Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! [url=https://www.hondenforum.nl/plaza/viewtopic.php?t=338121]Klik hier om te reageren


Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!


Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Puppies en wormonderzoek

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

80564M

Puppies en wormonderzoek

Ongelezen bericht door 80564M »

Bij Teun zijn geen wormen aangetroffen, en advies is rond 5 februari weer te laten onderzoeken. Op mijn vraag waarom zo snel al weer, was het antwoord dat Teun een puppy is en dat die iedere maand moeten.

Huh??? Is dat nieuw? Heeft iemand eerdere ervaringen met het Woud en puppies? Ik kan me echt niet meer herinneren dat het bij Sis ook maandelijks moest, geloof er niks van.
Gebruikersavatar
Caro.
Zeer actief
Berichten: 31794
Lid geworden op: 23 apr 2002 03:52
Mijn ras(sen): Spaanse Draak
Aantal honden: 1
Contacteer:

Re: Puppies en wormonderzoek

Ongelezen bericht door Caro. »

Schema pup ontworming: 2,4,6 en 8 weken. Daarna maandelijks tot een leeftijd van 6 maanden.
https://www.dierenkliniekecht.nl/veelge ... d%20worden.
Afbeelding
A good dog never dies...

Ben je op zoek naar een gezellig en creatief PSP forum klik hier
80564M

Re: Puppies en wormonderzoek

Ongelezen bericht door 80564M »

Caro. schreef: 07 jan 2021 10:14 Schema pup ontworming: 2,4,6 en 8 weken. Daarna maandelijks tot een leeftijd van 6 maanden.
https://www.dierenkliniekecht.nl/veelge ... d%20worden.
Daar staat het inderdaad ook :denken:
Nou ja, ik kijk wel even. Als ze de volgende keer ook geen enkel wormeitje heeft dan geloof ik het wel langer dan een maand.
Gebruikersavatar
Doyaquba
Zeer actief
Berichten: 2041
Lid geworden op: 03 jul 2019 20:30
Mijn ras(sen): Boxer
Aantal honden: 1

Re: Puppies en wormonderzoek

Ongelezen bericht door Doyaquba »

Nog nooit gedaan, ontwormen met 3,5,7 en 12 weken. En dan elke 3 maanden onderzoek tot een jaar. Daarna in principe 2 keer per jaar tenzij twijfel
80564M

Re: Puppies en wormonderzoek

Ongelezen bericht door 80564M »

Doyaquba schreef: 07 jan 2021 11:43 Nog nooit gedaan, ontwormen met 3,5,7 en 12 weken. En dan elke 3 maanden onderzoek tot een jaar. Daarna in principe 2 keer per jaar tenzij twijfel
Zo zit het ook in mijn gedachten. Alleen die 12 weken heb ik vervangen door wormonderzoek. Elke maand vind ik ook erg veel hoor, het is niet dat ik haar leuk poep laat eten ofzo.
80564M

Re: Puppies en wormonderzoek

Ongelezen bericht door 80564M »

Caro. schreef: 07 jan 2021 10:14 Schema pup ontworming: 2,4,6 en 8 weken. Daarna maandelijks tot een leeftijd van 6 maanden.
https://www.dierenkliniekecht.nl/veelge ... d%20worden.
En in jouw link gaat het zelfs daadwerkelijk over ontwormen. Je stopt er toch niet zomaar 8x ontworming in in een half jaar? Onderzoek kan natuurlijk geen kwaad, om dat nu iedere maand te gaan doen is lekker voor hun inkomsten inderdaad. Volgend jaar maken ze er wekelijks van ofzo :ugh:
~Suzanne~
Zeer actief
Berichten: 14006
Lid geworden op: 02 jul 2007 21:46

Re: Puppies en wormonderzoek

Ongelezen bericht door ~Suzanne~ »

Marion. schreef: 07 jan 2021 10:02 Bij Teun zijn geen wormen aangetroffen, en advies is rond 5 februari weer te laten onderzoeken. Op mijn vraag waarom zo snel al weer, was het antwoord dat Teun een puppy is en dat die iedere maand moeten.

Huh??? Is dat nieuw? Heeft iemand eerdere ervaringen met het Woud en puppies? Ik kan me echt niet meer herinneren dat het bij Sis ook maandelijks moest, geloof er niks van.
Ik geloofde dat ook wel hoor, met hun 'om de maand' .... Kwaad kan het niet, het is natuurlijk maar een ontlastingsonderzoek ;-) maar als je zelf gewoon oplet, dattie niet van de straat vreet en dat je zelf ook de ontlasting bekijkt... ging ik zeg maar medio/eind maart nog een keer en dan "wanneer jij denkt dat het weer nodig is"... ik zou geloof ik als richtlijn "elk half jaar" aanhouden maar eerlijk is eerlijk, dat doe ik zelf ook niet ;-)

Suzanne
80564M

Re: Puppies en wormonderzoek

Ongelezen bericht door 80564M »

~Suzanne~ schreef: 07 jan 2021 15:41 Ik geloofde dat ook wel hoor, met hun 'om de maand' .... Kwaad kan het niet, het is natuurlijk maar een ontlastingsonderzoek ;-) maar als je zelf gewoon oplet, dattie niet van de straat vreet en dat je zelf ook de ontlasting bekijkt... ging ik zeg maar medio/eind maart nog een keer en dan "wanneer jij denkt dat het weer nodig is"... ik zou geloof ik als richtlijn "elk half jaar" aanhouden maar eerlijk is eerlijk, dat doe ik zelf ook niet ;-)
Niet om de maand, èlke maand (dus tot ze een half jaar is) :wink:
Ga ik ook niet doen hoor, ergens over 3 maanden wel weer. De fokster had dit advies trouwens ook nog nooit gezien. Nieuw beleid misschien?
Gebruikersavatar
Domor
Zeer actief
Berichten: 5348
Lid geworden op: 03 mei 2009 19:48
Mijn ras(sen): Peruvian Doodle
Aantal honden: 1
Locatie: Oudenhoorn

Re: Puppies en wormonderzoek

Ongelezen bericht door Domor »

In principe houd je met wormonderzoek gelijke trend met het traditionele ontwormingsschema. Dat is 2-4-6-8 weken en dan iedere maand tot een half jaar, daarna was het iedere 2 maanden tot een jaar en daarna elke 3 maanden, maar tegenwoordig is het "gewoon" elke 3 maanden een leven lang vanaf 6 maanden.
80564M

Re: Puppies en wormonderzoek

Ongelezen bericht door 80564M »

Domor schreef:In principe houd je met wormonderzoek gelijke trend met het traditionele ontwormingsschema. Dat is 2-4-6-8 weken en dan iedere maand tot een half jaar, daarna was het iedere 2 maanden tot een jaar en daarna elke 3 maanden, maar tegenwoordig is het "gewoon" elke 3 maanden een leven lang vanaf 6 maanden.
Sinds wanneer is dat het traditionele schema??? Teun is de 4e pup van een goede fokker, en ook in haar puppenmap staat iets anders.
Gebruikersavatar
under the red sky
Zeer actief
Berichten: 2134
Lid geworden op: 22 apr 2009 22:19
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Locatie: Smilde
Contacteer:

Re: Puppies en wormonderzoek

Ongelezen bericht door under the red sky »

ESCCAP adviseert dat al jaren: https://www.esccap.eu/page/Wormen/10/ De meeste dierenartsen nemen dat advies over.
groetjes,
Gerja

www.undertheredsky.nl
80564M

Re: Puppies en wormonderzoek

Ongelezen bericht door 80564M »

under the red sky schreef:ESCCAP adviseert dat al jaren: https://www.esccap.eu/page/Wormen/10/ De meeste dierenartsen nemen dat advies over.
De dierenarts adviseert ook regelmatig entingen inderdaad. Ik ben met dat soort dingen iets zuiniger.

Maar maandelijks een wormenkuur voor mijn pup vind ik ook wat overkill. Ze heeft geen wormen, plus ik weet heel goed waar ze loopt en wat ze vreet. En ik vind dus zelfs maandelijks wormonderzoek overkill. Niet dat het mijn pupje schaadt, en niet dat ik geen 25 euro per maand kan missen. Maar ik voel me ook niet geroepen om het nieuwe gebouw van het Woud te financieren.
Dennenappel
Zeer actief
Berichten: 864
Lid geworden op: 21 aug 2018 20:14
Aantal honden: 3

Re: Puppies en wormonderzoek

Ongelezen bericht door Dennenappel »

Ik volg wel het dierenarts schema.
Ze leven praktisch in het bos en ze nemen echt wel eens een hap.
En als ik de ontlasting zou laten onderzoeken zou ik ook dat schema van iedere maand tot een half jaar volgen en daarna 4 x per jaar.

Ik stop pas bij 10+ ofzo.
~Suzanne~
Zeer actief
Berichten: 14006
Lid geworden op: 02 jul 2007 21:46

Re: Puppies en wormonderzoek

Ongelezen bericht door ~Suzanne~ »

Maar waarom dan? Een wormenmiddel doodt de wormen (als ze er zijn); het voorkomt helemaal niets.
Als er geen wormen zijn mik je onnodig gif in je hond.

Eerlijk is eerlijk, zo'n onderzoek heeft best zin en het is ook best een goed advies om dat periodiek te laten doen maar eh... nou ja, als ik zie hoeveel honden er daadwerkelijk bij onderzoek wormen blijken te hebben neem ik dat ook met een korreltje zout. Een goed voornemen van mij zou kunnen zijn om het weer 's te laten onderzoeken. Kan... ;-)
Maar goed, dat is eigenlijk best nuttig.. en als er dan iets gevonden wordt, dan krijgen ze een middel natuurlijk.
Als ik ergens iets verdachts zie, dan gaan we ook even laten onderzoeken.
Tot die tijd kan ik mijn geld beter besteden en ga ik zeker niet onnodig gif in de hond mikken.

Suzanne
80564M

Re: Puppies en wormonderzoek

Ongelezen bericht door 80564M »

Dennenappel schreef:Ik volg wel het dierenarts schema.
Ze leven praktisch in het bos en ze nemen echt wel eens een hap.
En als ik de ontlasting zou laten onderzoeken zou ik ook dat schema van iedere maand tot een half jaar volgen en daarna 4 x per jaar.

Ik stop pas bij 10+ ofzo.
En waarom dan? Tuurlijk nemen ze hier ook wel eens een hap, ik moet zelfs flink in de ankers als Sis aan de mensenstront bezig is.

Maar geen haar op mijn hoofd die er elke maand zomaar een wormenmiddel in ga stoppen. Dat kan toch niet goed zijn voor zo'n klein puppenlijfje?
Dennenappel
Zeer actief
Berichten: 864
Lid geworden op: 21 aug 2018 20:14
Aantal honden: 3

Re: Puppies en wormonderzoek

Ongelezen bericht door Dennenappel »

Omdat een flinke wormbesmetting echt wel nare, niet meteen voor de hand hebbende gevolgen kan hebben. Zelfs langdurig en juist voor een puppenlijfje.
Je voorkomt het niet nee, maar als ze er zitten gaan ze er wel uit.
Daarbij zit ik gewoon in risico gebied, ook qua teken en vlooien.
Nu laten jullie de ontlasting controleren maar hoeveel mensen zijn er niet die niet enten en ontwormen en ook niet laten checken?
Die ontlasting ligt ook overal.
En voordat je de wormen ziet zijn het er al behoorlijk wat.
Het kan allerlei vage klachten geven ook.

Overigens ben ik natuurlijk ook geen voorstander van ‘gif’ maar tot nu toe hebben alle 4 mijn voorgaande honden een respectabele leeftijd gehaald zonder noemenswaardige problemen dus wat dat betreft ben ik niet zo bang voor die middelen.
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”