Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! [url=https://www.hondenforum.nl/plaza/viewtopic.php?t=338121]Klik hier om te reageren


Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!


Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Weil enting, zekerheden op een rijtje.

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

Alfilillo
Zeer actief
Berichten: 4978
Lid geworden op: 01 aug 2016 11:48
Mijn ras(sen): Kruising en podenco(kruising)
Aantal honden: 2
Locatie: Sant Pere de Ribes (Barcelona)

Re: Weil enting, zekerheden op een rijtje.

Ongelezen bericht door Alfilillo »

Wat ook lastig is als je dit thema in kaart wil brengen, is dat je niet weten hoeveel ingeente dieren niét ziek zijn geworden dankzij de enting.

Ik blijf dit thema wel volgen, want binnenkort is het een jaar geleden dat Alfil zijn eerste entingen kreeg en nu moet ik dus beslissen wat ik ga doen. Titeren schijnt schreeuwend duur te zijn. Overigens ent onze dierenarts volgens mij alleen L2.

De hond van mijn zus, Sheltie, kreeg trouwens een epileptische aanval na de eerste inenting. Die is nu bijna vier, geen idee of er toen al de L4 was of dat het aan iets anders gelegen heeft. Zij heeft niet meer geent nadien.
Afbeeldingalfillilo (1) by [url=https://www.flickr.com/photos/157306925@N05/]

Alfil & Lily
Gebruikersavatar
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Berichten: 15808
Lid geworden op: 30 dec 2014 16:43
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Aantal honden: 2
Locatie: Krimpen aan den IJssel
Contacteer:

Re: Weil enting, zekerheden op een rijtje.

Ongelezen bericht door Fotogravinnetje »

Titeren is niet schreeuwend duur, mits de VacciCheck gebruikt wordt en het bloed dus niet naar een lab gestuurd wordt
Alfilillo
Zeer actief
Berichten: 4978
Lid geworden op: 01 aug 2016 11:48
Mijn ras(sen): Kruising en podenco(kruising)
Aantal honden: 2
Locatie: Sant Pere de Ribes (Barcelona)

Re: Weil enting, zekerheden op een rijtje.

Ongelezen bericht door Alfilillo »

Fotogravinnetje schreef:Titeren is niet schreeuwend duur, mits de VacciCheck gebruikt wordt en het bloed dus niet naar een lab gestuurd wordt
Ik opperde het laatst aan de assistentie en zij woof het idee eigenlijk weg dat het heel ingewikkeld was en dus ook ontzettend duur. Ik ga sowieso eens vragen hoe duur dan... Wat is VacciCheck?
Afbeeldingalfillilo (1) by [url=https://www.flickr.com/photos/157306925@N05/]

Alfil & Lily
Gebruikersavatar
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Berichten: 15808
Lid geworden op: 30 dec 2014 16:43
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Aantal honden: 2
Locatie: Krimpen aan den IJssel
Contacteer:

Re: Weil enting, zekerheden op een rijtje.

Ongelezen bericht door Fotogravinnetje »

Je moet een dierenarts opzoeken die de VacciCheck gebruikt (staat wel een link in een van de titer-topics en anders werkt googelen ook). Euro of 40 is normaal
Gebruikersavatar
Domor
Zeer actief
Berichten: 5348
Lid geworden op: 03 mei 2009 19:48
Mijn ras(sen): Peruvian Doodle
Aantal honden: 1
Locatie: Oudenhoorn

Re: Weil enting, zekerheden op een rijtje.

Ongelezen bericht door Domor »

Hoe duur titeren is wisselt enorm. Ik wilde titeren met daarbij de L4, bij mijn dierenarts (helaas pas naderhand ontdekt) was ik dik 100€ per hond kwijt. Normaal kost het 65-70€ om dit te doen. Titeren kost 30€ en de standaard gezondheidscheck/consult 15-25€ over het algemeen. Daarnaast de L4 10-20€.

Mijn dierenarts rekende 30€ voor het titeren, 25€ consult met bloedafname en 50€ voor het enten. Toen is het strookje niet in het paspoort geplakt en ook niet afgetekend, alleen de (L4) enting staat erin. Alledrie de titers waren 4-7 scores dus over 2-3 jaar ga ik weer (maar dan bij een andere dierenarts), tussentijds doe ik wel L4 enten bij zo'n prijsknaller. Gelukkig heb ik het alleen nodig voor mijn eigen gemoedsrust, maar grappig vond ik het niet.

Overigens is alleen enten bij deze dierenarts 50€ inclusief consult, ongeacht of je L4, basisenting of beide laat enten.
Gebruikersavatar
Maeve
Zeer actief
Berichten: 28879
Lid geworden op: 03 mei 2008 22:37
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Aantal honden: 3
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Weil enting, zekerheden op een rijtje.

Ongelezen bericht door Maeve »

Alfilillo schreef:
Fotogravinnetje schreef:Titeren is niet schreeuwend duur, mits de VacciCheck gebruikt wordt en het bloed dus niet naar een lab gestuurd wordt
Ik opperde het laatst aan de assistentie en zij woof het idee eigenlijk weg dat het heel ingewikkeld was en dus ook ontzettend duur. Ik ga sowieso eens vragen hoe duur dan... Wat is VacciCheck?
Het is niet ingewikkeld. Het kan duur zijn omdat die tests per batch moeten worden gekocht en beperkt houdbaar zijn. Als je er een gebruikt betaal je dus wel de hele batch..de oplossing is om titeren simpelweg meer te promoten zodat je er meer gebruikt :ok: Dan is het echt niet duur. Gemiddeld zo rond de 30-35 euro.
Alfilillo
Zeer actief
Berichten: 4978
Lid geworden op: 01 aug 2016 11:48
Mijn ras(sen): Kruising en podenco(kruising)
Aantal honden: 2
Locatie: Sant Pere de Ribes (Barcelona)

Re: Weil enting, zekerheden op een rijtje.

Ongelezen bericht door Alfilillo »

Maeve schreef:
Alfilillo schreef:
Fotogravinnetje schreef:Titeren is niet schreeuwend duur, mits de VacciCheck gebruikt wordt en het bloed dus niet naar een lab gestuurd wordt
Ik opperde het laatst aan de assistentie en zij woof het idee eigenlijk weg dat het heel ingewikkeld was en dus ook ontzettend duur. Ik ga sowieso eens vragen hoe duur dan... Wat is VacciCheck?
Het is niet ingewikkeld. Het kan duur zijn omdat die tests per batch moeten worden gekocht en beperkt houdbaar zijn. Als je er een gebruikt betaal je dus wel de hele batch..de oplossing is om titeren simpelweg meer te promoten zodat je er meer gebruikt :ok: Dan is het echt niet duur. Gemiddeld zo rond de 30-35 euro.
Ik denk dat dat het punt is, dat er hier nog veel minder getiterd wordt dat in Nederland. Ik ga absoluut informeren. 30-35 euro is inderdaad goed te doen.
Afbeeldingalfillilo (1) by [url=https://www.flickr.com/photos/157306925@N05/]

Alfil & Lily
Gebruikersavatar
Marjoleine
Zeer actief
Berichten: 53089
Lid geworden op: 02 sep 2004 14:18
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Locatie: de polder
Contacteer:

Re: Weil enting, zekerheden op een rijtje.

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Titeren is niet idioot duur maar voor Weil kun je dus niet titeren.
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
Gebruikersavatar
Maeve
Zeer actief
Berichten: 28879
Lid geworden op: 03 mei 2008 22:37
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Aantal honden: 3
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Weil enting, zekerheden op een rijtje.

Ongelezen bericht door Maeve »

Alfilillo schreef:
Maeve schreef:
Alfilillo schreef:
Fotogravinnetje schreef:Titeren is niet schreeuwend duur, mits de VacciCheck gebruikt wordt en het bloed dus niet naar een lab gestuurd wordt
Ik opperde het laatst aan de assistentie en zij woof het idee eigenlijk weg dat het heel ingewikkeld was en dus ook ontzettend duur. Ik ga sowieso eens vragen hoe duur dan... Wat is VacciCheck?
Het is niet ingewikkeld. Het kan duur zijn omdat die tests per batch moeten worden gekocht en beperkt houdbaar zijn. Als je er een gebruikt betaal je dus wel de hele batch..de oplossing is om titeren simpelweg meer te promoten zodat je er meer gebruikt :ok: Dan is het echt niet duur. Gemiddeld zo rond de 30-35 euro.
Ik denk dat dat het punt is, dat er hier nog veel minder getiterd wordt dat in Nederland. Ik ga absoluut informeren. 30-35 euro is inderdaad goed te doen.
Oh, ik zie nu pas dat je niet in Nederland woont :mrgreen: Ja, geen idee of er daar ook artsen zijn die het vaker doen. Zou ik naar informeren, die zouden het wel tegen een normale prijs kunnen doen :ok:
Gebruikersavatar
sirene
Zeer actief
Berichten: 14192
Lid geworden op: 29 aug 2003 20:57
Contacteer:

Re: Weil enting, zekerheden op een rijtje.

Ongelezen bericht door sirene »

Blafke schreef:De dierenarts heeft zelf in zijn praktijk (nog) geen honden gehad die na de enting ziek werden of zelfs stierven.
Daarbij zei hij dat er veel over geschreven wordt op social media dat er honden zijn overleden maar dat er bij die sterfgevallen niet is aangetoont dat de enting de oorzaak van overlijden was.
Mijn hond gaat binnenkort de L4 enting krijgen en 3 of 4 weken later moet hij herhaald worden.
Hij heeft vorig jaar een L3 enting gehad in Roemenië.
Daarbij is niet bekend voor welke 3 varianten hij geënt was. Want in het buitenland kunnen andere varianten voorkomen dan hier in Nederland.
Maar mijn topic gaat helemaal niet over honden die overleden zijn aan de enting.
Dit zijn honden die gevaccineerd waren maar toch besmet zijn geraakt met leptospirose.

Het moet met het merk en de sticker in het entboekje toch zo uit te zoeken zijn welke varianten in dat vaccin zitten?
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
Gebruikersavatar
sirene
Zeer actief
Berichten: 14192
Lid geworden op: 29 aug 2003 20:57
Contacteer:

Re: Weil enting, zekerheden op een rijtje.

Ongelezen bericht door sirene »

jvanringen schreef: In het document van het RIVM staat dat het door vaccinatie is verdwenen. http://www.uu.nl/file/11179/download?token=o95Xe8hD
Dat zei ik :wink:

Dat komt in dit geval denk ik omdat Canicola als reservoir alleen maar (of bijna alleen maar) de hond heeft. In tegenstelling tot andere serovars waarvan meer verschillende dieren reservoir zijn.
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
Gebruikersavatar
Lieske_1977
Zeer actief
Berichten: 3772
Lid geworden op: 28 mar 2016 21:14
Mijn ras(sen): Labrador retriever
Aantal honden: 2

Re: Weil enting, zekerheden op een rijtje.

Ongelezen bericht door Lieske_1977 »

jvanringen schreef:
Maeve schreef:Dat stond ook in dat document van het RIVM. Niet dat het door vaccinatie was verdwenen, maar het was al sinds 1940 ofzo niet meer gezien.
Ik moet die link toch eens opsnorren!
In het document van het RIVM staat dat het door vaccinatie is verdwenen. http://www.uu.nl/file/11179/download?token=o95Xe8hD
Ik lees dat het 'nauwelijks' meer voorkomt: "Sinds de invoering van vaccinatie komt leptospirose veroorzaakt door serovar Canicola nauwelijks meer voor in Nederland."

Niet helemaal uitgeroeid dus. Zou het dan ook zo kunnen zijn dat het aantal besmettingen weer toe gaat nemen als steeds minder mensen hun hond ertegen inenten?
Afbeelding
Gebruikersavatar
sirene
Zeer actief
Berichten: 14192
Lid geworden op: 29 aug 2003 20:57
Contacteer:

Re: Weil enting, zekerheden op een rijtje.

Ongelezen bericht door sirene »

Lieske_1977 schreef: Ik lees dat het 'nauwelijks' meer voorkomt: "Sinds de invoering van vaccinatie komt leptospirose veroorzaakt door serovar Canicola nauwelijks meer voor in Nederland."

Niet helemaal uitgeroeid dus. Zou het dan ook zo kunnen zijn dat het aantal besmettingen weer toe gaat nemen als steeds minder mensen hun hond ertegen inenten?
Dat kan maar dat lijkt me niet zo heel erg waarschijnlijk aangezien het volgens deze studie sinds 1966 al niet meer is voorgekomen.

Pijnacker, R., Goris, M. G., Te Wierik, M. J., Broens, E. M., van der Giessen, J. W., de Rosa, M., ... & Schimmer, B. (2016). Marked increase in leptospirosis infections in humans and dogs in the Netherlands, 2014. Euro surveillance: bulletin Européen sur les maladies transmissibles= European communicable disease bulletin, 21(17).

Hoofdstuk 6 is zeker heel interessant om te lezen. Er wordt gesproken over voor welke serovars gezonde honden antistoffen hadden in een onderzoek. Gevaccineerde en nog nooit gevaccineerde honden. Dit hoofdstuk: Agglutinating antibodies against pathogenic Leptospira in healthy dogs and horses indicate common exposure and regular occurrence of subclinical infections
Laatst gewijzigd door sirene op 05 okt 2016 00:52, 3 keer totaal gewijzigd.
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
Gebruikersavatar
sirene
Zeer actief
Berichten: 14192
Lid geworden op: 29 aug 2003 20:57
Contacteer:

Re: Weil enting, zekerheden op een rijtje.

Ongelezen bericht door sirene »

jvanringen schreef:Nee, volgens mij ook niet, alleen voor de meest voorkomende stammen. Wat je zegt over die Canicola, dat vroeg ik mij dus ook af: hoe kan dat verdwijnen door vaccinatie als 45% niet wordt gevaccineerd? Het is allemaal zo onduidelijk, niet alleen wat gevaccineerde honden betreft, maar ook mbt de niet-gevaccineerde, zoals: hoeveel raken besmet, hoeveel overlijden er, hoeveel houden complicaties over aan een besmetting en hoeveel genezen zonder restklachten. Eigenlijk weet je gewoon vrijwel niks.
We weten inderdaad veel te weinig en ik erger me er ook aan dat we zo weinig horen.
Als ik lees dat in 2014 een veel hoger aantal honden besmet raakte dan normaal (=13 honden) en ik vind zo 4 honden die geënt zijn en toch besmet raken dan ga ik toch heel erg twijfelen aan de effectiviteit van de enting. Want dat zijn dus al bijna 1/3 van de besmette honden. Dan kun je praten over hoeveel geënte honden er de ziekte niet kregen, dat kan wel zijn. Maar deze kregen het wel. En aangezien 45% van de honden niet geënt wordt verwacht ik ook die honden tegen te komen in het nieuws of hier op het forum. Maar ik zie ze niet.
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
63673J

Re: Weil enting, zekerheden op een rijtje.

Ongelezen bericht door 63673J »

sirene schreef:
jvanringen schreef: In het document van het RIVM staat dat het door vaccinatie is verdwenen. http://www.uu.nl/file/11179/download?token=o95Xe8hD
Dat zei ik :wink:

Dat komt in dit geval denk ik omdat Canicola als reservoir alleen maar (of bijna alleen maar) de hond heeft. In tegenstelling tot andere serovars waarvan meer verschillende dieren reservoir zijn.
Het was me niet helemaal duidelijk wat je bedoelde. ;-)

Wat Canicola betreft: kun je hier dan uit afleiden dat honden elkaar eigenlijk niet besmetten? En als dat zo is, betekent dat dan ook dat dragers (honden) weinig tot geen gevaar vormen voor andere honden? Of maak ik nu een denkfout?
Gebruikersavatar
crutz
Zeer actief
Berichten: 35424
Lid geworden op: 22 apr 2002 00:24
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Locatie: Zegveld
Contacteer:

Re: Weil enting, zekerheden op een rijtje.

Ongelezen bericht door crutz »

Eind 2015 weil EN overleden, 2 Duitse Doggen, niet gevaccineerd (import hond gekomen na vaccinaties en was in land van herkomst niet gevaccineerd, circa 8 maanden bij overlijden en pup voor eerste weil enting)

Ik zal de link naar de fokker sturen. Misschien wil ze zelf nog reageren.
63673J

Re: Weil enting, zekerheden op een rijtje.

Ongelezen bericht door 63673J »

sirene schreef:
Lieske_1977 schreef: Ik lees dat het 'nauwelijks' meer voorkomt: "Sinds de invoering van vaccinatie komt leptospirose veroorzaakt door serovar Canicola nauwelijks meer voor in Nederland."

Niet helemaal uitgeroeid dus. Zou het dan ook zo kunnen zijn dat het aantal besmettingen weer toe gaat nemen als steeds minder mensen hun hond ertegen inenten?
Dat kan maar dat lijkt me niet zo heel erg waarschijnlijk aangezien het volgens deze studie sinds 1966 al niet meer is voorgekomen.

Pijnacker, R., Goris, M. G., Te Wierik, M. J., Broens, E. M., van der Giessen, J. W., de Rosa, M., ... & Schimmer, B. (2016). Marked increase in leptospirosis infections in humans and dogs in the Netherlands, 2014. Euro surveillance: bulletin Européen sur les maladies transmissibles= European communicable disease bulletin, 21(17).

Hoofdstuk 6 is zeker heel interessant om te lezen. Er wordt gesproken over voor welke serovars gezonde honden antistoffen hadden in een onderzoek. Gevaccineerde en nog nooit gevaccineerde honden. Dit hoofdstuk: Agglutinating antibodies against pathogenic Leptospira in healthy dogs and horses indicate common exposure and regular occurrence of subclinical infections
Ja, die subklinische infecties, dat is ook zoiets. Onze vorige dierenarts zei dat infecties "heel vaak" sluipend verlopen (waarbij de hond dus geen symptomen geeft), maar dat hij dan wel andere, kwetsbare, honden kan besmetten. Klinkt logisch. Maar aangezien, voor zover ik nu weet, de hondenpopulatie, of in elk geval een redelijk representatieve steekproef daaruit, niet systematisch getest wordt op antistoffen, lijkt mij dat daar eigenlijk niks zinnigs over te zeggen valt. Je kunt helemaal niet weten hoe vaak dat is, dus "heel vaak" lijkt niet meer dan een slag in de lucht. Wat niet wil zeggen dat het niet zo is, maar zekerheid is er gewoon niet.

Ik denk dan: als er inderdaad "heel veel" honden met subklinische infecties zijn, valt het, gezien het geringe aantal daadwerkelijk vastgestelde ernstige infecties met het gevaar van die subklinische infecties wel mee. En als er juist heel weinig honden met subklinische infecties zijn, lijkt het risico dat honden elkaar besmetten dus niet heel groot.

Als bijvoorbeeld uit degelijk onderzoek zou blijken dat de ernstig verlopende infecties (overlijden, èn overleven met chronische belastende restverschijnselen) steeds samengaan met besmetting door (een) specifieke (stam)men, zou je kunnen overwegen om enkel daar een vaccin voor aan te bieden.
Laatst gewijzigd door 63673J op 05 okt 2016 08:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Blafke
Actief
Berichten: 247
Lid geworden op: 14 aug 2016 21:50
Aantal honden: 1

Re: Weil enting, zekerheden op een rijtje.

Ongelezen bericht door Blafke »

Er zijn volgens de dierenarts zeker honden die Weil hebben opgelopen maar dat he niet wordt (h)erkent.
Ik vind het een moeilijk verhaal maar laat mijn hond toch enten.

Vraag ik mij verder nog af aan diegene die hun hond laten titeren. Stel je hond hoef a.d.h. daarvan niet geënt te worden en dan heb ik het niet alleen over Lepto.
Voor veel pensions en als je naar het buitenland gaat moet de hond toch zijn entingen hebben gehad.
Gebruikersavatar
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Berichten: 15808
Lid geworden op: 30 dec 2014 16:43
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Aantal honden: 2
Locatie: Krimpen aan den IJssel
Contacteer:

Re: Weil enting, zekerheden op een rijtje.

Ongelezen bericht door Fotogravinnetje »

Lepto titeren is onzinnig. DHP-titers worden hoe langer hoe vaker geaccepteerd bij pensions. Op shows e.d. worden ze ook al geaccepteerd. Voor het buitenland is alleen geldige rabiës-enting verplicht, DHP niet
63673J

Re: Weil enting, zekerheden op een rijtje.

Ongelezen bericht door 63673J »

Heavy schreef:
sirene schreef:
Blafke schreef:De dierenarts heeft zelf in zijn praktijk (nog) geen honden gehad die na de enting ziek werden of zelfs stierven.
Daarbij zei hij dat er veel over geschreven wordt op social media dat er honden zijn overleden maar dat er bij die sterfgevallen niet is aangetoont dat de enting de oorzaak van overlijden was.
Mijn hond gaat binnenkort de L4 enting krijgen en 3 of 4 weken later moet hij herhaald worden.
Hij heeft vorig jaar een L3 enting gehad in Roemenië.
Daarbij is niet bekend voor welke 3 varianten hij geënt was. Want in het buitenland kunnen andere varianten voorkomen dan hier in Nederland.
Maar mijn topic gaat helemaal niet over honden die overleden zijn aan de enting.
Dit zijn honden die gevaccineerd waren maar toch besmet zijn geraakt met leptospirose.

Het moet met het merk en de sticker in het entboekje toch zo uit te zoeken zijn welke varianten in dat vaccin zitten?
Zijn die honden ondanks de enting toch besmet of zijn ze juist door de enting besmet ?Net zoals mensen griep kunnen krijgen na een griepprik . Krijg je dan griep omdat je weerstand lager is door de prik en je besmet raakt of krijg je dan griep omdat er griep in gespoten wordt ?
Een echte "full-blown" griep krijgen door een vaccinatie komt voor zover ik weet niet voor. Er wordt ook geen "griep" ingespoten, er worden kleine onschadelijk gemaakte stukjes van de op dat moment meest voorkomende virussen ingespoten, zodat daar afweerstoffen tegen gemaakt kunnen worden. Het aanmaken van afweerstoffen gaat altijd gepaard met een fysieke reactie, al merken de meeste mensen daar niet veel van.

Hoe dat met de weilenting zit weet ik niet, het is een totaal ander soort ziekteverwekker, honden zijn ook geen mensen, en zoals inmiddels wel duidelijk lijkt wordt er niet systematisch onderzocht hoe het ermee staat onder de hondenpopulatie.
Laatst gewijzigd door 63673J op 05 okt 2016 10:45, 2 keer totaal gewijzigd.
63673J

Re: Weil enting, zekerheden op een rijtje.

Ongelezen bericht door 63673J »

Blafke schreef:Er zijn volgens de dierenarts zeker honden die Weil hebben opgelopen maar dat he niet wordt (h)erkent.
Ik vind het een moeilijk verhaal maar laat mijn hond toch enten. (...)
Dat soort verhalen vind ik dan weer moeilijk, maar dat zal mijn persoonlijke afwijking wel zijn; "het komt heel veel voor maar het wordt niet herkend (= gezien)". Net zoiets als de hordes onzichtbare elfjes in mijn achtertuin.

Over iets wat niet wordt vastgesteld/niet kan worden vastgesteld kun je helemaal geen zinnige dingen zeggen.
Gebruikersavatar
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Berichten: 15808
Lid geworden op: 30 dec 2014 16:43
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Aantal honden: 2
Locatie: Krimpen aan den IJssel
Contacteer:

Re: Weil enting, zekerheden op een rijtje.

Ongelezen bericht door Fotogravinnetje »

Elco is al ruim twee jaar niet geënt, zwemt het hele jaar door, is niet ziek geweest. Toch kan hij best in die tijd een lepto-besmetting hebben opgelopen zonder dat we er iets van gemerkt hebben. Dat weet je pas bij regelmatig bloedonderzoek, maar waarom zou je dat doen als er geen klachten zijn?
63673J

Re: Weil enting, zekerheden op een rijtje.

Ongelezen bericht door 63673J »

Heavy schreef:Ah ik begrijp het . Het gene wat je ingespoten krijgt is om afweer aan te maken maar niet in staat om je echt ziek te maken . Maar er is een inwerktijd . Dus heb je pech en loop je een griep op terwijl je in de rij staat te wachten voor een griepprik dan lijkt het alsof je ziek wordt van de prik maar in theorie kan dat dus niet .
Alles kan, maar niet alles is even waarschijnlijk. Als je gevaccineerd wordt tegen griep maar je hebt al griep onder de leden, word je gewoon ziek. Als je gevaccineerd wordt en je hebt bijvoorbeeld leukemie maar dat is nog niet vastgesteld, kun je ziek worden van de vaccinatie. Maar echte griep krijgen door de vaccinatie komt, voor zover ik weet, niet voor bij gezonde personen.
Wat betreft het niet herkennen van weil . Jip is wel ingeënt omdat hij dagelijks een paar keer in water zwemt en speelt waar ratten voorkomen. Hij heeft de enting in het voorjaar gehad ik dacht maart of april . Heel de zomer heeft hij nergens last van gehad .

Een paar weken geleden kreeg hij diarree was sloom en wilde niet eten . Knapte weer op maar kreeg het weer . Twee keer een virus achter elkaar is raar . Het water was niet helder meer ( eind zomer en warme temperaturen ) dus Jip uit het water gehouden en hij heeft nergens meer last van .

Nu lijkt het logisch dat het door het water kwam . Vriend vist daar ook en zag 2 ratten . Het kan dus ook zo zijn dat Jip weil heeft gehad maar door de enting er niet doodziek van is geworden toch ?
Ik denk dat dat kan ja. Maar voor zover ik weet kan een infectie ook bij niet-gevaccineerde honden (vrijwel) ongemerkt verlopen. Maar: ik kan goed onderzoeken lezen want daar heb ik voor geleerd, maar ik ben geen immunoloog.

Gezien de vele onduidelijkheden ergert het me ook zo dat er geen systematisch onderzoek wordt gedaan daarnaar. Mensen wordt op het hart gedrukt om toch vooral te vaccineren, maar nog steeds is niet duidelijk hoe het nou echt gesteld is met Weil en honden en heb je als hondeneigenaar dus niet de mogelijkheid om een goed afgewogen beslissing te nemen.
Laatst gewijzigd door 63673J op 05 okt 2016 10:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
sirene
Zeer actief
Berichten: 14192
Lid geworden op: 29 aug 2003 20:57
Contacteer:

Re: Weil enting, zekerheden op een rijtje.

Ongelezen bericht door sirene »

Blafke schreef:Er zijn volgens de dierenarts zeker honden die Weil hebben opgelopen maar dat he niet wordt (h)erkent.
Ik vind het een moeilijk verhaal maar laat mijn hond toch enten.

Vraag ik mij verder nog af aan diegene die hun hond laten titeren. Stel je hond hoef a.d.h. daarvan niet geënt te worden en dan heb ik het niet alleen over Lepto.
Voor veel pensions en als je naar het buitenland gaat moet de hond toch zijn entingen hebben gehad.
Ik moet je da teleurstellen. Het lijkt eerder andersom te zijn. Er worden veel meer honden verdacht van Weil dan dat er daadwerkelijk Weil blijken te hebben. 54 honden op Weil getest, 13 bleken het te hebben.

"The VMDC reported 13 dogs with leptospirosis in 2014, mostly diagnosed between June and October (Figure 3). From 2010 to 2013, a median of 4.5 (range 2 to 6) dogs were diagnosed annually according to VMDC. The number of inquiries on suspected leptospirosis in dogs doubled in 2014 (n=54) compared to 2013 (n=24)."

Voor het buitenland is alleen een rabiës enting verplicht en er zijn steeds meer pensions die ook titers accepteren (en heel veel mensen die hun hond nog nooit naar een pension hebben gebracht).
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
Gebruikersavatar
sirene
Zeer actief
Berichten: 14192
Lid geworden op: 29 aug 2003 20:57
Contacteer:

Re: Weil enting, zekerheden op een rijtje.

Ongelezen bericht door sirene »

crutz schreef:Eind 2015 weil EN overleden, 2 Duitse Doggen, niet gevaccineerd (import hond gekomen na vaccinaties en was in land van herkomst niet gevaccineerd, circa 8 maanden bij overlijden en pup voor eerste weil enting)

Ik zal de link naar de fokker sturen. Misschien wil ze zelf nog reageren.
Dankjewel. Ik zet ze erbij. Weet je ook welke omgeving ze besmet zijn?
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
Gebruikersavatar
sirene
Zeer actief
Berichten: 14192
Lid geworden op: 29 aug 2003 20:57
Contacteer:

Re: Weil enting, zekerheden op een rijtje.

Ongelezen bericht door sirene »

Heavy schreef:Zijn die honden ondanks de enting toch besmet of zijn ze juist door de enting besmet ?Net zoals mensen griep kunnen krijgen na een griepprik . Krijg je dan griep omdat je weerstand lager is door de prik en je besmet raakt of krijg je dan griep omdat er griep in gespoten wordt ?
Lepto is een dood vaccin. Daar kun je de ziekte niet van krijgen.
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
Gebruikersavatar
crutz
Zeer actief
Berichten: 35424
Lid geworden op: 22 apr 2002 00:24
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Locatie: Zegveld
Contacteer:

Re: Weil enting, zekerheden op een rijtje.

Ongelezen bericht door crutz »

sirene schreef:
crutz schreef:Eind 2015 weil EN overleden, 2 Duitse Doggen, niet gevaccineerd (import hond gekomen na vaccinaties en was in land van herkomst niet gevaccineerd, circa 8 maanden bij overlijden en pup voor eerste weil enting)

Ik zal de link naar de fokker sturen. Misschien wil ze zelf nog reageren.
Dankjewel. Ik zet ze erbij. Weet je ook welke omgeving ze besmet zijn?
Ze is onderweg om zelf hier te reageren maar kwam niet meer op haar account :( Alma al een pb gestuurd want ze kreeg ook geen nieuw ww via mail adres invullen.
Gebruikersavatar
malinois
Zeer actief
Berichten: 57865
Lid geworden op: 16 aug 2003 18:40
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Re: Weil enting, zekerheden op een rijtje.

Ongelezen bericht door malinois »

Heavy schreef:Ah ik begrijp het . Het gene wat je ingespoten krijgt is om afweer aan te maken maar niet in staat om je echt ziek te maken . Maar er is een inwerktijd . Dus heb je pech en loop je een griep op terwijl je in de rij staat te wachten voor een griepprik dan lijkt het alsof je ziek wordt van de prik maar in theorie kan dat dus niet .

Wat betreft het niet herkennen van weil . Jip is wel ingeënt omdat hij dagelijks een paar keer in water zwemt en speelt waar ratten voorkomen. Hij heeft de enting in het voorjaar gehad ik dacht maart of april . Heel de zomer heeft hij nergens last van gehad .

Een paar weken geleden kreeg hij diarree was sloom en wilde niet eten . Knapte weer op maar kreeg het weer . Twee keer een virus achter elkaar is raar . Het water was niet helder meer ( eind zomer en warme temperaturen ) dus Jip uit het water gehouden en hij heeft nergens meer last van .

Nu lijkt het logisch dat het door het water kwam . Vriend vist daar ook en zag 2 ratten . Het kan dus ook zo zijn dat Jip weil heeft gehad maar door de enting er niet doodziek van is geworden toch ?
Of 1 van de vele andere vieze watertjes besmettingen ;)
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Gebruikersavatar
sirene
Zeer actief
Berichten: 14192
Lid geworden op: 29 aug 2003 20:57
Contacteer:

Re: Weil enting, zekerheden op een rijtje.

Ongelezen bericht door sirene »

crutz schreef: Ze is onderweg om zelf hier te reageren maar kwam niet meer op haar account :( Alma al een pb gestuurd want ze kreeg ook geen nieuw ww via mail adres invullen.
Ff meteen een upje. Ik hoop dat ze hier nog reageert :wink:
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
Gebruikersavatar
sirene
Zeer actief
Berichten: 14192
Lid geworden op: 29 aug 2003 20:57
Contacteer:

Re: Weil enting, zekerheden op een rijtje.

Ongelezen bericht door sirene »

Voor wie het interessant vindt, in onderstaande studie hebben ze gekeken hoe betrouwbaar het testen van de betreffende serovar was bij geïnfecteerde en gevaccineerde honden. Niet zo betrouwbaar dus. Dat is waarschijnlijk ook de reden dat we nooit te horen krijgen met welke serovar een hond besmet was.
http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1 ... 704.x/full
Miller, M. D., Annis, K. M., Lappin, M. R., & Lunn, K. F. (2011). Variability in results of the microscopic agglutination test in dogs with clinical leptospirosis and dogs vaccinated against leptospirosis. Journal of Veterinary Internal Medicine, 25(3), 426-432.
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”