Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! [url=https://www.hondenforum.nl/plaza/viewtopic.php?t=338121]Klik hier om te reageren


Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!


Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Weil enting, zekerheden op een rijtje.

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

Gebruikersavatar
sirene
Zeer actief
Berichten: 14192
Lid geworden op: 29 aug 2003 20:57
Contacteer:

Weil enting, zekerheden op een rijtje.

Ongelezen bericht door sirene »

Omdat het onderwerp zo vaak terugkomt op het forum was ik benieuwd naar echte feiten omdat we die via dierenartsen niet te horen krijgen. Met een uurtje googlen vind ik zo 4 honden die dit jaar besmet en/of overleden zijn aan de ziekte van Weil en daarbij wel gevaccineerd waren. Ik ben geen enkele besmette hond tegen gekomen die niet was geënt. En toch gebruiken de da na elke melding van besmette dieren het bericht om aan te dringen je hond te laten enten.

Ik zou graag weten of jullie honden kennen die besmet zijn geraakt en of deze wel of niet gevaccineerd waren (in 2015, 2016 en nu 2017)
En dan graag honden van wie (vrijwel) zeker is dat het om Weil gaat want dat is vaak ook nog een probleem. Dus honden waarbij het middels een test bewezen is.

Hier honden op een rijtje met wat info om geen dubbele honden te melden:

Eind 2015, 2 Duitse Doggen 8 mnd oud, niet gevaccineerd, helaas overleden
Augustus 2016, labrador in Puttershoek, gevaccineerd, helaas overleden
September 2016 Toller 5 jr, gevaccineerd. Helaas overleden
September 2016, Molosser uit Den Haag, gevaccineerd, nog herstellende (inmiddels helemaal hersteld 2017)
September 2016, Teefje uit Rijswijk, gevaccineerd, nog herstellende
Mei 2017, Boxer reu Brabant, gevaccineerd. Helaas overleden.
Okotber 2017, volwassen hond omg. Hattem. Niet gevaccineerd, helaas overleden.
Oktober 2017, pup (4 mnd) Rijswijk (ZH), gevaccineerd, hersteld.
Oktober 2017, jonge hond Rotterdam (Bergsebos), gevaccineerd, herstellende
Oktober 2017, labrador 2 jr Zeeland, niet gevaccineerd, overleden
Oktober 2017, Franse Bulldog 5 jr, Echt, niet gevaccineerd, herstellende
Oktober 2017, Stafford 2 jr, Hoorn, niet gevaccineerd, helaas overleden
Augustus 2019, Markiesje, plaats? teefje, niet gevaccineerd. Hersteld.
December 2019, Labradoodle, Barendrecht, gevaccineerd, helaas overleden
September 2020, bullmastiff pup, reu. Walcheren, gevaccineerd, hersteld.

*edit* er zijn op het forum heel veel topics over de Lepto enting. Twijfels over wel/niet enten en uitleg over de enting ed. liever niet in dit topic maar in lopende topics. Ik wil in dit topic echte ervaringen uit betrouwbare bronnen over besmette honden. Dus ook niet van horen zeggen "3 honden overleden in Den Haag". Alleen als je weet _welke 3 honden_.
Laatst gewijzigd door sirene op 09 mar 2021 17:46, 11 keer totaal gewijzigd.
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
63673J

Re: Weil enting, zekerheden op een rijtje.

Ongelezen bericht door 63673J »

Verwijderd
Laatst gewijzigd door 63673J op 04 okt 2016 11:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Emma
Zeer actief
Berichten: 7768
Lid geworden op: 05 mar 2008 17:28
Mijn ras(sen): 2 raslozen, namelijk:1 grote husky maal Am. Bulldog, en 1 kleine jack hussel. Nu alleen nog de black and tan jack hussel.
Aantal honden: 1

Re: Weil enting, zekerheden op een rijtje.

Ongelezen bericht door Emma »

Dat je je hond vaccineerd , is geen garantie dat de vaccinatie ook daadwerkelijk aanslaat.
Bij mensen heb je ook slow -responders, met bijvoorbeeld de hepatitis b enting.
Wat ik erover te weten heb kunnen komen, is de lepto enting ( weil ) een entstof met dood vaccin.
Daarom hoeft de enting dus niet bij iedere hond, ook daadwerkelijk antistoffen aangemaakt te worden.

Dat zou wel verklaren waarom er dus honden zijn, die na een enting evengoed besmet kunnen raken.
Ook zijn er meerdere lepto soorten, dan waarvoor geënt kan worden.
63673J

Re: Weil enting, zekerheden op een rijtje.

Ongelezen bericht door 63673J »

sirene schreef:Omdat het onderwerp zo vaak terugkomt op het forum was ik benieuwd naar echte feiten omdat we die via dierenartsen niet te horen krijgen. Met een uurtje googlen vind ik zo 4 honden die dit jaar besmet en/of overleden zijn aan de ziekte van Weil en daarbij wel gevaccineerd waren. Ik ben geen enkele besmette hond tegen gekomen die niet was geënt. En toch gebruiken de da na elke melding van besmette dieren het bericht om aan te dringen je hond te laten enten.

Ik zou graag weten of jullie honden kennen die besmet zijn geraakt en of deze wel of niet gevaccineerd waren (in 2015 of 2016)
En dan graag honden van wie (vrijwel) zeker is dat het om Weil gaat want dat is vaak ook nog een probleem.

Hier honden op een rijtje met wat info om geen dubbele honden te melden:
Augustus 2016, labrador in Puttershoek, gevaccineerd, helaas overleden

September 2016 Toller, gevaccineerd. Helaas overleden

September 2016, Molosser uit Den Haag, gevaccineerd, nog herstellende

September 2016, Teefje uit Rijswijk, gevaccineerd, nog herstellende
Misschien heb je hier ook iets aan: http://www.uu.nl/file/11179/download?token=o95Xe8hD Het zou interessant zijn om te weten met welke variant de honden besmet zijn. Weet je misschien of daar iets over bekend is?
Gebruikersavatar
sirene
Zeer actief
Berichten: 14192
Lid geworden op: 29 aug 2003 20:57
Contacteer:

Re: Weil enting, zekerheden op een rijtje.

Ongelezen bericht door sirene »

jvanringen schreef:Misschien heb je hier ook iets aan: http://www.uu.nl/file/11179/download?token=o95Xe8hD Het zou interessant zijn om te weten met welke variant de honden besmet zijn. Weet je misschien of daar iets over bekend is?
Ik kende het stuk uit andere topics. Heb nu even geen tijd om het grondig door te nemen maar komt later. Maar voor dit topic ook niet mijn bedoeling. Ik wil echt praktijkvoorbeelden horen van besmette honden van eigenaren van die honden.

Bij de 4 bovengenoemde honden is er voor zover ik weet geen onderzoek gedaan naar de variant. Bij navraag bij da krijg je er geen antwoord op of het antwoord dat het moeilijk te achterhalen is.
Bij de hond uit Rijswijk heeft de fabrikant aangegeven het bloed van de hond te onderzoeken om te kijken of de stam sterker is geworden (zoiets las ik in het berichtje van die eigenaresse).
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
Gebruikersavatar
malinois
Zeer actief
Berichten: 57865
Lid geworden op: 16 aug 2003 18:40
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Re: Weil enting, zekerheden op een rijtje.

Ongelezen bericht door malinois »

Tara schreef:Ik heb helaas geen data voor je, maar ik vind het wel een interessant topic om te volgen. :ok:
Ja ik ook
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Blafke
Actief
Berichten: 247
Lid geworden op: 14 aug 2016 21:50
Aantal honden: 1

Re: Weil enting, zekerheden op een rijtje.

Ongelezen bericht door Blafke »

Welke Rijswijk wordt bedoeld? In de Betuwe of bij Den Haag?
Gebruikersavatar
sirene
Zeer actief
Berichten: 14192
Lid geworden op: 29 aug 2003 20:57
Contacteer:

Re: Weil enting, zekerheden op een rijtje.

Ongelezen bericht door sirene »

Blafke schreef:Welke Rijswijk wordt bedoeld? In de Betuwe of bij Den Haag?
Bij Den Haag
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
Gebruikersavatar
Maeve
Zeer actief
Berichten: 28879
Lid geworden op: 03 mei 2008 22:37
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Aantal honden: 3
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Weil enting, zekerheden op een rijtje.

Ongelezen bericht door Maeve »

Nanna schreef:
sirene schreef: Augustus 2016, labrador in Puttershoek, gevaccineerd, helaas overleden

September 2016 Toller, gevaccineerd. Helaas overleden
En dan dit lezen op een site van een dierenarts:
Honden kunnen volledig genezen van de ziekte van Weil. Slechts in het ergste geval kan een dier overlijden. Dan is dit meestal het gevolg van nierfalen.
Gevaccineerde honden kunnen de ziekte wel krijgen, maar worden minder ernstig ziek.


:piew:
En dan is het al heel wat dat ze gewoon erkennen dat Weil behandelbaar is. Volgens de meeste zijn honden met Weil sowieso ten dode opgeschreven :piew:
Gebruikersavatar
Lieske_1977
Zeer actief
Berichten: 3772
Lid geworden op: 28 mar 2016 21:14
Mijn ras(sen): Labrador retriever
Aantal honden: 2

Re: Weil enting, zekerheden op een rijtje.

Ongelezen bericht door Lieske_1977 »

Maeve schreef:
Nanna schreef:
sirene schreef: Augustus 2016, labrador in Puttershoek, gevaccineerd, helaas overleden

September 2016 Toller, gevaccineerd. Helaas overleden
En dan dit lezen op een site van een dierenarts:
Honden kunnen volledig genezen van de ziekte van Weil. Slechts in het ergste geval kan een dier overlijden. Dan is dit meestal het gevolg van nierfalen.
Gevaccineerde honden kunnen de ziekte wel krijgen, maar worden minder ernstig ziek.


:piew:
En dan is het al heel wat dat ze gewoon erkennen dat Weil behandelbaar is. Volgens de meeste zijn honden met Weil sowieso ten dode opgeschreven :piew:
Dat is niet wat ik van dierenartsen hoor en lees (klein rondje Google gedaan :wink:). Het riskantst is dat de diagnose gemist wordt, waardoor behandeling te laat wordt ingezet en nier- en leverschade kunnen ontstaan.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Maeve
Zeer actief
Berichten: 28879
Lid geworden op: 03 mei 2008 22:37
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Aantal honden: 3
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Weil enting, zekerheden op een rijtje.

Ongelezen bericht door Maeve »

Lieske_1977 schreef:
Maeve schreef:
Nanna schreef:
sirene schreef: Augustus 2016, labrador in Puttershoek, gevaccineerd, helaas overleden

September 2016 Toller, gevaccineerd. Helaas overleden
En dan dit lezen op een site van een dierenarts:
Honden kunnen volledig genezen van de ziekte van Weil. Slechts in het ergste geval kan een dier overlijden. Dan is dit meestal het gevolg van nierfalen.
Gevaccineerde honden kunnen de ziekte wel krijgen, maar worden minder ernstig ziek.


:piew:
En dan is het al heel wat dat ze gewoon erkennen dat Weil behandelbaar is. Volgens de meeste zijn honden met Weil sowieso ten dode opgeschreven :piew:
Dat is niet wat ik van dierenartsen hoor en lees (klein rondje Google gedaan :wink:). Het riskantst is dat de diagnose gemist wordt, waardoor behandeling te laat wordt ingezet en nier- en leverschade kunnen ontstaan.
Ja, dat is ook zo. Maar dat wordt door een grote groep (waaronder m'n eigen DA :S: ) gewoon keihard ontkend hoor.
Blafke
Actief
Berichten: 247
Lid geworden op: 14 aug 2016 21:50
Aantal honden: 1

Re: Weil enting, zekerheden op een rijtje.

Ongelezen bericht door Blafke »

Ik geloof echt niet dat alle dierenartsen in een complot zitten. :U:
Ik kom net van een voor ons nieuwe kliniek en ook hier heb ik uitgebreid met de dierenarts over de enting gesproken. Er zijn meer varianten van Lepto/weil en in het buitenland kunnen daar andere varianten meer voorkomen dan hier. Hier enten we voor 4 soorten die hier het meeste voorkomen.
Ik geloof nooit dat dierenartsen allemaal tegen beter weten in het advies geven voor enten terwijl ze weten dat het schadelijk is voor de hond.
Dat kan er bij mij niet in. Jullie denken te veel in complottheorie.
Gebruikersavatar
sirene
Zeer actief
Berichten: 14192
Lid geworden op: 29 aug 2003 20:57
Contacteer:

Re: Weil enting, zekerheden op een rijtje.

Ongelezen bericht door sirene »

Blafke schreef:Ik geloof echt niet dat alle dierenartsen in een complot zitten. :U:
Ik kom net van een voor ons nieuwe kliniek en ook hier heb ik uitgebreid met de dierenarts over de enting gesproken. Er zijn meer varianten van Lepto/weil en in het buitenland kunnen daar andere varianten meer voorkomen dan hier. Hier enten we voor 4 soorten die hier het meeste voorkomen.
Ik geloof nooit dat dierenartsen allemaal tegen beter weten in het advies geven voor enten terwijl ze weten dat het schadelijk is voor de hond.
Dat kan er bij mij niet in. Jullie denken te veel in complottheorie.
Mijn topic is ook niet bedoeld om een complottheorie te bewijzen. Ik wil weten of het zin heeft om te enten en door gevallen van Weil het afgelopen jaar ga ik daar juist aan twijfelen. Als bijna alle honden die lepto kregen gevaccineerd waren wil ik dat weten.

Wat heb je precies besproken en wat raad je da aan?
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
63673J

Re: Weil enting, zekerheden op een rijtje.

Ongelezen bericht door 63673J »

Maeve schreef:
Lieske_1977 schreef:Dat is niet wat ik van dierenartsen hoor en lees (klein rondje Google gedaan :wink:). Het riskantst is dat de diagnose gemist wordt, waardoor behandeling te laat wordt ingezet en nier- en leverschade kunnen ontstaan.
Ja, dat is ook zo. Maar dat wordt door een grote groep (waaronder m'n eigen DA :S: ) gewoon keihard ontkend hoor.
Wat wordt er precies ontkend? Dat de diagnose moeilijk te stellen is? Of dat het behandelbaar is bij een tijdige en correcte diagnose?
Gebruikersavatar
Lieske_1977
Zeer actief
Berichten: 3772
Lid geworden op: 28 mar 2016 21:14
Mijn ras(sen): Labrador retriever
Aantal honden: 2

Re: Weil enting, zekerheden op een rijtje.

Ongelezen bericht door Lieske_1977 »

sirene schreef:
Blafke schreef:Ik geloof echt niet dat alle dierenartsen in een complot zitten. :U:
Ik kom net van een voor ons nieuwe kliniek en ook hier heb ik uitgebreid met de dierenarts over de enting gesproken. Er zijn meer varianten van Lepto/weil en in het buitenland kunnen daar andere varianten meer voorkomen dan hier. Hier enten we voor 4 soorten die hier het meeste voorkomen.
Ik geloof nooit dat dierenartsen allemaal tegen beter weten in het advies geven voor enten terwijl ze weten dat het schadelijk is voor de hond.
Dat kan er bij mij niet in. Jullie denken te veel in complottheorie.
Mijn topic is ook niet bedoeld om een complottheorie te bewijzen. Ik wil weten of het zin heeft om te enten en door gevallen van Weil het afgelopen jaar ga ik daar juist aan twijfelen. Als bijna alle honden die lepto kregen gevaccineerd waren wil ik dat weten.

Wat heb je precies besproken en wat raad je da aan?
Ik ook, aangezien de uitnodiging voor de vaccinatie klaarligt.
Ik vrees alleen dat je 'onderzoeksmethode' zo veel haken en ogen kent en dat er zo veel meer variabelen dan louter wel/niet gevaccineerd zijn meespelen, dat je eigenlijk niet veel met die info kunt.

Stel bv. dat bijna iedereen zijn hond standaard tegen lepto laat enten, dan is het niet raar dat (vrijwel) uitsluitend gevaccineerde honden besmet zijn geraakt. Er lopen in dat geval immers bijna geen niet-gevaccineerde honden rond. Het kan dan ook zo zijn dat dankzij de vaccinaties het aantal besmettingen juist nog beperkt is gebleven in een Weil-gebied.

Het allerliefst zou ik willen weten met welke stam(men) de besmette honden besmet zijn geraakt.
Afbeelding
63673J

Re: Weil enting, zekerheden op een rijtje.

Ongelezen bericht door 63673J »

Lieske_1977 schreef:
sirene schreef:
Blafke schreef:Ik geloof echt niet dat alle dierenartsen in een complot zitten. :U:
Ik kom net van een voor ons nieuwe kliniek en ook hier heb ik uitgebreid met de dierenarts over de enting gesproken. Er zijn meer varianten van Lepto/weil en in het buitenland kunnen daar andere varianten meer voorkomen dan hier. Hier enten we voor 4 soorten die hier het meeste voorkomen.
Ik geloof nooit dat dierenartsen allemaal tegen beter weten in het advies geven voor enten terwijl ze weten dat het schadelijk is voor de hond.
Dat kan er bij mij niet in. Jullie denken te veel in complottheorie.
Mijn topic is ook niet bedoeld om een complottheorie te bewijzen. Ik wil weten of het zin heeft om te enten en door gevallen van Weil het afgelopen jaar ga ik daar juist aan twijfelen. Als bijna alle honden die lepto kregen gevaccineerd waren wil ik dat weten.

Wat heb je precies besproken en wat raad je da aan?
Ik ook, aangezien de uitnodiging voor de vaccinatie klaarligt.
Ik vrees alleen dat je 'onderzoeksmethode' zo veel haken en ogen kent en dat er zo veel meer variabelen dan louter wel/niet gevaccineerd zijn meespelen, dat je eigenlijk niet veel met die info kunt.

Stel bv. dat bijna iedereen zijn hond standaard tegen lepto laat enten, dan is het niet raar dat (vrijwel) uitsluitend gevaccineerde honden besmet zijn geraakt. Er lopen in dat geval immers bijna geen niet-gevaccineerde honden rond. Het kan dan ook zo zijn dat dankzij de vaccinaties het aantal besmettingen juist nog beperkt is gebleven in een Weil-gebied.

Het allerliefst zou ik willen weten met welke stam(men) de besmette honden besmet zijn geraakt.
Ik ook. Uit dat onderzoek waar ik naar linkte blijkt dat als er gevaccineerde honden ziek worden, dat altijd met één specifieke stam is; daar beschermt het vaccin dus niet of in elk geval niet voldoende tegen. Maar dat onderzoek is uit 2008 en heeft betrekking op het "oude" vaccin. Dat zou je toch ook willen weten m.b.t. het nieuwe vaccin lijkt me.
Gebruikersavatar
sirene
Zeer actief
Berichten: 14192
Lid geworden op: 29 aug 2003 20:57
Contacteer:

Re: Weil enting, zekerheden op een rijtje.

Ongelezen bericht door sirene »

55% van de nederlandse honden wordt ingeënt. Ik denk dat de bron uit het stuk uit dit topic kwam maar dat weet ik niet meer.
Als 45% niet geënt wordt zou je denken dat dit genoeg is om juist daar de besmette hondengroep te vinden.
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
Gebruikersavatar
Maeve
Zeer actief
Berichten: 28879
Lid geworden op: 03 mei 2008 22:37
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Aantal honden: 3
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Weil enting, zekerheden op een rijtje.

Ongelezen bericht door Maeve »

jvanringen schreef:
Maeve schreef:
Lieske_1977 schreef:Dat is niet wat ik van dierenartsen hoor en lees (klein rondje Google gedaan :wink:). Het riskantst is dat de diagnose gemist wordt, waardoor behandeling te laat wordt ingezet en nier- en leverschade kunnen ontstaan.
Ja, dat is ook zo. Maar dat wordt door een grote groep (waaronder m'n eigen DA :S: ) gewoon keihard ontkend hoor.
Wat wordt er precies ontkend? Dat de diagnose moeilijk te stellen is? Of dat het behandelbaar is bij een tijdige en correcte diagnose?
Dat laatste. Dat een besmetting met Weil echt niet altijd betekent dat de hond dood gaat. Zo wordt het vaak wel gebracht namelijk.
Gebruikersavatar
Lieske_1977
Zeer actief
Berichten: 3772
Lid geworden op: 28 mar 2016 21:14
Mijn ras(sen): Labrador retriever
Aantal honden: 2

Re: Weil enting, zekerheden op een rijtje.

Ongelezen bericht door Lieske_1977 »

sirene schreef:55% van de nederlandse honden wordt ingeënt. Ik denk dat de bron uit het stuk uit dit topic kwam maar dat weet ik niet meer.
Als 45% niet geënt wordt zou je denken dat dit genoeg is om juist daar de besmette hondengroep te vinden.
Of juist degenen die een hoger risico lopen (omdat ze bv. elke willekeurige sloot in duiken) worden gevaccineerd en de overige, lager-risico honden niet. Dat bedoel ik met de variabelen die meespelen.

Als ik nou wist dat honden ziek zijn geworden met andere stammen dan die in de L4 zitten, dan was het voor mij klip en klaar: niet vaccineren. Nu knaagt er toch iets van twijfel, ondanks dat ik gisteren nog zeker wist dat ik het niet zou laten doen :mrgreen:

Overigens heeft Joy de L4 de afgelopen twee jaar probleemloos gehad, dus verwacht ik niet dat ze er nu ineens wel heftig op zal reageren. Maar als het zinloos is, dan gaat 'ie er natuurlijk niet in.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Maeve
Zeer actief
Berichten: 28879
Lid geworden op: 03 mei 2008 22:37
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Aantal honden: 3
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Weil enting, zekerheden op een rijtje.

Ongelezen bericht door Maeve »

In een vorig Weil topic werd een link gepost van het RIVM met de meest voorkomende lepto stammen in Nederland. Dit waren niet de stammen die in de L4 zaten, slecht twee ervan geloof ik..
Gebruikersavatar
Lieske_1977
Zeer actief
Berichten: 3772
Lid geworden op: 28 mar 2016 21:14
Mijn ras(sen): Labrador retriever
Aantal honden: 2

Re: Weil enting, zekerheden op een rijtje.

Ongelezen bericht door Lieske_1977 »

Maeve schreef:In een vorig Weil topic werd een link gepost van het RIVM met de meest voorkomende lepto stammen in Nederland. Dit waren niet de stammen die in de L4 zaten, slecht twee ervan geloof ik..
Dank, ik zoek even!
Afbeelding
Gebruikersavatar
sirene
Zeer actief
Berichten: 14192
Lid geworden op: 29 aug 2003 20:57
Contacteer:

Re: Weil enting, zekerheden op een rijtje.

Ongelezen bericht door sirene »

Lieske_1977 schreef:
sirene schreef:55% van de nederlandse honden wordt ingeënt. Ik denk dat de bron uit het stuk uit dit topic kwam maar dat weet ik niet meer.
Als 45% niet geënt wordt zou je denken dat dit genoeg is om juist daar de besmette hondengroep te vinden.
Of juist degenen die een hoger risico lopen (omdat ze bv. elke willekeurige sloot in duiken) worden gevaccineerd en de overige, lager-risico honden niet. Dat bedoel ik met de variabelen die meespelen.

Als ik nou wist dat honden ziek zijn geworden met andere stammen dan die in de L4 zitten, dan was het voor mij klip en klaar: niet vaccineren. Nu knaagt er toch iets van twijfel, ondanks dat ik gisteren nog zeker wist dat ik het niet zou laten doen :mrgreen:

Overigens heeft Joy de L4 de afgelopen twee jaar probleemloos gehad, dus verwacht ik niet dat ze er nu ineens wel heftig op zal reageren. Maar als het zinloos is, dan gaat 'ie er natuurlijk niet in.
Dit schreef ik in een ander topic:
In een recent onderzoek (2014) mbt lepto in nederland bij mensen en honden. 13 honden met lepto.

Bij mensen waren in 2014 de geteste serovars: Icterohaemorrhagiae
(9/26), Grippotyphosa (8/26), Javanica (3/26), Sejroe/
Hebdomadis/Mini complex (2/26), Sejroe (2/26), Mini
(1/26) and Pomona (1/26). Among imported cases,
the presumptive serogroup could be deduced for 8/33
cases: Australis (2/8), Celledoni (2/8), Sejroe (1/8),
Mini (1/8), Icterohaemorrhagiae (1/8) and Cynopteri (1/8).

Enting L4 bevat: Leptospira Canicola, Grippotyphosa, Icterohaemorrhagiae, Pomona Bacterin
L2 bevat: Leptospira Canicola-Icterohaemorrhagiae Bacterin
Canicola kwam veel voor bij honden maar komt door het enten niet meer voor.
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
Gebruikersavatar
sirene
Zeer actief
Berichten: 14192
Lid geworden op: 29 aug 2003 20:57
Contacteer:

Re: Weil enting, zekerheden op een rijtje.

Ongelezen bericht door sirene »

Ik meen nog van geen van de besmette honden te hebben gelezen met welke serovar ze besmet waren.
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
63673J

Re: Weil enting, zekerheden op een rijtje.

Ongelezen bericht door 63673J »

Kruimel53 schreef:Het kan ook nog zo zijn dat ze in de L4 de meest virulente soorten hebben gestopt die hier voorkomen. (...)
Volgens mij is dat ook zo.
Blafke
Actief
Berichten: 247
Lid geworden op: 14 aug 2016 21:50
Aantal honden: 1

Re: Weil enting, zekerheden op een rijtje.

Ongelezen bericht door Blafke »

De dierenarts heeft zelf in zijn praktijk (nog) geen honden gehad die na de enting ziek werden of zelfs stierven.
Daarbij zei hij dat er veel over geschreven wordt op social media dat er honden zijn overleden maar dat er bij die sterfgevallen niet is aangetoont dat de enting de oorzaak van overlijden was.
Mijn hond gaat binnenkort de L4 enting krijgen en 3 of 4 weken later moet hij herhaald worden.
Hij heeft vorig jaar een L3 enting gehad in Roemenië.
Daarbij is niet bekend voor welke 3 varianten hij geënt was. Want in het buitenland kunnen andere varianten voorkomen dan hier in Nederland.
Gebruikersavatar
Demi
Zeer actief
Berichten: 10316
Lid geworden op: 13 jun 2003 13:14
Mijn ras(sen): Rottweilers en het Kenzo, Izzy en Ivy ras!
Aantal honden: 4
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Weil enting, zekerheden op een rijtje.

Ongelezen bericht door Demi »

Is er ook bekend of de honden die ziek zijn geworden of overleden zijn, wat voor tijd er tussen de enting zat en het ziek worden?

ik ga het voor de zekerheid even navragen, maar ik heb een sterk vermoeden dat een hond van een familielid behoorlijk ziek geweest is na de L4
Lieve lieve Lila, Calsey, Damien en Donja, ik mis jullie..
Gebruikersavatar
Marjoleine
Zeer actief
Berichten: 53089
Lid geworden op: 02 sep 2004 14:18
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Locatie: de polder
Contacteer:

Re: Weil enting, zekerheden op een rijtje.

Ongelezen bericht door Marjoleine »

sirene schreef:[Canicola kwam veel voor bij honden maar komt door het enten niet meer voor.
Als in: totaal niet meer?
Want aangezien maar net d ehelft wordt geënt klinkt dit niet heel logisch eigenlijk :19:
jvanringen schreef:
Kruimel53 schreef:Het kan ook nog zo zijn dat ze in de L4 de meest virulente soorten hebben gestopt die hier voorkomen. (...)
Volgens mij is dat ook zo.
Ja, dat is inderdaad zo. Er zijn voor niet alle soorten vaccins trouwens, dacht ik.
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
63673J

Re: Weil enting, zekerheden op een rijtje.

Ongelezen bericht door 63673J »

Marjoleine schreef:
sirene schreef:[Canicola kwam veel voor bij honden maar komt door het enten niet meer voor.
Als in: totaal niet meer?
Want aangezien maar net d ehelft wordt geënt klinkt dit niet heel logisch eigenlijk :19:
jvanringen schreef:
Kruimel53 schreef:Het kan ook nog zo zijn dat ze in de L4 de meest virulente soorten hebben gestopt die hier voorkomen. (...)
Volgens mij is dat ook zo.
Ja, dat is inderdaad zo. Er zijn voor niet alle soorten vaccins trouwens, dacht ik.
Nee, volgens mij ook niet, alleen voor de meest voorkomende stammen. Wat je zegt over die Canicola, dat vroeg ik mij dus ook af: hoe kan dat verdwijnen door vaccinatie als 45% niet wordt gevaccineerd? Het is allemaal zo onduidelijk, niet alleen wat gevaccineerde honden betreft, maar ook mbt de niet-gevaccineerde, zoals: hoeveel raken besmet, hoeveel overlijden er, hoeveel houden complicaties over aan een besmetting en hoeveel genezen zonder restklachten. Eigenlijk weet je gewoon vrijwel niks.
Gebruikersavatar
Maeve
Zeer actief
Berichten: 28879
Lid geworden op: 03 mei 2008 22:37
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Aantal honden: 3
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Weil enting, zekerheden op een rijtje.

Ongelezen bericht door Maeve »

Dat stond ook in dat document van het RIVM. Niet dat het door vaccinatie was verdwenen, maar het was al sinds 1940 ofzo niet meer gezien.
Ik moet die link toch eens opsnorren!
63673J

Re: Weil enting, zekerheden op een rijtje.

Ongelezen bericht door 63673J »

Maeve schreef:Dat stond ook in dat document van het RIVM. Niet dat het door vaccinatie was verdwenen, maar het was al sinds 1940 ofzo niet meer gezien.
Ik moet die link toch eens opsnorren!
In het document van het RIVM staat dat het door vaccinatie is verdwenen. http://www.uu.nl/file/11179/download?token=o95Xe8hD
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”