen?

Het blijft gewoon kerstmis
70
93%
Het wordt winterfeest, of voorjaarsfeest
0
Geen stemmen
Anders
5
7%

Totaal aantal stemmen: 75

Bericht
Auteur
jvanringen
Vaste gebruiker
Ik heb een hond: Nee
Mijn ras(sen): Lakelandterrier
IJslandse hond
Aantal honden: 0

Re: kerstmis of feest?

#61 Bericht door jvanringen »

alinelaila schreef:
Wolfsblut schreef:Hoe meer van deze buitenlanders, die ons grotendeels vijandig gezind zijn, op agressieve wijze, met behulp van een onbetrouwbare, weerzinwekkende overheid, die eigen volk om politiek correcte redenen haat en deze vreemde mogendheden daarbij ter wille is, om ons, middels gepaste dwangmaatregelen, hun wil door onze strotten tracht te persen zodat zij ons volledig kunnen knechten, wekt steeds meer aversie bij eigen volk op.
Het is bijna knap hoeveel komma's je in die zin hebt weten te proppen.
Ja, in zekere zin wel een soort van knap, maar grammaticaal vliegt het wel flink uit de bocht. Ik vermoed dat dat door al die komma’s komt. Een punt zo hier en daar doet wonderen wat dat betreft.

Cleva
Vaste gebruiker
Ik heb een hond: Ja
Aantal honden: 7

#62 Bericht door Cleva »

jvanringen schreef:
Nanna schreef:Jezus, voor zover die hele goeie man al bestaan heeft, is ook helemaal niet op 25 december geboren ;-)

Kerst is, als feest om de geboorte van Jezus te vieren, pas in de vierde eeuw 'na Christus' ingesteld door paus Constantijn de Grote.
Hiervoor werd door de Germanen het feest van de zonnewende al gevierd rond 25 december, omdat rond deze datum de dagen het kortst zijn (en gevierd wordt dat de dagen weer langer gaan worden). Hoe lang de Germanen dat al doen, is niet precies bekend.
Het verhaal gaat dat de Katholieke kerk het Kerstfeest opzettelijk op deze datum gepland heeft, om de aanbidders van de verschillende zonnegoden dwars te zitten.

Kijk, dat vind ik dan weer een leuk weetje :LOL:
Constantijn de Grote was geen paus maar een Romeins keizer. Hij is ook nooit paus geweest. En “het verhaal dat gaat” klopt met grote waarschijnlijkheid ook niet.

Ik denk niet dat de katholiek kerk iets gepland of bedacht heeft.
Je ziet over de hele wereld mengvormen van religies en dat is veel meer een combinatie die mensen zelf gaan maken dan dat het een bewuste list van een instantie is.
In afrika zie je dat de lokale gebruiken ingevoerd worden in de christelijke structuren, in zuid-amerika ook waarom is het dan hier ineens een gepland gebeuren?
Overigens is het christendom zelf al een mengvorm van eerdere religies.
Het gaat gewoon zo. Culturen lopen in elkaar over.

Op zich vind ik dat multiculturaliteit ook best mag betekenen dat er tussenvormen en leentjebuur ontstaat.
Waarom er dingen weg zouden moeten of kittig kijkend anders genoemd moeten worden dat begrijp ik niet.
Dat vind ik gereformeerd gezeik omdat je de ander gewoon het lolletje niet gunt.
Er staat nergens dat moslims zich met kerst niet vol mogen vreten of geen lelijke boom neer mogen zetten. Ze worden niet uitgesloten. En al werden ze het wel. Boeiend.
Hedenavond Bingo-avond op de forumvriendengroep. Meer dan 340 leden!
Meld je ook aan en win een prijs!
Afbeelding

thom
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Herder-mix uit Roemenië.
Aantal honden: 1

#63 Bericht door thom »

Het boeit mij werkelijk minder dan niks. Zal mij mijn reet roesten zeg. Zijn veel belangrijkere zaken dan dit geneuzel.
Afbeelding
Ari, onze Roemeense kruising, 15-07-13

Nakisha
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Coahuila

#64 Bericht door Nakisha »

Alles goed en wel natuurlijk, maar wat moeten we met die eindeloze stroom kerstfilms als we ''kerst'' en ''christmas'' afschaffen? Ja, daar hadden die luppo's natuurlijk weer niet aan gedacht zeker? Word dat dan allemaal museumgebeuren?

Hou toch op met die onzin. Beestjes mogen een naam hebben. Is het niet juist leuk om elkaars culturen te kunnen delen, ipv. alles verplicht te laten verworden tot een trieste eenheidsworst waarvan niemand de achtergrond nog mag weten?
Laat alles maar mooi zijn eigen namen houden. En die Pietdiscussie gewoon verder afronden, lekker doorgaan met de zwarte piet in elk normale dorpje en stadje en bij de landelijke intocht een tijdje vroom knikken voor de buhne terwijl elk jaar de roetveegpieten meer en meer roetvegen krijgen en langzaam weer zwarte pieten worden....
Afbeelding

Cleva
Vaste gebruiker

#65 Bericht door Cleva »

Nakisha schreef: Hou toch op met die onzin. Beestjes mogen een naam hebben. Is het niet juist leuk om elkaars culturen te kunnen delen, ipv. alles verplicht te laten verworden tot een trieste eenheidsworst waarvan niemand de achtergrond nog mag weten?
Nee, Nakisha. Dat is dus niet leuk.
Het gaat ook niet om leuk.
Het enige dat nog telt is je rang op de Ladder van Slachtoffers.

Elke gek met een gebrek moet zich even verheffen boven De Witte Man.
Dat is de hedendaagse satan. Die heeft alles gedaan.

Liefst ben je een geadopteerde, gehandicapte, afrikaanse transvrouw.
Een blinde, denk ik.
Met brailledyslexie.
En superheftige lactoseintolerantie. En dat ze dan een waarschuwing in groot, dik braille wil op de monatoetjes.

Die mag zich nergens buitengesloten voelen want dan valt alles stil. Niemand mag een voet verzetten voor zij zich prettig voelt.
Het is een hele hofhouding van zielig doen.
Een Versailles van jankmuilerij.
En het doel van alle ijver is het duidelijk maken dat je allemaal ook vreselijk geleden hebt onder de hiel van De Witte Man.

Wen er maar aan, het duurt nog even.
Afbeelding

Cleva
Vaste gebruiker

#66 Bericht door Cleva »

Laat alles maar mooi zijn eigen namen houden. En die Pietdiscussie gewoon verder afronden, lekker doorgaan met de zwarte piet in elk normale dorpje en stadje en bij de landelijke intocht een tijdje vroom knikken voor de buhne terwijl elk jaar de roetveegpieten meer en meer roetvegen krijgen en langzaam weer zwarte pieten worden....
Of gewoon die landelijke intocht stoppen.
Geen hond die er op zit te wachten. Echt niet.
Dus als je vlekken krijgt van zwarte schmink, gewoon lekker niet doen. Het hoeft niet meer. Met je hele Filemon.

Laat het maar gewoon een volksgebruik zijn.
Afbeelding

Nakisha
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Coahuila

#67 Bericht door Nakisha »

Cleva schreef:
Nakisha schreef: Hou toch op met die onzin. Beestjes mogen een naam hebben. Is het niet juist leuk om elkaars culturen te kunnen delen, ipv. alles verplicht te laten verworden tot een trieste eenheidsworst waarvan niemand de achtergrond nog mag weten?
Nee, Nakisha. Dat is dus niet leuk.
Het gaat ook niet om leuk.
Het enige dat nog telt is je rang op de Ladder van Slachtoffers.

Elke gek met een gebrek moet zich even verheffen boven De Witte Man.
Dat is de hedendaagse satan. Die heeft alles gedaan.

Liefst ben je een geadopteerde, gehandicapte, afrikaanse lesbo.
Een blinde, denk ik.
Met brailledyslexie.
En superheftige lactoseintolerantie. En dat ze dan een waarschuwing in groot, dik braille wil op de monatoetjes.

Die mag zich nergens buitengesloten voelen want dan valt alles stil. Niemand mag een voet verzetten voor zij zich prettig voelt.
Het is een hele hofhouding van zielig doen.
Een Versailles van jankmuilerij.
En deze simpele ziel maar denken dat die prachtige idealen uit mijn kindertijd, zo'n "iedereen is welkom en mag meedoen en je kan van elkaar leren!" zo hosanna was.. doorslaan is een kunst gebleken.

Ik blijf verbaasd als ik zie bij welke zaken men nog racisme weet te gillen... het is echt zoeken met een vergrootglas naar iets om jezelf slachtoffer over te vinden. En de andere kant is dus niet veel beter: complete volkswoede over de woordkeuze in een Lidl krantje? Echt? Maak je je daar druk om? Straal negeren en gewoon je eigen termen blijven gebruiken en klaar is Jan-Piet-Joris-en-Korneel... toch?

Ik heb me wel eens afgevraagd wat er zou gebeuren als zulke zaken straal genegeerd en doodgezwegen werden. Als men er notie van neemt maar weigert erop in te gaan. Wat dan? Als je geen poot aan de grond krijgt, niks weet te provoceren... wat is dan stap 2? Als de meerderheid besluit de hele discussie gewoon niet meer aan te gaan en op de oude voet verder te gaan?

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk
Afbeelding

Wolfsblut
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Riesenschnauzer, Dwergteckel rode langhaar en standaard teckel draadhaar.
Aantal honden: 3

#68 Bericht door Wolfsblut »

jvanringen schreef:
alinelaila schreef:
Wolfsblut schreef:Hoe meer van deze buitenlanders, die ons grotendeels vijandig gezind zijn, op agressieve wijze, met behulp van een onbetrouwbare, weerzinwekkende overheid, die eigen volk om politiek correcte redenen haat en deze vreemde mogendheden daarbij ter wille is, om ons, middels gepaste dwangmaatregelen, hun wil door onze strotten tracht te persen zodat zij ons volledig kunnen knechten, wekt steeds meer aversie bij eigen volk op.
Ja, in zekere zin wel een soort van knap, maar grammaticaal vliegt het wel flink uit de bocht. Ik vermoed dat dat door al die komma’s komt. Een punt zo hier en daar doet wonderen wat dat betreft.
Ik heb bewust gekozen voor deze tangconstructie. Om de overspannenheid ervan enigszins te beperken diende ik ter verduidelijking een aantal komma's te gebruiken. In eerste instantie lijkt de zin onduidelijk en prikkelt, zeker de spitsvondige lezers onder ons dermate, dat het uitnodigt om deze nog een aantal malen te lezen. En dat meerdere malen laten lezen was nu juist mijn bedoeling. Herhaling is de kracht van de boodschap. In de reclamewereld weten ze dat maar al te goed.
Luisteren is meer dan horen, zien is meer dan kijken, leven is meer dan overleven.

jvanringen
Vaste gebruiker
IJslandse hond

#69 Bericht door jvanringen »

Wolfsblut schreef:
jvanringen schreef:
alinelaila schreef:
Ik heb bewust gekozen voor deze tangconstructie. Om de overspannenheid ervan enigszins te beperken diende ik ter verduidelijking een aantal komma's te gebruiken. In eerste instantie lijkt de zin onduidelijk en prikkelt, zeker de spitsvondige lezers onder ons dermate, dat het uitnodigt om deze nog een aantal malen te lezen. En dat meerdere malen laten lezen was nu juist mijn bedoeling. Herhaling is de kracht van de boodschap. In de reclamewereld weten ze dat maar al te goed.
Je tangconstructie vliegt grammaticaal gezien totaal uit de bocht, daarvoor hoefde ik je tekstje maar een keer te lezen. Ik vrees dat de meeste mensen zelfs dat niet doen, die haken na de derde komma al af.

dagmar88
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): husky x malamute
husky x fox terrier
Dwergkees
Pomsky
Aantal honden: 4

#70 Bericht door dagmar88 »

Wolfsblut schreef: Ik heb bewust gekozen voor deze tangconstructie. Om de overspannenheid ervan enigszins te beperken diende ik ter verduidelijking een aantal komma's te gebruiken. In eerste instantie lijkt de zin onduidelijk en prikkelt, zeker de spitsvondige lezers onder ons dermate, dat het uitnodigt om deze nog een aantal malen te lezen. En dat meerdere malen laten lezen was nu juist mijn bedoeling. Herhaling is de kracht van de boodschap. In de reclamewereld weten ze dat maar al te goed.
Het lijkt alsof je geen lucht meer krijgt.
Spitsvondig ben je niet, hoef je niet te proberen. Ook geen snelle reclamejongen. We hebben zo allemaal onze kwaliteiten.

twinkeltje
Chef Fotowedstrijd
Mijn ras(sen): De liefste rassen die bestaan
Aantal honden: 2

#71 Bericht door twinkeltje »

Ik vind het veel gezeik om te kunnen zeiken

Gollum
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Roemeense schone

#72 Bericht door Gollum »

Nanna schreef:
Sassy schreef:Denk genoeg mensen die de Lidl vanaf nu boycotten:
https://www.thebestsocial.media/nl/nede ... eepo4PZ6aw
Als het niet zo triest was zou ik zeggen hilarisch.
Ach welnee. Waar moeten ze anders hun goeiekope shag scoren?
Voor de Lidl is het weer geweldige reclame; ik verdenk ze ervan het met opzet te doen :cool2:
De Lidl hier wil een rookvrije generatie en verkoopt geen rookwaren meer :schrik: :LOL:
Verder stop ik mijn kop zo ver mogelijk in het zand in/ rond december. Dat geklaag en geruzie en gezeik, echt wat de neuk. Ga weg! Ksst.

Nanna
Forumkwebbel
Aantal honden: 5

#73 Bericht door Nanna »

Nakisha schreef: Ik heb me wel eens afgevraagd wat er zou gebeuren als zulke zaken straal genegeerd en doodgezwegen werden. Als men er notie van neemt maar weigert erop in te gaan. Wat dan? Als je geen poot aan de grond krijgt, niks weet te provoceren... wat is dan stap 2? Als de meerderheid besluit de hele discussie gewoon niet meer aan te gaan en op de oude voet verder te gaan?
Ik denk wel dat je er wat mee moet als ze je bij de intocht van Sinterklaas met kalashnikovs op staan te wachten.
Gewoon doodzwijgen is natuurlijk ook wel wat raar. Maar ja, zoals het nu gaat laait die hele Piet-discussie in augustus al op. Kunnen we dáár anders geen folklore van maken ;-) Demonstreren tegen Piet met leuke koek en zopie tentjes erbij, en Oud-Hollandse spelen :LOL:
Afbeelding

Catho
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Herder mix

#74 Bericht door Catho »

Ik vraag me altijd af of de Germanen ook een boycot hadden ingesteld van winkeltjes en een boze discussie op de ding :LOL:

Ik ben atheist en vier dus sowieso geen kerst zoals het 'hoort'. Ik vraag me af hoeveel van de boze mensen op het internet ook kerst vieren -zonder- kadootjes maar met een mis? Of zouden ze allemaal die net-niet-mooie lichtslang buiten hangen, zich volproppen met exotisch vlees en naar die lollige kerstshow op TV kijken zodat we weer wat te vertellen hebben bij de koffieautomaat?

Oh.

Gejank altijd.
Afbeelding
Dag Thorran...

dagmar88
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): husky x malamute
husky x fox terrier
Dwergkees
Pomsky
Aantal honden: 4

#75 Bericht door dagmar88 »

Nanna schreef:Maar ja, zoals het nu gaat laait die hele Piet-discussie in augustus al op. Kunnen we dáár anders geen folklore van maken ;-) Demonstreren tegen Piet met leuke koek en zopie tentjes erbij, en Oud-Hollandse spelen :LOL:
Oud hollands negertrekken :LOL: De afropruik van een pietenkop af.

Dat ís de Nederlandse cultuur. Klagen, puffen, zeuren, steunen. Is het het weer een keer niet, dan is het die tuin in de straat zonder keurig geraniumperkje.
Altijd kijken naar wat de ander heeft, waar die het van doet en de dienst proberen uit te maken.
Nog precies dezelfde nazimaten die naar de buurman met de grote neus wijzen als ze denken daar zelf beter van te worden.
Verzuiling. Spijkerpoepen. Jantje Safari. Huiliehuilie en ziektewinst. Het verschrikkelijk goed hebben met een eeuwig ontevreden snuit die prevelt dat vroeger alles beter was.
Het is maar net waar je trots op wilt zijn.

ranetje
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

#76 Bericht door ranetje »

Nanna schreef:Deze meneer stelt dat Kerst en Pasen raciofobisch zijn en wil dat dat allemaal veranderd wordt naar 'feest'.

Heeft hij een punt?

Afbeelding
Wat betekent raciofobisch? :U:
Afbeelding
Als je je geheimen aan de wind vertelt, verwijt hem dan niet dat hij ze doorvertelt aan de bomen
Kahlil Gibran

Cleva
Vaste gebruiker

#77 Bericht door Cleva »

Dat je bang voor racio bent.
Afbeelding

Tara
Vaste gebruiker

#78 Bericht door Tara »

"Multirelationele samenleving"?
Van die dingen dus...

Célie
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Old English bulldog, Franse bulldog
Contacteer:

#79 Bericht door Célie »

Johnny Jones schreef:Het zal me echt roesten, zolang we er maar niet in een maatschappelijke discussie zoals met Zwarte Piet belanden. Vreselijk dit, begrijp niet waar mensen zich druk om maken.
Nou dit dus :roll:
Afbeelding

Nanna
Forumkwebbel
Aantal honden: 5

#80 Bericht door Nanna »

ranetje schreef: Wat betekent raciofobisch? :U:
Moet je even aan de historicus himself vragen. Per slot heeft hij er voor gestudeerd ;-)
Afbeelding

Tenmashi
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Mechelse herder

#81 Bericht door Tenmashi »

jvanringen schreef:
alinelaila schreef:
Inhoudelijk slaat het ook als een slappe .. op een drumstel.

ranetje
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

#82 Bericht door ranetje »

Nanna schreef:
Moet je even aan de historicus himself vragen. Per slot heeft hij er voor gestudeerd ;-)
:mrgreen:

Als je op dat woord googelt krijg je de vraag of je sociofobisch bedoelt :tongue:
Ook een woord dat niet bestaat.
Afbeelding
Als je je geheimen aan de wind vertelt, verwijt hem dan niet dat hij ze doorvertelt aan de bomen
Kahlil Gibran

Tenmashi
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Mechelse herder

#83 Bericht door Tenmashi »

Cleva schreef:
Nakisha schreef:Elke gek met een gebrek moet zich even verheffen boven De Witte Man.
Nee hoor, enkel gelijkheid. Dat De Witte Man dat beangstigend vindt en voor hem voelt als een bedreiging van zijn status ligt toch echt aan De Witte Man en niet aan de minderheden. :roll:

korthaar
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): DSK

#84 Bericht door korthaar »

ranetje schreef:
Nanna schreef:

Als je op dat woord googelt krijg je de vraag of je sociofobisch bedoelt :tongue:
Een fraaie historicus.
Zeker gestudeerd, nadat Johan van Oldenbarnevelt uit de geschiedenisboeken geschrapt is.

Wolfsblut
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Riesenschnauzer, Dwergteckel rode langhaar en standaard teckel draadhaar.
Aantal honden: 3

#85 Bericht door Wolfsblut »

korthaar schreef:
ranetje schreef:
Nanna schreef:

Een fraaie historicus.
Zeker gestudeerd, nadat Johan van Oldenbarnevelt uit de geschiedenisboeken geschrapt is.
Gestudeerd? Ik verwacht het niet. In het gunstigste geval is hij hooguit aanwezig geweest tijdens de lessen. Hij behoort namelijk tot de categorie die van overheidswege een gratis diploma krijgen vanwege hun achterstand op de arbeidsmarkt.
Luisteren is meer dan horen, zien is meer dan kijken, leven is meer dan overleven.

Cleva
Vaste gebruiker

#86 Bericht door Cleva »

Tenmashi schreef:
Cleva schreef:
Nakisha schreef:Elke gek met een gebrek moet zich even verheffen boven De Witte Man.
Nee hoor, enkel gelijkheid. Dat De Witte Man dat beangstigend vindt en voor hem voelt als een bedreiging van zijn status ligt toch echt aan De Witte Man en niet aan de minderheden. :roll:
Ondertussen ga je er vanuit dat witte mannen daarmee bezig zijn.
Dat is precies wat ik bedoel.

Waar staat dat witte mannen vinden dat ze überhaupt een status hebben die bedreigd wordt?
Verzonnen geleuter.
Heb je de witte mannen achterop een vuilniswagen niet gezien?
Of smorgens om 5 uur al op de markt?

Er is helemaal geen kastensysteem in Nederland. Snuit je neus en zorg voor jezelf.
Afbeelding

jvanringen
Vaste gebruiker
IJslandse hond

#87 Bericht door jvanringen »

Wolfsblut schreef: (...) Gestudeerd? Ik verwacht het niet. In het gunstigste geval is hij hooguit aanwezig geweest tijdens de lessen. Hij behoort namelijk tot de categorie die van overheidswege een gratis diploma krijgen vanwege hun achterstand op de arbeidsmarkt.
Goh... nou vraag ik me toch af op welke universiteiten jij allemaal hebt rondgelopen. Wat een sneu figuur ben je toch.

korthaar
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): DSK

#88 Bericht door korthaar »

Geschiedenis, een avond van tevoren twee keer doorlezen.

thom
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Herder-mix uit Roemenië.

#89 Bericht door thom »

jvanringen schreef:
Wolfsblut schreef: (...) Gestudeerd? Ik verwacht het niet. In het gunstigste geval is hij hooguit aanwezig geweest tijdens de lessen. Hij behoort namelijk tot de categorie die van overheidswege een gratis diploma krijgen vanwege hun achterstand op de arbeidsmarkt.
Goh... nou vraag ik me toch af op welke universiteiten jij allemaal hebt rondgelopen. Wat een sneu figuur ben je toch.
Soms laat WB zich heel goed in zijn meer dan inktzwarte geest kijken. En telkens schrik ik er weer van.
Afbeelding
Ari, onze Roemeense kruising, 15-07-13

Cleva
Vaste gebruiker

#90 Bericht door Cleva »

Telkens weer... :LOL: Okay, Willeke.

Ik niet hoor.
Ik vind het gewoon zo'n foute opa.

Buiten zijn wildersstem (over foute opa's gesproken) doet hij niets verkeerd.

Als hij nou daadwerkelijke invloed had gehad dan had ik je zorgen begrepen maar die heeft hij niet dus wat is het probleem dan?
Laat die ouwe tekkel maar snauwen, hoor.

En hij heeft humor, dat maakt altijd een hoop goed.
Afbeelding

Plaats reactie

Terug naar “Poll”