Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! [url=https://www.hondenforum.nl/plaza/viewtopic.php?t=338121]Klik hier om te reageren


Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!


Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

over sterilisatie...

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

Persistence
Zeer actief
Berichten: 4745
Lid geworden op: 17 jan 2016 20:05

Re: over sterilisatie...

Ongelezen bericht door Persistence »

Ik ben wel benieuwd of er nog nieuwe inzichten komen over gezondheid.
Maar ook dat er eens wat meer concrete onderzoeken komen naar gedragsverandering na sterilisatie. Er staat altijd het kan angst en agressie verhogen maar dieper dan dat wordt er ook niet op ingegaan.
Gebruikersavatar
kipo
Zeer actief
Berichten: 8556
Lid geworden op: 09 jul 2011 23:08

Re: over sterilisatie...

Ongelezen bericht door kipo »


Boutje schreef: Ja, maar er staat oa dat (bij bepaalde rassen) net een verhoogd risico op mastceltumoren en andere kankers bestaat... terwijl dierenartsen dit net aanraden ter preventie van mastceltumoren...
Ben ook wel benieuw welke verdere adviezen hier uit gaan voorvloeien!
Dat heb ik nog nooit gehoord, preventie van mastceltumoren. Wel van mammatumoren.



Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk

Floortje
Zeer actief
Berichten: 4002
Lid geworden op: 09 dec 2004 21:59
Aantal honden: 2

Re: over sterilisatie...

Ongelezen bericht door Floortje »

Heel interessant!
Ik ben me aan het inlezen, want ik ben ernstig in dubio of ik Rakoes zal laten castreren(steriliseren) of niet. Ze is ruim twee jaar en de vierde loopsheid kan ieder moment beginnen.
Ik moet eerlijk bekennen dat ik een beetje neig naar een "ja". Ze is klein en kortharig, dus de nadelen van incontinentie en vachtverandering gaan bij haar niet op.
Persistence schreef: 10 jul 2021 11:23
Maar ook dat er eens wat meer concrete onderzoeken komen naar gedragsverandering na sterilisatie. Er staat altijd het kan angst en agressie verhogen maar dieper dan dat wordt er ook niet op ingegaan.
Hier ben ik ook erg benieuwd naar. Dacht dat dat vooral gold voor reuen, maar dat teven juist zelfverzekerder werden. Dat kan Rakoes goed gebruiken. Angst en agressie heeft ze niet, maar ze is wel terughoudend en ietwat onzeker, dat hoeft voor mij absoluut niet erger te worden.
Alfilillo
Zeer actief
Berichten: 4978
Lid geworden op: 01 aug 2016 11:48
Mijn ras(sen): Kruising en podenco(kruising)
Aantal honden: 2
Locatie: Sant Pere de Ribes (Barcelona)

Re: over sterilisatie...

Ongelezen bericht door Alfilillo »

Floortje schreef: 11 jul 2021 09:13 Heel interessant!
Ik ben me aan het inlezen, want ik ben ernstig in dubio of ik Rakoes zal laten castreren(steriliseren) of niet. Ze is ruim twee jaar en de vierde loopsheid kan ieder moment beginnen.
Ik moet eerlijk bekennen dat ik een beetje neig naar een "ja". Ze is klein en kortharig, dus de nadelen van incontinentie en vachtverandering gaan bij haar niet op.
Persistence schreef: 10 jul 2021 11:23
Maar ook dat er eens wat meer concrete onderzoeken komen naar gedragsverandering na sterilisatie. Er staat altijd het kan angst en agressie verhogen maar dieper dan dat wordt er ook niet op ingegaan.
Hier ben ik ook erg benieuwd naar. Dacht dat dat vooral gold voor reuen, maar dat teven juist zelfverzekerder werden. Dat kan Rakoes goed gebruiken. Angst en agressie heeft ze niet, maar ze is wel terughoudend en ietwat onzeker, dat hoeft voor mij absoluut niet erger te worden.
Waarom zou je het wel doen?
Afbeeldingalfillilo (1) by [url=https://www.flickr.com/photos/157306925@N05/]

Alfil & Lily
Floortje
Zeer actief
Berichten: 4002
Lid geworden op: 09 dec 2004 21:59
Aantal honden: 2

Re: over sterilisatie...

Ongelezen bericht door Floortje »

Alfilillo schreef: 11 jul 2021 09:21 Waarom zou je het wel doen?
Voorkomen BMO, minder stemmingswisselingen, geen loopsheden meer, geen vervelende aandacht van reuen en ik dacht echt dat het voor teven een positief effect had op het zelfvertrouwen.

Rakoes is een klein hondje van 6,5 kilo. Behalve dat ze aandacht van reuen intimiderend vindt, is het ook nog eens een lichamelijk risico. Als grote reuen haar willen bestijgen zakt ze letterlijk door haar hoeven. Ik merk dat ze teven over het algemeen veel leuker vindt dan reuen. Ze is defensief tegen (vooral grote) reuen. Dat kan conflicten in de hand werken, maar het is voor haar ook gewoon minder ontspannen.
Als ik het zo opschrijf lijkt het erger dan het is hoor, ze gaat graag mee uit en is niet bang voor andere honden (meestal). Maar ik merk duidelijk dat ze wat grotere reuen bij voorbaat ontwijkt en teven veel leuker vindt.
Alfilillo
Zeer actief
Berichten: 4978
Lid geworden op: 01 aug 2016 11:48
Mijn ras(sen): Kruising en podenco(kruising)
Aantal honden: 2
Locatie: Sant Pere de Ribes (Barcelona)

Re: over sterilisatie...

Ongelezen bericht door Alfilillo »

Floortje schreef: 11 jul 2021 09:28
Alfilillo schreef: 11 jul 2021 09:21 Waarom zou je het wel doen?
Voorkomen BMO, minder stemmingswisselingen, geen loopsheden meer, geen vervelende aandacht van reuen en ik dacht echt dat het voor teven een positief effect had op het zelfvertrouwen.

Rakoes is een klein hondje van 6,5 kilo. Behalve dat ze aandacht van reuen intimiderend vindt, is het ook nog eens een lichamelijk risico. Als grote reuen haar willen bestijgen zakt ze letterlijk door haar hoeven. Ik merk dat ze teven over het algemeen veel leuker vindt dan reuen. Ze is defensief tegen (vooral grote) reuen. Dat kan conflicten in de hand werken, maar het is voor haar ook gewoon minder ontspannen.
Als ik het zo opschrijf lijkt het erger dan het is hoor, ze gaat graag mee uit en is niet bang voor andere honden (meestal). Maar ik merk duidelijk dat ze wat grotere reuen bij voorbaat ontwijkt en teven veel leuker vindt.
:ok: duidelijk
Afbeeldingalfillilo (1) by [url=https://www.flickr.com/photos/157306925@N05/]

Alfil & Lily
Gebruikersavatar
DeDiana
Zeer actief
Berichten: 19319
Lid geworden op: 13 nov 2011 13:17
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Aantal honden: 4
Locatie: Spanje

Re: over sterilisatie...

Ongelezen bericht door DeDiana »

Floortje schreef: 11 jul 2021 09:28
Alfilillo schreef: 11 jul 2021 09:21 Waarom zou je het wel doen?
Voorkomen BMO, minder stemmingswisselingen, geen loopsheden meer, geen vervelende aandacht van reuen en ik dacht echt dat het voor teven een positief effect had op het zelfvertrouwen.

Rakoes is een klein hondje van 6,5 kilo. Behalve dat ze aandacht van reuen intimiderend vindt, is het ook nog eens een lichamelijk risico. Als grote reuen haar willen bestijgen zakt ze letterlijk door haar hoeven. Ik merk dat ze teven over het algemeen veel leuker vindt dan reuen. Ze is defensief tegen (vooral grote) reuen. Dat kan conflicten in de hand werken, maar het is voor haar ook gewoon minder ontspannen.
Als ik het zo opschrijf lijkt het erger dan het is hoor, ze gaat graag mee uit en is niet bang voor andere honden (meestal). Maar ik merk duidelijk dat ze wat grotere reuen bij voorbaat ontwijkt en teven veel leuker vindt.
Ik herken dat wel van Mila, die kan over het algemeen ook beter opschieten met teven omdat ze een gloeiende hekel heeft aan opdringerig gedrag van reuen. Ze kan dan ook wel defensief en fel reageren, maar ik ben nog nooit een reu tegengekomen die daar niet met enig respect op reageerde. Maar misschien is dat met een klein en wat onzekerder hondje anders (Mila is over het algemeen erg overtuigend :devil: ). Tot bestijgen laat ze het sowieso niet komen en als ze loops is, loop ik uiteraard niet op plekken waar je überhaupt loslopende reuen kunt verwachten of houd ik ze zelf tegen tot het baasje er is. Reuen die niet opdringerig zijn, vindt ze overigens prima.
Mila is intact, vooral vanwege de vachtverandering bij collies en ook omdat zij geen last heeft van de loopsheden en ook maar heel weinig loops is (ongeveer elke 18 maanden). Was ze kortharig geweest, dan had ik haar misschien wel laten castreren, ik heb er niets op tegen, het heeft voor- en nadelen zoals dat voor heel veel dingen geldt. Amy is wel gecastreerd en bij haar heb ik zowel fysiek als qua karakter eigenlijk geen veranderingen opgemerkt. Ze heeft geen aanleg om dik te worden en is nog net zo energiek als altijd, ook is ze niet zekerder of onzekerder geworden.
Alfilillo
Zeer actief
Berichten: 4978
Lid geworden op: 01 aug 2016 11:48
Mijn ras(sen): Kruising en podenco(kruising)
Aantal honden: 2
Locatie: Sant Pere de Ribes (Barcelona)

Re: over sterilisatie...

Ongelezen bericht door Alfilillo »

Ik zie zeker de voordelen van castratie bij teven, maar óók de nadelen. Bij reuen wordt mijns inziens veel meer nadruk gelegd op het belang van testosteron voor de gezondheid dan bij teven het geval is wat betreft oestrogenen. Google anders eens op de invloed van oestrogenen op het lichamelijk en geestelijk welzijn van vrouwen. Ik denk dat dat bij teven niet heel anders is.
Afbeeldingalfillilo (1) by [url=https://www.flickr.com/photos/157306925@N05/]

Alfil & Lily
Gebruikersavatar
BieneMaya
Zeer actief
Berichten: 3230
Lid geworden op: 17 jun 2020 21:44
Mijn ras(sen): Leonberger x Pyreneese berghond
Aantal honden: 1

Re: over sterilisatie...

Ongelezen bericht door BieneMaya »

Maya bloedde als een rund de 1e loopsheid. Ze leek dat zelf niet prettig te vinden en was erg onrustig dus ik kijk het nog 1 a 2 loopsheden aan en maak dan een beslissing.
Floortje
Zeer actief
Berichten: 4002
Lid geworden op: 09 dec 2004 21:59
Aantal honden: 2

Re: over sterilisatie...

Ongelezen bericht door Floortje »

Alfilillo schreef: 11 jul 2021 10:36 Ik zie zeker de voordelen van castratie bij teven, maar óók de nadelen. Bij reuen wordt mijns inziens veel meer nadruk gelegd op het belang van testosteron voor de gezondheid dan bij teven het geval is wat betreft oestrogenen. Google anders eens op de invloed van oestrogenen op het lichamelijk en geestelijk welzijn van vrouwen. Ik denk dat dat bij teven niet heel anders is.
Wat zijn de nadelen volgens jou? En wat zijn de voordelen dan voor teven?
Ik heb gegoogled hoor, maar dat kom ik op allemaal van die wijvenmagazines uit die het vooral over dieeten en buikjes hebben :ugh: Denk niet dat Rakoes er erg mee zou zitten als ze een buikje zou krijgen :Q:
DeDiana schreef: 11 jul 2021 10:27 Ik herken dat wel van Mila, die kan over het algemeen ook beter opschieten met teven omdat ze een gloeiende hekel heeft aan opdringerig gedrag van reuen. Ze kan dan ook wel defensief en fel reageren, maar ik ben nog nooit een reu tegengekomen die daar niet met enig respect op reageerde. Maar misschien is dat met een klein en wat onzekerder hondje anders (Mila is over het algemeen erg overtuigend :devil: ). Tot bestijgen laat ze het sowieso niet komen en als ze loops is, loop ik uiteraard niet op plekken waar je überhaupt loslopende reuen kunt verwachten of houd ik ze zelf tegen tot het baasje er is. Reuen die niet opdringerig zijn, vindt ze overigens prima.
Mila is intact, vooral vanwege de vachtverandering bij collies en ook omdat zij geen last heeft van de loopsheden en ook maar heel weinig loops is (ongeveer elke 18 maanden). Was ze kortharig geweest, dan had ik haar misschien wel laten castreren, ik heb er niets op tegen, het heeft voor- en nadelen zoals dat voor heel veel dingen geldt. Amy is wel gecastreerd en bij haar heb ik zowel fysiek als qua karakter eigenlijk geen veranderingen opgemerkt. Ze heeft geen aanleg om dik te worden en is nog net zo energiek als altijd, ook is ze niet zekerder of onzekerder geworden.
Ik kan me 'de blik' van Mila wel voorstellen :evil: :mrgreen:
Ik heb ook nog nooit meegemaakt dat een reu daar verkeerd op reageerde hoor, maar het zou fijn zijn als ze zo niet hoefde te reageren. Ze speelt ook gewoon leuk met sommige reuen hoor, maar bij te veel interesse in de achterkant wordt ze boos. Zelf probeerde ze laatst op Ysta te rijden, dat was ook niet zo'n goed idee :mrgreen:
Ik heb niet het idee dat Rakoes veel last heeft van de loopsheid. Ze is heel lief en aanhankelijk tijdens de loopsheid en schijnzwangerschap, ik vind dat eigenlijk wel gezellig.
Ze is twee keer per jaar loops en dat beperkt je toch een beetje. Rakoes kan slecht alleen zijn en mee op bezoek of naar de oppas is lastiger als ze loops is. Extra honger en dik worden vind ik wel zielig, ze is nu al zo gefixeerd op eten. En een klein hondje mag dan nog maar twee kruimels per maaltijd, da's best sneu.
Gebruikersavatar
Ramiek
Zeer actief
Berichten: 4603
Lid geworden op: 24 jan 2009 16:41
Mijn ras(sen): borderterrier
Aantal honden: 2
Locatie: Leiden
Contacteer:

Re: over sterilisatie...

Ongelezen bericht door Ramiek »

Floortje schreef:Heel interessant!
Ik ben me aan het inlezen, want ik ben ernstig in dubio of ik Rakoes zal laten castreren(steriliseren) of niet. Ze is ruim twee jaar en de vierde loopsheid kan ieder moment beginnen.
Ik moet eerlijk bekennen dat ik een beetje neig naar een "ja". Ze is klein en kortharig, dus de nadelen van incontinentie en vachtverandering gaan bij haar niet op.
Persistence schreef: 10 jul 2021 11:23
Maar ook dat er eens wat meer concrete onderzoeken komen naar gedragsverandering na sterilisatie. Er staat altijd het kan angst en agressie verhogen maar dieper dan dat wordt er ook niet op ingegaan.
Hier ben ik ook erg benieuwd naar. Dacht dat dat vooral gold voor reuen, maar dat teven juist zelfverzekerder werden. Dat kan Rakoes goed gebruiken. Angst en agressie heeft ze niet, maar ze is wel terughoudend en ietwat onzeker, dat hoeft voor mij absoluut niet erger te worden.
Spetter en Bonnie zitten beide aan de pillen omdat ze incontinent zijn door castratie, pillen helpen wel, Spetter is bijna 6 en nog geen 7 kilo, Bonnie is net 3 en weegt rond de 8 kilo denk.
groetjes van Annemiek

Afbeelding
*Rana 23-7-2015
http://www.ramiek.nl
Odi
Zeer actief
Berichten: 2476
Lid geworden op: 25 jun 2007 14:29
Mijn ras(sen): Border collie
Aantal honden: 4
Locatie: Limburg

Re: over sterilisatie...

Ongelezen bericht door Odi »

Nanna schreef: 11 jul 2021 11:43
Alles heeft natuurlijk voor- en nadelen. Ik zie de voordelen van een gecastreerde teef maar vind wel dat je dat niet te vroeg moet doen. Dus niet een teef van een half jaar al ‘helpen’. Laat maar gerust die loopsheid er één of twee keer doortrekken en laat haar iets uitgroeien.
Bij mijn teven heb ik werkelijk nooit iets gemerkt van een aangetast welzijn. Ik vind juist teven die bijvoorbeeld veel last hebben van schijndracht veel sneuer.
Ik heb nu 3 gecastreerde teven.
Een van mijn oudjes van 13½ is hier gecastreerd gekomen op 3 jarige leeftijd. Ik weet niet op welke leeftijd ze is gecastreerd.
Maar zij heeft wel 2 x een gescheurde kruisband gehad.

Ik ben aan het denken om mijn jongste ook te laten castreren.
Ze is nu 2 jaar, 2 x loops geweest en beide keren vreselijk schijnzwanger geweest.
Ze eet dan heel slecht, ik krijg haar bij de schapen bijna niet vooruit.
Ik wacht nog 1 loopsheid af, als het dan weer zo is, dan laat ik haar helpen.
Afbeelding
Odi, Meagan, Judy, Macey, Jade (Jace *)
Gebruikersavatar
pioenroos
Zeer actief
Berichten: 3973
Lid geworden op: 23 sep 2010 09:58
Mijn ras(sen): xteckel Mies, eurasier Diem en schapendoes in deeltijd Flora.
Aantal honden: 2

Re: over sterilisatie...

Ongelezen bericht door pioenroos »

Mijn Mies is gecastreerd en heeft een hekel aan reuen die aan haar willen snuffelen. En op haar rijden doen ze echt niet, ze stuurt ze al weg voordat ze er nog maar aan kunnen denken :wink:
Naar teven is ze veel toleranter, maar die beginnen meestal dan ook niet meteen onder haar staart te snuffelen of negeren haar gewoon volledig.

Volgens mij is haar felheid wel juist toegenomen na castratie. Maar dat weet ik niet zeker, ze was net gecastreerd toen ik haar kreeg maar ook nog geen 2 jaar dus haar toegenomen kortere lontje kan aan volwassen worden of de castratie liggen.
Afbeelding
Persistence
Zeer actief
Berichten: 4745
Lid geworden op: 17 jan 2016 20:05

Re: over sterilisatie...

Ongelezen bericht door Persistence »

Floortje schreef: 11 jul 2021 09:28
Alfilillo schreef: 11 jul 2021 09:21 Waarom zou je het wel doen?
Voorkomen BMO, minder stemmingswisselingen, geen loopsheden meer, geen vervelende aandacht van reuen en ik dacht echt dat het voor teven een positief effect had op het zelfvertrouwen.
Over meer zelfvertrouwen kan ik dus niets vinden, helaas. Had jij dat ergens gelezen?

Voor Bella zou ik het uit ‘praktische’ overweging ook willen: geen kans op BMO meer en minder stemmingswisselingen. Ze is nu loops voor de derde keer en het is steeds op de klok na 6 maanden. Dat is dus elk jaar 1,5 maand niet met de uitlaatservice meekunnen en vaak ook trainingen missen. Normaal gaan we altijd naar losloopgebied zodat ze lekker kan rennen en nu moet ze elke dag aangelijnd en in minder leuke gebieden lopen. Normaal vind ze honden leuk maar tijdens en even na de loopsheid moeten ze niet eens naar haar kijken.

Maar qua gedrag durf ik het gewoon niet. Tis niet meer terug te draaien hè. Ik denk dat haar lange vacht ook lelijker wordt en dat ze best wel aanleg heeft om dik te worden, ze is nu 11,5 kg en goed op gewicht, maar 1,5 kg erbij oogt al snel dik.
Als er inderdaad uit onderzoek zou komen dat teven stabieler/zelfverzekerder ervan worden, maar ik vind het tegenovergestelde.

Ben nu meteen met Puur Pseudo Pregnancy begonnen omdat ze de vorige keer wel wat last van schijnzwangerschap had als in paar weken slecht eten.

Als nu uit onderzoeken zou blijken dat het gezondheidsvoordeel ook niet zo groot is als altijd gedacht, dan laat ik het denk ik toch maar zo.
Alfilillo
Zeer actief
Berichten: 4978
Lid geworden op: 01 aug 2016 11:48
Mijn ras(sen): Kruising en podenco(kruising)
Aantal honden: 2
Locatie: Sant Pere de Ribes (Barcelona)

Re: over sterilisatie...

Ongelezen bericht door Alfilillo »

Floortje schreef: 11 jul 2021 11:53
Alfilillo schreef: 11 jul 2021 10:36 Ik zie zeker de voordelen van castratie bij teven, maar óók de nadelen. Bij reuen wordt mijns inziens veel meer nadruk gelegd op het belang van testosteron voor de gezondheid dan bij teven het geval is wat betreft oestrogenen. Google anders eens op de invloed van oestrogenen op het lichamelijk en geestelijk welzijn van vrouwen. Ik denk dat dat bij teven niet heel anders is.
Wat zijn de nadelen volgens jou? En wat zijn de voordelen dan voor teven?
Ik heb gegoogled hoor, maar dat kom ik op allemaal van die wijvenmagazines uit die het vooral over dieeten en buikjes hebben :ugh: Denk niet dat Rakoes er erg mee zou zitten als ze een buikje zou krijgen :Q:
De meeste info is inderdaad te vinden op wijvensites, wat op zich niet zo raar is. Deze eenvoudige info is van de site holistik.nl:

Oestrogeen is van grote invloed op de vorming van vet en de verdeling daarvan. Jouw vrouwelijke rondingen heb je met andere woorden te danken aan oestrogeen. Maar oestrogeen heeft nog veel meer functies, waaronder:

-oestrogeen beschermt je tegen hart- en vaatziekten
-houdt je huid en haar jong
-voorkomt overmatige haargroei
-houdt je geestelijk scherp
-beschermt je tegen botontkalking
-houdt je gewrichten soepel
-versterkt je afweersysteem
-zorgt voor de aanmaak van serotonine
Afbeeldingalfillilo (1) by [url=https://www.flickr.com/photos/157306925@N05/]

Alfil & Lily
Gebruikersavatar
ranetje
Zeer actief
Berichten: 54872
Lid geworden op: 10 apr 2006 11:41
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1
Locatie: Gelderland

Re: over sterilisatie...

Ongelezen bericht door ranetje »

Persistence schreef: 11 jul 2021 13:28
Floortje schreef: 11 jul 2021 09:28
Alfilillo schreef: 11 jul 2021 09:21 Waarom zou je het wel doen?
Voorkomen BMO, minder stemmingswisselingen, geen loopsheden meer, geen vervelende aandacht van reuen en ik dacht echt dat het voor teven een positief effect had op het zelfvertrouwen.
Over meer zelfvertrouwen kan ik dus niets vinden, helaas. Had jij dat ergens gelezen?

Voor Bella zou ik het uit ‘praktische’ overweging ook willen: geen kans op BMO meer en minder stemmingswisselingen. Ze is nu loops voor de derde keer en het is steeds op de klok na 6 maanden. Dat is dus elk jaar 1,5 maand niet met de uitlaatservice meekunnen en vaak ook trainingen missen. Normaal gaan we altijd naar losloopgebied zodat ze lekker kan rennen en nu moet ze elke dag aangelijnd en in minder leuke gebieden lopen. Normaal vind ze honden leuk maar tijdens en even na de loopsheid moeten ze niet eens naar haar kijken.

Maar qua gedrag durf ik het gewoon niet. Tis niet meer terug te draaien hè. Ik denk dat haar lange vacht ook lelijker wordt en dat ze best wel aanleg heeft om dik te worden, ze is nu 11,5 kg en goed op gewicht, maar 1,5 kg erbij oogt al snel dik.
Als er inderdaad uit onderzoek zou komen dat teven stabieler/zelfverzekerder ervan worden, maar ik vind het tegenovergestelde.

Ben nu meteen met Puur Pseudo Pregnancy begonnen omdat ze de vorige keer wel wat last van schijnzwangerschap had als in paar weken slecht eten.

Als nu uit onderzoeken zou blijken dat het gezondheidsvoordeel ook niet zo groot is als altijd gedacht, dan laat ik het denk ik toch maar zo.
Hoe bedoel je dit?
Heb je ervaring met het tegenovergestelde?

Tot nu toe heb ik niet de indruk dat teven er minder stabiel en minder zelfzeker van worden als ze gecastreerd zijn.

Een hond met een mooie lange vacht zou ik wel heel moeilijk vinden om te laten castreren.
Want die plofvachten die er dan vaak ontstaan vind ik eeuwig zonde.

Dat geldt ook voor reuen trouwens.
Hier in de buurt een BC reu die gecastreerd is.
Hij ziet er uit of hij nu 10 kilo te zwaar is door zijn enorme (doffere) vacht.
Hij is niet aangekomen, maar het lijkt wel zo.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Persistence
Zeer actief
Berichten: 4745
Lid geworden op: 17 jan 2016 20:05

Re: over sterilisatie...

Ongelezen bericht door Persistence »

ranetje schreef: 11 jul 2021 15:11 Hoe bedoel je dit?
Heb je ervaring met het tegenovergestelde?

Tot nu toe heb ik niet de indruk dat teven er minder stabiel en minder zelfzeker van worden als ze gecastreerd zijn.
Nee hoor, geen ervaring maar net als in dit artikel vind ik alleen soortgelijke informatie als ik zoek naar gedragsverandering na sterilisatie:
Algemeen was al bekend dat gonadectomie van de hond een hoger risico op obesitas met zich meebrengt, evenals veranderingen in de vachtkwaliteit bij sommige langharige rassen, alsook versterking van ongewenst angstig en agressief gedrag.


Dat klinkt mij niet als zelfverzekerder.
Ik denk niet dat een hond die geen bovenmatige angst of agressie heeft, dit zal ontwikkelen na sterilisatie. Een stabiele teef zal wel stabiel blijven. Maar een wat onzekere, angstige teef die wel agressie durft in te zetten zal denk ik niet zelfverzekerder worden na sterilisatie.
S@ndr@
Zeer actief
Berichten: 63931
Lid geworden op: 24 jul 2006 14:13

Re: over sterilisatie...

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

Ik hoop eigenlijk dat mensen van alles beweren maar over het algemeen zal een teef minder zacht ( als je het zo mag noemen) worden na castratie.. en die ervaring heb ik ook met Zuri..
blondie
Zeer actief
Berichten: 30331
Lid geworden op: 29 jun 2007 23:44
Aantal honden: 2

Re: over sterilisatie...

Ongelezen bericht door blondie »

Chara is gesteriliseerd. Had ze dat niet geweest weet ik niet of ik het had laten doen.
Na 2x duo teef en reu combi gehad te hebben is het vervelend als de loopse periode er is, en hélemaal vervelend als je net op vakantie gaat (1x gehad in al die jaren)

Nu vind ik het wel een relaxed idee dat we dat gedoe van moeten scheiden en zo niet meer hebben.
Wel moet ik haar vacht in de gaten houden, op sommige plekken waar je niet vaak bij nadenkt.. (binnenkant van haar dijen, en de staart) vervilt het vrij snel bij haar en klit het.
Nu weet ik niet of dat ook zo had geweest als ze niet geholpen zou zijn. Maar bij Finn die een soortgelijke broek en staart had heb ik die problemen eigenlijk nooit gehad.
Gebruikersavatar
ranetje
Zeer actief
Berichten: 54872
Lid geworden op: 10 apr 2006 11:41
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1
Locatie: Gelderland

Re: over sterilisatie...

Ongelezen bericht door ranetje »

Persistence schreef: 11 jul 2021 15:17
ranetje schreef: 11 jul 2021 15:11 Hoe bedoel je dit?
Heb je ervaring met het tegenovergestelde?

Tot nu toe heb ik niet de indruk dat teven er minder stabiel en minder zelfzeker van worden als ze gecastreerd zijn.
Nee hoor, geen ervaring maar net als in dit artikel vind ik alleen soortgelijke informatie als ik zoek naar gedragsverandering na sterilisatie:
Algemeen was al bekend dat gonadectomie van de hond een hoger risico op obesitas met zich meebrengt, evenals veranderingen in de vachtkwaliteit bij sommige langharige rassen, alsook versterking van ongewenst angstig en agressief gedrag.


Dat klinkt mij niet als zelfverzekerder.
Ik denk niet dat een hond die geen bovenmatige angst of agressie heeft, dit zal ontwikkelen na sterilisatie. Een stabiele teef zal wel stabiel blijven. Maar een wat onzekere, angstige teef die wel agressie durft in te zetten zal denk ik niet zelfverzekerder worden na sterilisatie.
:ok:
Bij reuen die al wat onzeker en angstig zijn heb ik wel eens wat meer angst en angstagressie gezien (niet vaak).
Bij teven niet.
Niet elke instabiele teef wordt opeens stabiel, maar de stemmingswisselingen (hormonaal) zijn vaak wel minder en dat zou mogelijk eerder een voordeel dan een nadeel kunnen zijn?
Maar er zijn veel meer effecten door het uitschakelen van bepaalde hormonen.
Ook effecten die je niet direct ziet.

Misschien hangt dat ook af van het tijdstip/leeftijd van castreren.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
blondie
Zeer actief
Berichten: 30331
Lid geworden op: 29 jun 2007 23:44
Aantal honden: 2

Re: over sterilisatie...

Ongelezen bericht door blondie »

Verandering van gedrag weet ik natuurlijk ook niet. Zij is vroeg gesteriliseerd, waarschijnlijk voor een eerste loopsheid al denk ik. Krijg wel het idee dat ze daardoor wat minder snel "volwassen" wordt, maar dat is ook een aanname die niet op feiten is gebaseerd.
maart
Zeer actief
Berichten: 13207
Lid geworden op: 05 aug 2005 17:28
Mijn ras(sen): Mechelse herders
Locatie: West-Vlaanderen

Re: over sterilisatie...

Ongelezen bericht door maart »

Piiri is deels gecastreerd, hormonaal is ze nog intact, maar de baarmoeder is er uit.
Bij haar heb ik het zo gedaan omdat ik het risico niet wou nemen dat ze Feller zou worden. Nu wordt ze nog loops en is dan echt een rothond. Maar liever 2 x per jaar een week een rothond dan gans het jaar een rothond.
Je kunt het uiteraard niet testen, dus bij haar liever zo.

Een volgende teef zie ik wel weer wat ik daarmee aanvang. Sowieso hou ik graag de optie tot fok altijd open en het volwassen worden met alles er op, er aan en er in vind ik ook ontzettend belangrijk.
Kaylee#
Actief
Berichten: 180
Lid geworden op: 29 jul 2017 19:59
Aantal honden: 6

Re: over sterilisatie...

Ongelezen bericht door Kaylee# »

Hier is alles intact. maar ik heb een mechel teef gekend die met 3 jaar gecastreerd werd en daarna gewoon geen interesse had in sporten. Zowel bijtwerk als zoeken totaal geen interesse terwijl ze het daarvoor echt leuk deed.
Ze is ook van een open sociale hond minder leuk geworden naar andere honden.

Andere teef van zelfde club was een rothond naar andere honden op 5 jaar wegens BO gecastreerd en nog veel agressiever geworden naar alles wat geen intacte reu was.

En een teef in de uitlaatservice waar ik regelmatig mee op liep was met hersenschade uit de narcose gekomen na castratie, heeft niet met castratie op zich te maken maar wel een rede voor mij om als het niet nodig is geen narcose te gebruiken.

Zelf heb ik wel teven gehad die leuk om gingen met intacte teven maar gecastreerde teven op wilde eten. Zelfse gelde voor reuen overgens.
Gebruikersavatar
Domor
Zeer actief
Berichten: 5348
Lid geworden op: 03 mei 2009 19:48
Mijn ras(sen): Peruvian Doodle
Aantal honden: 1
Locatie: Oudenhoorn

Re: over sterilisatie...

Ongelezen bericht door Domor »

Zowel Noa als Ninthe zijn veel stabieler geworden qua karakter na hun castratie. Daarnaast is er na de castratie ook een periode veel minder ruzie geweest, helaas kwam het uiteindelijk wel weer terug en heb ik Ninthe toen alsnog moeten herplaatsen, maar het verschil was wel groot.
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”