Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! [url=https://www.hondenforum.nl/plaza/viewtopic.php?t=338121]Klik hier om te reageren


Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!


Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

beetje dringend/vaccinatiie tegen leptospirose

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

liljebo
Zeer actief
Berichten: 385
Lid geworden op: 10 apr 2008 08:44
Locatie: forsheda, Zweden

beetje dringend/vaccinatiie tegen leptospirose

Ongelezen bericht door liljebo »

Beetje dringend omdat ik vanmiddag sowieso naar de d.a. moet met mijn hond en een beetje laat (vanmorgen dus) in de pas keek of er nog vaccinaties nodig zijn, zodat het gelijktijdig kan :oohja:

We hebben een Ierlandse hond geadopteerd, mei vorig jaar. Beestje was toen 4 maanden en volledig geent, onder andere tegen leptospirose.
Nu loopt deze enting in april af, maar hier in Zweden (waar ik woon dus) is een dergelijke enting niet echt gebruikelijk, omdat de ziekte hier nauwelijks voorkomt en al helemaal niet in ernstige vorm.
Maar we verhuizen rond augustus of zo weer naar Nederland. En rondsurfend op google kom ik verschillende meningen tegen. Sommige sites zeggen dat je wel moet enten tegen lepto omdat het een ernstig verloop kan hebben, terwijl andere sites waarschuwen voor overdreven entingen en lepto in feite niet nodig vinden.

Dus wat is nu wijsheid? MIsschien tref ik hier wat meer info aan?
Gebruikersavatar
ellen en de birmanen
Zeer actief
Berichten: 5181
Lid geworden op: 30 nov 2010 15:39
Mijn ras(sen): 4 tollers
Aantal honden: 4
Locatie: voorburg

Re: beetje dringend/vaccinatiie tegen leptospirose

Ongelezen bericht door ellen en de birmanen »

mijn honden worden al zeker 6 jaar niet meer ingeënt tegen de ziekte van weil. ze zwemmen in alles als er maar water in staat. ik vind het risico van bijwerkingen te groot tegenover het risico dat ze ziekte van weil op kunnen lopen. zodra ik een vermoeden heb dat ze ziek zijn laat ik bloedonderzoek doen en daarna op ab (doxycycline) zetten. weil is een bacterie die niet tegen de ab kan.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Berichten: 15808
Lid geworden op: 30 dec 2014 16:43
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Aantal honden: 2
Locatie: Krimpen aan den IJssel
Contacteer:

Re: beetje dringend/vaccinatiie tegen leptospirose

Ongelezen bericht door Fotogravinnetje »

Elco heeft hem als pup gehad, maar daarna niet meer. Gait nooit. De enting werkt maar beperkt, heeft relatief veel bijwerkingen en Weil is, mits op tijd herkend, over het algemeen zeer goed te behandelen. De voordelen van wel enten wegen wat mij betreft niet op tegen de nadelen van niet enten en omgekeerd. Mijn jongens zwemmen wel
maart
Zeer actief
Berichten: 13207
Lid geworden op: 05 aug 2005 17:28
Mijn ras(sen): Mechelse herders
Locatie: West-Vlaanderen

Re: beetje dringend/vaccinatiie tegen leptospirose

Ongelezen bericht door maart »

Ik laat ze wel enten, nog nooit hebben ze last gehad van bijwerkingen.
Gebruikersavatar
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Berichten: 15808
Lid geworden op: 30 dec 2014 16:43
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Aantal honden: 2
Locatie: Krimpen aan den IJssel
Contacteer:

Re: beetje dringend/vaccinatiie tegen leptospirose

Ongelezen bericht door Fotogravinnetje »

De WSAVA raadt aan om elk jaar opnieuw te evalueren of je hond een bewezen verhoogd risico loopt op het oplopen van een van de lepto-stammen waartegen geënt wordt. Veel dierenartsen redeneren: veel water, dus veel ratten, dus verhoogd risico. Maar dat zegt naar mijn mening niet dat je hond een bewezen verhoogd risico loopt op 1 van die 4 stammen waartegen geënt wordt. Als hier in de buurt Weil geconstateerd wordt bij niet-ingeënte hond én er wordt bepaald welke stam daar verantwoordelijk voor is én dat is er eentje waartegen de enting beschermt, dan krijgen mijn jongens de enting uiteraard wel, want dan heb je dat bewezen verhoogde risico.
Gebruikersavatar
Doyaquba
Zeer actief
Berichten: 2041
Lid geworden op: 03 jul 2019 20:30
Mijn ras(sen): Boxer
Aantal honden: 1

Re: beetje dringend/vaccinatiie tegen leptospirose

Ongelezen bericht door Doyaquba »

maart schreef: 08 mar 2021 08:57 Ik laat ze wel enten, nog nooit hebben ze last gehad van bijwerkingen.
Hier ook inderdaad
Gebruikersavatar
crutz
Zeer actief
Berichten: 35424
Lid geworden op: 22 apr 2002 00:24
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Locatie: Zegveld
Contacteer:

Re: beetje dringend/vaccinatiie tegen leptospirose

Ongelezen bericht door crutz »

Doyaquba schreef:
maart schreef: 08 mar 2021 08:57 Ik laat ze wel enten, nog nooit hebben ze last gehad van bijwerkingen.
Hier ook inderdaad
Idem
Jetski
Zeer actief
Berichten: 912
Lid geworden op: 21 apr 2015 15:19

Re: beetje dringend/vaccinatiie tegen leptospirose

Ongelezen bericht door Jetski »

Ollie krijgt elk jaar de weil inenting in het voorjaar. Net vorige week weer gehad.
Het is tenslotte een waterhond :lol1:
De enting werkt maar een paar maanden daarom niet te vroeg in het seizoen.
Als je langer dan een jaar geen nieuwe weil enting geeft moet er weer een booster (als dat zo heet?) gegeven worden..
Ollie heeft geen bijwerkingen.
Gebruikersavatar
Wilma
Zeer actief
Berichten: 4006
Lid geworden op: 22 apr 2002 06:00
Mijn ras(sen): Gos d'Àtura Catalá
Aantal honden: 1
Locatie: Zweden
Contacteer:

Re: beetje dringend/vaccinatiie tegen leptospirose

Ongelezen bericht door Wilma »

Ik weet niet naar welke dierenkliniek je gaat maar niet alle klinieken in Zweden hebben de L4 in huis. Vaak moet het besteld worden.
Heb je überhaupt al nagevraagd of je die enting vandaag kan laten zetten?
Afbeelding
Website over onze honden en Tatrahond database
♥ Jelka ♥ * 09-07-2001 - † 16-05-2014 & ♥ Jurek ♥ * 02-04-2002 - † 17-07-2014
liljebo
Zeer actief
Berichten: 385
Lid geworden op: 10 apr 2008 08:44
Locatie: forsheda, Zweden

Re: beetje dringend/vaccinatiie tegen leptospirose

Ongelezen bericht door liljebo »

Wilma schreef: 08 mar 2021 09:15 Ik weet niet naar welke dierenkliniek je gaat maar niet alle klinieken in Zweden hebben de L4 in huis. Vaak moet het besteld worden.
Heb je überhaupt al nagevraagd of je die enting vandaag kan laten zetten?
Nee, niet echt. Is inderdaad ook van belang. Maar gezien de info die ik nu heb, heb ik besloten om het sowieso niet nu te doen.
liljebo
Zeer actief
Berichten: 385
Lid geworden op: 10 apr 2008 08:44
Locatie: forsheda, Zweden

Re: beetje dringend/vaccinatiie tegen leptospirose

Ongelezen bericht door liljebo »

Iedereen heel erg bedankt voor de info. Dat een enting niet altijd zonder risico is en geen volledige bescherming geeft, heb ik inderdaad ook gelezen. Met alles wat ik nu via internet en vooral ook via jullie redenaties heb gelezen, heb ik besloten om in ieder geval nu niet daartegen te enten. Dat zou dus sowieso te vroeg zijn, maar het hangt er ook nog maar vanaf waar we straks in Nederland exact gaan wonen. Dat is voor iedereen, inclusief onszelf, nog een verrassing. haha. Maar onze hond vindt pootje baden wel lekker, maar is geen echte waterhond en ik denk dat ik straks gewoon aan de hand van de situatie ter plekke de beslissing moet nemen of ik al dan niet hiertegen ent. En dus niet onnodig een prik erin duwen. Nogmaals bedankt iedereen. Ik ben een stuk wijzer geworden.
Gebruikersavatar
malinois
Zeer actief
Berichten: 57865
Lid geworden op: 16 aug 2003 18:40
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Re: beetje dringend/vaccinatiie tegen leptospirose

Ongelezen bericht door malinois »

ellen en de birmanen schreef:mijn honden worden al zeker 6 jaar niet meer ingeënt tegen de ziekte van weil. ze zwemmen in alles als er maar water in staat. ik vind het risico van bijwerkingen te groot tegenover het risico dat ze ziekte van weil op kunnen lopen. zodra ik een vermoeden heb dat ze ziek zijn laat ik bloedonderzoek doen en daarna op ab (doxycycline) zetten. weil is een bacterie die niet tegen de ab kan.
Dit dus, hier hetzelfde verhaal
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Gebruikersavatar
ranetje
Zeer actief
Berichten: 54872
Lid geworden op: 10 apr 2006 11:41
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1
Locatie: Gelderland

Re: beetje dringend/vaccinatiie tegen leptospirose

Ongelezen bericht door ranetje »

Ik heb er zo'n slechte ervaring mee (pup met verlamming) dat ik niet meer laat enten tegen weil.
(niet 100% zeker dat de enting de oorzaak is, maar de kans is erg groot)
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
~Suzanne~
Zeer actief
Berichten: 14006
Lid geworden op: 02 jul 2007 21:46

Re: beetje dringend/vaccinatiie tegen leptospirose

Ongelezen bericht door ~Suzanne~ »

Bij mij krijgen ze die vaccinatie niet, de rest laat ik titeren, kennelhoest enting komt er niet in en zelfs de Rabies sla ik over (ik ga niet met d ehonden naar het buitenland).

Het is een keus. Ja, ze kunnen dus weil krijgen... tsja.. gelukkig ben ik alert op symptomen dus als er wat is geef ik de DA wel ana dat ze niet gevaccineerd zijn.

ALS je al kiest om Weil te laten vaccineren.. dan niet tegelijk met de rest. Zeker Rabies apart laten zetten als die nodig is; dat is een belastende enting.

Suzanne
Gebruikersavatar
Crescent
Zeer actief
Berichten: 8549
Lid geworden op: 21 dec 2012 20:40
Aantal honden: 2
Locatie: Aan zee!

Re: beetje dringend/vaccinatiie tegen leptospirose

Ongelezen bericht door Crescent »

maar hier in Zweden (waar ik woon dus) is een dergelijke enting niet echt gebruikelijk, omdat de ziekte hier nauwelijks voorkomt en al helemaal niet in ernstige vorm.

Je zegt het eigenlijk zelf al. Alleen bij een hond die vol vuur in het riet aan het dansen is, zwemt, drinkt en vooral af en toe een rat vangt zou ik het wel doen. Maar dat gaat over Nederland.
What do you hear, Starbuck?
-Nothing but the rain…
Gebruikersavatar
Chihuahua-paws
Zeer actief
Berichten: 23470
Lid geworden op: 14 jul 2011 13:29
Mijn ras(sen): Chihuahua langhaar
Aantal honden: 2

Re: beetje dringend/vaccinatiie tegen leptospirose

Ongelezen bericht door Chihuahua-paws »

Hier krijgen ze niet de L4 enting.
Als jij die wel wil geven dan zou ik dat pas doen volgend jaar maart of april. Ivm de korte bescherming 😉
It's the animal, it's the animal, it's the animal instinct in me..

Toots we zullen je nooit vergeten. Rust zacht.
Persistence
Zeer actief
Berichten: 4745
Lid geworden op: 17 jan 2016 20:05

Re: beetje dringend/vaccinatiie tegen leptospirose

Ongelezen bericht door Persistence »

Jetski schreef: 08 mar 2021 09:13 Als je langer dan een jaar geen nieuwe weil enting geeft moet er weer een booster (als dat zo heet?) gegeven worden..
Oh, 2 keer een inenting dus.
Ik overwoog het ook voor Bella omdat dat echt een waterrat is en uit de smerigste sloten drinkt als ze de kan krijgt. Maar hierdoor twijfel ik toch weer.

Voor Vic doe ik het niet meer.
Jetski
Zeer actief
Berichten: 912
Lid geworden op: 21 apr 2015 15:19

Re: beetje dringend/vaccinatiie tegen leptospirose

Ongelezen bericht door Jetski »

Persistence schreef: 09 mar 2021 15:02
Jetski schreef: 08 mar 2021 09:13 Als je langer dan een jaar geen nieuwe weil enting geeft moet er weer een booster (als dat zo heet?) gegeven worden..
Oh, 2 keer een inenting dus.
Ik overwoog het ook voor Bella omdat dat echt een waterrat is en uit de smerigste sloten drinkt als ze de kan krijgt. Maar hierdoor twijfel ik toch weer.

Voor Vic doe ik het niet meer.
Ja de eerste keer moet als het goed is na ongeveer een maand herhaald worden..
Dennenappel
Zeer actief
Berichten: 864
Lid geworden op: 21 aug 2018 20:14
Aantal honden: 3

Re: beetje dringend/vaccinatiie tegen leptospirose

Ongelezen bericht door Dennenappel »

Ik doe het wel en bij honden die een beetje buitenleven hebben en veel met water in de weer zijn zou ik het zeker doen.
Ik heb nu al te vaak gehoord van honden die aan Weil zijn overleden en uit eerste hand dus geen indianenverhalen viavia.
Gebruikersavatar
ellen en de birmanen
Zeer actief
Berichten: 5181
Lid geworden op: 30 nov 2010 15:39
Mijn ras(sen): 4 tollers
Aantal honden: 4
Locatie: voorburg

Re: beetje dringend/vaccinatiie tegen leptospirose

Ongelezen bericht door ellen en de birmanen »

Dennenappel schreef: 09 mar 2021 15:49 Ik doe het wel en bij honden die een beetje buitenleven hebben en veel met water in de weer zijn zou ik het zeker doen.
Ik heb nu al te vaak gehoord van honden die aan Weil zijn overleden en uit eerste hand dus geen indianenverhalen viavia.
ik ken honden die overleden zijn aan weil terwijl deze waren ingeënt. en dan de eventuele bijwerkingen dan zeg ik nee.
Afbeelding
Gebruikersavatar
sirene
Zeer actief
Berichten: 14192
Lid geworden op: 29 aug 2003 20:57
Contacteer:

Re: beetje dringend/vaccinatiie tegen leptospirose

Ongelezen bericht door sirene »

Dennenappel schreef: 09 mar 2021 15:49 Ik doe het wel en bij honden die een beetje buitenleven hebben en veel met water in de weer zijn zou ik het zeker doen.
Ik heb nu al te vaak gehoord van honden die aan Weil zijn overleden en uit eerste hand dus geen indianenverhalen viavia.
Vertel eens? Ik ben echt benieuwd naar verhalen van overleden honden uit de eerste hand van ongevaccineerde honden. Ras, leeftijd, waar?
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
Gebruikersavatar
sirene
Zeer actief
Berichten: 14192
Lid geworden op: 29 aug 2003 20:57
Contacteer:

Re: beetje dringend/vaccinatiie tegen leptospirose

Ongelezen bericht door sirene »

Dennenappel schreef: 09 mar 2021 15:49 Ik doe het wel en bij honden die een beetje buitenleven hebben en veel met water in de weer zijn zou ik het zeker doen.
Ik heb nu al te vaak gehoord van honden die aan Weil zijn overleden en uit eerste hand dus geen indianenverhalen viavia.
Ik ben echt heel benieuwd naar al die honden die aan Weil zijn overleden. Doe eens meer info aub?
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
Gebruikersavatar
crutz
Zeer actief
Berichten: 35424
Lid geworden op: 22 apr 2002 00:24
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Locatie: Zegveld
Contacteer:

Re: beetje dringend/vaccinatiie tegen leptospirose

Ongelezen bericht door crutz »

sirene schreef: 19 mar 2021 15:25
Dennenappel schreef: 09 mar 2021 15:49 Ik doe het wel en bij honden die een beetje buitenleven hebben en veel met water in de weer zijn zou ik het zeker doen.
Ik heb nu al te vaak gehoord van honden die aan Weil zijn overleden en uit eerste hand dus geen indianenverhalen viavia.
Ik ben echt heel benieuwd naar al die honden die aan Weil zijn overleden. Doe eens meer info aub?
hier 1 pup van 11,5 week
in waterrijk gebied waar ook veel ratten liepen (mijn terreinhonden vingen geregeld een rat)
2 dagen voor ziek worden gevaccineerd
bij sectie lento aangetoond en antistoffen veel te hoog om van de vaccinatie te kunnen zijn
helaas kon omdat er AB toegediend was voor de bloedafname geen serovar vastgesteld worden, alle andere doodsoorzaken zijn wel uitgesloten (sectie is in Utrecht gedaan, niet door de eigen dierenarts dus, en ook uitgebreid)
geen van mijn andere honden ziek en de overige pups waren al een tijdje weg
van de overige honden urine laten testen om te kunnen zien of het bv een serovar was waar de volwassen honden minder last van zouden hebben, maar zij waren allen niet besmet (wel allen al jaren op rij gevaccineerd)
Gebruikersavatar
sirene
Zeer actief
Berichten: 14192
Lid geworden op: 29 aug 2003 20:57
Contacteer:

Re: beetje dringend/vaccinatiie tegen leptospirose

Ongelezen bericht door sirene »

crutz schreef: 19 mar 2021 15:31 hier 1 pup van 11,5 week
in waterrijk gebied waar ook veel ratten liepen (mijn terreinhonden vingen geregeld een rat)
2 dagen voor ziek worden gevaccineerd
bij sectie lento aangetoond en antistoffen veel te hoog om van de vaccinatie te kunnen zijn
helaas kon omdat er AB toegediend was voor de bloedafname geen serovar vastgesteld worden, alle andere doodsoorzaken zijn wel uitgesloten (sectie is in Utrecht gedaan, niet door de eigen dierenarts dus, en ook uitgebreid)
geen van mijn andere honden ziek en de overige pups waren al een tijdje weg
van de overige honden urine laten testen om te kunnen zien of het bv een serovar was waar de volwassen honden minder last van zouden hebben, maar zij waren allen niet besmet (wel allen al jaren op rij gevaccineerd)
Triest :(: wanneer was dat? En in welk seizoen? Reu of teef?
Serovars worden helemaal nooit vastgesteld. Er is altijd een reden waarom het niet kon, ik heb ook wel eens gelezen waarom het zo moeilijk is maar dat weet ik niet meer.
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
Gebruikersavatar
crutz
Zeer actief
Berichten: 35424
Lid geworden op: 22 apr 2002 00:24
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Locatie: Zegveld
Contacteer:

Re: beetje dringend/vaccinatiie tegen leptospirose

Ongelezen bericht door crutz »

sirene schreef: 19 mar 2021 15:37
crutz schreef: 19 mar 2021 15:31 hier 1 pup van 11,5 week
in waterrijk gebied waar ook veel ratten liepen (mijn terreinhonden vingen geregeld een rat)
2 dagen voor ziek worden gevaccineerd
bij sectie lento aangetoond en antistoffen veel te hoog om van de vaccinatie te kunnen zijn
helaas kon omdat er AB toegediend was voor de bloedafname geen serovar vastgesteld worden, alle andere doodsoorzaken zijn wel uitgesloten (sectie is in Utrecht gedaan, niet door de eigen dierenarts dus, en ook uitgebreid)
geen van mijn andere honden ziek en de overige pups waren al een tijdje weg
van de overige honden urine laten testen om te kunnen zien of het bv een serovar was waar de volwassen honden minder last van zouden hebben, maar zij waren allen niet besmet (wel allen al jaren op rij gevaccineerd)
Triest :(: wanneer was dat? En in welk seizoen? Reu of teef?
Serovars worden helemaal nooit vastgesteld. Er is altijd een reden waarom het niet kon, ik heb ook wel eens gelezen waarom het zo moeilijk is maar dat weet ik niet meer.
reu, de pup waren van 10 maart 2018 en op 26 mei 2018 is hij na 2 dagen opname (zaterdagmiddag tm maandagochtend) overleden, het was die week daarvoor bloedheet, dus toen hij vrijdagavond wat lusteloos was en niet wilde eten gingen er niet direct alarmbellen rinkelen
zaterdagochtend was hij nog steeds niet de oude en het zinde me eigenlijk niet echt, dus de dierenarts gebeld dat ik er aan kwam
30 minuten later was ik bij de dierenarts (onderweg naar de training was ik gestopt omdat het me niet zinde) en waar hij toen ik belde alleen nog maar lusteloos was waren op dat moment alle slijmvliezen en huid al knal geel, in een half uur tijd dus

wat Utrecht terugkoppelde is dat het serovar niet vastgesteld kon worden doordat er AB gegeven was, dan hadden we voor de AB bloed af moeten nemen
Gebruikersavatar
crutz
Zeer actief
Berichten: 35424
Lid geworden op: 22 apr 2002 00:24
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Locatie: Zegveld
Contacteer:

Re: beetje dringend/vaccinatiie tegen leptospirose

Ongelezen bericht door crutz »

overigen was het advies om in de toekomst jonger voor lepto te vaccineren (6 weken) en ik denk dat als ik nog een nest had gehad op dat adres dat ik dat ook gedaan had. Het heeft zeg maar best indruk gemaakt
Gebruikersavatar
ranetje
Zeer actief
Berichten: 54872
Lid geworden op: 10 apr 2006 11:41
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1
Locatie: Gelderland

Re: beetje dringend/vaccinatiie tegen leptospirose

Ongelezen bericht door ranetje »

crutz schreef: 19 mar 2021 15:52 overigen was het advies om in de toekomst jonger voor lepto te vaccineren (6 weken) en ik denk dat als ik nog een nest had gehad op dat adres dat ik dat ook gedaan had. Het heeft zeg maar best indruk gemaakt
Was het een van de 4 lepto's waartegen geënt was?

Als ik zie wat mijn pup gebeurde bij een latere enting zou ik niet staan juichen bij een enting op 6 weken eigenlijk.
Al kan ik me voorstellen dat je op zo'n moment wel de beslissing zou nemen om te enten.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Gebruikersavatar
sirene
Zeer actief
Berichten: 14192
Lid geworden op: 29 aug 2003 20:57
Contacteer:

Re: beetje dringend/vaccinatiie tegen leptospirose

Ongelezen bericht door sirene »

crutz schreef: 19 mar 2021 15:47 reu, de pup waren van 10 maart 2018 en op 26 mei 2018 is hij na 2 dagen opname (zaterdagmiddag tm maandagochtend) overleden, het was die week daarvoor bloedheet, dus toen hij vrijdagavond wat lusteloos was en niet wilde eten gingen er niet direct alarmbellen rinkelen
zaterdagochtend was hij nog steeds niet de oude en het zinde me eigenlijk niet echt, dus de dierenarts gebeld dat ik er aan kwam
30 minuten later was ik bij de dierenarts (onderweg naar de training was ik gestopt omdat het me niet zinde) en waar hij toen ik belde alleen nog maar lusteloos was waren op dat moment alle slijmvliezen en huid al knal geel, in een half uur tijd dus

wat Utrecht terugkoppelde is dat het serovar niet vastgesteld kon worden doordat er AB gegeven was, dan hadden we voor de AB bloed af moeten nemen
Hmm, vreemd. Het is niet in onmogelijk maar juist als het zo heet is en in die zomermaanden komen besmettingen nauwelijks voor. De piek is echt sept-okt-nov.
Het blijft heel triest en ik snap dat je het nooit meer mee wil maken. Ik zou in dit geval juist bang zijn dat door de enting (het immuunsysteem krijgt een enorme tik op dat moment om aan het werk te gaan) hij de besmetting niet zelf kon oplossen.
Is de besmetting met een PCR test vastgesteld?
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
Gebruikersavatar
sirene
Zeer actief
Berichten: 14192
Lid geworden op: 29 aug 2003 20:57
Contacteer:

Re: beetje dringend/vaccinatiie tegen leptospirose

Ongelezen bericht door sirene »

ranetje schreef: 19 mar 2021 16:08
crutz schreef: 19 mar 2021 15:52 overigen was het advies om in de toekomst jonger voor lepto te vaccineren (6 weken) en ik denk dat als ik nog een nest had gehad op dat adres dat ik dat ook gedaan had. Het heeft zeg maar best indruk gemaakt
Was het een van de 4 lepto's waartegen geënt was?
Dat weten ze niet. Dat hoor je helemaal nooit.
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
Gebruikersavatar
ranetje
Zeer actief
Berichten: 54872
Lid geworden op: 10 apr 2006 11:41
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1
Locatie: Gelderland

Re: beetje dringend/vaccinatiie tegen leptospirose

Ongelezen bericht door ranetje »

sirene schreef: 19 mar 2021 16:11
ranetje schreef: 19 mar 2021 16:08
crutz schreef: 19 mar 2021 15:52 overigen was het advies om in de toekomst jonger voor lepto te vaccineren (6 weken) en ik denk dat als ik nog een nest had gehad op dat adres dat ik dat ook gedaan had. Het heeft zeg maar best indruk gemaakt
Was het een van de 4 lepto's waartegen geënt was?
Dat weten ze niet. Dat hoor je helemaal nooit.
Zouden ze het wel kunnen weten?
Want in dat geval vind ik dat wel een manco
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”