Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! [url=https://www.hondenforum.nl/plaza/viewtopic.php?t=338121]Klik hier om te reageren


Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!


Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Wond behandeling poot

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

Emma
Zeer actief
Berichten: 7768
Lid geworden op: 05 mar 2008 17:28
Mijn ras(sen): 2 raslozen, namelijk:1 grote husky maal Am. Bulldog, en 1 kleine jack hussel. Nu alleen nog de black and tan jack hussel.
Aantal honden: 1

Re: Wond behandeling poot

Ongelezen bericht door Emma »

Ach weer opnieuw geopereerd dus, zo te zien is er geen vel meer over om te hechten, ik denk dus ook dat dit van binnenuit dichtgegroeid moet.
Dat kan op zo'n lastige plek wel lang duren.
Schoonhouden en afdekken als je hond eraan likt.

Ik zou wat vaker naar buiten gaan, aan de riem lopen op verhard wegdek of schoon wegdek, zodat de wond regelmatig kan luchten aan de buitenlucht, zodat je er ook bij bent, en de hond niet kan gaan likken.

Of misschien nog beter je hond een kraag aan doen binnen, als dat kan? Zodat de wond niet afgedekt hoeft. Eventueel de kraag en de wond afdekken wisselen?

Het liefst zou ik er zelf geen zalf op willen doen, kan de da geen ontstekingsremmer/ antibiotica in een spuitje geven? Of via een pil?

Zelf zou ik ook denk ik de eerste dagen na operatie de wond wel schoonmaken, maar niet te vaak, want het zou mooi zijn als het zou opdrogen en er aan de randen een korstje komt zodat het dicht kan groeien. maar dat is meer mijn eigen gevoel.
Gebruikersavatar
Toppie
Vaste gebruiker
Berichten: 66
Lid geworden op: 05 mei 2017 18:54
Mijn ras(sen): 2 herder mixen en een labrador mix
Aantal honden: 3
Locatie: Hongarije

Re: Wond behandeling poot

Ongelezen bericht door Toppie »

Ik durf de wond nog niet open te laten, gezien het nog open is op een stukje waar het de grond raakt. Dat kan dan weer sneller infecteren, toch?

De hechtingen scheuren inderdaad op die plek steeds open, daar komt al het gewicht op nu. en weinig en week vel, zat net de denken of een kram een optie is.
Ze staat nu op volledige rust, alleen aan de lijn in de tuin zodat ze geen gekke sprintjes kan maken. Springen is op het moment ook uit den boze. Maar hoe lang we dat nog vol houden met een jonge zeer energieke hond....

Nu gestopt met de ab zalf vandaag, kijken wat de wond gaat doen met alleen vetramil. Te lang ab is ook niet goed lijkt me. morgenvroeg even overleggen met de dierenarts.
Emma
Zeer actief
Berichten: 7768
Lid geworden op: 05 mar 2008 17:28
Mijn ras(sen): 2 raslozen, namelijk:1 grote husky maal Am. Bulldog, en 1 kleine jack hussel. Nu alleen nog de black and tan jack hussel.
Aantal honden: 1

Re: Wond behandeling poot

Ongelezen bericht door Emma »

Ja, dat is inderdaad lastig, als de wond ook de grond raakt.

Schoon houden en geduld is het enige wat je kan doen.
In hoeverre je het bedekt houdt, kan je zelf het beste inschatten. Als de wond de grond raakt zou ik het zelf ook de eerste twee weken of iets bedekken, denk ik

Waarom mag ze eigenlijk alleen in de tuin, en niet aangelijnd wandelen?

Verder zou ik de mogelijkheden kwa bedekken of niet met de dierenarts bespreken. Die hebben toch het meeste ervaring met dit soort lastige wonden.

Beterschap maar weer :ok:
Emma
Zeer actief
Berichten: 7768
Lid geworden op: 05 mar 2008 17:28
Mijn ras(sen): 2 raslozen, namelijk:1 grote husky maal Am. Bulldog, en 1 kleine jack hussel. Nu alleen nog de black and tan jack hussel.
Aantal honden: 1

Re: Wond behandeling poot

Ongelezen bericht door Emma »

oh ja, misschien zoekspelletjes doen in huis om haar zoet te houden. Maar dat had je zelf ook al bedacht denk ik.
Floortje
Zeer actief
Berichten: 4002
Lid geworden op: 09 dec 2004 21:59
Aantal honden: 2

Re: Wond behandeling poot

Ongelezen bericht door Floortje »

Zo'n rotverwonding en rotplek :ugh:
Is een los gaasje met pleister een idee voor tijdens het rondje in de tuin? Dan komt er geen vuil in, maar binnen kan het direct weer af.

Veel beterschap en hoop echt dat de genezing nu opschiet.
Gebruikersavatar
flatcoatjrt
Zeer actief
Berichten: 385
Lid geworden op: 08 okt 2006 18:12
Mijn ras(sen): *Jack Russel*
*Oudduitse Herder*
*Flatcoated Retriever*
Boerenfox
Aantal honden: 1

Re: Wond behandeling poot

Ongelezen bericht door flatcoatjrt »

Toen onze herder zijn teenamputaties had (2 operaties, links voor en rechts achter of andersom..)
Was er ook 1 hechting open gesprongen. Wij hebben het vrij lang moeten inpakken met wondgaas met daarop een flinke dot honingzalf. En dan zelfklevend verband.
Uiteindelijk is het dicht gegaan maar het heeft echt wel een week of 4 geduurd.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Toppie
Vaste gebruiker
Berichten: 66
Lid geworden op: 05 mei 2017 18:54
Mijn ras(sen): 2 herder mixen en een labrador mix
Aantal honden: 3
Locatie: Hongarije

Re: Wond behandeling poot

Ongelezen bericht door Toppie »

Vanmorgen weer even langs geweest bij de dierenarts aangezien ik het niet helemaal vertrouwde. Was weer iets ontstoken aan het raken, dus meteen weer ab kuur erbij en dus weer aan de ab zalf.
Moet het echt verbonden houden helaas om te voorkomen dat er meer viezigheid bij komt.
Vrijdag staat de afspraak om de hechtingen eruit te halen, ik ben heel benieuwd of die er dan ook echt uit kunnen. En dan zijn we ook 4 weken al bezig...

En op de vraag waarom ik alleen rondje tuin maak, rondje tuin is al 8000 m2, dat is voor nu wel genoeg voor haar.
Gebruikersavatar
Toppie
Vaste gebruiker
Berichten: 66
Lid geworden op: 05 mei 2017 18:54
Mijn ras(sen): 2 herder mixen en een labrador mix
Aantal honden: 3
Locatie: Hongarije

Re: Wond behandeling poot

Ongelezen bericht door Toppie »

Afbeelding

Afbeelding

Hier ben ik erg blij mee! Morgen staat de afspraak bij de dierenarts om de hechtingen te verwijderen, ik ben benieuwd wat zij zal zeggen. Een stukje bij het grote kussen zit nog iets los, maar dat geneest nu goed.
Zaterdag richting Nederland, dus mijn man zal dan in ieder geval niet meer met een grote ontstoken wond zitten.
Ondertussen ook een goede schoen gevonden waarmee ze buiten loopt, doet haar ook zichtbaar goed.
gonnie
Zeer actief
Berichten: 23574
Lid geworden op: 11 jan 2011 10:51
Mijn ras(sen): Duitse Pinschers
Aantal honden: 2

Re: Wond behandeling poot

Ongelezen bericht door gonnie »

Ziet er aardig uit.
Afbeelding

Tama, Nikkie, Jarah en Bijou.
Groetjes Gonnie.
Er is geen spreker die het van de zwijger wint.
Gebruikersavatar
ranetje
Zeer actief
Berichten: 54872
Lid geworden op: 10 apr 2006 11:41
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1
Locatie: Gelderland

Re: Wond behandeling poot

Ongelezen bericht door ranetje »

Dat ziet er aanzienlijk beter uit :ok:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Gebruikersavatar
HillieS
Zeer actief
Berichten: 22553
Lid geworden op: 15 sep 2010 10:46
Mijn ras(sen): Kruising Border Terriër en Schapendoes
Aantal honden: 2

Re: Wond behandeling poot

Ongelezen bericht door HillieS »

Dat ziet er al een stuk beter uit!
Afbeelding
Gebruikersavatar
Mozesmand
Actief
Berichten: 163
Lid geworden op: 17 mei 2021 15:58
Mijn ras(sen): Strassenhund
Aantal honden: 0

Re: Wond behandeling poot

Ongelezen bericht door Mozesmand »

Oi, wat een heftig ongeluk met een rot nasleep zo zeg...

Ik heb zelf met wonden die langzaam dichtten, nat zijn of infectiegevoelig waren goede ervaringen met Groene Leem pasta (van de Groene Os),
groene leem werkt zuiverend, anti bacterieel en 'droogt' ook.
Niet goedkoop, maar in de koelkast bewaard bleef zo'n tube jarenlang goed en ik gebruik het zelf ook wel.
Doordat het ook voor paarden gebruikt word, zit er ook iets in wat vliegend spul op afstand houd, dat vind ik met wonden en zomers weer altijd prettig.

Hoop dat je man de wondverzorging zo goed doorzet als jij dat doet!
Gebruikersavatar
Toppie
Vaste gebruiker
Berichten: 66
Lid geworden op: 05 mei 2017 18:54
Mijn ras(sen): 2 herder mixen en een labrador mix
Aantal honden: 3
Locatie: Hongarije

Re: Wond behandeling poot

Ongelezen bericht door Toppie »

hechtingen zijn eruit, dierenarts vond het er ook goed uitzien.
Ze zij dat vanaf nu er geen verband meer om hoeft, maar dat vind ik nog erg tricky aangezien er nog 1 klein gatje bij het kussen zit en de rest nog niet helemaal gesloten is. Het is mooi rood, maar gezien het zo snel weer infecteert ben ik er zo bang voor dat het toch weer gaat infecteren.
nu toch nog een verbandje erom, morgenvroeg nog even kijken hoe het eruit ziet.
Bovendien een trauma overgehouden aan een voorval. Hierbij hechtingen na ED operatie eruit gehaald, dezelfde avond weer volledig ontstoken...
Emma
Zeer actief
Berichten: 7768
Lid geworden op: 05 mar 2008 17:28
Mijn ras(sen): 2 raslozen, namelijk:1 grote husky maal Am. Bulldog, en 1 kleine jack hussel. Nu alleen nog de black and tan jack hussel.
Aantal honden: 1

Re: Wond behandeling poot

Ongelezen bericht door Emma »

Gelukkig geneest het nu voorspoedig :ok:
En kan me voorstellen dat je nog voorzichtig bent.
Gebruikersavatar
Branka
moderator
Berichten: 20695
Lid geworden op: 25 jul 2003 11:25
Mijn ras(sen): Golden Retriever
Aantal honden: 1
Locatie: Drenthe

Re: Wond behandeling poot

Ongelezen bericht door Branka »

Toppie schreef: 13 jun 2021 09:07 Wondgenezing stagneerd nu helaas wat. Het open plekje lijkt wat groter te worden ( zit op de plek waar de meeste rek op het vel staat) en ontdanks de nieuwe extra dikke hechtingen sluit op een stukje de huid niet meer netjes aan elkaar.
Moest ab zalf op de plek blijven smeren en de rest vitramil. Maar heb het idee dat het door de ab zalf niet beter word nu, morgen uiteraard contact met de dierenarts maar wat is jullie ervaringen hierin? Alleen maar met vitramil behandelen?
A. 's. Vrijdag moeten de hechtingen eruit maar gezien het op 1 stukje niet sluit ben ik er bang voor...
Met vetramil heb ik bij een wond bij mijn paard goede ervaringen. Alle hechtingen waren eruit geknapt, maar met wond schoonspoelen en insmeren is dat goed hersteld en zie je er niets meer van.
Toppie schreef: 18 jun 2021 18:44 hechtingen zijn eruit, dierenarts vond het er ook goed uitzien.
Ze zij dat vanaf nu er geen verband meer om hoeft, maar dat vind ik nog erg tricky aangezien er nog 1 klein gatje bij het kussen zit en de rest nog niet helemaal gesloten is. Het is mooi rood, maar gezien het zo snel weer infecteert ben ik er zo bang voor dat het toch weer gaat infecteren.
nu toch nog een verbandje erom, morgenvroeg nog even kijken hoe het eruit ziet.
Bovendien een trauma overgehouden aan een voorval. Hierbij hechtingen na ED operatie eruit gehaald, dezelfde avond weer volledig ontstoken...
Al jaren geleden, maar 1 van onze honden had een keer in glas gestapt, dat bleef helaas zitten en moest toen operatief uit het voetzooltje worden gehaald. Daarna moesten we de wond 2x per weken met soda of biotex en lieten we hem uit met schoentje. Herinner mij iets dat leek op dat ook wel bij sledehonden wordt gebruikt. Poot bleef mooi droog ondanks meneer een voorkeur had om op gras te lopen.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Toppie
Vaste gebruiker
Berichten: 66
Lid geworden op: 05 mei 2017 18:54
Mijn ras(sen): 2 herder mixen en een labrador mix
Aantal honden: 3
Locatie: Hongarije

Re: Wond behandeling poot

Ongelezen bericht door Toppie »

vannacht het bloot gelaten (zit dan in bench) en vanochtend was er toch wat geel beslag en wat troep op het plekje. Maar het kleine gat onder kussentje is inmiddels dicht.
Schoon gemaakt en verbandje erom. Maar nu met temperaturen boven de 30 graden is dat ook niet ideaal.
Net zag het er weer mooi roze uit volgens manlief (met hele wazige foto's), dus maar weer bloot laten voor de nacht.
en buiten met een goed schoentje. deze zit goed en blijft goed zitten, met echt een zooltje erin. Alleen dus ook maar minimaal ivm warmte, al is hij 'ademend'
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”