Het gebit van je hond

Wilt u weten hoe een ander over bepaalde dingen denkt? Plaats dan hier uw poll.

Moderator: moderatorteam

Wat doe jij?

Veel knaagwerk geven
20
33%
Ik heb een gemeen haakje
5
8%
Dat doet de dierenarts
3
5%
Dat doet de trimmer
1
2%
Ik doe er niets aan
11
18%
Combinatie van bovenstaande opties
14
23%
Anders
6
10%

Totaal aantal stemmen: 60

Bericht
Auteur
Nanna
Forumkwebbel
Ik heb een hond: Ja
Aantal honden: 5

Het gebit van je hond

#1 Bericht door Nanna »

Het mooist is natuurlijk als dat gebit tot op hoge leeftijd blinkend wit is en er geen elementen missen.
Maar hoe krijg je dat voor elkaar?
Hoe verzorg jij het gebit van je hond?
Afbeelding

lor1_1984
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Shih Tzu: Mahdu
Middenslag Keeshond: Dívka
Aantal honden: 2

Re: Het gebit van je hond

#2 Bericht door lor1_1984 »

Ik geef veel knaagwerk.
Mahdu en Dívka
Afbeelding

Marion.
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Golden Retriever

#3 Bericht door Marion. »

Nanna schreef:Het mooist is natuurlijk als dat gebit tot op hoge leeftijd blinkend wit is en er geen elementen missen.
Maar hoe krijg je dat voor elkaar?
Hoe verzorg jij het gebit van je hond?
Saar en Miep liggen met blinkend witte tanden, zonder missende elementen in hun graf. Hoe ik dat voor elkaar gekregen heb? Geen idee, maar in elk geval niet door haakjes, dierenartsen, trimmers of tandenborstels. Barf denk ik.
gr. Marion en een lebber van Sis en Teun
Afbeelding

Nanna
Forumkwebbel

#4 Bericht door Nanna »

Ik heb een gemeen haakje. Knaagwerk volstaat niet. Bovendien zijn het helemaal niet van die bottenknagers.
Dus zo eens per maand moeten zeer aan geloven en op de tafel gaan liggen alwaar ik ze met satanisch genoegen te lijf ga.
En tot in de puntjes, hè dokter. Zelfs de achterkant van de laatste kiezen wordt schoongekrabd.
Rozi is onderhand al een ouwe lel maar heeft nog het gebit van een hond van een jaar.
Ik doe dat niet alleen uit esthetisch oogpunt. Ze ruften op deze manier een belangrijk stuk minder uit hun bek en bloedvergiftiging door rotte kiezen is ook uitgesloten. Het lijkt me bovendien helemaal niet fijn voor een hond om met zo'n smerige muil rond te lopen.
Afbeelding

Tamara81
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): een setje bastaard terriërs

#5 Bericht door Tamara81 »

Vorige week kreeg ik complimenten van de dierenarts over het gebit van Lanai :cheer:

Nu is het deels genetisch bepaald dat ze weinig aanleg heeft voor tandsteen. Voor de rest krijgt ze veel knaagwerk.

Wat ik doodzonde vind is dat haar hoektanden (nu al!, ze is 3 jaar oud) zijn afgesleten vanwege de ballen en frisbee. Dit wil ik niet verder laten afslijten. We zijn inmiddels gestopt met dagelijks de chuckit mee nemen.
Afbeelding

dagmar88
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): husky x malamute
husky x fox terrier
Dwergkees
Pomsky
Aantal honden: 4

#6 Bericht door dagmar88 »

Tandenpoetsen bij Sjaak, uit voorzorg omdat die kleintjes vaak een slecht gebit krijgen.
Charlie ging de oven in met een stralend vers geschraapt gebitje.
Tibbe begon met 8,5 net wat tandsteen te krijgen, maar daar kon ik niet aankomen. Vlak voor de finale spuit kon ik even kijken.
Dat rook je pas met je neus in z'n bek.
Jaap is 3,5, die heeft op de achterste kies heel licht gele verkleuring, daar hoeft nog niks mee.
Het hangt toch af van aanleg en goed voer.

Maar laten ruften slaat nergens op. Die hond krijgt er vroeg of laat last van en ik wil beslist niets anders dan een prodentfrisse bek. Ze likken aan m'n handen en gezicht.

dagmar88
Vaste gebruiker
husky x fox terrier
Dwergkees
Pomsky

#7 Bericht door dagmar88 »

Tamara81 schreef: Wat ik doodzonde vind is dat haar hoektanden (nu al!, ze is 3 jaar oud) zijn afgesleten vanwege de ballen en frisbee. Dit wil ik niet verder laten afslijten. We zijn inmiddels gestopt met dagelijks de chuckit mee nemen.
:80: Dat is ook snel. Niko heeft z'n leven lang geapporteerd op het strand. Zand met tennisballen geeft slijtage, dus hij heeft wel altijd zo'n schuimbal gehad.
Die hoektanden waren als nieuw.

Mama Naap ligt nu bij de dierenarts, afgebroken kies en een ontsteking. Ook zo jammer.

duitse herder
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Duitse Herder en Border Collie

#8 Bericht door duitse herder »

Niet. Noah stikte altijd in botjes, die kreeg ze niet. Wel had ze op haar hoektanden wat tandplak. Sowieso heeft ze echt lelijke tanden, erg afgesleten door veel bal gebruik.
Perry en Noah

Afbeelding

DeDiana
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen

#9 Bericht door DeDiana »

Knaagwerk (barf en gedroogde snacks) en af en toe haal ik wat weg met zo'n schrapertje.
Amy heeft een heel mooi gebitje, maar de gebitten van Mila en Amoz zijn de afgelopen jaren helaas wel wat achteruit gegaan sinds ik meer brok ben gaan voeren. Mila heeft ook afgesleten hoektanden van het ballen nu. Maar die is ondertussen bijna 9, dus daar heb ik niet zo'n probleem mee.
Arlo had verschrikkelijk veel aanslag toen hij hier kwam, zeker voor zo'n jonge hond, maar dat is nu door al het knaagwerk voor een heel groot deel al verdwenen. Tandenkrabbertje kan ik bij hem nog niet gebruiken, dat is nog een work in progress.

Kells
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Ierse Setter
Aantal honden: 3

#10 Bericht door Kells »

Ik heb tandsteenkrabbers, maar op mijn huidige honden heb ik ze nog nooit hoeven gebruiken. Ze krijgen regelmatig iets te knagen en dan vooral gedroogde pens en runderkophuid.
Astrid, Kells, Aislinn en Finbar. In herinnering Gina, Ginger en Tosca.

Laura84
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Hollandse Herder Langhaar
Contacteer:

#11 Bericht door Laura84 »

Laicka heeft wat afgesleten hoektanden omdat ze soms denkt dat ze een bever is, beide hebben iets tandplak maar niet noemenswaardig. Soms krijgen ze een stuk kophuid om te knagen maar verder niks bijzonders
Groetjes Laura, en de streepjes bende, Fix en Laicka
Afbeelding

Emma
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): 2 raslozen, namelijk:1 grote husky maal Am. Bulldog, en 1 kleine jack hussel. Nu alleen nog de black and tan jack hussel.
Aantal honden: 1

#12 Bericht door Emma »

Ik heb ze jarenlang gekrabd, eens in de 2 maanden ofzo. Nu sinds kort poets ik de tanden van Luca, die is bijna 13, en eigenlijk zodat ze een beetje fris ruikt uit haar bekkie. Krabben doe ik indien nodig ook. Wel met een schraper, het haakje alleen voor tussen de voortanden, maar die gaan net zo goed met de tandenborstel.
De hoektanden beginnen aan de rand van het tandvlees nu wel een ietsje pietsje te verkleuren, maar de rest is nog mooi.

Ik vind het een mooi gebit nog voor een bijna 13 jarige.

Op 5 jarige leeftijd kreeg had ze wel behoorlijk tandsteen, en toen begon ik met krabben. Er kwamen toen hagelwitte tanden onder het tandsteen vandaan, gelukkig. En sindsdien bijgehouden.

Ook krijgen ze hier ( we hebben nu alleen Luca nog) ook elke dag iets te knagen. Meestal een dentastix, je hebt van die groene met eucalyptus olie erin, die vindt ze lekker, en houd de mond en tanden ook fris. Ja een dentastix is hier vloeken in de kerk natuurlijk :schrik:

Ach ze krijgt hier van alles, van kvv tot rauwe broccoli, en dus ook dentastix :pffff:
Varkensoren en kippenpoten e.d.
Die pensstaafjes vind ik echt meuren, die koop ik eigenlijk nooit meer.

dagmar88
Vaste gebruiker
husky x fox terrier
Dwergkees
Pomsky

#13 Bericht door dagmar88 »

Emma schreef:Ja een dentastix is hier vloeken in de kerk natuurlijk :schrik:
Oh. Wat bedenk je dat leuk.

Uit onderzoek blijkt dat dentastix beter zijn dan niks.
Het is hier gewoon snoep. Zij vinden ze erg lekker, ik de slappe stront niet zo.

Nanna
Forumkwebbel

#14 Bericht door Nanna »

Ik geef ook weleens een Dentastix maar dan geen hele. Het zijn nogal boomstammen :80:
Breek hem dus netjes in drieën. En geen slappe poep.
Afbeelding

dagmar88
Vaste gebruiker
husky x fox terrier
Dwergkees
Pomsky

#15 Bericht door dagmar88 »

Nanna schreef:Ik geef ook weleens een Dentastix maar dan geen hele. Het zijn nogal boomstammen :80:
Breek hem dus netjes in drieën. En geen slappe poep.
Oh, dat is hier van alles met granen. Niet dat ze allergisch zijn, het valt gewoon dwars door ze heen.
Ook geen ramp voor een keer.
De kleintjes krijgen inderdaad 1/3e.

Jion
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): podencocktails

#16 Bericht door Jion »

Hier zijn ze nu 9 en 11. Ze krijgen veel kluifjes (klein kluifje en een oortje per dag). Eens in de 2 of 3 jaar laat ik een dierenarts er met een haakje doorheen gaan (gewoon onverdoofd). Bij Rosca is het dan zo gepiept. Duende heeft altijd wat meer tandsteen, en heeft een paar maanden geleden ook een rotte kies moeten laten trekken (wel onder narcose uiteraard).
Afbeelding

Jion
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): podencocktails

#17 Bericht door Jion »

Ik heb hier wel twee tandenborstels en speciale tandpasta voor ze staan, maar het komt er letterlijk nooit van. :oeps:
Afbeelding

Tamara81
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): een setje bastaard terriërs

#18 Bericht door Tamara81 »

dagmar88 schreef:
Tamara81 schreef: Wat ik doodzonde vind is dat haar hoektanden (nu al!, ze is 3 jaar oud) zijn afgesleten vanwege de ballen en frisbee. Dit wil ik niet verder laten afslijten. We zijn inmiddels gestopt met dagelijks de chuckit mee nemen.
:80: Dat is ook snel. Niko heeft z'n leven lang geapporteerd op het strand. Zand met tennisballen geeft slijtage, dus hij heeft wel altijd zo'n schuimbal gehad.
Die hoektanden waren als nieuw.

Mama Naap ligt nu bij de dierenarts, afgebroken kies en een ontsteking. Ook zo jammer.

Ja, ik baal ervan. Ze heeft ook veel op de stranden aan de rivier gespeeld met de bal. Een schuimbal was een goed idee geweest.

Niko had sterke tanden! Je ziet het vaker bij honden die veel met de bal hebben gespeeld dat ze afgesleten hoektanden hebben... bij een Border Collie die ik laatst tegen kwam zag ik alleen nog stompjes.
Afbeelding

S@ndr@
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Laarsjesman , grote poten dame en een Cane Wattes
Contacteer:

#19 Bericht door S@ndr@ »

Geen haakje, maar bij Zuri en Boots Poets ik( alle twee nogal een bijzonder gebitje ) , als dat van Zillion straks schoon blijft en ik hoop van wel deed het bij Gil ook, dan laat ik hem met rust
in te huren als honden fotograaf, gewoon even PB en :wink:
Afbeelding

Lanavandevledders
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Rottweiler

#20 Bericht door Lanavandevledders »

tot nu toe doe ik helemaal niks,
ze krijgt geregeld zo'n mega groot bot,
en ze heeft tot dusver nog een mooi wit gebit en stinkt niet uit haar bek,
ik bekijk haar gebit wel regelmatig, gewoon om te zien of alles oke is,
en dat het de normaalste zaak van de wereld is dat er in je bek wordt gekeken, voor het geval dat....

Tamara/Bayko
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Vlinderhondje (Epagneul Nain Continental Papillon)

#21 Bericht door Tamara/Bayko »

Veel knaagwerk en af en toe met het haakje de boel bijwerken. Ik heb ook nog zo'n soort stoffen ding wat je over je vinger moet schuiven met wat tandpasta erop, maar Cody's bek is zo klein dat ik daar niet fatsoenlijk mee bij de kiezen kom.
Groetjes van Tamara en een pootje van Cody
Afbeelding
In liefdevolle herinnering:
Bayko *06-01-2002 +08-09-2012 Cyntha *20-04-2003 +02-05-2017

Sterre
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Griekse schone

#22 Bericht door Sterre »

Luka is nu 3 jaar bij mij (ze is 9). En twee jaar geleden heb ik haar gebit laten reinigen onder narcose. Daarna heb ik gemerkt dat ze heel snel tandsteen krijgt. Ze krijgt dentasticks, daar is ze dol op. En af en toe een buffelhuid kluifje. En ik maak de tanden en kiezen regelmatig schoon met een schrapertje. Dat vond ze in het begin niet prettig, maar ze is daar nu helemaal aan gewend.
Afbeelding

Nakisha
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Coahuila

#23 Bericht door Nakisha »

Knagen maar! Hier ligt altijd wat knaagwerk te slingeren en elke avond krijgt Kyuubi een lekkere verse kluif.
Rhodi en Branco hebben ook heel wat afgekauwd.

Rhodi had, door het afslijten van zijn gebit door tennisballen, uiteindelijk pijn door blootliggende zenuwen van allerlei tanden. Die heeft door de jaren heen twee of drie gebitsoperaties gehad om alle pijn weg te nemen, waarbij op het laatst zijn benedenhoektanden beiden zijn verwijderd. Een flinke operatie waar ik zelf bij mocht zijn, daarna was hij weer pijnvrij tot zijn dood.
Branco strooide toen hij oud was ineens met losse kiesjes. Omdat dat vanzelf ging en ik geen pijn vermoedde heb ik dat mooi laten gaan, tot hij op een ongelukkige dag zijn bovenhoektand door de lengte doormiddenbrak. Arme hond, DAT deed dus zichtbaar flink zeer. Toen mocht ook hij voor een gebitsoperatie, hoektand en een kiesje eruit en de rest nagekeken.

Bij beide honden heb ik complimenten gehad op de staat van het gebit, maar ik zou ook niet graag hebben dat ze met een zeer bekkie rond moeten lopen. Een goed gebit is veel waard. Ik kan me niet herinneren dat ze ooit uit hun bekkies stonken, dus ik durf wel te zeggen dat ze dat gewoon niet deden. (Ik kreeg dagelijks VEEL kusjes... :I: )

Kyuubi is nu nog jong en van een micro type, afwachten hoe dat gebit zich gaat ontwikkelen. Ik kan weinig anders doen dan opletten en veel kluifwerk geven, maar als het niet goed gaat zou ik niet aarzelen ook zijn gebit te laten doen. Pijn is nergens voor nodig!
Afbeelding

tibbie
Actief

#24 Bericht door tibbie »

Ik poets bij Qi minimaal elke twee dagen met een beetje kokosolie. Daarnaast krijgt hij om te kauwen van die yakbotten, en soms een runderoor of bullepees. Tot nu toe lukt het aardig de boel schoon te houden.
Afbeelding Afbeelding Afbeelding

Cleva
Vaste gebruiker
Aantal honden: 7

#25 Bericht door Cleva »

Ik krab het er gewoon met mijn duimnagel of zo'n superdom keukenmesje van 30 cent vanaf.
Hedenavond Bingo-avond op de forumvriendengroep. Meer dan 340 leden!
Meld je ook aan en win een prijs!
Afbeelding

Nanna
Forumkwebbel

#26 Bericht door Nanna »

Cleva schreef:Ik krab het er gewoon met mijn duimnagel of zo'n superdom keukenmesje van 30 cent vanaf.
En daarna weer de piepers jassen.
Afbeelding

Cleva
Vaste gebruiker
Aantal honden: 7

#27 Bericht door Cleva »

Nanna schreef:
Cleva schreef:Ik krab het er gewoon met mijn duimnagel of zo'n superdom keukenmesje van 30 cent vanaf.
En daarna weer de piepers jassen.
Eh..ja.
Gewoon in de vaatwasser en terug in de la.
Ik had er niet eens over nagedacht.

Ze zijn het ook gewend om met zo'n opengetrokken snavel te liggen wachten tot ik tevreden ben.

En een draai om je oren om te laten weten dat je weer mag bewegen.
Hedenavond Bingo-avond op de forumvriendengroep. Meer dan 340 leden!
Meld je ook aan en win een prijs!
Afbeelding

Nanna
Forumkwebbel

#28 Bericht door Nanna »

Haha!
Ik heb een superdom roestvrijstaal schrapertje. Dat heb ik al dertig jaar en het heeft al heel wat hondengebitten gezien.
Maar die vieze bacteriën uit zo’n hondenbek hoef ik niet op mijn bestek.
Afbeelding

Kruimel53
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): IJslandse Hond

#29 Bericht door Kruimel53 »

Ze eten hier barf, met flinke botten en al. Logi is nu bijna 10, prima gebit, ik doe er niks aan. Brimi van 5 idem. En opa Kátur had op z'n 13de stralend schone witte kiezen, evenals tante Taartje op d'r 13de. Poetsen of krabben heb ik nooit gedaan, maar als ik ooit een hond zou krijgen die snel tandsteen ontwikkelt dan ga ik dat zeker doen.
Afbeelding

Sandra&co
Vaste gebruiker

#30 Bericht door Sandra&co »

Combinatie van dingen. Ze knagen veel, ik krab 3x per jaar (of zo) en elke avond krijgen Izzy & Sofi hier wat van over het natvoer:

Afbeelding
Dat spul werkt hier als een tréin.

Sofi had tot een half jaar terug beginnend tandsteen, dat is nu zo goed als weg. Izzy heeft af en toe wat plaque, maar nu niet meer. Stralende gebitjes hier dus. Dat hoort gewoon bij de basisverzorging. Ik doe altijd heel erg fronsen als ik honden zie met zo'n half verrot gebit en dat zo'n baasje dan zit te mopperen dat hij zo uit z'n bek stinkt. Maar da's mijn probleem. En dat van de hond natuurlijk.

Plaats reactie

Terug naar “Poll”