kerstmis of feest?

Wilt u weten hoe een ander over bepaalde dingen denkt? Plaats dan hier uw poll.

Moderator: moderatorteam

Hoe gaan we het doen?

Het blijft gewoon kerstmis
70
93%
Het wordt winterfeest, of voorjaarsfeest
0
Geen stemmen
Anders
5
7%

Totaal aantal stemmen: 75

Bericht
Auteur
Nanna
Forumkwebbel
Ik heb een hond: Ja
Aantal honden: 5

kerstmis of feest?

#1 Bericht door Nanna »

Deze meneer stelt dat Kerst en Pasen raciofobisch zijn en wil dat dat allemaal veranderd wordt naar 'feest'.

Heeft hij een punt?

Afbeelding
Afbeelding

Nanna
Forumkwebbel

Re: kerstmis of feest?

#2 Bericht door Nanna »

Het maakt mij geen drol uit want ik heb verder nul komma niks met kerst of pasen.
Waar ik dan weer nieuwsgierig naar ben is of dan ook de ramadan en het suikerfeest veranderen naar 'feest' ;-)
Afbeelding

Terry
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Stabij
Aantal honden: 1

#3 Bericht door Terry »

Wat Nanna zegt. En ik kan er met de pet niet bij dat alles en iedereen zich om het minste of geringste gediscrimineerd voelt of iets als racistisch aanmerkt.
Het is een naam die al eeuwenlang bij iets hoort. Ga je druk maken om belangrijker zaken die zijn er genoeg.
Afbeelding

Groetjes, Terry

Kells
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Ierse Setter
Aantal honden: 3

#4 Bericht door Kells »

Wat Terry zegt.
Astrid, Kells, Aislinn en Finbar. In herinnering Gina, Ginger en Tosca.

Tamara81
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): een setje bastaard terriërs
Aantal honden: 2

#5 Bericht door Tamara81 »

Hilarisch, dit voorstel.

Genoeg Christenen die nog wel kerst vieren en dit zo ook willen blijven noemen (wat ik me heel goed kan voorstellen en waar ik ook voorstander van ben). Elke religie heeft toch tradities en traditionele feestdagen... waarom zou je dit niet meer bij naam mogen noemen. Belachelijk idee van deze meneer.
Afbeelding

Nanna
Forumkwebbel

#6 Bericht door Nanna »

Tamara81 schreef:Hilarisch, dit voorstel.

Genoeg Christenen die nog wel kerst vieren en dit zo ook willen blijven noemen (wat ik me heel goed kan voorstellen en waar ik ook voorstander van ben). Elke religie heeft toch tradities en traditionele feestdagen... waarom zou je dit niet meer bij naam mogen noemen. Belachelijk idee van deze meneer.
Ik snap het ook eigenlijk niet zo goed. Als ik in Syrië ga wonen begin ik toch ook niet te krijsen dat de Ramadan moet worden afgeschaft omdat ik me daardoor achtergesteld voel? Die hele Ramadan zal me een eind jeuken. Zolang ik maar niet mee hoef te doen.
Afbeelding

dagmar88
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): husky x malamute
husky x fox terrier
Dwergkees
Pomsky
Aantal honden: 4

#7 Bericht door dagmar88 »

Nanna schreef:Het maakt mij geen drol uit want ik heb verder nul komma niks met kerst of pasen.
Waar ik dan weer nieuwsgierig naar ben is of dan ook de ramadan en het suikerfeest veranderen naar 'feest' ;-)
Vastfeest. Zodat de christenen en ketonianen in turkije gezellig mee kunnen doen :lol1:

Wolfsblut
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Riesenschnauzer, Dwergteckel rode langhaar en standaard teckel draadhaar.
Aantal honden: 3

#8 Bericht door Wolfsblut »

Ik doe niet mee aan die politiek correcte idioterie. Heb ik nooit gedaan en zal ik ook nooit doen. Gelukkig beginnen steeds meer autochtone Nederlanders zo te denken. Inzake onze cultuur en gebruiken hebben deze kolonisten niets te willen. Het blijft dus Kerstmis, Pasen en Sinterklaas met vooral veel, heel veel zwarte Pieten.
Luisteren is meer dan horen, zien is meer dan kijken, leven is meer dan overleven.

dagmar88
Vaste gebruiker
husky x fox terrier
Dwergkees
Pomsky

#9 Bericht door dagmar88 »

Wolfsblut schreef: :blah: onze cultuur
Het huidige kerstmis is amerikaans als appeltaart.

Wie gaat er nog naar de mis?

Persistence
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Schotse herder korthaar
Sheltie x boerenfox

#10 Bericht door Persistence »

Wat een onzin allemaal.

Voor mij persoonlijk mogen ze de hele kerst afschaffen, het is voor 99% een commerciële bedoening geworden. Uiteraard wél de vrije dagen houden :lol1:
Afbeelding

Nanna
Forumkwebbel

#11 Bericht door Nanna »

Persistence schreef:Wat een onzin allemaal.

Voor mij persoonlijk mogen ze de hele kerst afschaffen, het is voor 99% een commerciële bedoening geworden. Uiteraard wél de vrije dagen houden :lol1:
Ik heb er nul komma niks mee maar van mij mag het wel blijven hoor, voor de mensen die er wel wat aan ontlenen.
Dat gedruk en gedouw van verplichte visites neem ik dan maar voor lief.
Afbeelding

Johnny Jones
Vaste gebruiker

#12 Bericht door Johnny Jones »

Het zal me echt roesten, zolang we er maar niet in een maatschappelijke discussie zoals met Zwarte Piet belanden. Vreselijk dit, begrijp niet waar mensen zich druk om maken.

welshwitch
Site Moderator
Mijn ras(sen): Jack Russell
Contacteer:

#13 Bericht door welshwitch »

En dat is historicus? :scratch:

Suzanne
Vaste gebruiker
Ik heb een hond: Nee

#14 Bericht door Suzanne »

welshwitch schreef:En dat is historicus? :scratch:
Honderden jaren geleden was het een gewoon zonnewendefeest compleet met brandende bomen. Bij sommige christenen is de kerstboom nog steeds een gruwel want heidens gebruik.
Ik ga er voor het gemak dan maar van uit dat hij dat bedoelt.

Frootje
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Griekse Wawa

#15 Bericht door Frootje »

Persistence schreef:Voor mij persoonlijk mogen ze de hele kerst afschaffen, het is voor 99% een commerciële bedoening geworden. Uiteraard wél de vrije dagen houden :lol1:
Nee. Kerst is het leukste feest van het jaar. Ik houd van kerst. :I:

Ik ben trouwens echt helemaal niet Christelijk of zo. Ik vind het feest en de sfeer gewoon leuk. En ik denk dat we vooral niet over alles moeten gaan lopen zeuren. Ik ken trouwens best wel veel mensen uit andere culturen en geen enkele heb ik ooit over kerst gehoord, dat interesseert hen stuk voor stuk helemaal niet. Mijn ex is moslim en viert het gewoon leuk mee met zijn niet-moslim vrienden. :F: Maar goed, er zullen inderdaad vast wel mensen zijn die het als een probleem zien of zo. Ik snap dat niet. Het maakt mij ook niet uit wat voor feestdagen waar wij niets mee doen de mensen met andere culturen in Nederland vieren. Ze gaan hun gang maar. :U:

korthaar
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): DSK

#16 Bericht door korthaar »

Gewoon kerstmis, die raciofobie kan er ook nog wel bij in de lange reeks.

Nanna
Forumkwebbel

#17 Bericht door Nanna »

Jezus, voor zover die hele goeie man al bestaan heeft, is ook helemaal niet op 25 december geboren ;-)

Kerst is, als feest om de geboorte van Jezus te vieren, pas in de vierde eeuw 'na Christus' ingesteld door paus Constantijn de Grote.
Hiervoor werd door de Germanen het feest van de zonnewende al gevierd rond 25 december, omdat rond deze datum de dagen het kortst zijn (en gevierd wordt dat de dagen weer langer gaan worden). Hoe lang de Germanen dat al doen, is niet precies bekend.
Het verhaal gaat dat de Katholieke kerk het Kerstfeest opzettelijk op deze datum gepland heeft, om de aanbidders van de verschillende zonnegoden dwars te zitten.

Kijk, dat vind ik dan weer een leuk weetje :LOL:
Afbeelding

Jion
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): podencocktails

#18 Bericht door Jion »

Wat een onzin. Er zijn allerlei feesten met allerlei namen. Zo kunnen we onze hele woordenschat wel gaan afschaffen, dan heet gewoon alles 'dinges'.
Afbeelding

Pepie
Vaste gebruiker

#19 Bericht door Pepie »

Gewoon kerstmis en Pasen.
Afbeelding

dagmar88
Vaste gebruiker
husky x fox terrier
Dwergkees
Pomsky

#20 Bericht door dagmar88 »

Nanna schreef:Jezus, voor zover die hele goeie man al bestaan heeft, is ook helemaal niet op 25 december geboren ;-)

Kerst is, als feest om de geboorte van Jezus te vieren, pas in de vierde eeuw 'na Christus' ingesteld door paus Constantijn de Grote.
Hiervoor werd door de Germanen het feest van de zonnewende al gevierd rond 25 december, omdat rond deze datum de dagen het kortst zijn (en gevierd wordt dat de dagen weer langer gaan worden). Hoe lang de Germanen dat al doen, is niet precies bekend.
Het verhaal gaat dat de Katholieke kerk het Kerstfeest opzettelijk op deze datum gepland heeft, om de aanbidders van de verschillende zonnegoden dwars te zitten.

Kijk, dat vind ik dan weer een leuk weetje :LOL:
Van oudsher werd in allerlei culturen de zonnewende gevierd, van kelt tot pers.
Waarschijnlijk is er voor gekozen die symboliek aan te houden omdat christus "het licht" is, dat in die periode het donker overwint.

Kerstballen schijnen van dronken glasblazers te komen :mrgreen:

https://kunst-en-cultuur.infonu.nl/fees ... feest.html

Nanna
Forumkwebbel

#21 Bericht door Nanna »

dagmar88 schreef: Van oudsher werd in allerlei culturen de zonnewende gevierd, van kelt tot pers.
Waarschijnlijk is er voor gekozen die symboliek aan te houden omdat christus "het licht" is, dat in die periode het donker overwint.
Prima. Maar verzin er dan geen hele riedel van een geboorte omheen.
Afbeelding

Fotogravinnetje
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Contacteer:

#22 Bericht door Fotogravinnetje »

dagmar88 schreef:
Nanna schreef:Jezus, voor zover die hele goeie man al bestaan heeft, is ook helemaal niet op 25 december geboren ;-)

Kijk, dat vind ik dan weer een leuk weetje Afbeelding
Van oudsher werd in allerlei culturen de zonnewende gevierd, van kelt tot pers.

Kerstballen schijnen van dronken glasblazers te komen :mrgreen:

https://kunst-en-cultuur.infonu.nl/fees ... feest.html
Het overwinnen van het duister gebeurde met Pasen ;)

dagmar88
Vaste gebruiker
husky x fox terrier
Dwergkees
Pomsky

#23 Bericht door dagmar88 »

Nanna schreef:
dagmar88 schreef: Van oudsher werd in allerlei culturen de zonnewende gevierd, van kelt tot pers.
Prima. Maar verzin er dan geen hele riedel van een geboorte omheen.
De onbevlekte ontvangenis, vrolijk herrijzen uit het graf en de wonderbare broodvermenigvuldiging zijn gelukkig niet uit een hele dikke duim gezogen :engel:
Het is een groot verhaal aangepast op eerdere gebruiken en geloven. Volksmennerij en winstbejag. Moet je lekker zelf weten, maar wel graag achter de eigen voordeur.

dagmar88
Vaste gebruiker
husky x fox terrier
Dwergkees
Pomsky

#24 Bericht door dagmar88 »

Fotogravinnetje schreef:Het overwinnen van het duister gebeurde met Pasen ;)
Het gaat om de kortste dag. Lijkt me dat je zelf wel tot die simpele conclusie was gekomen.

Cleva
Vaste gebruiker
Aantal honden: 7

#25 Bericht door Cleva »

dagmar88 schreef:
Wolfsblut schreef: :blah: onze cultuur
Het huidige kerstmis is amerikaans als appeltaart.

Wie gaat er nog naar de mis?

Niemand. En de pieten zijn behalve bij officiële gelegenheden nog steeds gewoon zwart.
Het enige dat je met dit geneuzel bereikt is een scheiding tussen de farizeeërs die heilig kijkend de boel besturen en de rest van de maatschappij. Niet dat dat erg is, trouwens.
Er hoeven trouwens sowieso geen gemeentepieten te zijn en de school hoeft het ook niet te doen als ze verdrietig worden van zwarte schmink.

Overigens is Kerstmis en Pasen altijd al voor een deel van de bevolking geweest. Joden en heidenen doen er niet aan en moslims zijn er ook al honderden jaren.
Dat stompzinnige gezwets over "deze tijd" slaat echt helemaal nergens op.
Overigens valt er helemaal niet zoveel te beschermen aan de nederlandse cultuur.
Net zolang er een epilepserend knipperende kerstboom voor een open winkel staat. Met inderdaad zo'n coca-colakerstmannetje erbij.
Wat je zelf al verkwanseld hebt is niet ineens heilig als een allochtoon er iets over zegt.
Hedenavond Bingo-avond op de forumvriendengroep. Meer dan 340 leden!
Meld je ook aan en win een prijs!
Afbeelding

Sassy
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Border Collie

#26 Bericht door Sassy »

Nanna schreef:Deze meneer stelt dat Kerst en Pasen raciofobisch zijn en wil dat dat allemaal veranderd wordt naar 'feest'.

Heeft hij een punt?

Afbeelding
Nee, hij heeft geen punt.
Voor mij blijft kerstmis gewoon kerstmis.

Raciofobisch, alleen al dat achterlijke woord, kan ik dat ergens in de van Dale vinden?
Zo kun je overal iets achter zoeken :piew:

Cleva
Vaste gebruiker
Aantal honden: 7

#27 Bericht door Cleva »

Ik vind het sowieso een beetje debiel om ras en religie niet van elkaar te kunnen scheiden.

En nee, het is geen woord.
Hedenavond Bingo-avond op de forumvriendengroep. Meer dan 340 leden!
Meld je ook aan en win een prijs!
Afbeelding

dagmar88
Vaste gebruiker
husky x fox terrier
Dwergkees
Pomsky

#28 Bericht door dagmar88 »

Cleva schreef:Ik vind het sowieso een beetje debiel om ras en religie niet van elkaar te kunnen scheiden.

En nee, het is geen woord.
Zou een beetje Turk toch moeten begrijpen. De Arabische geloofsgenoten schijten erop.

lor1_1984
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Shih Tzu: Mahdu
Middenslag Keeshond: Dívka

#29 Bericht door lor1_1984 »

Nanna schreef:
Persistence schreef:Wat een onzin allemaal.

Ik heb er nul komma niks mee maar van mij mag het wel blijven hoor, voor de mensen die er wel wat aan ontlenen.
Dat gedruk en gedouw van verplichte visites neem ik dan maar voor lief.
Ik doe niet aan verplichtingen, maar ik vier wel kerst op mijn eigen manier: kerstboom, lekker eten, Secret Santa, niksmoetallesmag. :cheer:
Mahdu en Dívka
Afbeelding

blondie
Vaste gebruiker

#30 Bericht door blondie »

Nanna schreef:Het maakt mij geen drol uit want ik heb verder nul komma niks met kerst of pasen.
Dat was eigenlijk mijn eerste gedachte ook.

Maar ik ben een beetje klaar dat er mensen zijn die vinden dat omdat er een "multiculturele" samenleving is ontstaan, dat je namen van eeuwenoude geloofstradities of andere tradities ineens moet gaan veranderen.

Iets heet nu eenmaal zo, kerst, pesach, rammadan, holifeest etc. blijf alles maar gewoon benoemen zoals het heet dan bij interesse kan men nog nazoeken waar het om draait bij bepaalde feesten. En als je het niet interessant vindt dan doe je dat niet.

Zelf vind ik het wel interessant om bepaalde dingen op te zoeken, het Holifeest kende ik dan weer niet en hoorde ik pas de laatste jaren over.
Als je het dan over multicultureel hebt, blijf dan juist de beestjes bij het naampje noemen pas dan weet je wat er in andere geloven of culturen leeft, voor de personen die daar interesse in hebben.
En zo niet, dan niet, maar ik zie niet in waarom dan alles maar ineens "feest" genoemd moet gaan worden :denken:

Plaats reactie

Terug naar “Poll”