Havanezer en overige bichonachtigen.

Forum voor alle opmerkingen over hondenrassen, vragen of weetjes.

Moderator: moderatorteam

Bericht
Auteur
jvanringen
Vaste gebruiker
Ik heb een hond: Nee
Mijn ras(sen): Lakelandterrier
IJslandse hond
Aantal honden: 0

Re: Havanezer en overige bichonachtigen.

#4081 Bericht door jvanringen »

Wij vinden ze ook zo leuk. We kenden ze eigenlijk niet behalve van naam, maar zijn er door het forum beter bekend mee geraakt, en sinds we ze in het echt hebben meegemaakt zijn we verliefd geworden. Zo grappig zijn ze, en slim en vrolijk en ontzettend lief.
:I:

xSuzannex
Vaste gebruiker
Ik heb een hond: Ja
Mijn ras(sen): Havanezers
Aantal honden: 2
Contacteer:

#4082 Bericht door xSuzannex »

Afbeelding

jvanringen
Vaste gebruiker
IJslandse hond

#4083 Bericht door jvanringen »

:I:

Yeufke
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Kruising Silky Terrier/Shih Tzu
Aantal honden: 1

#4084 Bericht door Yeufke »

Aaaaaah. :I:
Afbeelding
Polly 22 jan 2007 - 15 mei 2018 ❤️
Yessie 28 april 2010 -13 juli 2020
slaap zacht lieve meid

jvanringen
Vaste gebruiker
IJslandse hond

#4085 Bericht door jvanringen »

Ja lief he!

Pemba
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Tibetaanse teriër

#4086 Bericht door Pemba »

Lief koppie :I:
Afbeelding

Marie-Josée
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Havanezer

#4087 Bericht door Marie-Josée »

Wat een geweldige foto. Die geeft eigenlijk alles weer waar een Havanezer voor staat.

xSuzannex
Vaste gebruiker
Contacteer:

#4088 Bericht door xSuzannex »

aahh dank je.
Ja ze is zo verschrikkelijk braaf en bezorgd.
Eef is echt weer een heel ander type, bij haar gaat het er vooral om wat er voor haar te winnen valt, niks subtiels aan haha maar ze is zo verschrikkelijk grappig en knuffelbaar.
Saar vindt het fantastisch om truukjes te doen. ze springt al op zodra je hard inademt in de hoop dat je niest want dan kan ze zakdoekjes pakken en een koekje verdienen. Eef springt ook op, want ze weet dat als Saar wat krijgt zij ook mag. Als iemand niest en Saar is niet in de buurt dan kijkt eef vooral op waarom er niemand die zakdoekjes pakt want zo krijgt ze niks.
Ik vind het fantastisch, 2 van die verschillende hava's.

Marie-Josée
Vaste gebruiker

#4089 Bericht door Marie-Josée »

Er zit (gelukkig) wel een enorm verschil in karakters al zijn ze eigenlijk altijd wel vrolijk, lief en sociaal.
Maar Fientje bijvoorbeeld, de eerste forumHava als ik het goed heb, is een heel braaf en zoet meisje, gewoon dociel. Sancho is echter het tegenovergestelde; ondeugend, enorm eigenzinnig en daardoor vaak ook wat doordrammerig. Je krijgt de hond die bij je past zegt men dus we kunnen het prima met elkaar vinden.
Voordeel is dat je hem echt voluit kunt uitfoeteren en dan kun je een figuurlijke middelvinger terug krijgen. Het doet hem niks.
Maar ingebed in de zachtmoedige aard van zijn ras is dat nooit extreem en hij zal nooit grommen of bijten.

Boutje
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): border collies, working beardie, shelties, chihuahua's en een havanezer

#4090 Bericht door Boutje »

Marie-Josée schreef: 23 dec 2020 13:41
Maar ingebed in de zachtmoedige aard van zijn ras is dat nooit extreem en hij zal nooit grommen of bijten.
Hmmm dat moet ik aan Do laten lezen ;-).
Bijten niet (tenzij per ongeluk in het spelen als ze te hevig wordt) maar grommen als het haar niet bevalt doet ze wel.

blacky
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Coton de Tuléar en Havanezer.
Aantal honden: 3

#4091 Bericht door blacky »

Boutje schreef: 23 dec 2020 13:45
Bijten niet (tenzij per ongeluk in het spelen als ze te hevig wordt) maar grommen als het haar niet bevalt doet ze wel.
Hoe pittig onze Ninthe ook is (Lucky haar moeder is een watje) grommen doet ze wel naar andere honden maar nooit naar ons. Ik merk nu ook, nu ik 3 teven in huis heb, dat er sinds kort tussen de oudste van 12.5 en onze Lucky gevochten wordt en dat gaat er heftig aan toe. Dit is begonnen toen de pups er waren en Laika iets te veel naar de pups keek of iets van ze af wilde pakken. Watje Lucky blijkt dus een bitch als het haar kinderen aangaat. Zelfs nu nog.
Vandaag ze uit elkaar moeten halen waarbij ik Laika met een blauwe tong en helemaal afwezig bij mijn man in kantoor heb gebracht.
Een half uur later liggen Lucky en Laika dan weer bij elkaar en mag Laika, lucky haar ogen uitsoppen.
Laika was altijd de baas in de roedel maar dat gaat verschuiven merk ik.
Afbeelding
gevni havanezers

Marie-Josée
Vaste gebruiker

#4092 Bericht door Marie-Josée »

Sancho heeft ook wel een soort protestgeluid wat op grommen lijkt maar dat is eigenlijk enkel aangeven dat hij ofwel geschrokken is ofwel iets echt, echt niet wil.

Boutje
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): border collies, working beardie, shelties, chihuahua's en een havanezer

#4093 Bericht door Boutje »

blacky schreef: 23 dec 2020 14:33
Boutje schreef: 23 dec 2020 13:45
Hoe pittig onze Ninthe ook is (Lucky haar moeder is een watje) grommen doet ze wel naar andere honden maar nooit naar ons. Ik merk nu ook, nu ik 3 teven in huis heb, dat er sinds kort tussen de oudste van 12.5 en onze Lucky gevochten wordt en dat gaat er heftig aan toe. Dit is begonnen toen de pups er waren en Laika iets te veel naar de pups keek of iets van ze af wilde pakken. Watje Lucky blijkt dus een bitch als het haar kinderen aangaat. Zelfs nu nog.
Vandaag ze uit elkaar moeten halen waarbij ik Laika met een blauwe tong en helemaal afwezig bij mijn man in kantoor heb gebracht.
Een half uur later liggen Lucky en Laika dan weer bij elkaar en mag Laika, lucky haar ogen uitsoppen.
Laika was altijd de baas in de roedel maar dat gaat verschuiven merk ik.
Oei dat klinkt heftig... lijkt een beetje op wat hier met oude Sherlock gebeurt. Al gaat het nu even terug beter met streng zijn, scheiden zodra ik de kamer uit ben, opletten en een DAP verdamper...
En ja, verschuiven kan... Pippa was altijd de baas ondanks haar grootte, is nu ouder en heeft minder te zeggen zeker sinds Jinn haar door (was haar assistente soms denk ik nu achteraf gezien)... geen idee nog wie het gaat overnemen.

blacky
Vaste gebruiker

#4094 Bericht door blacky »

meestal gaat het goed behalve als Laika denkt iets van Ninthe te kunnen afpakken. Laika heeft een lekkende hartklep waarvan al gezegd is dat ze het niet meer lang zou maken (2 jaar geleden) Ze doet nog gewoon alles mee maar gisteren werd het toch wel erg duidelijk dat die afwijking er echt nog wel is.
Afbeelding
gevni havanezers

xSuzannex
Vaste gebruiker
Contacteer:

#4095 Bericht door xSuzannex »

Ik plaatste gister een foto voor de kerst, en ineens zag ik hoeveel Saar en Eef intussen op elkaar lijken

Afbeelding

blacky
Vaste gebruiker

#4096 Bericht door blacky »

xSuzannex schreef: 25 dec 2020 06:36 Ik plaatste gister een foto voor de kerst, en ineens zag ik hoeveel Saar en Eef intussen op elkaar lijken

Afbeelding
Ze zijn echt prachtig en idd dat viel mij ook op hoeveel ze op elkaar lijken.
Hoe krijg je die vacht toch zo mooi!!

Hier onze Ninthe die alle havanezers hier een fijne kerst wil wensen.

Afbeelding
Afbeelding
gevni havanezers

Boutje
Vaste gebruiker

#4097 Bericht door Boutje »

Ze lijken inderdaad erg op elkaar.
Die vacht... ben ik ook jaloers op.
Maar aan de andere kant... Do is nu kort en als ik dan zie hoe veel modder ze na de wandeling nog mee heeft... Ik had haar meoten leren uit plassen, prutsloten, koeiendrek etc te blijven. Nu maar even kort zeker tot d pup groter en kalmer is en van haar haren af blijft. Binnenkort mag ze naar de trimster haar zelfgemaakte corona-coupe laten bijwerken!

xSuzannex
Vaste gebruiker
Contacteer:

#4098 Bericht door xSuzannex »

zo zien ze er helaas alleen uit direct na het kammen hoor. Ik zit er soms ook wel eens aan te denken om ze allebei kort te zetten, maar ik denk dat vooral eef er dan heel gek uit gaat zien, die heeft veel haar

Persistence
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Schotse herder korthaar
Sheltie x boerenfox

#4099 Bericht door Persistence »

Misschien is het vloeken in de kerk hoor, het karakter lijkt me heel leuk maar ik hou zelf niet van langharige vachten en baarden. De puppylook vind ik qua vacht wel heel leuk. Kun je dit dan zelf ook zo knippen of laten trimmen en hoe vaak moet je dat ongeveer doen om ze kort te houden?

Zijn havanezers allemansvrienden of meer waaks?
Afbeelding

blacky
Vaste gebruiker

#4100 Bericht door blacky »

je kunt ze gewoon laten knippen in elk model jij wilt. Dit moet dan ongeveer om de 3 maanden. havanezers zijn allemans vrienden maar ook waaks. Je komt niet zomaar binnen bij ons ze vertellen ons wel dat er iemand binnen komt zeg maar of op de bel drukt. Ik houd juist heel erg van langere vacht. Heerlijk met je handen in het haar, lekker kroelen.
Afbeelding
gevni havanezers

xSuzannex
Vaste gebruiker
Contacteer:

#4101 Bericht door xSuzannex »

En dan vind ik er ook wel verschil in zitten of je een hava met "weinig" haar in een korte coupe zet, dat ziet er vaak wel leuk uit. Maar Eef heeft veel meer haar dan Saar en ik denk dat die er heel raar uit ziet met kort haar Dat zal alle kanten op staan

Persistence
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Schotse herder korthaar
Sheltie x boerenfox

#4102 Bericht door Persistence »

Zoals Ninthe maar dan nog een tikkie korter vind ik heel leuk, beetje warrig. Vind lang haar op zich wel mooi, maar ik ben gewoon niet van het borstelen en frunniken enzo :wink:
Afbeelding

Marlett
Overactief
Mijn ras(sen): 2 griekjes

#4103 Bericht door Marlett »

Persistence schreef: 27 dec 2020 18:36 Misschien is het vloeken in de kerk hoor, het karakter lijkt me heel leuk maar ik hou zelf niet van langharige vachten en baarden. De puppylook vind ik qua vacht wel heel leuk. Kun je dit dan zelf ook zo knippen of laten trimmen en hoe vaak moet je dat ongeveer doen om ze kort te houden?

Zijn havanezers allemansvrienden of meer waaks?
Haha, jij durfde het, ik had al zitten googlen, maar niks gevonden. :goeie:

Heavy
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Duitse Herder en Nederlandse Schapendoes

#4104 Bericht door Heavy »

Is het niet hetzelfde als bij een schapendoes ? Dat je alsnog de onderwol eruit moet kammen als de vacht korter is .
Afbeelding

Pemba
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Tibetaanse teriër

#4105 Bericht door Pemba »

Heavy schreef: 28 dec 2020 13:55 Is het niet hetzelfde als bij een schapendoes ? Dat je alsnog de onderwol eruit moet kammen als de vacht korter is .
Het wordt eigenlijk nog lastiger omdat je de vacht niet meer goed in laagjes kunt kammen.
Afbeelding

Heavy
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Duitse Herder en Nederlandse Schapendoes

#4106 Bericht door Heavy »

Pemba schreef: 28 dec 2020 14:29
Heavy schreef: 28 dec 2020 13:55 Is het niet hetzelfde als bij een schapendoes ? Dat je alsnog de onderwol eruit moet kammen als de vacht korter is .
Het wordt eigenlijk nog lastiger omdat je de vacht niet meer goed in laagjes kunt kammen.
Ja precies en dan komt het erop neer dat je elke 3 maanden je hond moet laten scheren en net als hij dan op een mooie leuke lengte is dan is het weer tijd om te scheren.
Afbeelding

blacky
Vaste gebruiker

#4107 Bericht door blacky »

Persistence schreef: 28 dec 2020 13:21 Zoals Ninthe maar dan nog een tikkie korter vind ik heel leuk, beetje warrig. Vind lang haar op zich wel mooi, maar ik ben gewoon niet van het borstelen en frunniken enzo :wink:
Ninthe is een hava met zeer weinig haar :D Dat zie je niet erg vaak moet ik zeggen. Zelfs al haar broers en zusjes hebben meer.
Lucky heeft het perfecte haar wat Ninthe waarschijnlijk ook krijgt gewoon echt bijna nooit klitten.
Afbeelding
gevni havanezers

Marie-Josée
Vaste gebruiker

#4108 Bericht door Marie-Josée »

Ik vind langharige geschoren hondjes niet mooi, maar dan ook echt niet. De vacht een beetje fatsoeneren dan weer wel.
Ik hou ook niet van kammen en klitten verwijderen maar de meer dan overvloedige vacht van Sancho heeft toch maar weinig onderhoud nodig. Een paar keer per jaar klit hij een tijdje enorm en daarna is een borstelbeurt in de week ruim voldoende.
Ik kan niet voor andere Hava's spreken maar Sancho is niet echt waaks al gaat hij wel vreselijk tekeer als er iemand aan de deur komt. Maar verder blaft hij hoogstens een keer op een kat of eekhoorn in de tuin.
Tijdens wandelingen blaft hij al helemaal nooit dus ik denk dat hij alleen het eigen terrein bewaakt.
Maar áls hij blaft dan komt er ook voldoende volume uit voor de hele gemeente :schrik:
Mensen die binnenkomen zijn meer dan welkom bij hem, maar buiten laat hij zich door niemand aanhalen, dan is hij weg.

Kim Poe Hava
Nieuw

#4109 Bericht door Kim Poe Hava »

Hoi hoi,
Pu (je zegt Poe) is een hava met een korte vacht. Ik scheer haar niet maar knip haar helemaal.
Ik snap dat veel mensen een havanezer nemen voor de lange vacht en het prachtige uiterlijk, maar ik heb haar echt genomen door het karakter van de Hava.
Ik vind het wel heeeel mooi bij anderen, maar zelf die vacht bijhouden..? Op de plek waar ik woon is het altijd modderig en ik loop heel veel in de bossen.
Dus, tja.. ik ga voor makkelijk. En dan nog, kam ik haar zeker twee keer per week hoor, want de klitten gaan op de huid zitten. En ik gebruik een tuig dus op die plekken is het altijd ff checken.
En het trimmen is bijna eens per maand a zes weken. Dus dat is extra werk.

Pu is helemaal niet waaks of blafferig. Dus dat herken ik helemaal niet van wat ik hierboven las.
Ik denk wel dat dat komt omdat zij enige hond in huis is. Als je er meer hebt is het logisch dat ze waakser zijn en ze elkaar meer 'opjutten' .
Wat ik wél heel erg merk bij elke Havanezer die ik ken is dat ze super graag met je samenwerken en het liefste niet van je zijde wijken.
Dat vind ik persoonlijk HEERLIJK, maar ik kan me ook voorstellen dat sommige mensen er gek van worden, dat gedrentel voor je voeten 🤣

Verder is zij heel open naar alle mensen toe. Iedereen is leuk!
Maar andere honden moet ze echt eerst leren kennen. De kat moet uit de boom gekeken worden voordat ze enthousiast kan worden bij weerzien.
Maar kent ze de hond, dan is ze helemaal happydepep!

Afbeelding
Het zijn de kleine dieren die het doen..

Kim Poe Hava
Nieuw

#4110 Bericht door Kim Poe Hava »

xSuzannex schreef: 28 dec 2020 09:12 En dan vind ik er ook wel verschil in zitten of je een hava met "weinig" haar in een korte coupe zet, dat ziet er vaak wel leuk uit. Maar Eef heeft veel meer haar dan Saar en ik denk dat die er heel raar uit ziet met kort haar Dat zal alle kanten op staan
Hahaha... eef de lampenkap 🤣🤣🥰
Neee... zou ik ook niet doen
Het zijn de kleine dieren die het doen..

Plaats reactie

Terug naar “Hondenrassen”