Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! [url=https://www.hondenforum.nl/plaza/viewtopic.php?t=338121]Klik hier om te reageren


Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!


Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Alvast eens nadenken

Forum voor alle opmerkingen over hondenrassen, vragen of weetjes.

Moderator: moderatorteam

Gebruikersavatar
Domor
Zeer actief
Berichten: 5348
Lid geworden op: 03 mei 2009 19:48
Mijn ras(sen): Peruvian Doodle
Aantal honden: 1
Locatie: Oudenhoorn

Alvast eens nadenken

Ongelezen bericht door Domor »

Hoe lang Noa nog meegaat is onbekend. Het kan nog jaren goed gaan, het kan ook met een half jaar afgelopen zijn. Mocht ze binnenkort stabiliseren en ook stabiel blijven, dan wil ik alsnog over een jaar of 2 een hond erbij waarmee ik wel kan doen wat ik eigenlijk gepland had, eerder wordt het hem alleen als Noa binnen korte tijd overlijdt, dus dat hoop ik niet. Met de huidige wachtlijsten wil ik me echter op tijd bij een aantal fokkers in gaan schrijven, zodat als ik het tijd vind, ik waarschijnlijk binnen een half jaar een hond heb. Ik ben dus op zoek naar een passend hondenras.

Wat bied ik:
- een klein (20m2) huisje met een grote (350-400m2) tuin die op 1.20m omheind is (en niet hoger kan)
- 1-2 uur wandelen per dag
- maximaal halve dagen alleen. In principe werk ik volledig vanuit huis, maar het kan zijn dat ik op den duur 2-3 halve dagen buitenshuis ga werken
- 1-2x per week op de hondenschool gehoorzaamheid, hoopers of behendigheid
- Training door middel van beloning en stemcorrectie
- ev. de mogelijkheid om 1-2x per week behendigheid in de tuin of binnenbak (12x25) te doen

Wat zoek ik:
- bij voorkeur een niet-verharende (knip)hond, maar anders langharig of ruwharig. Geen korthaar.
- 7-15kg (teef)
- 35-45cm, eventueel uitloop naar 50cm
- vriendelijk naar mensen, honden en andere dieren (kippen, katten, cavia's, konijnen, kwartels, paarden en schapen op het moment), zijnde doet niet lelijk/agressief. Neutraal vriendelijk is ook prima.
- behoorlijk gehoorzaam en kan op veel plaatsen los
- actief
- stabiel karakter, kan overal mee naartoe
- gezond en weinig epilepsie in het ras
- normaal tot atletisch gebouwd, geen kortpoten.
- geen zeer zeldzaam ras
- maximaal 2500 euro (maar uiteraard liever minder)
- ik wil er graag een nest mee fokken indien gezond
- niet wit of creme (en liever niet zwart, maar dat is geen harde eis)
- geen lompe beuker

Op het moment ben ik naar de Puli's aan het kijken en naar de verschillende spaniels. De werklijn golden retrievers blijven ook een speciaal plekje in mijn hart hebben, maar ik kan daar geen maat of gewicht nog van vinden. Een volle poedel durf ik eigenlijk niet meer aan, zowel bij de dwergen als bij de middenslagjes zie ik te veel gedragsproblemen. Terriers trekken mij in principe niet, maar wil ik best toch naar kijken.
Laatst gewijzigd door Domor op 15 dec 2020 16:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Jetski
Zeer actief
Berichten: 912
Lid geworden op: 21 apr 2015 15:19

Re: Alvast eens nadenken

Ongelezen bericht door Jetski »

Spaanse waterhond?
Persistence
Zeer actief
Berichten: 4745
Lid geworden op: 17 jan 2016 20:05

Re: Alvast eens nadenken

Ongelezen bericht door Persistence »

Sheltie!
laeken
Zeer actief
Berichten: 32016
Lid geworden op: 26 sep 2002 19:45
Aantal honden: 0

Re: Alvast eens nadenken

Ongelezen bericht door laeken »

Ik vraag me af of je over twee jaar een hond moet zetten bij een hond die helemaal niet in orde is. Dat is geen basis voor een leuke nieuwe hond en een fijne verstandhouding tussen de twee teefjes in de toekomst lijkt mij.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Domor
Zeer actief
Berichten: 5348
Lid geworden op: 03 mei 2009 19:48
Mijn ras(sen): Peruvian Doodle
Aantal honden: 1
Locatie: Oudenhoorn

Re: Alvast eens nadenken

Ongelezen bericht door Domor »

Ik zal uiteraard tegen die tijd kijken of ik denk dat het realistisch is om het ernaast te zetten, maar eerlijk gezegd is de kans klein dat Noa niet verder verslechterd en dan stel ik het sowieso uit als ze nog niet dood is, maar als Noa stabiel zo goed blijft als dat ze nu lijkt te gaan, is het op zich geen probleem. Noa is wat wiebelig af en toe en kan niet meer galopperen, maar verder een heel gewoon hondje, mits er maar niet te veel(/vrijwel niets) mee gedaan wordt. Ze is gelukkig tegenwoordig ook wel weer 4 uur per dag wakker.

De sheltie zal ik meenemen, ik dacht dat epilepsie daar best regelmatig voor kwam, maar misschien vergis ik me?
De verschillende waterhonden zal ik ook nog eens naar kijken, maar dacht daar inderdaad vrij veel angst/instabiel gedrag in te weten. De Lagotto zou qua maat goed passen.
Het importeren van de Puli is eigenlijk voor nu ook het enige minpunt, ik zou ook geen idee hebben hoe ik daar de juiste contacten voor moet krijgen. Verder lijken ze me geweldig passen.
Middenslag kees weet ik (van het SM/CM forum) wel enkele SM/CM gevallen van, maar ik zal er eens verder naar kijken hoe vaak dat werkelijk voor komt. De kleinkees die bij ons in de les zat was wel ernstig eigenzinnig, maar deed het uiteindelijk best heel leuk in de behendigheid.
sbientje
Zeer actief
Berichten: 28766
Lid geworden op: 08 jun 2007 09:00
Mijn ras(sen): Labrador Retriever
Aantal honden: 2
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Re: Alvast eens nadenken

Ongelezen bericht door sbientje »

een werklijn Golden past niet binnen je maten, zijn denk ik toch minimaal wel 55 cm en een kilo of 20 op zijn minst. Verder lijkt me zoiets best wel passen. Hoe het met de gezondheid zit weet ik niet zo goed, maar qua eisen voldoet het zeker wel
Emma
Zeer actief
Berichten: 7768
Lid geworden op: 05 mar 2008 17:28
Mijn ras(sen): 2 raslozen, namelijk:1 grote husky maal Am. Bulldog, en 1 kleine jack hussel. Nu alleen nog de black and tan jack hussel.
Aantal honden: 1

Re: Alvast eens nadenken

Ongelezen bericht door Emma »

Oke, het is wel zwart, en misschien te kortharig voor je.? Maar Markiesje?

Of havanezer. Weet niet of die een beetje alleen kunnen zijn.
Laatst gewijzigd door Emma op 15 dec 2020 17:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Hippo
Zeer actief
Berichten: 4240
Lid geworden op: 15 nov 2013 14:50
Mijn ras(sen): Mechelse herder
Aantal honden: 2

Re: Alvast eens nadenken

Ongelezen bericht door Hippo »

Havanezer? De 2 van mijn ouders passen zo binnen je beschrijving.
Gebruikersavatar
Domor
Zeer actief
Berichten: 5348
Lid geworden op: 03 mei 2009 19:48
Mijn ras(sen): Peruvian Doodle
Aantal honden: 1
Locatie: Oudenhoorn

Re: Alvast eens nadenken

Ongelezen bericht door Domor »

Samen met facebook zet dat de teller al voor Havanezer nu al op 3. Daar had ik zelf nooit aan gedacht. Markiesje ga ik ook nog wat over inlezen.

De golden valt bij 55+ cm en 20+ kg helaas dan af. Daar was ik al een beetje bang voor, maar ik hield nog een sprankeltje hoop.
Gebruikersavatar
crutz
Zeer actief
Berichten: 35424
Lid geworden op: 22 apr 2002 00:24
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Locatie: Zegveld
Contacteer:

Re: Alvast eens nadenken

Ongelezen bericht door crutz »

Wat ik hoor heeft de lagotto inderdaad zoals je schrijft wel gedrags issues helaas.

Qua importeren van een puli heeft Nanna fijne contacten
Gebruikersavatar
pioenroos
Zeer actief
Berichten: 3973
Lid geworden op: 23 sep 2010 09:58
Mijn ras(sen): xteckel Mies, eurasier Diem en schapendoes in deeltijd Flora.
Aantal honden: 2

Re: Alvast eens nadenken

Ongelezen bericht door pioenroos »

Als een puli past dan past een schapendoes ook wel denk ik :wink:
Mijn deeltijd Flora zou iig uiterst tevreden zijn met het leven dat je schetst :lol1:
Afbeelding
Gebruikersavatar
Domor
Zeer actief
Berichten: 5348
Lid geworden op: 03 mei 2009 19:48
Mijn ras(sen): Peruvian Doodle
Aantal honden: 1
Locatie: Oudenhoorn

Re: Alvast eens nadenken

Ongelezen bericht door Domor »

Hier in de buurt (2 huizen verderop) is een Brahma van bijna 5kg neergehaald door een roofvogel, sneu voor de Brahma, maar betekent voor mij dat ik een flinke slag groter/zwaarder wil dan dat. Ik wil daar helemaal geen rekening mee hoeven te houden, niet eens dat gevoel te hebben. Ook vind ik niet te kwetsbaar erg fijn, ook mee naar evenementen zijn kleine honden niet handig. Boris is 35cm en is eigenlijk al aan de kleine kant, Noa is met 40cm opeens veel zichtbaarder. Dat is medebepalend voor de ondergrens. En waar mijn persoonlijke voorkeur naar ligt uiteraard ook-
Gebruikersavatar
HillieS
Zeer actief
Berichten: 22553
Lid geworden op: 15 sep 2010 10:46
Mijn ras(sen): Kruising Border Terriër en Schapendoes
Aantal honden: 2

Re: Alvast eens nadenken

Ongelezen bericht door HillieS »

pioenroos schreef: 15 dec 2020 17:53 Als een puli past dan past een schapendoes ook wel denk ik :wink:
Mijn deeltijd Flora zou iig uiterst tevreden zijn met het leven dat je schetst :lol1:
Ik moest inderdaad ook aan een Schapendoes denken bij je eisenlijstje. Yara zou het ook wel een tof leven vinden denk ik.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Berichten: 15808
Lid geworden op: 30 dec 2014 16:43
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Aantal honden: 2
Locatie: Krimpen aan den IJssel
Contacteer:

Re: Alvast eens nadenken

Ongelezen bericht door Fotogravinnetje »

Markiesje dacht ik ook aan, maar de intekenlijst is voorlopig gesloten, omdat de wachttijd gewoon enorm opgelopen is door de vele inschrijvingen. Normaal was het 1-2 jaar, mensen die nu onderaan staan, moeten eerder rekenen op 3-4 jaar of nog langer. Dus de komende jaren zou je dan toch geduld moeten hebben. In jouw geval zou ik dan ook liever voor een wat grovere gaan, dus moet je mogelijk nog langer wachten (of voor een reu, dan ben je waarschijnlijk juist weer wat sneller aan de beurt, omdat relatief veel mensen liever een teefje willen). Ik zou dus voorlopig het markiesje maar niet al te serieus als optie meenemen
Alfilillo
Zeer actief
Berichten: 4978
Lid geworden op: 01 aug 2016 11:48
Mijn ras(sen): Kruising en podenco(kruising)
Aantal honden: 2
Locatie: Sant Pere de Ribes (Barcelona)

Re: Alvast eens nadenken

Ongelezen bericht door Alfilillo »

Ik dacht ook aan een schapendoes inderdaad.
Afbeeldingalfillilo (1) by [url=https://www.flickr.com/photos/157306925@N05/]

Alfil & Lily
Gebruikersavatar
Chihuahua-paws
Zeer actief
Berichten: 23470
Lid geworden op: 14 jul 2011 13:29
Mijn ras(sen): Chihuahua langhaar
Aantal honden: 2

Re: Alvast eens nadenken

Ongelezen bericht door Chihuahua-paws »

Al eens aan een Mudi gedacht?

Een kooiker zou denk ook wel passen.
Een middenslag Kees denk ook (en bij de middenslag zou ik me minder druk maken om SM/cm.
It's the animal, it's the animal, it's the animal instinct in me..

Toots we zullen je nooit vergeten. Rust zacht.
Gebruikersavatar
#linda#
Actief
Berichten: 299
Lid geworden op: 08 okt 2007 22:33

Re: Alvast eens nadenken

Ongelezen bericht door #linda# »

Een Amerikaanse cocker voldoet aan al je eisen. Zal geen topsporter worden maar is wel voor alles in en kan met alles ook leuk meekomen. Je moet wel tegen de altijd aanwezige vrolijkheid kunnen, ook in huis gaan ze door. Ondanks wat koppigheid prima trainbaar.
De partycolours zijn energieker en pittiger dan de eenkleurige. Bij de Engelse cockers is dat volgens mij precies andersom.
Geen haren in huis wel van alles wat in de vacht meekomt; zand, takken, naaktslakken 😁
Gebruikersavatar
klaproos
Zeer actief
Berichten: 2346
Lid geworden op: 30 aug 2012 15:30
Mijn ras(sen): Spaanse boxermix

Re: Alvast eens nadenken

Ongelezen bericht door klaproos »

Een IJslandse hond zou volgens mij ook best kunnen passen.
Johnny Jones
Zeer actief
Berichten: 4611
Lid geworden op: 16 okt 2015 09:07
Aantal honden: 0

Re: Alvast eens nadenken

Ongelezen bericht door Johnny Jones »

Ik denk gelijk aan een Schipperke!!
Of iets groter, de Catalaanse Herder. Heb er ooit eentje in de opvang gehad, was een superleuke atletische hond! De Bodeguero is natuurlijk ook leuk.
Gebruikersavatar
Domor
Zeer actief
Berichten: 5348
Lid geworden op: 03 mei 2009 19:48
Mijn ras(sen): Peruvian Doodle
Aantal honden: 1
Locatie: Oudenhoorn

Re: Alvast eens nadenken

Ongelezen bericht door Domor »

Ik verdraag geen korte prikhaartjes, dus kortharen zijn behalve bij vrijwel kale honden gewoon geen optie. Ik heb wel een voorkeur voor een kniphond, maar zoals er staat sta ik ook open voor langharen een ruwharen.

Ik zet alle genoemde rassen bij mijn rijtje en lees me er rustig verder op in.
Plaats reactie

Terug naar “Hondenrassen en kruisingen”