Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! [url=https://www.hondenforum.nl/plaza/viewtopic.php?t=338121]Klik hier om te reageren


Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!


Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Hondenvoetjes op heet asfalt.

Forum voor opmerkingen en vragen over de verzorging van de hond. (bv vragen over huid, haar, nagels, etc.)
Tevens een plek voor vragen over riemen, manden, kleding, etc

Moderator: moderatorteam

Gebruikersavatar
Domor
Zeer actief
Berichten: 5348
Lid geworden op: 03 mei 2009 19:48
Mijn ras(sen): Peruvian Doodle
Aantal honden: 1
Locatie: Oudenhoorn

Re: Hondenvoetjes op heet asfalt.

Ongelezen bericht door Domor »

Boris gaf vandaag aan het begin wel ongemak aan met wandelen, later (het werd uiteindelijk toch 400m, maar dus alsnog maar een peulestukje) niet meer. Noa wilde vorige zomers vaak heel snel terug met het hete weer en met schoenen wilde ze wel het hele paadje. Tegenwoordig is er niets meer van te zeggen, want het is niet duidelijk wat ze wel en niet voelt en of haar reactie klopt met de prikkel die ze binnen krijgt.

Hoe warm het hier precies is geweest buiten heb ik geen idee van. Buienradar zei gisteren dat het 30 graden zou worden, binnen was het op den duur 32 graden. Buiten heb ik op het moment niets aan meetdingen hangen.Vandaar de ongeveer 30°C
Laatst gewijzigd door Domor op 16 jun 2021 20:40, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
malinois
Zeer actief
Berichten: 57865
Lid geworden op: 16 aug 2003 18:40
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Re: Hondenvoetjes op heet asfalt.

Ongelezen bericht door malinois »

Marion. schreef:
sirene schreef: 16 jun 2021 18:35 Nou ik ga niet fietsen maar ik heb dus nog nooit gemerkt dat ze niet op het asfalt willen lopen.
Die zooltjes zijn geen poezelige velletjes he? Dat is goede eelt.
Ik vind het ook een beetje overdreven allemaal. Volgend jaar moeten we vast eerst met het puntje van onze tong de temperatuur van het troittoir meten.
Haha ja inderdaad en vanaf 15°c mag je niks meer doen ;)
Ze nemen hier echt geen genoegen met: t is warm je slaat maar over vanmiddag :mrgreen:
Toen t 40°c was 2 jaar geleden kon ik zelf amper mn ene voet voor de andere zetten en die honden maar zuchten dat t zolang duurde en de rondjes korter waren
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
80564M

Re: Hondenvoetjes op heet asfalt.

Ongelezen bericht door 80564M »

malinois schreef:
Marion. schreef:
sirene schreef: 16 jun 2021 18:35 Nou ik ga niet fietsen maar ik heb dus nog nooit gemerkt dat ze niet op het asfalt willen lopen.
Die zooltjes zijn geen poezelige velletjes he? Dat is goede eelt.
Ik vind het ook een beetje overdreven allemaal. Volgend jaar moeten we vast eerst met het puntje van onze tong de temperatuur van het troittoir meten.
Haha ja inderdaad en vanaf 15°c mag je niks meer doen ;)
Ze nemen hier echt geen genoegen met: t is warm je slaat maar over vanmiddag :mrgreen:
Toen t 40°c was 2 jaar geleden kon ik zelf amper mn ene voet voor de andere zetten en die honden maar zuchten dat t zolang duurde en de rondjes korter waren
Ik ben 1x met Saar met spoed naar de dierenarts gereden. Airco aan, en toen we aankwamen was ze alweer bij. En dat was gewoon in onze eigen tuin, volop groen en geen tegels. Ze bleef zelf in de volle zon liggen.
Gebruikersavatar
Hylos
Zeer actief
Berichten: 7776
Lid geworden op: 13 dec 2012 16:36
Aantal honden: 2
Locatie: Friesland

Re: Hondenvoetjes op heet asfalt.

Ongelezen bericht door Hylos »

Ik heb tijdens een hittegolf wel eens op blote voeten de uitlaatronde gelopen om te kijken hoe heet die tegels/asfalt nou worden.
Voor een mens doet dat goed zeer hoor maar dat is met zulk weer op het strand net zo.. gloeiende zand loopt ook echt niet fijn. :engel:

Ik was vandaag de tafel aan het schuren op de vlonders. Dat was op blote voeten niet te doen, heeft nog lang pijn gedaan.. zo heet werd die vlonder.
En de honden? Die lagen met hun dikke pens op de vlonder pal in de zon te bakken (nouja, vooral Xavi dan) :roll:
Dat wordt dan de hele tijd afgewisseld met liggen in het gras.
Ze zullen het wel weten. Zolang je ze de mogelijkheid biedt het op hun tempo te doen en ze altijd verkoeling kunnen zoeken zal het wel goed komen.
Afbeelding
Afbeelding
Gebruikersavatar
fenneke
Zeer actief
Berichten: 22875
Lid geworden op: 24 apr 2002 18:40
Mijn ras(sen): zwitserse witte herder en nu hûn
Aantal honden: 1
Locatie: Drenthe

Re: Hondenvoetjes op heet asfalt.

Ongelezen bericht door fenneke »

Ik weet het niet meer. Gistermorgen de glazen deuren van mijn tuinhuis helemaal opengezet 4 bij 3 meter. Tussen de middag in de volle zon kon ik nauwelijks op de houten vloer staan , wel lopen. Ik loop veel op blote voeten . Begin van de avond een compleet gemummificeerde kikker op het hout. Zo snel :eek: blijkbaar wel .
Fenneke en Baloe
Afbeelding
80564M

Re: Hondenvoetjes op heet asfalt.

Ongelezen bericht door 80564M »

fenneke schreef: 16 jun 2021 22:48 Ik weet het niet meer. Gistermorgen de glazen deuren van mijn tuinhuis helemaal opengezet 4 bij 3 meter. Tussen de middag in de volle zon kon ik nauwelijks op de houten vloer staan , wel lopen. Ik loop veel op blote voeten . Begin van de avond een compleet gemummificeerde kikker op het hout. Zo snel :eek: blijkbaar wel .
Getsie! Ik loop de hele dag op blote voeten, ook op straat. In de tuin hebben we veel gras en groen en geen hout. Wel terras maar dat wordt echt niet zo heet.
gonnie
Zeer actief
Berichten: 23574
Lid geworden op: 11 jan 2011 10:51
Mijn ras(sen): Duitse Pinschers
Aantal honden: 2

Re: Hondenvoetjes op heet asfalt.

Ongelezen bericht door gonnie »

Marion. schreef: 17 jun 2021 07:28
fenneke schreef: 16 jun 2021 22:48 Ik weet het niet meer. Gistermorgen de glazen deuren van mijn tuinhuis helemaal opengezet 4 bij 3 meter. Tussen de middag in de volle zon kon ik nauwelijks op de houten vloer staan , wel lopen. Ik loop veel op blote voeten . Begin van de avond een compleet gemummificeerde kikker op het hout. Zo snel :eek: blijkbaar wel .
Getsie! Ik loop de hele dag op blote voeten, ook op straat. In de tuin hebben we veel gras en groen en geen hout. Wel terras maar dat wordt echt niet zo heet.
Dat lijkt me echt fijn om buiten ook op blote voeten te lopen, maar ik wil niet in de lift in plassen redbull of bier staan. Of buiten in glas. Hier worden nogal eens bierflesjes stuk gegooid.
Afbeelding

Tama, Nikkie, Jarah en Bijou.
Groetjes Gonnie.
Er is geen spreker die het van de zwijger wint.
Gebruikersavatar
twinkeltje
moderator
Berichten: 65126
Lid geworden op: 08 jan 2004 14:33
Mijn ras(sen): De liefste rassen die bestaan
Aantal honden: 2
Locatie: Delft

Re: Hondenvoetjes op heet asfalt.

Ongelezen bericht door twinkeltje »

Ik loop gewoon naar de overkant over een stukje asfalt daar duikt Black gelijk het groen in, hij hijgt wel maar dat is nu meer door het benauwde weer dan door de zon
Afbeelding
~Suzanne~
Zeer actief
Berichten: 14006
Lid geworden op: 02 jul 2007 21:46

Re: Hondenvoetjes op heet asfalt.

Ongelezen bericht door ~Suzanne~ »

Domor schreef: 16 jun 2021 20:28 Boris gaf vandaag aan het begin wel ongemak aan met wandelen, later (het werd uiteindelijk toch 400m, maar dus alsnog maar een peulestukje) niet meer. Noa wilde vorige zomers vaak heel snel terug met het hete weer en met schoenen wilde ze wel het hele paadje. Tegenwoordig is er niets meer van te zeggen, want het is niet duidelijk wat ze wel en niet voelt en of haar reactie klopt met de prikkel die ze binnen krijgt.

Hoe warm het hier precies is geweest buiten heb ik geen idee van. Buienradar zei gisteren dat het 30 graden zou worden, binnen was het op den duur 32 graden. Buiten heb ik op het moment niets aan meetdingen hangen.Vandaar de ongeveer 30°C
Het gaat niet perse om de omgevingstemperatuur maar om de temperatuur van het asfalt / tegels / stenen.... probeer zelf maar 's met je blote voeten op het trottoir te lopen als daar al dagenlang de zon op schijnt EN het dus zo warm is als nu.... da's best pittig... dan is het voor honden dus ook best warm aan de voetjes.


Suzanne
Gebruikersavatar
Domor
Zeer actief
Berichten: 5348
Lid geworden op: 03 mei 2009 19:48
Mijn ras(sen): Peruvian Doodle
Aantal honden: 1
Locatie: Oudenhoorn

Re: Hondenvoetjes op heet asfalt.

Ongelezen bericht door Domor »

Dat snap ik. Het ging enkel om dat het "niet zo warm zou zijn geweest/hier was het warmer dan 30 graden/etc." Ik loop helemaal nergens op blote voeten. Zelfs op gras voelt dat voor mij in de meeste gevallen onaangenaam. Maar ik kijk dus wel naar mijn hond(en), zoals ik beschrijf. Noa liep vorige jaren meestal op schoenen met extreem warm weer en gaf dan ook duidelijk aan verder te willen lopen dan zonder schoenen, ook of eigenlijk zelfs juist in de avond, wanneer de buitentemperatuur al wat gezakt was maar de steentemperatuur juist nog loeihoog was.

Gebruikersavatar
malinois
Zeer actief
Berichten: 57865
Lid geworden op: 16 aug 2003 18:40
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Re: Hondenvoetjes op heet asfalt.

Ongelezen bericht door malinois »

~Suzanne~ schreef:
Domor schreef: 16 jun 2021 20:28 Boris gaf vandaag aan het begin wel ongemak aan met wandelen, later (het werd uiteindelijk toch 400m, maar dus alsnog maar een peulestukje) niet meer. Noa wilde vorige zomers vaak heel snel terug met het hete weer en met schoenen wilde ze wel het hele paadje. Tegenwoordig is er niets meer van te zeggen, want het is niet duidelijk wat ze wel en niet voelt en of haar reactie klopt met de prikkel die ze binnen krijgt.

Hoe warm het hier precies is geweest buiten heb ik geen idee van. Buienradar zei gisteren dat het 30 graden zou worden, binnen was het op den duur 32 graden. Buiten heb ik op het moment niets aan meetdingen hangen.Vandaar de ongeveer 30°C
Het gaat niet perse om de omgevingstemperatuur maar om de temperatuur van het asfalt / tegels / stenen.... probeer zelf maar 's met je blote voeten op het trottoir te lopen als daar al dagenlang de zon op schijnt EN het dus zo warm is als nu.... da's best pittig... dan is het voor honden dus ook best warm aan de voetjes.


Suzanne
En dat verschilt blijkbaar nogal bij honden. Want hoe verklaar je anders dat de mijne gewoon t asfalt verkiezen boven de berm of t gras? Nu maar ook voorgaande jaren met 40°c? Ze lopen los, ze kunnen zelf kiezen waar ze lopen. Ze dien niet aan SM bij mijn weten dus ze zellen er geen last van hebben
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
sbientje
Zeer actief
Berichten: 28766
Lid geworden op: 08 jun 2007 09:00
Mijn ras(sen): Labrador Retriever
Aantal honden: 2
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Re: Hondenvoetjes op heet asfalt.

Ongelezen bericht door sbientje »

Ik vind het zelf vreselijk weer om te wandelen, echt veel te heet. De honden vinden het ook warm (wat ik ook snap met zon dubbele vacht) maar ze lopen alsnog over het asfalt, heb niet het idee dat ze daar last van hebben, anders gingen ze er wel af mag ik hopen. T zal sowieso toch soms moeten, tillen is niet echt een optie. Ik zie me al gaan met onder iedere arm een 30+ kilo labrador :D
Gebruikersavatar
HillieS
Zeer actief
Berichten: 22553
Lid geworden op: 15 sep 2010 10:46
Mijn ras(sen): Kruising Border Terriër en Schapendoes
Aantal honden: 2

Re: Hondenvoetjes op heet asfalt.

Ongelezen bericht door HillieS »

sbientje schreef: 17 jun 2021 13:03 Ik vind het zelf vreselijk weer om te wandelen, echt veel te heet. De honden vinden het ook warm (wat ik ook snap met zon dubbele vacht) maar ze lopen alsnog over het asfalt, heb niet het idee dat ze daar last van hebben, anders gingen ze er wel af mag ik hopen. T zal sowieso toch soms moeten, tillen is niet echt een optie. Ik zie me al gaan met onder iedere arm een 30+ kilo labrador :D
Als je t toch doet, laat er dan even een foto van maken :engel:
Hier kiezen ze zelf wisselend voor de straatstenen en t gras. Ze krijgen de ruimte daarvoor, meestal is het op de stenen.
Afbeelding
80564M

Re: Hondenvoetjes op heet asfalt.

Ongelezen bericht door 80564M »

HillieS schreef:
sbientje schreef: 17 jun 2021 13:03 Ik vind het zelf vreselijk weer om te wandelen, echt veel te heet. De honden vinden het ook warm (wat ik ook snap met zon dubbele vacht) maar ze lopen alsnog over het asfalt, heb niet het idee dat ze daar last van hebben, anders gingen ze er wel af mag ik hopen. T zal sowieso toch soms moeten, tillen is niet echt een optie. Ik zie me al gaan met onder iedere arm een 30+ kilo labrador :D
Als je t toch doet, laat er dan even een foto van maken :engel:
Hier kiezen ze zelf wisselend voor de straatstenen en t gras. Ze krijgen de ruimte daarvoor, meestal is het op de stenen.
Heb het vanochtend ook uitgetest, stukje langs een landweggetje. Ik in het gras, madam middenop de weg.
Gebruikersavatar
Rami
Zeer actief
Berichten: 15764
Lid geworden op: 30 jul 2005 13:33
Mijn ras(sen): Ik ben een allesvreter!
Aantal honden: 2

Re: Hondenvoetjes op heet asfalt.

Ongelezen bericht door Rami »

Nooit wat van gemerkt. Ik mijd asfalt sowieso (waarom zouden we in hemelsnaam op de weg lopen?) maar onverhard, gras en ook stoeptegels gaat gewoon prima. Nee, niet op het heetst van de dag maar dan wil ik zelf ook helemaal niet naar buiten. Maar in de ochtend en avond (en overdag een rondje langs bomen die veel schaduw geven) gaat allemaal prima.
We zoeken ook minimaal 1 x per dag het water op (meestal in de avond) en ik merk helemaal niets van oververhitting bij de honden. En ik ben heus voorzichtig, Sam is immers ook al weer bijna 12 jaar.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Chihuahua-paws
Zeer actief
Berichten: 23470
Lid geworden op: 14 jul 2011 13:29
Mijn ras(sen): Chihuahua langhaar
Aantal honden: 2

Re: Hondenvoetjes op heet asfalt.

Ongelezen bericht door Chihuahua-paws »

Toots had met deze temperaturen als een vis in het water geweest. Die zou nu juist een lange wandeling willen maken door het bos of waar dan ook. Daar had ik ook nooit vrees voor of die het warm zou krijgen want die had het echt nooit warm. Met 37 wilde hij in de zon liggen. Schaduw zocht hij nooit op. Maar die had het bij 15 graden dus al koud. Hier beginnen ze bij 15 graden met zon al aan te geven dat ze water willen dat heb ik dan altijd bij me. En boven de twintig graden dan willen ze uit de zon lopen en houden ze het echt minder lang vol maar als er water is dan kunnen ze er daarna wel weer tegenaan als ze even pootje kunnen baden scheelt dat enorm.
It's the animal, it's the animal, it's the animal instinct in me..

Toots we zullen je nooit vergeten. Rust zacht.
Gebruikersavatar
Hylos
Zeer actief
Berichten: 7776
Lid geworden op: 13 dec 2012 16:36
Aantal honden: 2
Locatie: Friesland

Re: Hondenvoetjes op heet asfalt.

Ongelezen bericht door Hylos »

Het is vandaag wel echt heel erg warm zeg.
Zelfs Xavi vindt het geloof ik wel genoeg zo. :pffff:
Al gaat ie alsnog in de zon liggen bakken. :roll:
Vos blijft maar keffen naar de paarden in het weiland hiernaast dus ik heb ze nu maar binnen.
Die terrierbekken weten ook echt van geen ophouden he, monsters.

Maargoed, ik was al niet veel beter bij mijn hoofd want ik ben een uur gaan mountainbiken. :LOL:
Er was niemand in het bos, heel apart. :engel:
Afbeelding
Afbeelding
Gebruikersavatar
Doyaquba
Zeer actief
Berichten: 2041
Lid geworden op: 03 jul 2019 20:30
Mijn ras(sen): Boxer
Aantal honden: 1

Re: Hondenvoetjes op heet asfalt.

Ongelezen bericht door Doyaquba »

Hier ook ongeveer 30 graden, ik loop om 6 uur 's ochtends lang, daarna ga ik werken, als ik thuis kom even snel plas op de hoek en in de late middag nog even een kort rondje (dan loopt ze trouwens wel gewoon over de stoep en het asfalt want het dorre gras is blijkbaar vervelender). Dan om 23 uur nog een lang rondje en slapen.
Ik doe wel duidelijk minder dan normaal, kan zelf ook niet veel met die hitte en m'n astma helaas. Maar Cato is luier dan ik ben tot nu toe...ik moet elke dag ook nog 1,5 uur fietsen haha

Ik check na elke keer buiten de poten (ook voor de grasaren en glas wat hier soms ligt) maar zit een goede laag eelt op.

Donner was hier gisteren en die heeft er echt 100x meer last van. Dus die is weer lekker in het noorden van het land, lekker in de tuin luieren.
Plaats reactie

Terug naar “Verzorging en toebehoren”