Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! [url=https://www.hondenforum.nl/plaza/viewtopic.php?t=338121]Klik hier om te reageren


Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!


Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Werklijn herder

Forum voor alle opmerkingen over hondenrassen, vragen of weetjes.

Moderator: moderatorteam

Floortje
Zeer actief
Berichten: 4002
Lid geworden op: 09 dec 2004 21:59
Aantal honden: 2

Werklijn herder

Ongelezen bericht door Floortje »

Vertel me, hoe zit dat nou precies?

Ik, maar vooral mijn partner, zijn er erg gecharmeerd van. Voornamelijk de Mechels en Hollanders. In onze vorige honden zat er wat van doorheen gemengd, mijn oppashond van vroeger was een halve Mechel.
Ik heb kennissen die ze hebben en die zijn heel leuk en lief en gewoon huishond.
Vandaag in het bos kwamen we weer een prachtexemplaar tegen, teef van 10 maanden, energiek, grappig, sim en gehoorzaam. We raakten in gesprek met de eigenaar (oudere man) en het bleek inderdaad een werklijn Mechel, had hij altijd gehad en altijd als huishond. Wel moest ze minstens een uur per dag los lekker raggen.

Door de verhalen hier op het forum ben ik juist terughoudend geworden voor dit soort honden. Ook als er nieuwelingen op het forum komen met zo'n hond (denk aan hammetime) dan krijgen die altijd de wind van voren.
Daardoor kreeg ik een beetje het idee dat alle honden die ik ken juist de uitzondering op de regel zijn en dat het eigenlijk super heftige beesten zijn, die absoluut niet geschikt zijn voor "de normale mens".

Maar na het gesprek wat ik vandaag met die man in het bos had begin ik toch weer te twijfelen. Zijn ze nou echt zo heftig? Of is het ook een beetje interessantdoenerij?
En, nog belangrijker, past zo'n hond ons? Wij hebben ervaring met honden. Ik vind het best leuk om te trainen, maar ik ga niet 3x per week op een club pakwerk doen. Mijn partner is zo'n type met natuurlijk overwicht en wat minder feeling met het clubgebeuren.
We wonen vrijstaand met een bedrijf aan huis, dus ook om andere redenen is het voor ons zinvol om een hond van meer dan 6 kilo te hebben. Er komen wel regelmatig allerlei mensen over de vloer en ook veel kinderen. We hebben ook nog andere huisdieren en de katten van de buren lopen ook door de tuin.

Is er nog iets wat ik over het hoofd zie waar ik rekening mee moet houden?
Samengevat: Geef je mening!
Gebruikersavatar
malinois
Zeer actief
Berichten: 57865
Lid geworden op: 16 aug 2003 18:40
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Re: Werklijn herder

Ongelezen bericht door malinois »

Floortje schreef:Vertel me, hoe zit dat nou precies?

Ik, maar vooral mijn partner, zijn er erg gecharmeerd van. Voornamelijk de Mechels en Hollanders. In onze vorige honden zat er wat van doorheen gemengd, mijn oppashond van vroeger was een halve Mechel.
Ik heb kennissen die ze hebben en die zijn heel leuk en lief en gewoon huishond.
Vandaag in het bos kwamen we weer een prachtexemplaar tegen, teef van 10 maanden, energiek, grappig, sim en gehoorzaam. We raakten in gesprek met de eigenaar (oudere man) en het bleek inderdaad een werklijn Mechel, had hij altijd gehad en altijd als huishond. Wel moest ze minstens een uur per dag los lekker raggen.

Door de verhalen hier op het forum ben ik juist terughoudend geworden voor dit soort honden. Ook als er nieuwelingen op het forum komen met zo'n hond (denk aan hammetime) dan krijgen die altijd de wind van voren.
Daardoor kreeg ik een beetje het idee dat alle honden die ik ken juist de uitzondering op de regel zijn en dat het eigenlijk super heftige beesten zijn, die absoluut niet geschikt zijn voor "de normale mens".

Maar na het gesprek wat ik vandaag met die man in het bos had begin ik toch weer te twijfelen. Zijn ze nou echt zo heftig? Of is het ook een beetje interessantdoenerij?
En, nog belangrijker, past zo'n hond ons? Wij hebben ervaring met honden. Ik vind het best leuk om te trainen, maar ik ga niet 3x per week op een club pakwerk doen. Mijn partner is zo'n type met natuurlijk overwicht en wat minder feeling met het clubgebeuren.
We wonen vrijstaand met een bedrijf aan huis, dus ook om andere redenen is het voor ons zinvol om een hond van meer dan 6 kilo te hebben. Er komen wel regelmatig allerlei mensen over de vloer en ook veel kinderen. We hebben ook nog andere huisdieren en de katten van de buren lopen ook door de tuin.

Is er nog iets wat ik over het hoofd zie waar ik rekening mee moet houden?
Samengevat: Geef je mening!
Nou die van Hammertje was een teef uit een praktijklijn. Een lijn waar je in principe als leek geen hond uit zou willen nemen. Ik heb al ruim 20 jaar werklijnen maar ik hoef er alvast geeneen uit die lijn en zeker niet die vader. Hier lopen nu ook 3 honden uit werklijnen, het zijn heerlijke honden ook thuis. Ook nu er niet gesport kan worden. Natuurlijk zit er een enorm verschil in de verschillende werklijn maar zelfs nog in 1 nest. Niet alle pups zijn altijd geschikt als sporthond, net als niet alle altijd als alleen huishond geschikt zouden kunnen zijn. Uit de nesten van mijn reuen zitten sporthonden maar ook gewoon actieve huishonden. Ik ben ook altijd liever wat negatiever dan alleen maar de pros op te lepelen. Er is al genoeg ellende dus liever niet nog meer... hebben mensen echt interesse prikken ze er wel doorheen.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Gebruikersavatar
Doyaquba
Zeer actief
Berichten: 2041
Lid geworden op: 03 jul 2019 20:30
Mijn ras(sen): Boxer
Aantal honden: 1

Re: Werklijn herder

Ongelezen bericht door Doyaquba »

Het hangt natuurlijk ook van het individu af. Als ik denk aan onze eigen nesten zitten er altijd wat heftigere en wat "mindere" pups tussen. En dan bedoel ik qua driften.
Daar kijk je ook naar met matching naar baas. Ze zullen nooit allemaal even veel aanleg hebben voor het werk of voor een bestaan als huishond. Een goede match is wel van belang.
En genoeg uitdaging en overwicht, de hond moet geen loopje met je nemen.

Goed ik heb natuurlijk niet veel verstand van herders, maar wel een heftige hond (uit IPO lijnen) als eerste hond en daar heb ik toch wel wat gedoe mee gehad toen we een tijd geen training deden. Wat je precies doet maakt hem niet uit trouwens, als er maar een stuk mentale en fysieke uitdaging bij komt kijken. Al is pakwerk minstens 1 keer per week wel gewenst want dat is nog steeds het leukste wat ik hem kan laten doen vinden we beide...
Emma
Zeer actief
Berichten: 7768
Lid geworden op: 05 mar 2008 17:28
Mijn ras(sen): 2 raslozen, namelijk:1 grote husky maal Am. Bulldog, en 1 kleine jack hussel. Nu alleen nog de black and tan jack hussel.
Aantal honden: 1

Re: Werklijn herder

Ongelezen bericht door Emma »

Ik moet zeggen dat ik er ook tegenstrijdige verhalen hoor. Heb zelf twee Duitse herders uitgelaten, werklijn, Geen probleem. Waren wel teefjes, ik denk dat dat ook kan uitmaken.
En zie hier ook mechelse en duitse herders als huishond gehouden worden. Kan me niet voorstellen dat die dan helemaal geen visite over de vloer kunnen krijgen.

Misschien is het ook maar wat ze gewend zijn, die herders ?
Maar ja het zijn wel waak- en vededigingshonden, dus ik zou het ook niet vreemd vinden als ze erg waaks zijn ten op zichte van bezoek.

Maar dat zijn rottweilers ook, en vroeger liep er een gezellige op de manege rond. Dus ja.. .
S@ndr@
Zeer actief
Berichten: 63931
Lid geworden op: 24 jul 2006 14:13

Re: Werklijn herder

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

denk dat je dan moet gaan informeren naar lijnen die wat minder heftig zijn, ik ben opgegroeid met Duitse herders en een tervurenaar en er kon prima visite komen hoor geen enkel probleem maar ik kan me best voorstellen dat als je hond wat heftiger is en wat hoger in zijn driften zit dat het een ander verhaal wordt .
Gebruikersavatar
crutz
Zeer actief
Berichten: 35424
Lid geworden op: 22 apr 2002 00:24
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Locatie: Zegveld
Contacteer:

Re: Werklijn herder

Ongelezen bericht door crutz »

malinois schreef:
Floortje schreef:Vertel me, hoe zit dat nou precies?

Ik, maar vooral mijn partner, zijn er erg gecharmeerd van. Voornamelijk de Mechels en Hollanders. In onze vorige honden zat er wat van doorheen gemengd, mijn oppashond van vroeger was een halve Mechel.
Ik heb kennissen die ze hebben en die zijn heel leuk en lief en gewoon huishond.
Vandaag in het bos kwamen we weer een prachtexemplaar tegen, teef van 10 maanden, energiek, grappig, sim en gehoorzaam. We raakten in gesprek met de eigenaar (oudere man) en het bleek inderdaad een werklijn Mechel, had hij altijd gehad en altijd als huishond. Wel moest ze minstens een uur per dag los lekker raggen.

Door de verhalen hier op het forum ben ik juist terughoudend geworden voor dit soort honden. Ook als er nieuwelingen op het forum komen met zo'n hond (denk aan hammetime) dan krijgen die altijd de wind van voren.
Daardoor kreeg ik een beetje het idee dat alle honden die ik ken juist de uitzondering op de regel zijn en dat het eigenlijk super heftige beesten zijn, die absoluut niet geschikt zijn voor "de normale mens".

Maar na het gesprek wat ik vandaag met die man in het bos had begin ik toch weer te twijfelen. Zijn ze nou echt zo heftig? Of is het ook een beetje interessantdoenerij?
En, nog belangrijker, past zo'n hond ons? Wij hebben ervaring met honden. Ik vind het best leuk om te trainen, maar ik ga niet 3x per week op een club pakwerk doen. Mijn partner is zo'n type met natuurlijk overwicht en wat minder feeling met het clubgebeuren.
We wonen vrijstaand met een bedrijf aan huis, dus ook om andere redenen is het voor ons zinvol om een hond van meer dan 6 kilo te hebben. Er komen wel regelmatig allerlei mensen over de vloer en ook veel kinderen. We hebben ook nog andere huisdieren en de katten van de buren lopen ook door de tuin.

Is er nog iets wat ik over het hoofd zie waar ik rekening mee moet houden?
Samengevat: Geef je mening!
Nou die van Hammertje was een teef uit een praktijklijn. Een lijn waar je in principe als leek geen hond uit zou willen nemen. Ik heb al ruim 20 jaar werklijnen maar ik hoef er alvast geeneen uit die lijn en zeker niet die vader. Hier lopen nu ook 3 honden uit werklijnen, het zijn heerlijke honden ook thuis. Ook nu er niet gesport kan worden. Natuurlijk zit er een enorm verschil in de verschillende werklijn maar zelfs nog in 1 nest. Niet alle pups zijn altijd geschikt als sporthond, net als niet alle altijd als alleen huishond geschikt zouden kunnen zijn. Uit de nesten van mijn reuen zitten sporthonden maar ook gewoon actieve huishonden. Ik ben ook altijd liever wat negatiever dan alleen maar de pros op te lepelen. Er is al genoeg ellende dus liever niet nog meer... hebben mensen echt interesse prikken ze er wel doorheen.

Dat dus (scheelt mij typen)
Persistence
Zeer actief
Berichten: 4745
Lid geworden op: 17 jan 2016 20:05

Re: Werklijn herder

Ongelezen bericht door Persistence »

Waarom wil je een werklijn? Een 'gewone' is toch ook geschikt voor wat je qua trainen ermee wilt doen?
Pauline
Zeer actief
Berichten: 396
Lid geworden op: 26 dec 2010 00:18
Mijn ras(sen): Hollandse herder
Aantal honden: 0
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Werklijn herder

Ongelezen bericht door Pauline »

Floortje schreef: 21 jan 2021 15:38 Wij hebben ervaring met honden. Ik vind het best leuk om te trainen, maar ik ga niet 3x per week op een club pakwerk doen. Mijn partner is zo'n type met natuurlijk overwicht en wat minder feeling met het clubgebeuren.
We wonen vrijstaand met een bedrijf aan huis, dus ook om andere redenen is het voor ons zinvol om een hond van meer dan 6 kilo te hebben. Er komen wel regelmatig allerlei mensen over de vloer en ook veel kinderen. We hebben ook nog andere huisdieren en de katten van de buren lopen ook door de tuin.
Ik zie daar wel een Hollandse herder passen, al zouden de katten van de buren het dan wel gauw afleren om nog in jullie tuin te komen struinen. Maar ik vraag me wel hetzelfde als Persistence af: hoezo dan specifiek een 'werklijn'?

Ik heb tot nu toe vier Hollandse herders gehad, alle vier reu met stamboom. Twee kortharen, een langhaar en een ruwhaar. Geen van vieren uit specifiek 'werklijn', al had de moeder van een van de kortharen een knpv-certificaat.
Alle vier gewoon leuke huishonden, vriendelijk voor mensen en bezoek werd welwillend begroet. Dat laatste verschilt inderdaad wel per individu, ik ben ook wel op bezoek geweest bij mensen waar de hond je sceptisch bekeek en je er maar beter af kon blijven. De mijne vonden even kroelen met bezoek altijd wel leuk en gingen daarna weer rustig ergens liggen.

Ze willen wel graag iets te doen, maar gewoon mee op sjouw, naar het bos en overal mee naartoe waar het maar kan, maakt ze ook al redelijk tevreden. Cursus erbij in wat dan ook je maar leuk vindt is een plus.

Naast de stamboomhonden heb je bij de kortharen ook de knpv-lijnen die al generaties lang uit een mix van mechelse en hollandse herder bestaan en specifiek voor de africhting worden gefokt. Dat zijn de honden die je vindt op www.bloedlijnen.nl .
Gezien het fokdoel kun je wel verwachten dat die gemiddeld (let wel, gemiddeld) wat 'heftiger' zijn dan de stamboomhond. Met stamboom wordt voornamelijk als sportieve huishond gefokt. Daar kun je best van alles mee doen maar ze zijn wat minder specifiek pakwerkgericht.
De laatste jaren wordt er in diverse landen met een open stamboek gebruik gemaakt van bijlage-honden die uit deze knpv-lijnen afkomstig zijn, om de stamboomhonden wat meer 'drive' te geven. Hierdoor is het onderscheid tussen de hondenbestanden met en zonder stamboom wat minder strikt geworden.
maart
Zeer actief
Berichten: 13207
Lid geworden op: 05 aug 2005 17:28
Mijn ras(sen): Mechelse herders
Locatie: West-Vlaanderen

Re: Werklijn herder

Ongelezen bericht door maart »

De mijne zijn allemaal ontzettend sociaal naar mensen, iedereen kan hier zomaar binnen komen. Ze wonen allemaal in huis en doen dat uitstekend.
Mijn jongste is de enige die ik echt als moeilijk ervaar, heel vreemd karakter en je moet hem echt begrijpen om er mee om te gaan, want die gaat meteen tot actie over als hem iets niet aanstaan.

Mijn 1ste hond was ook een werklijn mechel, gouden hond geweest, ik ben meteen met het beste begonnen :I:

Ik ben er wel van overtuigd dat het veel stoerdoenerij is, een veel van die 'monsters' uit allesbehalve zelfzekerheid zo zijn of reageren.
Ik vind het zeker aanraders voor iedereen die actief en bewust met zijn hond omgaat. Behalve sommige exemplaren dan, zo 1 gelijk mijn jongste vind ik net iets te veel van het goede (voor mij). Helemaal een schat van een hond hoor, die mega lief bij mij komt knuffelen in de zetel, maar je moet er altijd van bewust zijn dat hij ineens iets kan vinden van iets en dat dan gaat becommentariëren :19:
Gebruikersavatar
crutz
Zeer actief
Berichten: 35424
Lid geworden op: 22 apr 2002 00:24
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Locatie: Zegveld
Contacteer:

Re: Werklijn herder

Ongelezen bericht door crutz »

Hier zijn ze ook onwijs sociaal als je via de normale weg binnenkomt ;)
Toen Kiara geopereerd was had ik alles voorbereid, behalve dat ik vergeten was dat de rest ook uitgelaten moest worden. En Ronald was aan het werk.
Een vriendin van me die ze nog niet in real life kende en zelf enkel Beagles heeft is die middag gekomen en heeft ze probleemloos uit kunnen laten. Een volledig vreemde dus.
maart
Zeer actief
Berichten: 13207
Lid geworden op: 05 aug 2005 17:28
Mijn ras(sen): Mechelse herders
Locatie: West-Vlaanderen

Re: Werklijn herder

Ongelezen bericht door maart »

ja, de jouwe komen ook allemaal gelijk mee als je ze uitnodigt :LOL: Behalve Duke, die moest wel iets zeggen tegen mij :hmmm: Maar toen ik niet luisterde, vond hij het wel ok :mrgreen:
Gebruikersavatar
crutz
Zeer actief
Berichten: 35424
Lid geworden op: 22 apr 2002 00:24
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Locatie: Zegveld
Contacteer:

Re: Werklijn herder

Ongelezen bericht door crutz »

maart schreef:ja, de jouwe komen ook allemaal gelijk mee als je ze uitnodigt :LOL: Behalve Duke, die moest wel iets zeggen tegen mij :hmmm: Maar toen ik niet luisterde, vond hij het wel ok :mrgreen:

Yup Duke is de aparte van het stel. Iets scherper/nerveuzer dan de rest
maart
Zeer actief
Berichten: 13207
Lid geworden op: 05 aug 2005 17:28
Mijn ras(sen): Mechelse herders
Locatie: West-Vlaanderen

Re: Werklijn herder

Ongelezen bericht door maart »

crutz schreef: 22 jan 2021 08:42
maart schreef:ja, de jouwe komen ook allemaal gelijk mee als je ze uitnodigt :LOL: Behalve Duke, die moest wel iets zeggen tegen mij :hmmm: Maar toen ik niet luisterde, vond hij het wel ok :mrgreen:

Yup Duke is de aparte van het stel. Iets scherper/nerveuzer dan de rest
Hij dacht even hapje te kunnen doen ja :LOL:
Maar goed, daaraan zie je dan wel dat ze goed ineen zitten, als het ok is, is het ook ok.
Floortje
Zeer actief
Berichten: 4002
Lid geworden op: 09 dec 2004 21:59
Aantal honden: 2

Re: Werklijn herder

Ongelezen bericht door Floortje »

Bedankt voor jullie gevarieerde reacties! Hier schiet ik dus geen bal mee op :mrgreen:

Wat Boutje zegt over dat bezoek echt niet kan, dat is voor mij een no-go. Maar die van Maart en Crutz hebben daar dan weer geen last van. Moeilijk.

Nanna en Persistence: Ik hoef niet perse een werklijn hoor, maar een showlijn herder spreekt veel minder aan. Er zijn zoveel kruising herders en boerderij-herders te krijgen dat ik de toegevoegde waarde van een stamboomshowlijn niet zie. Sterker nog: Het wordt de hond van mijn vriend en die heeft helemáál niks met stambomen. Die heeft in de jaren '90 twee stamboomhonden verloren aan een erfelijke aandoening, inclusief ontkennende fokker en doofpot-rasvereniging. En ik weet heus wel dat niet iedere stamboomfokker zo is, maar de man is eigenwijs hé? :wink: Ik ben allang blij dat je dat tegenwoordig hardop mag zeggen zonder met pek en veren afgevoerd te worden.
Pauline: Bedankt voor de uitgebreide info! Wat ik wel begrepen heb is dat het een heel klein ras is en daarom maar weinig nestjes.

Malinois en Crutz: Dan mogen jullie wel wat negatiever zijn, want zoals jullie op het forum jullie honden beschrijven lijken ze me erg leuk :mrgreen:
Maart: Jouw jongste hond is dan zo'n hond waar ik een beetje van schrik, maar nu je zo vertelt dat bezoek wel gewoon binnen kan, dan valt het weer erg mee :wink: Ik vond Ds altijd zo charmant.

Het is niet zo dat we specifiek op zoek zijn naar een herder hoor. Het liefst juist een kruising met herder. Het heeft geen haast (vriend wilde een jaar pauze, zijn honden zijn in okt en dec overleden), dat waren een herderXStafford en een molosserXherderXstafford. Ook pittige types dus. We zoeken een lieve huishond met wat pit.
Rakoes is een halve Hussel en daar hadden we ook wat pit van verwacht, maar naar onze maatstaven is dat een softie eerste klas (maakt niet uit hoor, ze is gewoon ons kleine prinsesje haha!).

Nog een 'eis' die me te binnen schiet: Ik werk in de agrarische sector en het zou op zich grappig zijn als de hond wat lichte hoedkwaliteiten bezit. Geen niveau Border Collie hoor, maar Tiba 'hielp' vaak met de kippen naar binnen brengen, had ze nooit geleerd, ging vanzelf.
Er komt hier twee keer per jaar een schaapskudde door de straat en daar loopt ook een Hollandse herder mee. Ik zou wel willen uitproberen of dat mogelijk is.

We zitten dus duidelijk nog heel erg in de oriënterende fase en ik wil gewoon kijken of die werk/sportherders en optie zijn. Mede ook wel omdat je die nog gewoon kunt krijgen voor een normale prijs, zonder allerlei absurde eisen zoals bij een asiel of stichting en zonder twee jaar op de wachtlijst te staan.
Maar alle reacties samengevat (ook van diegene die ik niet genoemd heb) komt er dus op neer dat het kan vriezen of kan dooien :Q:
Ach, nog tijd zat en misschien nemen we wel een Corona-herplaatser tegen die tijd....
Pauline
Zeer actief
Berichten: 396
Lid geworden op: 26 dec 2010 00:18
Mijn ras(sen): Hollandse herder
Aantal honden: 0
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Werklijn herder

Ongelezen bericht door Pauline »

Floortje schreef: 22 jan 2021 12:19 Pauline: Bedankt voor de uitgebreide info! Wat ik wel begrepen heb is dat het een heel klein ras is en daarom maar weinig nestjes.
De fokkerij binnen Nederland is inderdaad niet groot te noemen, wat de stamboekhonden betreft dan, op stamboomloos heb ik geen zicht. Zie ook het onderste bericht in dit topic viewtopic.php?f=33&t=328692&p=8223405#p8223405 waaruit blijkt dat de aantallen nesten in de afgelopen decennia teruggelopen zijn. Daar staat tegenover dat het ras meer buiten Nederland bekend is geraakt en dat er in diverse andere landen nu ook regelmatig gefokt wordt.
Twee jaar op de wachtlijst is normaal gesproken niet aan de orde, zó zeldzaam zijn ze nou ook weer niet.

Op mijn site (zie onderschrift) is ook nog wel wat te lezen, en er staan ook nu en dan herplaatsers op aangeboden, ook wel kruisingen van HH met ander ras.

Overigens waren drie van mijn honden ook herplaatsers die voor een kleine vergoeding of gratis meemochten. En nette leeftijden bereikt (ruim 12, ruim 13, net 14 en net 13).
maart
Zeer actief
Berichten: 13207
Lid geworden op: 05 aug 2005 17:28
Mijn ras(sen): Mechelse herders
Locatie: West-Vlaanderen

Re: Werklijn herder

Ongelezen bericht door maart »

agressie naar mensen zou ik ook echt niet mee omkunnen, dus ze zijn hier allemaal ontzettend sociaal (ik denk dat je dat ook wel een deel gewoon zelf in de hand hebt in hoe je er mee omgaat overigens).
Treskor is een moeilijke hond, maar als jij normaal doet, doet hij ook (op zijn manier :F: ) manier. Je kunt hem dus niet even 'aanpakken', maar dat kan ik ook niet. Maar wil je hem even overnemen om te trainen, gaat hij dat met veel liefde doen hoor.

Als ik niet thuis ben en er moet iets in huis gebeuren, kunnen mijn huiseigenaren gewoon naar binnen gaan :wink:
Gebruikersavatar
Lothian
Zeer actief
Berichten: 10190
Lid geworden op: 23 jul 2010 22:04
Mijn ras(sen): Roemeen Dalí, Bulgaar Lucca, lurcher Taro
Aantal honden: 3

Re: Werklijn herder

Ongelezen bericht door Lothian »

Ik zou de nestplanning van Sirene in de gaten houden. Als zij die Peruaan x Mechel gaat doen kan je volgens mij een heel leuke, stoere hond krijgen.
Afbeelding
maart
Zeer actief
Berichten: 13207
Lid geworden op: 05 aug 2005 17:28
Mijn ras(sen): Mechelse herders
Locatie: West-Vlaanderen

Re: Werklijn herder

Ongelezen bericht door maart »

och ja, daar een Runartje op en je hebt een heel leuk hondje :I:
Gebruikersavatar
lucie
Zeer actief
Berichten: 5528
Lid geworden op: 29 jun 2014 11:51
Mijn ras(sen): Duitse herders (x), Beauceron, Hongaarse windhond, Bodeguero
Aantal honden: 5
Locatie: Frankrijk

Re: Werklijn herder

Ongelezen bericht door lucie »

Ik heb inmiddels al aardig wat types herders hier gehad, eigen of opvang, en ze waren allemaal enorm verschillend. Grote gemene deler is dat ze héél graag bij hun mensen zijn, hoe meer hoe beter, en er wat mee doen. Dus zeker als je bedrijf aan huis hebt, doe je daar een herder veel plezier mee. Als je het tenminste niet erg vindt dat ze constant om je heen hangen :wink: . Qua omgang met andere dieren heb ik alles gehad van compleet negeren (mechel Amber kon je bij ieder dier zetten en ze keek er letterlijk niet naar om) tot extreme jachtpassie (Kailen verdween het bos in en bleef gerust een uur of langer weg, doodde daarbij ook als hij de kans kreeg. Bij voorbeeld eigen kippen). Hetzelfde voor vreemde mensen toelaten. De een blafte wel, maar vond verder alles prima, terwijl de ander serieus waakt en zal bijten (Kailen). Hij is inmiddels wel zo ver dat hij vreemd bezoek accepteert onder bepaalde voorwaarden, ik kan zelfs logés hebben, maar het blijft dan altijd oppassen. Een kind dat ineens gaat huppelen, trekt ie bv niet.
Idem voor hoederskwaliteiten. Kailen heeft dat wel enigszins, maar het mondt al gauw uit in jagen. Anderen waren wel bemoeizuchtig (dus blaffen als een dier iets ontoelaatbaars doet of er op af als een dier zich uit de kudde begeeft) maar gingen niet drijven. Tot op eigen initiatief de kippen hun stal in drijven (en daarna weer er uit anders is het spelletje voorbij :engel: )

Het is dus echt heel erg individu afhankelijk (bloedlijnen zullen ongetwijfeld een rol spelen maar ik heb allemaal 2e handsjes). Wat ik zelf ook heel opvallend vind, zijn de verschillen in zelfstandigheid en die vind ik iets meer rasgebonden. De mechels(x) waren het minst zelfstandig. Die wachten het liefst de hele dag op wat jij voor ze verzint, en dat voeren ze dan met volledige overgave uit, zolang als jij maar wilt. Die kwijten zich heel serieus aan hun taak. Eigen initiatief is er vrijwel niet. De Duitsers/Zwitsers zijn wat meer op zichzelf. Doen graag wat met/voor je, maar zolang ze maar een beetje in je buurt kunnen klooien, vinden ze het ook goed.
De reden waarom ik de Beauceron erg ben gaan waarderen, is dat die zichzelf redelijk kan vermaken. Niet zoals mijn terrier (daar heb je geen omkijken naar als ik die loslaat in het veld) maar als ik bv in de tuin bezig ben, is Mara wel bij mij in de buurt, terwijl ze ook aan het snuffen, met een dennenappel aan het klooien is, een andere hond lastig valt enz. Iets samen doen vindt ze geweldig, zolang het maar niet eindeloos herhalen van dezelfde opdracht is. Ze neemt het allemaal niet zo serieus en ziet overal de lol wel van in. Overigens heeft zij van alle herders de meeste hoederskwaliteiten. Wat ik van Beaucerons gehoord heb, staan zij ook redelijk open tegenover bezoek en gaan ze goed met kinderen. Voor Mara geldt dat in ieder geval wel.
Het lijkt me een ras dat helemaal in jullie plaatje zou passen :wink: . Alleen geen prikoren :jank: :mrgreen:
Afbeelding
Gebruikersavatar
crutz
Zeer actief
Berichten: 35424
Lid geworden op: 22 apr 2002 00:24
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Locatie: Zegveld
Contacteer:

Re: Werklijn herder

Ongelezen bericht door crutz »

Floortje schreef:
Malinois en Crutz: Dan mogen jullie wel wat negatiever zijn, want zoals jullie op het forum jullie honden beschrijven lijken ze me erg leuk :mrgreen:

....
Negatief genoeg :mrgreen:

https://youtu.be/f_eEemnyJ14

Persistence
Zeer actief
Berichten: 4745
Lid geworden op: 17 jan 2016 20:05

Re: Werklijn herder

Ongelezen bericht door Persistence »

:LOL: ‘Even rustig’
Gebruikersavatar
Doyaquba
Zeer actief
Berichten: 2041
Lid geworden op: 03 jul 2019 20:30
Mijn ras(sen): Boxer
Aantal honden: 1

Re: Werklijn herder

Ongelezen bericht door Doyaquba »

crutz schreef: 22 jan 2021 13:31
Floortje schreef:
Malinois en Crutz: Dan mogen jullie wel wat negatiever zijn, want zoals jullie op het forum jullie honden beschrijven lijken ze me erg leuk :mrgreen:

....
Negatief genoeg :mrgreen:

https://youtu.be/f_eEemnyJ14
Wat een brok energie :lol1: :I:
Gebruikersavatar
sirene
Zeer actief
Berichten: 14192
Lid geworden op: 29 aug 2003 20:57
Contacteer:

Re: Werklijn herder

Ongelezen bericht door sirene »

Lothian schreef: 22 jan 2021 13:21 Ik zou de nestplanning van Sirene in de gaten houden. Als zij die Peruaan x Mechel gaat doen kan je volgens mij een heel leuke, stoere hond krijgen.
Oh, ik wilde net zeggen wil je niet gewoon een leuke kelpie mix?

Zijn overal voor in. Aanleg voor werken met de schaapjes en heerlijke sociale hondjes. En ook herder natuurlijk.

Maar de mechel wordt het niet voor ons, hoe leuk ik ze ook vindt. Ik durf het niet aan. Ik vind het heerlijk om nu gewoon ontspannen in het losloopgebied ed te lopen. Ze kunnen alledrie overal mee naar toe zonder gedoe en als ik even niet oplet is er ook niks aan de hand. Ik weet dat dat met een mechel ook heel goed kan, maar je zal maar net die uitzondering hebben of fokken.
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
Dennenappel
Zeer actief
Berichten: 864
Lid geworden op: 21 aug 2018 20:14
Aantal honden: 3

Re: Werklijn herder

Ongelezen bericht door Dennenappel »

Ik geloof echt dat de basis voor een fijne hond, ongeacht ras, echt voldoen aan het energie niveau is.
Dat wordt te vaak onderschat, ze moeten elke dag stoom kunnen afblazen, zeker als ze opgroeien, niets moeten behalve elke dag eventjes jong, wild en onbezonnen kunnen zijn.
Als je daaraan kan voldoen zijn de meeste honden prima op te voeden tot fijne hond en prima te sturen en
te begrenzen waar nodig.

Tuurlijk hebben de meeste herders genoeg aan hun baas en minder op met andere vreemde honden maar ik heb het idee dat ze ook zo opgevoed worden, net als met bezoek omgaan.
Daar heb je zelf toch een flinke vinger in de pap.

Goed kijken naar moeder EN vader om een beeld te krijgen.
Dat en opvoeding, waarom zou je dan net die uitzondering krijgen.
En een energie niveau wat bij je past.

Sommige rassen worden zo negatief afgeschilderd dat het je afschrikt en het is prima om er goed over na te denken maar alleen dat feit en dat je er doorheen kan prikken en je toch aangetrokken voelt geeft al wat aan.

Juist herders kun je alle kanten mee op!
Gebruikersavatar
sirene
Zeer actief
Berichten: 14192
Lid geworden op: 29 aug 2003 20:57
Contacteer:

Re: Werklijn herder

Ongelezen bericht door sirene »

Dennenappel schreef: 22 jan 2021 21:04 Ik geloof echt dat de basis voor een fijne hond, ongeacht ras, echt voldoen aan het energie niveau is.
Dat wordt te vaak onderschat, ze moeten elke dag stoom kunnen afblazen, zeker als ze opgroeien, niets moeten behalve elke dag eventjes jong, wild en onbezonnen kunnen zijn.
Als je daaraan kan voldoen zijn de meeste honden prima op te voeden tot fijne hond en prima te sturen en
te begrenzen waar nodig.

Tuurlijk hebben de meeste herders genoeg aan hun baas en minder op met andere vreemde honden maar ik heb het idee dat ze ook zo opgevoed worden, net als met bezoek omgaan.
Daar heb je zelf toch een flinke vinger in de pap.

Goed kijken naar moeder EN vader om een beeld te krijgen.
Dat en opvoeding, waarom zou je dan net die uitzondering krijgen.
En een energie niveau wat bij je past.

Sommige rassen worden zo negatief afgeschilderd dat het je afschrikt en het is prima om er goed over na te denken maar alleen dat feit en dat je er doorheen kan prikken en je toch aangetrokken voelt geeft al wat aan.

Juist herders kun je alle kanten mee op!
Je onderschat de genen denk ik. Kijk maar naar de honden van maart. Zelfde opvoeding en maar eentje is "lastig".
Ik heb nu 6 honden vanaf pup opgevoed en twee daarvan waren niet zo heel makkelijk (waarvan 1 de volle broer van de andere supermakkelijke en sociale pup). Zelfde opvoeding als die andere 4.
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
Gebruikersavatar
Lothian
Zeer actief
Berichten: 10190
Lid geworden op: 23 jul 2010 22:04
Mijn ras(sen): Roemeen Dalí, Bulgaar Lucca, lurcher Taro
Aantal honden: 3

Re: Werklijn herder

Ongelezen bericht door Lothian »

Zoals Kiara zie ik ze ook wel op de hondenschool. Ik zie daar ook wel rustige Holanders en Mechelaars maar vaak toch meer richting het gestuiter van het filmpje.

Zijn veel vaker dan gemiddeld honden die in hun eigenaar gaan bijten of aan kleding gaan trekken. Je ziet dat Kiara die neiging ook heeft (maar crutz weet daar natuurlijk handig op in te spelen). Eigenaren die wat minder handig zijn of zelf gefrustreerd worden van wat gehap staan dan ook vaak op een gegeven moment best emotioneel op het veld terwijl juist die rust, duidelijkheid en handige timing heel belangrijk zijn.

Ik vind het heel erg leuk en grappig om in dat filmpje te zien dat de click één keer precies samenvalt met het moment dat Kiara afzet voor een sprong, en dat ze vanaf dat moment dus ook vindt dat dat de taak was :mrgreen: echt een heel typisch voorbeeld van hoe snel ze leren, maar hoe snel ze ook net het verkeerde kunnen leren. Erg leuk dat je dat in het filmpje hebt laten zitten crutz.

Als je dat filmpje ziet en je vingers gaan jeuken om ook lekker met zo'n hond op standje 100 aan de slag te gaan ga je sowieso heel veel plezier hebben aan een werklijn herder. Als het je wat al te heftig lijkt kan je denk ik beter inderdaad even goed naar allerlei lijnen gaan kijken :mrgreen: want er zijn ook echt wel andere exemplaren, maar de Kiara's, die zitten er ook tussen. Geweldig - als het is wat je zoekt.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Kayltje
Zeer actief
Berichten: 905
Lid geworden op: 29 mar 2011 09:31
Mijn ras(sen): Roemeentjes, Laekense Herder en een terror-terriër
Aantal honden: 4
Locatie: Groningen

Re: Werklijn herder

Ongelezen bericht door Kayltje »

Ik heb er 2 gehad, xmechels, voor de goede orde.
Fantastische honden, voor mij.
Kayltje was echt niet leuk, mens, hond en alles agressief. En té slim.
Flow was dat alles in light variant, met een flinke dosis onzekerheid.

Ik vond ze fantastisch, zo energiek, zo interactief, zo op je gericht. Slim, mooi, snel, trainbaar.
Maar geef me toch maar mijn nep mechel Fitzie. (Kale laeken) Hij is echt oerdom vergeleken met mijn vorige meiden :Q:
Maar heerlijk sociaal en een fijne huisgenoot.

Ooit zou ik nog steeds graag weer een mechel willen, maar dan wel heeeeeeel zorgvuldig uitgezocht.
Ten tijde van Kayltje was ik zelf te onwetend, en Flow was een herplaatser.
Ik heb een hoop van ze geleerd, dat wel.
Ook dat ik beter geschikt ben voor een maatje minder.
:I: Maddie :I: Fitz :I: Imp :I: Djinn :I:
Gebruikersavatar
Tamara/Bayko
Zeer actief
Berichten: 5695
Lid geworden op: 18 dec 2006 15:50
Mijn ras(sen): Vlinderhondje (Epagneul Nain Continental Papillon)
Aantal honden: 1

Re: Werklijn herder

Ongelezen bericht door Tamara/Bayko »

crutz schreef: 22 jan 2021 13:31
Floortje schreef:
Malinois en Crutz: Dan mogen jullie wel wat negatiever zijn, want zoals jullie op het forum jullie honden beschrijven lijken ze me erg leuk :mrgreen:

....
Negatief genoeg :mrgreen:

https://youtu.be/f_eEemnyJ14
Haha, moest zo enorm grinniken om dit filmpje. Ik zeg al 2,5 jaar dat Cody stiekem Mechelaargenen heeft :engel: :Q: .
Groetjes van Tamara en een pootje van Cody
Afbeelding
In liefdevolle herinnering:
Bayko *06-01-2002 +08-09-2012 Cyntha *20-04-2003 +02-05-2017
Gebruikersavatar
malinois
Zeer actief
Berichten: 57865
Lid geworden op: 16 aug 2003 18:40
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Re: Werklijn herder

Ongelezen bericht door malinois »

sirene schreef:
Dennenappel schreef: 22 jan 2021 21:04 Ik geloof echt dat de basis voor een fijne hond, ongeacht ras, echt voldoen aan het energie niveau is.
Dat wordt te vaak onderschat, ze moeten elke dag stoom kunnen afblazen, zeker als ze opgroeien, niets moeten behalve elke dag eventjes jong, wild en onbezonnen kunnen zijn.
Als je daaraan kan voldoen zijn de meeste honden prima op te voeden tot fijne hond en prima te sturen en
te begrenzen waar nodig.

Tuurlijk hebben de meeste herders genoeg aan hun baas en minder op met andere vreemde honden maar ik heb het idee dat ze ook zo opgevoed worden, net als met bezoek omgaan.
Daar heb je zelf toch een flinke vinger in de pap.

Goed kijken naar moeder EN vader om een beeld te krijgen.
Dat en opvoeding, waarom zou je dan net die uitzondering krijgen.
En een energie niveau wat bij je past.

Sommige rassen worden zo negatief afgeschilderd dat het je afschrikt en het is prima om er goed over na te denken maar alleen dat feit en dat je er doorheen kan prikken en je toch aangetrokken voelt geeft al wat aan.

Juist herders kun je alle kanten mee op!
Je onderschat de genen denk ik. Kijk maar naar de honden van maart. Zelfde opvoeding en maar eentje is "lastig".
Ik heb nu 6 honden vanaf pup opgevoed en twee daarvan waren niet zo heel makkelijk (waarvan 1 de volle broer van de andere supermakkelijke en sociale pup). Zelfde opvoeding als die andere 4.
Dat weet ik wel zeker, ik heb nu de 3e (1) en 4e (2) generatie in huis lopen. Geen enkele hond was maar enigzins met elkaar te vergelijken als ik de 4 generaties naast elkaar zet. Ook al stammen ze allemaal van elkaar af en hebben ze dezelfde opvoeding gehad. En dan heb ik t nog niet eens over Xantos gehad, die geen afstamming was van een van mn honden. Voor ons een geweldige hond, voor andere honden waaronder ook eigen reu of teef, was hij vreselijk. Hij ging echt voor de kill. Dat hoef ik dus echt nooit meer.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Gebruikersavatar
crutz
Zeer actief
Berichten: 35424
Lid geworden op: 22 apr 2002 00:24
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Locatie: Zegveld
Contacteer:

Re: Werklijn herder

Ongelezen bericht door crutz »

Lothian schreef:Zoals Kiara zie ik ze ook wel op de hondenschool. Ik zie daar ook wel rustige Holanders en Mechelaars maar vaak toch meer richting het gestuiter van het filmpje.
Nou ik vind haar in haar drukte wel erg extreem. En dat is ook deels ontstaan doordat ze als jonge hond en zeker de tweede helft van 2020 behoorlijk beperkt is geweest.
Inmiddels akkoord dat alles weer mag en daar maken we heel heel graag gebruik van.
Zijn veel vaker dan gemiddeld honden die in hun eigenaar gaan bijten of aan kleding gaan trekken. Je ziet dat Kiara die neiging ook heeft (maar crutz weet daar natuurlijk handig op in te spelen). Eigenaren die wat minder handig zijn of zelf gefrustreerd worden van wat gehap staan dan ook vaak op een gegeven moment best emotioneel op het veld terwijl juist die rust, duidelijkheid en handige timing heel belangrijk zijn.
Gefrustreerd worden is makkelijk. Rust geeft echt veel eerder resultaat.
Mijn grootste fout is dat in de tijd dat ze revaliderend was en nog medicatie kreeg ik het happen afgekapt heb door haar een bijtrol steeds te geven met spel om af te leiden. Netjes geconditioneerd “de baas bijten = spel”
Dit omdat ik bij een deels gesedeerde hond niet op m’n strepen wilde gaan staan, maar wel begrip had.

het happen in de video is nog maar een fractie van hoe het was en inderdaad timing en op de juiste manier niet gefrustreerd afkappen is het enige dat helpt
Ik vind het heel erg leuk en grappig om in dat filmpje te zien dat de click één keer precies samenvalt met het moment dat Kiara afzet voor een sprong, en dat ze vanaf dat moment dus ook vindt dat dat de taak was :mrgreen: echt een heel typisch voorbeeld van hoe snel ze leren, maar hoe snel ze ook net het verkeerde kunnen leren. Erg leuk dat je dat in het filmpje hebt laten zitten crutz.
De video’s van de KerstFitness zijn allemaal volledig. Enkel loze start en eind stukken er af.
Als je dat filmpje ziet en je vingers gaan jeuken om ook lekker met zo'n hond op standje 100 aan de slag te gaan ga je sowieso heel veel plezier hebben aan een werklijn herder. Als het je wat al te heftig lijkt kan je denk ik beter inderdaad even goed naar allerlei lijnen gaan kijken :mrgreen: want er zijn ook echt wel andere exemplaren, maar de Kiara's, die zitten er ook tussen. Geweldig - als het is wat je zoekt.
Yup, ik vind het heerlijk en als je ziet in de fotohoek hoe ze in haar “werk” wel al kan concentreren hebben we zeer goede hoop voor de toekomst
Plaats reactie

Terug naar “Hondenrassen en kruisingen”