Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! [url=https://www.hondenforum.nl/plaza/viewtopic.php?t=338121]Klik hier om te reageren


Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!


Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Je zou zo n dierenarts toch....

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

truusje
Zeer actief
Berichten: 1826
Lid geworden op: 04 jan 2006 14:14
Mijn ras(sen): Engelse Cocker Spaniel
Contacteer:

Je zou zo n dierenarts toch....

Ongelezen bericht door truusje »

Boos ben ik....

Toen ik de stamboom ging brengen naar de eigenaren van een door mij gefokt pupje, bleef ik natuurlijk even gezellig koffie drinken. Ze vertelde dat ze voor de 12 weken enting waren geweest en het was hun dierenarts opgevallen dat door de [ melk ] hoektanden beneden er boven in het tandvlees een deukje was ontstaan. Dus de afsraak stond voor 2 weken later die hoektanden er uit te halen. Ik zei nog...wacht gewoon toch even af, maar nee de dierenarts zegt het dus waar.

Toen de pup [ teefje ] bijna 6 maanden was, ben ik nog eens op bezoek geweest. Prachtig mooi teefje oranjeschimmel, zijdeachtige vacht, trotse fokker :lol1: maar wat bleek...teefje was al gecastreerd !! Ik schrok me wezenloos, echt.
Welke dierenarts doet nou zoiets?
Afbeelding

So Sweet :I:
Gebruikersavatar
crutz
Zeer actief
Berichten: 35424
Lid geworden op: 22 apr 2002 00:24
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Locatie: Zegveld
Contacteer:

Re: Je zou zo n dierenarts toch....

Ongelezen bericht door crutz »

Is dat niet iets dat je vooraf met de pupkopers bespreekt? Castratie/vroeg castratie staat hier benoemd in mijn koopcontract.
~Suzanne~
Zeer actief
Berichten: 14006
Lid geworden op: 02 jul 2007 21:46

Re: Je zou zo n dierenarts toch....

Ongelezen bericht door ~Suzanne~ »

Jammer genoeg bij veel da's is het nog standaard en ja, de DA zegt het, dus een argeloze eigenaar doe het gewoon ;-(

Suzanne
Wolfsblut
Zeer actief
Berichten: 9762
Lid geworden op: 25 jul 2013 18:23
Aantal honden: 3

Re: Je zou zo n dierenarts toch....

Ongelezen bericht door Wolfsblut »

Geld verdienen is de enige drijfveer. Beroepsethiek is daarbij voor veel D.A.'s van ondergeschikt belang.
Zien is meer dan kijken, luisteren is meer dan horen en leven is meer dan overleven.
S@ndr@
Zeer actief
Berichten: 63931
Lid geworden op: 24 jul 2006 14:13

Re: Je zou zo n dierenarts toch....

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

nou er zullen er nogal wat zijn, als je er stellig in gelooft in dat er geen nadelen aan zitten waarom zou je het niet doen?..
Gebruikersavatar
ranetje
Zeer actief
Berichten: 54872
Lid geworden op: 10 apr 2006 11:41
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1
Locatie: Gelderland

Re: Je zou zo n dierenarts toch....

Ongelezen bericht door ranetje »

Je moest eens weten hoeveel dierenartsen de afspraak voor castratie van de teef al maken als je voor de puppyenting komt.
Dat zijn er echt nog heel veel. :?

Jammer, maar niets aan te doen, het is gebeurd.

Ik denk dat je als fokker al heel veel moet zeggen en uitleggen en afspreken, vóór de pup het nest verlaat, om dit soort acties te voorkomen.
Helemaal zal niet lukken vrees ik.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
truusje
Zeer actief
Berichten: 1826
Lid geworden op: 04 jan 2006 14:14
Mijn ras(sen): Engelse Cocker Spaniel
Contacteer:

Re: Je zou zo n dierenarts toch....

Ongelezen bericht door truusje »

Tuurlijk heb ik dit met hen besproken, uitgebreid zelfs. Ook omdat de vacht ontzettend gaat veranderen. Het staat niet in mijn koopcontract omdat ik denk dat dat geen enkele zin heeft. Als de dierenarts zegt dat het nodig is....dan is dat zo vrees ik.
Afbeelding

So Sweet :I:
Gebruikersavatar
ranetje
Zeer actief
Berichten: 54872
Lid geworden op: 10 apr 2006 11:41
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1
Locatie: Gelderland

Re: Je zou zo n dierenarts toch....

Ongelezen bericht door ranetje »

truusje schreef: 29 mei 2021 12:25 Tuurlijk heb ik dit met hen besproken, uitgebreid zelfs. Ook omdat de vacht ontzettend gaat veranderen. Het staat niet in mijn koopcontract omdat ik denk dat dat geen enkele zin heeft. Als de dierenarts zegt dat het nodig is....dan is dat zo vrees ik.
:ok:
Ja dan ben je uitgepraat :(:

In het koopcontract zetten heeft inderdaad geen zin.
Al zou je het er voor de vorm in kunnen zetten :tongue:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Gebruikersavatar
crutz
Zeer actief
Berichten: 35424
Lid geworden op: 22 apr 2002 00:24
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Locatie: Zegveld
Contacteer:

Re: Je zou zo n dierenarts toch....

Ongelezen bericht door crutz »

truusje schreef:Tuurlijk heb ik dit met hen besproken, uitgebreid zelfs. Ook omdat de vacht ontzettend gaat veranderen. Het staat niet in mijn koopcontract omdat ik denk dat dat geen enkele zin heeft. Als de dierenarts zegt dat het nodig is....dan is dat zo vrees ik.

Ik heb het niet als verbod in m’n koopcontract staan maar wel met de info dat het verwijderen van de hormoon producerende organen invloed heeft op de vorming van de gewrichten / sluiting van de groeischijven en dat ik daardoor als de hormoonproducerende organen verwijderd worden of stilgelegd worden voor de groeischijven gesloten zijn ik geen garantie op de gewrichten kan geven
truusje
Zeer actief
Berichten: 1826
Lid geworden op: 04 jan 2006 14:14
Mijn ras(sen): Engelse Cocker Spaniel
Contacteer:

Re: Je zou zo n dierenarts toch....

Ongelezen bericht door truusje »

Dit vind ik wel een goede redenatie Crutz.
Afbeelding

So Sweet :I:
Gebruikersavatar
thom
Zeer actief
Berichten: 43749
Lid geworden op: 29 sep 2006 04:30
Mijn ras(sen): Portugees 'straatschoffie'.
Aantal honden: 1
Locatie: Bussum
Contacteer:

Re: Je zou zo n dierenarts toch....

Ongelezen bericht door thom »

lor1_1984 schreef: 29 mei 2021 14:33 Ex heeft ook al een afspraak staan/gehad voor haar reutje, 'want als die navelbreuk verholpen wordt kun je net zo goed in één ruk door', 'de dierenarts zegt dat het moet' en 'ik wil niet dat hij straks overal tegenaan gaat lopen pissen'.
En over die navelbreuk had ik al twijfels of die überhaupt verholpen moet worden maargoed, niet mijn hond en niet mijn probleem. :U:
Ari heeft al bijna 8 jaar een navelbreuk en geen haar op mijn hoofd dat ik hem daaraan laat opereren, zeker niet als het niet nodig is. Navelbreuk is goed gesloten, het eerste jaar wat vaker laten controleren en nu 1 keer per jaar. Nee, geen operatie nodig in zijn geval.
Afbeelding
Onze Portugese Quin.
Gebruikersavatar
HillieS
Zeer actief
Berichten: 22553
Lid geworden op: 15 sep 2010 10:46
Mijn ras(sen): Kruising Border Terriër en Schapendoes
Aantal honden: 2

Re: Je zou zo n dierenarts toch....

Ongelezen bericht door HillieS »

thom schreef: 29 mei 2021 14:37
lor1_1984 schreef: 29 mei 2021 14:33 Ex heeft ook al een afspraak staan/gehad voor haar reutje, 'want als die navelbreuk verholpen wordt kun je net zo goed in één ruk door', 'de dierenarts zegt dat het moet' en 'ik wil niet dat hij straks overal tegenaan gaat lopen pissen'.
En over die navelbreuk had ik al twijfels of die überhaupt verholpen moet worden maargoed, niet mijn hond en niet mijn probleem. :U:
Ari heeft al bijna 8 jaar een navelbreuk en geen haar op mijn hoofd dat ik hem daaraan laat opereren, zeker niet als het niet nodig is. Navelbreuk is goed gesloten, het eerste jaar wat vaker laten controleren en nu 1 keer per jaar. Nee, geen operatie nodig in zijn geval.
Yara is net 9 geworden en heeft er ook een, een kleintje.

Inderdaad in het begin in de gaten houden, en de boel naar binnen masseren mocht het nodig zijn, verder lekker laten zitten.
Ze zou er alleen evt aan geholpen worden als ze (om medische redenen) gecastreerd zou worden.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Berichten: 15808
Lid geworden op: 30 dec 2014 16:43
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Aantal honden: 2
Locatie: Krimpen aan den IJssel
Contacteer:

Re: Je zou zo n dierenarts toch....

Ongelezen bericht door Fotogravinnetje »

lor1_1984 schreef:Ex heeft ook al een afspraak staan/gehad voor haar reutje, 'want als die navelbreuk verholpen wordt kun je net zo goed in één ruk door', 'de dierenarts zegt dat het moet' en 'ik wil niet dat hij straks overal tegenaan gaat lopen pissen'.
En over die navelbreuk had ik al twijfels of die überhaupt verholpen moet worden maargoed, niet mijn hond en niet mijn probleem. :U:
Nou, dat overal tegenaan pissen is vooral een kwestie van je hond opvoeden. Best kans dat ie dat ook gecastreerd gewoon blijft doen
Gebruikersavatar
Gimmick
Zeer actief
Berichten: 4691
Lid geworden op: 06 aug 2014 01:51
Aantal honden: 3
Locatie: Drenthe

Re: Je zou zo n dierenarts toch....

Ongelezen bericht door Gimmick »

Je zou zo'n fokker toch die zomaar haar klachten over de dierenarts van de pupkopers op een openbaar forum gooit.

Hondje verkocht je hebt voorlichting gegeven en nu is het aan de baasjes.
Heel simpel...
Have a heart that never hardens, a temper that never tires and a touch that never hurts.
Gebruikersavatar
ellen en de birmanen
Zeer actief
Berichten: 5181
Lid geworden op: 30 nov 2010 15:39
Mijn ras(sen): 4 tollers
Aantal honden: 4
Locatie: voorburg

Re: Je zou zo n dierenarts toch....

Ongelezen bericht door ellen en de birmanen »

Gimmick schreef: 29 mei 2021 15:48 Je zou zo'n fokker toch die zomaar haar klachten over de dierenarts van de pupkopers op een openbaar forum gooit.

Hondje verkocht je hebt voorlichting gegeven en nu is het aan de baasjes.
Heel simpel...
ik ben het helemaal met je eens maar...ik als fokker zou hier ook van balen omdat je weet dat een hond de hormonen nodig heeft. ik heb het nu met een pupkoper wat betreft entingen. ik geef duidelijk aan dat een enting voor de kennelhoest een beetje onzin is. pupkoper was het mee eens. afgelopen woensdag komt ze terug om te titeren en wat zie ik? ingeënt tegen kennelhoest en de L4 in een puppylijfje van 10 weken. ja maar de dierenarts raadde het aan ivm de puppytraining. dan wordt ik pissed omdat ik voordat de pups worden geboren alles uitleg over entingen, dat doe als de mensen pups komen kijken, als ze de pup op komen halen en het staat in de map en ook nog op een brief van mij voor de dierenarts. meer kan ik niet doen.
Afbeelding
truusje
Zeer actief
Berichten: 1826
Lid geworden op: 04 jan 2006 14:14
Mijn ras(sen): Engelse Cocker Spaniel
Contacteer:

Re: Je zou zo n dierenarts toch....

Ongelezen bericht door truusje »

Gimmick schreef: 29 mei 2021 15:48 Je zou zo'n fokker toch die zomaar haar klachten over de dierenarts van de pupkopers op een openbaar forum gooit.

Hondje verkocht je hebt voorlichting gegeven en nu is het aan de baasjes.
Heel simpel...
Wat die dierenarts over mij zou kunnen denken laat mij koud.

Vind jij dit normaal dan? Een pup van nog geen 6 maanden oud?

Ik snap helemaal dat het de verantwoordelijkheid is van de pupkopers...tis hun hond. Maar de dierenarts zou beter moeten weten.
Afbeelding

So Sweet :I:
joline
Zeer actief
Berichten: 3232
Lid geworden op: 15 feb 2005 17:37
Aantal honden: 2
Locatie: Gelderland

Re: Je zou zo n dierenarts toch....

Ongelezen bericht door joline »

truusje schreef: 29 mei 2021 21:36
Gimmick schreef: 29 mei 2021 15:48 Je zou zo'n fokker toch die zomaar haar klachten over de dierenarts van de pupkopers op een openbaar forum gooit.

Hondje verkocht je hebt voorlichting gegeven en nu is het aan de baasjes.
Heel simpel...
Wat die dierenarts over mij zou kunnen denken laat mij koud.

Vind jij dit normaal dan? Een pup van nog geen 6 maanden oud?

Ik snap helemaal dat het de verantwoordelijkheid is van de pupkopers...tis hun hond. Maar de dierenarts zou beter moeten weten.
Nou inderdaad :roll:
Het enige waar die dierenarts aan denkt is zijn portemonnee :kotz:
Gebruikersavatar
blacky
Zeer actief
Berichten: 8030
Lid geworden op: 18 mei 2007 20:37
Mijn ras(sen): Coton de Tuléar en Havanezer.
Aantal honden: 3

Re: Je zou zo n dierenarts toch....

Ongelezen bericht door blacky »

truusje schreef: 29 mei 2021 21:36
Gimmick schreef: 29 mei 2021 15:48 Je zou zo'n fokker toch die zomaar haar klachten over de dierenarts van de pupkopers op een openbaar forum gooit.

Hondje verkocht je hebt voorlichting gegeven en nu is het aan de baasjes.
Heel simpel...
Wat die dierenarts over mij zou kunnen denken laat mij koud.

Vind jij dit normaal dan? Een pup van nog geen 6 maanden oud?

Ik snap helemaal dat het de verantwoordelijkheid is van de pupkopers...tis hun hond. Maar de dierenarts zou beter moeten weten.
woon jij niet in Spanje? Ik meen ergens iets te hebben gelezen. Volgens mij heeft dat er dan ook mee te maken. Daar lopen nog veel honden los vooral in de avond en nacht. De angst voor een ongewilde zwangerschap is dan bij pupkopers misschien ook groot?
Afbeelding
gevni havanezers
Gebruikersavatar
mosquito1980
Zeer actief
Berichten: 11450
Lid geworden op: 02 jun 2015 20:22
Mijn ras(sen): Vusi Duitse herder
Aantal honden: 1
Locatie: Angola, samen met Vusi en Pusi

Re: Je zou zo n dierenarts toch....

Ongelezen bericht door mosquito1980 »

truusje schreef: 29 mei 2021 21:36
Gimmick schreef: 29 mei 2021 15:48 Je zou zo'n fokker toch die zomaar haar klachten over de dierenarts van de pupkopers op een openbaar forum gooit.

Hondje verkocht je hebt voorlichting gegeven en nu is het aan de baasjes.
Heel simpel...
Wat die dierenarts over mij zou kunnen denken laat mij koud.

Vind jij dit normaal dan? Een pup van nog geen 6 maanden oud?

Ik snap helemaal dat het de verantwoordelijkheid is van de pupkopers...tis hun hond. Maar de dierenarts zou beter moeten weten.
Wat is "normaal" er zijn landen (bv USA) waar de pups en kittens met 5-6 weken al worden "geholpen", in Z.Afrika wordt geadviseerd met 6-7 maanden te castreren......

Vusi is met 6 maanden gecastreerd, ben ik nu een slechte hondenbaas? en mijn DA is alleen op geld uit? :U:
Gebruikersavatar
kipo
Zeer actief
Berichten: 8556
Lid geworden op: 09 jul 2011 23:08

Re: Je zou zo n dierenarts toch....

Ongelezen bericht door kipo »


mosquito1980 schreef: Wat is "normaal" er zijn landen (bv USA) waar de pups en kittens met 5-6 weken al worden "geholpen", in Z.Afrika wordt geadviseerd met 6-7 maanden te castreren......

Vusi is met 6 maanden gecastreerd, ben ik nu een slechte hondenbaas? en mijn DA is alleen op geld uit? :U:
Ja. Natuurlijk. Heel slecht. Die arme Vusi....

Volgens mij verdient een dierenarts meer aan een intacte teef....
-25% krijgt een bmo, die operatie is meestal duurder + er gaat een consult met evt een echo aan vooraf
-25% krijgt melkkliertumoren, operatie, vaak meer dan 1, röntgenfoto's, pathologie....
- en dan zijn er nog de ongewenste dekkingen die afgebroken 'moeten' worden en de oeps-nestjes waar bij de bevalling hulp wordt ingeroepen en de pups 'moeten' worden gevaccineerd of getiterd.

Waarbij ik dan wel in de berekening meeneem dat de gemiddelde hondeneigenaar zich niet op forum-niveau bevindt ;)



Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk

Gebruikersavatar
ranetje
Zeer actief
Berichten: 54872
Lid geworden op: 10 apr 2006 11:41
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1
Locatie: Gelderland

Re: Je zou zo n dierenarts toch....

Ongelezen bericht door ranetje »

Célie schreef: 08 jun 2021 13:40
kipo schreef: 08 jun 2021 13:33
mosquito1980 schreef: Wat is "normaal" er zijn landen (bv USA) waar de pups en kittens met 5-6 weken al worden "geholpen", in Z.Afrika wordt geadviseerd met 6-7 maanden te castreren......

Vusi is met 6 maanden gecastreerd, ben ik nu een slechte hondenbaas? en mijn DA is alleen op geld uit? :U:
Ja. Natuurlijk. Heel slecht. Die arme Vusi....

Volgens mij verdient een dierenarts meer aan een intacte teef....
-25% krijgt een bmo, die operatie is meestal duurder + er gaat een consult met evt een echo aan vooraf
-25% krijgt melkkliertumoren, operatie, vaak meer dan 1, röntgenfoto's, pathologie....
- en dan zijn er nog de ongewenste dekkingen die afgebroken 'moeten' worden en de oeps-nestjes waar bij de bevalling hulp wordt ingeroepen en de pups 'moeten' worden gevaccineerd of getiterd.

Waarbij ik dan wel in de berekening meeneem dat de gemiddelde hondeneigenaar zich niet op forum-niveau bevindt ;)
Kloppen die cijfers wel?
Het zal dicht in de buurt zitten.
Overigens zijn de problemen door vroege castratie (meer risico op botkanker o.a.) nog niet genoemd en daar kan ook nog wel het een en ander over worden gemeld (plus bijbehorende kosten).

Het is wel handig om alles op een rijtje te hebben voor er een beslissing wordt gemaakt over castreren of niet castreren.

In de USA zijn steeds meer "bewegingen" dat zulke vroege castratie niet gewenst is.
Afraden van vroege castratie zie ik tenminste op de fb pagina's van mijn ras steeds vaker.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Gebruikersavatar
Domor
Zeer actief
Berichten: 5348
Lid geworden op: 03 mei 2009 19:48
Mijn ras(sen): Peruvian Doodle
Aantal honden: 1
Locatie: Oudenhoorn

Re: Je zou zo n dierenarts toch....

Ongelezen bericht door Domor »

Honden waarmee gefokt wordt lijken (in mijn omgeving, ik heb nooit op wetenschappelijke artikelen gezocht) andere (lagere) risico's te hebben voor dit soort problemen.

Maar het lijkt inderdaad zo rond de 20-25% te zitten, uitgaande van minimaal 10 jaar worden. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/11817057/
Gebruikersavatar
kipo
Zeer actief
Berichten: 8556
Lid geworden op: 09 jul 2011 23:08

Re: Je zou zo n dierenarts toch....

Ongelezen bericht door kipo »


ranetje schreef:[
Het zal dicht in de buurt zitten.
Overigens zijn de problemen door vroege castratie (meer risico op botkanker o.a.) nog niet genoemd en daar kan ook nog wel het een en ander over worden gemeld (plus bijbehorende kosten).

Het is wel handig om alles op een rijtje te hebben voor er een beslissing wordt gemaakt over castreren of niet castreren.

In de USA zijn steeds meer "bewegingen" dat zulke vroege castratie niet gewenst is.
Afraden van vroege castratie zie ik tenminste op de fb pagina's van mijn ras steeds vaker.
Je hebt gelijk. Het is alleen zo dat er over die nadelen van castratie nog veel niet bekend is. Sommige nadelen komen naar boven na vroege castratie, bij andere lijkt de leeftijd bij castratie niet zo van belang en dan zijn er nog waar het ras een grotere rol speelt dan de leeftijd.
Met vroege castratie wordt overigens in het algemeen bedoeld jonger dan 6 maanden.

En voor de volledigheid, ik ben niet tegen castratie (maar dat was vast al duidelijk), maar bij de reu vind ik het zelden nodig, dus daar ben ik ook niet per se vóór en bij de teef heeft het mijn voorkeur om ze eerst eens een beetje volwassener te laten worden, dus liefst niet jonger dan een jaar.


Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk

annemarietje
Actief
Berichten: 188
Lid geworden op: 07 mar 2021 15:53
Mijn ras(sen): Schnauzer, kooiker

Re: Je zou zo n dierenarts toch....

Ongelezen bericht door annemarietje »

truusje schreef: 29 mei 2021 21:36
Gimmick schreef: 29 mei 2021 15:48 Je zou zo'n fokker toch die zomaar haar klachten over de dierenarts van de pupkopers op een openbaar forum gooit.

Hondje verkocht je hebt voorlichting gegeven en nu is het aan de baasjes.
Heel simpel...
Wat die dierenarts over mij zou kunnen denken laat mij koud.

Vind jij dit normaal dan? Een pup van nog geen 6 maanden oud?

Ik snap helemaal dat het de verantwoordelijkheid is van de pupkopers...tis hun hond. Maar de dierenarts zou beter moeten weten.
Als het je zo stoort zou jij beter moeten weten nu.
Dat je je pupkopers de volgende keer beter uitzoekt. :19:
« Maybe why all the doors are closed, so you can open one that leads you to the perfect road »
Gebruikersavatar
Domor
Zeer actief
Berichten: 5348
Lid geworden op: 03 mei 2009 19:48
Mijn ras(sen): Peruvian Doodle
Aantal honden: 1
Locatie: Oudenhoorn

Re: Je zou zo n dierenarts toch....

Ongelezen bericht door Domor »

Célie schreef: 08 jun 2021 19:45
Domor schreef: 08 jun 2021 16:37 Honden waarmee gefokt wordt lijken (in mijn omgeving, ik heb nooit op wetenschappelijke artikelen gezocht) andere (lagere) risico's te hebben voor dit soort problemen.

Maar het lijkt inderdaad zo rond de 20-25% te zitten, uitgaande van minimaal 10 jaar worden. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/11817057/
Ik kon het niet echt vinden, maar idd wat jij zegt lijkt het bij fokkers weinig voor te komen daarom dacht ik klopt dat wel.
1 van de oorzaken zou kunnen zijn dat bij teven waarmee niet gefokt is een dikkere " uterine lining" vormt doordat deze niet afgescheiden wordt (wij gooien die met de menstruatie eruit, teven niet). Deze steeds dikkere laag is gevoeliger voor ontstekingen en cystes. Als er met een teef gefokt wordt, wordt deze laag wel volledig verwijderd met het placenta mee. De teef begint dan dus weer met een "schone" lei. Het is één van de redenen die in de vs ingezet wordt om vanaf de tweede loopsheid achter elkaar door te fokken totdat je uitgefokt bent met de teef (en deze dan te laten castreren). Ik zou me kunnen voorstellen dat dit de reden is dat fokteven, ondanks dat ze vaak intact gelaten worden (ook na de fokcarriere) veel minder risico op bmo's hebben. Maar dit is dus niet wetenschappelijk onderbouwd, puur mijn eigen optelsom van feitjes.
Gebruikersavatar
ranetje
Zeer actief
Berichten: 54872
Lid geworden op: 10 apr 2006 11:41
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1
Locatie: Gelderland

Re: Je zou zo n dierenarts toch....

Ongelezen bericht door ranetje »

annemarietje schreef: 08 jun 2021 19:56
truusje schreef: 29 mei 2021 21:36
Gimmick schreef: 29 mei 2021 15:48 Je zou zo'n fokker toch die zomaar haar klachten over de dierenarts van de pupkopers op een openbaar forum gooit.

Hondje verkocht je hebt voorlichting gegeven en nu is het aan de baasjes.
Heel simpel...
Wat die dierenarts over mij zou kunnen denken laat mij koud.

Vind jij dit normaal dan? Een pup van nog geen 6 maanden oud?

Ik snap helemaal dat het de verantwoordelijkheid is van de pupkopers...tis hun hond. Maar de dierenarts zou beter moeten weten.
Als het je zo stoort zou jij beter moeten weten nu.
Dat je je pupkopers de volgende keer beter uitzoekt. :19:
Ik denk dat je dat nogal zou tegenvallen, dat "beter uitzoeken" van pupkopers :mrgreen:
Wilde je ook hun DA gaan uitzoeken? :tongue:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Gebruikersavatar
blacky
Zeer actief
Berichten: 8030
Lid geworden op: 18 mei 2007 20:37
Mijn ras(sen): Coton de Tuléar en Havanezer.
Aantal honden: 3

Re: Je zou zo n dierenarts toch....

Ongelezen bericht door blacky »

Kells schreef: 08 jun 2021 22:14
ranetje schreef: 08 jun 2021 20:24
annemarietje schreef: 08 jun 2021 19:56
truusje schreef: 29 mei 2021 21:36

Wat die dierenarts over mij zou kunnen denken laat mij koud.

Vind jij dit normaal dan? Een pup van nog geen 6 maanden oud?

Ik snap helemaal dat het de verantwoordelijkheid is van de pupkopers...tis hun hond. Maar de dierenarts zou beter moeten weten.
Als het je zo stoort zou jij beter moeten weten nu.
Dat je je pupkopers de volgende keer beter uitzoekt. :19:
Ik denk dat je dat nogal zou tegenvallen, dat "beter uitzoeken" van pupkopers :mrgreen:
Wilde je ook hun DA gaan uitzoeken? :tongue:
Wat Ranetje zegt. Groene hondenkopers hebben helaas vaak teveel vertrouwen in zo'n witte jas. Dierenarts heeft er voor geleerd dus die zal het wel beter weten. :ugh:
ik heb ook liever een groene goede hondenbaas die te vroeg castreert dan een honden baas die het allemaal wel denkt te weten maar onder tussen niet zo'n goede baas voor de hond blijkt te zijn. Wij zijn allemaal beginnende honden bazen geweest en velen van ons zullen ook eens een hond hebben laten castreren omdat het nu eenmaal zo hoorde. Ik weet dat dit bij onze Blacky zo was in ieder geval. Al was hij 1.5 jaar oud des tijds.
Afbeelding
gevni havanezers
truusje
Zeer actief
Berichten: 1826
Lid geworden op: 04 jan 2006 14:14
Mijn ras(sen): Engelse Cocker Spaniel
Contacteer:

Re: Je zou zo n dierenarts toch....

Ongelezen bericht door truusje »

Beetje vergezocht om bij nieuwe baasjes hun dierenarts te controleren wat zijn standpunt omtrent castreren is.

Elke puppykoper leg ik heel duidelijk uit dat castreren voor een cockervacht het einde betekend voor de mooie vacht. Die wordt namelijk heel wollig en heel dik en scheren zal dan de enige optie zijn. Het bijhouden wordt voor veel mensen dan een ondoenlijke klus. Resultaat klitten, vervilting..pijn.

Ik zelf en velen met mij laten hun hun hond niet castreren, ook niet als beginneling. Ook de teefjes waarmee ik niet meer fok worden niet gecastreerd , alleen als het medisch noodzakelijk zou zijn uiteraard.

Dus nee ik begrijp zo n dierenarts niet, zeker bij zo n jonge hond. Ook al zouden de baasjes het zelf initieren, dan nog vind ik dat de dierenarts moet zeggen, wacht er eerst maar eens een paar jaartjes mee, totdat de hond volgroeid is.
Afbeelding

So Sweet :I:
gonnie
Zeer actief
Berichten: 23574
Lid geworden op: 11 jan 2011 10:51
Mijn ras(sen): Duitse Pinschers
Aantal honden: 2

Re: Je zou zo n dierenarts toch....

Ongelezen bericht door gonnie »

Célie schreef: 09 jun 2021 09:28
Domor schreef: 08 jun 2021 20:08
Célie schreef: 08 jun 2021 19:45
Domor schreef: 08 jun 2021 16:37 Honden waarmee gefokt wordt lijken (in mijn omgeving, ik heb nooit op wetenschappelijke artikelen gezocht) andere (lagere) risico's te hebben voor dit soort problemen.

Maar het lijkt inderdaad zo rond de 20-25% te zitten, uitgaande van minimaal 10 jaar worden. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/11817057/
Ik kon het niet echt vinden, maar idd wat jij zegt lijkt het bij fokkers weinig voor te komen daarom dacht ik klopt dat wel.
1 van de oorzaken zou kunnen zijn dat bij teven waarmee niet gefokt is een dikkere " uterine lining" vormt doordat deze niet afgescheiden wordt (wij gooien die met de menstruatie eruit, teven niet). Deze steeds dikkere laag is gevoeliger voor ontstekingen en cystes. Als er met een teef gefokt wordt, wordt deze laag wel volledig verwijderd met het placenta mee. De teef begint dan dus weer met een "schone" lei. Het is één van de redenen die in de vs ingezet wordt om vanaf de tweede loopsheid achter elkaar door te fokken totdat je uitgefokt bent met de teef (en deze dan te laten castreren). Ik zou me kunnen voorstellen dat dit de reden is dat fokteven, ondanks dat ze vaak intact gelaten worden (ook na de fokcarriere) veel minder risico op bmo's hebben. Maar dit is dus niet wetenschappelijk onderbouwd, puur mijn eigen optelsom van feitjes.
Klinkt wel logisch :-)
Ja, vind ik ook logisch klinken.
Afbeelding

Tama, Nikkie, Jarah en Bijou.
Groetjes Gonnie.
Er is geen spreker die het van de zwijger wint.
Gebruikersavatar
ranetje
Zeer actief
Berichten: 54872
Lid geworden op: 10 apr 2006 11:41
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1
Locatie: Gelderland

Re: Je zou zo n dierenarts toch....

Ongelezen bericht door ranetje »

truusje schreef: 09 jun 2021 09:14 Beetje vergezocht om bij nieuwe baasjes hun dierenarts te controleren wat zijn standpunt omtrent castreren is.

Elke puppykoper leg ik heel duidelijk uit dat castreren voor een cockervacht het einde betekend voor de mooie vacht. Die wordt namelijk heel wollig en heel dik en scheren zal dan de enige optie zijn. Het bijhouden wordt voor veel mensen dan een ondoenlijke klus. Resultaat klitten, vervilting..pijn.

Ik zelf en velen met mij laten hun hun hond niet castreren, ook niet als beginneling. Ook de teefjes waarmee ik niet meer fok worden niet gecastreerd , alleen als het medisch noodzakelijk zou zijn uiteraard.

Dus nee ik begrijp zo n dierenarts niet, zeker bij zo n jonge hond. Ook al zouden de baasjes het zelf initieren, dan nog vind ik dat de dierenarts moet zeggen, wacht er eerst maar eens een paar jaartjes mee, totdat de hond volgroeid is.
Nee natuurlijk niet, dat staat ook nergens :tongue:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”