Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! [url=https://www.hondenforum.nl/plaza/viewtopic.php?t=338121]Klik hier om te reageren


Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!


Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Staphylococcus pseudintermedius

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

Gebruikersavatar
schelsey
Zeer actief
Berichten: 1515
Lid geworden op: 20 jan 2003 17:32
Mijn ras(sen): Bernerteefjes Nisha en Mila
Aantal honden: 3
Locatie: Brecht,Belgie

Staphylococcus pseudintermedius

Ongelezen bericht door schelsey »

Nisha, mijn bernerteef van 7 jaar heeft al aantal maanden een huidinfectie die met antibiotica verdwijnt maar na aantal weken elke keer terug komt

Staphylococcus pseudintermedius,

Ze heeft van dierenarts al 3 kuren gehad, in totaal denk week of 10 antibiotica op maand of 6, elke keer 3 weken en dan is weer even over maar komt dus elke keer terug

Dierenarts zegt dat dit heel hardnekkig is en normaal dat het terug komt maar niet waarom het elke keer terug komt en wat ik eraan kan doen dat het weg blijft definitief

Ze zwemt veel en blijft wel heel lang nat, door haar dikke vacht, verder word ze goed geborsteld en ondervacht verwijderd om haar huid te laten ademen, krijgt als voeding nu een mengeling van wolf of wildernis met royal canin veterinary diet, zo kan ik haar haar gewicht wat beperken

Wie heeft er ervaring hier mee en wat was bij jou hond de reden dat het elke keer terug kwam, wat heb je gedaan dat het uiteindelijk weg bleef
Dan kan ik dit ook eens proberen
Gebruikersavatar
ranetje
Zeer actief
Berichten: 54872
Lid geworden op: 10 apr 2006 11:41
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1
Locatie: Gelderland

Re: Staphylococcus pseudintermedius

Ongelezen bericht door ranetje »

Ik heb er geen verstand van, dat vooropgesteld.

Je zou haast zeggen dat de bacteri behoorlijk resistent is tegen de AB die je hond krijgt.
In deze link staat dat de weerstand van de hond zou moeten worden verbeterd.
En dat je zou kunnen onderzoeken waarom de weerstand zo laag is.
Heeft de DA het daar niet over gehad?
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
blondie
Zeer actief
Berichten: 30331
Lid geworden op: 29 jun 2007 23:44
Aantal honden: 2

Re: Staphylococcus pseudintermedius

Ongelezen bericht door blondie »

Ik ken de aandoening ook niet. Maar bij bepaalde irritaties van de huid heb ik bepaalde shampoo van Virbac gekocht. Toen ik net google raadpleegde voor deze aandoening kwam een andere shampoo naar voren van Virbac.
Maar doe je de vacht onderhouden zelf, of ga je naar een trimsalon?

https://mcvoordieren.nl/wp-content/uplo ... 2013-1.pdf ik vind dit er over. Staat al bij dat het resistent kan zijn bij bepaalde antibiotica.

Zonder er verstand van te hebben, dat voorop gesteld zou ik zelf bij veel zwemmen juist in geval van dikke vacht en aandoening op de huid de hond sneller droog willen hebben.. Dus misschien is een waterblazer geen overbodige luxe?
Gebruikersavatar
Crescent
Zeer actief
Berichten: 8549
Lid geworden op: 21 dec 2012 20:40
Aantal honden: 2
Locatie: Aan zee!

Re: Staphylococcus pseudintermedius

Ongelezen bericht door Crescent »

Vervelend. Wat Cleva zegt, overweeg om haar wat korter te zetten zodat je het milieu om te broeien minimaliseert. Wat voor AB wordt er gegeven? Ik lees even vlug dat Staph Pseudi wel resistent kan zijn tegen bepaalde AB.

Sowieso een second opinion bij een andere DA. En supplementen gaan geven voor het immuunsysteem van je Berner.

Verder goede hygiëne in en rondom huis: hondendekens op 90 graden wassen.

Sowieso is elke AB kuur een aanslag op het algehele stelsel van de hond. Het doodt meer dan alleen de slechte bacteriën. Ik zou persoonlijk na kuur twee wel een andere DA bellen voor advies.
What do you hear, Starbuck?
-Nothing but the rain…
Gebruikersavatar
schelsey
Zeer actief
Berichten: 1515
Lid geworden op: 20 jan 2003 17:32
Mijn ras(sen): Bernerteefjes Nisha en Mila
Aantal honden: 3
Locatie: Brecht,Belgie

Re: Staphylococcus pseudintermedius

Ongelezen bericht door schelsey »

Het merk weet ik helaas niet van antibiotica
Het is meestal op de rechter flank dat het begint

Ze kreeg apoquel voor de jeuk tegen te gaan, maar ben daar ook geen voorstander van, dus na de behandeling antibiotica gestopt met apoquel en ging het even goed
daarna begon ze toch weer terug meer te krabben en vond ik weer hier en daar een plekje

De vacht doe ik zelf, de vacht kortwieken zou misschien wel een optie zijn natuurlijk, of een waterblazer aanschaffen om hem beter te drogen was ik ook al aan denken

Zal ook eens iets geven voor haar immuumstelsel

Van voeding krijgt ze een mengeling van van wolf of wildernis met royal canin veterinary diet om haar gewicht wat onder controle te houden meng ik het met dieetbrokken

En om de 2 dagen 100 mg rycarfa omdat ze ocd aan haar hak heeft
Gebruikersavatar
crutz
Zeer actief
Berichten: 35424
Lid geworden op: 22 apr 2002 00:24
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Locatie: Zegveld
Contacteer:

Re: Staphylococcus pseudintermedius

Ongelezen bericht door crutz »

schelsey schreef:Het merk weet ik helaas niet van antibiotica
Het is meestal op de rechter flank dat het begint

Ze kreeg apoquel voor de jeuk tegen te gaan, maar ben daar ook geen voorstander van, dus na de behandeling antibiotica gestopt met apoquel en ging het even goed
daarna begon ze toch weer terug meer te krabben en vond ik weer hier en daar een plekje

De vacht doe ik zelf, de vacht kortwieken zou misschien wel een optie zijn natuurlijk, of een waterblazer aanschaffen om hem beter te drogen was ik ook al aan denken

Zal ook eens iets geven voor haar immuumstelsel

Van voeding krijgt ze een mengeling van van wolf of wildernis met royal canin veterinary diet om haar gewicht wat onder controle te houden meng ik het met dieetbrokken

En om de 2 dagen 100 mg rycarfa omdat ze ocd aan haar hak heeft
Misschien een idee om eerst een kweek te maken, kijken op welke AB het wel reageert en dan die te gebruiken. Zeker als resistentie een bekend probleem is bij deze ziekte
Gebruikersavatar
jenn90
Zeer actief
Berichten: 830
Lid geworden op: 05 apr 2011 16:28
Mijn ras(sen): Labrador x dalmatier
Peruaanse naakthond x working kelpie 2x
Jack russel
Aantal honden: 4

Re: Staphylococcus pseudintermedius

Ongelezen bericht door jenn90 »

Ik heb je even een pb gestuurd :-)
Edit
Hmm vreemd dat kan ik niet zou je mij een pb kunnen sturen?
Afbeelding
Gebruikersavatar
dagmar88
Zeer actief
Berichten: 47376
Lid geworden op: 27 aug 2009 22:54

Re: Staphylococcus pseudintermedius

Ongelezen bericht door dagmar88 »

schelsey schreef: 28 jul 2021 07:30 De vacht doe ik zelf, de vacht kortwieken zou misschien wel een optie zijn natuurlijk, of een waterblazer aanschaffen om hem beter te drogen was ik ook al aan denken
Doe dat maar. En om te beginnen zo snel mogelijk ontwollen bij de trimmer.
Gebruikersavatar
schelsey
Zeer actief
Berichten: 1515
Lid geworden op: 20 jan 2003 17:32
Mijn ras(sen): Bernerteefjes Nisha en Mila
Aantal honden: 3
Locatie: Brecht,Belgie

Re: Staphylococcus pseudintermedius

Ongelezen bericht door schelsey »

Heb een waterblazer besteld
En haar gewassen met speciale shampo van bij de dierenarts , deze rade me aan 2 weker haar om de 3 dagen te wassen en bekijken of die paar vlekjes weer verdwijnen
Antibiotica wilde ze niet voorschrijven omdat ze dit al zo dikwijls gekregen heeft de laatste maanden
Haar vacht is nu zacht en fluffy, morgen nog eens goed uitborstelen en wat korter knippen
Gebruikersavatar
jenn90
Zeer actief
Berichten: 830
Lid geworden op: 05 apr 2011 16:28
Mijn ras(sen): Labrador x dalmatier
Peruaanse naakthond x working kelpie 2x
Jack russel
Aantal honden: 4

Re: Staphylococcus pseudintermedius

Ongelezen bericht door jenn90 »

Pb terug sturen lukt niet dus ik doe het wel zo :-) is het een open wond of alleen plekjes ? Mocht de ab en dingen nu niet helpen mijn vader heeft een spray ontwikkeld die bacteriën / schimmels en virussen dood mbt een aminozuur (dus niet toxisch en bacteriën ed kunnen niet resistent hiertegen worden) ik heb het zelf op brandplekken en wondjes gebruikt van de honden en de huid geneest ook sneller. Klinkt zweverig maar is het niet het is ook getest op een aantal bacteriën in een labratorium.
Afbeelding
Gebruikersavatar
schelsey
Zeer actief
Berichten: 1515
Lid geworden op: 20 jan 2003 17:32
Mijn ras(sen): Bernerteefjes Nisha en Mila
Aantal honden: 3
Locatie: Brecht,Belgie

Re: Staphylococcus pseudintermedius

Ongelezen bericht door schelsey »

jenn90 schreef: 28 jul 2021 19:45 Pb terug sturen lukt niet dus ik doe het wel zo :-) is het een open wond of alleen plekjes ? Mocht de ab en dingen nu niet helpen mijn vader heeft een spray ontwikkeld die bacteriën / schimmels en virussen dood mbt een aminozuur (dus niet toxisch en bacteriën ed kunnen niet resistent hiertegen worden) ik heb het zelf op brandplekken en wondjes gebruikt van de honden en de huid geneest ook sneller. Klinkt zweverig maar is het niet het is ook getest op een aantal bacteriën in een labratorium.
Momenteel zijn het een paar droge vlekjes, het is nu helemaal nog niet veel maar als ik het niet in oog houd kan het erger worden
Ik hoop dat ik het kan onderdrukken en anders contacteer ik je wel eens voor die spray
Gebruikersavatar
BieneMaya
Zeer actief
Berichten: 3230
Lid geworden op: 17 jun 2020 21:44
Mijn ras(sen): Leonberger x Pyreneese berghond
Aantal honden: 1

Re: Staphylococcus pseudintermedius

Ongelezen bericht door BieneMaya »

Cleva schreef: 28 jul 2021 21:12
schelsey schreef: 28 jul 2021 19:28 Heb een waterblazer besteld
Ik zei toch scheren?
Dat had ik ook gedaan. Wel jammer van de vacht maar die groeit wel terug en je kunt dan mooi de huid een tijd goed in de gaten houden.
Gebruikersavatar
schelsey
Zeer actief
Berichten: 1515
Lid geworden op: 20 jan 2003 17:32
Mijn ras(sen): Bernerteefjes Nisha en Mila
Aantal honden: 3
Locatie: Brecht,Belgie

Re: Staphylococcus pseudintermedius

Ongelezen bericht door schelsey »

Cleva schreef: 28 jul 2021 21:12
schelsey schreef: 28 jul 2021 19:28 Heb een waterblazer besteld
Ik zei toch scheren?
Een berner sennen mag men niet scheren, enkel ondervacht eruit halen en wat bij knippen, fokker me heel uitdrukkelijk gezegd toen ik NIsha en haar halfzus Mila 2 jaar later, kocht

En het is niet dat ze helemaal vol staat hoor, het zijn een paar droge vlekken maar ik houd het in oog elke dag, als ze nu helemaal vol zou staan is een ander verhaal

Maar scheren is echt laatste optie
Gebruikersavatar
crutz
Zeer actief
Berichten: 35424
Lid geworden op: 22 apr 2002 00:24
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Locatie: Zegveld
Contacteer:

Re: Staphylococcus pseudintermedius

Ongelezen bericht door crutz »

schelsey schreef:
Cleva schreef: 28 jul 2021 21:12
schelsey schreef: 28 jul 2021 19:28 Heb een waterblazer besteld
Ik zei toch scheren?
Een berner sennen mag men niet scheren, enkel ondervacht eruit halen en wat bij knippen, fokker me heel uitdrukkelijk gezegd toen ik NIsha en haar halfzus Mila 2 jaar later, kocht

En het is niet dat ze helemaal vol staat hoor, het zijn een paar droge vlekken maar ik houd het in oog elke dag, als ze nu helemaal vol zou staan is een ander verhaal

Maar scheren is echt laatste optie
Ehhhh nu scheren is gewoon medische noodzaak hoor.
Gebruikersavatar
dagmar88
Zeer actief
Berichten: 47376
Lid geworden op: 27 aug 2009 22:54

Re: Staphylococcus pseudintermedius

Ongelezen bericht door dagmar88 »

schelsey schreef: 29 jul 2021 11:25
Cleva schreef: 28 jul 2021 21:12
schelsey schreef: 28 jul 2021 19:28 Heb een waterblazer besteld
Ik zei toch scheren?
Een berner sennen mag men niet scheren, enkel ondervacht eruit halen en wat bij knippen, fokker me heel uitdrukkelijk gezegd toen ik NIsha en haar halfzus Mila 2 jaar later, kocht

En het is niet dat ze helemaal vol staat hoor, het zijn een paar droge vlekken maar ik houd het in oog elke dag, als ze nu helemaal vol zou staan is een ander verhaal

Maar scheren is echt laatste optie
Nee, dat is onzin. Maar zonder waterblazer gaan wassen en ontwollen is net zo goed niks, dus dat lijkt me een prima begin.
Een trimmer haalt er geheid drie honden aan onderwol uit.
Saba
Zeer actief
Berichten: 520
Lid geworden op: 03 sep 2008 16:13

Re: Staphylococcus pseudintermedius

Ongelezen bericht door Saba »

Ik ken een berner die in de zomer regelmatig geschoren wordt omdat het arme beest het anders stikbenauwd heeft en niks meer wil anders dan op de koele tegelvloer liggen vegeteren. Die vacht groeit altijd weer prima terug in de winter, dus daar zou ik het zeker niet om laten.
Gebruikersavatar
sirene
Zeer actief
Berichten: 14192
Lid geworden op: 29 aug 2003 20:57
Contacteer:

Re: Staphylococcus pseudintermedius

Ongelezen bericht door sirene »

Castratie is vele malen schadelijker voor die vacht dan scheren hoor.
Ik zou inderdaad bij de trimmer laten ontwollen of gewoon scheren.
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
Gebruikersavatar
Crescent
Zeer actief
Berichten: 8549
Lid geworden op: 21 dec 2012 20:40
Aantal honden: 2
Locatie: Aan zee!

Re: Staphylococcus pseudintermedius

Ongelezen bericht door Crescent »

Ik moet de eerste fokker nog tegenkomen de me vertelt wat ik aan vachtverzorging wel en niet mag doen met mijn hond. Overigens is het een mythe dat de haren "anders" terug groeien na een scheerbeurt. Het ziet er hoogtens even niet flamboyant uit en je moet even extra opletten met koude, maar het lijkt me nu een prima moment om de hele jas eraf te halen.

Dat de vacht er niet afmag als het dier in de winterkou op het erf ligt lijkt me evident. Voor nu speelt medische noodzaak en de volgende AB kuur doet evenveel schade als goed...
What do you hear, Starbuck?
-Nothing but the rain…
Gebruikersavatar
DeDiana
Zeer actief
Berichten: 19319
Lid geworden op: 13 nov 2011 13:17
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Aantal honden: 4
Locatie: Spanje

Re: Staphylococcus pseudintermedius

Ongelezen bericht door DeDiana »

Zou ook heel vreemd zijn als de haren anders terug zouden groeien na een scheerbeurt, je trekt ze er immers niet met wortel en al uit als je scheert, dus het begin van het haartje zit er na de scheerbeurt nog steeds.
Bij collies zeggen mensen (fokkers, eigenaren) dat ook vaak. Mila heeft een paar keer in haar leven een hotspot gehad waardoor een plek ruim is geschoren en is ook meermaals geschoren voor bloedprikken; die vacht is echt compleet normaal terug gegroeid hoor :lol1: Binnen twee weken zag je er niks meer van.
Wat wel verstoorde haargroei kan geven: littekenweefsel als gevolg van huidproblemen. Zoals bij Amy, die door gegeneraliseerde demodex en Leishmania ontstekingen en zweren over heel haar lichaam had, waar de huid wel is hersteld maar erg verdikt is en veel littekenweefsel heeft en daardoor op sommige plaatsen nog steeds geen haar groeit en op sommige plaatsen alleen een soort van pluizige ondervacht en geen dekharen.
Jetski
Zeer actief
Berichten: 912
Lid geworden op: 21 apr 2015 15:19

Re: Staphylococcus pseudintermedius

Ongelezen bericht door Jetski »

Vroeger als dierenartsassistente alle soorten hondenvachten geschoren tbv allerlei operaties.
Behalve dat het er tijdelijk niet uitziet nog nooit meegemaakt dat de vacht daarna anders werd.
Zo 'n hardnekkige huidinfecties moet je zo snel mogelijk goed aanpakken ipv pappen en nathouden..
Gebruikersavatar
ranetje
Zeer actief
Berichten: 54872
Lid geworden op: 10 apr 2006 11:41
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1
Locatie: Gelderland

Re: Staphylococcus pseudintermedius

Ongelezen bericht door ranetje »

DeDiana schreef: 31 jul 2021 07:59 Zou ook heel vreemd zijn als de haren anders terug zouden groeien na een scheerbeurt, je trekt ze er immers niet met wortel en al uit als je scheert, dus het begin van het haartje zit er na de scheerbeurt nog steeds.
Bij collies zeggen mensen (fokkers, eigenaren) dat ook vaak. Mila heeft een paar keer in haar leven een hotspot gehad waardoor een plek ruim is geschoren en is ook meermaals geschoren voor bloedprikken; die vacht is echt compleet normaal terug gegroeid hoor :lol1: Binnen twee weken zag je er niks meer van.
Wat wel verstoorde haargroei kan geven: littekenweefsel als gevolg van huidproblemen. Zoals bij Amy, die door gegeneraliseerde demodex en Leishmania ontstekingen en zweren over heel haar lichaam had, waar de huid wel is hersteld maar erg verdikt is en veel littekenweefsel heeft en daardoor op sommige plaatsen nog steeds geen haar groeit en op sommige plaatsen alleen een soort van pluizige ondervacht en geen dekharen.
Hangt dat niet (ook) af van het soort vacht?

Niet dat ik me bij een Berner kan voorstellen dat scheren veel uitmaakt in vacht.
En wat dat betreft bij incidenteel scheren bij welke hond dan ook.
Een huidprobleem waardoor scheren noodzaak is lijkt me altijd geoorloofd.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Gebruikersavatar
DeDiana
Zeer actief
Berichten: 19319
Lid geworden op: 13 nov 2011 13:17
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Aantal honden: 4
Locatie: Spanje

Re: Staphylococcus pseudintermedius

Ongelezen bericht door DeDiana »

ranetje schreef: 31 jul 2021 11:56
DeDiana schreef: 31 jul 2021 07:59 Zou ook heel vreemd zijn als de haren anders terug zouden groeien na een scheerbeurt, je trekt ze er immers niet met wortel en al uit als je scheert, dus het begin van het haartje zit er na de scheerbeurt nog steeds.
Bij collies zeggen mensen (fokkers, eigenaren) dat ook vaak. Mila heeft een paar keer in haar leven een hotspot gehad waardoor een plek ruim is geschoren en is ook meermaals geschoren voor bloedprikken; die vacht is echt compleet normaal terug gegroeid hoor :lol1: Binnen twee weken zag je er niks meer van.
Wat wel verstoorde haargroei kan geven: littekenweefsel als gevolg van huidproblemen. Zoals bij Amy, die door gegeneraliseerde demodex en Leishmania ontstekingen en zweren over heel haar lichaam had, waar de huid wel is hersteld maar erg verdikt is en veel littekenweefsel heeft en daardoor op sommige plaatsen nog steeds geen haar groeit en op sommige plaatsen alleen een soort van pluizige ondervacht en geen dekharen.
Hangt dat niet (ook) af van het soort vacht?

Niet dat ik me bij een Berner kan voorstellen dat scheren veel uitmaakt in vacht.
En wat dat betreft bij incidenteel scheren bij welke hond dan ook.
Een huidprobleem waardoor scheren noodzaak is lijkt me altijd geoorloofd.
Dat geloof ik eigenlijk niet; wat voor soort haar er uit een haarzakje komt, is genetisch en hormonaal bepaald. Volgens mij kun je dat niet beïnvloeden door scheren.
Ik kan me wel voorstellen dat het in eerste instantie misschien raar terug groeit, bijvoorbeeld omdat de afgeschoren haren opeens allemaal even lang zijn en ze dat niet zijn als ze hun volledige lengte hebben bereikt (bijvoorbeeld bij Mila zag je ook opeens de ondervacht tijdens het teruggroeien, terwijl daar normaal natuurlijk de langere dekharen overheen liggen), maar dan zou dat na een tijdje of in ieder geval een vachtwissel gewoon weer moeten normaliseren.
~Suzanne~
Zeer actief
Berichten: 14006
Lid geworden op: 02 jul 2007 21:46

Re: Staphylococcus pseudintermedius

Ongelezen bericht door ~Suzanne~ »

Ik ben ervan overtuigd dat het voor sommige vachten een drama is als je de hond scheert...
Maar als het in het belang van de hond is (en dat lijkt hier toch aan de orde) dan haalde ik er nog persoonlijk de tondeuse over!

Suzanne
Gebruikersavatar
ranetje
Zeer actief
Berichten: 54872
Lid geworden op: 10 apr 2006 11:41
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1
Locatie: Gelderland

Re: Staphylococcus pseudintermedius

Ongelezen bericht door ranetje »

DeDiana schreef: 31 jul 2021 12:10
ranetje schreef: 31 jul 2021 11:56
DeDiana schreef: 31 jul 2021 07:59 Zou ook heel vreemd zijn als de haren anders terug zouden groeien na een scheerbeurt, je trekt ze er immers niet met wortel en al uit als je scheert, dus het begin van het haartje zit er na de scheerbeurt nog steeds.
Bij collies zeggen mensen (fokkers, eigenaren) dat ook vaak. Mila heeft een paar keer in haar leven een hotspot gehad waardoor een plek ruim is geschoren en is ook meermaals geschoren voor bloedprikken; die vacht is echt compleet normaal terug gegroeid hoor :lol1: Binnen twee weken zag je er niks meer van.
Wat wel verstoorde haargroei kan geven: littekenweefsel als gevolg van huidproblemen. Zoals bij Amy, die door gegeneraliseerde demodex en Leishmania ontstekingen en zweren over heel haar lichaam had, waar de huid wel is hersteld maar erg verdikt is en veel littekenweefsel heeft en daardoor op sommige plaatsen nog steeds geen haar groeit en op sommige plaatsen alleen een soort van pluizige ondervacht en geen dekharen.
Hangt dat niet (ook) af van het soort vacht?

Niet dat ik me bij een Berner kan voorstellen dat scheren veel uitmaakt in vacht.
En wat dat betreft bij incidenteel scheren bij welke hond dan ook.
Een huidprobleem waardoor scheren noodzaak is lijkt me altijd geoorloofd.
Dat geloof ik eigenlijk niet; wat voor soort haar er uit een haarzakje komt, is genetisch en hormonaal bepaald. Volgens mij kun je dat niet beïnvloeden door scheren.
Ik kan me wel voorstellen dat het in eerste instantie misschien raar terug groeit, bijvoorbeeld omdat de afgeschoren haren opeens allemaal even lang zijn en ze dat niet zijn als ze hun volledige lengte hebben bereikt (bijvoorbeeld bij Mila zag je ook opeens de ondervacht tijdens het teruggroeien, terwijl daar normaal natuurlijk de langere dekharen overheen liggen), maar dan zou dat na een tijdje of in ieder geval een vachtwissel gewoon weer moeten normaliseren.
Ik zou het niet weten.
Wel ken ik het verhaal van een trimmer die een ruwharige terriër onderhanden had die jaren was geschoren.
De kleur van de vacht wat helemaal vervaagd.
Na een aantal plukbeurten kwam de oorspronkelijke kleur terug.

Ik weet niet wat ik dan moet geloven?
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Gebruikersavatar
BieneMaya
Zeer actief
Berichten: 3230
Lid geworden op: 17 jun 2020 21:44
Mijn ras(sen): Leonberger x Pyreneese berghond
Aantal honden: 1

Re: Staphylococcus pseudintermedius

Ongelezen bericht door BieneMaya »

Saba schreef: 30 jul 2021 09:27 Ik ken een berner die in de zomer regelmatig geschoren wordt omdat het arme beest het anders stikbenauwd heeft en niks meer wil anders dan op de koele tegelvloer liggen vegeteren. Die vacht groeit altijd weer prima terug in de winter, dus daar zou ik het zeker niet om laten.
Ik zit er serieus over te denken om Maya ook te gaan scheren voor de volgende zomer. En mss zelfs voor deze zomer nog als het toch weer veel warmer gaat worden.
Ze heeft er zo machtig veel last van en ligt dan veelal voor dood in de gang op de plavuizen.
En de vacht is voor mij van minder belang dan haar geestelijke welzijn.
Gebruikersavatar
dagmar88
Zeer actief
Berichten: 47376
Lid geworden op: 27 aug 2009 22:54

Re: Staphylococcus pseudintermedius

Ongelezen bericht door dagmar88 »

ranetje schreef: 31 jul 2021 12:18 Ik zou het niet weten.
Wel ken ik het verhaal van een trimmer die een ruwharige terriër onderhanden had die jaren was geschoren.
De kleur van de vacht wat helemaal vervaagd.
Na een aantal plukbeurten kwam de oorspronkelijke kleur terug.

Ik weet niet wat ik dan moet geloven?
Door op één lengte te scheren heb je logischerwijs lichter onderwol en donkerder dekhaar op dezelfde lengte en dus even zichtbaar.
Als die trimmer hem netjes in een stripvacht heeft gezet, wordt die hond een paar keer wat donkerder ja. Omdat het dekhaar die functie terugkrijgt en het meest zichtbaar is.
Dat heeft niets te maken met haren die anders terug groeien. Scheer je een husky dan heb je precies hetzelfde effect.



Afbeelding
Gebruikersavatar
sirene
Zeer actief
Berichten: 14192
Lid geworden op: 29 aug 2003 20:57
Contacteer:

Re: Staphylococcus pseudintermedius

Ongelezen bericht door sirene »

En hoe zit dat dan met onze haren?
Als je je wenkbrauwen knipt of afscheert krijg je van die Brezjnev dingen of niet?
En been en armhaar bv. Ik heb toch de indruk dat het veranderd als je het scheert?

Oh ik had dit natuurlijk kunnen googlen maar geen zin in 🤣
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
Gebruikersavatar
DeDiana
Zeer actief
Berichten: 19319
Lid geworden op: 13 nov 2011 13:17
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Aantal honden: 4
Locatie: Spanje

Re: Staphylococcus pseudintermedius

Ongelezen bericht door DeDiana »

dagmar88 schreef:
ranetje schreef: 31 jul 2021 12:18 Ik zou het niet weten.
Wel ken ik het verhaal van een trimmer die een ruwharige terriër onderhanden had die jaren was geschoren.
De kleur van de vacht wat helemaal vervaagd.
Na een aantal plukbeurten kwam de oorspronkelijke kleur terug.

Ik weet niet wat ik dan moet geloven?
Door op één lengte te scheren heb je logischerwijs lichter onderwol en donkerder dekhaar op dezelfde lengte en dus even zichtbaar.
Als die trimmer hem netjes in een stripvacht heeft gezet, wordt die hond een paar keer wat donkerder ja. Omdat het dekhaar die functie terugkrijgt en het meest zichtbaar is.
Dat heeft niets te maken met haren die anders terug groeien. Scheer je een husky dan heb je precies hetzelfde effect.



Afbeelding
Ja, precies, plus dat je bij bepaalde vachten ziet dat het pigment vooral aan het uiteinde van de haar zit. Dat scheer je dan dus af, maar bij een nieuwe haar groeit dat natuurlijk wel weer normaal terug.

Bij Mila zie dat bijvoorbeeld goed, dat de dekharen veel bleker zijn dicht op de huid dan aan de punten, waar echt de kleur zit (op dit moment uit vacht dus weinig onderwol):
Afbeelding

En Amoz zou ook opeens heel licht worden; alleen de laatste halve cm van zijn dekhaar is donker:
Afbeelding
Gebruikersavatar
DeDiana
Zeer actief
Berichten: 19319
Lid geworden op: 13 nov 2011 13:17
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Aantal honden: 4
Locatie: Spanje

Re: Staphylococcus pseudintermedius

Ongelezen bericht door DeDiana »

sirene schreef: 31 jul 2021 13:54 En hoe zit dat dan met onze haren?
Als je je wenkbrauwen knipt of afscheert krijg je van die Brezjnev dingen of niet?
En been en armhaar bv. Ik heb toch de indruk dat het veranderd als je het scheert?

Oh ik had dit natuurlijk kunnen googlen maar geen zin in 🤣
Volgens mij verandert er ook niks aan mensenhaar als je het scheert. Het krijgt alleen een afgeschoren uiteinde, waardoor het waarschijnlijk tijdelijk harder voelt. Maar nadat het haartje is uitgevallen en er een nieuw haartje groeit, is dat gewoon weer een normaal haartje.

Oké, toch maar even gegoogeld: https://www.nemokennislink.nl/publicati ... haren-dik/
Gebruikersavatar
ellen en de birmanen
Zeer actief
Berichten: 5181
Lid geworden op: 30 nov 2010 15:39
Mijn ras(sen): 4 tollers
Aantal honden: 4
Locatie: voorburg

Re: Staphylococcus pseudintermedius

Ongelezen bericht door ellen en de birmanen »

als je scheert blijft wel het onderwol zitten, dat verdwijnt niet met een scheerbeurt. de vacht droogt wel sneller als de vacht kort is. het beste is de plekken waar het zit kort maken zodat je het makkelijker kan behandelen, lekker wassen en inderdaad uitblazen met een waterblazer dan ben je al een heel eind op weg.
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”