Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! [url=https://www.hondenforum.nl/plaza/viewtopic.php?t=338121]Klik hier om te reageren


Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!


Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

ervaring met e-coli bacterie in urine?

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

Gebruikersavatar
ranetje
Zeer actief
Berichten: 54872
Lid geworden op: 10 apr 2006 11:41
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1
Locatie: Gelderland

Re: ervaring met e-coli bacterie in urine?

Ongelezen bericht door ranetje »

joyce83 schreef:Hehe het kind is eindelijk loops geworden.... Tenminste de witte druppels worden wat roder :) En de andere honden beginnen haar nu weer interessant te vinden.
. :ok:
Wacht dan maar even af hoe het na de loopsheid gaat.
Beste kans dat er geen probleem is.
Mocht ze uitvloeiing blijven houden dan is een echo waarschijnlijk verstandig om na te gaan of alles met de baarmoeder in orde is.

Je houdt haar natuurlijk wel in de gaten, maar dat is je wel toevertrouwd :ok:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Gebruikersavatar
Lieske_1977
Zeer actief
Berichten: 3772
Lid geworden op: 28 mar 2016 21:14
Mijn ras(sen): Labrador retriever
Aantal honden: 2

Re: ervaring met e-coli bacterie in urine?

Ongelezen bericht door Lieske_1977 »

Ik schop even dit topic omhoog, omdat mijn pup Bliss sinds een paar weken blaasontsteking heeft. Op de eerste kuur van een week verbeterde ze wel, maar er bleven ontstekingscellen zichtbaar in de urine. Dat kon een restje zijn dat het lichaam zelf moest opruimen, maar een paar dagen later begonnen de klachten (vooral vaak plassen buiten, soms persen op urine) opnieuw. Ze heeft daarom een tweede, andere kuur van tien dagen gekregen. Die is na morgen klaar. De klachten zijn helaas niet afgenomen en er zaten vanochtend veel ontstekingscellen in de urine. Ook was er weer struviet te zien en was de pH 7, ondanks Puur Cranberry en appelazijn door het voer.

We hebben afgesproken over twee weken een echo en punctie te doen om steriele urine op kweek te kunnen zetten. Dat kon niet meteen, omdat de antibiotica een vertekend beeld kan geven. Mochten de klachten toenemen, wordt de punctie wel eerder gedaan.
Gelukkig voelt Bliss niet ziek van de ontsteking. Ze is hartstikke levendig en actief en glanst je tegemoet.

Over die punctie: hoe makkelijk gaat dat bij een pup? De dierenarts zei dat het nogal kan verschillen. Hebben jullie tips, do’s en dont’s om het vlot te laten verlopen? Roesje is niet standaard geloof ik, maar is dat bij een pup aan te raden? Het zou een beetje jammer zijn als het een traumatische ervaring wordt en ik haar straks niet meer mee de praktijk in krijg.
Afbeelding
ZorroMax
Zeer actief
Berichten: 977
Lid geworden op: 27 jul 2012 11:56
Mijn ras(sen): Engelse Bulldog
Aantal honden: 1

Re: ervaring met e-coli bacterie in urine?

Ongelezen bericht door ZorroMax »

Mijn ervaring met een (volwassen) reu is prima. Hij liet zich netjes neerleggen op het kussen en lag te genieten van het kriebelen op zijn buiken en oksels. Het prikken is pijnloos, en hij gaf ook geen krimp. Ik was erbij - dat is gebruikelijk bij deze dierenarts. Ik denk als je Bliss af en toe zachtjes op haar rug legt en er een kriebelsessie van maakt dat het meer dan voldoende voorbereiding is.
Gebruikersavatar
ranetje
Zeer actief
Berichten: 54872
Lid geworden op: 10 apr 2006 11:41
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1
Locatie: Gelderland

Re: ervaring met e-coli bacterie in urine?

Ongelezen bericht door ranetje »

Verschilt heel erg per hond/pup
Puppy Claire wilde absoluut niet op de rug liggen, dus de echo was al lastig en een punctie zo onmogelijk.
Zij heeft een roesje gehad.

Bij persisterende blaasontsteking is soms een langdurige kuur nodig (bij Claire uiteindelijk 5 weken) en let ook op de PH waarde.
Als die te hoog is schiet het niet op.
Zuur de urine dan aan met cranberry of vit. C of nog iets grondiger met natuur appelazijn.

e-coli bacterie kan je ook bestrijden met D-mannose capsules.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Gebruikersavatar
sirene
Zeer actief
Berichten: 14192
Lid geworden op: 29 aug 2003 20:57
Contacteer:

Re: ervaring met e-coli bacterie in urine?

Ongelezen bericht door sirene »

Ik heb geen ervaring met de punctie maar als ze daarvoor op hun rug moeten liggen is dat oefenen een hele goede tip. En dan bij voorkeur al op een hoge tafel en even in een soort van houdgreep (met kriebelen en beloning). Mijn tip is om haar eerst te laten onderzoeken op ectopisch ureteren. Dit komt ontzettend veel voorbij de lab en kan zeker de oorzaak zijn van de blaasontsteking. Bij de Wagenrenk (mvr Zaal) en universiteitskliniek Utrecht hebben ze hier veel ervaring mee. Dit kan gewoon middels een echo geconstateerd worden.
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
Gebruikersavatar
sirene
Zeer actief
Berichten: 14192
Lid geworden op: 29 aug 2003 20:57
Contacteer:

Re: ervaring met e-coli bacterie in urine?

Ongelezen bericht door sirene »

Sorry, had niet gezien dat je voor de echo gaat. Hoop dat ze er snel vanaf is.
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
Gebruikersavatar
Lieske_1977
Zeer actief
Berichten: 3772
Lid geworden op: 28 mar 2016 21:14
Mijn ras(sen): Labrador retriever
Aantal honden: 2

Re: ervaring met e-coli bacterie in urine?

Ongelezen bericht door Lieske_1977 »

ranetje schreef: 04 feb 2021 16:12 Verschilt heel erg per hond/pup
Puppy Claire wilde absoluut niet op de rug liggen, dus de echo was al lastig en een punctie zo onmogelijk.
Zij heeft een roesje gehad.

Bij persisterende blaasontsteking is soms een langdurige kuur nodig (bij Claire uiteindelijk 5 weken) en let ook op de PH waarde.
Als die te hoog is schiet het niet op.
Zuur de urine dan aan met cranberry of vit. C of nog iets grondiger met natuur appelazijn.

e-coli bacterie kan je ook bestrijden met D-mannose capsules.
Ik geef haar nu een tijdje Puur Cranberry en een beetje appelazijn door haar eten, maar de pH was alsnog 7. Dat is geloof ik ook een gevolg van de ontsteking? D-mannose kan ik nog halen, al weet ik niet welke bacterie bij Bliss de boosdoener is. Werkt het specifiek voor e-coli of reageren andere bacteriën er ook op?
Met op de rug liggen ben ik aan het oefenen, maar dat wordt denk ik een beste dobber :(

sirene schreef: 04 feb 2021 20:44 Ik heb geen ervaring met de punctie maar als ze daarvoor op hun rug moeten liggen is dat oefenen een hele goede tip. En dan bij voorkeur al op een hoge tafel en even in een soort van houdgreep (met kriebelen en beloning). Mijn tip is om haar eerst te laten onderzoeken op ectopisch ureteren. Dit komt ontzettend veel voorbij de lab en kan zeker de oorzaak zijn van de blaasontsteking. Bij de Wagenrenk (mvr Zaal) en universiteitskliniek Utrecht hebben ze hier veel ervaring mee. Dit kan gewoon middels een echo geconstateerd worden.
Ja, die echo wordt gelukkig gemaakt. De dierenarts verwacht er niet echt iets bijzonders op te zien, omdat Bliss wel goed zindelijk is (ook 's nachts). Bij pups uit eerdere nesten van dezelfde combinatie reu-teef zijn ook geen problemen geweest met de urinewegen. Maar ik zal wel blij zijn als blijkt dat anatomisch alles in orde is.
Afbeelding
Gebruikersavatar
ranetje
Zeer actief
Berichten: 54872
Lid geworden op: 10 apr 2006 11:41
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1
Locatie: Gelderland

Re: ervaring met e-coli bacterie in urine?

Ongelezen bericht door ranetje »

Lieske_1977 schreef: 05 feb 2021 13:12
ranetje schreef: 04 feb 2021 16:12 Verschilt heel erg per hond/pup
Puppy Claire wilde absoluut niet op de rug liggen, dus de echo was al lastig en een punctie zo onmogelijk.
Zij heeft een roesje gehad.

Bij persisterende blaasontsteking is soms een langdurige kuur nodig (bij Claire uiteindelijk 5 weken) en let ook op de PH waarde.
Als die te hoog is schiet het niet op.
Zuur de urine dan aan met cranberry of vit. C of nog iets grondiger met natuur appelazijn.

e-coli bacterie kan je ook bestrijden met D-mannose capsules.
Ik geef haar nu een tijdje Puur Cranberry en een beetje appelazijn door haar eten, maar de pH was alsnog 7. Dat is geloof ik ook een gevolg van de ontsteking? D-mannose kan ik nog halen, al weet ik niet welke bacterie bij Bliss de boosdoener is. Werkt het specifiek voor e-coli of reageren andere bacteriën er ook op?
Met op de rug liggen ben ik aan het oefenen, maar dat wordt denk ik een beste dobber :(
D-mannose hecht zich vooral aan e-coli en helpt zo tijdens het plassen voor snelle verwijdering van die bacterie uit de blaas.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Gebruikersavatar
Lieske_1977
Zeer actief
Berichten: 3772
Lid geworden op: 28 mar 2016 21:14
Mijn ras(sen): Labrador retriever
Aantal honden: 2

Re: ervaring met e-coli bacterie in urine?

Ongelezen bericht door Lieske_1977 »

Oké, helder :ok:
Afbeelding
Gebruikersavatar
Lieske_1977
Zeer actief
Berichten: 3772
Lid geworden op: 28 mar 2016 21:14
Mijn ras(sen): Labrador retriever
Aantal honden: 2

Re: ervaring met e-coli bacterie in urine?

Ongelezen bericht door Lieske_1977 »

Nou, de punctie is achter de rug en Bliss deed het fantastisch! Ze heeft maar heel kort wat tegengestribbeld, en ze viel zelfs bijna in slaap tijdens het maken van de echo :mrgreen:
Wat een beetje tegenviel, is dat er mogelijk toch een (kleine) persisterende urachus is gezien. De dierenarts was er niet helemaal zeker van en gaat de beelden nog voorleggen aan haar collega’s. Verder staat er urine op kweek.
Ergens volgende week hoor ik meer.
Afbeelding
Gebruikersavatar
ranetje
Zeer actief
Berichten: 54872
Lid geworden op: 10 apr 2006 11:41
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1
Locatie: Gelderland

Re: ervaring met e-coli bacterie in urine?

Ongelezen bericht door ranetje »

Lieske_1977 schreef: 17 feb 2021 13:26 Nou, de punctie is achter de rug en Bliss deed het fantastisch! Ze heeft maar heel kort wat tegengestribbeld, en ze viel zelfs bijna in slaap tijdens het maken van de echo :mrgreen:
Wat een beetje tegenviel, is dat er mogelijk toch een (kleine) persisterende urachus is gezien. De dierenarts was er niet helemaal zeker van en gaat de beelden nog voorleggen aan haar collega’s. Verder staat er urine op kweek.
Ergens volgende week hoor ik meer.
Daar is wel iets aan te doen hé?
Als het dat is, weet je de oorzaak.
Dan ben je in dit geval echt wel een flinke stap verder.

IK hoop dat er snel duidelijkheid komt :ok:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Gebruikersavatar
Lieske_1977
Zeer actief
Berichten: 3772
Lid geworden op: 28 mar 2016 21:14
Mijn ras(sen): Labrador retriever
Aantal honden: 2

Re: ervaring met e-coli bacterie in urine?

Ongelezen bericht door Lieske_1977 »

ranetje schreef: 17 feb 2021 15:43
Lieske_1977 schreef: 17 feb 2021 13:26 Nou, de punctie is achter de rug en Bliss deed het fantastisch! Ze heeft maar heel kort wat tegengestribbeld, en ze viel zelfs bijna in slaap tijdens het maken van de echo :mrgreen:
Wat een beetje tegenviel, is dat er mogelijk toch een (kleine) persisterende urachus is gezien. De dierenarts was er niet helemaal zeker van en gaat de beelden nog voorleggen aan haar collega’s. Verder staat er urine op kweek.
Ergens volgende week hoor ik meer.
Daar is wel iets aan te doen hé?
Als het dat is, weet je de oorzaak.
Dan ben je in dit geval echt wel een flinke stap verder.

IK hoop dat er snel duidelijkheid komt :ok:
Ik weet het :) Ik had alleen gehoopt dat anatomisch alles in orde was en dat er 'gewoon' een bacterie klierde waartegen nog niet de juiste kuur was ingezet. Maar we gaan het zien!
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”