Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! [url=https://www.hondenforum.nl/plaza/viewtopic.php?t=338121]Klik hier om te reageren


Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!


Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Hotspot

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

Gebruikersavatar
sirene
Zeer actief
Berichten: 14192
Lid geworden op: 29 aug 2003 20:57
Contacteer:

Hotspot

Ongelezen bericht door sirene »

Zo rot dat die stomme zoekfunctie het niet meer doet :roll:

Hebben jullie nog goede tips voor honden met een hotspot?
Haren goed wegscheren, groene leem erop of calendula er op.

Nog meer tips? Wat doe je wel/niet?
Wanneer ga je naar de da ermee?

Weer een voordeel van blote honden, die hebben dat niet :D
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
Gebruikersavatar
Soooof
Zeer actief
Berichten: 3134
Lid geworden op: 05 jan 2017 21:53
Mijn ras(sen): Zwitserse herder
Aantal honden: 1

Re: Hotspot

Ongelezen bericht door Soooof »

Hier helpt maar één ding echt; voorkomen dat ie eraan kan komen. En dat is makkelijker gezegd dan gedaan.
Gebruikersavatar
billy
Zeer actief
Berichten: 12510
Lid geworden op: 22 apr 2002 06:04
Mijn ras(sen): Fox en Duitse Jacht terrier
Aantal honden: 1

Re: Hotspot

Ongelezen bericht door billy »

Van mijn bouvier weet ik nog, ruim knippen inderdaad en laten drogen aan de lucht en als het ettert, nat maken en met een vlooienkam de etter weg kammen anders wordt het weer vochtig, zo droog mogelijk houden, en als het opdroogt wat hydrocortiderm zalf erop.
Afbeelding
Wildflower
Zeer actief
Berichten: 1461
Lid geworden op: 19 feb 2008 15:32
Mijn ras(sen): Border Collies
Aantal honden: 2

Re: Hotspot

Ongelezen bericht door Wildflower »

Bij een beginnende hotspot: haar ruim eromheen zo kort mogelijk knippen, plek wassen met betadine-scrub, afspoelen met een washandje en droogdeppen met een schone handdoek. Tip van mijn dierenarts. Sindsdien geen pijnlijke hotspots meer bij Ben.
sbientje
Zeer actief
Berichten: 28766
Lid geworden op: 08 jun 2007 09:00
Mijn ras(sen): Labrador Retriever
Aantal honden: 2
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Re: Hotspot

Ongelezen bericht door sbientje »

ik knip het ruim rondom kort (wel zo zonde vind ik dat, maar ja) en dan was ik het warm water en betadine (kan met scrub maar ik doe het altijd met zalf want ik heb nooit scrub haha) . Beetje droogdeppen rondom en dan groene leem erop. Ik moet zeggen, dan zitten ze er eigenlijk nauwelijks nog aan. Soms begint het dan na een dag of 3 zo te krakken dat ik het eruit was en het nog een keer opnieuw doe.

TOt nu toe is dat afdoende. Veel mensen gebruiken honingzalf maar ik vind dat zon gore plakboel worden, bovendien ziet het er zo goor uit :D

Ben er nog nooit mee naar de DA gehoeven, ik denk dat Pom er 4 of 5 keer een heeft gehad. Nu al een hele lange tijd niet, afkloppen

edit - haha had de reactie van wildflower hierboven niet gezien maar das bijna hetzelfde minus de groene leem dan
Gebruikersavatar
sirene
Zeer actief
Berichten: 14192
Lid geworden op: 29 aug 2003 20:57
Contacteer:

Re: Hotspot

Ongelezen bericht door sirene »

Dankjulliewel! Die Betadine scrub wist ik niet :ok:
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
Gebruikersavatar
fenneke
Zeer actief
Berichten: 22875
Lid geworden op: 24 apr 2002 18:40
Mijn ras(sen): zwitserse witte herder en nu hûn
Aantal honden: 1
Locatie: Drenthe

Re: Hotspot

Ongelezen bericht door fenneke »

Buster heeft ook een keer een hotspot gehad . Dat werd al snel een hele plek. PS bij mij werkte de zoekfunctie wel weer . Had toen ook een topic geopend.

Afbeelding

De da heeft het toen ruim geschoren en hij kreeg een injectie tegen de jeuk en hydrocortison creme om steeds te smeren.
En hij heeft een abkuur gehad.
Dit had zich radendsnel ontwikkeld van klein plekje naar absurd.



Afbeelding
Fenneke en Baloe
Afbeelding
Gebruikersavatar
fenneke
Zeer actief
Berichten: 22875
Lid geworden op: 24 apr 2002 18:40
Mijn ras(sen): zwitserse witte herder en nu hûn
Aantal honden: 1
Locatie: Drenthe

Re: Hotspot

Ongelezen bericht door fenneke »

Ja en zo hè :oeps: zo snel zo groot .

Je kunt wel mooi zien hoe dik zijn vacht was. :Q:
Fenneke en Baloe
Afbeelding
Wildflower
Zeer actief
Berichten: 1461
Lid geworden op: 19 feb 2008 15:32
Mijn ras(sen): Border Collies
Aantal honden: 2

Re: Hotspot

Ongelezen bericht door Wildflower »

O jee, dat is niet wat ik bedoel met een beginnende hotspot. Arm dier. Is het weer helemaal goed nu?
Dennenappel
Zeer actief
Berichten: 864
Lid geworden op: 21 aug 2018 20:14
Aantal honden: 3

Re: Hotspot

Ongelezen bericht door Dennenappel »

Haren kort knippen, niet scheren want mijn ervaring is dat ze er dan nog meer last van krijgen en aan willen zitten.

3 x per dag betadine en verder niks.

Een van mijn vorige hondjes had de eerste jaren er regelmatig een en zodoende van geleerd.
Cash had er 2 weken geleden een, ook echt een flinke, en na een week zo goed als weg.
Ik laat ze er zelfs gewoon aan zitten maar dus wel 3 x per dag betadine.
Annika
Actief
Berichten: 154
Lid geworden op: 05 sep 2013 09:02
Mijn ras(sen): keeshond
Aantal honden: 2
Locatie: Geldrop

Re: Hotspot

Ongelezen bericht door Annika »

Toen mijn zoon net geboren was had hij heel erg veel last van luieruitslag. Op aanraden van de dermatoloog ben ik toen begonnen met inotyol crème (niet te koop in Nl ik heb het besteld vanuit NL in BE).
Paar weken later had de hond een hotspot en hij heeft eerder een hotspot gehad en had toen extreem veel last van de jeuk echt tot nonstop gillen, hijgen en kruipen aan toe.
Ik ben gelijk naar de dierenarts gegaan voor een prik tegen de jeuk en ik ben inotyol crème gaan smeren. Binnen 3 dagen was de plek rustig en had Yuki geen last meer :cheer:.
Echt een super spulleke als je het mij vraagt
Gebruikersavatar
jenn90
Zeer actief
Berichten: 830
Lid geworden op: 05 apr 2011 16:28
Mijn ras(sen): Labrador x dalmatier
Peruaanse naakthond x working kelpie 2x
Jack russel
Aantal honden: 4

Re: Hotspot

Ongelezen bericht door jenn90 »

Hier gebruikte ik dermacool voor hotspots onze oudste had er nog wel eens last van.
Afbeelding
Gebruikersavatar
sirene
Zeer actief
Berichten: 14192
Lid geworden op: 29 aug 2003 20:57
Contacteer:

Re: Hotspot

Ongelezen bericht door sirene »

Ik was gewoon met die betadine scrub hoor. In de verpleging wasten we die vieze erysipelasbenen ook ermee. Dat zijn toch ook open wonden?

Het is echt verbazend hoe snel die hotspots kunnen gaan. Het is echt sneu voor die honden, ze voelen zich ook echt beroerd.
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
Gebruikersavatar
sirene
Zeer actief
Berichten: 14192
Lid geworden op: 29 aug 2003 20:57
Contacteer:

Re: Hotspot

Ongelezen bericht door sirene »

Ik heb het idee dat het vaak met een tekenbeet begint. Labradors kunnen er ook wat van hoor. Ook op kop en wangen.
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
Gebruikersavatar
jenn90
Zeer actief
Berichten: 830
Lid geworden op: 05 apr 2011 16:28
Mijn ras(sen): Labrador x dalmatier
Peruaanse naakthond x working kelpie 2x
Jack russel
Aantal honden: 4

Re: Hotspot

Ongelezen bericht door jenn90 »

Onze x lab had in zijn jongere jaren ook erg en dan met name als hij oorontsteking had had hij ook vaak een hotspot op zijn wang :-(
Afbeelding
Gebruikersavatar
ellen en de birmanen
Zeer actief
Berichten: 5181
Lid geworden op: 30 nov 2010 15:39
Mijn ras(sen): 4 tollers
Aantal honden: 4
Locatie: voorburg

Re: Hotspot

Ongelezen bericht door ellen en de birmanen »

wat bij mijn honden heel goed helpt is kaal maken en groene leem er op. dat 2 dagen laten zitten en aan de hand van hoe het er uit ziet de behandeling herhalen. bij mijn honden ontstaat een hotspot door broei van de vacht na het zwemmen, ik blaas dus regelmatig de vacht uit om ze te ontdoen van de dode haren.
Afbeelding
Gebruikersavatar
sirene
Zeer actief
Berichten: 14192
Lid geworden op: 29 aug 2003 20:57
Contacteer:

Re: Hotspot

Ongelezen bericht door sirene »

Als Heavy nu na die vaccinatie hotspot en last van oren krijgt en last van die vetbult zou ik zeker niet meer vaccineren. Of laten titeren en dan besluiten of je nog wilt vaccineren volgende keer.
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
Gebruikersavatar
Omega
Zeer actief
Berichten: 1251
Lid geworden op: 22 jul 2005 11:48
Mijn ras(sen): Toller
Aantal honden: 2
Locatie: Terborg

Re: Hotspot

Ongelezen bericht door Omega »

sirene schreef: 27 jun 2021 12:23 Als Heavy nu na die vaccinatie hotspot en last van oren krijgt en last van die vetbult zou ik zeker niet meer vaccineren. Of laten titeren en dan besluiten of je nog wilt vaccineren volgende keer.
Wat ik nu zie bij de honden die ik ken die een hotspot krijgen lijkt het er in ieder geval op dat het gebeurt als ze wat stress/verminderde weerstand hebben.
Dus enig verband met die vaccinatie zou er goed kunnen zijn, zou dan ook kritisch zijn op het vaccineren.
Verkooppunt Darf en Tammenga, kvv en snacks, in Terborg: http://www.kompleetversvoerenzo.nl
Gebruikersavatar
Omega
Zeer actief
Berichten: 1251
Lid geworden op: 22 jul 2005 11:48
Mijn ras(sen): Toller
Aantal honden: 2
Locatie: Terborg

Re: Hotspot

Ongelezen bericht door Omega »

sirene schreef: 27 jun 2021 12:23 Als Heavy nu na die vaccinatie hotspot en last van oren krijgt en last van die vetbult zou ik zeker niet meer vaccineren. Of laten titeren en dan besluiten of je nog wilt vaccineren volgende keer.
Wat ik nu zie bij de honden die ik ken die een hotspot krijgen lijkt het er in ieder geval op dat het gebeurt als ze wat stress/verminderde weerstand hebben.
Dus enig verband met die vaccinatie zou er goed kunnen zijn, zou dan ook kritisch zijn op het vaccineren.
Verkooppunt Darf en Tammenga, kvv en snacks, in Terborg: http://www.kompleetversvoerenzo.nl
Gebruikersavatar
Crescent
Zeer actief
Berichten: 8549
Lid geworden op: 21 dec 2012 20:40
Aantal honden: 2
Locatie: Aan zee!

Re: Hotspot

Ongelezen bericht door Crescent »

Virbac dermacool. Wondermiddel.

Ik heb ervaring met complexe wonden aan voeten en tenen, en in dit geval ging het ook helemaal de verkeerde kant op incluis likgedrag (wat ik in midwinter had gemist omdat vrouwlief altijd onder een deken blieft te slapen) maar een AB kuur en aansluitend de virbac heeft alles weer goed gemaakt. Ik betaalde toen een euro of 20 maar het is het zo waard.

https://www.virbac.nl/Producten/Kat/Hui ... l-hot-spot
What do you hear, Starbuck?
-Nothing but the rain…
Gebruikersavatar
Crescent
Zeer actief
Berichten: 8549
Lid geworden op: 21 dec 2012 20:40
Aantal honden: 2
Locatie: Aan zee!

Re: Hotspot

Ongelezen bericht door Crescent »

Heavy schreef: 27 jun 2021 18:31
Crescent schreef: 27 jun 2021 18:22 Virbac dermacool. Wondermiddel.

Ik heb ervaring met complexe wonden aan voeten en tenen, en in dit geval ging het ook helemaal de verkeerde kant op incluis likgedrag (wat ik in midwinter had gemist omdat vrouwlief altijd onder een deken blieft te slapen) maar een AB kuur en aansluitend de virbac heeft alles weer goed gemaakt. Ik betaalde toen een euro of 20 maar het is het zo waard.

https://www.virbac.nl/Producten/Kat/Hui ... l-hot-spot
Ziet er goed uit. Verkoelend lijkt me erg fijn jeukstillend ook
En een spray lijkt me ook heel fijn dan hoef ik niet meer kokhalzend die bult in te smeren :schrik:
Maar goed eerste even naar de dierenarts want die bult moet eruit
Het werkt op een aantal manieren: koelt, jeukstillend en genezend. Er zitten een soort bolletjes in die langzaam oplossen en zo alle werkzame stoffen vrijgeven. En het smaakt niet lekker. Win.
What do you hear, Starbuck?
-Nothing but the rain…
Gebruikersavatar
Branka
moderator
Berichten: 20695
Lid geworden op: 25 jul 2003 11:25
Mijn ras(sen): Golden Retriever
Aantal honden: 1
Locatie: Drenthe

Re: Hotspot

Ongelezen bericht door Branka »

Mijn ervaring is dat hotspots meestal op de warme plekken ontstaan waar ze goed kunnen krabben of bijten. Wat ik zo lees bij honden met dikkere (onder)vachten.
Tagor had er ook regelmatig last van. Als hij een hotspot had knipten we zijn vacht rond de wond ruim weg en smeerden met hydrocortiderm zalf. Daarna waken dat hij het er niet af likte en de wond erger maakte.
Denk dat honingzalf ook goed kan werken bij het herstel.
Afbeelding
Gebruikersavatar
dagmar88
Zeer actief
Berichten: 47376
Lid geworden op: 27 aug 2009 22:54

Re: Hotspot

Ongelezen bericht door dagmar88 »

Branka schreef: 27 jun 2021 20:25 Mijn ervaring is dat hotspots meestal op de warme plekken ontstaan waar ze goed kunnen krabben of bijten. Wat ik zo lees bij honden met dikkere (onder)vachten.
Tagor had er ook regelmatig last van. Als hij een hotspot had knipten we zijn vacht rond de wond ruim weg en smeerden met hydrocortiderm zalf. Daarna waken dat hij het er niet af likte en de wond erger maakte.
Denk dat honingzalf ook goed kan werken bij het herstel.
Ik vind zalf juist niets. Het moet indrogen. Buiten de prednisolon bevat hydrocortiderm parfum en paraffine. Ook vetramil is geformuleerd op basis van paraffine. Dat legt een barrière. Bij een vochtige wond sluit het dus het vocht op.
Zelfs groene leem blijft me te nat en plakkerig. Ik knip ook niets weg, dan gaat Jaap er juist aan zitten violen.
Laatst had hij een enorme hotspot op zijn bil, stress op de dekrijpe dagen van Zus.
3 x per dag ruim inpoederen met diatomeeënaarde en na twee dagen was het al droog en dicht.
Gebruikersavatar
sirene
Zeer actief
Berichten: 14192
Lid geworden op: 29 aug 2003 20:57
Contacteer:

Re: Hotspot

Ongelezen bericht door sirene »

alinelaila schreef: 19 jul 2021 15:38 Sem heeft voor het eerst in z'n leven een hotspot. Naast de staartaanzet (nee, geen vlooien). Hij heeft nogal moeite met de vachtwissel nu hij oud is en ik denk dat het is gaan broeien na het zwemmen.
Maargoed, heb de haren eromheen weggeknipt en geschoren en de plek wat schoongespoeld waarbij hij het uitpiepte :ugh: Heb ook honingzalf gehaald, maar de plek is nogal nat dus het lijkt me beter er niks op te smeren? Ik dep het nu af en toe droog met een keukenpapiertje.

Sem is er helemaal beroerd van, zo sneu. Hij wil niks, niet lopen, niet eten en heeft nu een kap om, anders zit hij er steeds aan.
Groene leem! Echt, lekker bepoederen met groene leem.
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”