Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! [url=https://www.hondenforum.nl/plaza/viewtopic.php?t=338121]Klik hier om te reageren


Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!


Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Havanezer en overige bichonachtigen.

Forum voor alle opmerkingen over hondenrassen, vragen of weetjes.

Moderator: moderatorteam

Gebruikersavatar
blacky
Zeer actief
Berichten: 8030
Lid geworden op: 18 mei 2007 20:37
Mijn ras(sen): Coton de Tuléar en Havanezer.
Aantal honden: 3

Re: Havanezer en overige bichonachtigen.

Ongelezen bericht door blacky »

ja ze zijn super leuk. Dit jaar ons eerste nestje gefokt en super blij met het pupje wat is gebleven onze Ninthe. Ik hoor van de baasjes ook alleen maar super leuke verhalen, over een blije karakter. Maar vooral hoe ze hun baasjes aanvoelen en troost bieden waar nodig. Hoe leergierig ze zijn maar ook ondeugend. Gewoon het perfecte hondje.
Afbeelding
gevni havanezers
Gebruikersavatar
Marjoleine
Zeer actief
Berichten: 53089
Lid geworden op: 02 sep 2004 14:18
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Locatie: de polder
Contacteer:

Re: Havanezer en overige bichonachtigen.

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Ik heb inmiddels 6 van die mormels en ze zijn allemaal verschillend en toch weer niet.
Fien is een oude dame inmiddels, 11,5 bijna en met wat kwaaltjes maar onverwoestbaar vrolijk.
Polly is een nufje maar wel een blij kind.
Kees is een tomboy, ze gaat nog steeds door plassen heen en speelt net zo woest als de wetters.
Reintje is de meest communicatieve, die kijkt dwars door je heen, en dirigeert alles en iedereen letterlijk met haar pootje naar de kant die ze wil.
En de dames Nina en Vendy, die vandaag 1 jaar zijn geworden, zijn zo klef als maar kan. Op schoot, naast je, tegen je aan.
Ik vind het nog steeds een superleuk ras :)

Afbeelding
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
Gebruikersavatar
blacky
Zeer actief
Berichten: 8030
Lid geworden op: 18 mei 2007 20:37
Mijn ras(sen): Coton de Tuléar en Havanezer.
Aantal honden: 3

Re: Havanezer en overige bichonachtigen.

Ongelezen bericht door blacky »

Marjoleine schreef: 20 dec 2020 17:37 Ik heb inmiddels 6 van die mormels en ze zijn allemaal verschillend en toch weer niet.
Fien is een oude dame inmiddels, 11,5 bijna en met wat kwaaltjes maar onverwoestbaar vrolijk.
Polly is een nufje maar wel een blij kind.
Kees is een tomboy, ze gaat nog steeds door plassen heen en speelt net zo woest als de wetters.
Reintje is de meest communicatieve, die kijkt dwars door je heen, en dirigeert alles en iedereen letterlijk met haar pootje naar de kant die ze wil.
En de dames Nina en Vendy, die vandaag 1 jaar zijn geworden, zijn zo klef als maar kan. Op schoot, naast je, tegen je aan.
Ik vind het nog steeds een superleuk ras :)

Afbeelding
Heerlijk zijn ze he. Toen we onze eerste coton kochten werd ons al verteld dat ze net als chips waren, aan 1 heb je geen genoeg. En wat voor de Coton geldt, geldt ook voor de havanezer. Heerlijke honden zijn het. Ik heb moeder en dochter in huis maar wat een verschil in karakter!!! Ik ben benieuwd wat er uit een volgend nestje van onze Lucky komt. Nog zeker 1,5 jaar wachten maar dan komt er hier zeker weer een nestje.
Afbeelding
gevni havanezers
Gebruikersavatar
Marjoleine
Zeer actief
Berichten: 53089
Lid geworden op: 02 sep 2004 14:18
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Locatie: de polder
Contacteer:

Re: Havanezer en overige bichonachtigen.

Ongelezen bericht door Marjoleine »

blacky schreef: 20 dec 2020 18:00 Heerlijk zijn ze he. Toen we onze eerste coton kochten werd ons al verteld dat ze net als chips waren, aan 1 heb je geen genoeg. En wat voor de Coton geldt, geldt ook voor de havanezer. Heerlijke honden zijn het. Ik heb moeder en dochter in huis maar wat een verschil in karakter!!! Ik ben benieuwd wat er uit een volgend nestje van onze Lucky komt. Nog zeker 1,5 jaar wachten maar dan komt er hier zeker weer een nestje.
Ja, ik baal nog steeds dat we geen dochter van Polly hebben. Ik kom nog wel eens langs voor een date met een broer van Ninthe ;)
Eerst even bedenken wie er zou passen, we hebben gelukkig de tijd. En keuze ;)
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
Gebruikersavatar
blacky
Zeer actief
Berichten: 8030
Lid geworden op: 18 mei 2007 20:37
Mijn ras(sen): Coton de Tuléar en Havanezer.
Aantal honden: 3

Re: Havanezer en overige bichonachtigen.

Ongelezen bericht door blacky »

Marjoleine schreef: 20 dec 2020 18:04
blacky schreef: 20 dec 2020 18:00 Heerlijk zijn ze he. Toen we onze eerste coton kochten werd ons al verteld dat ze net als chips waren, aan 1 heb je geen genoeg. En wat voor de Coton geldt, geldt ook voor de havanezer. Heerlijke honden zijn het. Ik heb moeder en dochter in huis maar wat een verschil in karakter!!! Ik ben benieuwd wat er uit een volgend nestje van onze Lucky komt. Nog zeker 1,5 jaar wachten maar dan komt er hier zeker weer een nestje.
Ja, ik baal nog steeds dat we geen dochter van Polly hebben. Ik kom nog wel eens langs voor een date met een broer van Ninthe ;)
Eerst even bedenken wie er zou passen, we hebben gelukkig de tijd. En keuze ;)
OH, leuk. Loekie woont bij mijn dochter, dat is het reutje wat jij zo leuk vond. Een plaatje is het. En een beetje stout.
Afbeelding

Afbeelding
Wel wat anders dan deze langpoot mug of springveer zoals onze dochter haar noemt.

Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding
gevni havanezers
63673J

Re: Havanezer en overige bichonachtigen.

Ongelezen bericht door 63673J »

Wij vinden ze ook zo leuk. We kenden ze eigenlijk niet behalve van naam, maar zijn er door het forum beter bekend mee geraakt, en sinds we ze in het echt hebben meegemaakt zijn we verliefd geworden. Zo grappig zijn ze, en slim en vrolijk en ontzettend lief.
:I:
Gebruikersavatar
xSuzannex
Zeer actief
Berichten: 9169
Lid geworden op: 29 apr 2005 14:34
Mijn ras(sen): Havanezers
Aantal honden: 2
Contacteer:

Re: Havanezer en overige bichonachtigen.

Ongelezen bericht door xSuzannex »

Afbeelding
Gebruikersavatar
Yeufke
Zeer actief
Berichten: 4877
Lid geworden op: 28 jul 2012 18:45
Mijn ras(sen): Havanezer
Aantal honden: 1

Re: Havanezer en overige bichonachtigen.

Ongelezen bericht door Yeufke »

Aaaaaah. :I:
Afbeelding
Polly 22 jan 2007 - 15 mei 2018 ❤️
Yessie 28 april 2010 -13 juli 2020
slaap zacht lieve meid
63673J

Re: Havanezer en overige bichonachtigen.

Ongelezen bericht door 63673J »

Ja lief he!
Gebruikersavatar
Pemba
Zeer actief
Berichten: 14575
Lid geworden op: 29 jul 2010 16:22
Mijn ras(sen): Tibetaanse teriër
Aantal honden: 2

Re: Havanezer en overige bichonachtigen.

Ongelezen bericht door Pemba »

Lief koppie :I:
Afbeelding
Gebruikersavatar
Marie-Josée
Erelid
Berichten: 25797
Lid geworden op: 04 feb 2003 10:56
Mijn ras(sen): Havanezer
Aantal honden: 1

Re: Havanezer en overige bichonachtigen.

Ongelezen bericht door Marie-Josée »

Wat een geweldige foto. Die geeft eigenlijk alles weer waar een Havanezer voor staat.
Gebruikersavatar
xSuzannex
Zeer actief
Berichten: 9169
Lid geworden op: 29 apr 2005 14:34
Mijn ras(sen): Havanezers
Aantal honden: 2
Contacteer:

Re: Havanezer en overige bichonachtigen.

Ongelezen bericht door xSuzannex »

aahh dank je.
Ja ze is zo verschrikkelijk braaf en bezorgd.
Eef is echt weer een heel ander type, bij haar gaat het er vooral om wat er voor haar te winnen valt, niks subtiels aan haha maar ze is zo verschrikkelijk grappig en knuffelbaar.
Saar vindt het fantastisch om truukjes te doen. ze springt al op zodra je hard inademt in de hoop dat je niest want dan kan ze zakdoekjes pakken en een koekje verdienen. Eef springt ook op, want ze weet dat als Saar wat krijgt zij ook mag. Als iemand niest en Saar is niet in de buurt dan kijkt eef vooral op waarom er niemand die zakdoekjes pakt want zo krijgt ze niks.
Ik vind het fantastisch, 2 van die verschillende hava's.
Gebruikersavatar
Marie-Josée
Erelid
Berichten: 25797
Lid geworden op: 04 feb 2003 10:56
Mijn ras(sen): Havanezer
Aantal honden: 1

Re: Havanezer en overige bichonachtigen.

Ongelezen bericht door Marie-Josée »

Er zit (gelukkig) wel een enorm verschil in karakters al zijn ze eigenlijk altijd wel vrolijk, lief en sociaal.
Maar Fientje bijvoorbeeld, de eerste forumHava als ik het goed heb, is een heel braaf en zoet meisje, gewoon dociel. Sancho is echter het tegenovergestelde; ondeugend, enorm eigenzinnig en daardoor vaak ook wat doordrammerig. Je krijgt de hond die bij je past zegt men dus we kunnen het prima met elkaar vinden.
Voordeel is dat je hem echt voluit kunt uitfoeteren en dan kun je een figuurlijke middelvinger terug krijgen. Het doet hem niks.
Maar ingebed in de zachtmoedige aard van zijn ras is dat nooit extreem en hij zal nooit grommen of bijten.
Gebruikersavatar
blacky
Zeer actief
Berichten: 8030
Lid geworden op: 18 mei 2007 20:37
Mijn ras(sen): Coton de Tuléar en Havanezer.
Aantal honden: 3

Re: Havanezer en overige bichonachtigen.

Ongelezen bericht door blacky »

Boutje schreef: 23 dec 2020 12:45
Marie-Josée schreef: 23 dec 2020 12:41
Maar ingebed in de zachtmoedige aard van zijn ras is dat nooit extreem en hij zal nooit grommen of bijten.
Hmmm dat moet ik aan Do laten lezen ;-).
Bijten niet (tenzij per ongeluk in het spelen als ze te hevig wordt) maar grommen als het haar niet bevalt doet ze wel.
Hoe pittig onze Ninthe ook is (Lucky haar moeder is een watje) grommen doet ze wel naar andere honden maar nooit naar ons. Ik merk nu ook, nu ik 3 teven in huis heb, dat er sinds kort tussen de oudste van 12.5 en onze Lucky gevochten wordt en dat gaat er heftig aan toe. Dit is begonnen toen de pups er waren en Laika iets te veel naar de pups keek of iets van ze af wilde pakken. Watje Lucky blijkt dus een bitch als het haar kinderen aangaat. Zelfs nu nog.
Vandaag ze uit elkaar moeten halen waarbij ik Laika met een blauwe tong en helemaal afwezig bij mijn man in kantoor heb gebracht.
Een half uur later liggen Lucky en Laika dan weer bij elkaar en mag Laika, lucky haar ogen uitsoppen.
Laika was altijd de baas in de roedel maar dat gaat verschuiven merk ik.
Afbeelding
gevni havanezers
Gebruikersavatar
Marie-Josée
Erelid
Berichten: 25797
Lid geworden op: 04 feb 2003 10:56
Mijn ras(sen): Havanezer
Aantal honden: 1

Re: Havanezer en overige bichonachtigen.

Ongelezen bericht door Marie-Josée »

Sancho heeft ook wel een soort protestgeluid wat op grommen lijkt maar dat is eigenlijk enkel aangeven dat hij ofwel geschrokken is ofwel iets echt, echt niet wil.
Gebruikersavatar
blacky
Zeer actief
Berichten: 8030
Lid geworden op: 18 mei 2007 20:37
Mijn ras(sen): Coton de Tuléar en Havanezer.
Aantal honden: 3

Re: Havanezer en overige bichonachtigen.

Ongelezen bericht door blacky »

meestal gaat het goed behalve als Laika denkt iets van Ninthe te kunnen afpakken. Laika heeft een lekkende hartklep waarvan al gezegd is dat ze het niet meer lang zou maken (2 jaar geleden) Ze doet nog gewoon alles mee maar gisteren werd het toch wel erg duidelijk dat die afwijking er echt nog wel is.
Afbeelding
gevni havanezers
Gebruikersavatar
xSuzannex
Zeer actief
Berichten: 9169
Lid geworden op: 29 apr 2005 14:34
Mijn ras(sen): Havanezers
Aantal honden: 2
Contacteer:

Re: Havanezer en overige bichonachtigen.

Ongelezen bericht door xSuzannex »

Ik plaatste gister een foto voor de kerst, en ineens zag ik hoeveel Saar en Eef intussen op elkaar lijken

Afbeelding
Gebruikersavatar
blacky
Zeer actief
Berichten: 8030
Lid geworden op: 18 mei 2007 20:37
Mijn ras(sen): Coton de Tuléar en Havanezer.
Aantal honden: 3

Re: Havanezer en overige bichonachtigen.

Ongelezen bericht door blacky »

xSuzannex schreef: 25 dec 2020 05:36 Ik plaatste gister een foto voor de kerst, en ineens zag ik hoeveel Saar en Eef intussen op elkaar lijken

Afbeelding
Ze zijn echt prachtig en idd dat viel mij ook op hoeveel ze op elkaar lijken.
Hoe krijg je die vacht toch zo mooi!!

Hier onze Ninthe die alle havanezers hier een fijne kerst wil wensen.

Afbeelding
Afbeelding
gevni havanezers
Gebruikersavatar
xSuzannex
Zeer actief
Berichten: 9169
Lid geworden op: 29 apr 2005 14:34
Mijn ras(sen): Havanezers
Aantal honden: 2
Contacteer:

Re: Havanezer en overige bichonachtigen.

Ongelezen bericht door xSuzannex »

zo zien ze er helaas alleen uit direct na het kammen hoor. Ik zit er soms ook wel eens aan te denken om ze allebei kort te zetten, maar ik denk dat vooral eef er dan heel gek uit gaat zien, die heeft veel haar
Persistence
Zeer actief
Berichten: 4745
Lid geworden op: 17 jan 2016 20:05

Re: Havanezer en overige bichonachtigen.

Ongelezen bericht door Persistence »

Misschien is het vloeken in de kerk hoor, het karakter lijkt me heel leuk maar ik hou zelf niet van langharige vachten en baarden. De puppylook vind ik qua vacht wel heel leuk. Kun je dit dan zelf ook zo knippen of laten trimmen en hoe vaak moet je dat ongeveer doen om ze kort te houden?

Zijn havanezers allemansvrienden of meer waaks?
Gebruikersavatar
blacky
Zeer actief
Berichten: 8030
Lid geworden op: 18 mei 2007 20:37
Mijn ras(sen): Coton de Tuléar en Havanezer.
Aantal honden: 3

Re: Havanezer en overige bichonachtigen.

Ongelezen bericht door blacky »

je kunt ze gewoon laten knippen in elk model jij wilt. Dit moet dan ongeveer om de 3 maanden. havanezers zijn allemans vrienden maar ook waaks. Je komt niet zomaar binnen bij ons ze vertellen ons wel dat er iemand binnen komt zeg maar of op de bel drukt. Ik houd juist heel erg van langere vacht. Heerlijk met je handen in het haar, lekker kroelen.
Afbeelding
gevni havanezers
Gebruikersavatar
xSuzannex
Zeer actief
Berichten: 9169
Lid geworden op: 29 apr 2005 14:34
Mijn ras(sen): Havanezers
Aantal honden: 2
Contacteer:

Re: Havanezer en overige bichonachtigen.

Ongelezen bericht door xSuzannex »

En dan vind ik er ook wel verschil in zitten of je een hava met "weinig" haar in een korte coupe zet, dat ziet er vaak wel leuk uit. Maar Eef heeft veel meer haar dan Saar en ik denk dat die er heel raar uit ziet met kort haar Dat zal alle kanten op staan
Persistence
Zeer actief
Berichten: 4745
Lid geworden op: 17 jan 2016 20:05

Re: Havanezer en overige bichonachtigen.

Ongelezen bericht door Persistence »

Zoals Ninthe maar dan nog een tikkie korter vind ik heel leuk, beetje warrig. Vind lang haar op zich wel mooi, maar ik ben gewoon niet van het borstelen en frunniken enzo :wink:
Gebruikersavatar
Marlett
Zeer actief
Berichten: 853
Lid geworden op: 12 feb 2019 19:05
Mijn ras(sen): Rotcockapoo en Griekse nepteckel
Aantal honden: 2

Re: Havanezer en overige bichonachtigen.

Ongelezen bericht door Marlett »

Persistence schreef: 27 dec 2020 17:36 Misschien is het vloeken in de kerk hoor, het karakter lijkt me heel leuk maar ik hou zelf niet van langharige vachten en baarden. De puppylook vind ik qua vacht wel heel leuk. Kun je dit dan zelf ook zo knippen of laten trimmen en hoe vaak moet je dat ongeveer doen om ze kort te houden?

Zijn havanezers allemansvrienden of meer waaks?
Haha, jij durfde het, ik had al zitten googlen, maar niks gevonden. :goeie:
Gebruikersavatar
Pemba
Zeer actief
Berichten: 14575
Lid geworden op: 29 jul 2010 16:22
Mijn ras(sen): Tibetaanse teriër
Aantal honden: 2

Re: Havanezer en overige bichonachtigen.

Ongelezen bericht door Pemba »

Heavy schreef: 28 dec 2020 12:55 Is het niet hetzelfde als bij een schapendoes ? Dat je alsnog de onderwol eruit moet kammen als de vacht korter is .
Het wordt eigenlijk nog lastiger omdat je de vacht niet meer goed in laagjes kunt kammen.
Afbeelding
Gebruikersavatar
blacky
Zeer actief
Berichten: 8030
Lid geworden op: 18 mei 2007 20:37
Mijn ras(sen): Coton de Tuléar en Havanezer.
Aantal honden: 3

Re: Havanezer en overige bichonachtigen.

Ongelezen bericht door blacky »

Persistence schreef: 28 dec 2020 12:21 Zoals Ninthe maar dan nog een tikkie korter vind ik heel leuk, beetje warrig. Vind lang haar op zich wel mooi, maar ik ben gewoon niet van het borstelen en frunniken enzo :wink:
Ninthe is een hava met zeer weinig haar :D Dat zie je niet erg vaak moet ik zeggen. Zelfs al haar broers en zusjes hebben meer.
Lucky heeft het perfecte haar wat Ninthe waarschijnlijk ook krijgt gewoon echt bijna nooit klitten.
Afbeelding
gevni havanezers
Gebruikersavatar
Marie-Josée
Erelid
Berichten: 25797
Lid geworden op: 04 feb 2003 10:56
Mijn ras(sen): Havanezer
Aantal honden: 1

Re: Havanezer en overige bichonachtigen.

Ongelezen bericht door Marie-Josée »

Ik vind langharige geschoren hondjes niet mooi, maar dan ook echt niet. De vacht een beetje fatsoeneren dan weer wel.
Ik hou ook niet van kammen en klitten verwijderen maar de meer dan overvloedige vacht van Sancho heeft toch maar weinig onderhoud nodig. Een paar keer per jaar klit hij een tijdje enorm en daarna is een borstelbeurt in de week ruim voldoende.
Ik kan niet voor andere Hava's spreken maar Sancho is niet echt waaks al gaat hij wel vreselijk tekeer als er iemand aan de deur komt. Maar verder blaft hij hoogstens een keer op een kat of eekhoorn in de tuin.
Tijdens wandelingen blaft hij al helemaal nooit dus ik denk dat hij alleen het eigen terrein bewaakt.
Maar áls hij blaft dan komt er ook voldoende volume uit voor de hele gemeente :schrik:
Mensen die binnenkomen zijn meer dan welkom bij hem, maar buiten laat hij zich door niemand aanhalen, dan is hij weg.
Gebruikersavatar
Kim Poe Hava
geregistreerd lid
Berichten: 9
Lid geworden op: 31 dec 2020 09:57
Mijn ras(sen): Havanezer
Aantal honden: 1

Re: Havanezer en overige bichonachtigen.

Ongelezen bericht door Kim Poe Hava »

Hoi hoi,
Pu (je zegt Poe) is een hava met een korte vacht. Ik scheer haar niet maar knip haar helemaal.
Ik snap dat veel mensen een havanezer nemen voor de lange vacht en het prachtige uiterlijk, maar ik heb haar echt genomen door het karakter van de Hava.
Ik vind het wel heeeel mooi bij anderen, maar zelf die vacht bijhouden..? Op de plek waar ik woon is het altijd modderig en ik loop heel veel in de bossen.
Dus, tja.. ik ga voor makkelijk. En dan nog, kam ik haar zeker twee keer per week hoor, want de klitten gaan op de huid zitten. En ik gebruik een tuig dus op die plekken is het altijd ff checken.
En het trimmen is bijna eens per maand a zes weken. Dus dat is extra werk.

Pu is helemaal niet waaks of blafferig. Dus dat herken ik helemaal niet van wat ik hierboven las.
Ik denk wel dat dat komt omdat zij enige hond in huis is. Als je er meer hebt is het logisch dat ze waakser zijn en ze elkaar meer 'opjutten' .
Wat ik wél heel erg merk bij elke Havanezer die ik ken is dat ze super graag met je samenwerken en het liefste niet van je zijde wijken.
Dat vind ik persoonlijk HEERLIJK, maar ik kan me ook voorstellen dat sommige mensen er gek van worden, dat gedrentel voor je voeten 🤣

Verder is zij heel open naar alle mensen toe. Iedereen is leuk!
Maar andere honden moet ze echt eerst leren kennen. De kat moet uit de boom gekeken worden voordat ze enthousiast kan worden bij weerzien.
Maar kent ze de hond, dan is ze helemaal happydepep!

Afbeelding
Het zijn de kleine dieren die het doen..
Gebruikersavatar
Kim Poe Hava
geregistreerd lid
Berichten: 9
Lid geworden op: 31 dec 2020 09:57
Mijn ras(sen): Havanezer
Aantal honden: 1

Re: Havanezer en overige bichonachtigen.

Ongelezen bericht door Kim Poe Hava »

xSuzannex schreef: 28 dec 2020 08:12 En dan vind ik er ook wel verschil in zitten of je een hava met "weinig" haar in een korte coupe zet, dat ziet er vaak wel leuk uit. Maar Eef heeft veel meer haar dan Saar en ik denk dat die er heel raar uit ziet met kort haar Dat zal alle kanten op staan
Hahaha... eef de lampenkap 🤣🤣🥰
Neee... zou ik ook niet doen
Het zijn de kleine dieren die het doen..
Plaats reactie

Terug naar “Hondenrassen en kruisingen”