Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! [url=https://www.hondenforum.nl/plaza/viewtopic.php?t=338121]Klik hier om te reageren


Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!


Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Baarmoederontsteking...?

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

Persistence
Zeer actief
Berichten: 4745
Lid geworden op: 17 jan 2016 20:05

Baarmoederontsteking...?

Ongelezen bericht door Persistence »

Iets wat altijd in m'n hoofd blijft zitten door de horrorverhalen die je erover hoort.

Bella eet al een week haar brokken niet. Het begon met eerst 's ochtends alleen niet, nu geen enkele maaltijd meer, terwijl ze normaal vrat als een dijkwerker.
Kan dit het begin zijn van een BMO of is het dramaqueen gedrag?

- ze heeft ook andere smaak voer, ik dacht misschien vind ze de smaak niet lekker, andere smaak gepakt maar nee ook niet, met wat water erbij ook niet.
- metalen bak verwisseld voor plastic bak (maakt dus ook niks uit)
- ze vreet wel van straat, en dingen als een pensstaafje gaan er wel in
- trekspelletje met flos doet ze wel, zie ook niks geks aan gebit.
- haal haar bak met eten weg als ze niet wilt, maar later wilt ze het ook niet. Je zou toch denken dat ze vanzelf weer een keer honger krijgt.
- ze drinkt en plast normaal
- temperatuur was gister 37,2 graden en vandaag 37,6 graden.
- geen dikke buik
- goed actief
- geen uitvloeiing, maar Victor staat er wel ineens verdacht veel aan te likken. Ze is tot eerste week januari loops geweest.
- ontlasting eerst goed, daarna soms wat dunner.
- af en toe geeft ze over na gras eten. 1x per maand ofzo. Zie niet dat ze verder misselijk is.

Gezien de giardia-historie met Vic wil ik haar daar ook op laten testen, maar ze heeft net een panacur-kuur achter de rug ivm behandeling Vic, dus ik moet nog even wachten daarmee.
Gebruikersavatar
ranetje
Zeer actief
Berichten: 54872
Lid geworden op: 10 apr 2006 11:41
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1
Locatie: Gelderland

Re: Baarmoederontsteking...?

Ongelezen bericht door ranetje »

Heeft ze neiging tot nestelen?

Anders zou ik toch het zekere voor het onzekere nemen en contact met de DA opnemen.
Misschien niet nu, maar wel morgen ochtend.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Persistence
Zeer actief
Berichten: 4745
Lid geworden op: 17 jan 2016 20:05

Re: Baarmoederontsteking...?

Ongelezen bericht door Persistence »

ranetje schreef: 28 mar 2021 21:17 Heeft ze neiging tot nestelen?

Anders zou ik toch het zekere voor het onzekere nemen en contact met de DA opnemen.
Misschien niet nu, maar wel morgen ochtend.
Wat bedoel je precies met nestelen? Ze graaft wel graag in haar mand, maar dat deed ze eerder ook. Ze verzamelt geen knuffels ofzo.
Trouwens, ze graaft nu wel in haar schapenvacht, dat moet op een holletje liggen. Dat is wel vrij nieuw.
Maar wat heeft dat met BMO te maken precies?
Persistence
Zeer actief
Berichten: 4745
Lid geworden op: 17 jan 2016 20:05

Re: Baarmoederontsteking...?

Ongelezen bericht door Persistence »

Hoe kunnen ze zien of er wat aan de hand is? Met een echo?
Persistence
Zeer actief
Berichten: 4745
Lid geworden op: 17 jan 2016 20:05

Re: Baarmoederontsteking...?

Ongelezen bericht door Persistence »

Ik heb nul ervaring met schijndracht, maar dan denk ik meer aan verzameldrang en lactatie en dat is beide niet aan de orde. Ik voel ook niet dat de melkklieren opgezet zijn ofzo. Waarom denken jullie daar toch aan? Ik ben oprecht benieuwd.

Een dierenartsbezoek is al een opgave met haar, ze vind vreemde mensen eng en blaft alles bij elkaar. Bij de echo van Victor laatst moest ik die in een kliniek achterlaten ivm corona. Heb er nu al buikpijn van als ik haar bij (voor haar) vreemden moet achterlaten.
Gebruikersavatar
dagmar88
Zeer actief
Berichten: 47376
Lid geworden op: 27 aug 2009 22:54

Re: Baarmoederontsteking...?

Ongelezen bericht door dagmar88 »

Persistence schreef: 28 mar 2021 22:12 Ik heb nul ervaring met schijndracht, maar dan denk ik meer aan verzameldrang en lactatie en dat is beide niet aan de orde. Ik voel ook niet dat de melkklieren opgezet zijn ofzo. Waarom denken jullie daar toch aan? Ik ben oprecht benieuwd.
Iedere teef wordt schijndrachtig na de loopsheid. Charlie was zowel qua loopsheid en schijndracht heel extreem, bij Zus merk je praktisch niets.
Eerst een beetje hekserig, dan een beetje mieperig.

Is ze op gewicht?
Gebruikersavatar
Ramiek
Zeer actief
Berichten: 4603
Lid geworden op: 24 jan 2009 16:41
Mijn ras(sen): borderterrier
Aantal honden: 2
Locatie: Leiden
Contacteer:

Re: Baarmoederontsteking...?

Ongelezen bericht door Ramiek »

Mijn teven aten altijd slecht of niet rond deze periode na een loopsheid, ik zou me niet teveel zorgen maken.
groetjes van Annemiek

Afbeelding
*Rana 23-7-2015
http://www.ramiek.nl
maart
Zeer actief
Berichten: 13207
Lid geworden op: 05 aug 2005 17:28
Mijn ras(sen): Mechelse herders
Locatie: West-Vlaanderen

Re: Baarmoederontsteking...?

Ongelezen bericht door maart »

Ds deed ineens ook een beetje anders na een loopsheid. Zij bleek dus wel een heel erg beginnende BMO te hebben.
Laten checken kan nooit kwaad, ik was blij dat ik er zo vroeg bij was in alle geval.
Persistence
Zeer actief
Berichten: 4745
Lid geworden op: 17 jan 2016 20:05

Re: Baarmoederontsteking...?

Ongelezen bericht door Persistence »

Zinodo schreef: 28 mar 2021 22:27 Ik dacht aan schijnzwangerschap omdat je zelf het woord drama queen gedrag noemde :engel: en omdat het qua tijd na de loopsheid wel zou kunnen kloppen en ze heeft geen koorts. Alleen neus ophalen voor eten zou ik niet direct linken aan een BMO. Niet iedere hond hoeft echt uitgesproken nesteldrang te tonen bij een schijnzwangerschap maar aanstellen is wel een pré. Dat hoort erbij :F:
Overigens doe ik liever een dierenarts check te veel dan één te weinig. Als je het niet vertrouwt vooral doen!
Als ik op BMO google dan vind ik steeds 'minder eetlust', vandaar. Ik zit nog niet bij de dierenarts omdat alles verder behalve het eten eigenlijk goed is (en ze alle 'lekkere' dingen wel eet). Ze doet verder niet aan alsof ze niet lekker is.
Ze is qua energie nu op haar top juist, dat slome van de loopsheid is er helemaal af.
dagmar88 schreef: 28 mar 2021 22:58
Persistence schreef: 28 mar 2021 22:12 Ik heb nul ervaring met schijndracht, maar dan denk ik meer aan verzameldrang en lactatie en dat is beide niet aan de orde. Ik voel ook niet dat de melkklieren opgezet zijn ofzo. Waarom denken jullie daar toch aan? Ik ben oprecht benieuwd.
Iedere teef wordt schijndrachtig na de loopsheid. Charlie was zowel qua loopsheid en schijndracht heel extreem, bij Zus merk je praktisch niets.
Eerst een beetje hekserig, dan een beetje mieperig.

Is ze op gewicht?
Ja, ze is (nog wel) op gewicht. Na haar vorige loopsheid heb ik niks bijzonders qua eten gemerkt.
Ze zit nu wel veel vocaal te 'zeuren' om van alles, dat deed ze eerder niet. En hekserig (was ze al) is ze nu wel extreem, moet zich bij alles laten horen en gelden.
Ramiek schreef: 29 mar 2021 04:02 Mijn teven aten altijd slecht of niet rond deze periode na een loopsheid, ik zou me niet teveel zorgen maken.
Dat stelt me een beetje gerust. En voor hoe lang was die periode dan?

Misschien een stomme vraag maar kun je schijnzwangerheid laten 'meten' ofzo?
Persistence
Zeer actief
Berichten: 4745
Lid geworden op: 17 jan 2016 20:05

Re: Baarmoederontsteking...?

Ongelezen bericht door Persistence »

maart schreef: 29 mar 2021 07:17 Ds deed ineens ook een beetje anders na een loopsheid. Zij bleek dus wel een heel erg beginnende BMO te hebben.
Laten checken kan nooit kwaad, ik was blij dat ik er zo vroeg bij was in alle geval.
Gelukkig dat je er op tijd bij was! Wat merkte je dan aan haar? Hoe oud is ze?
maart
Zeer actief
Berichten: 13207
Lid geworden op: 05 aug 2005 17:28
Mijn ras(sen): Mechelse herders
Locatie: West-Vlaanderen

Re: Baarmoederontsteking...?

Ongelezen bericht door maart »

Persistence schreef: 29 mar 2021 07:23
maart schreef: 29 mar 2021 07:17 Ds deed ineens ook een beetje anders na een loopsheid. Zij bleek dus wel een heel erg beginnende BMO te hebben.
Laten checken kan nooit kwaad, ik was blij dat ik er zo vroeg bij was in alle geval.
Gelukkig dat je er op tijd bij was! Wat merkte je dan aan haar? Hoe oud is ze?
vandaag exact 3 jaar geleden is ze voor eeuwig 13,5 jaar gebleven :mrgreen:
Ze was wat tammer dan anders, gewoon wat stiller, weinig eetlust. Heel miniem hoor, maar ze was niet in haar normale doen. Het voelde voor mij toen gewoon niet ok aan, en dat bleek het ook niet te zijn.
ik denk dat ze een jaar of 8 was.
Gebruikersavatar
dagmar88
Zeer actief
Berichten: 47376
Lid geworden op: 27 aug 2009 22:54

Re: Baarmoederontsteking...?

Ongelezen bericht door dagmar88 »

Persistence schreef: 29 mar 2021 07:22 Ja, ze is (nog wel) op gewicht. Na haar vorige loopsheid heb ik niks bijzonders qua eten gemerkt.
Ze zit nu wel veel vocaal te 'zeuren' om van alles, dat deed ze eerder niet. En hekserig (was ze al) is ze nu wel extreem, moet zich bij alles laten horen en gelden.
:mrgreen: Ja. Voor Zus scheelt het ook niet veel met normaal haha. Net even een tandje extra en dat is dan weer over zodra ze loops wordt.

Ze is bijna twee en ik denk steeds dat ze slecht eet. Ze heeft ook wel zo'n fase; alles behalve smuldier compleet en kippenbouten is vies en wordt letterlijk met lange tanden gegeten terwijl ze mij beschuldigend aankijkt.
Maar ze blijft rond en gezond, dus ze zal inmiddels gewoon minder nodig hebben.
Gebruikersavatar
** Angela **
Zeer actief
Berichten: 8649
Lid geworden op: 11 aug 2008 15:08
Mijn ras(sen): Duitse herder
Aantal honden: 3

Re: Baarmoederontsteking...?

Ongelezen bericht door ** Angela ** »

Ik heb ook wel eens bij de dierenarts gestaan hoor dat ik dacht dat de dame in kwestie bmo had
2 mnd ervoor loops geweest , had schijndracht kunnen zijn
Maar heel haar gedrag klopte niet met wat ze normaal liet zien met schijndracht
Echo en al gehad , maar dus hartstikke schijndrachtig

Als t je niet lekker zit gewoon ff langs de dierenarts
Beter voor niks gaan dan dat er wel wat is en je gaat niet want ..
Many people walk in and out our lives, but only true friends leave footprints
Persistence
Zeer actief
Berichten: 4745
Lid geworden op: 17 jan 2016 20:05

Re: Baarmoederontsteking...?

Ongelezen bericht door Persistence »

maart schreef: 29 mar 2021 07:53 vandaag exact 3 jaar geleden is ze voor eeuwig 13,5 jaar gebleven :mrgreen:
Ze was wat tammer dan anders, gewoon wat stiller, weinig eetlust. Heel miniem hoor, maar ze was niet in haar normale doen. Het voelde voor mij toen gewoon niet ok aan, en dat bleek het ook niet te zijn.
ik denk dat ze een jaar of 8 was.
Oh :mrgreen: Ja vaak klopt je gevoel wel als die zegt dat er iets mis is.
dagmar88 schreef: 29 mar 2021 08:45 :mrgreen: Ja. Voor Zus scheelt het ook niet veel met normaal haha. Net even een tandje extra en dat is dan weer over zodra ze loops wordt.

Ze is bijna twee en ik denk steeds dat ze slecht eet. Ze heeft ook wel zo'n fase; alles behalve smuldier compleet en kippenbouten is vies en wordt letterlijk met lange tanden gegeten terwijl ze mij beschuldigend aankijkt.
Maar ze blijft rond en gezond, dus ze zal inmiddels gewoon minder nodig hebben.
Haha Zus is me er ook eentje. Dan heeft Bella het maar slecht met haar karige brokken.
Vanochtend moest ik haar uit de snackbarzak op straat trekken die toegewaaid kwam en waar nog speciaal-saus in zat... nu ligt ze op een botje te knagen. Ze wilt eigenlijk alles, behalve brokken nu dus.
** Angela ** schreef: 29 mar 2021 09:27 Ik heb ook wel eens bij de dierenarts gestaan hoor dat ik dacht dat de dame in kwestie bmo had
2 mnd ervoor loops geweest , had schijndracht kunnen zijn
Maar heel haar gedrag klopte niet met wat ze normaal liet zien met schijndracht
Echo en al gehad , maar dus hartstikke schijndrachtig

Als t je niet lekker zit gewoon ff langs de dierenarts
Beter voor niks gaan dan dat er wel wat is en je gaat niet want ..
Heb vanochtend de dierenarts gebeld, beter een keer te veel dan te weinig inderdaad. Had weliswaar de assistente aan de lijn maar die zag (ook) geen noodzaak om direct echo te laten maken, voornamelijk omdat ze dus wel gewoon eet, alleen haar brokken niet. Ze drinkt ook niet meer dan normaal. Ze denkt ook meer aan schijnzwanger. Afgesproken dat ik nog even een dag of 2 aankijk.
Bella is 1,5 jaar nu.
Tamara81 schreef: 29 mar 2021 09:34 Ik denk ook aan schijnzwangerschap, dit klopt ook met de laatste loopsheid van Bella. Piepen en zeuren kan erbij horen, en slechte eetlust ook, en tal van andere symptomen. Elke teef heeft er in meer of mindere mate last van.

Een bmo zie je al in eerdere fase na de loopsheid ootreden, nog voordat de schijndracht optreed (heb ik ergens gelezen). En kenmerk van bmo kan zijn dat de teef meer gaat drinken.

Laten checken of goed in de gaten houden dus. Jammer dat Bella niet graag naar de DA gaat, want dit is nu wel een drempel. Maar gelukkig kan je er nu goed op letten of het geen bmo is.

Schijndracht is denk ik vast wel te meten hormonaal gezien. Maar meestal meet je het door naar je teef te kijken en te zien hoe ze zich gedraagt. Na de loopsheid is er veel progesteron aanwezig in het lichaam van de teef, en ongeveer 2 tot 3 maanden na de loopsheid komt er een plotselinge snelle daling van progesteron. Hierdoor wordt prolactine aangemaakt wat voor zwelling van de tepels kan zorgen en soms melkgifte. De teef zou op deze manier voor pups kunnen zorgen van een ranghogere teef uit haar roedel (zo gaat het bij de wolf).

Bella hoeft geen dikke tepels te hebben, maar het kan dus wel. Bij elke teef is het anders.

Fet heeft veel last van haar schijndracht. Aan het eind begint ze holletjes te graven (nestelen); er komt melk uit haar tepels en ze kan gaan piepen en onrustig zijn. Dat is meestal weer zo voorbij en ik geef haar dan zoveel mogelijk afleiding. Ze krijgt homeopathische druppels en hiervan merk ik wel een klein beetje verschil qua zwelling van de tepels.
Oh, ik had juist ergens gelezen dat de kans op een BMO groter was tijdens een schijndracht.
Het verbaast mij eigenlijk dat dat nestelen iets voor teefjes is, Victor doet het namelijk ook vaak voordat hij gaat liggen. Zijn bed opmaken noem ik het altijd.
Uit nieuwsgierigheid: welke druppels gebruik je?
Gebruikersavatar
ranetje
Zeer actief
Berichten: 54872
Lid geworden op: 10 apr 2006 11:41
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1
Locatie: Gelderland

Re: Baarmoederontsteking...?

Ongelezen bericht door ranetje »

Persistence schreef: 28 mar 2021 21:18
ranetje schreef: 28 mar 2021 21:17 Heeft ze neiging tot nestelen?

Anders zou ik toch het zekere voor het onzekere nemen en contact met de DA opnemen.
Misschien niet nu, maar wel morgen ochtend.
Wat bedoel je precies met nestelen? Ze graaft wel graag in haar mand, maar dat deed ze eerder ook. Ze verzamelt geen knuffels ofzo.
Trouwens, ze graaft nu wel in haar schapenvacht, dat moet op een holletje liggen. Dat is wel vrij nieuw.
Maar wat heeft dat met BMO te maken precies?
Sorry, niet eerder kunnen reageren, maar de anderen hebben je al bijgepraat. :ok:
Nestelen heeft niks met BMO te maken, maar ze zit aan het einde van de "schijndracht", dus er komen pups :tongue: dus maak je een nestje als hond.

Overigens, bij twijfel overleggen met de DA is niks mis mee en dat heb je dus ook gedaan.
Als je toch gaat twijfelen kan je eventueel een echo laten maken om te zien of alles ok is.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Persistence
Zeer actief
Berichten: 4745
Lid geworden op: 17 jan 2016 20:05

Re: Baarmoederontsteking...?

Ongelezen bericht door Persistence »

Ben inmiddels wel een beetje gerustgesteld. Ze probeert in kussens en vachtjes te graven, dat is het nestelen denk ik?
Nu ik erover nadenkt, dat heeft ze de vorige keer ook wel gedaan.
Gebruikersavatar
Doyaquba
Zeer actief
Berichten: 2041
Lid geworden op: 03 jul 2019 20:30
Mijn ras(sen): Boxer
Aantal honden: 1

Re: Baarmoederontsteking...?

Ongelezen bericht door Doyaquba »

Persistence schreef: 29 mar 2021 19:16 Ben inmiddels wel een beetje gerustgesteld. Ze probeert in kussens en vachtjes te graven, dat is het nestelen denk ik?
Nu ik erover nadenkt, dat heeft ze de vorige keer ook wel gedaan.
Jep. Klinkt wel als schijndracht hoor, het slecht eten ook, of alleen lekkere dingen haha :tongue: het zijn gewoon miepjes...
Gebruikersavatar
ranetje
Zeer actief
Berichten: 54872
Lid geworden op: 10 apr 2006 11:41
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1
Locatie: Gelderland

Re: Baarmoederontsteking...?

Ongelezen bericht door ranetje »

Persistence schreef: 29 mar 2021 19:16 Ben inmiddels wel een beetje gerustgesteld. Ze probeert in kussens en vachtjes te graven, dat is het nestelen denk ik?
Nu ik erover nadenkt, dat heeft ze de vorige keer ook wel gedaan.
Yep :ok:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
jome
Zeer actief
Berichten: 1027
Lid geworden op: 22 feb 2014 10:51
Mijn ras(sen): Labrador

Re: Baarmoederontsteking...?

Ongelezen bericht door jome »

Voor mij klinkt het ook als schijndracht.
Puur schijnzwanger hielp mijn teef, alleen werkt dit het best als je het vanaf de loopsheid geeft.
Mocht het idd schijndracht zijn dan zou ik dit de volgende loopsheid inzetten
Persistence
Zeer actief
Berichten: 4745
Lid geworden op: 17 jan 2016 20:05

Re: Baarmoederontsteking...?

Ongelezen bericht door Persistence »

Ben wat blikvoer bij haar brokken gaan doen en ‘s avond had ze haar bakje weer leeg. Alleen ‘s ochtends likt ze het blikvoer eraf en kan ik een bakje afgelikte brokken ophalen. Nouja verder eet ze wel alles en ze is erg levendig en trekt de hele speelgoedmand leeg, niet om de speeltje te verzamelen maar om ze als een tornado door het huis dood te schudden. Ze heeft zojuist de staf van Sinterklaas eraf gerukt. Zo ken ik haar weer. Ze likt nog wel steeds veel aan zichzelf.
Hoe lang duurt zo’n schijndracht eigenlijk?
Gebruikersavatar
ranetje
Zeer actief
Berichten: 54872
Lid geworden op: 10 apr 2006 11:41
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1
Locatie: Gelderland

Re: Baarmoederontsteking...?

Ongelezen bericht door ranetje »

Persistence schreef: 01 apr 2021 06:42 Ben wat blikvoer bij haar brokken gaan doen en ‘s avond had ze haar bakje weer leeg. Alleen ‘s ochtends likt ze het blikvoer eraf en kan ik een bakje afgelikte brokken ophalen. Nouja verder eet ze wel alles en ze is erg levendig en trekt de hele speelgoedmand leeg, niet om de speeltje te verzamelen maar om ze als een tornado door het huis dood te schudden. Ze heeft zojuist de staf van Sinterklaas eraf gerukt. Zo ken ik haar weer. Ze likt nog wel steeds veel aan zichzelf.
Hoe lang duurt zo’n schijndracht eigenlijk?
Dat varieert.
Doorgaans een paar dagen tot een week nadat de "pups geboren" zijn.
Het is nu toch aan het einde van de schijndracht?
(Ongeveer 60 dagen na de loopsheid).
Veel afleiden helpt.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Gebruikersavatar
dagmar88
Zeer actief
Berichten: 47376
Lid geworden op: 27 aug 2009 22:54

Re: Baarmoederontsteking...?

Ongelezen bericht door dagmar88 »

Lactatie begint pas rond de schijnbevalling en kan makkelijk weken aanhouden.
Datzelfde geldt natuurlijk voor minder extreme hormonale reacties.
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”