kerstmis of feest?

Wilt u weten hoe een ander over bepaalde dingen denkt? Plaats dan hier uw poll.

Moderator: moderatorteam

Hoe gaan we het doen?

Het blijft gewoon kerstmis
70
93%
Het wordt winterfeest, of voorjaarsfeest
0
Geen stemmen
Anders
5
7%

Totaal aantal stemmen: 75

Bericht
Auteur
Pemba
Vaste gebruiker
Ik heb een hond: Ja
Mijn ras(sen): Tibetaanse teriër
Aantal honden: 2

Re: kerstmis of feest?

#31 Bericht door Pemba »

Volgens mij was het gewoon een grap net als dat de Lidl op onze Nationaal Erfgoed lijst zou moeten omdat ze kerst door feest hebben vervangen op de folder.
Samen met iemand anders wilden ze kijken hoe snel er gereageerd zou worden. De bedreigingen kwamen al snel.
Afbeelding

Lanavandevledders
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Rottweiler
Aantal honden: 1

#32 Bericht door Lanavandevledders »

ik ga helemaal niks veranderen,
wij laten alles bij het oude,
kerst blijft kerst, pasen blijft pasen,
en de piet blijft gewoon zwart,

kooi
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Roemeense straatmadelief

#33 Bericht door kooi »

Kerstmis. Ik wil kunnen blijven zeggen dat ik er een hekel aan heb.
Sowieso snap ik niet dat multicultureel of multi-relationeel betekent dat autochtone tradities en feesten moeten verdwijnen, terwijl allochtone moeten worden gerespecteerd.

Dat is pas raciofobisch.

jvanringen
Vaste gebruiker
Ik heb een hond: Nee
Mijn ras(sen): Lakelandterrier
IJslandse hond
Aantal honden: 0

#34 Bericht door jvanringen »

dagmar88 schreef:
Nanna schreef:Jezus, voor zover die hele goeie man al bestaan heeft, is ook helemaal niet op 25 december geboren ;-)

Kerst is, als feest om de geboorte van Jezus te vieren, pas in de vierde eeuw 'na Christus' ingesteld door paus Constantijn de Grote.
Hiervoor werd door de Germanen het feest van de zonnewende al gevierd rond 25 december, omdat rond deze datum de dagen het kortst zijn (en gevierd wordt dat de dagen weer langer gaan worden). Hoe lang de Germanen dat al doen, is niet precies bekend.
Het verhaal gaat dat de Katholieke kerk het Kerstfeest opzettelijk op deze datum gepland heeft, om de aanbidders van de verschillende zonnegoden dwars te zitten.

Kijk, dat vind ik dan weer een leuk weetje :LOL:
Van oudsher werd in allerlei culturen de zonnewende gevierd, van kelt tot pers.
Waarschijnlijk is er voor gekozen die symboliek aan te houden omdat christus "het licht" is, dat in die periode het donker overwint.

Kerstballen schijnen van dronken glasblazers te komen :mrgreen:

https://kunst-en-cultuur.infonu.nl/fees ... feest.html
Dat is inderdaad het meest waarschijnlijk, de heidenen konden gewoon gezellig mee blijven doen, want hun belangrijkste lichtfeestgebruiken werden gewoon ingelijfd in de kerstviering, en zo namen ze en passant de nieuwe godsdienst over zonder oorlog en andere gedoe.

jvanringen
Vaste gebruiker
IJslandse hond

#35 Bericht door jvanringen »

Nanna schreef:Jezus, voor zover die hele goeie man al bestaan heeft, is ook helemaal niet op 25 december geboren ;-)

Kerst is, als feest om de geboorte van Jezus te vieren, pas in de vierde eeuw 'na Christus' ingesteld door paus Constantijn de Grote.
Hiervoor werd door de Germanen het feest van de zonnewende al gevierd rond 25 december, omdat rond deze datum de dagen het kortst zijn (en gevierd wordt dat de dagen weer langer gaan worden). Hoe lang de Germanen dat al doen, is niet precies bekend.
Het verhaal gaat dat de Katholieke kerk het Kerstfeest opzettelijk op deze datum gepland heeft, om de aanbidders van de verschillende zonnegoden dwars te zitten.

Constantijn de Grote was geen paus maar een Romeins keizer. Hij is ook nooit paus geweest. En “het verhaal dat gaat” klopt met grote waarschijnlijkheid ook niet.

jvanringen
Vaste gebruiker
IJslandse hond

#36 Bericht door jvanringen »

Pemba schreef:Volgens mij was het gewoon een grap net als dat de Lidl op onze Nationaal Erfgoed lijst zou moeten omdat ze kerst door feest hebben vervangen op de folder.
Samen met iemand anders wilden ze kijken hoe snel er gereageerd zou worden. De bedreigingen kwamen al snel.
Volgens mij ook.

Wolfsblut
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Riesenschnauzer, Dwergteckel rode langhaar en standaard teckel draadhaar.
Aantal honden: 3

#37 Bericht door Wolfsblut »

Hoe meer van deze buitenlanders, die ons grotendeels vijandig gezind zijn, op agressieve wijze, met behulp van een onbetrouwbare, weerzinwekkende overheid, die eigen volk om politiek correcte redenen haat en deze vreemde mogendheden daarbij ter wille is, om ons, middels gepaste dwangmaatregelen, hun wil door onze strotten tracht te persen zodat zij ons volledig kunnen knechten, wekt steeds meer aversie bij eigen volk op.
Een relatief kleine groep met de vijand mee krijsende witjes kunnen we dat niet kwalijk nemen. Want deze irritante opdondertjes ontbeerden een warm gezinsleven en werden als witte larfjes, jaar in jaar uit, dagelijks te vondeling gelegd om vervolgens op de kinderopvang geïndoctrineerd te worden om zichzelf en alle andere witjes te haten.
Beklagingswaardige arme drommels zijn het. Opgegroeid zonder eigen identiteit voelen ze zich steeds meer buitenlander, terwijl ze hopeloos en geestelijk onder erbarmelijke omstandigheden, zichzelf hatend, gevangen en volledig opgesloten zitten in het lichaam van een Nederlander. Tijd voor een ander politiek klimaat zodat ook zij uit de kast kunnen komen om verlost te worden van hun geestelijk lijden.
Ook zij hebben het recht om te genieten van hoogtijdagen als Kerstmis, Pasen en Sinterklaas met zijn zwarte Pieten.
Luisteren is meer dan horen, zien is meer dan kijken, leven is meer dan overleven.

dagmar88
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): husky x malamute
husky x fox terrier
Dwergkees
Pomsky
Aantal honden: 4

#38 Bericht door dagmar88 »

:LOL: Het is wel van het niveau "een rabbijn, een imam en een dominee zitten in de kroeg".

Toen ik klein was, werd kerstmis op de openbare basisschool kerstfeest en werden christelijke referenties voortaan achterwege gelaten.
Christelijke verzoeknummers werden niet meer gezongen :mrgreen:
Ik had (van oma denk ik) nog heel vroom "er is een kindeke geboren op aard", "vrede op aarde" en "gloria in excelsis deo" geleerd zonder ook maar een flauw benul van het wie, wat en waar :LOL:

dagmar88
Vaste gebruiker
husky x fox terrier
Dwergkees
Pomsky

#39 Bericht door dagmar88 »

Wolfsblut schreef: :blah:

De Kerstgedachte, Blutje, de Kerstgedachte. Ik zou nog maar even goed oefenen tot het zover is.
Duifjes met olijftakjes kleuren en met prittstift glitter op engelen plakken :ok:

Zinodo
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Podenco Canario
Podenco Andaluz mix
Keeshond sheltie kruising

#40 Bericht door Zinodo »

Het is provocatie en niks anders. Het lukt ze ook nog eens want iedereen en hun moeder zijn weer getriggered :Q:

Marion.
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Golden Retriever

#41 Bericht door Marion. »

Anders. Het zal me een worst zijn hoe ze die dagen noemen. Ik ben katholiek opgevoed, en ja mijn moeder gaat nog steeds naar de kerst-mis. En mijn zussen denk ik ook wel (die zijn ook "voor de kerk" getrouwd, en hebben hun kinderen laten dopen). Ze mogen het van mij omdopen naar "familiefeest, de dag dat je de hele dag verplicht bij elkaar bent". Maar wel graag 2 losse dagen in het jaar dan, eentje voor je eigen familie en eentje voor de schoonfamilie. Die 2 dagen achter elkaar breken me al jaren op. Ik heb geen 2 vrije dagen, maar ik heb 2 dagen verplichtingen. Vorig jaar dacht ik voor het eerst maar 1 dag verplichting te hebben (want schoonmoeder overleden), maar schoonfamilie heeft bedacht dat we elkaar dan nog amper zien. En dat is ook zo natuurlijk. Maar met een weekje tussen die 2 kerstdagen zou ik al heel blij zijn.
gr. Marion en een lebber van Sis en Teun
Afbeelding

Tineke
Vaste gebruiker

#42 Bericht door Tineke »

Het interesseert mij geen biet hoe het genoemd wordt, ik vind het een gezellige tijd (voornamelijk omdat ik dan vakantie heb ) en verplichtingen doen wij niet aan ,ook niet met Kerst.
Wij zijn trouwens vaak met vakantie rond die tijd, zo ook dit jaar.
Afbeelding
De honden van voorbij, ze blijven in mijn leven
De honden van voorbij ,ik blijf met ze verweven.

https://www.facebook.com/Hondenherplaatsingennl

crutz
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Contacteer:

#43 Bericht door crutz »

Zijn er dan alleen blanke christenen?

Lynnepien
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Teckel

#44 Bericht door Lynnepien »

Dat lijkt me nogal onhandig in het dagelijks taalgebruik. "Wat doe jij met feest dit jaar?" :scratch:

Dat je iemand dan weer prettige feesten wenst, lijkt me wel inclusief en logisch (toch als je het tegen een moslim of jood hebt).
Afbeelding

Tineke
Vaste gebruiker

#45 Bericht door Tineke »

Lynnepien schreef:Dat lijkt me nogal onhandig in het dagelijks taalgebruik. "Wat doe jij met feest dit jaar?" :scratch:

Dat je iemand dan weer prettige feesten wenst, lijkt me wel inclusief en logisch (toch als je het tegen een moslim of jood hebt).
Ik wens een moslim vriend gewoon een fijn suikerfeest toe en hij mij een fijn kerstfeest.
Waarom ook niet.
Ik denk eerlijk gezegd niet dat mensen daar onderling spastisch over gaan lopen doen , ik hoop in ieder geval niet dat dit weer zo'n zelfde steeds terugkerende toestand gaat worden als met zwarte piet.
Alleen jongste kleindochter gelooft nog in Sint ,zal wel het laatste jaar zijn dit jaar ,kunnen we volgend jaar overgaan op surprises.
Afbeelding

Dennenappel
Overactief

#46 Bericht door Dennenappel »

Wat een onzin weer allemaal :roll:
Word je toch niet goed van, dat soort mensen.
Laten we ons vooral omdat soort dingen druk maken.
Voor mij blijft Kerst gewoon Kerst :pffff:

Bonnie F
Vaste gebruiker

#47 Bericht door Bonnie F »

Lynnepien schreef:Dat lijkt me nogal onhandig in het dagelijks taalgebruik. "Wat doe jij met feest dit jaar?" :scratch:

Nee, natuurlijk niet. Ik heb een paar islamitische collegae die me vreselijk zouden uitlachen als ik zo geforceerd zou doen. Ik vermoed trouwens dat ze het verschrikkelijk oneens zijn met die man. En misschien ook wel boos want zo'n man zet de boel op scherp. Ik heb heel wat islamitische collegae en kennissen maar ik heb er nog nooit een horen klagen over namen oid.
Afbeelding
Niets, maar dan ook niets komt zo vriendelijk op je af als een kletsnatte hond.

Lynnepien
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Teckel

#48 Bericht door Lynnepien »

Bonnie F schreef:

Nee, natuurlijk niet. Ik heb een paar islamitische collegae die me vreselijk zouden uitlachen als ik zo geforceerd zou doen. Ik vermoed trouwens dat ze het verschrikkelijk oneens zijn met die man. En misschien ook wel boos want zo'n man zet de boel op scherp. Ik heb heel wat islamitische collegae en kennissen maar ik heb er nog nooit een horen klagen over namen oid.
Ik flap het er gewoon uit, denk ik, tegen iedereen. Niet geforceerd ;)
Afbeelding

Tenmashi
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Mechelse herder

#49 Bericht door Tenmashi »

Het Christendom heeft dat bij tal aan "heidense" feesten gedaan.

Voor mij hoeft kerstmis en zo geen andere benaming te krijgen, maar mijn mening doet er ook niet zo heel veel toe in dit onderwerp.

Wel vind ik het bizar hoe sommige mensen er voluit racistisch op in gaan staan rammen. Laatst gerel op Facebook omdat Lidl een folder had uitgebracht over de feestmaand, met een feeststol enz enz. Mensen boos "hEt iS kErStMiS!", euh het gaat gewoon over de hele maand December waarin meerdere feesten gevierd worden, niet alleen kerstmis. Gelijk allerlei islamofobisch gezeik alsof de witte gristelijke mens onderdrukt wordt. Hou toch op.

Sassy
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Border Collie
Aantal honden: 5

#50 Bericht door Sassy »

Denk genoeg mensen die de Lidl vanaf nu boycotten:
https://www.thebestsocial.media/nl/nede ... eepo4PZ6aw
Als het niet zo triest was zou ik zeggen hilarisch.

Nanna
Forumkwebbel
Aantal honden: 5

#51 Bericht door Nanna »

Sassy schreef:Denk genoeg mensen die de Lidl vanaf nu boycotten:
Ach welnee. Waar moeten ze anders hun goeiekope shag scoren?
Voor de Lidl is het weer geweldige reclame; ik verdenk ze ervan het met opzet te doen :cool2:
Afbeelding

Tineke
Vaste gebruiker

#52 Bericht door Tineke »

Kan de Appie ook niet zoiets doen , wat zal ik dan lekker rustig kunnen winkelen in de drukke feestmaand met al die ergens anders winkelende boycotters :engel:
Afbeelding

dagmar88
Vaste gebruiker
husky x fox terrier
Dwergkees
Pomsky

#53 Bericht door dagmar88 »

Tineke schreef:
Kan de Appie ook niet zoiets doen , wat zal ik dan lekker rustig kunnen winkelen in de drukke feestmaand met al die ergens anders winkelende boycotters :engel:
Die hebben al weet ik hoe lang de feeststol. Zodat het overschot doorgeschoven kan worden naar het volgende stolfeest.

jvanringen
Vaste gebruiker
IJslandse hond

#54 Bericht door jvanringen »

dagmar88 schreef:
Tineke schreef:
Die hebben al weet ik hoe lang de feeststol. Zodat het overschot doorgeschoven kan worden naar het volgende stolfeest.
Juist. Niet-verkochte kerststollen kun je niet na invriezen verkopen als paasstollen, maar feeststollen wel, indien gewenst kun je die nog aan de man brengen als suikerfeeststol. Is gewoon praktisch.

Maryanne
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers, Vizsla
Aantal honden: 12
Contacteer:

#55 Bericht door Maryanne »

Nanna schreef:Het maakt mij geen drol uit want ik heb verder nul komma niks met kerst of pasen.
Waar ik dan weer nieuwsgierig naar ben is of dan ook de ramadan en het suikerfeest veranderen naar 'feest' ;-)
Tuurlijk gaat dat niet veranderen en wij krijgen ook geen vrij met het suikerfeest en ramadan. Van twee walletjes eten heet dat wat zij doen.
Het is gewoon gejengel. Als Kerst en Pasen deze figuren niet bevalt moeten ze maar terug naar hun eigen land.
Hopelijk krijgen ze hun zin deze keer eens niet :roll:

korthaar
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): DSK

#56 Bericht door korthaar »

jvanringen schreef:
dagmar88 schreef:
Tineke schreef:
Juist. Niet-verkochte kerststollen kun je niet na invriezen verkopen als paasstollen, maar feeststollen wel, indien gewenst kun je die nog aan de man brengen als suikerfeeststol. Is gewoon praktisch.
Beter gelijk een tulband van maken, wordt met kerst en pasen toch al veel minder verkocht met dat keto-dieet.

Rami
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Ik ben een allesvreter!

#57 Bericht door Rami »

Hmm... ik heb een enorme haat-liefde verhouding met kerst (iets met sentimentele herinneringen versus opgeklopte "feel-good" sfeer) en juist daarom moet kerst gewoon kerst blijven.
Een feest is een verjaardag, het behalen van een diploma, de geboorte van een kind of het vieren van een huwelijk. Kerst is kerst. Met alles wat er bijhoort aan samenzijn, geborgenheid, ruzies, gedoe of gewoon twee vrije dagen met lekker eten en films kijken. :wink:
Afbeelding

Kells
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Ierse Setter

#58 Bericht door Kells »

Pemba schreef:Volgens mij was het gewoon een grap net als dat de Lidl op onze Nationaal Erfgoed lijst zou moeten omdat ze kerst door feest hebben vervangen op de folder.
Dat geneuzel over de Lidl folder zag ik ook voorbij komen op Facebook. Die luxe dingen kun je met Klaas, kerst en oud en nieuw eten (gewoon heel december) dus vind ik feestdagen logisch samengevat.
Astrid, Kells, Aislinn en Finbar. In herinnering Gina, Ginger en Tosca.

lor1_1984
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Shih Tzu: Mahdu
Middenslag Keeshond: Dívka

#59 Bericht door lor1_1984 »

Kells schreef:
Dat geneuzel over de Lidl folder zag ik ook voorbij komen op Facebook. Die luxe dingen kun je met Klaas, kerst en oud en nieuw eten (gewoon heel december) dus vind ik feestdagen logisch samengevat.
Ik heb de Delicieux-folder toevallig gisteren opgehaald en ik kijk er idd ook zo naar. :ok:
Voor mijn part had het December als titel gehad, dekt de lading vd inhoud ook. :tongue:
Mahdu en Dívka
Afbeelding

alinelaila
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Friese stabij

#60 Bericht door alinelaila »

Wolfsblut schreef:Hoe meer van deze buitenlanders, die ons grotendeels vijandig gezind zijn, op agressieve wijze, met behulp van een onbetrouwbare, weerzinwekkende overheid, die eigen volk om politiek correcte redenen haat en deze vreemde mogendheden daarbij ter wille is, om ons, middels gepaste dwangmaatregelen, hun wil door onze strotten tracht te persen zodat zij ons volledig kunnen knechten, wekt steeds meer aversie bij eigen volk op.
Het is bijna knap hoeveel komma's je in die zin hebt weten te proppen.
Sem

Plaats reactie

Terug naar “Poll”