Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! [url=https://www.hondenforum.nl/plaza/viewtopic.php?t=338121]Klik hier om te reageren


Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!


Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Border Terrier, hoogte en gewicht

Forum voor alle opmerkingen over hondenrassen, vragen of weetjes.

Moderator: moderatorteam

Gebruikersavatar
Minou
geregistreerd lid
Berichten: 19
Lid geworden op: 02 jul 2008 09:07
Mijn ras(sen): Border Terrier

Border Terrier, hoogte en gewicht

Ongelezen bericht door Minou »

Hoi,
hopelijk staat dit topic hier goed, anders excuses daarvoor.

Mijn Border Terrier teefje heeft een schofthoogte van 28 cm. Dat is erg klein voor een BT terwijl ze in april 3 jaar wordt. Vooral nu ze vorige week weer geplukt is, vraagt bijna dagelijks wel iemand aan mij of ze nog een pup is.

Is er een minimale hoogte voor de BT?
Laatst gewijzigd door Minou op 04 mar 2011 22:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Groetjes van Josette
eigenaar van Minou, Border Terrier
geboren op 11 april 2008
Gebruikersavatar
Irisz
Zeer actief
Berichten: 10084
Lid geworden op: 10 dec 2008 13:14
Mijn ras(sen): Rhodesian Ridgeback
Aantal honden: 2
Locatie: Malden
Contacteer:

Re: Border Terrier

Ongelezen bericht door Irisz »

Volgens mij niet. In de rasstandaard staat alleen dat ze rond de 35 cm zijn. Geen minimum of maximum hoogte.
Iris
Xavi & Focus


* Luna *
Forever loved and in my heart..
Gebruikersavatar
Marie-Josée
Erelid
Berichten: 25797
Lid geworden op: 04 feb 2003 10:56
Mijn ras(sen): Havanezer
Aantal honden: 1

Re: Border Terrier

Ongelezen bericht door Marie-Josée »

De rasbeschrijving geeft voor een teef 28 tot 36 cm aan, ze is dus aan de kleine kant maar niet te klein.
Gebruikersavatar
Flevo Bordertje
Zeer actief
Berichten: 5513
Lid geworden op: 11 okt 2010 20:15
Mijn ras(sen): Border terrier, terriërkruising en X wolfsgrijze keeshond/eurasiër
Aantal honden: 3

Re: Border Terrier

Ongelezen bericht door Flevo Bordertje »

Naar mijn weten staan er geen cm's genoemd in de standaard :denken: , wel kilo's. En de hond moet kunnen worden omspannen door twee volwassen mannenhanden bij het breedst van de ribbenkast. Boyke is een volwassen reu en heeft een schofthoogte van 38 cm. Hij is een paar ons te zwaar volgens de standaard, namelijk 8 kg (maar absoluut niet te dik).
Gezien de functie van de border is jouw teefje waarschijnlijk beter geschikt dan mijn reu :wink:
Gebruikersavatar
Minou
geregistreerd lid
Berichten: 19
Lid geworden op: 02 jul 2008 09:07
Mijn ras(sen): Border Terrier

Re: Border Terrier

Ongelezen bericht door Minou »

Bedankt voor jullie antwoorden. Mijn teefje zou geschikt zijn als ze ook maar enigzins over jachtinstinct zou beschikken. Maar ze volgt nog geen konijn als die langs komt lopen :D . Voor ons alleen maar handig hoor!

Haar borstkas is goed te omsluiten met 2 handen maar wel te breed in verhouding tot haar hoogte.

Omdat er zo vaak met verbazing naar onze BT gekeken wordt en iedereen vermeldt dat ze nog nooit zo'n kleintje hebben gezien ben ik dus nieuwsgierig naar de hoogte van andere BT's
Groetjes van Josette
eigenaar van Minou, Border Terrier
geboren op 11 april 2008
Sietske

Re: Border Terrier

Ongelezen bericht door Sietske »

De rasstandaard heeft het inderdaad alleen maar over gewichten.
Amy is zo'n 30-31 cm (heb helaas geen meetstok) en weegt 6,5 kilo.

Overigens moet ik hier in Frankrijk ook zo ongeveer elke dag uitleggen dat ze wel jong is, maar geen pup.
Een combinatie van onbekendheid met het ras en het jeugdige gedrag, denk ik.
Gebruikersavatar
Flevo Bordertje
Zeer actief
Berichten: 5513
Lid geworden op: 11 okt 2010 20:15
Mijn ras(sen): Border terrier, terriërkruising en X wolfsgrijze keeshond/eurasiër
Aantal honden: 3

Re: Border Terrier

Ongelezen bericht door Flevo Bordertje »

Dat heb ik bij Boyke ook nog steeds (8 jaar oud) :mrgreen: Zeker als hij net geplukt is, vraagt men dagelijks of het een pup is. Maar ook met vacht, die al wat grijzer wordt, krijg ik die vraag door zijn dolle gedrag heel vaak :cheer:
Gebruikersavatar
Minou
geregistreerd lid
Berichten: 19
Lid geworden op: 02 jul 2008 09:07
Mijn ras(sen): Border Terrier

Re: Border Terrier

Ongelezen bericht door Minou »

Minou is nu ook net geplukt en dat ziet ze er inderdaad nog meer uit als een pup dan met langer haar. Zeker als ze even loopt te dollen :lol1: . Ik vind het zelf alleen maar leuk, heb altijd aanspraak met dit hondje.

Ik heb ook geen meetstok maar zet Minou naast een houten kast en trek dan een potlood streepje bij haar schoft. Dat komt dan op 28 cm maar wisselt wel iets per keer :U: . Ze weegt 4.5 kilo, heerlijk handzaam hondje :D .
Groetjes van Josette
eigenaar van Minou, Border Terrier
geboren op 11 april 2008
Gebruikersavatar
Flevo Bordertje
Zeer actief
Berichten: 5513
Lid geworden op: 11 okt 2010 20:15
Mijn ras(sen): Border terrier, terriërkruising en X wolfsgrijze keeshond/eurasiër
Aantal honden: 3

Re: Border Terrier

Ongelezen bericht door Flevo Bordertje »

Minou schreef:Minou is nu ook net geplukt en dat ziet ze er inderdaad nog meer uit als een pup dan met langer haar. Zeker als ze even loopt te dollen :lol1: . Ik vind het zelf alleen maar leuk, heb altijd aanspraak met dit hondje.

Ik heb ook geen meetstok maar zet Minou naast een houten kast en trek dan een potlood streepje bij haar schoft. Dat komt dan op 28 cm maar wisselt wel iets per keer :U: . Ze weegt 4.5 kilo, heerlijk handzaam hondje :D .
Jeempie, dat is echt een verschil met Boyke :wink: Hij is dus 38 cm hoog (ook met de losse hand gemeten hoor :F: ) en 8 kg zwaar. Hij is echt goed slank hoor, geen grammetje vet gelukkig. Volgens de standaard is hij dan te zwaar, maar ik heb begrepen dat de meeste "moderne" borders te groot worden gefokt. Hoewel ons ras gelukkig geen grote showuitwassen in uiterlijk (en dus gezondheid) kent en nog steeds best origineel is, zijn de meesten natuurlijk geen werkhondjes meer. Het feit of ze niet blijven steken in een vossenhol is niet zo interessant meer voor de meeste eigenaren en fokkers. Ik ben van mening dat fokkers hierop wel moeten blijven letten, gewoon omdat het een gebruiksras is en hij anders echt gaat veranderen in een andere hond. Waar stop je dan qua hoogte? Ik zou met Boyke dus al niet fokken als ik fokker was. Die van jou raced gewoon door die holen, perfect :cheer: Woon je toevallig in de buurt? Kunnen we een border vergelijkingswandeling organiseren :E: Er loopt er hier nog eentje van het forum rond in het Lelystadse, een jong ventje.
Gebruikersavatar
Minou
geregistreerd lid
Berichten: 19
Lid geworden op: 02 jul 2008 09:07
Mijn ras(sen): Border Terrier

Re: Border Terrier, hoogte en gewicht

Ongelezen bericht door Minou »

Met Minou gaan we ook niet fokken, deels omdat ze zo klein is. Het grappige is dat haar ouders en broers en zusjes wel 'normaal' qua grootte zijn.

Ik woon in Zeist en vind het leuk om mijn border met andere Borders te vergelijken. Ik ga wel eens wandelen in de Soester Duinen, daar mogen de honden los lopen. Vooral in het weekend zie je daar vaker grotere groepen dezelfde honden bij elkaar. Het ligt ook lekker centraal in het land.

Ik kwam daar eens een border tegen die zo groot was dat ik eerst dacht dat het een hollandse smaus was. Bleek die hond dezelfde vader te hebben als Minou, erg leuk die ontdekkingen.
Groetjes van Josette
eigenaar van Minou, Border Terrier
geboren op 11 april 2008
Plaats reactie

Terug naar “Hondenrassen en kruisingen”