Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! [url=https://www.hondenforum.nl/plaza/viewtopic.php?t=338121]Klik hier om te reageren


Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!


Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Slagaderlijke bloeding, wat te doen

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

Gesloten
chrico
Zeer actief
Berichten: 22604
Lid geworden op: 22 apr 2002 06:08
Locatie: IJmuiden

Slagaderlijke bloeding, wat te doen

Ongelezen bericht door chrico »

Gelukkig komt het niet vaak voor en zullen sommige er nooit mee van doen hebben/krijgen.
Maar mocht het toch gebeuren, hoe somber het er ook uitziet, niet opgeven.

Je herkent het snel genoeg, het bloed gutst eruit, vaak in golven/stralen.

Ben je alleen:
Leg een tourniquet aan. Zelfs een stuk touw is goed, je broeksriem of de riem die je bij je heb op dat moment. Alles wat je voor handen heb op dat moment is goed als je het maar goed af kan knellen. Niet langer dan 15 minuten ivm afsterven van het weefsel dus mocht je langer onderweg zijn, stop en maak de tourniquet los en laat het bloed weer even lopen om het daarna weer aan te leggen.

Ben je met iemand:
Laat 1 de wond dichtdrukken (flink drukken met de vlakke hand tegen het bot aan (gelukkig vaak ook de eerste reactie van mensen) of druk de ader dicht boven de wond. In paniek stop voor mijn part je vinger in het gat en zoek de stroom op als dat lukt.

Bij een bloeding van de halsslagader kan je geen tourniquet aanleggen (ook logisch) dus probeer je dat te stoppen door het af te knellen met je hand en vervang dat door een drukverband als je alleen bent. Opletten dat je rekening houd met de luchtpijp. Zelf deed ik bij een ieniminiehondje het gaatje groter maken en met mijn vinger de ader dichtdrukken omdat ik bang was haar te stikken of iets stuk te drukken. Bij grotere honden is dit minder gevoelig en die kunnen wat meer hebben.

Zoals je wel begrijp telt elke seconde, binnen enkele minuten kan de hond in shock raken en overlijden.
Ik kan wel zeggen van blijf rustig maar het is afschuwelijk en vaak raak je in paniek. Ga zo snel mogelijk richting dierenarts (logisch) en laat ook die het niet opgeven mocht je er op tijd zijn. Zolang er nog wat leven in de hond zit blijf voor hem/haar vechten. De narcose doet geen goed op zo een moment en geeft een groter risico maar je heb geen keus. Laat de hond daarna zelf wakker worden, niet bijspuiten want ook dat geeft weer een extra risico en daarna is het afwachten. Als je nog wat kan denken probeer zo snel mogelijk een grote hond (boven de 20 kilo zo uit mijn hoofd) naar de praktijk te krijgen voor evt een transfusie voor het geval dat nodig mocht zijn.

Thuis:
Vocht is belangrijk, haal ORS mocht de hond niet zelf willen drinken en geef het evt per spuitje in de bek. Er is ongeveer een half jaar nodig om weer op het niveau van daarvoor te zijn voor een hond. Goede voeding (evt puppenvoer), rood vlees en vocht hebben prio. De hond is moe, het hart moet hard werken om de klap te boven te komen. Houd de hond warm (dit kan hij de eerste dagen niet zelf) en hou hem zo rustig mogelijk.

Hopelijk helpt dit stukje mee aan het redden van een hond in zo een situatie. Mochten er aanvullingen zijn zeg het maar dan zet ik het in dit stuk.


(storend schrijffoutje eruit gehaald)
Laatst gewijzigd door chrico op 24 jan 2012 12:14, 2 keer totaal gewijzigd.
Onderschrift verwijderd door moderator ivm foutmelding afbeelding
Dyna, Lulu, Kito, Nikan
chrico
Zeer actief
Berichten: 22604
Lid geworden op: 22 apr 2002 06:08
Locatie: IJmuiden

Re: Slagaderlijke bloeding, wat te doen

Ongelezen bericht door chrico »

Misschien heeft iemand een betere foto van een hond die op zijn rug ligt (Lou wilde niet meewerken) en kan de plekken daarin duidelijker aangeven (ben niet zo crea in het bewerken :ugh: )
A zijn de drukpunten bij een hond, bovenin de voor en achterpoot aan de binnenkant en bij de staart. B is de halsslagader die je niet kan afknellen maar moet dichtdrukken. Als iemand dat wil doen graag zodat er ook een beeld gevormd kan worden waar je wezen moet. (en ja ze is schijnzwanger, madam is net loops geweest :mrgreen: )

Afbeelding
Onderschrift verwijderd door moderator ivm foutmelding afbeelding
Dyna, Lulu, Kito, Nikan
Gesloten

Terug naar “Medisch”