Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! [url=https://www.hondenforum.nl/plaza/viewtopic.php?t=338121]Klik hier om te reageren


Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!


Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Dag lieve Amber... een jaar later

Een plek om je overleden hond te herdenken.

Moderator: moderatorteam

Gebruikersavatar
lucie
Zeer actief
Berichten: 5528
Lid geworden op: 29 jun 2014 11:51
Mijn ras(sen): Duitse herders (x), Beauceron, Hongaarse windhond, Bodeguero
Aantal honden: 5
Locatie: Frankrijk

Dag lieve Amber... een jaar later

Ongelezen bericht door lucie »

Wat was 2013 een gitzwart jaar, waarin onder andere mijn moeder door een bizar ongeluk om het leven kwam en 2 maanden later mijn eerste hond Douscha onverwacht stierf. Ik voelde me leeg, ontzettend verdrietig, en Lizzy werd een zombie die nergens meer zin in had nu haar grote zus er niet meer was. Ik wist dat ik Douscha nooit zou kunnen vervangen, maar ook dat dat grote gat zo snel mogelijk moest worden opgevuld om me weer compleet te voelen. Omdat we een paar maanden later naar Nederland zouden gaan voor een operatie van mijn man (ook nog), keek ik in Nederlandse asielen naar herders want daarvan is er helaas keuze genoeg.
Al vanaf het begin stond daar Amber met haar lieve, pittige koppie :I: ; ze zat al een paar maanden in het asiel en toen ze er na een maand nog zat, ben ik toch maar eens gaan bellen. Veel wisten ze niet over haar te vertellen want ze was gevonden, dus heb ik mijn man die in Nl werkt op voorwaartse verkenning gestuurd :engel: . Volgens hem had ik haar direct meegenomen zo lief, leuk , makkelijk en sociaal was ze . Met het asiel spraken we af dat we onmiddellijk zouden langskomen als we met z'n allen in Nl zouden zijn en mocht er in de tussentijd een goed huisje worden gevonden, dan moest ze daar uiteraard heen want het asielleven deed haar niet bepaald goed. Ze was gestressed en had al die tijd een chronische blaasontsteking die maar niet genas.

Maar in al die 4 maanden was er niemand geweest voor dit geweldig leuke meisje :U: dus toen eindelijk de dag kwam dat ik haar zou ontmoeten, was ze al lang in mijn hart gekropen en die liefde bleek wederzijds. Met Lizzy klikte het gelukkig direct en eindelijk waren we weer compleet. Haar blaasontsteking was op slag genezen! Die avond liep ze ons appartement binnen, zag een kussen, viel er met een diepe zucht, die ik nooit zal vergeten, op neer en werd na een lange diepe slaap pas de volgende dag weer wakker.

(haar oogjes zijn hier zwaar geïrriteerd door de AB)
Afbeelding

Ik nam haar aan de flex mee naar het bos, waarbij ze continue op en neer stuiterde; ze barstte van de energie. En omdat ze telkens mij daarbij in het vizier hield, liet ik haar op het hondenstrandje los. Ze spoot er vandoor, àlle opgekropte energie en frustratie kwamen er in een keer uit :gjump: en Lizzy rende heerlijk met haar mee :cheer: . Met Ambers komst was voor ons allemaal eindelijk weer de zon doorgebroken; 'Amber' betekent zoveel als geschenk uit de hemel, en dat was ze ook :lief:

Er volgde een tijd van totaal uitzinnige uitbarstingen van energie, wandelen, spelen, elkaar ontdekken, spierpijn en heeeel lang en diep slapen. Ze sloopte niks, luisterde perfect (dat wil zeggen ik hoefde haar nooit te roepen want ze hield altijd focus op mij) en was simpelweg het allerleukste liefste hondje wat ik me had kunnen wensen. Lizzy beleefde haar tweede jeugd, was zooo blij met haar supertolerante vriendinnetje :love: . Het zal me altijd een raadsel zijn hoe iemand zo'n hond op straat heeft kunnen zetten :piew:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Bij de dierenwinkel gingen we kijken voor een halsbandje. We probeerden er verschillende, en toen ik een rood-geruite pakte ging ze ineens kwispelen en blij doen; die werd het!
Afbeelding
Toen ik afscheid aan het nemen was van haar, vertelde ik dit verhaal nog eens (al was ze doof), en geloof het of niet, ze begon weer te kwispelen :lol1:

Eenmaal in Frankrijk moest ze even overschakelen van dagen met veel structuur en wandelingen op gezette tijden, naar het vrije buitenleven dat iedere dag anders was. De lange, afwisselende wandelingen vond ze heerlijk maar verder wist ze niet zo goed wat er van haar verwacht werd. Gelukkig had ze altijd een uitgebreide collectie ballen om mee rond te sjouwen. Iets anders bliefde ze niet :pffff: Ze verzamelde ze als puppies om zich heen
Afbeelding
hield me van mijn werk af in de tuin
Afbeelding
en liet zich door niets afleiden; haar bal was serious business
Afbeelding

Regelmatig trokken we er een paar dagen met de camper op uit. Binnen drie uur rijden lag een enorm scala aan landschappen binnen ons bereik.
Het hoogste duin in Europa
Afbeelding
Het vulkanengebied in de Auvergne
Afbeelding
De gorges van de Ardeche
Afbeelding
De indrukwekkende Pyreneeën
Afbeelding
En vooral favoriet bij Amber, en daarom gingen we er ook minstens een keer per jaar naar toe: het strand :cheer:
Afbeelding

Waar we ook naar toe gingen en wat we ook deden, Amber gaf zich altijd voor 200%. De overgave waarmee ze alles deed, zelfs als ze het weleens spannend vond, was een van haar leukste en meest kenmerkende eigenschappen :I:

Al vrij snel na haar komst, begonnen we ook weer met honden opvangen, zoals deze prachtige witte herder Sioux
Afbeelding

Echter, hoe pittig en dapper ze ook kon zijn (we gaven haar bijnamen als Haai, Piranja en Raptor), ze had ook een hele onzekere en gevoelige kant. Zodra de opvanger zijn plaatsje op begon te eisen, trok Amber zich terug en werd daar heel onzeker van. Ze moest echt weten waar ze aan toe was, dan was ze op haar best. Duidelijkheid en regelmaat. Daarom besloten we te stoppen met opvangen en uit te kijken naar een stabiele, evenwichtige, beschermende 'grote broer' om de roedel aan te vullen. Ook een beetje waaks type voor ons, want aan Ambertje hadden we wat dat betreft niet veel :wink:

En zo kwam na een jaar Kailen erbij, ook weer uit een Nederlands asiel. Manlief was wederom op voorwaarste verkenning gestuurd :F: , en Kailen leek ons aan alle eisen te voldoen. Het werd echt een dreamteam, onze 3 musketiers :ghug:
Echt spelen deden ze helaas nooit, behalve heel even in het begin. Daarom is deze foto mij heel dierbaar; het toont een Amber die ik daarna nooit meer gezien heb maar die ik graag vaker zo had willen zien :lol1:
Afbeelding

Kailen had daar iets op gevonden. Als grote broer hoor je natuurlijk je kleine zusje een beetje te plagen, dus stal hij haar kostbaarste bezit, dat waarvan hij al snel wist dat hij gegarandeerd succes zou hebben: de bal. Hij pakte hem af, ging er mee vandoor, liet zich uiteindelijk pakken, deed er een trekspelletje mee en liet uiteindelijk Amber altijd winnen. Amber zou zich namelijk NOOIT gewonnen geven en ze konden rustig 10 minuten aan die bal staan sjorren tot ik ingreep of Kailen opgaf :mrgreen:
Afbeelding

Nooit sloeg de vlam in de pan of kregen ze mot. Sterker nog: door dit spelletje (voor Kailen dan, Amber nam het altijd heel serieus :LOL: ) leerde Amber voor zichzelf opkomen, haar plaatsje in te nemen en kreeg ze steeds meer zelfvertrouwen. De herdertjes waren extreem tolerant ten opzichte van elkaar. In de camper gebruikte ze elkaar als kussen, ze deelden soms elkaars bed, aten rustig samen uit dezelfde bak (al stond ik dat niet toe) of likten samen de pan uit :love:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Lizzy hield zich altijd wat meer afzijdig van al dit herdergeweld, maar ook zij profiteerde van Kailens aanwezigheid, en vond in hem een ideaal jachtmaatje :schrik: Nog één foto van mijn geweldige harmonieuze roedel van toen :I: :I: :I:
Afbeelding

Tot op een dag, oktober 2017, het noodlot in de vorm van een besmette teek, toesloeg bij mijn lieve meisje. De ene dag rende ze nog krijsend over het strand, de volgende dag spoot ze uit alle gaten bloed en balanceerde ze op het randje van de dood. Er volgde opname, bloedtransfusie, vele AB kuren en langzaamaan herstelde ze. Maar nooit werd ze meer de oude. Ze hoorde (vrijwel) niets meer en kon veel dingen niet meer begrijpen of verwerken. Buitenstaanders zagen vaak niets aan haar, zelfs de da niet, maar wij moesten machteloos toezien hoe ze was veranderd :cry: . Dit is de laatste foto die ik van haar heb van voor haar ziekte, en zo wil en zal ik me haar ook altijd blijven herinneren :lief:
Afbeelding

Misschien had zij beter die dag kunnen sterven, alleen weet je dat van tevoren niet. Echter ondanks alles wat ze had doorstaan, en het feit dat ze regelmatig iets ging mankeren, bleef Amber zo vreselijk lief en vrolijk. Ik zou er eigenlijk toch geen seconde van hebben willen missen.

Vele veranderingen volgden hierna. Zo verhuisden we, en breidde de roedel zich uit met de komst van Maverick en later Mara.

Afbeelding

Begin dit jaar hebben we Lizzy in laten slapen. Zij had een mooi, lang en gezond leven gehad. Amber bleef kwakkelen, en na verschillende dierenartsen geraadpleegd te hebben, kwam aan het licht dat ze een tumor aan haar lever had. Twee weken later was ze duidelijk ziek, en bleek de tumor zo groot te zijn geworden, dat ik haar ter plekke in heb laten slapen :jank: :jank:
Amber is ongeveer 12 jaar geworden.

Mijn lieve, lieve meisje, mijn Baby, Schoffie, Kip en Bambie, mijn geschenk uit de hemel is er niet meer en ik mis haar verschrikkelijk. Nooit meer je knorretjes, je kusjes, niet meer (voor mijn voeten) rollen, je nek masseren of mijn vingers afbijten als je iets lekkers kreeg, :cry: Je balletjes liggen nog overal onaangeroerd in en om het huis.
Maar wat ben ik blij dat ik je in mijn leven heb gehad, mijn zonnestraaltje, lieve Brave Ballen-Boef. Je houdt altijd die grote speciale plek in mijn hart.
Laatst gewijzigd door lucie op 01 mar 2021 12:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
Gebruikersavatar
fenneke
Zeer actief
Berichten: 22875
Lid geworden op: 24 apr 2002 18:40
Mijn ras(sen): zwitserse witte herder en nu hûn
Aantal honden: 1
Locatie: Drenthe

Re: Dag lieve Amber

Ongelezen bericht door fenneke »

Ik kan mij dat speciale hart plekje heel goed voorstellen na je lieve verhaal. :I:


Nogmaals heel veel sterkte met weer een groot verlies
Fenneke en Baloe
Afbeelding
Gebruikersavatar
malinois
Zeer actief
Berichten: 57865
Lid geworden op: 16 aug 2003 18:40
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Re: Dag lieve Amber

Ongelezen bericht door malinois »

Wat een prachtig eerbetoon, je zult haar vreselijk missen... heel veel sterkte :I:
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
stoffeltje
Zeer actief
Berichten: 2122
Lid geworden op: 14 nov 2016 12:22
Aantal honden: 1

Re: Dag lieve Amber

Ongelezen bericht door stoffeltje »

heel veel sterkte :roos:
Floortje
Zeer actief
Berichten: 4002
Lid geworden op: 09 dec 2004 21:59
Aantal honden: 2

Re: Dag lieve Amber

Ongelezen bericht door Floortje »

Die ballen :mrgreen:
Wat een bijzondere hond. Veel sterkte met het verlies :roos:
tibbie
Actief
Berichten: 221
Lid geworden op: 28 nov 2017 21:00
Aantal honden: 1

Re: Dag lieve Amber

Ongelezen bericht door tibbie »

Wat een mooie woorden, ze was vast heel bijzonder en aan de foto's te zien heeft ze een geweldig leven gehad. Veel sterkte.
Afbeelding Afbeelding Afbeelding
Wildflower
Zeer actief
Berichten: 1461
Lid geworden op: 19 feb 2008 15:32
Mijn ras(sen): Border Collies
Aantal honden: 2

Re: Dag lieve Amber

Ongelezen bericht door Wildflower »

Wat een liefdevol verhaal over jouw Amber. Heel veel sterkte met het verlies van dit bijzondere meisje.
S@ndr@
Zeer actief
Berichten: 63931
Lid geworden op: 24 jul 2006 14:13

Re: Dag lieve Amber

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

prachtige hond, en een hond waardig meer dan prima leven bij jouw gehad maar t is wel veel allemaal, soms lijkt dat te moeten of zo, heel veel sterkte met het missen van Amber
Gebruikersavatar
hakunamatata
Zeer actief
Berichten: 4562
Lid geworden op: 04 mar 2015 14:53
Mijn ras(sen): Roemeense straatratjes
Aantal honden: 2
Locatie: vlakbij Leeuwarden

Re: Dag lieve Amber

Ongelezen bericht door hakunamatata »

Van enorm gestreste asielherder naar zo'n leven vol avonturen en liefde. Wat een liefdevol bericht :I:
Heel veel sterkte met het gemis van Amber :roos:
~ Hakuna matata: Ge hebt geen zorgen, zorg maar dat ge geniet! ~
Afbeelding
Gebruikersavatar
twinkeltje
moderator
Berichten: 65126
Lid geworden op: 08 jan 2004 14:33
Mijn ras(sen): De liefste rassen die bestaan
Aantal honden: 2
Locatie: Delft

Re: Dag lieve Amber

Ongelezen bericht door twinkeltje »

Normaal sterkte
Afbeelding
Robian
Actief
Berichten: 208
Lid geworden op: 09 mei 2007 16:14
Aantal honden: 3
Locatie: Overijssel

Re: Dag lieve Amber

Ongelezen bericht door Robian »

Wat een liefdevol verhaal.
Heel veel sterkte met het verlies van Amber
Groetjes, Sylvia
Afbeelding
Gebruikersavatar
Yeufke
Zeer actief
Berichten: 4877
Lid geworden op: 28 jul 2012 18:45
Mijn ras(sen): Havanezer
Aantal honden: 1

Re: Dag lieve Amber

Ongelezen bericht door Yeufke »

Wat een ontroerend eerbetoon. :(
Nogmaals heel veel sterkte met het grote gemis. :roos:
Rust zacht Amber.
Afbeelding
Polly 22 jan 2007 - 15 mei 2018 ❤️
Yessie 28 april 2010 -13 juli 2020
slaap zacht lieve meid
Gebruikersavatar
Maryanne
Zeer actief
Berichten: 10112
Lid geworden op: 15 feb 2007 11:25
Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers, Vizsla
Aantal honden: 12
Locatie: Regio Amsterdam
Contacteer:

Re: Dag lieve Amber

Ongelezen bericht door Maryanne »

Wat een mooi en lief eerbetoon voor een bijzondere hond :I:

Veel sterkte met het verlies van jullie Amber :roos:
Gebruikersavatar
DeDiana
Zeer actief
Berichten: 19319
Lid geworden op: 13 nov 2011 13:17
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Aantal honden: 4
Locatie: Spanje

Re: Dag lieve Amber

Ongelezen bericht door DeDiana »

Wat een fantastische dame was ze en wat heeft ze een geweldig mooi en rijk leven gehad bij jullie. Ik kan me goed voorstellen dat het gemis enorm is :roos:
Gebruikersavatar
Rebble
Zeer actief
Berichten: 10504
Lid geworden op: 05 apr 2010 22:07
Aantal honden: 1

Re: Dag lieve Amber

Ongelezen bericht door Rebble »

Wat hebben jullie van elkaar genoten. Heel veel sterkte met het gemis :roos:
Afbeelding
mariabel
Zeer actief
Berichten: 7294
Lid geworden op: 03 jan 2011 13:34
Mijn ras(sen): teckels , spaanse waterhond en chinese koningin

Re: Dag lieve Amber

Ongelezen bericht door mariabel »

Met ingehouden adem je eerbetoon gelezen , wat heeft ze een prachtig leven bij jullie gehad. En wat zullen jullie haar missen. Heel veel sterkte
Afbeelding
Gebruikersavatar
thom
Zeer actief
Berichten: 43749
Lid geworden op: 29 sep 2006 04:30
Mijn ras(sen): Portugees 'straatschoffie'.
Aantal honden: 1
Locatie: Bussum
Contacteer:

Re: Dag lieve Amber

Ongelezen bericht door thom »

Wat heb je dat mooi en zo enorm vol liefde geschreven.
Sterkte, heel veel sterkte. :roos:
Afbeelding
Onze Portugese Quin.
teckeltoos
Zeer actief
Berichten: 13884
Lid geworden op: 06 sep 2002 10:15
Aantal honden: 0

Re: Dag lieve Amber

Ongelezen bericht door teckeltoos »

Amber is een krachtige reinigende steen (van lichaam en energielichaam) die negatieve energie en pijn omzet in positieve energie en daardoor evenwicht brengt
Als ze toen die naam al had heeft het zo moeten zijn dat ze bij jullie terecht kwam.
Gebruikersavatar
ranetje
Zeer actief
Berichten: 54872
Lid geworden op: 10 apr 2006 11:41
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1
Locatie: Gelderland

Re: Dag lieve Amber

Ongelezen bericht door ranetje »

Wat heeft ze geboft dat je net op zoek was toen ze in het asiel zat.
En wat hebben jullie geboft met haar.
Natuurlijk heef ze een heel speciaal plekje in je hart.
Daar blijft ze altijd bij je ook als is ze fysiek niet meer aanwezig.

Sterkte voor jullie.
Houd de herinneringen aan haar vast.
Ze zijn mooi :I:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Gebruikersavatar
lucie
Zeer actief
Berichten: 5528
Lid geworden op: 29 jun 2014 11:51
Mijn ras(sen): Duitse herders (x), Beauceron, Hongaarse windhond, Bodeguero
Aantal honden: 5
Locatie: Frankrijk

Re: Dag lieve Amber

Ongelezen bericht door lucie »

Wat een hoop lieve reacties, dank jullie wel :flower:
Zoveel foto's bekeken, zoveel herinneringen die je dan ophaalt; het is moeilijk daaruit te kiezen en haar recht te doen.
En dan is het nog zo'n lang bericht geworden :mrgreen:
teckeltoos schreef:
Amber is een krachtige reinigende steen (van lichaam en energielichaam) die negatieve energie en pijn omzet in positieve energie en daardoor evenwicht brengt
Als ze toen die naam al had heeft het zo moeten zijn dat ze bij jullie terecht kwam.
prachtig Teckeltoos. Het asiel had haar zo genoemd inderdaad, dus deze betekenis klopt echt perfect :I: . Ik heb ook altijd een hartje van amber/barnsteen om mijn nek, en had mezelf een ring beloofd als ze er niet meer zou zijn. Hopelijk blijft ze op die manier altijd positieve energie geven :ok:
Afbeelding
Jetski
Zeer actief
Berichten: 912
Lid geworden op: 21 apr 2015 15:19

Re: Dag lieve Amber

Ongelezen bericht door Jetski »

Wat hebben jullie haar een prachtig leven gegeven..
Heel veel sterkte!
Gebruikersavatar
sonj@
Zeer actief
Berichten: 8028
Lid geworden op: 24 jul 2012 20:20
Mijn ras(sen): kruising
Aantal honden: 1
Locatie: Amersfoort

Re: Dag lieve Amber

Ongelezen bericht door sonj@ »

Sterkte met het verlies.
Ze heeft het maar getroffen met jullie.
g.vercoelen
Zeer actief
Berichten: 5317
Lid geworden op: 02 jan 2010 10:32
Mijn ras(sen): border collie
Aantal honden: 1
Locatie: veldhoven

Re: Dag lieve Amber

Ongelezen bericht door g.vercoelen »

Wat een ooi eerbetoon aan Amber
Heel veel sterkte :roos:
Rust zacht lieve Amber
Afbeelding
Rust zacht lieve Sammy 12-09-2002 - 15-06-2013
Rust zacht lieve Scruffie 03-01-1995 - 21-07-2014
Gebruikersavatar
AnSen
Zeer actief
Berichten: 729
Lid geworden op: 26 jun 2014 20:51
Mijn ras(sen): Had een Jack (R)Hussel Black&Tan
Aantal honden: 0
Locatie: Rijswijk

Re: Dag lieve Amber

Ongelezen bericht door AnSen »

Wens jullie heel veel sterkte met dit grote verdriet :roos:
Asta01
Actief
Berichten: 134
Lid geworden op: 01 mar 2020 13:55
Mijn ras(sen): Labrador wetterhoun
Aantal honden: 1

Re: Dag lieve Amber

Ongelezen bericht door Asta01 »

Sterkte :roos:
katerke
Zeer actief
Berichten: 4579
Lid geworden op: 04 sep 2013 10:09
Aantal honden: 6

Re: Dag lieve Amber

Ongelezen bericht door katerke »

Heel veel sterkte

:roos: :roos:
Gebruikersavatar
GrethavW
Zeer actief
Berichten: 5698
Lid geworden op: 22 apr 2013 20:54
Mijn ras(sen): Amerikaanse Staffordshire Terrier
Kruising
Aantal honden: 2
Locatie: Noordoostpolder

Re: Dag lieve Amber

Ongelezen bericht door GrethavW »

Heel veel sterkte :roos:
Wat een bijzondere hond was ze.
Afbeelding
Johnny Jones
Zeer actief
Berichten: 4611
Lid geworden op: 16 okt 2015 09:07
Aantal honden: 0

Re: Dag lieve Amber

Ongelezen bericht door Johnny Jones »

Heel erg veel sterkte..
Gebruikersavatar
mosquito1980
Zeer actief
Berichten: 11450
Lid geworden op: 02 jun 2015 20:22
Mijn ras(sen): Vusi Duitse herder
Aantal honden: 1
Locatie: Angola, samen met Vusi en Pusi

Re: Dag lieve Amber

Ongelezen bericht door mosquito1980 »

Mooi geschreven met mooie foto's :I:
Heel veel sterkte :J:
Gebruikersavatar
Elmo/maureen
Zeer actief
Berichten: 33971
Lid geworden op: 10 okt 2009 22:43
Mijn ras(sen): Dalmatier
Aantal honden: 1
Locatie: Gieten

Re: Dag lieve Amber

Ongelezen bericht door Elmo/maureen »

Wat heb je de liefde voor haar mooi beschreven. Heel veel sterkte :roos:
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “In memoriam”