Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! [url=https://www.hondenforum.nl/plaza/viewtopic.php?t=338121]Klik hier om te reageren


Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!


Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

witte J.Russel

Forum voor alle opmerkingen over hondenrassen, vragen of weetjes.

Moderator: moderatorteam

Janneke 2
geregistreerd lid
Berichten: 13
Lid geworden op: 17 jul 2014 12:55

witte J.Russel

Ongelezen bericht door Janneke 2 »

Ik heb een vraagje, is een "geheel" witte J. Russel een foutje van de genen, of juist een zeldzaamheid, dus speciaal?
Gebruikersavatar
Rosita Compagner
Zeer actief
Berichten: 8402
Lid geworden op: 25 dec 2003 16:08
Mijn ras(sen): waterhonden
Locatie: Achterberg (Rhenen )
Contacteer:

Re: witte J.Russel

Ongelezen bericht door Rosita Compagner »

Janneke 2 schreef:Ik heb een vraagje, is een "geheel" witte J. Russel een foutje van de genen, of juist een zeldzaamheid, dus speciaal?
Da's wel een beetje hetzelfde, toch?

Dit is wat de officiële rasstandaard van de Jack Russell Terrier vraagt
KLEUR: Wit MOET overheersen met zwarte en / of tankleurige aftekeningen. De tankleurige aftekeningen kunnen van de lichtste tot de warmste tankleur (kastanje) zijn.
Helemaal wit is dus niet gewenst
Lizzie.
Zeer actief
Berichten: 11584
Lid geworden op: 24 okt 2010 19:49
Mijn ras(sen): Poedel

Re: witte J.Russel

Ongelezen bericht door Lizzie. »

Er worden ''helaas'' veel hele witten JR geboren en dat is niet gewenst volgens de rasstandaard, dus niks byzonders en al helemaal geen zeldzaamheid ;)
Afbeelding
Janneke 2
geregistreerd lid
Berichten: 13
Lid geworden op: 17 jul 2014 12:55

Re: witte J.Russel

Ongelezen bericht door Janneke 2 »

Lizzie. schreef:Er worden ''helaas'' veel hele witten JR geboren en dat is niet gewenst volgens de rasstandaard, dus niks byzonders en al helemaal geen zeldzaamheid ;)
vreemd, je ziet ze niet zovaak, althans niet in mijn omgeving, wat zouden fokkers dan met deze foute J.R pups doen?
Of zeg je maar wat :scratch:
Gebruikersavatar
Evertje
Zeer actief
Berichten: 1766
Lid geworden op: 13 nov 2010 22:52
Mijn ras(sen): Parson russell terrier en Roemeense mix
Aantal honden: 2
Locatie: Potsdam

Re: witte J.Russel

Ongelezen bericht door Evertje »

Hier een zo goed als geheel witte Parson (op 4 kleine vlekjes op de oren na). Maar helaas ook aan 1 oor doof geboren, wat je bij wel meer witte honden ziet trouwens. Maar ik ken er ook meer.
Lizzie.
Zeer actief
Berichten: 11584
Lid geworden op: 24 okt 2010 19:49
Mijn ras(sen): Poedel

Re: witte J.Russel

Ongelezen bericht door Lizzie. »

Janneke 2 schreef:
Lizzie. schreef:Er worden ''helaas'' veel hele witten JR geboren en dat is niet gewenst volgens de rasstandaard, dus niks byzonders en al helemaal geen zeldzaamheid ;)
vreemd, je ziet ze niet zovaak, althans niet in mijn omgeving, wat zouden fokkers dan met deze foute J.R pups doen?
Of zeg je maar wat :scratch:
pardon!!!! Waar slaat die opmerking op??

IK ken genoeg hele witten JR, omdat ik veel JR fokkers ken en er bestaan geen foute JR pups :roll:
en nu ga ik op mijn vingers zitten :evil:
Afbeelding
Lizzie.
Zeer actief
Berichten: 11584
Lid geworden op: 24 okt 2010 19:49
Mijn ras(sen): Poedel

Re: witte J.Russel

Ongelezen bericht door Lizzie. »

Nanna schreef:
Lizzie. schreef: IK ken genoeg hele witten JR, omdat ik veel JR fokkers ken en er bestaan geen foute JR pups :roll:
en nu ga ik op mijn vingers zitten :evil:
Er bestaan geen foute pups maar er bestaan, met de rasstandaard in de hand, wel foutkleuren ;-)
Een black and tan russelll mag bijvoorbeeld ook niet. Of een leverkleurige. En een geheel witte dus ook niet.
i now, vertel mijn niks over de JR, heb jarenlang shows gelopen met mijn JR, een JR die niet aan de rastandaard voldoet wil nog niet zeggen dat het een foute pup is ;)
Afbeelding
Lizzie.
Zeer actief
Berichten: 11584
Lid geworden op: 24 okt 2010 19:49
Mijn ras(sen): Poedel

Re: witte J.Russel

Ongelezen bericht door Lizzie. »

Nanna schreef:
Lizzie. schreef:heb jarenlang shows gelopen met mijn JR, een JR die niet aan de rastandaard voldoet wil nog niet zeggen dat het een foute pup is ;)
Het hangt van je definitie van fout af ;-)
De kleur is fout, met de pup zelf kan prima helemaal niks mis zijn.
ik ken een aantal JR die helemaal wit zijn en toch uitmuntende kwalificaties haalt op shows ;)
Afbeelding
Gebruikersavatar
Maryanne
Zeer actief
Berichten: 10112
Lid geworden op: 15 feb 2007 11:25
Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers, Vizsla
Aantal honden: 12
Locatie: Regio Amsterdam
Contacteer:

Re: witte J.Russel

Ongelezen bericht door Maryanne »

Helemaal wit is toegestaan :ok: Maar vaak zie je toch wel ergens een vlekje bij zo'n witte pup, al is het minimaal.
Gebruikersavatar
Gollum
Zeer actief
Berichten: 18076
Lid geworden op: 06 apr 2007 02:33
Mijn ras(sen): Roemeense schone
Aantal honden: 1
Locatie: Okkenbroek

Re: witte J.Russel

Ongelezen bericht door Gollum »

Ons vroegere Franse bulletje was een miskleur (wit met wat kleine zwarte vlekjes) maar die werd toch nog 3e op de show die de fokker graag eens wilde doen, ze had een prachtige bouw en dito karakter (oftewel, ze lebberde de jury af in plaats van mooi te staan op tafel :mrgreen: ).
Janneke 2
geregistreerd lid
Berichten: 13
Lid geworden op: 17 jul 2014 12:55

Re: witte J.Russel

Ongelezen bericht door Janneke 2 »

Maryanne schreef:Helemaal wit is toegestaan :ok: Maar vaak zie je toch wel ergens een vlekje bij zo'n witte pup, al is het minimaal.
Hallo Maryanne,

Oké dank je voor je reactie, ik heb zelf z'n beauty, en ze is echt wit, enkel op haar oorpuntjes als je heel goed kijkt, wat licht beige/wit.

groetjes Janneke.
Janneke 2
geregistreerd lid
Berichten: 13
Lid geworden op: 17 jul 2014 12:55

Re: witte J.Russel

Ongelezen bericht door Janneke 2 »

Nanna schreef:
Lizzie. schreef: IK ken genoeg hele witten JR, omdat ik veel JR fokkers ken en er bestaan geen foute JR pups :roll:
en nu ga ik op mijn vingers zitten :evil:
Er bestaan geen foute pups maar er bestaan, met de rasstandaard in de hand, wel foutkleuren ;-)
Een black and tan russelll mag bijvoorbeeld ook niet. Of een leverkleurige. En een geheel witte dus ook niet.
Hallo Nana, juist daarom vroeg ik het ook, volgens de rasstandaard behoren ze toch wat vlekjes te hebben, maar ik heb nu vernomen van Maryanne, dat geheel wit ook oké is, natuurlijk bedoelde ik niet dat z'n pup fout is, zeker niet voor mij, want ik heb er zelf eentje, en dat is werkelijk een knap hondje en een schatje zo lief, maar ik vroeg me af, als fokkers ze als fout zouden zien, wat dan? want echt zó vaak zie je ze toch ook weer niet, dacht ik zelf, maar ik kan het zeker mis hebben.
Groetjes Janneke.
Janneke 2
geregistreerd lid
Berichten: 13
Lid geworden op: 17 jul 2014 12:55

Re: witte J.Russel

Ongelezen bericht door Janneke 2 »

Evertje schreef:Hier een zo goed als geheel witte Parson (op 4 kleine vlekjes op de oren na). Maar helaas ook aan 1 oor doof geboren, wat je bij wel meer witte honden ziet trouwens. Maar ik ken er ook meer.
Hallo Evertje,

een Parson vind ik ook zo super leuk,
maar van die grotere kans op doofheid bij witte honden dat wist ik niet.

groetjes Janneke
Janneke 2
geregistreerd lid
Berichten: 13
Lid geworden op: 17 jul 2014 12:55

Re: witte J.Russel

Ongelezen bericht door Janneke 2 »

Gollum schreef:Ons vroegere Franse bulletje was een miskleur (wit met wat kleine zwarte vlekjes) maar die werd toch nog 3e op de show die de fokker graag eens wilde doen, ze had een prachtige bouw en dito karakter (oftewel, ze lebberde de jury af in plaats van mooi te staan op tafel :mrgreen: ).
Ik zie het zo voor me :mrgreen: :I:
Gebruikersavatar
dagmar88
Zeer actief
Berichten: 47376
Lid geworden op: 27 aug 2009 22:54

Re: witte J.Russel

Ongelezen bericht door dagmar88 »

Janneke 2 schreef:maar ik vroeg me af, als fokkers ze als fout zouden zien, wat dan?
Wat vraag je nu eigenlijk? Of het wenselijk is er mee te fokken?
Gebruikersavatar
Hilde
Zeer actief
Berichten: 24279
Lid geworden op: 27 nov 2009 17:00
Mijn ras(sen): Grote poedel en border collies
Aantal honden: 3
Locatie: Op de Veluwe

Re: witte J.Russel

Ongelezen bericht door Hilde »

Janneke 2 schreef:als fokkers ze als fout zouden zien, wat dan?
Insinueer je nou dat fokkers witte pups laten verdwijnen of zo?
Afbeelding
Janneke 2
geregistreerd lid
Berichten: 13
Lid geworden op: 17 jul 2014 12:55

Re: witte J.Russel

Ongelezen bericht door Janneke 2 »

dagmar88 schreef:
Janneke 2 schreef:maar ik vroeg me af, als fokkers ze als fout zouden zien, wat dan?
Wat vraag je nu eigenlijk? Of het wenselijk is er mee te fokken?
Nee hoor, voor mij is het van geen enkel belang,,,alleen ben ik tijdens het wandelen een vrouw 'n paar keer tegen gekomen, zoals ze zei was ze een j.russel fokster,weet ik dus niet zeker ken haar verder helemaal niet.
Maar ze sprak me dus aan over mijn hondje, en zei dat het een zeldzaamheid is, een geheel witte J.Russel.
En daar was ik dus benieuwd naar, niet meer en niet minder.
Janneke 2
geregistreerd lid
Berichten: 13
Lid geworden op: 17 jul 2014 12:55

Re: witte J.Russel

Ongelezen bericht door Janneke 2 »

Hilde schreef:
Janneke 2 schreef:als fokkers ze als fout zouden zien, wat dan?
Insinueer je nou dat fokkers witte pups laten verdwijnen of zo?
Ik dacht er aan ja.
Gebruikersavatar
fes/lou
Zeer actief
Berichten: 9311
Lid geworden op: 23 apr 2002 00:27
Locatie: rotterdam
Contacteer:

Re: witte J.Russel

Ongelezen bericht door fes/lou »

Ik heb nog nooit een hele witte gefokt in 10 nesten. Ik heb er 1x een gezien, dat was uit een husselnestje op stal.
Ik fok zelf graag wat kleur op een hond, dus ik zal niet gauw een reu gebruiken met heel weinig kleur.
maar dat je over hele witte struikelt, ook op shows, zoals Lizzie beweert kan ik niet onderschrijven.
"All animals are equal, but some are more equal than others." George Orwell
Gebruikersavatar
Maryanne
Zeer actief
Berichten: 10112
Lid geworden op: 15 feb 2007 11:25
Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers, Vizsla
Aantal honden: 12
Locatie: Regio Amsterdam
Contacteer:

Re: witte J.Russel

Ongelezen bericht door Maryanne »

fes/lou schreef:Ik heb nog nooit een hele witte gefokt in 10 nesten. Ik heb er 1x een gezien, dat was uit een husselnestje op stal.
Ik fok zelf graag wat kleur op een hond, dus ik zal niet gauw een reu gebruiken met heel weinig kleur.
maar dat je over hele witte struikelt, ook op shows, zoals Lizzie beweert kan ik niet onderschrijven.
Nee, dat bepaalt niet, op shows zie ik zelden tot nooit helemaal witte Jacks, maar ze zijn er wel en dat fokkers ze laten verdwijnen geloof ik niets van. Worden waarschijnlijk gewoon verkocht als huishondje. Ik heb trouwens nog nooit een geheel witte gefokt want ik hou ook van wat meer kleur.
bouvierpoedel
Zeer actief
Berichten: 51968
Lid geworden op: 08 dec 2009 06:32
Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.

Re: witte J.Russel

Ongelezen bericht door bouvierpoedel »

Heb nog nooit een echte witte gezien , wel met minimaal een vlekje maar dat valt niet onder echt wit.
Ze zullen er wel uitkomen op zijn tijd en zullen best wel fokkers zijn die dat wegmoffelen en ook fokkers die het gewoon een leuke gezonde pup vinden en verkopen of weggeven als leuke huishond.

Maar wat is het probleem dan.?
Iets wat niet mag volgens de rasstandaard wil toch niet zeggen dat het verboden is.
Wat je zegt ben je zelfffff :lekkerpuh:
Gebruikersavatar
fes/lou
Zeer actief
Berichten: 9311
Lid geworden op: 23 apr 2002 00:27
Locatie: rotterdam
Contacteer:

Re: witte J.Russel

Ongelezen bericht door fes/lou »

Probleem is vaak doofheid bij volledig witte pups.
Bij Parsons is wit wel veel meer voorkomend en overheersend trouwens, daar zie je veel vaker vrijwel witte honden.
"All animals are equal, but some are more equal than others." George Orwell
Gebruikersavatar
Plumeau
Zeer actief
Berichten: 1683
Lid geworden op: 01 sep 2011 21:04
Mijn ras(sen): 2 leen-shelties en 1 leen-collie
Locatie: Midden NL

Re: witte J.Russel

Ongelezen bericht door Plumeau »

Ik denk dat je de >98% witte russels vooral zo weinig ziet omdat ze in het bos voor een hussel aangezien worden ipv een russel.

De fokkers zelf gaan er doorgaans niet mee lopen pronken, dus staan ze niet vooraan op de site en gaan ze ook niet mee naar de show. Hoe moet je dan weten dat je toch een witte stamboomrussel zag? ;)
Het weekendbaasje van Salina, Pipra en Cayenne.
Het echte baasje van Jasmine (kat), Miss Piggy en Hartje (cavia). Mr en Mrs Blue, Lessa en Vanyel (parkiet)
Afbeelding
Gebruikersavatar
fes/lou
Zeer actief
Berichten: 9311
Lid geworden op: 23 apr 2002 00:27
Locatie: rotterdam
Contacteer:

Re: witte J.Russel

Ongelezen bericht door fes/lou »

Ik denk dat een fokker een evt witte pup niet aanhoudt, maar verkoopt....
"All animals are equal, but some are more equal than others." George Orwell
Plaats reactie

Terug naar “Hondenrassen en kruisingen”