Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! [url=https://www.hondenforum.nl/plaza/viewtopic.php?t=338121]Klik hier om te reageren


Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!


Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Advies gevraagd mbt pancreatitis / leverproblemen

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

Gebruikersavatar
Chanoey
geregistreerd lid
Berichten: 18
Lid geworden op: 18 sep 2007 23:01
Locatie: HI Ambacht

Advies gevraagd mbt pancreatitis / leverproblemen

Ongelezen bericht door Chanoey »

Goedemiddag allemaal,

Ik heb al een beetje gezocht op het forum maar zie even door de bomen het bos niet meer :( Dus ik stel mijn vraag maar even zo.

Luna ons hondje wordt 17 augustus 14. Ze is een border terrier teefje wat in t verleden ook wel vaker last heeft gehad van maag en darmen en af en toe last heeft van dementie.

Vandaag precies 2 weken geleden begon ze met overgeven. Donderdag zaten we bij de dierenarts en heeft ze een injectie gekregen tegen de misselijkheid en om de eetlust op te wekken. Ondanks deze injectie heeft ze die nacht nog 2x gebraakt en s ochtends voor ik naar mn werk zou gaan nog n keer.

Na overleg met de dierenarts besloten haar op te laten nemen omdat de avond ervoor dr slijmvliezen al wat plakkerig waren. Dus aan t infuus en verder onderzoek. Daar kwam in de eerste instantie geelzucht uit omdat haar urine erg geel was, oogwit was geel en slijmvliezen ook gelig. Buik foto had nix opgeleverd, op de echo gelukkig geen tumoren maar wel n vergrote galblaas en pancreatitis. Leverwaarden waren torenhoog.

Ze was echt heel erg ziek en apathisch en heeft 4 nachten opgenomen gelegen bij Evidensia in Barendrecht. Ze knapte dusdanig op dat ze erg onrustig werd daar (imv haar dementie) dus werd besloten de behandeling thuis voort te zetten met dwangvoeren, een fentanyl pleister, ursochol, amoxiciline en cerenia.

Ze is nu een week thuis. De pijnstillers zijn inmiddels afgebouwd en gister heeft ze de laatste antibiotica tablet gehad. Maar ze wil nog steeds zelf niet eten en ik vind haar urine weer geler worden en haar oogwit twijfel ik over.

Ze heeft al die tijd geen koorts gehad, wel enigszins ondertemperstuur de eerste 2 dagen van de opname.

De dierenartsen weten het ook niet helemaal zeker, het is een beetje het kip en ei verhaal. Had ze geelzucht omdat ze pancreatitis had? Of heeft ze een leverprobleem en gingen de pancreas en galblaas als gevolg daarvan mee doen? In de gal was geen verstopping te zien maar wel sludge.

Nu las ik hier allemaal dingen over aangepast voer en bepaalde enzymen, Luna had al een dieet wat zonder rund kip granen en lactose was. Maar het moet dus ook verarm zijn begrijp ik? Wat kunnen we haar dan het beste geven? Ze lust al vanaf pup af aan geen rauw vlees dus ze krijgt hoogwaardig blikvoer en brokjes. De dierenarts heeft helemaal niets over haar voer gezegd of uitgelegd alleen dat een voerwisseIling haar nu niet verstandig leek. Ik doe nu haar blikvoer in de blender met wat water erbij, dat gaat er op zich wel vlot in maar voor hetzelfde geld maak ik het dan dus erger?

Ze is niet misselijk en heeft ook niet meer over gegeven. Ze heeft normale ontlasting maar erg weinig, omdat ze natuurlijk nog niet zelf eet.

Wie kan mij wat uitleg geven? Alvast heel erg bedankt!
If things around you don't change. Change the things you're around.
Gebruikersavatar
Chanoey
geregistreerd lid
Berichten: 18
Lid geworden op: 18 sep 2007 23:01
Locatie: HI Ambacht

Re: Advies gevraagd mbt pancreatitis / leverproblemen

Ongelezen bericht door Chanoey »

Ze is niet continue dementerend. Alleen raakt ze s avonds echt onrustig als we niet thuis zijn. Dus in die kliniek snapte ze er er helemaal nix meer van en zette het op een piepen en janken.
Hier thuis de eerste nacht was ze ook in de war, maar nu ze eenmaal thuis is gaat het gewoon weer goed. Maar ik weet niet hoe ik het anders moet noemen.

Het zou erg fijn zijn als ze zelf weer gaat eten, maar ze is altijd al een slechte eter geweest dus na alle stress en medicijnen is het aan de ene kant ook wel logisch. Maar misschien is wat we haar aanbieden net niet goed voor haar, en moet ik iets anders geven. Ik las hier ook iets over een darmkuur en speciale brokjes, misschien zou dat haar kunnen helpen?
If things around you don't change. Change the things you're around.
blondie
Zeer actief
Berichten: 30331
Lid geworden op: 29 jun 2007 23:44
Aantal honden: 2

Re: Advies gevraagd mbt pancreatitis / leverproblemen

Ongelezen bericht door blondie »

De da zou je hier toch wat beter over moeten kunnen informeren. Maar zelf heb ik ook gemerkt dat bij Pancreas problemen de kennis hierover toch wat beperkt lijkt te zijn.
Als haar maag van slag is geweest en ze inderdaad problemen met de pancreas heeft zou je brok Royal Canin Gastrointestinal Low Fat Hond kunnen geven.
Enzymen zoals Zymoral zijn volgens mij alleen echt nodig als de functie van de pancreas niet meer werkt.
Dat is a.d.h. van TLI waardes in bloed te meten.

En als je dat niet zeker weet, dan merk je dat de hond na eten voedsel niet goed verteerd, diarree krijgt en/of gaat braken.

Onze hond heeft Epi, en wij geven nu Carnibest Pancreas, door dit te geven heeft ze geen enzymen toevoeging nodig. Het is vers vlees, maar behoorlijk gemalen. Misschien dat je hond dit wel lust, maar zou wel vanuit je DA willen weten of haar alvleesklier echt niet werkt, zomaar enzymen geven of dit speciale voer heeft namelijk wel effect op de stoelgang. Bij teveel toevoeging van enzymen kan de ontlasting namelijk keihard worden.
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”