Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! [url=https://www.hondenforum.nl/plaza/viewtopic.php?t=338121]Klik hier om te reageren


Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!


Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Welk hondenras past in onze situatie?

Forum voor alle opmerkingen over hondenrassen, vragen of weetjes.

Moderator: moderatorteam

Lanoibaira
Vaste gebruiker
Berichten: 38
Lid geworden op: 14 sep 2020 12:25

Re: Welk hondenras past in onze situatie?

Ongelezen bericht door Lanoibaira »

Elmo/maureen schreef:Haha nee een dalmatier pup zou ik je niet aanraden :D
Nee he haha. Al snap ik mijn zoon dan wel weer. Op een plaatje is elke hond rustig en Dalmatiërs zijn natuurlijk prachtig. Maar die lag keurig op het hele grote stapeltje van honden die het echt niet zouden worden.

Ik neig zelf toch wel naar een golden voor ons gezin. Al blijft de schapendoes mijn persoonlijke favoriet. De labradors van de therapie zijn ook fantastisch. Maar die zie ik als ze aan het werk zijn. Ik hoor dat labjes toch een flink stuk onbenulliger zijn. Of is dat echt per individu afhankelijk?
Gebruikersavatar
hakunamatata
Zeer actief
Berichten: 4562
Lid geworden op: 04 mar 2015 14:53
Mijn ras(sen): Roemeense straatratjes
Aantal honden: 2
Locatie: vlakbij Leeuwarden

Re: Welk hondenras past in onze situatie?

Ongelezen bericht door hakunamatata »

Wat goed dat je er zo zorgvuldig naar kijkt en voorbereid. Ook die hondentherapie voor je zoon, gaaf hoor. Als je voor een herplaatser gaat zou ik het wel wat breder houden ipv focussen op puur één ras. Een golden of labrador lijkt me beide goed passen. Maar wat ook al voorbij kwam zou ik een newfie of leuke leonberger ook wel zien passen. Honden met van nature een kalme energie zijn denk ik juist fijn voor jullie gezin. Bij een herplaatser kijk je vooral ook naar het individu. Er zijn genoeg goldens die totaal niet zouden passen bijvoorbeeld. Is het niet iets om te kijken of een afgekeurde hulphond iets kan zijn? Die hebben als het goed is een mooie basis gehad maar blijken niet geschikt voor de daadwerkelijke training. Vaak labradors of goldens.

Mocht je toch voor een pup gaan wordt het anders, dan ga je natuurlijk veel meer kijken naar een specifiek ras. nu begrijp ik dat het voor nu echt te vroeg is een pup. Maar ik lees ook dat je nu nog niet op zoek bent en je zoon echt wel een ontwikkeling maakt. Wie weet is een pup dan straks juist wel fijn. Inderdaad zoals eerder genoemd kun je dan een deel van de kamer afzetten zodat je zoon ook weet dat de pup niet bij hem kan en om rust te creëren. Het klinkt alsof je genoeg tijd en inzet hebt om dat super in goede banen te leiden. Lijkt me misschien tegen die tijd juist fijn, een pup. Kunnen ze samen groeien in alles.

Ik ken trouwens iemand met leonbergers die over pakweg een jaar eenmalig een nestje gaat doen met zijn teefje. Stamboom, getest, heerlijk in huis opgegroeid, mooie basis, geweldig leuke teef. Eigenaar heeft hele opleiding kind-hond begeleiding gedaan en zijn twee leonbergers zijn daar ook super geschikt voor. Zou ik je zo een pup van aanraden en die eigenaar zou het juist leuk vinden jullie gezin dan helemaal te begeleiden. Niet dat je voor een leonberger moet gaan of dit nest, maar ik moest specifiek aan deze eigenaar en honden denken door wat ik je zie schrijven.

Soms komt ineens iets op je pad wat perfect blijkt te passen, dan is het zonde als je teveel blijft hangen op één ras als er meer zouden kunnen passen. Dat bedoel ik te zeggen. Ik ben benieuwd waar jullie uiteindelijk mee thuiskomen :ok:
~ Hakuna matata: Ge hebt geen zorgen, zorg maar dat ge geniet! ~
Afbeelding
Lanoibaira
Vaste gebruiker
Berichten: 38
Lid geworden op: 14 sep 2020 12:25

Re: Welk hondenras past in onze situatie?

Ongelezen bericht door Lanoibaira »

Nee ik wil mij zeker niet alleen focussen op die rassen. Het is puur een eerste startpunt, maar ook een zoektocht naar de eigenschappen die wij zoeken in een hond. En wat er vaak ook bij komt aan eigenschappen. We willen ook nog wat fokkers langs om eens te kijken hoe bepaalde honden zijn. Als we alles voor onszelf duidelijk hebben en mijn zoon verder gevorderd is met de hondentherapie dan gaan we pas actief op zoek.

Wat leuk dat die leonberger eigenaar zijn honden ook hiervoor gebruikt.
Lanoibaira
Vaste gebruiker
Berichten: 38
Lid geworden op: 14 sep 2020 12:25

Re: Welk hondenras past in onze situatie?

Ongelezen bericht door Lanoibaira »

Zijn schotse collies te gevoelig voor "drukke" kinderen?
Mijn man is gecharmeerd van de langhaar collie, ik dacht zelf dat collies wellicht te gevoelig zouden zijn.
De kortharige vind ik gaaf, maar die zullen wel zeldzaam zijn als herplaatsers haha.
Gebruikersavatar
Lynnepien
Zeer actief
Berichten: 2346
Lid geworden op: 20 jun 2008 00:59
Mijn ras(sen): Teckel
Aantal honden: 1
Locatie: Antwerpen

Re: Welk hondenras past in onze situatie?

Ongelezen bericht door Lynnepien »

Ik zou gewoon een bouvier nemen :19: De meesten zullen waakser zijn dan 'jouw' bouvier ja, maar naar eigen zijn ze heel lief. En je maakt ze de pis niet lauw.

Ben ook maar klein beetje bevooroodeeld omdat ik zelf ben opgegroeid met bouviers :engel:
Afbeelding
Gebruikersavatar
DeDiana
Zeer actief
Berichten: 19319
Lid geworden op: 13 nov 2011 13:17
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Aantal honden: 4
Locatie: Spanje

Re: Welk hondenras past in onze situatie?

Ongelezen bericht door DeDiana »

Lanoibaira schreef:Zijn schotse collies te gevoelig voor "drukke" kinderen?
Mijn man is gecharmeerd van de langhaar collie, ik dacht zelf dat collies wellicht te gevoelig zouden zijn.
De kortharige vind ik gaaf, maar die zullen wel zeldzaam zijn als herplaatsers haha.
Het zijn wel gevoelige honden over het algemeen. Maar er zijn genoeg collies die het prima doen in een gezin - dan zou ik wel specifiek zoeken naar een herplaatser die ook uit een gezinssituatie komt, de drukte van jonge kinderen is gewend en wat stoïcijnser is.
Mijn collie is er niet geschikt voor. Ze vindt kinderen buiten heel leuk, maar binnenshuis wordt ze er poepchagrijnig van, voor haar is het veel te onrustig.
Lanoibaira
Vaste gebruiker
Berichten: 38
Lid geworden op: 14 sep 2020 12:25

Re: Welk hondenras past in onze situatie?

Ongelezen bericht door Lanoibaira »

Haha poepchagrijnig..

Bedankt. Ik was al bang dat ze in grote lijnen wellicht te gevoelig zouden zijn. Uiteraard zal het per hond verschillen.
Helemaal bij herplaatsers zal de kans kleiner zijn natuurlijk.

Bouviers vind ik nog steeds geweldig. Ik weet alleen niet of mijn man kan wennen aan hun uiterlijk haha. Hij vindt ze er eerder eng dan knuffelig uit zien hahaha.

We hebben gisteren besloten over ongeveer 10 weken wat meer serieus op zoek te gaan. Dan is de hondentherapie een heel eind, of misschien al klaar, en die ervaring kunnen we dan meenemen. We hebben wel een beetje een idee wat we willen en we zullen toch per hond moeten bekijken of het een match kan zijn of niet.
Gebruikersavatar
DeDiana
Zeer actief
Berichten: 19319
Lid geworden op: 13 nov 2011 13:17
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Aantal honden: 4
Locatie: Spanje

Re: Welk hondenras past in onze situatie?

Ongelezen bericht door DeDiana »

Lanoibaira schreef:Haha poepchagrijnig..

Bedankt. Ik was al bang dat ze in grote lijnen wellicht te gevoelig zouden zijn. Uiteraard zal het per hond verschillen.
Helemaal bij herplaatsers zal de kans kleiner zijn natuurlijk.

Bouviers vind ik nog steeds geweldig. Ik weet alleen niet of mijn man kan wennen aan hun uiterlijk haha. Hij vindt ze er eerder eng dan knuffelig uit zien hahaha.

We hebben gisteren besloten over ongeveer 10 weken wat meer serieus op zoek te gaan. Dan is de hondentherapie een heel eind, of misschien al klaar, en die ervaring kunnen we dan meenemen. We hebben wel een beetje een idee wat we willen en we zullen toch per hond moeten bekijken of het een match kan zijn of niet.
Ik weet niet precies hoe je dit bedoelt, maar bij een herplaatser weet je wat dat betreft iets meer.
Mijn collie kan dus niet goed tegen de drukte die kinderen met zich meebrengen. De fokker wilde haar destijds ook niet in een gezin met kinderen plaatsen, terwijl de helft van het nest wel bij gezinnen met jonge kinderen wonen en het daar al bijna tien jaar prima doen. Het kan dus binnen een ras en zelfs binnen een nest per individuele hond behoorlijk verschillen. De collie is niet de eerste hond die me te binnen schiet aan de hand van jouw wensen, maar er zullen zeker collies zijn die prima in jullie situatie passen.
In het algemeen zou ik inderdaad op zoek gaan naar een hond die jullie aanspreekt en bij jullie zou passen, ras of geen ras. Kijk gewoon heel breed naar herplaatsers die bewezen goed met kinderen kunnen en goed kunnen omgaan met de drukte van het wonen in een gezin met jonge kinderen, dan kun je daarna verder selecteren op andere eigenschappen, uiterlijk, etc.
Gebruikersavatar
blacky
Zeer actief
Berichten: 8030
Lid geworden op: 18 mei 2007 20:37
Mijn ras(sen): Coton de Tuléar en Havanezer.
Aantal honden: 3

Re: Welk hondenras past in onze situatie?

Ongelezen bericht door blacky »

ik heb een Coton de tulear die uitermate geschikt zou zijn bij jullie. Maar dan heb ik het wel over een kleinere hond. Maar wel van het stevige soort. Zij is nu 12.5 jaar oud en ik weet niet of ze nog zo gefokt worden moet ik je eerlijk zeggen.
Laika komt uit de lijnen van Sweetcompanion zij fokken ook bearded collies.
Super fijne honden zijn het en ook als pup goed te doen. Zelf heb ik nu een havanezer pupje en merk dat ze vooral veel slaapt heerlijk wil spelen maar niet te wild (ook door hun formaat komt het wat minder bedreigend over). Een pup leert heel snel wat wel en niet kan en bij wie hij uit de buurt moet blijven en wanneer.
1 van onze pups zou ook heel goed gepast hebben denk ik. Die was werkelijk waar van niets onder de indruk. Bekeek alles eerst eens rustig. Een pup zou dus best kunnen maar wees eerlijk tegen de fokker en tegen jezelf soms zit er gewoon een pup in een nestje wat prima geschikt is vaak ook niet.
Afbeelding
gevni havanezers
Persistence
Zeer actief
Berichten: 4745
Lid geworden op: 17 jan 2016 20:05

Re: Welk hondenras past in onze situatie?

Ongelezen bericht door Persistence »

Heavy schreef:
Lanoibaira schreef:Zijn schotse collies te gevoelig voor "drukke" kinderen?
Mijn man is gecharmeerd van de langhaar collie, ik dacht zelf dat collies wellicht te gevoelig zouden zijn.
De kortharige vind ik gaaf, maar die zullen wel zeldzaam zijn als herplaatsers haha.

Er zit hier wel een korthaar herplaatser op het forum . Dus ze zijn wel te vinden. Maar het zijn wel gevoelige honden net als de Schapendoes ook is en de kans dat een herplaatser dan een rustig huis zoekt in een rustige omgeving is wel groot
Present! Mijn collie was juist herplaatst omdat het niet goed ging als schoolvriendjes kwamen spelen, hij was te beschermend over het meisje daar. Hij kán wel met kinderen hoor, maar hij gaat het ‘regelen’ als er te wild gespeeld, geschreeuwd, gegild wordt met eigen kinderen. Verder is hij wel ‘bomproof’ qua geluid, honden en mensen. Wel erg waaks.

Diana beschrijft het al goed. :ok:
Lanoibaira
Vaste gebruiker
Berichten: 38
Lid geworden op: 14 sep 2020 12:25

Re: Welk hondenras past in onze situatie?

Ongelezen bericht door Lanoibaira »

Hier gaan de kinderen 5 dagen in de week tot 14.00 uur naar school. Spelen gebeurd op alle dagen afhankelijk van ons schema, ze spelen ook niet alleen maar hier natuurlijk. Maar een hond die zelf onrustig wordt van spelende vreemde kinderen gaat het ook zelf gewoon niet zo leuk vinden hier. Mijn jongste is 5, die gaat nog lang niet naar de leeftijd waarbij ze eerder buiten hangen dan afspreken. De hond hoeft natuurlijk niet alleen maar aan te passen. Zoekt het de rust op dan zorg ik natuurlijk dat het ook de rust krijgt op dat moment. Maar over het algemeen moet de hond het niet erg vinden als er vreemden over de vloer komen. Een hond die dat niet kan zonder onrustig/onzeker te worden zijn geen honden die je als herplaatser in een gezin met jonge kinderen wilt plaatsen natuurlijk.
Gebruikersavatar
DeDiana
Zeer actief
Berichten: 19319
Lid geworden op: 13 nov 2011 13:17
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Aantal honden: 4
Locatie: Spanje

Re: Welk hondenras past in onze situatie?

Ongelezen bericht door DeDiana »

Heavy schreef:
Cleva schreef:Wat heb je aan een hond die zich alleen maar kan aanpassen? Dan kun je toch beter helemaal geen hond hebben, als hij toch niets toe mag voegen?

Als ik even kijk naar mijn buren die een labrador hebben dan zie ik een hond die heel gemakkelijk meegaat in hun drukke leven met 2 kinderen. Ouders werken allebei,veel vrienden over de vloer en de hond hobbelt er heerlijk tussendoor. Kinderen laten de hond uit voor een snelle plas ( meestal ziet het eruit alsof de hond de kinderen uitlaat) maar er wordt ook een lange wandeling mee gedaan

De hond kan zelf in en uit lopen en ligt bijna de hele dag buiten in de zon . Zit een beetje te kijken wie en wat er allemaal voorbij loopt en staat als eerste klaar voor een knuffel bij de postbode. Vader en moeder gaan vaak op een dag een paar keer weg met de auto en de kinderen op de fiets en de hond kijkt ze na en zit en begroet ze weer als ze thuiskomen.Hij heeft wel zeker een toegevoegde waarde . Maar hij draait gewoon heel makkelijk mee in het gezin

Dat hij zoveel vrijheid in en rondom huis heeft maakt het zo mooi vind ik. Het zou een ander verhaal zijn als hij elke keer in de bench moest of in huis werd opgesloten als er iemand van huis ging.Vader werkt trouwens in ploegendienst dus er is ook gewoon altijd iemand thuis dat scheelt ook

Maar zoiets kun je niet met een herder doen. Ik zie Heavy al zitten wachten op de postbode :LOL:
Tja, wij hadden vroeger thuis een collie waarmee dit precies zo ging ;-) Liep de hele dag met ons mee door de buurt en door het bos zonder lijn, luisterde ook naar ons als kinderen prima, was altijd vriendelijk en hoe meer zielen hoe meer vreugd. Ze was bomproof en had totaal geen neiging tot regelen. Veel collies hebben niet meer zo'n scherp herderrandje.
Plaats reactie

Terug naar “Hondenrassen en kruisingen”