Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! [url=https://www.hondenforum.nl/plaza/viewtopic.php?t=338121]Klik hier om te reageren


Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!


Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

(Kruising) Mastin Espanol.

Forum voor alle opmerkingen over hondenrassen, vragen of weetjes.

Moderator: moderatorteam

Gebruikersavatar
ArCee
Zeer actief
Berichten: 1655
Lid geworden op: 17 nov 2010 12:27
Mijn ras(sen): Nikan, kruising Rottweiler x Beauceron vanuit Spanhe.
Aantal honden: 1
Locatie: Heerhugowaard.

(Kruising) Mastin Espanol.

Ongelezen bericht door ArCee »

Ik vraag mij af of er hier mensen op het forum zitten die een Mastin Espanol hebben, of een kruising daarvan?
Ik kom er met mijn loopje wel eens 1 tegen, een kruising van een jaar of 3 uit Spanje gehaald, maar wat een heerlijk dier is dat. Goed, er staat wel ff wat met z´n bijna 60 kg, maar mooi, imposant en goedmoedig.
Ik heb ook al veel gelezen over deze honden qua karakter en de hond voldoet eigenlijk perfect aan een eventuele opvolger van mijn 2 honden als die er straks niet meer zullen zijn.

Zijn er Mastin eigenaren die meer info hebben, of info hebben die je eigenlijk nooit in de rasbeschrijving tegen komt, aangezien daar vaak een ideelbeeld word weer gegeven?

Wat zijn de duidelijke verschillen tussen de Mastin Espanol en bijvoorbeeld de Mastin Pirineo?
Met een huis vol dieren, valt er altijd iets te vieren
Toen ik de mensen leerde kennen, ging ik mijn hond meer verwennen
Gebruikersavatar
aragoleon
Actief
Berichten: 193
Lid geworden op: 09 apr 2008 11:57
Mijn ras(sen): Mastines en dashonden
Locatie: Sukerbietendorp
Contacteer:

Re: (Kruising) Mastin Espanol.

Ongelezen bericht door aragoleon »

wij hebben een teefje van ruim 2 jaar; zij is aan de kleine kant (4 maanden als pup niets gegeten door heimwee) doch rastypisch in exterieur en karakter. Zij weegt 65 kilo (dat is bescheiden voor een teef).
Daarnaast hebben wij ook Pirineos (4 stuks: reu 7 jr, reu 3 jr, teef 4 jr en teef bijn 2 jr.)
De ME is iets dominanter, zonder overdrevenheid, dan de MP's. In het algemeen zijn de ME's iets harder qua karakter. De MP's worden niet voor niets "gentle giants from Spain genoemd.
Verschillen zijn er verder eigenlijk alleen in het uiterlijk; bij de MP's is meer verzorging nodig.
Voor interessante info en verwijzingen zou je eens op http://rasvereniging.org" onclick="window.open(this.href);return false; kunnen kijken: een initiatief voor Iberische (español, pirineos en rafeiro) berghonden. Daar staan ook fokkersportretten van ME fokkers waar wij goede contacten mee hebben.
Mocht je eens de top van Europa willen zien, buiten de Españols uit Spanje, dan zou je de datum 3 september in jouw agenda moeten noteren: de fokster van onze Español is met zeker 4 honden op de Eurodogshow, daarnaast zullen er nog wel een stuk of 10 verschijnen: uniek op een show in Nederland.
Gebruikersavatar
Kiran
Zeer actief
Berichten: 1415
Lid geworden op: 01 okt 2010 07:25
Mijn ras(sen): Toller
Aantal honden: 2

Re: (Kruising) Mastin Espanol.

Ongelezen bericht door Kiran »

Mijn ex had een kruising mastin espanol met een mechelse herder.

Pracht beest! Helaas is hij overleden op 7 jarige leeftijd.
Afbeelding
pienn

Re: (Kruising) Mastin Espanol.

Ongelezen bericht door pienn »

Ik heb een prachtig exemplaar bij mij in de opvang nu, en vind het een bijzonder zachtaardige en respectvolle hond. Ik weet niet of dat kenmerkend is voor zijn ras, of gewoon toeval. Maar wat mij betreft; aanrader! Ook goed met andere honden trouwens, groetjes Pien
PS ik heb wel een mix trouwens, ik denk met Golden Retriever
Gebruikersavatar
TomEnRenske
Vaste gebruiker
Berichten: 38
Lid geworden op: 27 dec 2009 21:42
Mijn ras(sen): bastaard herder, mastin espanol/herder mix
Locatie: Waddinxveen
Contacteer:

Re: (Kruising) Mastin Espanol.

Ongelezen bericht door TomEnRenske »

Hallo,

Ik heb een mastin espanol van net 2 jaar, Cares.
Het zijn wereld honden.
Een van de redenen, waarom wij een mastin gekozen hebben is hun enorme stabiliteit.
Wij hebben nl. ook een half wilde herder uit Bosnie, met de nodige problemen.
Cares brengt haar enorme rust!
Enerzijds overwint Sheila, de herder, haar enorme angsten voor harde geluiden (er werd op haar gejaagd in het wild).
Anderzijds leert ze van hem het lol hebben met andere honden en mensen.
Zijn enorme vriendelijke zelfverzekerdheid en tegelijk komieke jeugdigheid doen iedereen voor hem smelten.
Zelfs de meest agressieve honden....
Hij hoeft nooit te vechten, voor dat soort flauwekul is een mastin te voornaam, een poot over een rug is genoeg.
Waarom zou je vechten als je ook plezier kunt hebben!!!!!
Mocht je meer informatie willen:
thbouman@kpnmail.nl

Groeten
Tom
Gebruikersavatar
ArCee
Zeer actief
Berichten: 1655
Lid geworden op: 17 nov 2010 12:27
Mijn ras(sen): Nikan, kruising Rottweiler x Beauceron vanuit Spanhe.
Aantal honden: 1
Locatie: Heerhugowaard.

Re: (Kruising) Mastin Espanol.

Ongelezen bericht door ArCee »

Tom, mooi om te lezen. :D
Toevalligerwijze heb ik een vergelijkbare ervaring met mijn helaas overleden hond King gehad, die op exact dezelfde manier Hayleigh, onze rottweiler onder zijn hoede nam, haar beschermde, zekerder maakte, haar min of meer hielp met opvoeden, haar rust gaf en eigenlijk heel lief maakte. Zonder King had Hayleigh niet geworden tot wat ze nu nog steeds is nu ze richting de 12 gaat.
Een lieve, rustige, sociale, stabiele, beschermende en knuffelige Rottweil(st)er die al zeer veel complimenten over haar zelf in ontvangst heeft mogen nemen.

Het bevestigd mijn vermoedens dat een (kruising) Mastin helemaal de hond voor ons is, als het moment daar is!! :ok:
Met een huis vol dieren, valt er altijd iets te vieren
Toen ik de mensen leerde kennen, ging ik mijn hond meer verwennen
Gebruikersavatar
TomEnRenske
Vaste gebruiker
Berichten: 38
Lid geworden op: 27 dec 2009 21:42
Mijn ras(sen): bastaard herder, mastin espanol/herder mix
Locatie: Waddinxveen
Contacteer:

Re: (Kruising) Mastin Espanol.

Ongelezen bericht door TomEnRenske »

Hallo,

Over je eerdere posting....

Waarschijnlijk kom je ons tegen....
In de regio Boskoop/Waddinxveen....
Dat is Cares, onze nobele flapdrol.....

Mocht je een nieuwe hond zoeken...
Kijk dan bij http://www.sos-strays.be
Zij halen de meest schrijnende gevallen op, die anders dood zouden gaan.
Veel mix mastins, maar soms (eigenlijk wel vaak) kom je wereldhonden tegen!

groeten,
Tom Bouman
Gebruikersavatar
mon65
Zeer actief
Berichten: 470
Lid geworden op: 13 mei 2011 11:24
Mijn ras(sen): Old English Mastiff, Mastin Español
Aantal honden: 5
Locatie: zwaagdijk-oost
Contacteer:

Re: (Kruising) Mastin Espanol.

Ongelezen bericht door mon65 »

Ik heb een ME teef van 9 jaar. Een ongelooflijk lief dier met een zeer goed karakter. Als je de rasbeschrijving op na slaat, is ze eigenlijk te lief. Ze vind iedereen aardig en ook alle honden vind ze leuk. Helaas ken ik ook de andere kant: ik heb een ME reu gehad, een prachtige kerel en voor ons echt een wereldhond, maar zoals de rasbeschijving zegt; afstandelijk tegen vreemden. Helaas heeft hij iemand zo vreselijk aangevallen (zonder aanwijsbare reden) dat ik heb moeten besluiten hem in te laten slapen. Het doet me (na 4,5 jaar) nog steeds pijn, want het was echt mijn kanjer. Voor mij een reden (ook gezien de ME's die op dat moment nog in Nederland beschikbaar waren) om niet meer voor een ME te gaan.

Ik heb nu 4 Mastiffs en één ME en dat is een heerlijk roedeltje.
volg de avonturen van Cira, Nala, Zazu, Bonita en Barto op http://www.casadelabranza.nl

Afbeelding
Gebruikersavatar
h a n s
Zeer actief
Berichten: 1116
Lid geworden op: 05 jan 2012 11:43
Mijn ras(sen): Mastin Espanol
Aantal honden: 1
Locatie: enschede

Re: (Kruising) Mastin Espanol.

Ongelezen bericht door h a n s »

Hoi, ik zag dat dit bericht al vrij oud was, maar ik wil toch even reageren: wij hebben hier een reu van een jaartje of 3, komt ook uit Spanje.
Ik denk dat het een mix is van een ME met nog iets, maar hij heeft wel alle kenmerken; alleen iets te licht gebouwd. (55 kg)
Persoonlijk vind ik het een geweldige hond: lief, aanhankelijk, kan eigenlijk met elke hond overweg en gaat het gevecht met anderen gewoon niet aan....
Of het zou een kat, konijn of eekhoorn moeten zijn!
Ook naar volwassenen of kinderen altijd de rust zelve en wordt het hem te veel dan gaat hij lekker in de bijkeuken liggen.
Ik hoop dat hij nog heel lang bij ons mag blijven!
En ik ben benieuwd of je nu al wat hebt?
Gebruikersavatar
Floris
Vaste gebruiker
Berichten: 33
Lid geworden op: 17 okt 2012 23:16
Mijn ras(sen): Mastin Español
Aantal honden: 1
Locatie: Pernis
Contacteer:

Re: (Kruising) Mastin Espanol.

Ongelezen bericht door Floris »

Ondanks dat dit een oude topic is wil ik hier toch ook even op reageren...
Er zijn een paar zaken waar je zo wie zo rekening mee moet houden als je op internet gaat zoeken naar informatie.
Ten eerste geef je zelf al aan dat je een kruising wilt hebben met een ME.. dus zo wie zo moet je dan niet alleen naar info van de ME kijken en dus ook naar de soort hond waarmee hij dan gekruist is.

Verder is bijna alle info van de ME op internet gebaseerd op ME's die gehouden worden als erf-hond.
Als ik zo om mij heen kijk.. dan geeft dat nog wel wat verschillen.
Mijn moeder woont in Spanje en heeft een ME inderdaad los op het erf lopen.
Zelf heb ik een ME hier in Nederland en woon gewoon in een 2 onder 1 kap midden in het dorp.
Onze ME is 84 kilo op dit moment, maar een zeer gemakkelijke hond om te houden.
Mijn oom heeft 2 ME kruisingen, en die zijn weer een stuk lichter van gewicht.

Als ik zo een paar kernwoorden moet noemen voor de ME, dan zijn dat:

- Zeer goed met kinderen.
(het enigste gevaar is hun lompigheid ;-) )

- Stabiel

- Waaks
(Blaft om geluiden die die niet kan plaatsen.. maar verder kan iedereen gewoon achterom binnen komen.)

- Koppig/volhardend
(verwacht niet dat je de ME zo kan trainen als een herder.. hun response is nu eenmaal wat trager.. en wat meer overwogen..)

Het enige nadeel wat ik kan bedenken is dat ze last kunnen hebben van voedselneid.
Gelukkig heeft hij dit niet naar mensen toe.. maar wel naar andere honden.
(Dus als er ergens paardenpoep ligt dan moet ik wel even oppassen.)

Ondanks dat het een zeer gemakkelijk ras is, zul je wel constant op je hoede moeten zijn tijdens het lopen.
Mocht de hond iets gezien hebben waar ie achteraan wil gaan.. en je zit bijvoorbeeld op je mobieltje te sms'en.. dan kan ik je verzekeren dat een ruk aan de riem met 84 kilo toch wel erg veel is.
Verder, je hond kan nog zo stabiel zijn... maar veel andere honden bezitters zullen alleen een heel erg groot monster op hun af zien komen.
Met een beetje pech nemen ze dan gelijk hun eigen hond kort aan de lijn waardoor die hond al gelijk gefocussed is.
Zoals je weet.. een baasje kan het gedrag van hun hond aardig beïnvloeden door hun eigen angst.
(Maargoed.. met een kruising loop je dat risico misschien wat minder omdat ze minder groot worden.)
Dit betekend dus ook dat je er erg voor moet waken dat je zelf geen verkeerde signalen naar je hond zend doordat je zelf behoedzamer wordt.

Om een lang verhaal kort te houden:
Het zijn zeer stabiele honden maar kunnen zeer groot worden wat weer bepaalde verantwoordingen met zich meebrengt.
Koop je een grote hond, dan zul je te maken krijgen met negatieve vooroordelen wat baasjes op hun hond kunnen projecteren.
Er zal een moment komen dat 2 honden elkaar niet mogen, en zul je dus moeten zorgen voor degelijk materiaal voor het uitlaten.
Halsband zal niet werken bij een echte ME aangezien hun vacht te los zit en ze zo de riem over hun kop trekken.
Er zijn vele riemen op het internet te koop waarbij staat "voor grote honden", maar helaas is de definitie voor groot bij iedereen nu eenmaal anders en zijn de meeste riemen dus niet geschikt.
Heb je eindelijk een degelijke Nylon riem gevonden met de juiste breedte, dan is vaak de haak weer van slechte kwaliteit.
Raar maar waar.. de Flexi Giant rollijn houdt het hier al het langste uit... maar wees gewaarschuwd! ik heb zelf al eens met mijn stomme kop de lijn gegrepen toen hij er vandoor ging terwijl de lijn slap hing... dus 2 weken verband om mijn hand gehad omdat het vel van mijn hand afgeschuurd was.
Verder gebruikt ik ook een looplijn/speurlijn van Nylon 25mm dik.. maar helaas is de haak niet echt van de kwaliteit die ik zou willen.
Het tuig/harnas is van Julius-K9, en bevat dus ook een handvat indien het nodig is.
Kortom.. ik denk dat ik zelf binnenkort een riem ga maken omdat ik de ideale degelijke riem nog niet heb kunnen vinden.

Sorry voor het lange verhaal :-)
Misschien heeft iemand hier wat aan.

Groeten,
Floris.
Plaats reactie

Terug naar “Hondenrassen en kruisingen”