Zelf weet ik het eigenlijk niet zo goed wat ik zou doen.
Als ik plots vastgegrepen word buiten of in een bus of tram bijvoorbeeld ben ik reactief, dat zou ik binnen net zo hebben denk ik. Is gekomen gok ik omdat ik echt eens in een situatie kwam die ik niet had zien aankomen en dat er niemand ingreep. Sindsdien reageer ik blijkbaar automatisch met ellebogenwerk of anders.
Als andere mensen belaagd worden buiten kan ik ook nog wel reageren, maar tegenwoordig ook wat subtieler dan dat ik er direct tussen zou springen. Dat laatste heb ik trouwens nooit gedaan, zomaar ergens tussen springen.
Binnen met échte inbrekers heb ik geen idee.
Ik weet dat ik ooit eens verstijfde toen ik een deur verder open zag gaan en dat mijn radars draaiden.. die deur kan nooit zo ver open gaan door de wind

Maar ik bleef zitten en kijken en verder deed ik niets.. Was een schoonzus die stiekem binnen was gekomen via een voordeur die ik niet had gehoord
Wellicht dat ik daar in het vervolg ook anders op ga reageren

Maar mensen in huis zonder dat ik weet wat ze bij zich dragen aan wapens.. geen idee hoe ik reageer. Ik gok dat ik als ze me confronteren dat ik de situatie aftast, als ik denk dat ik ze kan hebben dan trap ik ze de trap af in ieder geval en bij twijfel zal ik proberen er het beste van te maken zonder verdere kleerscheuren of afgetakeld te worden.
Edit, bovenstaande situaties waren wel altijd zonder honden. Met de vorige honden was er wel eens sprake van dat er iemand buiten binnen probeerde te komen, en dan waren de honden daar

En nu weet ik dat ik een blafferd heb, maar die loopt weg als iemand anders niet weg gaat dus daar heb je niet veel aan

Bij Aak weet ik het niet, gelukkig, maar ik gok gezien wat we zo door de jaren heen hebben gezien aan reactie dat hij bij kwaadwillenden in huis toch echt niet wijkt, als inbreker zou ik de gok bij hem niet willen nemen.