Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! [url=https://www.hondenforum.nl/plaza/viewtopic.php?t=338121]Klik hier om te reageren


Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!


Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Cystinurie bij Costa, mensen met ervaringen?

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

Gebruikersavatar
Rami
Zeer actief
Berichten: 15764
Lid geworden op: 30 jul 2005 13:33
Mijn ras(sen): Ik ben een allesvreter!
Aantal honden: 2

Cystinurie bij Costa, mensen met ervaringen?

Ongelezen bericht door Rami »

Een week geleden waren we onze vrolijke kleine Costa bijna kwijt geweest. :ugh: Hij moest met spoed geopereerd worden omdat een blaas/nier steen zijn urineleider blokkeerde. De steen is 'terug geduwd' naar de blaas, de blaas werd opengemaakt en de steen verwijderd. De blaas bleek trouwens ook een scheurtje te hebben en er heeft urine gelekt.

Na onderzoek bleek het een Cystine steen te zijn. Costa heeft een vrij zeldzame aangeboren stofwisselingsziekte (Cystinurie). Bij deze ziekte werkt het resorptiemechanisme in de nieren voor een viertal aminozuren niet goed, waardoor deze in veel hogere concentraties in de urine komen dan normaal het geval is. De slechtst oplosbare van deze aminozuren, cystine, kan dan nierstenen vormen.

Hier is helaas niets aan te doen. Het enige wat soelaas kan geven is een dieet. Dat zijn in de geval brokjes van RC (Urinary U/C). De resultaten zijn wisselend, lees ik hier en daar. Het punt is ook dat Costa vooral veel moet drinken en veel gelegenheid moet krijgen om te plassen.
Dit laatste is geen probleem maar het eerste wel. Costa drinkt niet graag. Natuurlijk alles uit de kast gehaald zoals bouillon (zelf gemaakt) door het water en/of de brokken weken in water/bouillon. Allemaal niet echt van harte. Uit een spuitje drinken vindt hij wel grappig dus wellicht dat een fonteintje nog een idee is.

Verder zou castreren de vorming van stenen vertragen dan wel stoppen. Maar alleen in sommige gevallen.

Gelukkig gaat het inmiddels wel heel veel beter met Costa. Hij is vrolijk, wil heel veel knuffelen en ook spelen en rennen (maar dat mag nog even niet). De eerste dagen waren wel vreselijk. Hij had zo veel pijn, snepte en beet om zich heen en leek alle vertrouwen in ons verloren te hebben.

Ik vind het wel echt heel jammer dat het een niet zo gunstige diagnose is. Costa is nog geen jaar oud. We moeten echt zien te voorkomen dat er zich weer stenen gaan vormen. Nog een keer zo'n grote operatie kan eigenlijk niet.

Nou, lang verhaal. Maar misschien zijn er wel mensen hier met ervaringen op het gebied van cystine stenen bij honden. En vooral over het wel of niet castreren. Liever niet, natuurlijk...


Hij kijkt gelukkig weer behoorlijk wakker uit zijn ogen... :I:
Afbeelding
Afbeelding
Gebruikersavatar
Rami
Zeer actief
Berichten: 15764
Lid geworden op: 30 jul 2005 13:33
Mijn ras(sen): Ik ben een allesvreter!
Aantal honden: 2

Re: Cystinurie bij Costa, mensen met ervaringen?

Ongelezen bericht door Rami »

Nanna schreef: 02 mar 2021 13:08 Yep, mijn Deerhound reu had het. Van hem hebben we een teef moeten maken, hij moest dus als het ware plassen als een teefje. Door de verwijde urinebuis raakte hij de steentjes goed kwijt.

Dit stukje gaat ook over een Deerhound, daar komt het nl. ook weleens voor.

“ Skye had an operation known as an urethrostomy, where a new urinary outlet was created for him. He now urinates like a female. Some people believe this means the penis was removed, but this is NOT correct. He simply no longer urinates through his penis, but through his urethrostomy instead. Many, probably most, dogs who have this surgery will continue to lift their legs to urinate or mark, instead of squatting like a female. This means their urine can easily run down the inside of their leg. You must pay special attention to keeping these dogs' legs clean on a daily basis, or every time they urinate. We use health food store "baby wipes" for this purpose. ”
Ja, over deze ingreep heb ik ook gelezen. Moest jouw deerhound na de ingreep nog steeds een aangepast dieet? Die brokken staan me tegen. Costa eet ze ook niet graag.
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”