Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! [url=https://www.hondenforum.nl/plaza/viewtopic.php?t=338121]Klik hier om te reageren


Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!


Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Zacht tuigje

Forum voor opmerkingen en vragen over de verzorging van de hond. (bv vragen over huid, haar, nagels, etc.)
Tevens een plek voor vragen over riemen, manden, kleding, etc

Moderator: moderatorteam

natalie
Zeer actief
Berichten: 2669
Lid geworden op: 07 aug 2017 08:47
Aantal honden: 2

Re: Zacht tuigje

Ongelezen bericht door natalie »

Ik heb er ook één gekocht :D Abel was al heel lang aan een nieuw tuig toe en ik wilde er eigenlijk één op maat laten maken, maar bij 4Dox doen ze dat alleen nog maar na een meetsessie en daar maak ik Abel echt niet gelukkig mee. Zelf meten ging de vorige keer ook niet goed, toen bleek het tuig (voor Jip toen) veel te groot. Na jullie verhalen hier over de Non Stop was ik om. En hij past perfect :cheer: Abel heeft maat 8.
Gebruikersavatar
georges
Zeer actief
Berichten: 889
Lid geworden op: 31 dec 2016 11:48
Mijn ras(sen): een Peruaanse naakthond & een lurcher
Aantal honden: 2

Re: Zacht tuigje

Ongelezen bericht door georges »

lotje&famke schreef: 13 jun 2021 15:26 Afbeelding



Afbeelding



Afbeelding

Bovenstaand het op maat gemaakte tuigje van Pleun. Nadeel hiervan is dat deze ook teveel 'op de nek' ligt en de borstband gaat door het vooruitstekende borstbeen teveel naar links of rechts zitten (blijft niet in het midden).
Flo heeft een Anny X tuig. Zit eigenlijk ook niet echt goed, erg stug materiaal voor een tenger hondje en ligt ook teveel op de nek. Ik denk dat een halsband in vergelijking vaak minder erg is voor een hond die weinig trekt / rustig is aan de lijn, dan een tuigje. Ik heb Flo dan ook vaker haar halsband om, ze wil zelf haar tuigje liever niet om, geeft de voorkeur aan haar halsband :scratch: .
Ik heb er bij mijn honden eens op gelet, en ik denk eigenlijk dat het komt omdat teckels nu eenmaal klein zijn. Mijn beide honden lopen eigenlijk met hun hoofd vooral op schouderhoogte, dus dan heb je dit probleem niet. Grappig, want ik zou er zelf ook nooit aan gedacht hebben.

De onze komt normaal vandaag aan :cheer: Hopelijk is het de juiste maat.
Gebruikersavatar
crutz
Zeer actief
Berichten: 35424
Lid geworden op: 22 apr 2002 00:24
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Locatie: Zegveld
Contacteer:

Re: Zacht tuigje

Ongelezen bericht door crutz »

lotje&famke schreef:Afbeelding



Afbeelding



Afbeelding

Bovenstaand het op maat gemaakte tuigje van Pleun. Nadeel hiervan is dat deze ook teveel 'op de nek' ligt en de borstband gaat door het vooruitstekende borstbeen teveel naar links of rechts zitten (blijft niet in het midden).
Flo heeft een Anny X tuig. Zit eigenlijk ook niet echt goed, erg stug materiaal voor een tenger hondje en ligt ook teveel op de nek. Ik denk dat een halsband in vergelijking vaak minder erg is voor een hond die weinig trekt / rustig is aan de lijn, dan een tuigje. Ik heb Flo dan ook vaker haar halsband om, ze wil zelf haar tuigje liever niet om, geeft de voorkeur aan haar halsband :scratch: .
Anny-X stug? Die ik hier heb zijn echt enorm soepel
Gebruikersavatar
georges
Zeer actief
Berichten: 889
Lid geworden op: 31 dec 2016 11:48
Mijn ras(sen): een Peruaanse naakthond & een lurcher
Aantal honden: 2

Re: Zacht tuigje

Ongelezen bericht door georges »

Afbeelding

Zou er een ergere marteling bestaan dan een nieuw tuigje ? :LOL:

Het lijkt wel goed te passen. Ik vind het materiaal ook vrij stug, hoop dat dat door te dragen en een aantal keer te wassen wel beter wordt.
Persistence
Zeer actief
Berichten: 4745
Lid geworden op: 17 jan 2016 20:05

Re: Zacht tuigje

Ongelezen bericht door Persistence »

Lijn eraan waardoor ie nog ietsje meer naar achter gaat en zit volgens mij helemaal goed!
Tuigje is hier helemaal niet stug, soepel juist. Ik denk dat het door gebruik idd wel soepeler wordt.
Goede keuze!
Gebruikersavatar
hakunamatata
Zeer actief
Berichten: 4562
Lid geworden op: 04 mar 2015 14:53
Mijn ras(sen): Roemeense straatratjes
Aantal honden: 2
Locatie: vlakbij Leeuwarden

Re: Zacht tuigje

Ongelezen bericht door hakunamatata »

Zinodo schreef: 08 jun 2021 22:00 Joehoe, ik ben er al :F:
Ja nee, ik ben nog niet zo ver met gevoerde tuigjes, sorry, nog heel even geduld. Ben er druk mee bezig. :D

Eén week later en ze is wel al zover. Dus mocht je nog twijfelen, zinodo maakt ze nu ook gevoerd helemaal naar wens :ok:
~ Hakuna matata: Ge hebt geen zorgen, zorg maar dat ge geniet! ~
Afbeelding
Gebruikersavatar
Hylos
Zeer actief
Berichten: 7776
Lid geworden op: 13 dec 2012 16:36
Aantal honden: 2
Locatie: Friesland

Re: Zacht tuigje

Ongelezen bericht door Hylos »

Het zit hier na wat sjorren en aansnoeren ook al beter.
Maar idd, heel stug. Ik denk dat het wel soepel wordt en het dan wel prima zit. Al blijft het wel een groot ding voor een klein hondje, heel mooi is het niet. :oeps:
Maar het kleurtje is wel heel hip. :8):


Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Gebruikersavatar
georges
Zeer actief
Berichten: 889
Lid geworden op: 31 dec 2016 11:48
Mijn ras(sen): een Peruaanse naakthond & een lurcher
Aantal honden: 2

Re: Zacht tuigje

Ongelezen bericht door georges »

Persistence schreef: 15 jun 2021 20:12 Lijn eraan waardoor ie nog ietsje meer naar achter gaat en zit volgens mij helemaal goed!
Tuigje is hier helemaal niet stug, soepel juist. Ik denk dat het door gebruik idd wel soepeler wordt.
Goede keuze!
Ja vooraan staat het zo naar voren door het stijve grijze Y-stuk dat daar zit. Wanneer ze een beetje trekt zit het inderdaad perfect.
Hylos schreef: 15 jun 2021 20:28 Het zit hier na wat sjorren en aansnoeren ook al beter.
Maar idd, heel stug. Ik denk dat het wel soepel wordt en het dan wel prima zit. Al blijft het wel een groot ding voor een klein hondje, heel mooi is het niet. :oeps:
Maar het kleurtje is wel heel hip. :8):


Afbeelding

Afbeelding
Ik vind het ook ‘zware’ riemen voor zo’n kleine maat. Maar daardoor is het ook wel minder scherp denk ik, dus dat is positief. En ze vond het beduidend minder erg om te dragen dan sommige andere die ik al geprobeerd had, al zou je dat van de foto niet zeggen :lol1:

Knap hoor, Voske !
Gebruikersavatar
Lothian
Zeer actief
Berichten: 10190
Lid geworden op: 23 jul 2010 22:04
Mijn ras(sen): Roemeen Dalí, Bulgaar Lucca, lurcher Taro
Aantal honden: 3

Re: Zacht tuigje

Ongelezen bericht door Lothian »

georges schreef: 15 jun 2021 17:34 Afbeelding

Zou er een ergere marteling bestaan dan een nieuw tuigje ? :LOL:

Het lijkt wel goed te passen. Ik vind het materiaal ook vrij stug, hoop dat dat door te dragen en een aantal keer te wassen wel beter wordt.
:LOL: ze krijgt er een raar hoofd van :tongue:
Afbeelding
Gebruikersavatar
Branka
moderator
Berichten: 20695
Lid geworden op: 25 jul 2003 11:25
Mijn ras(sen): Golden Retriever
Aantal honden: 1
Locatie: Drenthe

Re: Zacht tuigje

Ongelezen bericht door Branka »

georges schreef: 09 jun 2021 06:40
crutz schreef: 08 jun 2021 22:18 Vriendin van me maakt tuigen (en halsbanden) op maat. Ze zat in LA maar nu in Kansas, versturen binnen de USA is altijd voordeliger lijkt me. Alleen weet ik niet of haar materiaal al uitgepakt is na de laatste verhuizing en of ze nu actief zaken maakt.

https://www.facebook.com/5348297066792 ... 65069/?d=n
Iets op maat gemaakt in Amerika zou ideaal zijn, maar om eerlijk te zijn ziet zo'n leren tuig toch vrij ruw uit :mann: Billie heeft op dat vlak wel echt whippet-streken. Misschien kan ze wel een gevoerd tuigje maken of zo, ik stuur haar wel even. Bedankt !
De stijl is wat ruw, met wat andere afwerking kunnen de randen gladder. Onderleggen kan prima met foam en dun leer. Wel veel stikwerk wat het tuig wat duurder zal maken, zeker als het met de hand wordt gedaan.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Lothian
Zeer actief
Berichten: 10190
Lid geworden op: 23 jul 2010 22:04
Mijn ras(sen): Roemeen Dalí, Bulgaar Lucca, lurcher Taro
Aantal honden: 3

Re: Zacht tuigje

Ongelezen bericht door Lothian »

Cleva schreef: 15 jun 2021 22:05 Stilte. Dat is Mira's hoofd.
Zo'n dodelijke blik van "waarom doe je mij dit aan/ik ben een obese beagle met puilogen."
Zo'n fietszadel met bolle oogjes erop.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Hylos
Zeer actief
Berichten: 7776
Lid geworden op: 13 dec 2012 16:36
Aantal honden: 2
Locatie: Friesland

Re: Zacht tuigje

Ongelezen bericht door Hylos »

Oke, puur nog even voor het drama dan.

Tuigjes zijn monsters! :jank:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Gebruikersavatar
georges
Zeer actief
Berichten: 889
Lid geworden op: 31 dec 2016 11:48
Mijn ras(sen): een Peruaanse naakthond & een lurcher
Aantal honden: 2

Re: Zacht tuigje

Ongelezen bericht door georges »

Cleva schreef: 15 jun 2021 22:05
Lothian schreef: 15 jun 2021 20:55
georges schreef: 15 jun 2021 17:34 Afbeelding

Zou er een ergere marteling bestaan dan een nieuw tuigje ? :LOL:

Het lijkt wel goed te passen. Ik vind het materiaal ook vrij stug, hoop dat dat door te dragen en een aantal keer te wassen wel beter wordt.
:LOL: ze krijgt er een raar hoofd van :tongue:
Stilte. Dat is Mira's hoofd.
Zo'n dodelijke blik van "waarom doe je mij dit aan/ik ben een obese beagle met puilogen."
Die dodelijke blik is echt het beste. Ik heb dezelfde foto ook waar ze gewoon normaal vooruit kijkt, maar deze is zo veel beter !
Gebruikersavatar
georges
Zeer actief
Berichten: 889
Lid geworden op: 31 dec 2016 11:48
Mijn ras(sen): een Peruaanse naakthond & een lurcher
Aantal honden: 2

Re: Zacht tuigje

Ongelezen bericht door georges »

Afbeelding

Nog steeds niet zacht genoeg :jank:
Gebruikersavatar
Domor
Zeer actief
Berichten: 5348
Lid geworden op: 03 mei 2009 19:48
Mijn ras(sen): Peruvian Doodle
Aantal honden: 1
Locatie: Oudenhoorn

Re: Zacht tuigje

Ongelezen bericht door Domor »

Als het alleen aan de buik is, kan je er dan geen lamsbontje omheen doen? Dat wordt in de paarden wel gebruikt, en in de rensport. Een neusbontje heeft waarschijnlijk de juiste maat.
Persistence
Zeer actief
Berichten: 4745
Lid geworden op: 17 jan 2016 20:05

Re: Zacht tuigje

Ongelezen bericht door Persistence »

Jeetje, komt dat van een paar wandelingen met het tuigje aan?
Gebruikersavatar
georges
Zeer actief
Berichten: 889
Lid geworden op: 31 dec 2016 11:48
Mijn ras(sen): een Peruaanse naakthond & een lurcher
Aantal honden: 2

Re: Zacht tuigje

Ongelezen bericht door georges »

Persistence schreef: 30 jun 2021 18:03 Jeetje, komt dat van een paar wandelingen met het tuigje aan?
Helaas wel :ugh: De huid ziet er nu wel beter uit dan met haar vorige tuigje, maar ik heb niet de indruk dat de haartjes terugkomen. De helft van de wandelingen doen we dan ook nog eens met halsband.
Domor schreef: 30 jun 2021 17:57 Als het alleen aan de buik is, kan je er dan geen lamsbontje omheen doen? Dat wordt in de paarden wel gebruikt, en in de rensport. Een neusbontje heeft waarschijnlijk de juiste maat.
Goed idee ! Ga dadelijk eens zoeken. Dankjewel !
Gebruikersavatar
sirene
Zeer actief
Berichten: 14192
Lid geworden op: 29 aug 2003 20:57
Contacteer:

Re: Zacht tuigje

Ongelezen bericht door sirene »

Als de huid niet geirriteerd raakt, hoe erg is het dan dat er wat haar afslijt? Dat groeit echt wel terug maar ook als het dat niet doet :19:
Dan komt er wat eelt en dan hebben ze nooit meer last.
Als je je benen niet scheert en schoenen met sokken draagt slijt je haar ook rondom het elastiek van je sokken. Nou en?
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
Gebruikersavatar
StellaViolet
Zeer actief
Berichten: 335
Lid geworden op: 03 mei 2012 16:57
Mijn ras(sen): Rode langharige teckel, Border Collie
Aantal honden: 1

Re: Zacht tuigje

Ongelezen bericht door StellaViolet »

Ik kijk toch nog even mee. Ik heb hier een teckel met een uitstekend borstbeen, en zoals iemand anders hier al zei, al meerdere tuigjes retour kunnen sturen. Als pup heeft hij een heel fijn, zacht tuigje gehad met mesh(?), maar die worden niet meer verkocht.
28-07-2001 ~ 14-03-2013

Afbeelding
Gebruikersavatar
georges
Zeer actief
Berichten: 889
Lid geworden op: 31 dec 2016 11:48
Mijn ras(sen): een Peruaanse naakthond & een lurcher
Aantal honden: 2

Re: Zacht tuigje

Ongelezen bericht door georges »

sirene schreef: 30 jun 2021 18:51 Als de huid niet geirriteerd raakt, hoe erg is het dan dat er wat haar afslijt? Dat groeit echt wel terug maar ook als het dat niet doet :19:
Dan komt er wat eelt en dan hebben ze nooit meer last.
Als je je benen niet scheert en schoenen met sokken draagt slijt je haar ook rondom het elastiek van je sokken. Nou en?
Als er genoeg wrijving is om het haar te doen verdwijnen lijkt me dat niet bijzonder aangenaam. Moest door haar halsband haar hele nek kaal zijn zou ik ook op zoek gaan naar een zachtere versie...

Dan lijken me je sokken toch wat strak zitten :F:

Ik heb een bontje gevonden dat voor 15USD onze kant op komt. Dan hebben we tenminste alles geprobeerd :pffff:
Gebruikersavatar
SiennaNala
geregistreerd lid
Berichten: 12
Lid geworden op: 16 jun 2020 16:20
Mijn ras(sen): Labrador
Aantal honden: 1
Contacteer:

Re: Zacht tuigje

Ongelezen bericht door SiennaNala »

StellaViolet schreef: 30 jun 2021 19:26 Ik kijk toch nog even mee. Ik heb hier een teckel met een uitstekend borstbeen, en zoals iemand anders hier al zei, al meerdere tuigjes retour kunnen sturen. Als pup heeft hij een heel fijn, zacht tuigje gehad met mesh(?), maar die worden niet meer verkocht.
Misschien zoiets? https://www.dierenoppasamersfoort.nl/ho ... r-teckels/
Gebruikersavatar
yvon
Zeer actief
Berichten: 934
Lid geworden op: 23 jun 2009 19:19
Mijn ras(sen): Bullmastiff
Aantal honden: 2
Locatie: Winschoten
Contacteer:

Re: Zacht tuigje

Ongelezen bericht door yvon »

https://www.actievehonden.com/p/tuigen- ... -grey/2310
voor onze Bullmastiff dame hebben wij deze tuigje
Afbeelding
GAIA
Plaats reactie

Terug naar “Verzorging en toebehoren”