Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! [url=https://www.hondenforum.nl/plaza/viewtopic.php?t=338121]Klik hier om te reageren


Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!


Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Spieren opbouwen

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

Alfilillo
Zeer actief
Berichten: 4978
Lid geworden op: 01 aug 2016 11:48
Mijn ras(sen): Kruising en podenco(kruising)
Aantal honden: 2
Locatie: Sant Pere de Ribes (Barcelona)

Spieren opbouwen

Ongelezen bericht door Alfilillo »

Sinds eind november kan Alfil weer lopen, na zo´n 2,5 maand alleen te kunnen liggen. Zijn spieren waren natuurlijk heel sterk afgenomen (en het was al niet zoveel). Beetje bij beetje is hij meer en beter gaan lopen, maar toch heb ik het idee dat het nu slechter gaat dan een paar weken geleden.
Misschien ben ik te snel gegaan en heb ik niet genoeg rustdagen ingebouwd. Een tijdje geleden kon hij nog zelf op de bank en het bed komen, terwijl hij nu hulp nodig heeft. De trap kon hij ook weer zelf op, maar ik merk dat hij nu toch weer beneden blijft staan en ik hem moet helpen. Tijdens de wandelingen heeft hij vooral moeite met berg op (het terrein is hier bergachtig met rotsige paadjes).
Ik heb besloten om het even wat rustiger aan te doen. Een tijdje alleen maar naar het strand omdat het daar vlak is en de ondergrond meegeeft. Niet te lang en als hij aangeeft moe te zijn, gaan we naar huis.
Wat me verder opvalt: voor dit hele gebeuren had Alfil uitgesproken koehakken, waar hij overigens prima mee liep en rende. Nu staan zijn achterpoten veel rechter, maar ze staan als het ware heel dicht bij elkaar, alsof hij één poot voor de andere moet zetten.

Ik vraag me af of hier mensen zijn met ervaring wat betreft het opbouwen van spieren en hoe jullie dat aangepakt hebben.
Afbeeldingalfillilo (1) by [url=https://www.flickr.com/photos/157306925@N05/]

Alfil & Lily
Gebruikersavatar
ranetje
Zeer actief
Berichten: 54872
Lid geworden op: 10 apr 2006 11:41
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1
Locatie: Gelderland

Re: Spieren opbouwen

Ongelezen bericht door ranetje »

Ik heb balans en coördinatie oefeningen gedaan met Ita na haar zware rugoperatie.
Ook om de spieren weer op te bouwen.
Misschien is dat een idee?
Ik moet even opzoeken hoe we toen zijn begonnen, dus misschien kan ik wat oefeningen voor je vinden als je dat wilt.

(staat niet op het forum)
Laatst gewijzigd door ranetje op 17 jan 2021 14:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Alfilillo
Zeer actief
Berichten: 4978
Lid geworden op: 01 aug 2016 11:48
Mijn ras(sen): Kruising en podenco(kruising)
Aantal honden: 2
Locatie: Sant Pere de Ribes (Barcelona)

Re: Spieren opbouwen

Ongelezen bericht door Alfilillo »

ranetje schreef: 17 jan 2021 14:14 Ik heb balans en coördinatie oefeningen gedaan met Ita na haar zware rugoperatie.
Ook om de spieren weer op te bouwen.
Misschien is dat een idee?
Ik moet even opzoeken hoe we toen zijn begonnen, dus misschien kan ik wat oefeningen voor je vinden als je dat wilt.

(staat niet op het forum)
Heel graag!
Afbeeldingalfillilo (1) by [url=https://www.flickr.com/photos/157306925@N05/]

Alfil & Lily
Gebruikersavatar
crutz
Zeer actief
Berichten: 35424
Lid geworden op: 22 apr 2002 00:24
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Locatie: Zegveld
Contacteer:

Re: Spieren opbouwen

Ongelezen bericht door crutz »

Dat hij niet meer koehakkig staat verbaasd me niks.
Inmiddels de ervaring dat koehakkig staan vooral veroorzaakt wordt door een disbalans ik de spieren (meer spanning op de spieren aan de binnenzijde van de achterpoten) doordat al zijn bespiering afgenomen is zal de balans tussen binnen- en buitenzijde hersteld zijn. Nu is het zaak dit ook in balans op te bouwen.

Zomaar aan de slag met oefeningen van een ander of direct met instabiel materiaal zou ik niet doen.
Je had lokaal toch een fysio die je kon begeleiden? Eventueel kan ik bij m’n contacten informeren voor revalidatie trainers in je regio. Want die zijn er denk ik wel, wat is de regio?
Gebruikersavatar
pioenroos
Zeer actief
Berichten: 3973
Lid geworden op: 23 sep 2010 09:58
Mijn ras(sen): xteckel Mies, eurasier Diem en schapendoes in deeltijd Flora.
Aantal honden: 2

Re: Spieren opbouwen

Ongelezen bericht door pioenroos »

Bij Mies duurde het na haar hernia een jaar voordat ze weer helemaal behendig en gespierd was.
Ik heb ook veel balans&coördinatie oefeningen gedaan. Wandelen probeerde ik in te schatten waar haar grens lag en ongeveer 3 dagen per week geen lange wandeling.

Balans oefening was heel simpel hoor. Op balanskussen staan, alle pootjes of alleen voor of achter. Rondjes draaien. Af en buiging en terug naar staan. Pootjes geven vanuit zit, staan of af. Caveletti lopen, over liggende boomstam lopen (eerst breed, dan smaller). Volgens mij kan je op youtube wel wat vinden en zijn er leuke online cursussen. Www.fitdogprogram.com vond ik leuk.
Uiteraard altijd goed opletten dat je hem uitdaagt maar niet over grenzen gaat. Voldoende rustdagen voor herstel en te zien of je hem niet overvraagt.
Afbeelding
Gebruikersavatar
crutz
Zeer actief
Berichten: 35424
Lid geworden op: 22 apr 2002 00:24
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Locatie: Zegveld
Contacteer:

Re: Spieren opbouwen

Ongelezen bericht door crutz »

De basis van Kiara haar spieropbouw na de operatie bestond ook enkel uit lopen. Voornamelijk helling op, dat vraagt meer kracht van de achterhand en meer buiging in de gewrichten. Ik deed dat op de loopband, maar kan natuurlijk net zo gemakkelijk aangelijnd in heuvelachtig gebied. Wel zonder trekken, op eigen poten staan.
Gebruikersavatar
sirene
Zeer actief
Berichten: 14192
Lid geworden op: 29 aug 2003 20:57
Contacteer:

Re: Spieren opbouwen

Ongelezen bericht door sirene »

Ik zou echt een soort opbouwschema maken en bijhouden wat je doet. Per week steeds iets meer met 2 of 3 rustdagen waarin je minder doet dan de andere dagen.
Daarnaast kun je hele simpele oefeningen thuis doen een paar keer in de week. Ook heel rustig aan natuurlijk. Op een stroeve ondergrond van positie wisselen (zit, sta, af en dat wisselen). En staand pootjes geven (of even vasthouden zodat hij zijn balans moet houden). Daar weet Crutz alles van.
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
Gebruikersavatar
crutz
Zeer actief
Berichten: 35424
Lid geworden op: 22 apr 2002 00:24
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Locatie: Zegveld
Contacteer:

Re: Spieren opbouwen

Ongelezen bericht door crutz »

sirene schreef:Ik zou echt een soort opbouwschema maken en bijhouden wat je doet. Per week steeds iets meer met 2 of 3 rustdagen waarin je minder doet dan de andere dagen.
Daarnaast kun je hele simpele oefeningen thuis doen een paar keer in de week. Ook heel rustig aan natuurlijk. Op een stroeve ondergrond van positie wisselen (zit, sta, af en dat wisselen). En staand pootjes geven (of even vasthouden zodat hij zijn balans moet houden). Daar weet Crutz alles van.

Ja alleen zijn bv de posities en staand pootgeven geen oefeningen voor
A. In het begin van de revalidatie, zeker niet woe ze nog geleerd moeten worden
B. Geen oefeningen die ik aanraad bij een revaliderende hond zonder deze gezien en gevoeld te hebben.
Gebruikersavatar
Marie-Josée
Erelid
Berichten: 25797
Lid geworden op: 04 feb 2003 10:56
Mijn ras(sen): Havanezer
Aantal honden: 1

Re: Spieren opbouwen

Ongelezen bericht door Marie-Josée »

Misschien is het wijs om naast de oefeningen een goed proteïnepreparaat te gebruiken. Dat helpt enorm in het herstel en de opbouw.
Alfilillo
Zeer actief
Berichten: 4978
Lid geworden op: 01 aug 2016 11:48
Mijn ras(sen): Kruising en podenco(kruising)
Aantal honden: 2
Locatie: Sant Pere de Ribes (Barcelona)

Re: Spieren opbouwen

Ongelezen bericht door Alfilillo »

crutz schreef: 17 jan 2021 14:27 Dat hij niet meer koehakkig staat verbaasd me niks.
Inmiddels de ervaring dat koehakkig staan vooral veroorzaakt wordt door een disbalans ik de spieren (meer spanning op de spieren aan de binnenzijde van de achterpoten) doordat al zijn bespiering afgenomen is zal de balans tussen binnen- en buitenzijde hersteld zijn. Nu is het zaak dit ook in balans op te bouwen.

Zomaar aan de slag met oefeningen van een ander of direct met instabiel materiaal zou ik niet doen.
Je had lokaal toch een fysio die je kon begeleiden? Eventueel kan ik bij m’n contacten informeren voor revalidatie trainers in je regio. Want die zijn er denk ik wel, wat is de regio?
Interessant.

Bij de fysio ben ik niet meer geweest sinds hij goed kan lopen. Ik woon ten zuiden van Barcelona, regio Garraf (in een dorp naast Sitges). Ik heb destijds gezocht naar dierenfysio´s en de enige die ik kon vinden was in hartje Barcelona.
Afbeeldingalfillilo (1) by [url=https://www.flickr.com/photos/157306925@N05/]

Alfil & Lily
Alfilillo
Zeer actief
Berichten: 4978
Lid geworden op: 01 aug 2016 11:48
Mijn ras(sen): Kruising en podenco(kruising)
Aantal honden: 2
Locatie: Sant Pere de Ribes (Barcelona)

Re: Spieren opbouwen

Ongelezen bericht door Alfilillo »

pioenroos schreef: 17 jan 2021 14:28 Bij Mies duurde het na haar hernia een jaar voordat ze weer helemaal behendig en gespierd was.
Ik heb ook veel balans&coördinatie oefeningen gedaan. Wandelen probeerde ik in te schatten waar haar grens lag en ongeveer 3 dagen per week geen lange wandeling.

Balans oefening was heel simpel hoor. Op balanskussen staan, alle pootjes of alleen voor of achter. Rondjes draaien. Af en buiging en terug naar staan. Pootjes geven vanuit zit, staan of af. Caveletti lopen, over liggende boomstam lopen (eerst breed, dan smaller). Volgens mij kan je op youtube wel wat vinden en zijn er leuke online cursussen. Www.fitdogprogram.com vond ik leuk.
Uiteraard altijd goed opletten dat je hem uitdaagt maar niet over grenzen gaat. Voldoende rustdagen voor herstel en te zien of je hem niet overvraagt.
Een jaar? Dat is lang. Ik ben bang dat ik bij Alfil veel te snel gegaan ben en hem overbelast heb :ugh: .
Niet dat ik uren met hem loop, maar echte rustdagen heeft hij niet en het terrein is hier veel oneffener dan in bijvoorbeeld Nederland.
Naar dat fitnessprogramma ga ik zeker kijken, maar ik hou even een slag om mijn arm vanwege de reden die Crutz noemt.
Afbeeldingalfillilo (1) by [url=https://www.flickr.com/photos/157306925@N05/]

Alfil & Lily
Alfilillo
Zeer actief
Berichten: 4978
Lid geworden op: 01 aug 2016 11:48
Mijn ras(sen): Kruising en podenco(kruising)
Aantal honden: 2
Locatie: Sant Pere de Ribes (Barcelona)

Re: Spieren opbouwen

Ongelezen bericht door Alfilillo »

crutz schreef: 17 jan 2021 14:30 De basis van Kiara haar spieropbouw na de operatie bestond ook enkel uit lopen. Voornamelijk helling op, dat vraagt meer kracht van de achterhand en meer buiging in de gewrichten. Ik deed dat op de loopband, maar kan natuurlijk net zo gemakkelijk aangelijnd in heuvelachtig gebied. Wel zonder trekken, op eigen poten staan.
Helling op vindt hij dus lastig, maar misschien ook doordat de wandeling dan an sich al te lang is, en de paden zijn vaak heel ongelijk met veel grote en kleine stenen en rotsen. Maar ik ken wel een mooi pad dat effen gemaakt is voor fietsers dat een berg oploopt. Daar zou ik kunnen oefenen. Hoe lang zou jij dan aan de slag gaan?
Afbeeldingalfillilo (1) by [url=https://www.flickr.com/photos/157306925@N05/]

Alfil & Lily
Alfilillo
Zeer actief
Berichten: 4978
Lid geworden op: 01 aug 2016 11:48
Mijn ras(sen): Kruising en podenco(kruising)
Aantal honden: 2
Locatie: Sant Pere de Ribes (Barcelona)

Re: Spieren opbouwen

Ongelezen bericht door Alfilillo »

sirene schreef: 17 jan 2021 14:33 Ik zou echt een soort opbouwschema maken en bijhouden wat je doet. Per week steeds iets meer met 2 of 3 rustdagen waarin je minder doet dan de andere dagen.
Daarnaast kun je hele simpele oefeningen thuis doen een paar keer in de week. Ook heel rustig aan natuurlijk. Op een stroeve ondergrond van positie wisselen (zit, sta, af en dat wisselen). En staand pootjes geven (of even vasthouden zodat hij zijn balans moet houden). Daar weet Crutz alles van.
Precies, ik zou een schema willen hebben met hoeveel ik elke dag kan doen, hoeveel hij moet rusten en hoe ik moet opbouwen.
Ik ga toch maar weer eens een afspraak maken met de fysio waar we destijds heen gingen. Hopelijk kan zij zo´n schema voor me opstellen, want ik heb zelf de neiging om teveel te doen ben ik bang.
Afbeeldingalfillilo (1) by [url=https://www.flickr.com/photos/157306925@N05/]

Alfil & Lily
Alfilillo
Zeer actief
Berichten: 4978
Lid geworden op: 01 aug 2016 11:48
Mijn ras(sen): Kruising en podenco(kruising)
Aantal honden: 2
Locatie: Sant Pere de Ribes (Barcelona)

Re: Spieren opbouwen

Ongelezen bericht door Alfilillo »

Marie-Josée schreef: 17 jan 2021 16:07 Misschien is het wijs om naast de oefeningen een goed proteïnepreparaat te gebruiken. Dat helpt enorm in het herstel en de opbouw.
Dat is zeker ook iets wat ik met die fysio kan bespreken.

(En nu ga ik uitzoeken hoe ik meerdere quotes in één post kan zetten.)
Afbeeldingalfillilo (1) by [url=https://www.flickr.com/photos/157306925@N05/]

Alfil & Lily
Gebruikersavatar
pioenroos
Zeer actief
Berichten: 3973
Lid geworden op: 23 sep 2010 09:58
Mijn ras(sen): xteckel Mies, eurasier Diem en schapendoes in deeltijd Flora.
Aantal honden: 2

Re: Spieren opbouwen

Ongelezen bericht door pioenroos »

Hoe lang zijn je wandelingen dan?

Bij Mies heb ik wel ongeveer een richtlijn gehad van de fysio in het begin maar ik ben daar zelf mee doorgegaan adhv wat in zag hoe haar vooruitgang was. Inderdaad door per dag te noteren wat gedaan en hoe het ging.
Bij Mies kwam ze van een volledige rust van 8 weken. (Volledig bench en 4x per dag tuin intillen voor plassen en poepen). Bij haar ging het dus echt om opbouw van minuutjes activiteit per week erbij. Eerst 1 dag 1 minuut wat doen en dan 2 dagen rust, vervolgens om de dag en ten slot 2 dagen wat doen en 1 dag rust. Tijd buiten bench scharrelen ook per minuutjes per dag.
Dat 1 dag rust heb ik erin gehouden om zeker te zijn dat er geen kleine blessures ontstaan die ik over hoofd zie.

Na 6 a 8 maanden ofzo hield ik niks meer bij en liep ze lange wandeling gewoon mee. Maar ik deed (en doe) er wel balans en kracht oefeningen bij. Na een jaar merkte ik dat ze opeens weer een steile helling naar slootkant op en afging voor graafwerkzaamheden en zelf op volle snelheid over boomstammen of keien rende en sprong en verklaarde ik haar genezen😉
Afbeelding
Gebruikersavatar
runninggirl
Zeer actief
Berichten: 5995
Lid geworden op: 31 mar 2012 10:22
Aantal honden: 3
Locatie: Friesland

Re: Spieren opbouwen

Ongelezen bericht door runninggirl »

Ja echt met de fysio doen dit, het maakt zo veel verschil! Dat je goede oefeningen krijgt voor kracht en balans en rekken en strekken en een opbouw schema...
Gebruikersavatar
crutz
Zeer actief
Berichten: 35424
Lid geworden op: 22 apr 2002 00:24
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Locatie: Zegveld
Contacteer:

Re: Spieren opbouwen

Ongelezen bericht door crutz »

Alfilillo schreef:
crutz schreef: 17 jan 2021 14:30 De basis van Kiara haar spieropbouw na de operatie bestond ook enkel uit lopen. Voornamelijk helling op, dat vraagt meer kracht van de achterhand en meer buiging in de gewrichten. Ik deed dat op de loopband, maar kan natuurlijk net zo gemakkelijk aangelijnd in heuvelachtig gebied. Wel zonder trekken, op eigen poten staan.
Helling op vindt hij dus lastig, maar misschien ook doordat de wandeling dan an sich al te lang is, en de paden zijn vaak heel ongelijk met veel grote en kleine stenen en rotsen. Maar ik ken wel een mooi pad dat effen gemaakt is voor fietsers dat een berg oploopt. Daar zou ik kunnen oefenen. Hoe lang zou jij dan aan de slag gaan?

Natuurlijk vind hij dat lastig. Verzuurt dan snel in de spieren.

4-6x per dag 2-5 minuten in mee te beginnen.
In de periode van 4-5 weken opbouwen naar een duur van 5-10 minuten.
Gewoon in een basis tempo maar zonder snuffelen.
Evt (weet niet of dat kan) de tijd omhoog en met een buggy naar beneden. Kan dat niet dan in een rustig snuffelend tempo terug naar beneden (dubbele tijd denk ik, maar dan zal de tijd omhoog wat korter moeten zijn in de opbouw)

Verder ga ik even voor je op zoek in de regio.
Gebruikersavatar
crutz
Zeer actief
Berichten: 35424
Lid geworden op: 22 apr 2002 00:24
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Locatie: Zegveld
Contacteer:

Re: Spieren opbouwen

Ongelezen bericht door crutz »

Alfilillo schreef:
sirene schreef: 17 jan 2021 14:33 Ik zou echt een soort opbouwschema maken en bijhouden wat je doet. Per week steeds iets meer met 2 of 3 rustdagen waarin je minder doet dan de andere dagen.
Daarnaast kun je hele simpele oefeningen thuis doen een paar keer in de week. Ook heel rustig aan natuurlijk. Op een stroeve ondergrond van positie wisselen (zit, sta, af en dat wisselen). En staand pootjes geven (of even vasthouden zodat hij zijn balans moet houden). Daar weet Crutz alles van.
Precies, ik zou een schema willen hebben met hoeveel ik elke dag kan doen, hoeveel hij moet rusten en hoe ik moet opbouwen.
Ik ga toch maar weer eens een afspraak maken met de fysio waar we destijds heen gingen. Hopelijk kan zij zo´n schema voor me opstellen, want ik heb zelf de neiging om teveel te doen ben ik bang.

Dat zou ik zeker aanraden om het samen met de fysio te doen.
Misschien wat verder weg maar die kan je ook oefeningen meegeven
En minimaal 1 volledige rustdag in de week maar dan ook in en om het huis beperken.
Gebruikersavatar
crutz
Zeer actief
Berichten: 35424
Lid geworden op: 22 apr 2002 00:24
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Locatie: Zegveld
Contacteer:

Re: Spieren opbouwen

Ongelezen bericht door crutz »

Hier zijn alle CCRP trainers in Spanje te vinden. Dus niet fitness maar echt revalidatie.

https://www.utvetce.com/canine-rehab-ccrp/ccrp-spain/

Hoop dat je er wat aan hebt.
Alfilillo
Zeer actief
Berichten: 4978
Lid geworden op: 01 aug 2016 11:48
Mijn ras(sen): Kruising en podenco(kruising)
Aantal honden: 2
Locatie: Sant Pere de Ribes (Barcelona)

Re: Spieren opbouwen

Ongelezen bericht door Alfilillo »

Vanmiddag afspraak bij de fysio. Ik ben benieuwd wat ze zegt.

Gisteren en vandaag alleen vier korte wandelingen gedaan en plekken gezocht waar hij omhoog kan lopen.

De laatste weken ging het beter met zijn angst, maar nu de afgelopen neemt die weer toe, wat het wandelen lastiger maakt, want hij wil niet overal. Gisteren moest ik echt even diep ademhalen om te zorgen dat de frustratie niet de overhand neemt. Ik weet zeker dat de angst begon vanwege een aantal harde knallen, maar misschien wordt het niet willen lopen versterkt door pijn/moeheid ervaren te hebben tijdens het lopen. Ik zou willen dat hij kon praten.

Bijvoorbeeld: -ik heb voor mijn huis een prima omhoog lopende weg, maar die wil hij absoluut niet in. Hij gaat in standje ´freeze´ en dwang heeft dan geen enkele zin en het lukt me ook niet om hem eruit te snappen.
-Gisteren en vandaag gingen we met de auto naar een mooi niet rotsig omlaag lopend pad, waar hij een paar weken geleden nog wel in wilde, maar nu niet meer. Goed, hem naar beneden gedragen (want het gaat erom dat hij omhoog loopt). Terug omhoog lopen ging vervolgens prima, maar dat is dan dus richting de auto.
-De laatste tijd wilde hij weer wel vanuit huis naar een omheind terrein zo´n 50 meter verderop lopen, maar nu is het eerste stuk weer eng. Echter, eenmaal op het terrein draaft hij vrolijk een helling af met zijn staart in de lucht. Heel veel pijn kan hij niet hebben denk ik dan.

Vandaag beginnen we heel rustig met clickertraining. Ik hoop dat zijn zelfvertrouwen en zijn vertrouwen in mij daardoor groeien. Zowel fysiek als mentaal gaat het niet geweldig nu. Werk aan de winkel.
Afbeeldingalfillilo (1) by [url=https://www.flickr.com/photos/157306925@N05/]

Alfil & Lily
Gebruikersavatar
lucie
Zeer actief
Berichten: 5528
Lid geworden op: 29 jun 2014 11:51
Mijn ras(sen): Duitse herders (x), Beauceron, Hongaarse windhond, Bodeguero
Aantal honden: 5
Locatie: Frankrijk

Re: Spieren opbouwen

Ongelezen bericht door lucie »

Die angst maakt het er idd niet makkelijker op :ugh: . Zou een loopband niet iets voor hem kunnen zijn als je daar een beetje normaal aan kunt komen?
Afbeelding
Alfilillo
Zeer actief
Berichten: 4978
Lid geworden op: 01 aug 2016 11:48
Mijn ras(sen): Kruising en podenco(kruising)
Aantal honden: 2
Locatie: Sant Pere de Ribes (Barcelona)

Re: Spieren opbouwen

Ongelezen bericht door Alfilillo »

Inmiddels terug van de fysio. Ze heeft hem bekeken, bewogen, in stap in draf, gewrichten gestrekt en gebogen en zag niks afwijkends. Hij moet nog wat meer spieren opbouwen, maar het gaat de goede kant op. Hij is ook een kilo aangekomen inmiddels.
Ze gaat een maandschema maken met hoe ik de activiteit moet opbouwen. Om te beginnen doen we nog even geen hellingen. Een eiwitpreparaat vond zij niet nodig, een goede brok met voldoende eiwit was voldoende.
Over die angst kon ze niet zoveel zeggen. Ze heeft me wel aangeraden om wat te oefenen met pilonnen: over stokjes stappen en slalom. Enerzijds om fysiek sterker te worden, maar ook voor zijn zelfvertrouwen (eigenlijk iets wat Cleva ook al aangaf in dat topic over zijn angst). Ze heeft me laten zien hoe je dat moet doen en Alfil vond het fantastisch. Zo leuk om te zien. Het erge was, hij wilde in het ziekenhuis blijven :jank: . Echt, ik zag een andere hond. Hij was zo vreselijk enthousiast. Sowieso toen hij de fysio zag was hij helemaal blij en toen ze ook nog van die oefeningen deed was het helemaal het toppunt.
Vandaag trouwens ook met clickeren begonnen, heel eventjes maar, en dat was ook feest.
Afbeeldingalfillilo (1) by [url=https://www.flickr.com/photos/157306925@N05/]

Alfil & Lily
Gebruikersavatar
crutz
Zeer actief
Berichten: 35424
Lid geworden op: 22 apr 2002 00:24
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Locatie: Zegveld
Contacteer:

Re: Spieren opbouwen

Ongelezen bericht door crutz »

Alfilillo schreef:Inmiddels terug van de fysio. Ze heeft hem bekeken, bewogen, in stap in draf, gewrichten gestrekt en gebogen en zag niks afwijkends. Hij moet nog wat meer spieren opbouwen, maar het gaat de goede kant op. Hij is ook een kilo aangekomen inmiddels.
Ze gaat een maandschema maken met hoe ik de activiteit moet opbouwen. Om te beginnen doen we nog even geen hellingen. Een eiwitpreparaat vond zij niet nodig, een goede brok met voldoende eiwit was voldoende.
Over die angst kon ze niet zoveel zeggen. Ze heeft me wel aangeraden om wat te oefenen met pilonnen: over stokjes stappen en slalom. Enerzijds om fysiek sterker te worden, maar ook voor zijn zelfvertrouwen (eigenlijk iets wat Cleva ook al aangaf in dat topic over zijn angst). Ze heeft me laten zien hoe je dat moet doen en Alfil vond het fantastisch. Zo leuk om te zien. Het erge was, hij wilde in het ziekenhuis blijven :jank: . Echt, ik zag een andere hond. Hij was zo vreselijk enthousiast. Sowieso toen hij de fysio zag was hij helemaal blij en toen ze ook nog van die oefeningen deed was het helemaal het toppunt.
Vandaag trouwens ook met clickeren begonnen, heel eventjes maar, en dat was ook feest.

Fijn dat je geweest bent.
Dat is precies wat ik bedoel met dat voor revalidatie advies geven eigenlijk niet kan zonder de hond gezien te hebben en dus zeker geen oefeningen van een ander zonder dat die de hond kent/ziet.
Alfilillo
Zeer actief
Berichten: 4978
Lid geworden op: 01 aug 2016 11:48
Mijn ras(sen): Kruising en podenco(kruising)
Aantal honden: 2
Locatie: Sant Pere de Ribes (Barcelona)

Re: Spieren opbouwen

Ongelezen bericht door Alfilillo »

crutz schreef: 19 jan 2021 21:13
Alfilillo schreef:Inmiddels terug van de fysio. Ze heeft hem bekeken, bewogen, in stap in draf, gewrichten gestrekt en gebogen en zag niks afwijkends. Hij moet nog wat meer spieren opbouwen, maar het gaat de goede kant op. Hij is ook een kilo aangekomen inmiddels.
Ze gaat een maandschema maken met hoe ik de activiteit moet opbouwen. Om te beginnen doen we nog even geen hellingen. Een eiwitpreparaat vond zij niet nodig, een goede brok met voldoende eiwit was voldoende.
Over die angst kon ze niet zoveel zeggen. Ze heeft me wel aangeraden om wat te oefenen met pilonnen: over stokjes stappen en slalom. Enerzijds om fysiek sterker te worden, maar ook voor zijn zelfvertrouwen (eigenlijk iets wat Cleva ook al aangaf in dat topic over zijn angst). Ze heeft me laten zien hoe je dat moet doen en Alfil vond het fantastisch. Zo leuk om te zien. Het erge was, hij wilde in het ziekenhuis blijven :jank: . Echt, ik zag een andere hond. Hij was zo vreselijk enthousiast. Sowieso toen hij de fysio zag was hij helemaal blij en toen ze ook nog van die oefeningen deed was het helemaal het toppunt.
Vandaag trouwens ook met clickeren begonnen, heel eventjes maar, en dat was ook feest.

Fijn dat je geweest bent.
Dat is precies wat ik bedoel met dat voor revalidatie advies geven eigenlijk niet kan zonder de hond gezien te hebben en dus zeker geen oefeningen van een ander zonder dat die de hond kent/ziet.
Daar heb je helemaal gelijk in.
De fysio zag ook dat de ´semimembranosus´ en ´semitendinosus´ (zeg je dat zo in het Nederlands?) erg kort waren en aan de andere kant de biceps van de achterpoten erg zwak. Ze vroeg ook of hij altijd met zo´n lage kont stond. Sommige honden hebben die houding van nature, vertelde ze. Nou was hij op dat moment erg blij om haar te zien en dan neemt hij altijd een onderdanige lage houding aan, maar achteraf besef ik dat hij de laatste tijd inderdaad met een lagere achterhand loopt dan normaal met achter erg korte pasjes. Die korte semimembranosus en semitendinosus zouden daar best debet aan kunnen zijn denk ik.
Vandaag stuurt ze me het schema. Gisteren heb ik maar eens een dagje heel weinig gedaan. Misschien is het toeval, maar toen we ´s avonds nog even een klein rondje deden ging hij met veel meer zin de deur uit.
Afbeeldingalfillilo (1) by [url=https://www.flickr.com/photos/157306925@N05/]

Alfil & Lily
Alfilillo
Zeer actief
Berichten: 4978
Lid geworden op: 01 aug 2016 11:48
Mijn ras(sen): Kruising en podenco(kruising)
Aantal honden: 2
Locatie: Sant Pere de Ribes (Barcelona)

Re: Spieren opbouwen

Ongelezen bericht door Alfilillo »

Nog even een update na 10 dagen, hoewel er niet echt heel duidelijke verbetering is.
We doen nu een stuk minder dan een aantal weken geleden en na elke twee dagen, las ik een rustdag in waarop we dan alleen een paar p&p rondjes doen. Ik geloof wel te zien dat hij op die dagen ´s avonds met veel meer energie wandelt dan op de dagen dat we meer gedaan hebben.
Wat ik heel lastig vind, is om te zien of hij niet wil lopen omdat hij bang is of moe. Eigenlijk denk ik dat het vaak angst is omdat hij zich kwetsbaar voelt. Dus dat het één wel met het ander samenhangt. Ik push hem in ieder geval niet meer, want ik denk dat dat de angst bij hem heeft doen toenemen. Als ik zie dat hij heel gedrukt gaat lopen en stil staat, draag ik hem een stukje, dat vindt hij prima, en dan na een meter of 30 begint hij meestal te wurmen dat hij op de grond wil en dan loopt hij gewoon weer goed. Het stomme is dat hij ook wel gedrukt kan gaan lopen op de terugweg, dus het heeft niet meer te maken met van huis weg gaan.
Allerlei externe factoren kunnen hem nog steeds heel makkelijk uit de angst halen. Vooral andere honden, maar vandaag werd hij aangehaald door een meisje (hij is dól op kinderen) waar hij ook heel vrolijk en actief van werd. Hij ging zelfs op eigen houtje zelf een bospad in, nog verder van huis. Ik heb de wandeling verder niet té lang gehouden, want ik denk dat het zaak is om hem niet uitgeput te laten raken waardoor hij weer een negatieve ervaring heeft.
Afbeeldingalfillilo (1) by [url=https://www.flickr.com/photos/157306925@N05/]

Alfil & Lily
Alfilillo
Zeer actief
Berichten: 4978
Lid geworden op: 01 aug 2016 11:48
Mijn ras(sen): Kruising en podenco(kruising)
Aantal honden: 2
Locatie: Sant Pere de Ribes (Barcelona)

Re: Spieren opbouwen

Ongelezen bericht door Alfilillo »

Weer een aantal weken verder. We deden twee dagen wat meer en daarna een rustdag, maar ik merkte dat die tweede dag met meer activiteit altijd moeizaam ging. Ik ben dus terug gegaan naar één dag meer activiteit en één dag rust. Het gaat goed nu. Op een rustdag gaan we drie keer per dag naar buiten, twee keer naar een omheind terrein en daar zijn we dan een kwartier of zo om wat te scharrelen en ´s avonds een rondje in de wijk. De dag dat we wat meer doen gaan we meestal met de auto naar het strand. Ik heb gemerkt dat ik vaak moet stoppen. Dus vijf minuten wandelen en dan even gaan zitten. Vaak is Alfil dan nog wel aan het spelen met Lily of aan het scharrelen, maar het feit dat hij niet door hoeft te lopen geeft hem rust. Ik merk veel minder angst bij hem en veel meer pit. Hij was een maand geleden zo flegmatiek, maar nu begint hij Lily weer uit te dagen om te spelen, hij draaft veel vaker voor me uit in plaats van achter me aan te stappen en hij trekt weer sprintjes (nog niet zoals vroeger maar toch).
Het clickeren thuis vindt hij ook erg leuk (Lily is er ook dol op trouwens). Zo oefenen we met over stokken stappen die op de grond liggen (vindt hij nog een beetje spannend) en wat commando´s.
Ik ben gaan lezen over het herstelproces van mensen na Guillain Barré en het blijkt dat het meestal zo´n 6 tot 12 maanden duurt voordat iemand hersteld is. Sommige mensen ervaren zelfs nog verbetering na 3 jaar. Op zich stelde het me wel gerust en omdat het blijkbaar normaal is dat je niet binnen een maand de oude bent. Alfil had het behoorlijk heftig te pakken, dus ik moet gewoon geduld hebben.
Afbeeldingalfillilo (1) by [url=https://www.flickr.com/photos/157306925@N05/]

Alfil & Lily
Alfilillo
Zeer actief
Berichten: 4978
Lid geworden op: 01 aug 2016 11:48
Mijn ras(sen): Kruising en podenco(kruising)
Aantal honden: 2
Locatie: Sant Pere de Ribes (Barcelona)

Re: Spieren opbouwen

Ongelezen bericht door Alfilillo »

Cleva schreef: 13 feb 2021 22:54
Cleva schreef: 31 jan 2021 21:31
Alfilillo schreef: 31 jan 2021 21:08 Wat ik heel lastig vind, is om te zien of hij niet wil lopen omdat hij bang is of moe.
Hoeveel onderscheid maakt een hond daarbij?
Een gezonde hond beweegt graag, toch?
Hallohoh?
Ja, dat had ik wel gelezen, als in een retorische vraag. Ik heb er ook over nagedacht en ik denk inderdaad dat zijn angst te maken heeft met zijn gestel dat nog niet optimaal is. (Hoewel een gezonde hond ook bang kan zijn, maar dan waarschijnlijk sneller herstelt.) Om die reden push ik hem ook niet meer. Gelukkig zie ik hem steeds vaker met energie en pit, hoewel er nog steeds momenten zijn waarop hij opeens dichtklapt. Ik kan er niet niet echt de vinger opleggen waarom, want voor hetzelfde geld is er het volgende moment een trigger waardoor hij weer vrolijk en energiek is. Maar goed, waarschijnlijk maakt de reden waarom niet zoveel uit, hij is gewoon nog niet op en top.
Afbeeldingalfillilo (1) by [url=https://www.flickr.com/photos/157306925@N05/]

Alfil & Lily
Gebruikersavatar
DeDiana
Zeer actief
Berichten: 19319
Lid geworden op: 13 nov 2011 13:17
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Aantal honden: 4
Locatie: Spanje

Re: Spieren opbouwen

Ongelezen bericht door DeDiana »

Klinkt heel goed allemaal :ok: Fijn dat je met meer rustdagen en rustmomentjes tijdens de wandelingen steeds meer de oude Alfil terugziet en dat hij Lily weer uitdaagt om te spelen. Hopelijk blijft die stijgende lijn voortzetten!
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”