Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! [url=https://www.hondenforum.nl/plaza/viewtopic.php?t=338121]Klik hier om te reageren


Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!


Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Nierfalen

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

AnneenLola
Vaste gebruiker
Berichten: 22
Lid geworden op: 16 jun 2021 12:10
Mijn ras(sen): Kruising
Aantal honden: 1

Nierfalen

Ongelezen bericht door AnneenLola »

Hoi allemaal

Ik zoek mensen die hier ervaring mee hebben bij honden
Op het internet vind ik niet zoveel
Lola is 14 en we zijn er achter gekomen dat haar nieren beginnen af te nemen
Omdat ze al een paar jaar wegens een gevoelige maag op dieetvoer staat hebben we haar daarom over gezet op de seniorenlijn vd merk en dat gaat goed. Dwz geen buikpijn,winden of diarree
Maar het is geen nier dieet (hebben ze niet) en als ik de percentages bekijk van ruw eiwit en fosfor is dat hoger dan nier dieet
Kan het dan zinvol zijn om pronefa bij te geven?

De reden dat we er achter kwamen was een slechtere conditie, weinig eetlust en niet fit zijn

Lola is altijd gewend om lange afstanden te wandelen dus het viel ineens op dat ze gauwer moe werd
Sindsdien neem ik de buggy mee
Maar ja,ze wordt ook een jaartje ouder

Sinds ze op het senior dieet staat (met ruw eiwit 20% en fosfor 1,0%) heeft ze weer eetlust, is wat vitaler en verhaart een stuk minder

Graag jullie advies :wink:
groet Anne, poot van Lola

""De grootheid van een natie kan worden beoordeeld door de manier waarop de dieren worden behandeld"'
Mahatma Gandhi
Gebruikersavatar
Ramiek
Zeer actief
Berichten: 4603
Lid geworden op: 24 jan 2009 16:41
Mijn ras(sen): borderterrier
Aantal honden: 2
Locatie: Leiden
Contacteer:

Re: Nierfalen

Ongelezen bericht door Ramiek »

Mijn Sven kreeg hartmedicatie voor zijn nieten met als reden dat dit ook voor betere doorbloeding van zijn nieren zou zorgen.
groetjes van Annemiek

Afbeelding
*Rana 23-7-2015
http://www.ramiek.nl
Gebruikersavatar
lucie
Zeer actief
Berichten: 5528
Lid geworden op: 29 jun 2014 11:51
Mijn ras(sen): Duitse herders (x), Beauceron, Hongaarse windhond, Bodeguero
Aantal honden: 5
Locatie: Frankrijk

Re: Nierfalen

Ongelezen bericht door lucie »

mijn herder van 13 heeft ook slechter wordende nieren. Ik geef hem nu al een jaar Virbac Veterinary HPM Kidney support en sindsdien is hij weer een stuk fitter.
Afbeelding
AnneenLola
Vaste gebruiker
Berichten: 22
Lid geworden op: 16 jun 2021 12:10
Mijn ras(sen): Kruising
Aantal honden: 1

Re: Nierfalen

Ongelezen bericht door AnneenLola »

Ramiek schreef: 18 jun 2021 11:44 Mijn Sven kreeg hartmedicatie voor zijn nieten met als reden dat dit ook voor betere doorbloeding van zijn nieren zou zorgen.
Oei ik lees "kreeg" inplaats van krijgt :(
Hoe oud is Sven geworden en hoelang had hij nierfalen? Gaf je hem ook een dieetvoer?
groet Anne, poot van Lola

""De grootheid van een natie kan worden beoordeeld door de manier waarop de dieren worden behandeld"'
Mahatma Gandhi
AnneenLola
Vaste gebruiker
Berichten: 22
Lid geworden op: 16 jun 2021 12:10
Mijn ras(sen): Kruising
Aantal honden: 1

Re: Nierfalen

Ongelezen bericht door AnneenLola »

lucie schreef: 18 jun 2021 13:19 mijn herder van 13 heeft ook slechter wordende nieren. Ik geef hem nu al een jaar Virbac Veterinary HPM Kidney support en sindsdien is hij weer een stuk fitter.
Wat een respectabele leeftijd voor een herder
Onze duitse herder is ongeveer tien jaar geworden
Ik moest even googlen op virbac veterinary hpmkidney en nu begrijp ik dat het een nierdieetvoeding is
Fijn dat jouw herder daar een stuk fitter van is geworden, heeft hij nu ook een jaar nierproblemen?
Ik durf zoiets niet te geven ivm haar maag
Zou mooi zijn als er ook zoiets bestaat voor de gevoelige maag

@Nanna ik begrijp wat je bedoelt, dat neemt niet weg dat ik zuinig op haar wil zijn
groet Anne, poot van Lola

""De grootheid van een natie kan worden beoordeeld door de manier waarop de dieren worden behandeld"'
Mahatma Gandhi
AnneenLola
Vaste gebruiker
Berichten: 22
Lid geworden op: 16 jun 2021 12:10
Mijn ras(sen): Kruising
Aantal honden: 1

Re: Nierfalen

Ongelezen bericht door AnneenLola »

Baklap? :mrgreen:
Nou laat ze het maar niet horen want je zult verstelt staan van haar conditie :mrgreen:
Maar daar heb jij wel een punt, maar als ik nou iets vind wat ze wel te bikken vind is het een win win situatie :wink:
groet Anne, poot van Lola

""De grootheid van een natie kan worden beoordeeld door de manier waarop de dieren worden behandeld"'
Mahatma Gandhi
Gebruikersavatar
Mozesmand
Actief
Berichten: 163
Lid geworden op: 17 mei 2021 15:58
Mijn ras(sen): Strassenhund
Aantal honden: 0

Re: Nierfalen

Ongelezen bericht door Mozesmand »

Toen mijn hond, ook lange afstanden wandelaar geweest, vlak voor zijn 15e een levertumor kreeg en daarmee de boodschap van enkele weken,
ben ik begonnen een leverdieet samen te stellen, gebaseerd op menselijke levercirrose.
Daarnaast heb ik een speciale dieetbrok bijgevoerd, terwijl hij niet echt brok gewent was, deze viel ongelofelijk in de smaak!

We hebben nog een ontzettend mooi jaar gehad samen, veel langer dan verwacht, met weinig tot geen klachten.
Dit gaat over lever en niet de nieren natuurlijk, dus de rest van het dieet; weinig eiwitten, de eiwitten die je voert hoogwaardig en juist meer koolhydraten, is voor jou denk ik niet interessant, maar de brok is ook voor nierdieet gemaakt.
Mocht je geinteresseerd zijn om te proberen dan heb ik nog een zak ter overname staan, zodat je kunt proberen of dat iets voor jullie kan zijn.
Stuur mij dan maar een PB :)
AnneenLola
Vaste gebruiker
Berichten: 22
Lid geworden op: 16 jun 2021 12:10
Mijn ras(sen): Kruising
Aantal honden: 1

Re: Nierfalen

Ongelezen bericht door AnneenLola »

Ik heb jou een pb gestuurd
Wat een indrukwekkend verhaal
Wat fijn dat jullie nog een jaar samen hadden!
groet Anne, poot van Lola

""De grootheid van een natie kan worden beoordeeld door de manier waarop de dieren worden behandeld"'
Mahatma Gandhi
Gebruikersavatar
Mozesmand
Actief
Berichten: 163
Lid geworden op: 17 mei 2021 15:58
Mijn ras(sen): Strassenhund
Aantal honden: 0

Re: Nierfalen

Ongelezen bericht door Mozesmand »

Goed dat je mij erop wees dat ik vergeten ben te melden om welke brok het gaat :blauwoog:
Misschien hebben meer mensen belang bij deze info!

Bosch Renal & Reduction, ook de enige dieetbrok die ik kon vinden zonder granen/ kip en daardoor ook voor gevoelige types geschikt.
Gebruikersavatar
Ramiek
Zeer actief
Berichten: 4603
Lid geworden op: 24 jan 2009 16:41
Mijn ras(sen): borderterrier
Aantal honden: 2
Locatie: Leiden
Contacteer:

Re: Nierfalen

Ongelezen bericht door Ramiek »

AnneenLola schreef:
Ramiek schreef: 18 jun 2021 11:44 Mijn Sven kreeg hartmedicatie voor zijn nieten met als reden dat dit ook voor betere doorbloeding van zijn nieren zou zorgen.
Oei ik lees "kreeg" inplaats van krijgt :(
Hoe oud is Sven geworden en hoelang had hij nierfalen? Gaf je hem ook een dieetvoer?
Sven kreeg op zijn 8e accuut nierfalen na een dag of 2 overgeven, we waren naar de dierenarts geweest en daar een injectie tegen overgeven, ging hij in eerste instantie van vooruit tot hij eind van de middag niks meer deed, toen terug da, daar nierfalen geconstateerd en ze hebben hem met snelinfuus vol gepropt met vocht, hij mocht mee naar huis maar ik moest maar nergens op hopen. De hele avond heeft hij als een dood vogeltje naast ons gelegen tot het middernacht was, hij begon te draaien en moest plassen…de volgende dag met een vrolijk hondje naar de da teug, die had hem niet verwacht. Daarna op nierdieet gezet maar dat beviel niet, hij is daarna op Energique gezet en zo, samen met de medicatie bijna 16 geworden, ingeslapen door dementie.
groetjes van Annemiek

Afbeelding
*Rana 23-7-2015
http://www.ramiek.nl
Gebruikersavatar
runninggirl
Zeer actief
Berichten: 5995
Lid geworden op: 31 mar 2012 10:22
Aantal honden: 3
Locatie: Friesland

Re: Nierfalen

Ongelezen bericht door runninggirl »

Op Facebook is een grote ervaringsgroep genoemd "Ik heb een hond met nierfalen, wat nu?" Misschien kan je daar nog meer informatie vinden.
AnneenLola
Vaste gebruiker
Berichten: 22
Lid geworden op: 16 jun 2021 12:10
Mijn ras(sen): Kruising
Aantal honden: 1

Re: Nierfalen

Ongelezen bericht door AnneenLola »

Mozesmand schreef: 18 jun 2021 17:04 Goed dat je mij erop wees dat ik vergeten ben te melden om welke brok het gaat :blauwoog:
Misschien hebben meer mensen belang bij deze info!

Bosch Renal & Reduction, ook de enige dieetbrok die ik kon vinden zonder granen/ kip en daardoor ook voor gevoelige types geschikt.
Ik denk dat er idd meerdere mensen belang kunnen hebben bij deze brok!!
Ik heb gisteren de dierenarts nog gebeld om te vragen of zij iets weten
ik moet nog steeds teruggebeld worden!
groet Anne, poot van Lola

""De grootheid van een natie kan worden beoordeeld door de manier waarop de dieren worden behandeld"'
Mahatma Gandhi
AnneenLola
Vaste gebruiker
Berichten: 22
Lid geworden op: 16 jun 2021 12:10
Mijn ras(sen): Kruising
Aantal honden: 1

Re: Nierfalen

Ongelezen bericht door AnneenLola »

Ramiek schreef: 18 jun 2021 20:46
AnneenLola schreef:
Ramiek schreef: 18 jun 2021 11:44 Mijn Sven kreeg hartmedicatie voor zijn nieten met als reden dat dit ook voor betere doorbloeding van zijn nieren zou zorgen.
Oei ik lees "kreeg" inplaats van krijgt :(
Hoe oud is Sven geworden en hoelang had hij nierfalen? Gaf je hem ook een dieetvoer?
Sven kreeg op zijn 8e accuut nierfalen na een dag of 2 overgeven, we waren naar de dierenarts geweest en daar een injectie tegen overgeven, ging hij in eerste instantie van vooruit tot hij eind van de middag niks meer deed, toen terug da, daar nierfalen geconstateerd en ze hebben hem met snelinfuus vol gepropt met vocht, hij mocht mee naar huis maar ik moest maar nergens op hopen. De hele avond heeft hij als een dood vogeltje naast ons gelegen tot het middernacht was, hij begon te draaien en moest plassen…de volgende dag met een vrolijk hondje naar de da teug, die had hem niet verwacht. Daarna op nierdieet gezet maar dat beviel niet, hij is daarna op Energique gezet en zo, samen met de medicatie bijna 16 geworden, ingeslapen door dementie.
Wat een mooi inspirerend verhaal over Sven!
Hij heeft toch maar mooi 8 jaar lang met nierproblemen weten te overleven!
bedankt voor het delen

Enerqique is dat geen vers vlees?
Was dat ook op zijn nieren gericht?

Als Lola een pensdagje heeft ( die wil ik haar niet ontnemen) dat strooi ik er ipaktine overheen, dat bindt de fosfaten zodat deze al in de maag verwerkt kunnen worden inplaats van door de nieren
groet Anne, poot van Lola

""De grootheid van een natie kan worden beoordeeld door de manier waarop de dieren worden behandeld"'
Mahatma Gandhi
AnneenLola
Vaste gebruiker
Berichten: 22
Lid geworden op: 16 jun 2021 12:10
Mijn ras(sen): Kruising
Aantal honden: 1

Re: Nierfalen

Ongelezen bericht door AnneenLola »

Ik kreeg de bosch renal en reduction gisteren binnen en Lola een paar brokjes daarvan gegeven,ze at ze met smaak op
Helaas is dat niet goed gevallen
Zo wil ze vandaag nog niks eten en haar buikje borrelt

Over een paar dagen als ze weer goed eet,zal ik het nog eens een x proberen maar ik ben bang dat ze voor haar te zwaar vallen

Zo jammer
groet Anne, poot van Lola

""De grootheid van een natie kan worden beoordeeld door de manier waarop de dieren worden behandeld"'
Mahatma Gandhi
Gebruikersavatar
crutz
Zeer actief
Berichten: 35424
Lid geworden op: 22 apr 2002 00:24
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Locatie: Zegveld
Contacteer:

Re: Nierfalen

Ongelezen bericht door crutz »

Onze Lara (DJT) had enige jaren terug acuut nierfalen doordat ze een verpakking ibuprofen te pakken heeft gehad.
Na 3 dagen spoelen mocht ze met nierdieet naar huis.
Dat at ze niet.
Toen (oa in overleg met Tannetje) overgezet op diverse KVV maar wel enkel gevogelte, maar geen kip (dus eend, fazant, duif) ivm (als ik het goed onthouden heb) dat de eiwitten van gevogelte minder belastend zijn voor de nieren.

Bij haar was accuut en dus omkeerbaar en uiteindelijk kon ze ook weer alles hebben maar misschien is het ook wel een optie voor jullie
Gebruikersavatar
JML
Zeer actief
Berichten: 5348
Lid geworden op: 08 aug 2007 21:55
Aantal honden: 4
Locatie: Geldrop

Re: Nierfalen

Ongelezen bericht door JML »

Cheeky is 13 en krijgt nu Virbac HPM Dog Kidney Support ivm met afnemende nierfunctie. Dat eet ze goed.
Blij met mijn dierenarts want ze was meer aan het overgeven, ze heeft een slokdarm afwijking dus frequent overgeven is voor haar niet apart, maar het 'voelde' toch anders genoeg voor mij om er over te bellen. Direct de nierfunctie gecontroleerd.

Verder krijgt ze vetmedin (hartmedicatie) die zorgt voor verwijding van de bloedvaten en dus een betere doorbloeding ook van de nieren.
Ze is een oude hond, dus van elke dag een wandeling van een uur, gaan we nu liever korter. Als ze het maar lol heeft, dat is voor mij het belangrijkste.

Je schrijft dat de brokjes die je had geprobeerd niet goed zijn gevallen, dat kan, je kent je eigen hond het beste. Maar slecht functionerende nieren zorgen ook voor een slechte eetlust, misselijkheid en braken.
AnneenLola
Vaste gebruiker
Berichten: 22
Lid geworden op: 16 jun 2021 12:10
Mijn ras(sen): Kruising
Aantal honden: 1

Re: Nierfalen

Ongelezen bericht door AnneenLola »

@ jml
Normaliter eet ze haar seniorenbrok goed
Overgeven doet ze nauwelijks
Vandaag eet ze weer goed, geen rommelend buikje meer

@crutz bedankt voor het meedenken
groet Anne, poot van Lola

""De grootheid van een natie kan worden beoordeeld door de manier waarop de dieren worden behandeld"'
Mahatma Gandhi
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”