Het gebit van je hond

Wilt u weten hoe een ander over bepaalde dingen denkt? Plaats dan hier uw poll.

Moderator: moderatorteam

Wat doe jij?

Veel knaagwerk geven
20
33%
Ik heb een gemeen haakje
5
8%
Dat doet de dierenarts
3
5%
Dat doet de trimmer
1
2%
Ik doe er niets aan
11
18%
Combinatie van bovenstaande opties
14
23%
Anders
6
10%

Totaal aantal stemmen: 60

Bericht
Auteur
dagmar88
Vaste gebruiker
Ik heb een hond: Ja
Mijn ras(sen): husky x malamute
husky x fox terrier
Dwergkees
Pomsky
Aantal honden: 4

Re: Het gebit van je hond

#31 Bericht door dagmar88 »

Sandra&co schreef:Ik doe altijd heel erg fronsen als ik honden zie met zo'n half verrot gebit en dat zo'n baasje dan zit te mopperen dat hij zo uit z'n bek stinkt. Maar da's mijn probleem. En dat van de hond natuurlijk.

Nee hoor, heb er echt buikpijn van gehad dat m'n opvangertje op pijnstilling moest wachten op de smoelenboer.
Ze beet me van pijn en er vloog zo een kies door de lucht :O: Ik heb hem bewaard :LOL:
Een rottingsgeur dat er uit dat beestje kwam. Niet eens alleen uit die bek, uit het hele beest.

Sassy
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Border Collie
Aantal honden: 5

#32 Bericht door Sassy »

De enigen die hier tot nog toe een keer bij de DA binnen moesten om het gebit grondig te laten schoonmaken zijn de herplaatsers die op latere leeftijd pas bij ons gekomen zijn.

Regelmatig knaagwerk en af en toe een flinke lap pens werkt prima hier.

Sandra&co
Vaste gebruiker
Aantal honden: 2

#33 Bericht door Sandra&co »

dagmar88 schreef:
Sandra&co schreef:Ik doe altijd heel erg fronsen als ik honden zie met zo'n half verrot gebit en dat zo'n baasje dan zit te mopperen dat hij zo uit z'n bek stinkt. Maar da's mijn probleem. En dat van de hond natuurlijk.

Nee hoor, heb er echt buikpijn van gehad dat m'n opvangertje op pijnstilling moest wachten op de smoelenboer.
Ze beet me van pijn en er vloog zo een kies door de lucht :O: Ik heb hem bewaard :LOL:
Een rottingsgeur dat er uit dat beestje kwam. Niet eens alleen uit die bek, uit het hele beest.
Ja. En zich dan niet eens schamen, wetende(?) dat dat beest niet meer beter weet dan dat eten pijn doet.

Sassy
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Border Collie
Aantal honden: 5

#34 Bericht door Sassy »

Sandra&co schreef: Ja. En zich dan niet eens schamen, wetende(?) dat dat beest niet meer beter weet dan dat eten pijn doet.
Je wil ze de kost niet geven...pas nog meegemaakt bij de DA.

Wij zaten daar voor een gebitsreiniging van onze Joe, bijna 10 jaar, sinds twee jaar bij ons als herplaatser.

Zitten daar tegelijk ook mensen met een klein hondje, dan wordt er een vragenlijst ingevuld/doorgenomen, dat hondje was ook 10 jaar, vraag de DA assistente of ze ook bloedonderzoek moeten doen, wordt er meteen gesnauwd, niet nodig, het is al allemaal duur genoeg zo...er mochten enkel de minimale hoogstnodige dingen gedaan worden.
Dat arme ding moet ook al jaren last gehad hebben.

Nu had de DA mij gebeld tijdens de behandeling, dat het gebit slechter was als wat wij dachten, en dat ze nogal wat tanden/kiezen moesten trekken, en dat daarmee de behandeling een stuk duurder zou worden als ingepland.
Nu ja, ik gezegd doe maar wat nodig is. In de veronderstelling dat het idd om mijn hond ging.
Gaan we de hond ophalen, kijk ik in zijn bek om te zien wat er getrokken is, blijkt de DA zich vergist te hebben van telefoonnummer, onze Joe had nog zijn kiezen en nu mooie blinkend schone tandjes :goeie:
Het goeie eraan is dat het kleine hondje nu wel in ieder geval de behandeling heeft gehad die broodnodig was.
Of die eigenaar er zo blij mee was? Vermoedelijk niet.
Kon er achteraf de humor nog wel van inzien nadat we over de schrik heenwaren.

miriam
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever.

#35 Bericht door miriam »

Ik doe niets. Ze krijgen iedere dag een gedroogd pens stukje , maar verder niks speciaals. Ze hebben er gelukkig geen aanleg voor. Tibbe had wel altijd veel tandsteen. Daar was niet tegenop te knagen dus die maakte ik geregeld schoon. Is ook 2 keer gereinigd bij DA.
Afbeelding
Miriam, Pleun en Pelle
Tibbe 24-03-2004*20-03-2017

Tamara81
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): een setje bastaard terriërs

#36 Bericht door Tamara81 »

Sassy schreef:
Sandra&co schreef: Ja. En zich dan niet eens schamen, wetende(?) dat dat beest niet meer beter weet dan dat eten pijn doet.
Je wil ze de kost niet geven...pas nog meegemaakt bij de DA.

Wij zaten daar voor een gebitsreiniging van onze Joe, bijna 10 jaar, sinds twee jaar bij ons als herplaatser.

Zitten daar tegelijk ook mensen met een klein hondje, dan wordt er een vragenlijst ingevuld/doorgenomen, dat hondje was ook 10 jaar, vraag de DA assistente of ze ook bloedonderzoek moeten doen, wordt er meteen gesnauwd, niet nodig, het is al allemaal duur genoeg zo...er mochten enkel de minimale hoogstnodige dingen gedaan worden.
Dat arme ding moet ook al jaren last gehad hebben.

Nu had de DA mij gebeld tijdens de behandeling, dat het gebit slechter was als wat wij dachten, en dat ze nogal wat tanden/kiezen moesten trekken, en dat daarmee de behandeling een stuk duurder zou worden als ingepland.
Nu ja, ik gezegd doe maar wat nodig is. In de veronderstelling dat het idd om mijn hond ging.
Gaan we de hond ophalen, kijk ik in zijn bek om te zien wat er getrokken is, blijkt de DA zich vergist te hebben van telefoonnummer, onze Joe had nog zijn kiezen en nu mooie blinkend schone tandjes :goeie:
Het goeie eraan is dat het kleine hondje nu wel in ieder geval de behandeling heeft gehad die broodnodig was.
Of die eigenaar er zo blij mee was? Vermoedelijk niet.
Kon er achteraf de humor nog wel van inzien nadat we over de schrik heenwaren.
Wat een verhaal is dit. Het kleine hondje was gelukkig toch nog geholpen :)
Afbeelding

ranetje
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

#37 Bericht door ranetje »

Ik poets dagelijks met tandenborstel en hondentandpasta.
Of het bij deze twee nodig is weet ik eigenlijk niet, maar het is een gewoonte geworden door Rana waar je de aanslag kon zien groeien :schrik:
Ze vinden het poetsen prima en de tandpasta vinden ze lekker, dus we houden die gewoonte er maar in :ok:
Afbeelding
Als je je geheimen aan de wind vertelt, verwijt hem dan niet dat hij ze doorvertelt aan de bomen
Kahlil Gibran

Antonetta
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Ik heb een kruising chihuahua x pinscher en een kruising shih tzu x chihuahua.

#38 Bericht door Antonetta »

Mowgli had tot haar dood een prachtig gebit waar ik nooit iets aan heb gedaan maar de kleintjes die ik nu heb zijn andere koek. Balou heeft ondanks dat hij altijd knaagspul heeft gehad tandsteen op de kiezen waar hij toch een keer aan behandeld moet gaan worden. Mijn dochter (die tandarts is) houd het in de gaten, i.v.b. met zijn hartafwijkingen proberen we de narcose uit te stellen zolang het verantwoord is.
Beide honden krijgen dagelijks kauwmateriaal en algenmeel, bij Lotus probeer ik de tanden te poetsen maar dit is meestal niet meer dan wat knagen op de tandenborstel, Balou laat dit helemaal niet toe.
Afbeelding.
Semper Fidelis, Coco, Gipsy, Gizmo en Mowgli.

Catho
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Herder mix
Aantal honden: 1

#39 Bericht door Catho »

Altijd alleen oudere herplaatsers gehad dus vaak met al wat vieze gebitten. We poetsen dagelijks met de elektrische tandenborstel en hondentandpasta -- daar wende elke herplaatser echt heel snel aan. Tip van tante Nanna opgevolgd en ook zo'n haakje aangeschaft, Saba vindt het prima, Thorran had er wat meer moeite mee. Saba is bovendien wel van het betere knaagwerk dus haar gebit ziet er weer top uit. Thorran kluifde amper dus daar hebben we de dierenarts aan het begin ook nog eens laten reinigen, daarna konden we het zelf weer bijhouden met poetsen en haakje.
Afbeelding
Dag Thorran...

DesireeB
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Old English Bulldog & Kruisingen
Aantal honden: 3
Contacteer:

#40 Bericht door DesireeB »

Ik doe er niks aan behalve dat ze wat te kluiven krijgen. Dat kan van alles zijn.
Allebei stinken ze niet uit hun giechel en hebben een prachtig wit gebit. Droef is nu 4 Izzy is 6.

Toch kwam ik vorige week thuis en mist Izzy ineens een voortand. Uiteraard heb ik haar hele gebit daarna een paar keer nagekeken maar ik zie er niks geks aan, alle tanden zitten rotsvast en zijn nog steeds blinkend wit. Alleen dat tandje is dus gewoon weg, er zat niet eens een gat, ook geen deel dat achtergebleven is. Die zat dus wel in de weg hebben gezeten en is er tijdens eten denk ik gewoon uitgevallen.

Droef heeft bij 1 hoektand dat die iets wat vlak(heel minimaal, vrijwel niet te zien) is door het ballen waarschijnlijk.

Maylo had ook een prima gebit maar goed die is nog geen 3 geworden. Mijn eerste teef kwam met een afgebroken hoektand toen ze 6 was en die heeft daar gewoon gezeten tot aan haar dood. Nooit geen centje last van gehad, ook niet toen ze hoogbejaard was en toch wel wat tandsteen begon te krijgen.
Afbeelding
My heart will always wear the pawprints left by you.
Biothane
WashBar

laeken
wannabee
Aantal honden: 0

#41 Bericht door laeken »

Bas is dus een mix York en gezegend met de meest gruwelijke aanleg voor slechte tanden. Ze heeft er al 8 minder omdat wij die hebben laten trekken. Inmiddels hikken we alweer tegen de volgende gebitssanering aan. Ze eet vrijwel alleen rauw en krijgt regelmatig iets te knagen maar dat helpt niks. Poetsen is bij haar geen optie. We hebben ooit wel een goedje voor in haar drinken meegekregen maar het voeren van een anti tandsteen middel in het drinken staat me enorm tegen. Ik vind het een heel lastig probleem.

Guus heeft prima tanden. Wuilus en mijn eerdere honden ook nooit issues. Bas is is echt de sigaar wat de tanden betreft. Die gaat een dezer jaren dus tandloos verder.... :blauwoog:
Afbeelding

Fotogravinnetje
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Contacteer:

#42 Bericht door Fotogravinnetje »

Ik heb eigenlijk best lang niets gedaan aan de gebitten van Elco en Gait. Jaar of twee geleden had Elco in ieder geval behoorlijk wat tandsteen. Af en toe poets ik hun gebitten wel, maar niet regelmatig en het was nu echt al lang geleden.
Net even hun gebitten bekeken. Gaits gebit ziet er beter uit dan dat van Elco op dezelfde leeftijd. Wel wat tandsteen, maar niet enorm veel. En ook Elco's gebit ziet er op dit moment weer vrij goed uit, met wel wat tandsteen, maar niet enorm veel. Heb even wat met de tandsteenkrabber verwijderd, weer even de tandenborstel over hun gebitten gehaald en ze een stuk gedroogde zalmhuid gegeven. Voorlopig geen gebitsreiniging bij de dierenarts nodig.
Hier dus ondanks aanleg voor tandsteen met kvv, soms barf, regelmatig wat te knagen, af en toe poetsen en af en toe krabben toch best acceptabele gebitjes

laeken
wannabee

#43 Bericht door laeken »

De aanleg van de Yorkshire terriër is van hele andere orde dan de meeste andere rassen. Als je Googled op tandeloze hondjes krijg je praktisch alleen yorken. Dat is een vreemde rastypische kwaal. Bas is er al miks York dus helaas ook ernstig mee bedeeld.
Al die broodfok yorkies hebben de tong eruit hangen en hun kaakjes zijn weg en tandeloos. Als je niks doet zijn ze met 8 jaar al al hun tanden kwijt. Bij Bas zaten de voortanden gewoon al los en ook zijn nu de kiezen ernstig aangetast. Op kvv en knaagmateriaal en verder nooit iets ongezonds :ugh:
Afbeelding

Cleva
Vaste gebruiker
Aantal honden: 7

#44 Bericht door Cleva »

Precies.
Niet doen alsof aanleg niet telt.

Speeksel met weinig enzymen is gewoon erfelijk en een hond met zo'n bek heeft al aanslag op zijn puppentandjes. Daar doe je gewoon niets tegen.
Maar je kunt wel heel makkelijk zorgen dat het geen probleem is.
Gewoon een keer in de zoveel weken even in tien minuten het ergste weg krabben.
Als ze vingers zouden hebben dan deden ze het zelf.
Hedenavond Bingo-avond op de forumvriendengroep. Meer dan 340 leden!
Meld je ook aan en win een prijs!
Afbeelding

laeken
wannabee

#45 Bericht door laeken »

Cleva schreef:Precies.
Niet doen alsof aanleg niet telt.

Speeksel met weinig enzymen is gewoon erfelijk en een hond met zo'n bek heeft al aanslag op zijn puppentandjes. Daar doe je gewoon niets tegen.
Maar je kunt wel heel makkelijk zorgen dat het geen probleem is.
Gewoon een keer in de zoveel weken even in tien minuten het ergste weg krabben.
Als ze vingers zouden hebben dan deden ze het zelf.
Klopt. Ik ben wat dat betreft geen goede baas. Mijn hondjes treffen het regelmatig met mijn fijngevoeligheid. Dat geeft ze heel veel zekerheid want ze weten dat ik met ze meeleef en denk. Maar het zou ook goed zijn als ik Bas zou dwingen het toe te laten waardoor ze geen slecht gebit hoefde te hebben. Ik kan dat gewoon niet. Als Bas iets niet wil kan ik het haar ook niet aandoen. Vreemd.
Onhandig maar zo werkt het tussen ons. Scheren. Kammen. Nagels knippen en tanden schoonmaken bij Bas is voor mij gewoon lastig. Ze wil het niet. En dus doe ik het niet. Ik doe liefst alleen wat Bas wil. Haha. :engel: Als ze het leuk zou vinden zou ik haar elke week bijknippen en kammen en tandjes poetsen etc. Maar ze krimpt in elkaar en uit haar ongenoegen en ellende die ze ervaart als ik dat doe zo duidelijk dat het mij ontmoedigd. Als ik Bas scheer is dat zo'n toer en dan wil ze daarna ook niks meer met me te maken hebben :ugh: Als ik de tanden ga krabben moet ik haar echt vasthouden en dwingen. Want ze gaat hoe dan ook onmogelijke houdingen aannemen en mij vooral niet aan haar tanden laten komen. Ze bijt of gromt niet maar stort zich ter aarde en gaat zulke houdingen aannemen dat ik er niet bij kan. Dat gedrag ken ik ook niet van andere honden en Guus heeft dat niet. Die is als de eerdere grote honden. Doe normaal en stel je niet aan! Maar bij Bas werkt alles anders. Die geef ik ook af voor een enting en dan ga ik naar buiten en steek mijn vingers in de oren om het gekrijs niet te horen. :U: Een inenting is al een hele toer. En ik voel haar dus kan dat niet doen en ook niet aan. Ik stond bij de enting een paar jaar geleden. Ik zeg Bas. Rustig! En hou haar vast. De dierenarts geeft dat prikje en vervolgens gaat er een soort sirene aan die je trommelvlies laat springen en begint ze in de rondte te bijten en doen. Ik zette haar op de grond en ze stoof al plassend en krijsend rondjes door die kamer. Dus ik op mijn knieën Bas Bas Bas rustigggg. Ik ben hier....kom maar...

Ik ben echt niet geschikt om tegen haar zin in dingen bij haar te doen. En de andere baas ook niet. Een nagel laten we nog door de dierenarts doen omdat hij daar ook geen zin in heeft. :oohja: :idea:

Ik baal wel echt van die tanden want ik wil haar ook niet onder narcose doen. Ik anticipeer nu al op de toekomst. Dan denk ik trek alle tanden maar want anders moet ze elke twee jaar onder narcose en ze wordt elke keer ouder. Geen idee hoe oud ze is maar alle tanden eruit met 5 jaar elke twee jaar een narcose op goed geluk bevalt me ook niet. Ik weet op voorhand dat haar gebit niet te redden is en liever niet met 13 weer onder narcose voor de laatste kies toch? :wink:
Afbeelding

dagmar88
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): husky x malamute
husky x fox terrier
Dwergkees
Pomsky

#46 Bericht door dagmar88 »

Ik heb een kat van een ras met zo'n verschrikkelijk slechte muil. Die moest om te krabben in een tas met een gat gefixeerd worden. Dat was geen doen.
Twee keer een gebitssanering waarbij hij heel slecht uit de narcose kwam. De eerste toen hij twee jaar was :roll:
Hij eet al z'n hele leven kvv/barf als hoofdvoer, kreeg van dat spul door z'n water, zeewier (gaf wel verbetering).
Een paar jaar terug zat opeens alles los en nu heeft hij alleen nog voor en hoektanden :U:
Z'n maat is drie maanden jonger, ruim dertien zijn ze nu. Die heeft nog een prima gebit.

Ik hoef er geen meer :neenee:

Nikki90
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Jack Hussel
Aantal honden: 1

#47 Bericht door Nikki90 »

Ik poets een paar week per week haar tanden en heb ook zo'n krabbertje. Ze heeft gelukkig weinig aanleg voor tandplak en tandsteen en heeft een mooi wit gebitje. Toch moesten er vorig jaar december 2 kiesjes getrokken worden, de aller achterste mini kiesjes aan de bovenkant, waar ik met geen mogelijkheid met borstel of krabber bij kon. Er hoefde niks gesaneerd te worden, 't was zo klaar. Stinken :ugh: Haar hoektanden zijn wat afgesleten door spelen met balletjes, maar dat heeft ze ook al weer een aantal jaar, ze is nu 8.

lucie
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Duitse herder, Beauceron, Hongaarse windhond, Bodeguero

#48 Bericht door lucie »

Hier krijgen ze iedere dag flink wat te knagen. Mara had gewoon bruine tanden toen ze hier kwam :ugh: maar dat knapte al behoorlijk op door dat gekauw. De rest heb ik laten reinigen dus hopelijk blijft het nu mooi wit.
De rest heeft vrij goeie tanden, alleen die van Amber zijn behoorlijk afgesleten. Maar ze kan er alles mee.
Ik heb wel zo'n haakje, maar daar doe ik ze zeg maar geen plezier mee :schrik: Misschien toch eens even goed aanleren bij Mara...
Afbeelding

natalie
Vaste gebruiker

#49 Bericht door natalie »

Hier krijgen ze ook iedere dag iets te knagen. Soms is dat een snack waar ze amper 5 minuten mee bezig zijn en soms is het een flink stuk kophuid die ik na driekwartier of een uur van ze terugneem. Toen Jip nog pup was heb ik een tandenborstel gekocht met het plan om hem daar vertrouwd mee te maken, maar dat ding ligt nog in de verpakking in de kast. Ik hoop ‘m nooit nodig te hebben.

Plaats reactie

Terug naar “Poll”