Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! [url=https://www.hondenforum.nl/plaza/viewtopic.php?t=338121]Klik hier om te reageren


Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!


Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Vestibulair syndroom

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

Doerak
Actief
Berichten: 163
Lid geworden op: 12 aug 2006 11:34

Vestibulair syndroom

Ongelezen bericht door Doerak »

Hopelijk kan iemand mij wat wijzer maken.
Ik heb hier een 14 jarig hondje die afgelopen haar woensdagochtend bench uitgetild moest worden omdat ze er zelf
niet meer kon uitkomen. Eenmaal uit te bench probeerde ze te lopen maar viel alle kanten op.
Dezelfde ochtend is er bij haar vestibulair syndroom vastgesteld.
Vanaf die ochtend wil ze niet eten. Ook niet nadat ze gisteren mirtazapine heeft gehad.
Daarbij komt ze niet meer uit zichzelf overeind en ligt ze regelmatig erg te trillen.
Mijn vraag is of iemand bekend is met deze aandoening en of zijn of haar hond ook zo reageerde?
Gebruikersavatar
ranetje
Zeer actief
Berichten: 54872
Lid geworden op: 10 apr 2006 11:41
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1
Locatie: Gelderland

Re: Vestibulair syndroom

Ongelezen bericht door ranetje »

Doerak schreef: 23 apr 2021 12:58 Hopelijk kan iemand mij wat wijzer maken.
Ik heb hier een 14 jarig hondje die afgelopen haar bench uitgetild moest worden omdat ze er zelf
niet meer kon uitkomen. Eenmaal uit te bench probeerde ze te lopen maar viel alle kanten op.
Dezelfde ochtend is er bij haar vestibulair syndroom vastgesteld.
Vanaf die ochtend wil ze niet eten. Ook niet nadat ze gisteren mirtazapine heeft gehad.
Daarbij komt ze niet meer uit zichzelf overeind en ligt ze regelmatig erg te trillen.
Mijn vraag is of iemand bekend is met deze aandoening en of zijn of haar hond ook zo reageerde?
Is bekend.
Als je de zoekfunctie gebruikt kom je wel het een en ander tegen over dit onderwerp.
Doorgaans herstellen honden hier redelijk vlot van.
Het is een stoornis in het evenwichtsorgaan en daar kunnen ze goed misselijk van zijn.

Nog een prik tegen de misselijkheid en zo mogelijk een prik met vit.B12
Binnen een week moet het aardig herstellen.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Doerak
Actief
Berichten: 163
Lid geworden op: 12 aug 2006 11:34

Re: Vestibulair syndroom

Ongelezen bericht door Doerak »

Dank voor jullie antwoorden
Doerak
Actief
Berichten: 163
Lid geworden op: 12 aug 2006 11:34

Re: Vestibulair syndroom

Ongelezen bericht door Doerak »

In tegenstelling tot Jip komt mijn hondje haar mandje niet meer uit.
Ik moet haar zelf naar buiten brengen om haar te laten plassen.
Ze lijkt zelfs de kracht niet te hebben om zichzelf om te draaien in haar mand.
Daarbij trilt ze veel
kooi
Zeer actief
Berichten: 12902
Lid geworden op: 05 mei 2012 11:12
Mijn ras(sen): Roemeense straatmadelief
Aantal honden: 1

Re: Vestibulair syndroom

Ongelezen bericht door kooi »

Doerak schreef: 23 apr 2021 14:00 In tegenstelling tot Jip komt mijn hondje haar mandje niet meer uit.
Ik moet haar zelf naar buiten brengen om haar te laten plassen.
Ze lijkt zelfs de kracht niet te hebben om zichzelf om te draaien in haar mand.
Daarbij trilt ze veel
Het is ook vreselijk naar wanneer bij iedere beweging die je maakt de wereld om je heen draait. Zodanig dat je omvalt als je probeert te lopen. Omdraaien is nog net even iets vreselijker dan opstaan.

Alleen, hoe naar het ook is, het is niet levensbedreigend, dus geef het wat tijd en probeer je niet al te veel zorgen te maken. Maak het haar makkelijk door haar eten en drinken bij haar te brengen en haar inderdaad even naar buiten te dragen. En verder vooral met rust laten. Stil blijven liggen is het minst naar wanneer de wereld alle kanten op draait.
kooi
Zeer actief
Berichten: 12902
Lid geworden op: 05 mei 2012 11:12
Mijn ras(sen): Roemeense straatmadelief
Aantal honden: 1

Re: Vestibulair syndroom

Ongelezen bericht door kooi »

Hoe gaat het nu? Zie je al verbetering?
Doerak
Actief
Berichten: 163
Lid geworden op: 12 aug 2006 11:34

Re: Vestibulair syndroom

Ongelezen bericht door Doerak »

Ze is gisteren voor het eerst zelf uit haar mandje gekomen.
Ze heeft toen een paar meter gelopen wiebelig weliswaar maar ze ging wel vooruit.
Zichzelf omdraaien in haar mand blijft ook erg moeilijk voor haar.
Na die pakweg 5 meter lopen lijkt ze uitgeput en blijft stilstaan/zitten.
Ze heeft heel veel moeite om haar koppie rechtop te houden.
Helaas kan ik haar met zelfs de dingen waar ze normaal een moord voor doet niet zover
krijgen dat ze eet.
Doerak
Actief
Berichten: 163
Lid geworden op: 12 aug 2006 11:34

Re: Vestibulair syndroom

Ongelezen bericht door Doerak »

Ze heeft alleen een spuitje gehad tegen de misselijkheid.
Nu krijgt ze dus niets meer tegen de misselijkheid.
Wel heeft ze dus een kwart pilletje gehad om haar eetlust op te wekken.
Doerak
Actief
Berichten: 163
Lid geworden op: 12 aug 2006 11:34

Re: Vestibulair syndroom

Ongelezen bericht door Doerak »

Als ik haar bij de waterbak zet drinkt ze.
Vanuit haarzelf gaat ze er niet heen.
Floortje
Zeer actief
Berichten: 4002
Lid geworden op: 09 dec 2004 21:59
Aantal honden: 2

Re: Vestibulair syndroom

Ongelezen bericht door Floortje »

Ik heb er wel ervaring mee, maar geen tips helaas.
Mijn hond herstelde supersnel, na een paar uur was hij weer op de been. En alleen de eerste aanval was hij wat in de war, de aanvallen daarna herkende hij en dan ging hij gewoon rustig in z'n mand liggen tot het over was.

Misschien kun je de dierenarts nog wat extra tegen de misselijkheid vragen. Een donkere kamer wil ook nog wel helpen.
Sterkte hoor, het is een heel naar gezicht :(:
Ik heb ook wel gehoord dat er honden waren waarbij het dagen tot weken duurde voordat ze weer een beetje stabiel op de poten stonden. Maar dat het 9 van de 10 keer gewoon goedkomt.
kooi
Zeer actief
Berichten: 12902
Lid geworden op: 05 mei 2012 11:12
Mijn ras(sen): Roemeense straatmadelief
Aantal honden: 1

Re: Vestibulair syndroom

Ongelezen bericht door kooi »

Toch fijn dat ze even haar mandje uitgekomen is. Ik zou het water en eten naar haar toe brengen en het verder aan haar overlaten of ze wil eten of drinken. Eten als de wereld om je heen draait, is niet echt een pretje. Zelfs niet voor de dingen die je normaal heel erg lekker vindt.

Mensen kunnen ook het vestibulair syndroom krijgen. Ik heb het gehad en mijn zus ook. Ik kan dus een beetje uitleggen hoe dat is, al heb ik wel de indruk dat honden een veel heftigere vorm hebben. Bij mij draaide mijn ogen niet vanzelf rond zoals dat bij de poedel van moeder wel gebeurde.

Maar iedere beweging met je hoofd, of zelfs maar met je ogen, doet de wereld tollen.
Bij mensen wordt het ook wel draaiduizeligheid genoemd. Eerst begreep ik dat niet; als je duizelig bent ben je toch draaierig? Dat is toch hetzelfde. Maar het begrip is veel letterlijker in de betekenis. Draaien=rampzalig. Uitdrukkingen als ' het zwart voor de ogen zien' en 'steil achterover slaan', kregen ook een letterlijke betekenis.

Als ik 's ochtends overeind kwam in bed, werd het echt zwart en kon ik echt gewoon achterover vallen. En dat de hele dag door, een paar dagen achter elkaar. Vooral de ogen schuin omhoog draaien, of opzij kijken kon zo'n golf van misselijkmakende duizeligheid veroorzaken.

En dan ging het weer een paar maanden goed tot het weer terug kwam.
Nu heb ik gelukkig al anderhalf jaar geen periodes meer gehad, maar ik begrijp wel heel goed waarom een dier liever stil blijft liggen op een plek en zich vooral niet wil omdraaien.

Vandaar mijn advies: eten en drinken bij haar brengen. Haar een paar keer oppakken en buiten zetten en verder vooral: haar met rust laten!
Ik hoop dat ze snel herstelt. :ok:
kooi
Zeer actief
Berichten: 12902
Lid geworden op: 05 mei 2012 11:12
Mijn ras(sen): Roemeense straatmadelief
Aantal honden: 1

Re: Vestibulair syndroom

Ongelezen bericht door kooi »

Toch fijn dat ze even haar mandje uitgekomen is. Ik zou het water en eten naar haar toe brengen en het verder aan haar overlaten of ze wil eten of drinken. Eten als de wereld om je heen draait, is niet echt een pretje. Zelfs niet voor de dingen die je normaal heel erg lekker vindt.

Mensen kunnen ook het vestibulair syndroom krijgen. Ik heb het gehad en mijn zus ook. Ik kan dus een beetje uitleggen hoe dat is, al heb ik wel de indruk dat honden een veel heftigere vorm hebben. Bij mij draaide mijn ogen niet vanzelf rond zoals dat bij de poedel van moeder wel gebeurde.

Maar iedere beweging met je hoofd, of zelfs maar met je ogen, doet de wereld tollen.
Bij mensen wordt het ook wel draaiduizeligheid genoemd. Eerst begreep ik dat niet; als je duizelig bent ben je toch draaierig? Dat is toch hetzelfde. Maar het begrip is veel letterlijker in de betekenis. Draaien=rampzalig. Uitdrukkingen als ' het zwart voor de ogen zien' en 'steil achterover slaan', kregen ook een letterlijke betekenis.

Als ik 's ochtends overeind kwam in bed, werd het echt zwart en kon ik echt gewoon achterover vallen. En dat de hele dag door, een paar dagen achter elkaar. Vooral de ogen schuin omhoog draaien, of opzij kijken kon zo'n golf van misselijkmakende duizeligheid veroorzaken.

En dan ging het weer een paar maanden goed tot het weer terug kwam.
Nu heb ik gelukkig al anderhalf jaar geen periodes meer gehad, maar ik begrijp wel heel goed waarom een dier liever stil blijft liggen op een plek en zich vooral niet wil omdraaien. Omdraaien is de ultieme draaibeweging. als ik me omdraaide in bed kon het wel een paar minuten duren voor de wereld weer stil stond.

Vandaar mijn advies: eten en drinken bij haar brengen. Haar een paar keer oppakken en buiten zetten en verder vooral: haar met rust laten!
Ik hoop dat ze snel herstelt. :ok
Doerak
Actief
Berichten: 163
Lid geworden op: 12 aug 2006 11:34

Re: Vestibulair syndroom

Ongelezen bericht door Doerak »

Als ik zo lees hoe het jou vergaat als je zo,n aanval hebt valt het zeker niet mee Kooi🙁
Ik hoop dat je er ooit vanaf komt.

Wat fijn dat het Jip weer zo goed gaat Heavy ..hopelijk blijft dat zo.

Dank voor jullie antwoord.
Morgen ga ik de d.a vragen om iets waardoor de misselijk hopelijk verdwijnt
Haar met rust laten doen we uiteraard al.
Floortje
Zeer actief
Berichten: 4002
Lid geworden op: 09 dec 2004 21:59
Aantal honden: 2

Re: Vestibulair syndroom

Ongelezen bericht door Floortje »

Heavy schreef: 25 apr 2021 13:39
Floortje schreef: 25 apr 2021 12:14 Ik heb er wel ervaring mee, maar geen tips helaas.
Mijn hond herstelde supersnel, na een paar uur was hij weer op de been. En alleen de eerste aanval was hij wat in de war, de aanvallen daarna herkende hij en dan ging hij gewoon rustig in z'n mand liggen tot het over was.

Misschien kun je de dierenarts nog wat extra tegen de misselijkheid vragen. Een donkere kamer wil ook nog wel helpen.
Sterkte hoor, het is een heel naar gezicht :(:
Ik heb ook wel gehoord dat er honden waren waarbij het dagen tot weken duurde voordat ze weer een beetje stabiel op de poten stonden. Maar dat het 9 van de 10 keer gewoon goedkomt.
Zo gaat het bij Jip nu dus ook. Had hij of zij vaak een aanval en duurde ze uiteindelijk wel langer ?
Fribbel heeft er geloof ik vier gehad in ruim een jaar tijd. De aanvallen werden minder hevig en korter. Maar de laatste twee waren in hetzelfde weekend. Waarschijnlijk zelfs drie, want we kwamen een keer thuis en toen lag er overal kwijl. Ik denk dat hij er toen een heeft gehad terwijl we er niet waren.
Fribbel was al 15 en had nog veel meer ouderdomskwalen, ik heb toen besloten om hem in te laten slapen. Niet alleen om de GVS hoor, het hele plaatje bij elkaar.
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”