King Charles spaniël

Forum voor alle opmerkingen over hondenrassen, vragen of weetjes.

Moderator: moderatorteam

Plaats reactie
Bericht
Auteur
Nanna
Forumkwebbel
Ik heb een hond: Ja
Aantal honden: 5

King Charles spaniël

#1 Bericht door Nanna »

Wat grappige weetjes over de King Charles spaniël (dus niet de Cavalier).

"Het komt bij de King Charles vrij vaak voor dat tenen met elkaar vergroeid zijn. Dit is zelfs altijd een raskenmerk geweest, al is dit er in de interimstandaard (naar aanleiding van BBC-documentaire Pedigree dogs exposed uit 2008) door de Engelse Kennelclub uitgehaald.
Het veelvuldig voorkomen van cryptorchisme is verklaarbaar. Bij de heropbouw van het ras na de Tweede Wereldoorlog heeft men (noodgedwongen) gebruikgemaakt van slechts een klein aantal reuen. Drie van de beschikbare reuen waren monorchide. Een van deze honden, de tricolor reu Michael of Lavenderway, heeft een zware stempel op het ras gedrukt. Er is hele sterke lijnteelt op hem toegepast. Mede door hem is het probleem van monorchisme en cryptorchisme stevig verankerd in het ras.
De grote hoeveelheid afwijkende staarten binnen het ras is opvallend. Oorspronkelijk werden de staarten altijd gecoupeerd. Er is dus nooit gelet op de vorm van de staart. Knik-, haak- en kortstaarten vormen een meerderheid in de nesten. Een mogelijke verklaring voor het veelvuldig voorkomen
Van afwijkende staarten is dat er vroeger werd gedacht dat de combinatie van vergroeide tenen en een knikstaart de mooiste hoofden opleverde. Er werd dus bewust gezocht naar deze combinatie, waardoor deze kenmerken zich diep in het ras konden nestelen."

Juist ja. En van dat soort fokkers moet je het dus hebben. Dat ik het niet uitgier van het lachen.

Afbeelding
Afbeelding

Cleva
Vaste gebruiker
Aantal honden: 7

Re: King Charles spaniël

#2 Bericht door Cleva »

Ik had een over en weertje met een outcrossfokker. Ik vind dat je gewoon helemaal niet met zulke kneuzen moet fokken.
Maar het was oke want ze zijn gezonder dan bullen. :19:
Hedenavond Bingo-avond op de forumvriendengroep. Meer dan 340 leden!
Meld je ook aan en win een prijs!
Afbeelding

Nanna
Forumkwebbel
Aantal honden: 5

#3 Bericht door Nanna »

Goudgeld betalen voor een hysterisch ingeteelde kneus. Problemen liggen aan alle kanten op de loer.
Maar de fukkers kijken hautain en vegen alles van tafel met de woorden dat je er geen verstand van hebt.
Afbeelding

dagmar88
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): husky x malamute
husky x fox terrier
Dwergkees
Pomsky
Aantal honden: 4

#4 Bericht door dagmar88 »

Nanna schreef:Goudgeld betalen voor een hysterisch ingeteelde kneus. Problemen liggen aan alle kanten op de loer.
Maar de fukkers kijken hautain en vegen alles van tafel met de woorden dat je er geen verstand van hebt.
Is bij het "broertje" toch precies hetzelfde. En het gaat maar door, want ze zijn zo goed bezig met testen en uitsluiten.

https://www.veterinair-neuroloog.nl/ziektes/ziekte-3

CM – hoe vaak komt het nu voor?
Dat CM bij diverse toy breeds voorkomt is niet nieuw. In een eerdere studie hebben wij2 gekeken hoe vaak in Nederland CM is vastgesteld bij diverse Toy Breeds. We zagen CM bij onder meer Chihuahua’s, CKCS, Franse Bulldoggen, Vlinderhondjes, Griffons, etc (Limburg and Mandigers, 2012). Echter hoe vaak het voorkomt weten we niet exact. Immers het wordt niet standaard bij alle rassen onderzocht. Alleen bij de CKCS is het sedert 2011, verplicht de fokdieren te scannen, bij alle andere rassen gebeurd het op basis van vrijwilligheid. De meeste kennis die we hebben komt dus van de CKCS. Zo zagen we in een groep van ruim 1500 door ons onderzochte Nederlandse, Belgische en Duitse CKCS bij 99% van deze honden een matige tot serieuze vorm van CM

dagmar88
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): husky x malamute
husky x fox terrier
Dwergkees
Pomsky
Aantal honden: 4

#5 Bericht door dagmar88 »

En als je dan kijkt naar het fokregelement; onbeperkt dekken, onbeperkt dezelfde combi, dekken vanaf 12 maanden, gedekt worden vanaf 16.
Graderingen worden gebruikt om fokcombinaties samen te stellen. Dat wordt dus absoluut afgeraden.
Maar ze moeten wel twee keer een show gelopen hebben. Weet je meteen weer wat belangrijk is.

Tamara81
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): een setje bastaard terriërs
Aantal honden: 2

#6 Bericht door Tamara81 »

CM is ontzettend pijnlijk, lijkt me; nou ja, het is ontzettend pijnlijk als je kijkt naar de klachten van honden met CM. :(:

Er moet een fokverbod komen op alle zieke hondenrassen. Het is een vorm van dierenmishandeling en het wordt gewoon toegestaan. Ik merk dat ik er steeds slechter tegen kan om over dit soort dingen te lezen en om foto's te zien van de overdrevenheid die er in bepaalde rassen ingefokt is. Overdrevenheid met alle gevolgen van dien... Mensen die dit soort rassen liefhebben lijken wel blind, dat zijn ze ook, blind van de liefde voor hun Chihuahua met waterhoofd of Mastino Napoletano met hangend huid voor de ogen. Het is allemaal heel ver gegaan en het gaat maar door.
Afbeelding

Plaats reactie

Terug naar “Hondenrassen”