Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! [url=https://www.hondenforum.nl/plaza/viewtopic.php?t=338121]Klik hier om te reageren


Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!


Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Verband tumoren met (brok)voeding?

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

Gebruikersavatar
Crescent
Zeer actief
Berichten: 8549
Lid geworden op: 21 dec 2012 20:40
Aantal honden: 2
Locatie: Aan zee!

Verband tumoren met (brok)voeding?

Ongelezen bericht door Crescent »

Even heel breed gezegd: kan droogvoer in verband worden gebracht met bepaalde vormen van kanker?
What do you hear, Starbuck?
-Nothing but the rain…
Wolfsblut
Zeer actief
Berichten: 9762
Lid geworden op: 25 jul 2013 18:23
Aantal honden: 3

Re: Verband tumoren met (brok)voeding?

Ongelezen bericht door Wolfsblut »

Ik denk het wel maar kan het niet bewijzen.
Mijn voormalige Airdale kreeg altijd een bepaald merk brokken en moest haar op 10-jarig leeftijd in laten slapen vanwege kanker. Het volgende hondje een Fox Terriër kreeg dezelfde brokken en moest ook vanwege kanker met uitzaaiingen ingeslapen worden.
De eerste keer stond ik er niet gelijk bij stil, maar na de tweede hond legde ik de link naar de brokken.
De volgende Fox Terriër at gewoon met de pot mee. Het hondje is zonder mankementen 18 jaar geworden.
Hier staat wel een bak brokken voor mijn huidige honden, daar wordt echter minimaal van gegeten. Zij zijn helemaal gefixeerd om met de pot mee te eten. Vinden ze ook lekkerder. Ik kook gewoon wat meer. Minimaal een keer in de week ga ik voor ze naar de slager en dan krijgen ze kalfsnek of lamsribben. Ze doen het goed erop en zien er goed uit.
Zien is meer dan kijken, luisteren is meer dan horen en leven is meer dan overleven.
80564M

Re: Verband tumoren met (brok)voeding?

Ongelezen bericht door 80564M »

Boutje schreef: 05 apr 2021 13:49 Ik denk het wel, maar ik denk ook met KVV of voeding in het algemeen.
<knip>
Dit denk ik dus ook. Net zoals bij mensen, is je eetpatroon toch echt wel van belang.
Gebruikersavatar
sirene
Zeer actief
Berichten: 14192
Lid geworden op: 29 aug 2003 20:57
Contacteer:

Re: Verband tumoren met (brok)voeding?

Ongelezen bericht door sirene »

Leuk leesvoer:
Deze beantwoord precies je vraag:
Raghavan M., Knapp D.W., Bonney P.W., Dawson M. H., Glickman L. T. (2005). Evaluation of the effect of dietary vegetable consumption on reducing risk of transformational cell carcinoma of the urinary bladder in Scottish Terriers. Department of Veterinary Pathobiology, School of Veterinary Medicine, Purdue University, West Lafayette
https://www.researchgate.net/profile/Ma ... rriers.pdf

Fiolet, T., Srour, B., Sellem, L., Kesse-Guyot, E., Allès, B., Méjean, C., Deschasaux, M., Fassier, P., Latino-Martel, P., Beslay, M., Hercberg, S., Lavalette, C., Monteiro, C. A., Julia, C., … Touvier, M. (2018). Consumption of ultra-processed foods and cancer risk: results from NutriNet-Santé prospective cohort. BMJ (Clinical research ed.), 360, k322.

Naast onderzoek naar verse en onbewerkte voeding zijn er ook bij honden studies gedaan die aantonen dat calorie-restrictie zorgt voor een langer en gezonder leven. Daarvoor moet je ff zoeken op "diet of calorie restriction" en "life span"
Laatst gewijzigd door sirene op 07 apr 2021 08:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
Gebruikersavatar
schelsey
Zeer actief
Berichten: 1515
Lid geworden op: 20 jan 2003 17:32
Mijn ras(sen): Bernerteefjes Nisha en Mila
Aantal honden: 3
Locatie: Brecht,Belgie

Re: Verband tumoren met (brok)voeding?

Ongelezen bericht door schelsey »

Zou ik niet durven beweren want kenji heeft nooit brok gegeten, enkel kvv en barf en kreeg toch kanker
Ook een kennis van mij haar 2 honden kregen kanker en aten heel hun leven barf
Toch ken ik ook veel mensen met brok honden die geen kanker kregen
Gebruikersavatar
sirene
Zeer actief
Berichten: 14192
Lid geworden op: 29 aug 2003 20:57
Contacteer:

Re: Verband tumoren met (brok)voeding?

Ongelezen bericht door sirene »

schelsey schreef: 05 apr 2021 19:12 Zou ik niet durven beweren want kenji heeft nooit brok gegeten, enkel kvv en barf en kreeg toch kanker
Ook een kennis van mij haar 2 honden kregen kanker en aten heel hun leven barf
Toch ken ik ook veel mensen met brok honden die geen kanker kregen
Als je iets wil meten doe je dat met grote aantallen honden. Daarnaast maakt het ras ook nogal uit want naast voeding en omgeving heb je ook nog een genetisch stukje. Rassen als de Berner en de flatcoat en sommige Belgische herders hebben nogal een predispositie, wat je ze ook voert. Daarnaast is niet elke KVV van dezelfde kwaliteit en hebben veel studies het juist over toevoegen van onbewerkte groente en fruit. Ik vind ook studies die een link leggen tussen teveel eten en het eten van te grote hoeveelheden vlees van mensen en honden in westerse landen waardoor ze een veel grotere kans hebben op prostaatkanker en borstkanker. Iets wat bij andere zoogdieren zeer zelden voor schijnt te komen.
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
S@ndr@
Zeer actief
Berichten: 63931
Lid geworden op: 24 jul 2006 14:13

Re: Verband tumoren met (brok)voeding?

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

Ik denk ook dat het een heel stukje complexer ligt dan alleen de voeding en Brok is te algemeen, en barf of vers ook
Gebruikersavatar
blacky
Zeer actief
Berichten: 8030
Lid geworden op: 18 mei 2007 20:37
Mijn ras(sen): Coton de Tuléar en Havanezer.
Aantal honden: 3

Re: Verband tumoren met (brok)voeding?

Ongelezen bericht door blacky »

ik wil me hier eigenlijk niet mee bezig houden. Dat klinkt misschien gek maar je kunt overal wel een basis voor het ontstaan van kanker vinden. Als je daar zo mee bezig bent heb je geen leven. Eigenlijk ga ik er stiekem van uit dat de controle op diervoeding zo goed is dat de kans minimaal is.
Wat al gezegd is, ook veel mensen krijgen kanker de oorzaak is niet altijd duidelijk. Ik vind het heel gevaarlijk om dan te stellen dat het dan wel aan de voeding gelegen moet hebben. (een schuld gevoel is zo geboren)
Afbeelding
gevni havanezers
Gebruikersavatar
dagmar88
Zeer actief
Berichten: 47376
Lid geworden op: 27 aug 2009 22:54

Re: Verband tumoren met (brok)voeding?

Ongelezen bericht door dagmar88 »

blacky schreef: 06 apr 2021 21:58 ik wil me hier eigenlijk niet mee bezig houden. Dat klinkt misschien gek maar je kunt overal wel een basis voor het ontstaan van kanker vinden. Als je daar zo mee bezig bent heb je geen leven. Eigenlijk ga ik er stiekem van uit dat de controle op diervoeding zo goed is dat de kans minimaal is.
Wat al gezegd is, ook veel mensen krijgen kanker de oorzaak is niet altijd duidelijk. Ik vind het heel gevaarlijk om dan te stellen dat het dan wel aan de voeding gelegen moet hebben. (een schuldgevoel is zo geboren)
Nee, dat staat er niet. Vandaar ook "grote aantallen" he. Als je cijfers direct op jezelf gaat lopen projecteren en je emoties laat beïnvloeden, kun je je er inderdaad beter ver van houden. Dat lijkt me eerder gevaarlijk.
Gebruikersavatar
blacky
Zeer actief
Berichten: 8030
Lid geworden op: 18 mei 2007 20:37
Mijn ras(sen): Coton de Tuléar en Havanezer.
Aantal honden: 3

Re: Verband tumoren met (brok)voeding?

Ongelezen bericht door blacky »

dagmar88 schreef: 06 apr 2021 23:03
blacky schreef: 06 apr 2021 21:58 ik wil me hier eigenlijk niet mee bezig houden. Dat klinkt misschien gek maar je kunt overal wel een basis voor het ontstaan van kanker vinden. Als je daar zo mee bezig bent heb je geen leven. Eigenlijk ga ik er stiekem van uit dat de controle op diervoeding zo goed is dat de kans minimaal is.
Wat al gezegd is, ook veel mensen krijgen kanker de oorzaak is niet altijd duidelijk. Ik vind het heel gevaarlijk om dan te stellen dat het dan wel aan de voeding gelegen moet hebben. (een schuldgevoel is zo geboren)
Nee, dat staat er niet. Vandaar ook "grote aantallen" he. Als je cijfers direct op jezelf gaat lopen projecteren en je emoties laat beïnvloeden, kun je je er inderdaad beter ver van houden. Dat lijkt me eerder gevaarlijk.
dat dus.
Afbeelding
gevni havanezers
Emma
Zeer actief
Berichten: 7768
Lid geworden op: 05 mar 2008 17:28
Mijn ras(sen): 2 raslozen, namelijk:1 grote husky maal Am. Bulldog, en 1 kleine jack hussel. Nu alleen nog de black and tan jack hussel.
Aantal honden: 1

Re: Verband tumoren met (brok)voeding?

Ongelezen bericht door Emma »

Nee ik denk dat je daar niet uit komt, omdat er teveel factoren meespelen.

Bovendien komt vlees uit een grote industrie vandaan. Ook de meeste biologisch vlees. Die dieren krijgen toevoegingen, en worden ook gefokt op eigenschappen. Dus in hoeverre zijn die dieren die je hond dan eet, gezond?
Die dieren worden niet eens oud, genoeg om kanker aan het licht te stellen. Dus nee, het is niet zwart - wit.
Gebruikersavatar
Crescent
Zeer actief
Berichten: 8549
Lid geworden op: 21 dec 2012 20:40
Aantal honden: 2
Locatie: Aan zee!

Re: Verband tumoren met (brok)voeding?

Ongelezen bericht door Crescent »

Specifieker gezegd: Ik vraag me af of de bereidingstemperatuur en de samenstelling van hondenvoeding mogelijk carcinogeen kan zijn, zeker indien het dier al een nadelig genenpakket heeft.
Dit zoek- en giswerk is naar aanleiding van veel verschillende (te) jonge honden in de buurt die ziek zijn geworden. Meerderen ervan op (super) premium brok.

Ik kwam een artikel tegen over samenstelling van soorten voer die weliswaar erg goed is (veel eiwit, graanvrij) maar door de bereidingstemperatuur van 120 graden Celsius, carcinogene stoffen zou bevatten.

https://www.chienvieetsante.com/blog/at ... t-nocives/
What do you hear, Starbuck?
-Nothing but the rain…
Gebruikersavatar
sirene
Zeer actief
Berichten: 14192
Lid geworden op: 29 aug 2003 20:57
Contacteer:

Re: Verband tumoren met (brok)voeding?

Ongelezen bericht door sirene »

Op basis van onderzoeken die ik heb gelezen zou ik inzetten op een divers dieet. Afwisseling. Regelmatig verse, onbewerkte groente en fruit. Gezonde kruiden.
Ik heb me nooit voor kunnen stellen dat het gezond kan zijn jarenlang dezelfde brok te eten. Dat geldt trouwens ook voor KVV. Afwisseling is altijd goed.
En natuurlijk heb je dan nog te maken met omgeving en een genenpakket. Maar als ik elke dag kant en klaar maaltijden eet moet ik ook niet verbaast zijn daar op termijn de gevolgen van te gaan merken.
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
Gebruikersavatar
dagmar88
Zeer actief
Berichten: 47376
Lid geworden op: 27 aug 2009 22:54

Re: Verband tumoren met (brok)voeding?

Ongelezen bericht door dagmar88 »

Tamara81 schreef: 07 apr 2021 18:53 Ik heb net voor mijn honden gekookt vanwege dit topic. Verse groenten, rijst, en vlees. Ze hebben er van gesmuld en het is voor herhaling vatbaar :ok: Als ik dit 1x per week zou doen en wat in de vriezer stop is het niet eens veel werk.
Oh, ik ben lui. Ik kook gewoon wat extra als ik voor mezelf toch bezig ben. Vroeger inderdaad zo'n heel uitgebalanceerd diepvriesprutje met weet ik veel wat voor verhouding blad- en knolgroenten :mrgreen:

Ze gaan bij mij tot nu toe allemaal veel te vroeg dood op goed, gevarieerd voer en hoofdzakelijk vers. Tussen de 18 maanden en 9 jaar.
Helaas, zoals Wolfsblut dat zegt, genetisch afval :LOL:
Het is shit. Jaap zal ook wel niet zo'n levensspannewonder zijn, al zijn alle broers en zussen tot nu toe vrij van epilepsie. Toch maar eens kijken hoe het met zijn coi gesteld is, ben wel benieuwd.
Voor de kleintjes heb ik goede hoop.
Gebruikersavatar
sirene
Zeer actief
Berichten: 14192
Lid geworden op: 29 aug 2003 20:57
Contacteer:

Re: Verband tumoren met (brok)voeding?

Ongelezen bericht door sirene »

dagmar88 schreef: 07 apr 2021 21:01

Oh, ik ben lui. Ik kook gewoon wat extra als ik voor mezelf toch bezig ben. Vroeger inderdaad zo'n heel uitgebalanceerd diepvriesprutje met weet ik veel wat voor verhouding blad- en knolgroenten :mrgreen:

Ze gaan bij mij tot nu toe allemaal veel te vroeg dood op goed, gevarieerd voer en hoofdzakelijk vers. Tussen de 18 maanden en 9 jaar.
Helaas, zoals Wolfsblut dat zegt, genetisch afval :LOL:
Het is shit. Jaap zal ook wel niet zo'n levensspannewonder zijn, al zijn alle broers en zussen tot nu toe vrij van epilepsie. Toch maar eens kijken hoe het met zijn coi gesteld is, ben wel benieuwd.
Voor de kleintjes heb ik goede hoop.
Volgens mij is dat extra koken juist prima hoor :ok:

Je moet ook gewoon geluk hebben.
Ik ken heel wat honden van mijn ras die ouder werden dan mijn honden. Die honden kregen gewone brokken, werden jaarlijks geënt en sommigen natuurlijk ook nog gecastreerd.
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
Gebruikersavatar
sirene
Zeer actief
Berichten: 14192
Lid geworden op: 29 aug 2003 20:57
Contacteer:

Re: Verband tumoren met (brok)voeding?

Ongelezen bericht door sirene »

Tamara81 schreef: 07 apr 2021 18:53 Ik heb net voor mijn honden gekookt vanwege dit topic. Verse groenten, rijst, en vlees. Ze hebben er van gesmuld en het is voor herhaling vatbaar :ok: Als ik dit 1x per week zou doen en wat in de vriezer stop is het niet eens veel werk.
Dit ga je misschien wel leuk vinden https://thenaturalcaninekitchen.com/recipes/
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
Gebruikersavatar
Crescent
Zeer actief
Berichten: 8549
Lid geworden op: 21 dec 2012 20:40
Aantal honden: 2
Locatie: Aan zee!

Re: Verband tumoren met (brok)voeding?

Ongelezen bericht door Crescent »

Even half off topic: een hond van 2 jaar met uitgezaaide lymfeklierkanker, dat is toch wel echt heel uitzonderlijk?
What do you hear, Starbuck?
-Nothing but the rain…
Gebruikersavatar
sirene
Zeer actief
Berichten: 14192
Lid geworden op: 29 aug 2003 20:57
Contacteer:

Re: Verband tumoren met (brok)voeding?

Ongelezen bericht door sirene »

Crescent schreef: 09 apr 2021 19:02 Even half off topic: een hond van 2 jaar met uitgezaaide lymfeklierkanker, dat is toch wel echt heel uitzonderlijk?
Ik heb er gelukkig geen ervaring mee. Maar er is ook nog zoiets als hele grote pech. Dat heb je bij mensen helaas ook.
Wat voor ras is het? Ze zouden eens kunnen zoeken op die mogelijke erfelijkheid van die specifieke kankersoort.
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
Gebruikersavatar
sirene
Zeer actief
Berichten: 14192
Lid geworden op: 29 aug 2003 20:57
Contacteer:

Re: Verband tumoren met (brok)voeding?

Ongelezen bericht door sirene »

dit hadden ze vast zelf ook al gelezen?
https://www.kankerbijdieren.nl/tumoren/ ... ierkanker/
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
Gebruikersavatar
Crescent
Zeer actief
Berichten: 8549
Lid geworden op: 21 dec 2012 20:40
Aantal honden: 2
Locatie: Aan zee!

Re: Verband tumoren met (brok)voeding?

Ongelezen bericht door Crescent »

sirene schreef: 09 apr 2021 19:10
Crescent schreef: 09 apr 2021 19:02 Even half off topic: een hond van 2 jaar met uitgezaaide lymfeklierkanker, dat is toch wel echt heel uitzonderlijk?
Ik heb er gelukkig geen ervaring mee. Maar er is ook nog zoiets als hele grote pech. Dat heb je bij mensen helaas ook.
Wat voor ras is het? Ze zouden eens kunnen zoeken op die mogelijke erfelijkheid van die specifieke kankersoort.
Reu is Rottweiler x Akita
Teef is husky.
What do you hear, Starbuck?
-Nothing but the rain…
Gebruikersavatar
dagmar88
Zeer actief
Berichten: 47376
Lid geworden op: 27 aug 2009 22:54

Re: Verband tumoren met (brok)voeding?

Ongelezen bericht door dagmar88 »

Crescent schreef: 09 apr 2021 19:21Reu is Rottweiler x Akita
Teef is husky.
Die rothond?

Die van mij was anderhalf en een rottweilermix. Resultaat van een broodfokker die de honden het zelf uit liet zoeken op een veldje.
Is de dag na de diagnose ingeslapen. Dat hele nest is geen zes geworden dacht ik, verwanten ook niet. Allemaal of ziek, of inslaapwaardige agressie naar mens en hond.
Gebruikersavatar
Crescent
Zeer actief
Berichten: 8549
Lid geworden op: 21 dec 2012 20:40
Aantal honden: 2
Locatie: Aan zee!

Re: Verband tumoren met (brok)voeding?

Ongelezen bericht door Crescent »

dagmar88 schreef: 09 apr 2021 19:48
Crescent schreef: 09 apr 2021 19:21Reu is Rottweiler x Akita
Teef is husky.
Die rothond?

Die van mij was anderhalf en een rottweilermix. Resultaat van een broodfokker die de honden het zelf uit liet zoeken op een veldje.
Is de dag na de diagnose ingeslapen. Dat hele nest is geen zes geworden dacht ik, verwanten ook niet. Allemaal of ziek, of inslaapwaardige agressie naar mens en hond.
Nee, een broer van haar.
What do you hear, Starbuck?
-Nothing but the rain…
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”