Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! [url=https://www.hondenforum.nl/plaza/viewtopic.php?t=338121]Klik hier om te reageren


Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!


Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Pomsky

Forum voor alle opmerkingen over hondenrassen, vragen of weetjes.

Moderator: moderatorteam

Persistence
Zeer actief
Berichten: 4745
Lid geworden op: 17 jan 2016 20:05

Pomsky

Ongelezen bericht door Persistence »

Ja oké, een designer ras.

Ik kom ze steeds vaker tegen en ben er wel gecharmeerd van. Vind het vrolijke, sportieve honden met veel variëteit in uiterlijk. Totaal niet terughoudend naar mensen.
Maar met een beetje pech kun je ook een niet zo sociale keffer met flink jaaginstinct hebben.
Wat kan je van een pomsky verwachten?
Pomsky F1 & F2

F1 is een kruising van een husky en een pomeranian.
F2 is geen kruising maar een F1 pomsky en een F1 pomsky

Daardoor is het wat moeilijker om van te voren te zeggen welke karakter eigenschappen een pomsky ontwikkelt of dit nu meer husky of meer Pomeranian is. Wel kan ik vertellen uit ervaring dat het een mini husky is qua formaat, denk hierbij aan 30/40 cm afhankelijk hoe groot de moederhond en de vaderhond is. De pomsky heeft genen van zijn vader en van zijn moeder. Sommige Pomsky’s blaffen en sommige hoor je niet of huilen net als een husky. Dit is voor beide generaties het zelfde feit! bij de F2 pomsky wordt het huilen iets minder en het gewone blaffen iets meer. De pomsky F1 is energiek en zal zeker 2 tot 3 keer per dag een goede wandeling nodig hebben, dit geldt ook voor de F2. Beide Pomsky’s zijn slim en leergierig, en willen graag aandacht. Het is een fijne huishond de pomsky F1 en de F2 kunnen beide makkelijk buiten leven en tevens ook binnen in de huiskamer, wel gelet op de weeromstandigheden!

Gemiddelde grootte
pomsky F1 wordt gemiddeld 30-45 cm groot.

pomsky F2 wordt gemiddeld 25-45 cm groot.
Bijna 90% van de F2 pomsky wordt net zo’n grootte als de F1 pomsky, maar 10 % dat de f2 kleiner wordt/blijft omdat deze dan iets meer gene heeft door gekregen van de pomeranian,
Bij de F2 is de kans op een fluffy vacht 70% en 30 % op een husky vacht.
Bij de F1 is de kan op fluffy vacht 30% en 70 % husky vacht (korter dubbele vacht)
De karakter verschillen tussen F1 en F2;
F1 is er een mix van husky x pomeranian dit heeft net iets meer overhand van de husky eigenschappen
F2 is qua karakter net iets meer pomeranian.
Over het algemeen schelen de F1 en de F2 pomskys dus niet zoveel van elkaar. Er is klein verschil aan vacht en karakter maar dit is minimaal.

De gemiddelde grootte is ongeveer tussen de 25 en 45 cm met een gewicht dat erg variabel is van 5 kilo tot 16 kilo.

Een pomsky is dus een kruising van een husky en een pomeranian. Daardoor is het moeilijk te zeggen welke karakter eigenschappen een pomsky ontwikkelt. Wel kan ik vertellen dat het een mini husky is. De pomsky heeft genen van zijn vader en van zijn moeder. Sommige Pomsky’s blaffen en sommige hoor je niet of huilen net als een husky. De pomsky is energiek maar niet zo druk als de husky en heeft minder lange wandelingen nodig. Pomsky’s zijn slim en leergierig, en willen graag aandacht. Het is een fijne huishond en je kan er fijn mee gaan wandelen. Ze zijn speels en kunnen net als de pomeranian af en toe een beetje de clown uithangen. Wel zul je bij de pomsky consequent moeten zijn met de opvoeding.

Je kan er wel zeker van zijn dat het een zeer intelligente en sociale hond is, die snel een band vormt met zijn familie. Ook heeft hij zijn dagelijkse beweging nodig (elke dag zeker eens gaan wandelen met je viervoeter). Kortom het is een ideale gezinshond, waarvan je veel liefde, speelsheid en genot van zal hebben. Zijn schattige uiterlijk maakt het ook moeilijk om aan zijn charmes te ontsnappen!
Bron: https://www.pomskyoffthehill.com/de-pomsky/

Hoe is het karakter van de F3 honden, gaat dat steeds meer richting pomeranian?

En ik vraag me af, waarom persé kruisen met een pomeranian? Waarom niet met een kleine keeshond? Er zijn toch al best veel problemen met de pomeranian qua gezondheid?

Ben verder benieuwd naar jullie ervaringen.
Dagmar, kom maar door! :mrgreen:
Gebruikersavatar
dagmar88
Zeer actief
Berichten: 47376
Lid geworden op: 27 aug 2009 22:54

Re: Pomsky

Ongelezen bericht door dagmar88 »

Persistence schreef: 14 feb 2021 16:36 Dagmar, kom maar door! :mrgreen:
:mrgreen: Oh, ik ben daar met Zus op een pomskydag geweest en er komen prima hondjes vandaan, maar voor de informatie hoef je er niet te zijn. In Nederland sowieso niet.
En voor een pomsky eigenlijk ook niet. Wel stuk voor stuk leuke honden van verschillende fokkers gezien, dus wat dat betreft niet verkeerd. Alles kon probleemloos bij elkaar gegooid en dat was een groot feest.
Maar als ik dat bedrag neerleg wil ik ook een microbenneuker van een fokker.
Pomsky Suisse is is wel leuk om te bekijken. Zij zijn er serieus mee bezig en hebben een hele roedel op een idyllisch plekje in de bergen.

https://www.ttouch-the-world.com/pomsky ... re-pomsky/

https://www.instagram.com/pomsky_suisse/

F2 en F3 zijn genetisch natuurlijk exact hetzelfde als F1 50/50 husky/kees. Het ligt er dus maar net aan waar je de ouderdieren op selecteert.
F1b wordt veel gedaan met 75% kees. Hier is het nog niet veel, de fok is al een eind richting particulieren verschoven, maar alles vist in dezelfde poel.
Aandoeningen komen tot nu toe weinig voor, maar in Nederland zou dat natuurlijk wel eens rap kunnen veranderen als ze dezelfde kant op blijven gaan.
Er zijn een paar reuen die in iedere stamboom terugkomen, áls daar narigheid in zit, kunnen ze opnieuw beginnen.
F2 of verder zou ik zeker niet doen zonder embark profiel.
Angst of niet sociaal zie je af en toe bij de hondjes met een kneuzenstart, normaal gesproken niet.

Qua karakter is het redelijk divers. Enthousiast, speels, sportief en open ja. Stoer en robuust, echte duurlopertjes.
Het verschil zit vooral in zonder andere hond alleen kunnen blijven, drive, trainbaarheid en jachtinstinct. Die van mij zit zonder twijfel aan het husky eind van het spectrum.
Sommigen zijn op het labradorrige af oversociaal. Zus is oerlomp naar mensen. Ze wil met alles en iedereen kennis maken, een seconde aandacht en ze is je beste vriend en wil gezellig samen tongen.
:oeps: Die staat zelfs op haar achterpoten bij mensen naar binnen te loeren. Joehoe, hier ben ik, aai graag en ik ruik een gehaktbal.
Naar honden is ze wel subtieler goden zij dank. Op afstand kan ze best een grote bek hebben, los of dichtbij gaat ze nooit ergens op in.
Will to please heeft ze niet, kunstjes ziet ze het nut niet van in. Haar intelligentie gebruikt ze vooral om ongein te bedenken. En hoe :mrgreen:
Kezen zijn de eerste paar jaar 10 x zo druk als een husky. Niet nerveus of irritant, maar wel aanwezig. Met een hoofdletter, een slinger en flikkerlichtjes.
Dat hebben pomskies vaak ook. Meestal zijn ze veel aanhankelijker dan huskies. Zus is een sticker.
Ze horen zichzelf graag. Al komt het gelukkig in de verste verte niet in de buurt bij de dames van Nanna :lol1: Je moet daar wel van begin af aan in sturen.
Jachtinstinct zit er bij 80% stevig in, vaak wel makkelijker te sturen dan een husky. Veel voergerichter, dat scheelt natuurlijk al.
Maar dus ook de neiging om superdik te worden. Of zoals de Amerikanen zeggen "she's just a little husky" :LOL:
Verder klimmen ze allemaal als geiten en graven naar china.
Persistence
Zeer actief
Berichten: 4745
Lid geworden op: 17 jan 2016 20:05

Re: Pomsky

Ongelezen bericht door Persistence »

:D Thanks voor alle info!

Die in Zwitserland leven echt het Zwitserleven gevoel, prachtig daar.

Ik was niet van plan er direct eentje aan te schaffen hoor :mrgreen:
Het sociale van Zus klinkt mij als muziek in de oren, maar voor een husky-jachtinstinct deins ik wel een beetje terug.
Wat noem je te sturen? Dat ze terugkomen als je roept? Geen kippen killen onderweg? Of dat ze na een kwartier wel weer terug zijn?

En vocaal... als in waaks of bij enthousiasme? Beide zeker?

Je noemt ook alleen blijven zonder andere hond, is dat een ding? Komt dat bij de husky vandaan? Ken meerdere mensen met ‘oerhonden’ (husky, tamaskan, wolfhond) die dus echt, maar dan ook echt niet alleen kunnen blijven. Die blijven joelen of trekken het bankstel (of de achterbank) uit elkaar. :schrik:
Gebruikersavatar
dagmar88
Zeer actief
Berichten: 47376
Lid geworden op: 27 aug 2009 22:54

Re: Pomsky

Ongelezen bericht door dagmar88 »

Persistence schreef: 14 feb 2021 22:06 :D Thanks voor alle info!

Die in Zwitserland leven echt het Zwitserleven gevoel, prachtig daar.

Ik was niet van plan er direct eentje aan te schaffen hoor :mrgreen:
Het sociale van Zus klinkt mij als muziek in de oren, maar voor een husky-jachtinstinct deins ik wel een beetje terug.
Wat noem je te sturen? Dat ze terugkomen als je roept? Geen kippen killen onderweg? Of dat ze na een kwartier wel weer terug zijn?

En vocaal... als in waaks of bij enthousiasme? Beide zeker?

Je noemt ook alleen blijven zonder andere hond, is dat een ding? Komt dat bij de husky vandaan? Ken meerdere mensen met ‘oerhonden’ (husky, tamaskan, wolfhond) die dus echt, maar dan ook echt niet alleen kunnen blijven. Die blijven joelen of trekken het bankstel (of de achterbank) uit elkaar. :schrik:
Nee? gezellig toch, bij Bella? :LOL:


Zus heeft een fase waar ze los niet goed genoeg luistert. Ik heb er te weinig vat op. Bij de rest van de familie was dat net zo tussen de 9 maanden en de twee jaar.
Ze hebben een hele fijne stabiele en inmiddels kalme moeder, maar dat is anders geweest. 7,5% wolfiness kwam er ook uit :mrgreen: :schrik:
Nestbroer Ted is een veel makkelijker hondje, Guus valt er tussenin, Zus is de pittigste van de drie. Dat was al in de eerste weken glashelder.
Het is ook een gek jaar geweest. Omdat ze te aardig zijn tegen mensen, zijn ze bar weinig los geweest. Normaal boeit het me niet, ze weten wel wie het leuk vindt. Een hondje dat een peuterneus uitlikt en 100 meter verder na een klopje op schoot in de rolstoel springt, kan nu even niet.
Iedereen moet natuurlijk roepen en lokken en daar gaat ze vol voor.

De laatste keer dat ze los was, was ze weg. Ze rook schaap aan de andere kant van de dijk. Vanzelf was ze niet zomaar teruggekomen, ik heb haar moeten vangen.
Eenden en kippen zijn niet veilig. Katten ook niet.
Ik ga er vanuit dat ze straks net als Jaap los kan in wildarm gebied. Die doet niet meer dan een sprintje trekken en is de afgelopen jaren bij elkaar geen halve minuut buiten beeld geweest.
Sturen is dan contact houden en op je gericht houden door zelf eens wat actie te verzorgen.
Veel pomskies kunnen betrouwbaar loslopen, maar het blijft een risico. Ik vind het geen halszaak, hun ei kunnen ze net zo goed kwijt in andere activiteiten. In het slechtste geval moet ze aan een sleeplijn blijven.

:lol1: Beide zeker. Maar goed, ze is 75% husky/kees en 25% malamute/chihuahua, dus dat waakse zit er lekker in.
Bij aanbellen of mensen in de tuin blijft het stil, honden die voorbij lopen en die ze niet moet reageert ze wel op. Een paar keer per dag, kort. Ze ligt niet op geluiden te wachten om te kunnen tetteren.
Als ze erg enthousiast is of me uitdaagt is dat met gillen en keffen. Ik hoor haar eerder drie, maar nooit meer dan vijf minuten per dag. Is ook meer dan genoeg met die smurfenhuskystem.

Zonder andere honden alleen blijven is voor dat soort types vaak lastig ja, al gaat het met de alleenwonende broer en halfbroer goed. Huskies zijn daar al veel makkelijker in dan wolfhonden.
Met Sjaak kan ze stil alleen zijn, met Jaap wordt er iets meer herrie gemaakt dan wanneer ik thuis ben.
De bank heeft ze opgevreten. Niet uit stress maar met pret. Onder de zitkussens uitgehold tot op de veren. Daar verstopt ze allerlei zooi. Hoefjes, wormen, wortels, ballen, alles wat ze mooi vindt. De leuning is ook ontploft.
Dat is wel echt klaar nu, tijd voor een nieuwe :D Kan de volgende pomsky die opvreten.
Persistence
Zeer actief
Berichten: 4745
Lid geworden op: 17 jan 2016 20:05

Re: Pomsky

Ongelezen bericht door Persistence »

Laten we dus maar zeggen dat een pomsky je echt moet passen haha. Ik denk dat ik het bij kijken ernaar hou. Of een Tedje.

Bella zou het vast reuze gezellig vinden, gister kon ik haar nog uit een boom plukken. Met nul wolfiness. :mann:
Hoe oud is Zus nu? En hoeveel weegt ze? Kilo of 7?

Het waakse zoals jij omschrijft vind ik reuze meevallen trouwens, ander referentiekader :mrgreen:

Wat heb jij nog verder op de planning? Behalve een andere bank?
Gebruikersavatar
dagmar88
Zeer actief
Berichten: 47376
Lid geworden op: 27 aug 2009 22:54

Re: Pomsky

Ongelezen bericht door dagmar88 »

Persistence schreef: 15 feb 2021 09:51 Laten we dus maar zeggen dat een pomsky je echt moet passen haha. Ik denk dat ik het bij kijken ernaar hou. Of een Tedje.

Bella zou het vast reuze gezellig vinden, gister kon ik haar nog uit een boom plukken. Met nul wolfiness. :mann:
Hoe oud is Zus nu? En hoeveel weegt ze? Kilo of 7?

Het waakse zoals jij omschrijft vind ik reuze meevallen trouwens, ander referentiekader :mrgreen:

Wat heb jij nog verder op de planning? Behalve een andere bank?
Hoe bedoel je?

:mrgreen: Nou lijkt het net heel erg, maar het is een verschrikkelijk lollig lief superslim hondje. Goed, de afgelopen maanden kon ik haar overal uit en af plukken, maar ze begint zo langzamerhand wat rust in haar wollige hol te krijgen.
Veel husky eigenschappen, voor een pomsky heeft ze een stevig karakter als in een eigen mening, drive en er stáát wat. In zo'n lijfje valt het reuze mee.
:mann: Met het gewicht van haar moeder was in de boekenkast klimmen minder grappig geweest. Al heeft die ook wel over het aanrecht gelopen.
Ze is een kilo of acht met winterspek, in mei wordt ze twee.
Persistence
Zeer actief
Berichten: 4745
Lid geworden op: 17 jan 2016 20:05

Re: Pomsky

Ongelezen bericht door Persistence »

dagmar88 schreef: 15 feb 2021 00:09 Kan de volgende pomsky die opvreten.
:F:

Was de moeder husky/malamute? Omdat je schreef: 75% husky/kees en 25% malamute/chihuahua. Sjaak is pom met vleugje chi toch?
Gebruikersavatar
dagmar88
Zeer actief
Berichten: 47376
Lid geworden op: 27 aug 2009 22:54

Re: Pomsky

Ongelezen bericht door dagmar88 »

Persistence schreef: 15 feb 2021 12:14
dagmar88 schreef: 15 feb 2021 00:09 Kan de volgende pomsky die opvreten.
:F:

Was de moeder husky/malamute? Omdat je schreef: 75% husky/kees en 25% malamute/chihuahua. Sjaak is pom met vleugje chi toch?
:D Ja, de rassentest van moeders kwam deze week binnen. Nikita is ongeveer driekwart husky en een kwart malamute, Sjaak ongeveer driekwart kees en een kwart chi.
Nikita een coi van 19%, Sjaak 5%, Zus nul.
Een pomsky is volgens de internationale richtlijnen tenminste 75% husky en dwergkees, 25% mag overig zijn. :F: Dus ze is een echte.
In Nederland zijn ze daar ook mee bezig onder de naam Arctic Spitz. Te knullig en je moet wachten tot een club van fokkers gaat zitten beslissen welke rassen er door mogen en dan moeten ze gekeurd.
Bepaal ik lekker zelf wel.
Gebruikersavatar
dagmar88
Zeer actief
Berichten: 47376
Lid geworden op: 27 aug 2009 22:54

Re: Pomsky

Ongelezen bericht door dagmar88 »

Nanna schreef: 15 feb 2021 12:21 Ik lees alleen maar dat de pomsky een husky x dwergkees is. Waar komt het merle dan vandaan?
Elders. In Amerika heb je natuurlijk zat fokkers die al generaties lang merle kezen fokken. Daar zijn merle pomskies ook veel populairder, hier gaat de voorkeur toch uit naar husky kleur.
Gebruikersavatar
Jackira
Zeer actief
Berichten: 5860
Lid geworden op: 11 feb 2009 00:58
Aantal honden: 3

Re: Pomsky

Ongelezen bericht door Jackira »

Ik zie regelmatig twee Pomskies in het park. Hele leuke honden, ze zijn creme/wit. Deze lijken het meest op een Keeshond maar dan met een minder ontplofte vacht. Wel veel haar maar gelijkmatig. Precies wat ik mooi vind. Dus Pomsky is wel 1 van de honden die op m'n lijstje staat. :-)
Gebruikersavatar
dagmar88
Zeer actief
Berichten: 47376
Lid geworden op: 27 aug 2009 22:54

Re: Pomsky

Ongelezen bericht door dagmar88 »

Jackira schreef: 15 feb 2021 13:14 Ik zie regelmatig twee Pomskies in het park. Hele leuke honden, ze zijn creme/wit. Deze lijken het meest op een Keeshond maar dan met een minder ontplofte vacht. Wel veel haar maar gelijkmatig. Precies wat ik mooi vind. Dus Pomsky is wel 1 van de honden die op m'n lijstje staat. :-)
Leuk! Na Jack nooit meer zei je toch, of heb ik dat verkeerd onthouden? :D
Gebruikersavatar
Jackira
Zeer actief
Berichten: 5860
Lid geworden op: 11 feb 2009 00:58
Aantal honden: 3

Re: Pomsky

Ongelezen bericht door Jackira »

dagmar88 schreef: 15 feb 2021 13:25
Jackira schreef: 15 feb 2021 13:14 Ik zie regelmatig twee Pomskies in het park. Hele leuke honden, ze zijn creme/wit. Deze lijken het meest op een Keeshond maar dan met een minder ontplofte vacht. Wel veel haar maar gelijkmatig. Precies wat ik mooi vind. Dus Pomsky is wel 1 van de honden die op m'n lijstje staat. :-)
Leuk! Na Jack nooit meer zei je toch, of heb ik dat verkeerd onthouden? :D
Ja maar een Husky mix wil ik me nog wel aan wagen. Buck (een van mijn vorige honden en de hond uit mijn avatar) was een Malamute/Husky/Herder en dat was echt een geweldige hond. Ik hou wel van de Husky vrolijkheid en vriendelijkheid. En ik heb Balou gehad, daar zat ook zeker Keeshond in. Buck en Balou waren echt honden die ik maar 1 keer in mijn leven tref maar waar ik van geleerd heb welke eigenschappen ik waardeer.

Jack vind ik ook geweldig, samen emt Shira is het een geweldig koppel. Shira helpt me ook echt om Jack in het gareel te houden. Maar ik ben ook van de baasgerichte en goed luisterende honden. En Jack loopt nu vaak los en dat gaat goed, maar daar moet ik heel veel voor doen.

Dus iets meer een combinatie van de eigenschappen die ik leuk vind zou ik wel fijn vinden. En een Pomsky kan natuurlijk veel Husky eigenschappen hebben maar ook meer Keeshond eigenschappen. Daar zit nog veel verschil tussen.
laeken
Zeer actief
Berichten: 32016
Lid geworden op: 26 sep 2002 19:45
Aantal honden: 0

Re: Pomsky

Ongelezen bericht door laeken »

Kleine correctie. Een F1 is niet precies hetzelfde als een F2. Dat is in theorie wel zo maar in de praktijk niet. Als jij een husky x pomeriaan doet dan heb je in de F1 exact 50-50 van beide rassen per locus. Immers, elke helft van elk genenpaar komt van een ander ras. Ga je doorfokken. Dus F1 x F1 kan je in de praktijk een hond krijgen die 100% pomeriaan is of 100% husky en alles wat er tussen zit. Immers, elke F1 kan OF het huskygen OF het pomeriaangen doorgeven. Dus met wat kansberekening kom je gemiddeld nog steeds op een F1 uit. Maar dat is wel gemiddeld met alle mogelijkheden beiden kanten op. Je kan dus theoretisch een 100% pure raszuivere husky krijgen als je een F1 x F1 fokt. En een 100% pomeriaan. En elke andere verhouding is ook mogelijk. Daarom zijn veel labradoodles na F1 zo gevarieerd. Alleen de F1 is heel homogeen. De F2 en F3 kunnen haast labradors of poedels zijn. En alle miksen in elke verhouding.
Afbeelding
Gebruikersavatar
dagmar88
Zeer actief
Berichten: 47376
Lid geworden op: 27 aug 2009 22:54

Re: Pomsky

Ongelezen bericht door dagmar88 »

Ja, dus net zo willekeurig als de F1. Ze worden niet iedere generatie vanzelf meer dwergkees of kleiner zoals beweerd wordt. Dan selecteren ze op die eigenschappen.
laeken
Zeer actief
Berichten: 32016
Lid geworden op: 26 sep 2002 19:45
Aantal honden: 0

Re: Pomsky

Ongelezen bericht door laeken »

Je ziet dat deel van die F1 ook heel goed terug in legkippen. Van die bruine. Die zijn altijd een F1 dus van twee rassen de eerste miks. Dan krijg je die allemaal bruine dezelfde kippen. Zou je die onderling kruisen dan krijg je ook witte dieren. Omdat de hanen wit zijn die ze gebruiken. Of de hennen. Dat weet ik niet zeker. In elk geval is bij leghennen in de industrie altijd een F1 en nooit een F2 omdat die te wisselend van kwaliteit zijn en het gaat hier om producten met doelen. Bij de F1 weet de boer hoeveel hoelang en wat ze leggen. En hoeveel ze eten. Die zijn allemaal identiek daarin. De F2 niet. Die zijn wit of bruin of allebei door elkaar en kunnen meer of minder dan de helft van de eigenschappen van 1 ouder dragen uit de oorspronkelijke kruising.

In de praktijk zal een nest F2 pomskys dus veel gevarieerder zijn dan een F1 nest. Kleuren uit de pomeriaan die niet in de husky zitten komen dan bijvoorbeeld in de nesten voor. En ook grotere of juist kleinere honden dan in de F1. F2 fokken bij pomskys is dus veel interessanter als je van variatie houdt en niet perse allemaal halve huskies en dus halve pomeriaantjes wil fokken.
Afbeelding
laeken
Zeer actief
Berichten: 32016
Lid geworden op: 26 sep 2002 19:45
Aantal honden: 0

Re: Pomsky

Ongelezen bericht door laeken »

dagmar88 schreef: 15 feb 2021 15:14 Ja, dus net zo willekeurig als de F1. Ze worden niet iedere generatie vanzelf meer dwergkees of kleiner zoals beweerd wordt. Dan selecteren ze op die eigenschappen.

Nee niet net zo willekeurig. De F1 is altijd gelijk. Namelijk bij elke eigenschap is de helft van de husky en de andere helft van de pomeriaan. Dat is in de F2 zeker niet zo. Dan kan de vachtkleur volledig pomeriaan zijn en geen husky genen meer bevatten. Beter gezegd, de hele hond kan zuiver pomeriaan zijn in de eerste F2 generatie. Dus gewoon 100% raszuiver als je hem genetisch zou testen. Die kans is natuurlijk extreem klein maar alle variaties zijn mogelijk. In de F1 krijg je 100% zeker de uitslag 50% husky en 50% pomeriaan. In de F2 kan je elk percentage van elke ouder krijgen. Dus pure huskies of pure pomeriaantjes en alles wat daar tussen zit. Het is absoluut niet hetzelfde. Alleen de F1 geeft garantie op wat je fokt. Een combi husky x pomeriaan zal in elk herhalingsnest dezelfde pups geven als alles een beetje vertegenwoordigd is. Een F1 x F1 kan oneindig veel variatie geven elk nest opnieuw.
Afbeelding
laeken
Zeer actief
Berichten: 32016
Lid geworden op: 26 sep 2002 19:45
Aantal honden: 0

Re: Pomsky

Ongelezen bericht door laeken »

dagmar88 schreef: 15 feb 2021 15:14 Ja, dus net zo willekeurig als de F1. Ze worden niet iedere generatie vanzelf meer dwergkees of kleiner zoals beweerd wordt. Dan selecteren ze op die eigenschappen.
Maar je kan pas selecteren als je de variatie in je nesten hebt. Dus een nest F2 is een stuk interessanter kwa selectie dan een nest F1. In een nest F1 zit nooit een hondje dat meer pomeriaangenen heeft dan de helft. In een nest F2 zitten die wel. En dan kan je dus bijvoorbeeld hele kleine hondjes selecteren om zo pomerianen te fokken met de kleuren en de vorm van huskies bijvoorbeeld. Als je naar de F2 labradoodles kijkt zitten er vaak kortharen, ruwharen en hypoallergene honden in. In een F1 nest is het altijd hetzelfde. De dominante genen zijn dan wat je ziet en krijgt.
Afbeelding
Gebruikersavatar
dagmar88
Zeer actief
Berichten: 47376
Lid geworden op: 27 aug 2009 22:54

Re: Pomsky

Ongelezen bericht door dagmar88 »

laeken schreef: 15 feb 2021 15:15 In de praktijk zal een nest F2 pomskys dus veel gevarieerder zijn dan een F1 nest.
F1 heeft weinig dubbele allelen/is heterozygoot. In f1 zit alles in één nest. Van 5 tot 20+ kilo, verschillende oog en vachtkleur, vachttypen, staartdracht, karakters.
F2 nesten zijn uniformer.
sbientje
Zeer actief
Berichten: 28766
Lid geworden op: 08 jun 2007 09:00
Mijn ras(sen): Labrador Retriever
Aantal honden: 2
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Re: Pomsky

Ongelezen bericht door sbientje »

dagmar88 schreef: 15 feb 2021 15:56
laeken schreef: 15 feb 2021 15:15 In de praktijk zal een nest F2 pomskys dus veel gevarieerder zijn dan een F1 nest.
F1 heeft weinig dubbele allelen/is heterozygoot. In f1 zit alles in één nest. Van 5 tot 20+ kilo, verschillende oog en vachtkleur, vachttypen, staartdracht, karakters.
F2 nesten zijn uniformer.
F1 nesten zijn uniformer bedoel je denk ik?
Gebruikersavatar
dagmar88
Zeer actief
Berichten: 47376
Lid geworden op: 27 aug 2009 22:54

Re: Pomsky

Ongelezen bericht door dagmar88 »

sbientje schreef: 15 feb 2021 16:24 F1 nesten zijn uniformer bedoel je denk ik?
:mrgreen: nee.
Gebruikersavatar
Tineke
Zeer actief
Berichten: 13997
Lid geworden op: 10 jan 2014 15:21
Aantal honden: 3

Re: Pomsky

Ongelezen bericht door Tineke »

Mijn kleindochters hebben er één bij hun moeder.
Die is wel leuk begrijp ik , ik vind haar ook wel mooi.
De husky vind ik mooi om het uiterlijk en ik ben wel een fan van Keesjes ,heb er zelf één gehad was echt een fijn hondje.
Niet zo'n blafferd ,wel waaks ,en zonder veel problemen stokoud geworden.
Wel zie ik behoorlijke verschillen in grootte , van klein ,middenslag tot echt husky formaat.
Dat lijkt me qua plaatsing wel moeilijk, denk dat de meeste toch maximaal middenslag willen.


Afbeelding
Afbeelding
De honden van voorbij, ze blijven in mijn leven
De honden van voorbij ,ik blijf met ze verweven.

https://www.facebook.com/Hondenherplaatsingennl
sbientje
Zeer actief
Berichten: 28766
Lid geworden op: 08 jun 2007 09:00
Mijn ras(sen): Labrador Retriever
Aantal honden: 2
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Re: Pomsky

Ongelezen bericht door sbientje »

dagmar88 schreef: 15 feb 2021 16:39
sbientje schreef: 15 feb 2021 16:24 F1 nesten zijn uniformer bedoel je denk ik?
:mrgreen: nee.
oh ik las je bericht verkeerd. Maar ik zou alsnog wel verwachten dat een F1 uniformer is dan een F2 door wat laeken ook zegt. Maar goed, ik heb geen ervaring met Pomskys dus ik kruip weer onder mijn steen :D
Gebruikersavatar
dagmar88
Zeer actief
Berichten: 47376
Lid geworden op: 27 aug 2009 22:54

Re: Pomsky

Ongelezen bericht door dagmar88 »

Nanna schreef: 15 feb 2021 16:43Als je van dat principe uitgaat zul je toch uit twee uniforme raszuivere ouderdieren allemaal hetzelfde soort kruisingpup verwachten?
Het zal best, maar het is niet zo.
Raszuiverheid is sowieso al geen punt.
Gebruikersavatar
sirene
Zeer actief
Berichten: 14192
Lid geworden op: 29 aug 2003 20:57
Contacteer:

Re: Pomsky

Ongelezen bericht door sirene »

F1 is inderdaad altijd uniformer dan F2 als je uitgaat van een kruising tussen twee (zuivere) rassen.
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
Plaats reactie

Terug naar “Hondenrassen en kruisingen”