Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! [url=https://www.hondenforum.nl/plaza/viewtopic.php?t=338121]Klik hier om te reageren


Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!


Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Kennelhoest.Update hartfalen.

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

Gebruikersavatar
Tineke
Zeer actief
Berichten: 13997
Lid geworden op: 10 jan 2014 15:21
Aantal honden: 3

Re: Kennelhoest

Ongelezen bericht door Tineke »

Wat naar :(: , hartgerelateerde zaken zijn vervelend.
Micron is ook op medicijnen gegaan nav een filmpje welke ons werd geadviseerd vanwege zijn hartruis.
Hij heeft het echt jaren heel goed gedaan op de medicijnen, hoe vroeger je begint hoe beter begreep ik.
Hij is er ruim 13 op geworden dus dat is toch best een aardige leeftijd nog , hopelijk zal het voor Sancho ook zo mogen gaan :wink:
Afbeelding
De honden van voorbij, ze blijven in mijn leven
De honden van voorbij ,ik blijf met ze verweven.

https://www.facebook.com/Hondenherplaatsingennl
Gebruikersavatar
Marie-Josée
Erelid
Berichten: 25797
Lid geworden op: 04 feb 2003 10:56
Mijn ras(sen): Havanezer
Aantal honden: 1

Re: Kennelhoest

Ongelezen bericht door Marie-Josée »

Ik verwacht en hoop dat Sancho het ook nog jaren volhoudt, als ik bekijk hoe goed hij nu op lijkt te knappen.En jullie ervaringen geven me moed.
Maar die rare onverwachte pijn vond ik beangstigend. Als hij zich uitwendig pijn doet gilt hij eigenlijk nooit en dan trilt hij zeker niet. Ik hoop niet dat het zijn hartje was, of iets door de medicatie maar ik ben wel bang dat het van binnenuit kwam. Vanwege dat angstige trillen.
Zijn ademhaling is al bijna op een normaal ritme, dus dat is fijn :ok:
Ik heb inmiddels aan alle betrokkenen wat nakomelingen betreft laten weten wat er aan de hand is en heb iedereen de boodschap van de echodame doorgegeven; neem een hartruis altijd serieus. Laat als je wil fokken met een hond met hartruis altijd eerst een echo maken.
PlushDogz
Vaste gebruiker
Berichten: 51
Lid geworden op: 11 dec 2012 12:50
Aantal honden: 3

Re: Kennelhoest

Ongelezen bericht door PlushDogz »

Marie-Josée schreef:Ik verwacht en hoop dat Sancho het ook nog jaren volhoudt, als ik bekijk hoe goed hij nu op lijkt te knappen.En jullie ervaringen geven me moed.
Maar die rare onverwachte pijn vond ik beangstigend. Als hij zich uitwendig pijn doet gilt hij eigenlijk nooit en dan trilt hij zeker niet. Ik hoop niet dat het zijn hartje was, of iets door de medicatie maar ik ben wel bang dat het van binnenuit kwam. Vanwege dat angstige trillen.
Zijn ademhaling is al bijna op een normaal ritme, dus dat is fijn :ok:
Ik heb inmiddels aan alle betrokkenen wat nakomelingen betreft laten weten wat er aan de hand is en heb iedereen de boodschap van de echodame doorgegeven; neem een hartruis altijd serieus. Laat als je wil fokken met een hond met hartruis altijd eerst een echo maken.
Marie-Josée het spijt me heel erg om dit te lezen. Maar weet dat je zeker niet de enige bent, er zijn er veel te veel Havanezers met hartproblemen. |Ik heb zelf eentje in huis. Hij is zo rond zijn 9-de gediagnosticeerd, daarvoor was zijn hart wel helemaal goed. Hij is nu 12. Hij kreeg toen voor het eeerst een ruisje en wetende dat MVD in het ras speelt heb ik gelijk een echo laten maken die idd MVD bevestigde. Hij is toen gelijk op medicijnen gezet ook al had hij op dat moment nog geen klachten omdat er bewezen is dat preventief geven van Vetmedin de klachvrije tijd kan verlengen.
Daarnaast zoals ik al zei ken ik er nog heel veel Havanezers met dit probleem helaas. In sommige gevallen is het natuulijk een ouderdoomsprobleem waarbij de kleppen vroetijdig slijten, maar er zijn ook honden die al jong de issue hebben die niet te horen is met een stethoscoop want er hoeft niet eens altijd een ruis hoorbaar te zijn. Alleen een echo heeft zekerheid.

Ik fok zelf ook Havanezers en al mijn honden zijn door middel van echo/Doppler op hartproblemen getest. MVD (Mitralis klep degeneratie) is een serieus issue en als we als fokkers niet snel wat veranderen eindigen we nog als Cavaliers. Een hond met een ruis hoort ALTIJD te worden onderzocht, en al helemaal als die voor de fok wordt ingezet. Een onschuldig hartruisje welke pups af en toe hebben hoort op den duur te verdwijnen. Zelf heb ik de instelling dat mocht ik ooit zo'n pup hebben deze altijd een echo zal krijgen voordat die mag verhuizen om er zeker van te zijn dat het inderdaad een onschuldig ruisje betreft. Zo'n test is niet zo duur en fijn voor ieders gemoedsrust en je weet zeker wat er aan de hand is. Fokkers roepen altijd dat kopers onderzoeksplicht hebben, maar fokkers hebben die natuurlijk ook als ze op zoek zijn naar een reu.

Mocht ik je ergens mee kunnen helpen of als je wilt praten stuur me gerust een bericht. Ik kan me voorstellen dat je je enorm veel zorgen maakt nu. Heel veel sterkte en hopelijk slaan de medicijnen snel aan en heb je weer je vrolijke Sancho terug. Het is heel eng als ze benauwd zijn! We hebben vorig jaar zomer een enge crisis gehad hier. Hitte is super gevaarlijk voor deze honden.
Laatst gewijzigd door PlushDogz op 19 jan 2020 17:05, 4 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Marie-Josée
Erelid
Berichten: 25797
Lid geworden op: 04 feb 2003 10:56
Mijn ras(sen): Havanezer
Aantal honden: 1

Re: Kennelhoest

Ongelezen bericht door Marie-Josée »

Sancho's ademhaling is gelukkig weer helemaal op een normaal peil maar hij lijkt wel wat last te hebben van de medicatie ( vaak slikken en wat suffig zijn), misschien went dat nog maar voor nu ben ik al heel blij!

PLushdogsz, dat wist ik anders echt niet, ik heb nooit gehoord of gelezen dat MKD bij de Havanezer zo vaak voorkomt, het is ook geen verplichte test om te fokken itt tot oogonderzoek en patella.
Had ik dat geweten dan had ik hem beslist nooit ingezet. Maar zowel fokkers als artsen heb ik daar nooit over gehoord en de lijsten van rassen met erfelijke aandoeningen melden dit ook niet. Het wordt dan hoog tijd dat dit gaat gebeuren.
Wat sneu voor jou hondje! Warme zomers zijn inderdaad funest voor hartproblemen. Ik hoop voor hem ( en voor mezelf) op een ouderwetse Hollandse zomer ;-)
Gebruikersavatar
Marie-Josée
Erelid
Berichten: 25797
Lid geworden op: 04 feb 2003 10:56
Mijn ras(sen): Havanezer
Aantal honden: 1

Re: Kennelhoest.Update hartfalen.

Ongelezen bericht door Marie-Josée »

Inmiddels zijn we bijna een week verder en Sancho is ongelofelijk veranderd in de zin van actiever geworden. Waarschijnlijk is de vermoeidheid er heel langzaam ingeslopen en hebben wij dat aan het ouder worden toegeschreven.
Nadeel is wel dat hij nu overenthousiast is, net of hij de tijd in wil halen. En dan is het lastig om zo'n blij ei te temperen. Vandaag had hij aan het einde van de dag een terugval; hoesten en hevig trillen. Dat duurde een half uurtje, ik heb de vochtafdrijver maar iets eerder gegeven, we hadden net de dosering verlaagd omdat zijn ademhaling weer normaal was.
Nu is het gelukkig weer in orde maar ik schrok er echt van, je wordt dan toch weer met de neus op de feiten gedrukt.
Ik wil wel weten waarom hij zo rilt, of dat pijn is of angst om iets wat hij voelt.
Gebruikersavatar
ranetje
Zeer actief
Berichten: 54872
Lid geworden op: 10 apr 2006 11:41
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1
Locatie: Gelderland

Re: Kennelhoest.Update hartfalen.

Ongelezen bericht door ranetje »

Misschien de dosering maar niet te veel naar omlaag doen?
Dat rillen kan zijn omdat hij zich weer even minder prettig voelde denk ik door dat hoesten (meer vocht dus benauwder?)
Knuffel voor je ventje en voor jou :J:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Gebruikersavatar
Marie-Josée
Erelid
Berichten: 25797
Lid geworden op: 04 feb 2003 10:56
Mijn ras(sen): Havanezer
Aantal honden: 1

Re: Kennelhoest.Update hartfalen.

Ongelezen bericht door Marie-Josée »

Wanneer de ademhaling weer normaal werd moest ik de furosemide verlagen van 30 naar 20 mg en daar had ik zelfs nog een paar dagen mee gewacht. Nu hou ik het toch nog maar even op 30.
Ik heb hem nog nooit zien rillen. Dat is pas sinds hij medicatie krijgt eigenlijk.
Laatst gewijzigd door Marie-Josée op 24 jan 2020 18:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
fenneke
Zeer actief
Berichten: 22875
Lid geworden op: 24 apr 2002 18:40
Mijn ras(sen): zwitserse witte herder en nu hûn
Aantal honden: 1
Locatie: Drenthe

Re: Kennelhoest.Update hartfalen.

Ongelezen bericht door fenneke »

Lees het nu pas. Wat schrikken voor jullie.
Hopelijk blijft hij het nu goed doen en nog lang bij jullie :I:
Fenneke en Baloe
Afbeelding
Gebruikersavatar
Marie-Josée
Erelid
Berichten: 25797
Lid geworden op: 04 feb 2003 10:56
Mijn ras(sen): Havanezer
Aantal honden: 1

Re: Kennelhoest.Update hartfalen.

Ongelezen bericht door Marie-Josée »

Ja je hebt de neiging te willen vergeten dat hij eigenlijk doodziek is, vooral als hij zo vrolijk en actief is.
Maar we leren er wel mee om te gaan :wink:
Ik had een mail naar het echocentrum gestuurd en wat tips gekregen voor als het nog eens voorkomt, waar ik dan op moet controleren ( slijmvliezen, hartslag).
Hij heeft goed geslapen, toch tot half zeven en dan is het ook weer tijd voor zijn medicatie.
Gelukkig was ik al nooit een uitslaper :mrgreen:
PlushDogz
Vaste gebruiker
Berichten: 51
Lid geworden op: 11 dec 2012 12:50
Aantal honden: 3

Re: Kennelhoest.Update hartfalen.

Ongelezen bericht door PlushDogz »

Krijgt hij nog andere medicatie naast Furosemide?
Gebruikersavatar
miriam
Zeer actief
Berichten: 5007
Lid geworden op: 26 feb 2010 12:26
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever.
Aantal honden: 2
Locatie: wittem

Re: Kennelhoest.Update hartfalen.

Ongelezen bericht door miriam »

Ai, ik lees het nu pas. Wat een zorgen om het ventje. Ik hoop dat hij nog een hele tijd vooruit kan met zijn medicatie.
Afbeelding
Miriam, Pleun en Pelle
Tibbe 24-03-2004*20-03-2017
Gebruikersavatar
Marie-Josée
Erelid
Berichten: 25797
Lid geworden op: 04 feb 2003 10:56
Mijn ras(sen): Havanezer
Aantal honden: 1

Re: Kennelhoest.Update hartfalen.

Ongelezen bericht door Marie-Josée »

Bedankt :J:

Ja hij krijgt ook Cardisure en Cardalis.
Sandra&co

Re: Kennelhoest.Update hartfalen.

Ongelezen bericht door Sandra&co »

Wat een zorgen :flower:
Gebruikersavatar
Marie-Josée
Erelid
Berichten: 25797
Lid geworden op: 04 feb 2003 10:56
Mijn ras(sen): Havanezer
Aantal honden: 1

Re: Kennelhoest.Update hartfalen.

Ongelezen bericht door Marie-Josée »

We hebben nu kunnen zien dat het trillen samenhangt met een verhoogde hartslag en heel bleke slijmvliezen.
Genoeg om ons zorgen over te maken dus. Maar misschien wordt dat nog wat beter of zit ik mezelf nu voor de gek te houden? :ugh:
S@ndr@
Zeer actief
Berichten: 63931
Lid geworden op: 24 jul 2006 14:13

Re: Kennelhoest.Update hartfalen.

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

Ja het is zorgelijk, ik heb dat met Van Gils meegemaakt, en bij hem deden de medicijnen weinig of in ieder geval niet genoeg, en hebben geleid tot zijn maagkanteling. achteraf wel prima, want toen wist ik ook zeker wat ik moest doen, namelijk laten gaan...
Ik hoop dat bij jullie de medicijnen wel aan slaan en dat hij nog een geweldig mooi tijdje mag hebben .. succes
Gebruikersavatar
ranetje
Zeer actief
Berichten: 54872
Lid geworden op: 10 apr 2006 11:41
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1
Locatie: Gelderland

Re: Kennelhoest.Update hartfalen.

Ongelezen bericht door ranetje »

Marie-Josée schreef:We hebben nu kunnen zien dat het trillen samenhangt met een verhoogde hartslag en heel bleke slijmvliezen.
Genoeg om ons zorgen over te maken dus. Maar misschien wordt dat nog wat beter of zit ik mezelf nu voor de gek te houden? :ugh:
Ja het is zorgelijk.

Als hij op 30 mg wel goed blijft zou ik hem (na overleg met de DA) daarop houden tot het niet meer gaat.
Hou je taai :knuffel:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Gebruikersavatar
Marie-Josée
Erelid
Berichten: 25797
Lid geworden op: 04 feb 2003 10:56
Mijn ras(sen): Havanezer
Aantal honden: 1

Re: Kennelhoest.Update hartfalen.

Ongelezen bericht door Marie-Josée »

Ik hoop stiekem nog dat het wat beter wordt, er is een herstelperiode van een paar weken aangegeven.
En als dat niet zo is dat mag hij gewoon lekker genieten van het leven tot het niet meer leuk is voor hem. Gelukkig is hij altijd weer heel snel opgewekt en ondeugend.

Natuurlijk heb ik dat gemeld, ik ben de ellende met onze west Siberische laika nog niet vergeten, en hoe de fokkers de epilepsie onder de tafel veegden en gewoon doorgingen met fokken. Dat wil je mensen toch niet aandoen?
Gebruikersavatar
Tineke
Zeer actief
Berichten: 13997
Lid geworden op: 10 jan 2014 15:21
Aantal honden: 3

Re: Kennelhoest

Ongelezen bericht door Tineke »

Nanna schreef:
Marie-Josée schreef: Dat hartruisje is bij elk algemeen gezondheidsonderzoek gemeld als simpel en onschuldig. Dat hij toch nakomelingen heeft verwekt vind ik heel erg
Afdeling onvoorzien. Bakkie had ook een (op oudere leeftijd geconstateerd) hartruisje en pups. Toch is hij medicatieloos 14 geworden.
Je hebt de betrokkenen op de hoogte gesteld en dat is loffelijk. Je zult ze helaas de kost geven die het haastig onder het tapijt vegen. :ugh:
Medicatieloos is niet klachtenloos uiteraard.
Persoonlijk ben ik van mening dat als je fokt met je hond je dit soort zaken op zijn minste serieus moet laten nakijken en je dus een echo laat maken zodat je zekerheid hebt dat het onschuldig is.
Als je altijd zo de mond vol hebt van fokkers en wat daar allemaal wel niet mis mee is kun je op zijn minst zelf het proberen zo goed mogelijk te doen.
Afbeelding
De honden van voorbij, ze blijven in mijn leven
De honden van voorbij ,ik blijf met ze verweven.

https://www.facebook.com/Hondenherplaatsingennl
Gebruikersavatar
Marie-Josée
Erelid
Berichten: 25797
Lid geworden op: 04 feb 2003 10:56
Mijn ras(sen): Havanezer
Aantal honden: 1

Re: Kennelhoest.Update hartfalen.

Ongelezen bericht door Marie-Josée »

Nou ja,ik vind dat wel een lastige hoor, wanneer doe je het nu goed. Ik heb bij het eerste verplichte gezondheidsonderzoek in de kliniek in Oisterwijk nog gevraagd of het gemelde hartruisje reden was om de dekaanvraag te weigeren en dat was beslist niet het geval werd me verzekerd. En omdat het nog niet bekend was dat er hartklepproblemen voorkomen in het ras is daar verder ook nooit meer op doorgegaan.
Bovendien heb ik zelf ook een hartruis en dat is helemaal niet alarmerend.
Ik denk niet dat je alles uit kunt sluiten als je met levend materiaal werkt. Er zal altijd wel iets zijn waar een dier of mens aan dood gaat.Bovendien hoeft een defect bij de geboorte nog niet erfelijk te zijn.
Ik hoop van harte dat het dat niet is maar ik kan de klok niet terugdraaien.
Meer dan mensen op het hart drukken een echo te laten maken in geval van hartruis kan ik niet meer doen.
Ik zit nu zelf met een ziek hondje wat normaal moeiteloos 15 had kunnen worden en ik kan de fokker die heel serieus gelegenheidsnestjes fokt ook niets verwijten.
Gebruikersavatar
crutz
Zeer actief
Berichten: 35424
Lid geworden op: 22 apr 2002 00:24
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Locatie: Zegveld
Contacteer:

Re: Kennelhoest.Update hartfalen.

Ongelezen bericht door crutz »

Marie-Josée schreef:Nou ja,ik vind dat wel een lastige hoor, wanneer doe je het nu goed. Ik heb bij het eerste verplichte gezondheidsonderzoek in de kliniek in Oisterwijk nog gevraagd of het gemelde hartruisje reden was om de dekaanvraag te weigeren en dat was beslist niet het geval werd me verzekerd. En omdat het nog niet bekend was dat er hartklepproblemen voorkomen in het ras is daar verder ook nooit meer op doorgegaan.
Bovendien heb ik zelf ook een hartruis en dat is helemaal niet alarmerend.
Ik denk niet dat je alles uit kunt sluiten als je met levend materiaal werkt. Er zal altijd wel iets zijn waar een dier of mens aan dood gaat.Bovendien hoeft een defect bij de geboorte nog niet erfelijk te zijn.
Ik hoop van harte dat het dat niet is maar ik kan de klok niet terugdraaien.
Meer dan mensen op het hart drukken een echo te laten maken in geval van hartruis kan ik niet meer doen.
Ik zit nu zelf met een ziek hondje wat normaal moeiteloos 15 had kunnen worden en ik kan de fokker die heel serieus gelegenheidsnestjes fokt ook niets verwijten.
Toch heb ik een keer bij een pup die in het nest een ruisje had al een hartecho laten maken. Uitslag was groei gerelateerd kom maar terug als het boven de 13 weken nog zo is (pup was 9 weken) in het vervolg zou ik dus wel wachten tot boven de 13 weken maar als er dan een ruisje blijft wel eerst een hart echo voor we verder gaan
Gebruikersavatar
Marie-Josée
Erelid
Berichten: 25797
Lid geworden op: 04 feb 2003 10:56
Mijn ras(sen): Havanezer
Aantal honden: 1

Re: Kennelhoest.Update hartfalen.

Ongelezen bericht door Marie-Josée »

Maar dat is iets wat ik dan niet begrijp, bij Sancho zijn de eerste jaren steeds bij alle entingen hart en longen beluisterd en toen werd er geen melding gemaakt van een ruis. En ik heb het zelf ook niet altijd ( hoorbaar) gehad.
Je blijft toch afhankelijk van deskundigen zoals een dierenarts. En misschien is het bij een jong dier of mens niet per se altijd hoorbaar.
Gebruikersavatar
Tineke
Zeer actief
Berichten: 13997
Lid geworden op: 10 jan 2014 15:21
Aantal honden: 3

Re: Kennelhoest.Update hartfalen.

Ongelezen bericht door Tineke »

Marie-Josée schreef:Nou ja,ik vind dat wel een lastige hoor, wanneer doe je het nu goed. Ik heb bij het eerste verplichte gezondheidsonderzoek in de kliniek in Oisterwijk nog gevraagd of het gemelde hartruisje reden was om de dekaanvraag te weigeren en dat was beslist niet het geval werd me verzekerd. En omdat het nog niet bekend was dat er hartklepproblemen voorkomen in het ras is daar verder ook nooit meer op doorgegaan.
Bovendien heb ik zelf ook een hartruis en dat is helemaal niet alarmerend.
Ik denk niet dat je alles uit kunt sluiten als je met levend materiaal werkt. Er zal altijd wel iets zijn waar een dier of mens aan dood gaat.Bovendien hoeft een defect bij de geboorte nog niet erfelijk te zijn.
Ik hoop van harte dat het dat niet is maar ik kan de klok niet terugdraaien.
Meer dan mensen op het hart drukken een echo te laten maken in geval van hartruis kan ik niet meer doen.
Ik zit nu zelf met een ziek hondje wat normaal moeiteloos 15 had kunnen worden en ik kan de fokker die heel serieus gelegenheidsnestjes fokt ook niets verwijten.
Uiteraard ga je af op het advies van de arts en die kunnen ook een verkeerde inschatting maken, zeker in dit geval als dat soort zaken bij een ras nog helemaal niet bekend zijn.
Afbeelding
De honden van voorbij, ze blijven in mijn leven
De honden van voorbij ,ik blijf met ze verweven.

https://www.facebook.com/Hondenherplaatsingennl
Gebruikersavatar
Tineke
Zeer actief
Berichten: 13997
Lid geworden op: 10 jan 2014 15:21
Aantal honden: 3

Re: Kennelhoest.Update hartfalen.

Ongelezen bericht door Tineke »

Marie-Josée schreef:Maar dat is iets wat ik dan niet begrijp, bij Sancho zijn de eerste jaren steeds bij alle entingen hart en longen beluisterd en toen werd er geen melding gemaakt van een ruis. En ik heb het zelf ook niet altijd ( hoorbaar) gehad.
Je blijft toch afhankelijk van deskundigen zoals een dierenarts. En misschien is het bij een jong dier of mens niet per se altijd hoorbaar.
Bij Micron kwam het ruisje ook pas op latere leeftijd aan het licht.
En diens hart is toch ook wel eerder beluisterd.
Afbeelding
De honden van voorbij, ze blijven in mijn leven
De honden van voorbij ,ik blijf met ze verweven.

https://www.facebook.com/Hondenherplaatsingennl
Gebruikersavatar
crutz
Zeer actief
Berichten: 35424
Lid geworden op: 22 apr 2002 00:24
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Locatie: Zegveld
Contacteer:

Re: Kennelhoest.Update hartfalen.

Ongelezen bericht door crutz »

Marie-Josée schreef:Maar dat is iets wat ik dan niet begrijp, bij Sancho zijn de eerste jaren steeds bij alle entingen hart en longen beluisterd en toen werd er geen melding gemaakt van een ruis. En ik heb het zelf ook niet altijd ( hoorbaar) gehad.
Je blijft toch afhankelijk van deskundigen zoals een dierenarts. En misschien is het bij een jong dier of mens niet per se altijd hoorbaar.
Oké dan heb ik je verkeerd begrepen, dacht dat hij van pup af aan al een ruisje had
Gebruikersavatar
Marie-Josée
Erelid
Berichten: 25797
Lid geworden op: 04 feb 2003 10:56
Mijn ras(sen): Havanezer
Aantal honden: 1

Re: Kennelhoest.Update hartfalen.

Ongelezen bericht door Marie-Josée »

crutz schreef:
Marie-Josée schreef:Maar dat is iets wat ik dan niet begrijp, bij Sancho zijn de eerste jaren steeds bij alle entingen hart en longen beluisterd en toen werd er geen melding gemaakt van een ruis. En ik heb het zelf ook niet altijd ( hoorbaar) gehad.
Je blijft toch afhankelijk van deskundigen zoals een dierenarts. En misschien is het bij een jong dier of mens niet per se altijd hoorbaar.
Oké dan heb ik je verkeerd begrepen, dacht dat hij van pup af aan al een ruisje had
Nee je had me niet verkeerd begrepen, volgens de echodame was het waarschijnlijk al bij de geboorte aanwezig omdat de klep zo te zien niet goed ontwikkeld was.Ik moet me dus ook op haar deskundige oordeel verlaten.Maar als het destijds al was geconstateerd dan was een echo zeker op zijn plaats geweest.
Ik was helemaal niet van plan om met Sancho te gaan fokken, de eerste aanvraag kwam pas toen hij een jaar of zes was. En toen werd dat ruisje geconstateerd en eigenlijk dus ook weggewuifd.
Gebruikersavatar
Marie-Josée
Erelid
Berichten: 25797
Lid geworden op: 04 feb 2003 10:56
Mijn ras(sen): Havanezer
Aantal honden: 1

Re: Kennelhoest.Update hartfalen.

Ongelezen bericht door Marie-Josée »

Tineke schreef:
Marie-Josée schreef:Maar dat is iets wat ik dan niet begrijp, bij Sancho zijn de eerste jaren steeds bij alle entingen hart en longen beluisterd en toen werd er geen melding gemaakt van een ruis. En ik heb het zelf ook niet altijd ( hoorbaar) gehad.
Je blijft toch afhankelijk van deskundigen zoals een dierenarts. En misschien is het bij een jong dier of mens niet per se altijd hoorbaar.
Bij Micron kwam het ruisje ook pas op latere leeftijd aan het licht.
En diens hart is toch ook wel eerder beluisterd.
Was het bij Micron ook een aangeboren defect denk je?
Gebruikersavatar
Tineke
Zeer actief
Berichten: 13997
Lid geworden op: 10 jan 2014 15:21
Aantal honden: 3

Re: Kennelhoest.Update hartfalen.

Ongelezen bericht door Tineke »

Marie-Josée schreef:
Tineke schreef:
Marie-Josée schreef:Maar dat is iets wat ik dan niet begrijp, bij Sancho zijn de eerste jaren steeds bij alle entingen hart en longen beluisterd en toen werd er geen melding gemaakt van een ruis. En ik heb het zelf ook niet altijd ( hoorbaar) gehad.
Je blijft toch afhankelijk van deskundigen zoals een dierenarts. En misschien is het bij een jong dier of mens niet per se altijd hoorbaar.
Bij Micron kwam het ruisje ook pas op latere leeftijd aan het licht.
En diens hart is toch ook wel eerder beluisterd.
Was het bij Micron ook een aangeboren defect denk je?
Dat denk ik niet omdat het niet eerder gehoord is het ruisje, maar ik weet niet of zo'n aandoening aangeboren kan zijn en maar er pas later uitkomt. Want toen het gehoord werd was het ook direct van zo'n aard dat hij aan medicatie moest.
Die overigens prima heeft uitgepakt voor hem.
Het is nog een paar keer aangepast qua hoeveelheid, en later is er nog een medicijn bijgekomen maar hij heeft het er prima op gedaan.
Afbeelding
De honden van voorbij, ze blijven in mijn leven
De honden van voorbij ,ik blijf met ze verweven.

https://www.facebook.com/Hondenherplaatsingennl
Gebruikersavatar
Marie-Josée
Erelid
Berichten: 25797
Lid geworden op: 04 feb 2003 10:56
Mijn ras(sen): Havanezer
Aantal honden: 1

Re: Kennelhoest.Update hartfalen.

Ongelezen bericht door Marie-Josée »

Ik heb even het verslag van de echo gekopieerd;

Ernstig hartfalen door mitralisklepdysplasie, mogelijk met bijkomende slijtage verergerd. Hoge druk in het LA en pulmonaire hypertensie aanwezig. Wijd LA, wijd LV.

Gelukkig heeft hij geen nare dingen meer laten zien en lijkt alles weer even goed te gaan, voor zover mogelijk.
Hij geniet van het ritueel met de pilletjes en zit al klaar als ik de zakjes pak. Na een uurtje krijg hij dan een soort slobber van natvoer met warm water en wat eiwitpoeder. Dat eet hij goed en dat is ook nodig omdat hij daarna 10 uur niets mag hebben. Sancho is een bar slechte eter en eet normaal alleen 's avonds, als hij zin heeft, maar hiermee krijgt hij zijn maag toch een beetje gevuld. Hij is nog steeds aan de magere kant en mag wel wat extra's hebben.
Iemand nog tips om hem te laten aansterken?
Gebruikersavatar
Anke
Zeer actief
Berichten: 868
Lid geworden op: 29 nov 2012 09:30
Mijn ras(sen): Cavalier King Charles Spaniel
Aantal honden: 2
Locatie: Limburg

Re: Kennelhoest.Update hartfalen.

Ongelezen bericht door Anke »

Ayko heeft baat bij visolie capsules en teunisbloemolie capsules. Ik geef die voor zijn hartklachten, maar ik denk dat het ook wel wat aanzet?
Waarom mag hij geen tussendoortjes meer?
Gebruikersavatar
Marie-Josée
Erelid
Berichten: 25797
Lid geworden op: 04 feb 2003 10:56
Mijn ras(sen): Havanezer
Aantal honden: 1

Re: Kennelhoest.Update hartfalen.

Ongelezen bericht door Marie-Josée »

De medicatie moet per se op een lege maag en er is me op het hart gedrukt dat er 10 uur tussen moet zitten en dat hij dan absoluut niet mag eten. Best een lastig dagschema trouwens.
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”