Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! [url=https://www.hondenforum.nl/plaza/viewtopic.php?t=338121]Klik hier om te reageren


Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!


Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Prevomax-injectie --> pancreatitis

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

Gebruikersavatar
MirjamV
Zeer actief
Berichten: 1011
Lid geworden op: 27 sep 2014 20:07
Mijn ras(sen): Boerenfox, Shetland Sheepdog
Aantal honden: 2
Locatie: Noord-Holland

Re: Prevomax-injectie --> pancreatitis

Ongelezen bericht door MirjamV »

Fijn dat het weer wat beter gaat!
blondie
Zeer actief
Berichten: 30331
Lid geworden op: 29 jun 2007 23:44
Aantal honden: 2

Re: Prevomax-injectie --> pancreatitis

Ongelezen bericht door blondie »

Persistence schreef: 24 jun 2021 09:32 We zijn weer een week verder en het gaat eindelijk beter.

Hij krijgt een glutaminekuur om het darmvlies te laten herstellen.
Verder krijgt hij nu Carnibest Pancreas met 's avonds nog wat low fat brokjes met Zymosan daarover.
Toen ik laatst een stukje gedroogde vis gaf (heel laag in vet) ging het toch weer mis. Tussendoor dus niks behalve gekookte boontjes en wortels.

Hij is weer vrolijker (en luider) en energieker.

Op termijn hoop ik wel bijv. 50/50 vlees/brokken met zymosan te kunnen geven (het vlees is best prijzig in de hoeveelheid die hij dagelijks nodig heeft). Maar voor de komende weken doe ik het gewoon zo.
Lees het nu pas :roos: (wel je pb gehad en daarop gereageerd, maar nu lees ik het topic laatste pagina's)
Door het na maaltijd geven van een extraatje zonder enzymen en hij daar sterk op reageert lijkt het erop dat de alvleesklier dus echt op dit moment niet goed zijn werk doet en wellicht nooit meer kan doen.
Wat ik in PB ook zei, is dat ik geen expert ben geworden.. maar dat ik met de geconstateerde EPI bij onze hond wel een balans probeer te vinden en kijk wat kan en wat niet kan.

Bij Chara hebben we dus eerst alleen die pancreas Carnibest gevoerd in eerste instantie, zonder poeder Zymoral of andere toevoeging. Na ongeveer 2 weken ben ik dit gaan aanvullen met die lowfatbrok van RC. Intestinal nog wat..moeilijke naam. Tegelijkertijd dus.
Die rauwe pancreas aanvulling in het natte voer is nodig voor de verwerking van voer in het lichaam.
Als je dit niet gebruikt is een poedervorm op welk willekeurig voer dus nodig.

Wij kunnen inmiddels volstaan met 2 voedingen per dag. Ik let er dus wel op dat ik niet voor de eerste maaltijd met pancreas van in ons geval Carnibest, geen voeding geef. Geen kluifje, geen stukje worst en proberen niets van straat te laten eten voor die eerste voeding erin zit.
Ik geef nu na weken voeren van Carnibest, minder hoeveelheid.. zit op 500 gram per dag verdeeld over twee porties. Dit kan ik denk nu ook afbouwen, maar doe ik nog niet. Aanvullend geef ik RC brok tegelijkertijd, of ik geef Carnibest Pancreas aangevuld met een willekeurig ander merk vers.

Wij kunnen tussen de maaltijden door, of na de maaltijden wel kluifjes en een lekkernij aanbieden zonder dat haar gestel van slag raakt. Niet te zeggen dat dat zo ook gaat bij andere honden met problemen aan de alvleesklier.

Op dit moment bij Vic zou ik geen tussendoortjes geven zonder poeder. Eerst dan die 3x per dag afgewogen hoeveelheid Carnibest Pancreas (20 tot 30 gram x lichaamsgewicht per dag) en als dat stabiel blijft kijken of hij tussen de maaltijden door wel andere dingen aan kan nemen zonder dat hij kramp krijgt en zonder extra enzymen poeder.

Daarna kun je weer bekijken of je wat minder pancreas voer kan geven, en wel bij iedere maaltijd het geven, maar dan aangevuld met een ander vlees of brok product. Want ook ik weet dat de kosten behoorlijk hoog zijn :wink: en dat heb je over voor je hond, maar als je een goede kwaliteit kan mengen die voor een wat meer schappelijke prijs verkrijgbaar zijn, dan is het logisch dat je dat probeert m.i. :wink:
Persistence
Zeer actief
Berichten: 4745
Lid geworden op: 17 jan 2016 20:05

Re: Prevomax-injectie --> pancreatitis

Ongelezen bericht door Persistence »

Ah, misschien was ik niet helemaal duidelijk. Ik geef nu 2 porties Carnibest zonder poeder (want dat hoeft dan niet) en 's avonds inderdaad dezelfde RC intestdinges low fat brokjes mét poeder. Ik durf nog geen brokjes BIJ het vlees te combineren.
Hij krijgt 's ochtends meteen als ik uit bed kom te eten (nouja nu moet dat dus eerst nog op kamertemperatuur komen, ik doe het in zijn bak en die zet ik in een laagje warm water), dus kans om wat anders ervóór te eten lukt niet.

Opmerkelijk is wel dat hij is vraatzuchtig is geworden op straat, hij speurt echt naar vreetwerk. Binnen in huis helemaal niet gelukkig. En pica is wel een kenmerk ook van EPI, dus misschien werkt zijn alvleesklier inderdaad wel helemaal niet meer. Maar dit herinner ik me ook van de vorige keer, en dat is uiteindelijk wel verminderd. Een kenmerk van EPI is stopverfkleurige ontlasting, nu was zijn ontlasting op die brokken eigenlijk heel goed. Niet raar van structuur of kleur.
Het zal denk ik ergens inhangen tussen chronische pancreatitis en EPI.

Maar Blondie, enig idee hoe ik dat poeder op een tussendoortje kan krijgen? Dat wordt natuurlijk een zooitje als je eerst de snack natmaakt en dan het poeder erover gooit.

Gister had ik zo'n discussie met iemand die wat aan hem wilde voeren. Liepen in het park en hij liep los naar 2 vissers toe. Die hadden allerlei potjes met spul uitgestald op een muurtje en daar ging hij snuffelen. Zei 1 van hun, mag hij wat? Ik zei nee hij mag niks. Maar het is een Bonzo. Nee hij mag het niet. Maar hij wilt het wel. Nee hij mag het niet, hij wordt er ziek van. Maar 1 brokje kan toch wel. NEE! NEE! NEE! Hoe goedbedoeld ook, NEE!

Goed idee inderdaad, de hoeveelheid pancreas afbouwen maar wel altijd blijven geven bij een maaltijd, of in vleesvorm of in poedervorm. (voor later dan, als het goed blijft gaan).
blondie
Zeer actief
Berichten: 30331
Lid geworden op: 29 jun 2007 23:44
Aantal honden: 2

Re: Prevomax-injectie --> pancreatitis

Ongelezen bericht door blondie »

Nee geen idee, hoe je dat poeder moet doen op tussendoortjes omdat ik het nooit heb gebruikt en heb hoeven te gebruiken.
Hier volstaat echt de nu twee en eerst 3 maaltijden Carnibest pancreas en ik vul dus wel aan met brok tegelijkertijd (na eerst dus de gewenning van een bepaalde periode) en daarna ben ik voorzichtig gaan proberen of ze ook tussendoortjes kon verdragen.
Voor ons een geruststelling dat het dus niet direct drama is als ze wel wat krijgt of wat vreet van straat (of thuis iets jat :oeps: )
Maar goed, voor het zelfde geld had het niet gekund, en dan had ik uiteraard ook moeten gaan nadenken over poeder toevoegen bij ieder hapje eten.
Zelf had ik dan bedacht dat ik misschien wat poeder in een zakje zou doen en daar wat light snacks in had gedaan (koekje, kluifje en flink schudden..)

Teveel van dat poeder kan weer voor te dikke ontlasting zorgen is mij gezegd, dus let daar ook op.

Als je echt wilt weten of hij Epi heeft, dan is dat echt volgens mij alleen aan te tonen door bloedtest, en als advies die B12 laten checken.
Even mijn notitielijstje erbij..
TLI waarde, als die zeer laag zijn niet goed en duidt dan wel op EPI (bij Chara was deze onder de 1, terwijl het blijkbaar tussen de 8,5 en 30 moet zitten)
Poeders: Pancres-vet Tryplase of Zymoral (evt maagzuurremmer omeprazol)
Minimaal 2x per dag eten, vochtig
Bij te lage waarde B12 injecties nodig, B12 tekort maakt ook dat de pancreas en het verwerken van voedsel niet verloopt zoals het zou moeten gaan.

En weet je ik heb me suf gelezen over epi, en hier stond weer dit, daar stond weer dat.. ik kreeg er een punthoofd van. En bij mij voldeed Chara ook niet aan alle gestelde punten van Epi, soms was haar ontlasting ook redelijk normaal, maar goed dat was dan wel door die enzymen die ik mee had gekregen bij ophalen van haar, blijkt achteraf.
1 dag die poeder niet kunnen geven en het kind barstte van de buikpijn en diarree direct daarna. Was echt zielig en ik voelde me erg rot daardoor.
Wat ik je al zei, dag erna die Carnibest Pancreas en vanaf die tijd dat altijd blijven geven en geen last meer gehad.
Nee ik ben geen reclameverkoper. Maar bij Chara werkt dit voer gewoon, en kan ik inmiddels dus wat mengen waardoor we langer met een rol doen. Vooralsnog vier porties van 250 voor 2 dagen, en nog wel wat aangevuld met brok en tussendoortjes. Maar ga ook zien of ze misschien ook kan volstaan met 2x 200 gram aangevuld met ander voer om toch aan de voedingshoeveelheid per dag te komen.
Gaat dat dan minder qua ontlasting of kan ze dan tussendoortjes minder verdragen, dan weer terug naar 2x 250 gram pancreas compleet.

Maar goed, op dit moment is het stabiel, ontlasting is goed.
Vacht goed, gewicht goed, vreten blijft erg een ding om op te blijven letten zeker buiten.. maar wat ik zeg, als ze eens wat naar binnen werkt gaat het hier eigenlijk wel ok. En het is of het voer wat maakt dat het stabiel is en blijft, of ze heeft geen EPI :Q: . maar van dat laatste ga ik even niet uit, en anders ga ik over een tijd wel weer eens de bloedwaardes laten checken.
Gebruikersavatar
Pemba
Zeer actief
Berichten: 14575
Lid geworden op: 29 jul 2010 16:22
Mijn ras(sen): Tibetaanse teriër
Aantal honden: 2

Re: Prevomax-injectie --> pancreatitis

Ongelezen bericht door Pemba »

Ik haal de portie vlees 's avonds al voor de volgende dag uit de koelkast, dan hoef je niet te wachten met voeren.
Afbeelding
Persistence
Zeer actief
Berichten: 4745
Lid geworden op: 17 jan 2016 20:05

Re: Prevomax-injectie --> pancreatitis

Ongelezen bericht door Persistence »

blondie schreef: 24 jun 2021 19:56 Nee geen idee, hoe je dat poeder moet doen op tussendoortjes omdat ik het nooit heb gebruikt en heb hoeven te gebruiken.
Hier volstaat echt de nu twee en eerst 3 maaltijden Carnibest pancreas en ik vul dus wel aan met brok tegelijkertijd (na eerst dus de gewenning van een bepaalde periode) en daarna ben ik voorzichtig gaan proberen of ze ook tussendoortjes kon verdragen.
Voor ons een geruststelling dat het dus niet direct drama is als ze wel wat krijgt of wat vreet van straat (of thuis iets jat :oeps: )
Maar goed, voor het zelfde geld had het niet gekund, en dan had ik uiteraard ook moeten gaan nadenken over poeder toevoegen bij ieder hapje eten.
Zelf had ik dan bedacht dat ik misschien wat poeder in een zakje zou doen en daar wat light snacks in had gedaan (koekje, kluifje en flink schudden..)

Teveel van dat poeder kan weer voor te dikke ontlasting zorgen is mij gezegd, dus let daar ook op.

Als je echt wilt weten of hij Epi heeft, dan is dat echt volgens mij alleen aan te tonen door bloedtest, en als advies die B12 laten checken.
Even mijn notitielijstje erbij..
TLI waarde, als die zeer laag zijn niet goed en duidt dan wel op EPI (bij Chara was deze onder de 1, terwijl het blijkbaar tussen de 8,5 en 30 moet zitten)
Poeders: Pancres-vet Tryplase of Zymoral (evt maagzuurremmer omeprazol)
Minimaal 2x per dag eten, vochtig
Bij te lage waarde B12 injecties nodig, B12 tekort maakt ook dat de pancreas en het verwerken van voedsel niet verloopt zoals het zou moeten gaan.

En weet je ik heb me suf gelezen over epi, en hier stond weer dit, daar stond weer dat.. ik kreeg er een punthoofd van. En bij mij voldeed Chara ook niet aan alle gestelde punten van Epi, soms was haar ontlasting ook redelijk normaal, maar goed dat was dan wel door die enzymen die ik mee had gekregen bij ophalen van haar, blijkt achteraf.
1 dag die poeder niet kunnen geven en het kind barstte van de buikpijn en diarree direct daarna. Was echt zielig en ik voelde me erg rot daardoor.
Wat ik je al zei, dag erna die Carnibest Pancreas en vanaf die tijd dat altijd blijven geven en geen last meer gehad.
Nee ik ben geen reclameverkoper. Maar bij Chara werkt dit voer gewoon, en kan ik inmiddels dus wat mengen waardoor we langer met een rol doen. Vooralsnog vier porties van 250 voor 2 dagen, en nog wel wat aangevuld met brok en tussendoortjes. Maar ga ook zien of ze misschien ook kan volstaan met 2x 200 gram aangevuld met ander voer om toch aan de voedingshoeveelheid per dag te komen.
Gaat dat dan minder qua ontlasting of kan ze dan tussendoortjes minder verdragen, dan weer terug naar 2x 250 gram pancreas compleet.

Maar goed, op dit moment is het stabiel, ontlasting is goed.
Vacht goed, gewicht goed, vreten blijft erg een ding om op te blijven letten zeker buiten.. maar wat ik zeg, als ze eens wat naar binnen werkt gaat het hier eigenlijk wel ok. En het is of het voer wat maakt dat het stabiel is en blijft, of ze heeft geen EPI :Q: . maar van dat laatste ga ik even niet uit, en anders ga ik over een tijd wel weer eens de bloedwaardes laten checken.
Ik weet niet of nu de TLI ook gemeten is bij het laatste bloedonderzoek, heb alleen de uitslag van CPL gehoord.
Heb de dierenarts gemaild of ze die resultaten toch nog door wilt sturen en waarom zij dacht dat het geen EPI was. En of B12 ook in het bloed gemeten was. Maar ze is nu op vakantie dus wordt even wachten.

Ja van dat zakje met poeder is een idee!

Als je gaat minderen met de carnibest, zou je dan die low fat brok blijven geven of echt een andere brok/vlees ook? Het feit dat ze af en toe wel iets kan eten zonder last te krijgen, is wel positief!
Ik ben erg benieuwd als jij ooit weer eens een bloedtest gaat doen, of die TLI dan weer flink hoger is.

Ben heel blij dat ik met het pancreasvlees ben begonnen want het gaat erin als pap en blijft er ook in.
Pemba schreef: 24 jun 2021 20:16 Ik haal de portie vlees 's avonds al voor de volgende dag uit de koelkast, dan hoef je niet te wachten met voeren.
Het meurt echt als het op kamertemperatuur komt :Q: Het is nu natuurlijk ook wel erg warm, maar voor koudere dagen kan het denk ik wel.
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”