Djeno, 4-8 jaar Akita, reu

Wekelijks een foto met omschrijving van een asielhond die op zoek is naar een nieuwe baas.

Moderator: moderatorteam

Bericht
Auteur
Valerie
Vaste gebruiker
Ik heb een hond: Ja
Mijn ras(sen): Staffordshire bull terrier & Akita
Aantal honden: 2

Re: Djeno, 4-8 jaar Akita, reu

#61 Bericht door Valerie »

Stichting Dier en Project
DJENO.

Zojuist middels Albert de Gelder vernomen dat Djeno bij een lid van de Dierenpolitie die verstand van 'zaken' heeft zal worden geplaatst. Djeno lijkt dus uit de gevarenzone. Zijn vaste begeleider zal op de hoogte worden gehouden van zijn wel en wee. Djeno: we hopen dat het je goed gaat! Grijp je kans en geniet van een mooi hondenleven.

iones
Vaste gebruiker

#62 Bericht door iones »

Kijk, dat zie ik toch liever dan dat hij ingeslapen wordt! Ik hoop dat het hier gaat lukken.

laeken
wannabee
Aantal honden: 0

#63 Bericht door laeken »

Ik vraag me af wat verstand van zaken is.

Nanna
Forumkwebbel
Aantal honden: 5

#64 Bericht door Nanna »

We lezen het wel in de krant :engel:

Lemuria

#65 Bericht door Lemuria »

Waarom wou dat lid van de Dierenpolitie hem nu ineens wel hebben dan? Want ik neem aan dat zo iemand toch wel weet welke honden er in een plaatselijk asiel zitten, zeker de langzitters.

Nou ja, we gaan het zien. Of niet :P

shinju
Zeer actief
Mijn ras(sen): Shiba
Aantal honden: 4
Contacteer:

#66 Bericht door shinju »

het asiel heeft nog een laatste poging ondernomen om het inslapen door te drukken.
Djeno moet een MAG test doorstaan.
Twee dagen geleden ging Djeno nog met vrijwilligers wandelen.
Nu zou niemand meer in zijn ren durven binnengaan door zijn gedrag.
Dan weet je gewoon hoe doorgestoken deze kaarten zijn....

crutz
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Contacteer:

#67 Bericht door crutz »

shinju schreef:het asiel heeft nog een laatste poging ondernomen om het inslapen door te drukken.
Djeno moet een MAG test doorstaan.
Twee dagen geleden ging Djeno nog met vrijwilligers wandelen.
Nu zou niemand meer in zijn ren durven binnengaan door zijn gedrag.
Dan weet je gewoon hoe doorgestoken deze kaarten zijn....
Dit soort zaken is de mag test toch ook voor bedoeld? Om te kijken of hij hanteerbaar is in de maatschappij.

Even los van of ik een voorstander ben of niet van de mag test qua hoe/wat er getest wordt. Andere officiële testen zijn er (nog) niet.

Marco88
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): nova scotia duck tolling retriever
Aantal honden: 1

#68 Bericht door Marco88 »

Lemuria schreef:Waarom wou dat lid van de Dierenpolitie hem nu ineens wel hebben dan? Want ik neem aan dat zo iemand toch wel weet welke honden er in een plaatselijk asiel zitten, zeker de langzitters.

Nou ja, we gaan het zien. Of niet :P
Heeft het asiel toch hun zin gekregen door te dreigen om hem in te laten slapen.
Want nu zit hij bij iemand anders :oohja:

shinju
Zeer actief
Mijn ras(sen): Shiba
Contacteer:

#69 Bericht door shinju »

de info gaat alle kanten uit. dan wer dit dan weer dat. net of ze het erom doen.
momenteel lijkt Djeno "veilig"
eerst maar afwachten dat hij daar weg is en dan kunnen we vieren :)

alinelaila
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Friese stabij

#70 Bericht door alinelaila »

shinju schreef:de info gaat alle kanten uit. dan wer dit dan weer dat. net of ze het erom doen.
Eerst maar eens afwachten of hij door de test komt en hoe hij zich in een thuissituatie gaat gedragen. Lijkt me dat je dán pas wat te vieren hebt als dat goed gaat.

Kruimel53
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): IJslandse Hond

#71 Bericht door Kruimel53 »

alinelaila schreef:
shinju schreef:de info gaat alle kanten uit. dan wer dit dan weer dat. net of ze het erom doen.
Eerst maar eens afwachten of hij door de test komt en hoe hij zich in een thuissituatie gaat gedragen. Lijkt me dat je dán pas wat te vieren hebt als dat goed gaat.
En niet alleen in een thuissituatie.
Ik zou alvast niet zo blij worden van zo'n hond bij mij in de buurt. Ik gun elke hond het leven, maar wel onder voorwaarden. Het moet hondwaardig zijn, en het moet veilig zijn voor de omgeving. En die twee voorwaarden zijn in het geval van mensagressieve grote honden vaak dermate strijdig dat het niet werkbaar is. Als een hond omwille van de veiligheid van anderen alleen kort aangelijnd met muilkorf naar buiten kan, of zelfs helemaal niet, en verder op een deugdelijk omheind eigen terrein moet verblijven, is het maar de vraag of dat een leuk leven is voor die hond.

Lemuria

#72 Bericht door Lemuria »

Even hoor. Stel dat Djeno over een maand of 2 weer een bijt-incident zou krijgen. Staan dezelfde partijen dan ook weer voorop om de verantwoordelijkheid op zich te eisen?

dagmar88
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): husky x malamute
husky x fox terrier
Dwergkees
Pomsky

#73 Bericht door dagmar88 »

Lemuria schreef:Even hoor. Stel dat Djeno over een maand of 2 weer een bijt-incident zou krijgen. Staan dezelfde partijen dan ook weer voorop om de verantwoordelijkheid op zich te eisen?

Zou het?

Heb ooit staan praten met een mevrouw met een beetje raar hoofdbandje om, met mijn neefje en zijn pup toen.
Tijdens het gesprek liet ze zien waarom ze dat bandje om had... bleek ze een heel lelijk litteken letterlijk van oor tot oor te hebben.
Ze had zonder dat zij dat wist een dobermann geadopteerd die al meerdere bijtincidenten op haar naam had staan.
Ging hartstikke goed en ze had er die middag nog met een groep kinderen mee gespeeld.
's Avonds buigt ze zich zoals iedere avond over de mand om een aai te geven (voelde ze zich achteraf nog schuldig om ook) en werd zonder waarschuwing vol in haar hoofd gegrepen.
:19: Stichting wilde de hond weer terug om opnieuw te herplaatsen. Ze heeft haar met een hoop gedoe zonder toestemming in laten slapen.

laeken
wannabee

#74 Bericht door laeken »

Het is gewoon niet te geloven dat een hond van dit kaliber zo heen en weer wordt geschoven en zo veel tijd krijgt om iemand toe te takelen. De hond is een mismatch geweest met zijn eerste baas. Die trekt de handen eraf. Daarna is hij vaker gaan bijten bij mensen die het weer wilden proberen met hem. Daarna is het gewoon klaar. Simpel. De hond is niet geschikt om te herplaatsen met goed fatsoen.

Precies wat Dagmar zegt, die hond hangt zometeen bij een van de redders in de smoel. Ik geef je dat op een briefje. En dan nog blijven er mensen roepen, kan die hond niks aan doen, de baas deed wat verkeerd. Dat zal allemaal wel maar de hond zelf krijgt het tot nu toe nergens klaar zich te gedragen. Niemand heeft in die jaren deze hond goed gekregen en dat gaat waarschijnlijk ook niet meer lukken.

Wat is er mis met je verlies nemen en vooral je verantwoordelijkheid. Ik vind dit hysterische gedoe echt om te kotsen aangezien die schreeuwers zelf alle langzitters die niet bijten maar een stomme kop hebben of oud zijn gewoon in een asiel laten wegkwijnen vele jaren. Dit is dan een mooie akita en dan ineens moet daar zo hard voor gelopen worden terwijl de hond ongeschikt is voor herplaatsing. Walgelijk vind ik dat. Haal met je grote waffel dan die oude mechelaar uit zijn hok of de Jack Russel met 1 oog die kromme poten heeft en 14 jaar is. Daar is nog heel veel eer aan te behalen en aan deze akita is niks anders te behalen dan een afgerukte lip of 3 weken je poten in een verband en een tetanusspuit in je bil. Wie denkt deze hond te kunnen mannen is gek. Dat is tot nu toe niemand gelukt en aan zijn verhaal te lezen doet hij er alles aan om niemand dat te laten lukken. Dus je wordt flink gebeten als je het probeert. Succes!

kipo
Vaste gebruiker

#75 Bericht door kipo »

laeken schreef:Het is gewoon niet te geloven dat een hond van dit kaliber zo heen en weer wordt geschoven en zo veel tijd krijgt om iemand toe te takelen. De hond is een mismatch geweest met zijn eerste baas. Die trekt de handen eraf. Daarna is hij vaker gaan bijten bij mensen die het weer wilden proberen met hem. Daarna is het gewoon klaar. Simpel. De hond is niet geschikt om te herplaatsen met goed fatsoen.

Precies wat Dagmar zegt, die hond hangt zometeen bij een van de redders in de smoel. Ik geef je dat op een briefje. En dan nog blijven er mensen roepen, kan die hond niks aan doen, de baas deed wat verkeerd. Dat zal allemaal wel maar de hond zelf krijgt het tot nu toe nergens klaar zich te gedragen. Niemand heeft in die jaren deze hond goed gekregen en dat gaat waarschijnlijk ook niet meer lukken.

Wat is er mis met je verlies nemen en vooral je verantwoordelijkheid. Ik vind dit hysterische gedoe echt om te kotsen aangezien die schreeuwers zelf alle langzitters die niet bijten maar een stomme kop hebben of oud zijn gewoon in een asiel laten wegkwijnen vele jaren. Dit is dan een mooie akita en dan ineens moet daar zo hard voor gelopen worden terwijl de hond ongeschikt is voor herplaatsing. Walgelijk vind ik dat. Haal met je grote waffel dan die oude mechelaar uit zijn hok of de Jack Russel met 1 oog die kromme poten heeft en 14 jaar is. Daar is nog heel veel eer aan te behalen en aan deze akita is niks anders te behalen dan een afgerukte lip of 3 weken je poten in een verband en een tetanusspuit in je bil. Wie denkt deze hond te kunnen mannen is gek. Dat is tot nu toe niemand gelukt en aan zijn verhaal te lezen doet hij er alles aan om niemand dat te laten lukken. Dus je wordt flink gebeten als je het probeert. Succes!
Ik geloof niet dat ik ooit deze exacte tekst zou (durven) gebruiken, maar ik ben het hier hartgrondig mee eens.

Lemuria

#76 Bericht door Lemuria »

laeken schreef:(...)
Ik had het ook niet beter kunnen verwoorden :ok:

Het lijkt meer om de ego's van individuen te gaan, want die hond gaat niéts merken van het ingeslapen worden, dus voor hem hoef je het niet te laten. Die krijgt een spuitje om te gaan slapen en vervolgens een spuitje om z'n hart te stoppen.

Het doet me vagelijk denken aan die activisten die nertsen vrij laten in de natuur omdat ze het zielig vinden dat ze gevangen zitten in kleine hokjes. Fijn. Aardig. Die nertsen rennen zich het laplazarus in het wildvreemde, doden de inheemse fauna en worden vervolgens overreden, opgevreten door grotere roofdieren of verhongeren. Maar die mensen hebben uiteraard geen bloed aan de handen; ze wilden alleen maar dat de nertsen vrij waren. Nou, dát is gelukt. Maar wat is het uiteindelijke resultaat? Daar wordt niemand blij van.

Net als dat er maar weinig mensen blij zouden zijn als er een mens-scherpe Akita in hun gezicht hangt omdat ze zich eens over hem heen bogen.

Lemuria

#77 Bericht door Lemuria »

Lemuria schreef:
laeken schreef:(...)
Ik had het ook niet beter kunnen verwoorden :ok:

Het lijkt meer om de ego's van individuen te gaan, want die hond gaat niéts merken van het ingeslapen worden, dus voor hem hoef je het niet te laten. Die krijgt een spuitje om te gaan slapen en vervolgens een spuitje om z'n hart te stoppen.

Het doet me vagelijk denken aan die activisten die nertsen vrij laten in de natuur omdat ze het zielig vinden dat ze gevangen zitten in kleine hokjes. Fijn. Aardig. Die nertsen rennen zich het laplazarus in het wildvreemde, doden de inheemse fauna en worden vervolgens overreden, opgevreten door grotere roofdieren of verhongeren. Maar die mensen hebben uiteraard geen bloed aan de handen; ze wilden alleen maar dat de nertsen vrij waren. Nou, dát is gelukt. Maar wat is het uiteindelijke resultaat? Daar wordt niemand blij van. Mensen mogen wat meer nadenken over de resultaten van hun acties.

Zo ook met deze hond. Ja, hij zit in het asiel en wordt ingeslapen. Ziélig. Maar wáarom zit hij in dat asiel en wordt hij ingeslapen?

Net als dat er maar weinig mensen blij zouden zijn als er een mens-scherpe Akita in hun gezicht hangt omdat ze zich eens over hem heen bogen.

Nanna
Forumkwebbel

#78 Bericht door Nanna »

Je houdt altijd mensen die er wat aan ontlenen om te kunnen zeggen " alleen ik kan hem de baas"
:19:
Die hond wordt dan niet genomen omdat men een leuke huishond zoekt maar omdat het een project is en de halve wereld zich een god waant die dat klusje wel even klaart.
Nou, veel geluk ermee.
En net wat Laeken zegt: er zijn zoveel leuke lieve honden die een baas zoeken. Zet die in dit onderdeel van het forum. Wat die bijterds hier te zoeken hebben is me niet duidelijk.

Yara
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Mechelse herders

#79 Bericht door Yara »

laeken schreef:Het is gewoon niet te geloven dat een hond van dit kaliber zo heen en weer wordt geschoven en zo veel tijd krijgt om iemand toe te takelen. De hond is een mismatch geweest met zijn eerste baas. Die trekt de handen eraf. Daarna is hij vaker gaan bijten bij mensen die het weer wilden proberen met hem. Daarna is het gewoon klaar. Simpel. De hond is niet geschikt om te herplaatsen met goed fatsoen.

Ik deel je mening ook in grote lijnen. Het beestje zit al jaren in het asiel. Niemand wil hem hebben en nu hij een spuitje dreigt te krijgen komt er commentaar van alle kanten. Als ze zo begaan zijn met het dier hadden ze hem zelf al jaren geleden uit dat asiel moeten halen. Waarom zul je zo een hond nog aan iemand meegeven? Als het dan echt mis gaat dan schreeuwen de mensen nog veel harder. Ik ben best wel wat gewend maar deze hond zou ik voor geen prijs op durven te vangen. Wij hebben hier van alles wel gehad maar dit dier is mij ook te gevaarlijk.

Lemuria

#80 Bericht door Lemuria »

Wat ik wil zeggen met dat nerts-verhaal: mensen mogen wel "wat" meer nadenken over de uiteindelijke resultaten van hun acties.

(Raar dat je in dit topic je posts niet kunt wijzigen?)

Nanna
Forumkwebbel

#81 Bericht door Nanna »

Ik zou hem best willen hoor. Als terreinbewaker. Als ik een flink afgesloten terein had, dus.
Dus nooit binnen, altijd buiten. Dat kan makkelijk met zo'n vacht. Geen commando's gaan lopen roeptoeteren, niks verwachten. Vreten geven en wegwezen.
Ik denk dat zo'n hond na verloop van tijd wel aan je aanwezigheid went en zich goed gedraagt, nogmaals, MITS er niets van hem gevraagd wordt.
Als huishond is het dier ten ene male ongeschikt.

Valerie
Vaste gebruiker

#82 Bericht door Valerie »

Het is altijd zo grappig als de experts weer komen lullen over iets waar ze geen verstand van hebben.

- De hond is naar het asiel gebracht omdat hij vocht met zijn nestzus.
- In de loop der jaren zijn er verschillende mensen geweest die interesse in hem hadden mét ervaring met Akita's (met rugzak) en die waren afgewezen door het asiel.
- De hond is geplaatst bij iemand met geen ervaring met honden en daarbij ging het mis met bezoek.
- De hond wordt al jaren gewoon zonder muilkorf uitgelaten door vrijwilligers.

Nounounou wat levensgevaarlijk weer :roll: maar niet heus.

laeken
wannabee

#83 Bericht door laeken »

Valerie schreef:Het is altijd zo grappig als de experts weer komen lullen over iets waar ze geen verstand van hebben.

- De hond is naar het asiel gebracht omdat hij vocht met zijn nestzus.
- In de loop der jaren zijn er verschillende mensen geweest die interesse in hem hadden mét ervaring met Akita's (met rugzak) en die waren afgewezen door het asiel.
- De hond is geplaatst bij iemand met geen ervaring met honden en daarbij ging het mis met bezoek.
- De hond wordt al jaren gewoon zonder muilkorf uitgelaten door vrijwilligers.

Nounounou wat levensgevaarlijk weer :roll: maar niet heus.
Dus hij heeft geen kind gebeten? Hij heeft zijn vorige baas niet gebeten? Je kan wel gewoon een stok afpakken? Lekker even met hem dollen? En hij accepteert het gewoon als je hem corrigeert? Hij gaat altijd mee wandelen? Ook als hij geen zin heeft? Want dan lijn je hem aan en dan zeg je, HUP! lui varken! meelopen! Als ik het goed lees is het wel een heel ander verhaal als jij nu doet voorkomen? Waarom is hij zo poeslief als jij zegt maar bijt hij wel elke keer mensen en durft niemand hem ergens toe te dwingen of te corrigeren? Want dat staat er nl gewoon.

En dat hele gedoe dat het asiel hem niet bij kenners wil plaatsen vind ik ook een raar verhaal. Welk asiel gaat nu een hond die zij als uiterst moeilijk omschrijven niet plaatsen bij kenners? Waarom durven zij hem niet te plaatsen als hij zo lief is? Leg me dat dan eens uit? Want dit asiel lijkt zoals het nu beschreven wordt wel een asiel dat in een omgedraaide wereld leeft als ik jou moet geloven. :engel: Goede baasjes afwijzen en dan voor niks poeslieve honden inslapen. Lijkt me een heel apart beleid voor een asiel. :blont:

Valerie
Vaste gebruiker

#84 Bericht door Valerie »

Hij heeft geen kind gebeten nee.
Akita's dwingen en corrigeren is niet handig. Daar is Djeno niet uniek in.
En het asiel is niet goed bezig geweest in deze zaak en in andere. Dat klopt. Dat bestaat hoor, slechte asiels.

laeken
wannabee

#85 Bericht door laeken »

Djeno is een domante jongen die vrijwel helemaal zijn eigen gang gaat. Hij heeft veel overwinningen gehad en is niet van plan om zomaar naar iedereen te luisteren.
Djeno houdt niet van drukte en we plaatsen hem ook door zijn dominante houding niet in een gezin met kinderen.

Het is geen hond om mee te spelen en te ravotten. Als hij iets heeft, bot/stok of bal dan kan je dit absoluut niet afpakken.
Als hij je kent en hij je vertrouwd, is het een echte knuffelkont, ook hierin is hij dominant en komt hij zijn knuffels halen.
Zijn gedrag heeft hele goede begeleiding nodig, anders kan het gevaarlijke situaties opleveren.
Dit lees ik tussen alle minder grote problemen door. Wil niet lullig doen maar ik zie hierin wel een hele moeilijke hond. Alles moet zoals de hond wil en anders heb je een probleem. Dat kan gewoon niet.

noekie
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): american bulldog,
Xfila/stabij/lab/?
Contacteer:

#86 Bericht door noekie »

Wat Valerie zegt klopt.

*Hij is gebracht naar het asiel omdat hij vocht met zijn nestzus en gegromd had naar het kind. (nooit gebeten)
*Er zijn meerdere geintreseerde geweest waaronder iemand die al 4 akita's had gehad en deze kreeg hem niet omdat ze te weinig ervaring had.
*Na 2 jaar hebben ze hem geplaatst bij iemand die hem zielig vond maar totaal geen ervaring had met honden en helemaal geen akita.
*Daar heeft hij bezoek gebeten waarvan zijzelf al zegtdat de schuld bij haar lag omdat ze zijn houding niet goed kon lezen
*Hij gaat meer dan 3x per week wandelen in de duinen met een vrijwilliger en zijn huskyreu en dan loopt hij gewoon aan een lange lijn.
*Dwingen en ed moet je bij een akita nooit doen want dat werkt alleen maar averechts.

Cleva
Vaste gebruiker
Aantal honden: 7

#87 Bericht door Cleva »

Akita's zijn, voor zover ik er verstand van heb, eigenlijk altijd moeilijke herplaatsers.
Niet elke type hond past zich even makkelijk aan en akita's zijn notoire stijfkoppen.

Sommige honden vinden alle mensen die ze langer dan een paar minuten kennen eerbiedwaardig en dat is fijn, maar als een hond eenkennig is en daar langer voor nodig heeft is het niet meteen een vals, gevaarlijk rotbeest.
Ik kan me best voorstellen dat er mensen zijn die een asiel doen afzien van inslapen omdat ze met een goed voorstel komen.
Mensen met een grote tuin en veel tijd die weten waar ze aan beginnen en ook in staat zijn om zelf te beslissen de hond in te laten slapen als het onvoldoende verantwoord uitpakt.

Wat ik me dan wel afvraag is waarom je aan gaat modderen met de moeilijkste types die je kunt vinden terwijl je ook een makkelijke hond tot op grote hoogte kunt brengen met veel minder moeite. Wat haal je daar zelf eigenlijk uit? En in hoeverre is je eigen drijfveer verenigbaar met wat goed voor de hond is?
Hoe leuk wordt het als je zelf graag met moeilijke honden bezig bent en het uiteindelijk een knuffeldoos blijkt te zijn? Heb je er dan ook nog aandacht voor? Ga je dan lekker wandelen of is de volgende vastgelopen brulaap de smaak van de dag? Omdat je daar je heldenstatus op baseert.

Wat ik me ook afvraag is waar de rasvereniging in dit soort situaties uithangt. Het is moeilijk om je als binnenste kern van liefhebbers te profileren maar tegelijkertijd de individuele honden van je favoriete ras in de kou te laten staan.

billy
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Fox en Duitse Jacht terrier

#88 Bericht door billy »

Je hebt gewoon een zwak voor die karakters of valt op zo'n ras, deze hond lijkt me niet minder moeilijk als andere Akita's alleen maakt het asiel er een drama van :19: denk ik want weet er ook het fijne niet van maar een Baco zou ook zo beoordeeld worden als hij bij onwetende mensen terecht zou komen en misschien nog wel erger. :hmmm:

kipo
Vaste gebruiker

#89 Bericht door kipo »

billy schreef:Je hebt gewoon een zwak voor die karakters of valt op zo'n ras, deze hond lijkt me niet minder moeilijk als andere Akita's alleen maakt het asiel er een drama van :19: denk ik want weet er ook het fijne niet van maar een Baco zou ook zo beoordeeld worden als hij bij onwetende mensen terecht zou komen en misschien nog wel erger. :hmmm:
Eerlijk, een Baco, met een verleden, mag van mij ook ingeslapen worden als hij als langzitter in het asiel zit. Ik heb regelmatig jouw berichten gelezen over Baco en uit alles sprak zo'n enorme toewijding, ik ben bang dat je bazen als jij met een lantaarntje moet zoeken.

billy
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Fox en Duitse Jacht terrier

#90 Bericht door billy »

kipo schreef:
billy schreef:Je hebt gewoon een zwak voor die karakters of valt op zo'n ras, deze hond lijkt me niet minder moeilijk als andere Akita's alleen maakt het asiel er een drama van :19: denk ik want weet er ook het fijne niet van maar een Baco zou ook zo beoordeeld worden als hij bij onwetende mensen terecht zou komen en misschien nog wel erger. :hmmm:
Eerlijk, een Baco, met een verleden, mag van mij ook ingeslapen worden als hij als langzitter in het asiel zit. Ik heb regelmatig jouw berichten gelezen over Baco en uit alles sprak zo'n enorme toewijding, ik ben bang dat je bazen als jij met een lantaarntje moet zoeken.
Dank je wel :wink: en een Baco zou er ook niet beter van worden maar ik had het ook nooit zover laten komen , waarom die hond daar dus al 3 jaar zit geen idee, hoop gesol over de rug van de hond weer :19:

Gesloten

Terug naar “Asielhond van de week”