Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! [url=https://www.hondenforum.nl/plaza/viewtopic.php?t=338121]Klik hier om te reageren


Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!


Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Dikke vacht en zomer

Forum voor opmerkingen en vragen over de verzorging van de hond. (bv vragen over huid, haar, nagels, etc.)
Tevens een plek voor vragen over riemen, manden, kleding, etc

Moderator: moderatorteam

Gebruikersavatar
Omega
Zeer actief
Berichten: 1251
Lid geworden op: 22 jul 2005 11:48
Mijn ras(sen): Toller
Aantal honden: 2
Locatie: Terborg

Dikke vacht en zomer

Ongelezen bericht door Omega »

Luna (keeshond x toller) heeft de vacht van haar moeder de keeshond geërfd en ze is ook nog een gecastreerd, wat een geweldige pluisvacht oplevert.
Luna heeft het nu al warm, wandelen met haar is nu al haast niet meer te doen, haar leeftijd, 13, helpt haar hier ook niet bij.

In mijn gedachtengang help ik haar door de vacht er af te laten knippen/scheren, voor langetermijneffecten hoef ik niet meer bang te zijn.
Nou roept mijn trimster dat de dikke vacht juist nuttig is om te isoleren tegen de zon en warmte. En daarbij de vergelijking van de thermosfles die dranken warm of koud houdt.
Maar zo'n thermosfles beweegt niet waarbij warmte wordt geproduceerd die afgevoerd moet worden.
Nou weet ik ook dat honden niet zweten op de huid maar door te hijgen.
Maar ze zoeken wel koele plekken op om warmte af te geven aan de ondergrond, dus er is kennelijk wel warme-uitwisseling via de huid. Werkt dat dan niet als de hond loopt met een korte vacht, is er dan geen warmte-uitwisseling met de omgeving?
Ze gaat nu in ieder watertje liggen om af te koelen, dus ook afkoeling door in een koude omgeving te gaan liggen.
Met rust laten is niet echt een optie, ze moet toch uit en in beweging houden op deze leeftijd vind ik ook wel belangrijk.

Dus.. wie kan mij daar meer over vertellen, is het nu wel of niet handig om die vacht te kortwieken?
Verkooppunt Darf en Tammenga, kvv en snacks, in Terborg: http://www.kompleetversvoerenzo.nl
Gebruikersavatar
Ramiek
Zeer actief
Berichten: 4603
Lid geworden op: 24 jan 2009 16:41
Mijn ras(sen): borderterrier
Aantal honden: 2
Locatie: Leiden
Contacteer:

Re: Dikke vacht en zomer

Ongelezen bericht door Ramiek »

Het wordt ook bij de borders verteld maar ik kan altijd merken dat ze blij zijn dat ze geplukt zijn en ze zijn dan echt wel weer actiever.
Het scheelt dan ook best veel.
Afbeelding
groetjes van Annemiek

Afbeelding
*Rana 23-7-2015
http://www.ramiek.nl
Gebruikersavatar
Lothian
Zeer actief
Berichten: 10190
Lid geworden op: 23 jul 2010 22:04
Mijn ras(sen): Roemeen Dalí, Bulgaar Lucca, lurcher Taro
Aantal honden: 3

Re: Dikke vacht en zomer

Ongelezen bericht door Lothian »

Een vacht isoleert inderdaad maar zolang de omgevingstemperatuur lager is dan de lichaamstemperatuur van de hond zelf houd je juist afgifte van warmte tegen met een dikke vacht. Net zoals een thermosfles de thee warm houdt, niet koud maakt, ook niet in de zomer ;)

Een vacht beschermt inderdaad tegen straling van de zon. Maar een vachtlengte als van een beagle zeg maar is daar al voldoende voor.

Honden met dikke, lange vachten die het te warm hebben hebben vrijwel zonder uitzondering baat bij geschoren worden.

Nog een wat langer stuk dat ik ooit getypt heb met plaatjes...
isolatie zorgt dat er geen warmteuitwisseling plaats kan vinden. Als je hond zelf warmer is dan de omgeving (en dat is in Nederland vaak zo; honden zijn 38 graden in de kern en buiten is het niet zo vaak boven de 35) kan hij dus juist zijn warmte niet kwijt en krijgt hij het warmer door een isolerende vacht.

De vacht beschermt wel tegen opwarmen door straling dus enige vacht is wel beter dan naakt of een super, superkorte vacht. Maar een korte dekvacht is daarvoor afdoende. Zie die Indiase vos.

Ik wil ook gelijk dit plaatje er even bij gooien voordat we dat weer krijgen. Dit wordt heel vaak gedeeld met teksten als "zie je wel, het geschoren deel is warmer dan het ongeschoren deel dus je moet een vacht nooit scheren". Dat klopt niet. Deze foto laat de temperatuur van het oppervlak van een geschoren Golden retriever zien. Wat je dus ziet is dat de vacht isoleert (de lichaamswarmte van de hond binnen houdt) en het geschoren deel de warmte wél kan afgeven aan de omgeving.

Afbeelding

Van deze persoon in zijn winterjas zou ook niemand zeggen dat zijn gezicht lekker warm is en de jas juist heel erg koud omdat de meeste warmte van het gezicht af komt.

Een lange, luchtige vacht beschermt uitstekend tegen zonnestraling en warmte.
Een volle, dichte (en vaak ook lange) vacht is daarentegen een verstikkende bontjas die alleen positief effect heeft wanneer het buiten meer dan 39 graden is.

Sorry, ik zit op mijn stokpaardje :engel: er zijn zoveel misverstanden over vachten en warmte. En dit is mijn vakgebied.

Hier wordt het goed uitgelegd.
Afbeelding
Gebruikersavatar
sirene
Zeer actief
Berichten: 14192
Lid geworden op: 29 aug 2003 20:57
Contacteer:

Re: Dikke vacht en zomer

Ongelezen bericht door sirene »

Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
kooi
Zeer actief
Berichten: 12902
Lid geworden op: 05 mei 2012 11:12
Mijn ras(sen): Roemeense straatmadelief
Aantal honden: 1

Re: Dikke vacht en zomer

Ongelezen bericht door kooi »

Yuna heeft ook zo'n enorme plofvacht en als het iets warmer is, heeft ze daar flink last van. Een wandeling van een kwartier kan ze dan al niet afmaken, zonder een pauze om uit te hijgen.

Dus ik laat haar scheren. Dan heeft ze het in het begin wel even koud, dus het moet dan wel een paar dagen droog zijn en een aangename temperatuur, maar daarna is ze merkbaar opgelucht en kan ze gewoon mee op lange wandelingen. Ook blijft er dan minder rotzooi aan de achterkant van haar poten kleven waar ze anders hinder van ondervindt.
Gebruikersavatar
Wilma
Zeer actief
Berichten: 4006
Lid geworden op: 22 apr 2002 06:00
Mijn ras(sen): Gos d'Àtura Catalá
Aantal honden: 1
Locatie: Zweden
Contacteer:

Re: Dikke vacht en zomer

Ongelezen bericht door Wilma »

Ik deed het bij onze oude gecastreerde Tatrareu ook de laatste twee jaar van zijn leven maar ik wachtte niet tot de zomer. Ik deed het meestal zo rond april en september/oktober, dus voor de ergste warmte en kou. Met een hele korte vacht in de zomer moet je ook opletten op verbranding door de zon. Ik gebruikte een scheerkop van 0,7mm, dus niet helemaal kaal maar gewoon kort.
Afbeelding
Website over onze honden en Tatrahond database
♥ Jelka ♥ * 09-07-2001 - † 16-05-2014 & ♥ Jurek ♥ * 02-04-2002 - † 17-07-2014
Wildflower
Zeer actief
Berichten: 1461
Lid geworden op: 19 feb 2008 15:32
Mijn ras(sen): Border Collies
Aantal honden: 2

Re: Dikke vacht en zomer

Ongelezen bericht door Wildflower »

Nanna schreef: 16 mei 2021 15:55 Honden met enorme ondervachten en nog gecastreerd ook, en op die leeftijd?
Hop, kaalscheren.
Ja, helemaal mee eens. Mijn oude gecastreerde border werd al jaren geschoren. Hij vond het héérlijk als die vracht haar eraf was. Spelen, rennen en weer buiten liggen. Voordat hij geschoren werd lag hij bij het eerste zonnestraaltje stilletjes op de koude grond in de gang.

Laat je niet wijsmaken dat élke vacht bij élke hond isoleert en de warmte tegenhoud. Het is gewoon niet waar.

Ben werd elk jaar in april de eerste keer geschoren. Er bleef dan 9 mm haar zitten.
In juli werd hij bijna kaal geschoren en in september werd hij op een paar mm geschoren. Daarna liet ik zijn vacht groeien ivm de kou.
Gebruikersavatar
Omega
Zeer actief
Berichten: 1251
Lid geworden op: 22 jul 2005 11:48
Mijn ras(sen): Toller
Aantal honden: 2
Locatie: Terborg

Re: Dikke vacht en zomer

Ongelezen bericht door Omega »

Bedankt voor de antwoorden.
Ik ga op zoek naar trimmer die wel wil scheren. :lol1: Weet iemand er een in de omgeving Terborg (bij Doetinchem).

Beetje jammer dat het gros van de trimmers vasthoudt aan de theorie dat een dikke vacht ook beschermd tegen de warmte. :scratch: Imo dus alleen als het warmer is dan 38 graden.
Dan zouden de honden in de zuidelijke landen toch ook een dikke vacht moeten hebben ipv de korthaarvachten die ze hebben.
Verkooppunt Darf en Tammenga, kvv en snacks, in Terborg: http://www.kompleetversvoerenzo.nl
nomo
Zeer actief
Berichten: 9405
Lid geworden op: 21 feb 2011 23:17
Aantal honden: 2
Locatie: Friesland

Re: Dikke vacht en zomer

Ongelezen bericht door nomo »

Merk het bij Morris ook. Sinds zijn castratie krijgt hij steeds meer onderwol en hij krijgt er ook echt last van zomers. Tot nu toe kon ik het nog af met een goede koeljas, maar als we weer zo'n warme zomer krijgen gaat er hier ook de tondeuse overheen hoor. Hij wordt elf dit jaar, daar valt ook weinig meer aan te verpesten qua vacht.
80564M

Re: Dikke vacht en zomer

Ongelezen bericht door 80564M »

Omega schreef: 16 mei 2021 17:05 Bedankt voor de antwoorden.
Ik ga op zoek naar trimmer die wel wil scheren. :lol1: Weet iemand er een in de omgeving Terborg (bij Doetinchem).

Beetje jammer dat het gros van de trimmers vasthoudt aan de theorie dat een dikke vacht ook beschermd tegen de warmte. :scratch: Imo dus alleen als het warmer is dan 38 graden.
Dan zouden de honden in de zuidelijke landen toch ook een dikke vacht moeten hebben ipv de korthaarvachten die ze hebben.
Voor trimmen hoef je geen speciale trimmer te hebben toch? Denk dat die van mijn moeder er geen problemen mee heeft, zit in Ulft. Mijn moeder vind hem erg fijn.
https://www.facebook.com/Hondentrimsalo ... 320455778/
Gebruikersavatar
Lothian
Zeer actief
Berichten: 10190
Lid geworden op: 23 jul 2010 22:04
Mijn ras(sen): Roemeen Dalí, Bulgaar Lucca, lurcher Taro
Aantal honden: 3

Re: Dikke vacht en zomer

Ongelezen bericht door Lothian »

Heb je uiteindelijk nog geschoren?
Afbeelding
Gebruikersavatar
Caro
Zeer actief
Berichten: 1161
Lid geworden op: 05 okt 2013 18:24
Mijn ras(sen): Tervuerense herder
Aantal honden: 1
Locatie: Breda

Re: Dikke vacht en zomer

Ongelezen bericht door Caro »

Het is vooral de ondervacht die problemen geeft bij warm weer en daar hoef je niet voor te scheren. Mijn gesteriliseerde teefje heeft ook een ontplofte vacht met heel veel ondervacht. Heb haar een keer laten wassen en helemaal uit laten blazen met een waterblazer bij een trimsalon. De hele salon leek daarna wel een hond, zoveel ondervacht was eruit geblazen. Maar was wel alsof er een last van Shep was afgevallen.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Omega
Zeer actief
Berichten: 1251
Lid geworden op: 22 jul 2005 11:48
Mijn ras(sen): Toller
Aantal honden: 2
Locatie: Terborg

Re: Dikke vacht en zomer

Ongelezen bericht door Omega »

Lothian schreef: 23 mei 2021 19:21 Heb je uiteindelijk nog geschoren?
Nog niet, die eeuwige twijfel of het wel goed is om te doen.. :vaag:
En de temperatuur was ook nog heerlijk laag, de noodzaak was ook even minder.
Moet nu wel een knoop doorhakken, volgende week wordt het warmer.
Het is vooral de ondervacht die problemen geeft bij warm weer en daar hoef je niet voor te scheren. Mijn gesteriliseerde teefje heeft ook een ontplofte vacht met heel veel ondervacht. Heb haar een keer laten wassen en helemaal uit laten blazen met een waterblazer bij een trimsalon. De hele salon leek daarna wel een hond, zoveel ondervacht was eruit geblazen. Maar was wel alsof er een last van Shep was afgevallen.
Wassen en uitblazen helpt niet voldoende.
Verkooppunt Darf en Tammenga, kvv en snacks, in Terborg: http://www.kompleetversvoerenzo.nl
sbientje
Zeer actief
Berichten: 28766
Lid geworden op: 08 jun 2007 09:00
Mijn ras(sen): Labrador Retriever
Aantal honden: 2
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Re: Dikke vacht en zomer

Ongelezen bericht door sbientje »

Ik zou er niet over twijfelen hoor, gewoon de tondeuse erover.. Wat zijn de argumenten tegen?
S@ndr@
Zeer actief
Berichten: 63931
Lid geworden op: 24 jul 2006 14:13

Re: Dikke vacht en zomer

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

weet je zeker dat hijgen en het tonen van warm hebben dat het niet bij bijvoorbeeld het hart vandaan komt op deze leeftijd.. of dat er ergens pijn is van artrose of zo.. ( gewoon een gedachte hoor)
Gebruikersavatar
Omega
Zeer actief
Berichten: 1251
Lid geworden op: 22 jul 2005 11:48
Mijn ras(sen): Toller
Aantal honden: 2
Locatie: Terborg

Re: Dikke vacht en zomer

Ongelezen bericht door Omega »

S@ndr@ schreef: 24 mei 2021 13:45 weet je zeker dat hijgen en het tonen van warm hebben dat het niet bij bijvoorbeeld het hart vandaan komt op deze leeftijd.. of dat er ergens pijn is van artrose of zo.. ( gewoon een gedachte hoor)
Die gedachte heb ik zeker gehad, maar ze knapt altijd op als ze even in de sloot is gaan liggen, dan is ze blij en vrolijk. En het wordt erger bij warmer weer.
Ze krijgt al pijnstilling vanwege mank lopen, al is er in de gewrichten geen artrose voelbaar bij bewegen van de gewrichten door de DA.
Hart is vorige week nog gecontroleerd omdat broer dus wel een vergroot hart heeft en nu hartmedicijnen krijgt.

Het is een oud hondje daar ben ik zeker wel bewust van, dat ze waarschijnlijk geen jaar meer meegaat ook, maar de tijd die ze nog heeft mag ze wel comfortabel zijn.
Verkooppunt Darf en Tammenga, kvv en snacks, in Terborg: http://www.kompleetversvoerenzo.nl
S@ndr@
Zeer actief
Berichten: 63931
Lid geworden op: 24 jul 2006 14:13

Re: Dikke vacht en zomer

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

mocht je een keer bij de da moeten zijn toch even vragen of hij even wil luisteren naar het hartje en pijnstilling kun je proberen in overleg kijken of het wat uithaalt en of je verschil ziet.. dan weet je wat maar scheren of zo valt ook gewoon uit te proberen
Gebruikersavatar
Omega
Zeer actief
Berichten: 1251
Lid geworden op: 22 jul 2005 11:48
Mijn ras(sen): Toller
Aantal honden: 2
Locatie: Terborg

Re: Dikke vacht en zomer

Ongelezen bericht door Omega »

S@ndr@ schreef: 24 mei 2021 14:50 mocht je een keer bij de da moeten zijn toch even vragen of hij even wil luisteren naar het hartje en pijnstilling kun je proberen in overleg kijken of het wat uithaalt en of je verschil ziet.. dan weet je wat maar scheren of zo valt ook gewoon uit te proberen
Ze krijgt al pijnstilling en hart is vorige week nog gecontroleerd.
Verkooppunt Darf en Tammenga, kvv en snacks, in Terborg: http://www.kompleetversvoerenzo.nl
Gebruikersavatar
BieneMaya
Zeer actief
Berichten: 3230
Lid geworden op: 17 jun 2020 21:44
Mijn ras(sen): Leonberger x Pyreneese berghond
Aantal honden: 1

Re: Dikke vacht en zomer

Ongelezen bericht door BieneMaya »

Als ze al op leeftijd is dan gewoon de tondeuse erover. Gemak en comfort is dan belangrijker.
Gebruikersavatar
blacky
Zeer actief
Berichten: 8030
Lid geworden op: 18 mei 2007 20:37
Mijn ras(sen): Coton de Tuléar en Havanezer.
Aantal honden: 3

Re: Dikke vacht en zomer

Ongelezen bericht door blacky »

S@ndr@ schreef: 24 mei 2021 14:50 mocht je een keer bij de da moeten zijn toch even vragen of hij even wil luisteren naar het hartje en pijnstilling kun je proberen in overleg kijken of het wat uithaalt en of je verschil ziet.. dan weet je wat maar scheren of zo valt ook gewoon uit te proberen
het hart is bij onze Laika wel het probleem. Ze had altijd haar haar lang op show lengte geen probleem met warmte.
Nu ze ouder is en haar hart echt slecht hoeft het maar boven de 20 graden te zijn of ze is niet meer vooruit te branden. Haar vacht is nu kort maar dat maakt niets uit. Ik moet nu alleen erg oppassen dat ze niet verbrand in de zon want ook haar vacht wordt door de ouderdom dunner.
Afbeelding
gevni havanezers
Gebruikersavatar
Marie-Josée
Erelid
Berichten: 25797
Lid geworden op: 04 feb 2003 10:56
Mijn ras(sen): Havanezer
Aantal honden: 1

Re: Dikke vacht en zomer

Ongelezen bericht door Marie-Josée »

Sancho heeft geen onderwol maar wel een enorm overvloedige vacht dus zijn buikje is nu ook lekker kaal. Ook de binnenkant van de achterpoten is zo goed als kaal.
Plaats reactie

Terug naar “Verzorging en toebehoren”